DE HAVENLOODS 1
ECONOMISCH STELSEL
IN DISCUSSIE
beter weet, kan het
,Mu zeggen b
VROM houdt
KUNSTGEBITTEN
SLAAPKAMERS
WANDMEUBELS
BANKSTELLEN
Vier dagen Pasar Dalam
in sporthal Margriet
DOLFIRODAM
Vastenbrief van bisschoppen
1 mcttefUAOv
vangen worden door i
Wip hot 2
In het eerste gedeelte vindt men de
constatering dat ondanks de gestegen
koopkracht en de ruime consumptie-
-mogelijkheden in deze samenleving
aan verschillende primair menselijke
behoeften niet is voldaan: „goed wa
ter, gezonde lucht, vrije natuur, mens
waardig wonen, plezier in het werk,
samenwerking en meeleven op het
bedrijf en in de móderne stadswijk, stil
samenzijn". De vraag wordt opgeroe
pen of de beperkte omvang van de
aardse hulpbronnen en de schadelijke
gevolgen van bepaalde vormen van
economische groei voor het natuurlijk
leefmilieu ons niet moeten afremmen
in de neiging tot produktie zonder
meer en ons geen grenzen moeten
stellen in het streven naar meer con
sumptie, naar meer comfort.
Het is geen nieuwe probleemstelling
die hier wordt gegeven. Studentencon
testatie, actiegroepen, de Club van
Rome en vele beoefenaren van de
wetenschap afzonderlijk houden ons er
al jaren mee bezig. Ondanks de rucht
baarheid die aan hun opvattingen en
waarschuwingen is gegeven krijgt men
ltdveerne üisf-ro|
#tari nloindle
PreLhi Sp^c.Resk
OrC. taveerne UIFo.o.ivi/ao
He.ce.phe4, Lunches en Diners
HOFPLEJN II-
i r*. Hartje van Rotterdam
inzameling
afvalglas
De VROM is deze week in Schiedam
begonnen met een afvalglas-inzame-
ling. Aanleiding tot de proef waren
vragen aan het college van het D'66
raadslid Vincent Broeke. Hij vroeg het
college of dat bereid was te experimen
teren met het opnieuw in het produk-
tieproces brengen van sommige afval-
produkten, zoals glas.
De handelsonderneming Maltha zorgt
met medewerking van een aantal win
kelbedrijven voor de inzameling. Vóór
of in de winkels staan de containers
met een inhoud van 1400 liter.
De containers staan bij de volgende
bedrijven: de Coöp aan de Kethel-
straat, Monseigneur Nolenslaan 516,
dr. Wibautplein 1 en in de Laan van
Bol'es 15; Supermarkt Bijl in het
win keicentrum De Kethel aan de Bo-
rodinlaan in Groenoord; het filiaal van
Albert Heijn in de Oranjestraat 5; de
zaken van Simon de Wit op de Broers-
vest 62, Groenelaan 50 en de Aleida-
straat 62; de Végé in de Lorentzlaan
25; het cash en carry bedrijf Salari in
de Van Deventerstraat 38; de Spar aan
de Schiedamseweg en Zegwaard, hoek
Rembrandtlaan/Mesdaglaan.
In de containers kunnen alleen schone
en lege flessen worden gedeponeerd,
de etiketten moeten van de flessen
verwijderd zijn evenals de sluitingen.
Ook doppen, deksels, kurken en meta
len ringen zijn niet toegestaan. De
containers zullen op geregelde tijden
door Maltha worden afgevoerd en ver-
toch vaak de indruk dat veel mensen
weinig doordrongen zijn van de geva
ren die de onophoudelijke produktie-
groei in de westerse samenleving met
zich brengt.
SOBERHEID
Het belangwekkende van de vasten
brief is dat een college met gezag als de
Nederlandse bisschoppenconferentie
„establishment" zoals het zeker door
de protestbeweging wordt gezien, de
waarschuwing overneemt en met veel
nadruk onder aandacht van de kerkle
den brengt. Om versobering te preken,
zullen sommigen zeggen, waar de kerk
steeds op uit geweest is, zeker de
r.k.-kerk in de vastentijd, de periode
voor Pasen. De bisschoppen laten ook
dit keer de versobering „uit het verlan
gen vrijer te zijn voor God" niet buiten
beschouwing, maar het gaat nu in het
bijzonder om de maatschappijbetrok
ken versobering, soberheid omwille
van een rechtvaardiger samenleving.
Gewezen wordt op de nadelige gevol
gen van onze produktie- en consump
tie-race voor de achterblijvers in onze
maatschappij, voor de gastarbeiders,
voor de mensen in de ontwikkelings
landen en voor de generaties na ons.
In de vastenbrief van de bisschoppen
komen een'aantal zaken aan de orde
die economen na aan het hart liggen
zoals: economische groei, het karakter
van ons economisch stelsel, de inko
mensverdeling, consumentengedrag.
Wat het laatste betreft wordt ter verde
diging van de groei-economie nogal
eens beweerd dat we haar toch 'alle
maal wensen, gezien onze consump
tieve bestedingen. Er zou consumen
tendecoratie zijn in onze maatschappij.
Elke aankoop is als het ware het
uitbrengen van een stem op ons pro-
duktiesysteem. Het functioneert aldus
volgens de wensen van alle leden van
de samenleving.
VRAAGTEKENS
Bij deze gedachte van de consumenten-
souvereiniteit moet ik toch wel enkele
vraagtekens zetten. Ik betwijfel ernstig
of de ontwikkeling van onze economie
wordt bepaald door zelfstandige en
onafhankelijke consumenten. Waar
door laten deze zich leiden bij hun
bestedingsgedrag? Door authentieke
behoeften of ook en eerder door wat
vrienden en buren al hebben en wat
hun door de commerciële reclame
wordt ingegeven? De commerciële
propaganda is een machtig instrument
met name voor de grootindustrie om
de consumptieve bestedingen te stimu
leren en te leiden. Er zijn economen
(Galbraith b.v.) die daarom onder de
huidige omstandigheden van mening
zijn dat in de westerse economie eer
der sprake is van producentensou-
vereiniteit dan van consumentensou-
vereiniteit.
De aard van ons economisch stelsel
wordt in de vastenbrief ter discussie
gesteld. Men client zich af te vragen of
de huidige maatschappelijke organi
satie van produktie en consumptie nog
voldoet aan de eisen die men er thans
aan moet stellen. De individualistische
competitie- en prestatiegeest behoort
bij het kapitalistische stelsel. Dankzij
die mentaliteit is een produktieniveau
bereikt waardoor de armoede uit onze
samenleving praktisch is verdwenen.
Bij de vraagstukken waar we nu voor
staan ligt het accent op milieubeheer,
ruimtelijke ordening, betere spreiding
van de welvaart zowel in eigen land als
mondiaal gezien. Daarvoor zal eerder
nationale en internationale solidariteit
nodig zijn dan een individualistische
prestatie geest.
HERVORMINGEN
Het kapitalistische stelsel heeft vergele
ken met honderd jaar geleden al heel
wat veranderingen ondergaan. Denk
alleen maar aan de toegenomen bete
kenis van de overheidssector (30 pro
cent van het nationale inkomen wordt
nu als belasting geheven en door de
overheid besteed) en de groei van de
sociale verzekeringen (ca. 20 procent
van het nationale inkomen wordt aan
premie geheven). De problemen die nu
op ons afkomen zullen weer andere
hervormingen van het kapitalistische
stelsel vereisen.
Ik stel me daarbij voor. dat alle grote
investeringsbeslissingen onder controle
van de politieke organen komen, ook
de investeringsbeslissingen van het par
ticuliere bedrijfsleven. In de politieke
organen dient men tot een duidelijker
beeld te komen over de situatie die we
op lange termijn wensen te bereiken
met de vele mogelijkheden die weten
schap en techniek ons bieden. Investe
ringsbeslissingen zijn fundamentele be
slissingen in onze economie. Deze
dienen vooral op een toekomstplan te
worden afgestemd.
Midden in onze samenleving met zijn prestige wedloop in
consumptie, zijn reclamegeweld en verkeerslawaai klinkt de
vastenbrief van de Nederlandse bisschoppen 'als de eeuwen
oude wijsheid van de profeet Amos: „Laat liever het recht
als water vloeien en gerechtigheid als een nooit droqende
beek".
dé
televisie, radio, bladen" en langs de
straat in belangrijke mate ons sociaal
cultureel klimaat bepaalt met zijn
fixatie op de individuele consumptie
goederen.
Willen we de aandacht van de mensen
meer richten op de elementaire waar
den in dit leven en op de meer urgente
behoeften van anderen elders in deze
wereld, dan lijkt tiet me juist de
reclame-studio's in te schakelen om
deze zaken onder de mensen te propa
geren en de ruimte in de dammen
waarbinnen ze reclame kunnen maken
voor de privé-luxe en comfortgoede-
Ik zie dus als toekomstig noodzake
lijke correcties op ons, reeds belangrijk
aangepaste, economische stelsel: selec
tief investeringsbeleid en het opleggen
van drastische beperkingen aan de
commerciële reclame.
De pastorale brief wil ons niet afhou
den van welvaartsstreven. Welvaart in
meest eigenlijke zin betekent de mate
waarin onze behoeften worden bevre
digd. De bisschoppen roepen op ons
nader te bezinnen op de aard van die
behoeften en brengen zeer urgente
behoeften van diegenen onder onze
aandacht die door de intensievere com
municatie in de wereld zich niet meer
onttrekken aan ons blikveld en onze
verantwoordelijkheid. Welvaart wordt
niet door de kerk veroordeeld. Er
worden juist in de Vastenbrief een
aantal bijbelteksten geciteerd waaruit
blijkt dat de christelijke hoopt zich
uitdrukt in termen van welvaart. Maar
het christelijke denken gedoogt geen
welvaart naast armoede, zonder zorg
om de toekomst, ten koste van
anderen.
Prof. dr. W. de Roos
RECLAME
Een tweede wijziging die het huidige
kapitalistische stelsel moet ondergaan
is mogelijk het terugdringen van het
REPARATIES
1 ste klas werk
20-karaats GOUDEN KROONf 25 -
U kunt er op wachten
INSTITUUT DENTILIA
HOOGSTRAAT 40, ROTTERDAM
TELEFOON (010) 126010
Te bereiken met trams 3, 6, 8 en 9
en buslijnen 32. 34, 39 en 49.
De dinsdaguitgaven van De Ha
venloods verschijnen niet op 24
april en op 1 mei in verband
met respectievelijk de Tweede
Paasdag en Koninginnedag. De
donderdagkrant verschijnt nor
maal op de vastgestelde data.
Men gelieve bij het toezenden
van advertentieteksten en re
dactie rekening te houden met
de komende twee kleine werk
weken. Op Goede Vrijdag zijn
de kantoren van De Havenloods
na 12 uur gesloten.
MAASKANT BEHANG
.Gezelligheid DprwA
Deskundologie gaat nie- I
mand boven de pet en kanl
j iedereen met zijn klom- I
j pen aanvoelen. I
Kom maar kijken in het I
j Lijnbaancentrum. Tot de I
j 24e elke dag van 11 tot I
j 17 uur, vrijdags van 11 j
j tot 21 uur, zondags van
12 tot 17 uur. t
VANAVOND - VRIJDAG EN ZATERDAG A.S.
feestelijk „open-house"
BIJ MODEHUIS slot IN SCHIEDAM
en/, en/. In elke prijsklasse.
Uit voorraad te leveren. Ner
gens heeft u /o'n keus als in on
ze ENORME toonzalen.„Meu
bel- en Slaapbankcentrale". In
dustriegebouw Goudsesingel 66
Speelmuziek uit
18e eeuw in
HAARIMPORT
•k Lente! Behangtijd! jt
modern of klassiek
HULST BEHANG SCHIEDAM heeft het
Broersvest 85 - tel. 010-269702
m het nu zeggen
Tijdens de Pasat Dalam, die van Goede Vrijdag (20 april) tot en met 2e Paasdag
(23 april) voor de 2e maal in Sporthal Margriet in Schiedam wordt gehouden
zullen dagelijks op verschillende tijdstippen demonstraties indisch koken worden
gehouden.
De schrijfster van kookboeken mevrouw Mary Brückel-Beiten zal tijdens deze
demonstratie persoonlijk tekst en uitleg geven tijdens het bereiden van
verschillende Indonesische gerechten. In het midden van de Margriethal is een
kook-theatertje ingericht.
Tijdens de Pasar Dalam zullen optreden Ben Cramer, Anneke Gröntók. Mini
Maxi, Natasja Emile Co., Jazzballet Chris van Weerden. Er zijn modeshows
Indonesische muziek en dans.
ROTTERDAMMERS
DOLFIJNEN SHOW
slechts
t/m 6
mei
donderdag 19 april 1973
VERSCHIJNT OP DINSDAG EN DONDERDAG IN VLAARDINGEN - SCHIEDAM ROTTERDAM RECHTER MAASOEVER KR IMPENERWAARD E.O. KANTOOR: HOOGSTRAAT 122, VLAARDINGEN, TEL. 34.10.71
Er is een tijd geweest dat men name de rooms-katholieke kerk overwegend een kerk was van de
priester-oligarchie die het sociaal gedrag van de mensen onder controle wilde houden en die slechts een
persoonlijke heilsboodschap had met het accent op het hiernamaals. De jongste vastenbrief van de
Nederlandse bisschoppen getuigt van een andere instelling bij de kerkelijke leiders. Er worden veel vragen
(ter overweging) opgeworpen, er wordt weinig geponeerd en er wordt niets voorgeschreven. Uit de inhoud
van de vastenbrief blijkt een duidelijke belangstelling voor deze wereld en de bedoeling om de individuele
mens te motiveren in overeenstemming met een humaan en sociaal evangelie.
Onder de titel „Welvaart, verantwoordelijkheid, versobering" wordt.eerst een beschouwing gegeven over
bedenkelijke ontwikkelingen in ons sociaal-economisch bestel, wordt vervolgens nagegaan wat de bijbel
ons te zeggen heeft over welvaart en samenleving, waarna tenslotte perspectieven worden geboden voor
een betere maatschappij.
Stedelijk Museum
Zaterdag 21 april bespeelt Gert Oost
's middags tussen 3 en 4 uur het
aula-orgel met een programma van
Nederlandse speelmuziek uit de 18e
eeuw.# Veel van de te spelen werken
zijn in archieven bewaard gebleven en
door Gert Oost, die behalve organist
ook musicoloog is, daaruit te voor
schijn getoverd. Toegang gratis.
De kinderen, die de Pasar Dalam komen bezoeken worden bij het binnenkomen
verwelkomd door de paashaas en krijgen een paasattractie. Voor de kinderen is er
elke dag een wisselend kinderprogramma door Hans Cordan's Jeugdvarieté en Al
Valerie Preston.
Voor de vier dagen waarop de Pasar Dalam geopend is zullen elke dag getallen
van twee cijfers bekend worden gemaakt. Eindigt het toegangsbewijs van de
bezoeker op dit getal dan kan het kaartje ingewisseld worden tegen een Pasat
Dalam lichtgewicht grammofoonplaatje of (op kinderkaartje) tegen het gratis
maken van een eigen verfcompositie.
Voor Uw DAFl
J BIJ 0 L
DAF DEALER VÖOR GEHEEL