Strandjutter ran de zinkende kerk Kostbare kunstschatten liggen op de mestvaalt Weekendvjiegreis naar Parijs.... Met Andere Woorden d rs,;ijs®» JSiÉ#V%ma-»a* VIM VAN GERWEN, ANTIQUAIR: Als de kerk met een zinkend schip kan worden vergeleken, dan mag antiquair-kunstverzamelaar Wim van Gerwen (51) te Valkenswaard zich terecht een strandjutter noemen. Hij sjouwt dagelijks langs de vloedlijn en verzamelt de aangespoelde brokstukken van religieuze kunst. In de praktijk komt het er op neer, dat deze autodidact de zuidelijke Nederlanden (inclusief Vlaanderen) als arbeidsterrein heeft. Geen kunst historicus kan een scherper oog hebben voor wat verloren dreigt te gaan, nu een van hogerhand getolereerde of zelfs aangemoedigde beelden storm de kerken ontluistert. Het zijn ditmaal geen^cetters of huurlingen, die (met name in België) alle heiligen buiten de deur zetten. Een van binnenuit komende ve^ieu- wingsdrang zet zich af tegen het rijke roomse leven van weleer. Geestelijken die niet meer boven het volk willen staan bieden per adverten tie hun preekstoelen te koop aan en vervangen die door een geluidsinstallatie. Prachtig gebeeld houwde koorbanken worden per opbod verkocht zoals onlangs te Affligem en retabelen liggen dik onder het stof op de vliering. In Wim van Gerwen's verzameling be- vinden zich twee laat middeleeuwse - beelden van Maria en Johannes. Deze kostbare houtsculpturen hebben 27 jaar bedekt met modder en drek onder de heg van een kerkhof gelegen. Ze konden op het nippertje van een wisse ondergang worden gered. Wat bezielt een bourgondische figuur als deze Valkenswaarder, die tot 1951 in de confectiebranche werkte, met zijn kruistocht tegen dit tijdsverschijn sel? Die vraag hebben al velen zich .gesteld. Wie hem bezoekt in zijn heilig dommen aan de Leenderweg voelt zich te gast bij een maecenas. Zijn kunstver zameling, in een schitterende galerij tentoongesteld doet museumdirecteu ren Watertanden. 'Vooraanstaande veilingen als die van ■Paul Brand en Christy zouden er heel wat voor over hebben, om een deel van deze collectie onder de hamer te kun nen brengen. Maar het vlezige gelaat van de eigenaar betrekt, als bezoekers ze komen van heinde en ver, ook uit het buiten-, land meteen de- waarde van deze stukken in geld willen uitdrukken. Wat zou de meterslange schepenenkist moeten opbrengen, één van de oudste meubelstukken uit België (anneal 200) met honderden-ItiBo's metaal flbi be slag en slcffÊh Mi vborziöl Vtfi zeven,- tien gildekeuren? Niet om geld Een albasten retabel uit 1350, in kleu renweelde pralende kazuifels (als het ware met de naald geschilderd) ontroe rend primitieve heiligenbeeldjes uit de middeleeuwen, pauselijke bullen en authentieke aflaatbrieven, een romaans Christusbeeld, al deze unieke bezittin gen verheffen zich volgens Wim van Gerwen boven de banale praktijken van loven en bieden. Hij praat niet graag over geld. Daarom verdriet het hem des te meer, •dat velen zijn bezeten speurtocht naar deze kerkschatten alleen maar toe schrijven aan zijn handelsinstinct. In België heeft hij aanvankelijk een slech te pers gekregen, na de affaire met het altaarstuk (retabel) van Beverst. Pas toor Ketelslegers had deze uit 1480 daterende beeldengroep, in verregaan de staat van Verval, aan de Valkens waarder verkocht voor 160.000 fran-i ken. De'ferl^op van.djt tafereel ivan de e - - moord op de "onnozele kinderen) leid- kJc keer Van 'Gérwen. Wiens bijna de in Vlaanderenland tot een gewee- explosieve spreekvaardigheid zich uit klaag als in de tijd van Herodus. De in een taalgebruik vol barokke wendin- kranten spraken van „kunstroof", om- gen, verheugt zich er over dat deze dat het stuk ver beneden de prijs zou juridische procedure heeft vastgelegd, zijn verkocht door een geestelijke, die wat zich thans afspeelt. Zijn perfecte geld bijeen wilde brengen voor een documentatie hij beschikt ondef centrale verwarming in het godshuis. meer over een archief met foto's en Het zou beschermd zijn geweest en beschrijvingen van 40.000 religieu; verzekerd voör 1.2 miljoen franc. 1 De pastoor werd in voorlopige hechte nis genomen en kreeg later een maand voorwaardelijk. Een zwaarder lot trof Wim van Gerwen. De rechtbank te Tongeren sprak bij verstek het vonnis over hem uit: twee jaar g#mgenisstraf - - - en 15.000 francs (ruim f 1.000.-) z«n w«k- Gazetten hebben hun boete, ook op grond van het feit dat sla88eve,rs naarValkenswaard gestuurd kunstwerken in België en een kostbare bibliotheek - bevat alle stukken. Het nageslacht zal kunnen oordelen. In de stront Het retabel is na een ingrijpende res tauratie doorverkocht aan een minnaar en behoeder van religieuze kunstwer ken. Volgens de Belgische wetgeving zou Wim van Gerwen grhtie kunnen vragen aan koning Boudewijn. Aan zijn activiteiten in België is een einde geko- onthutsende beweringen van de antiquair op hun waarheid getoetst. Zijn uitdaging om in een straal van 15 kilometer rond Beverst twintig retabe len aan te wijzen „die nou nog in de stront liggen omdat de duiven in en uit vliegen en maar raak schijten", kon waargemaakt worden. De rechtzaak werkte als een boeme- boven het hoofd hangt Hij' kan geen TT" troffen t Jou™aI'sten stan meer doen in het huurland nn. .d.aad de gewraakte toestanden aan. ti het buurland, worden genomen. „Het zou de koning der Belgen meer sieren als hij zelf gratie kwam vragen aldus het verweer van de gevonniste. „Ik heb zeer veel kunnen redden van wat anders, onherroepelijk verloren zou zijn gegaan. Musea in Tongeren Hun reportages wekte de indruk, dat alles wat eeuwenlang de kerken had gesierd op een grote Vuilnishoop was gegooid. In allerijl is toen besloten een groot scheepse inventarisatie te laten houden onder leiding van de priester dr. Ge rard Wellen uit Driebergen. Uit Beverst - kwam-een toeringcar naar de galerie Dienst hebben daarvan geprofiteerd. met mensen, die Wim van Gerwen hun Alles wat met ut mijn verzameling solidariteit wilden betuigen. komt, gaat naar instellingen of particu- De snel ontroerde kunstverzamelaar Op zaterdag 27 en zondag 28 oktober aanstaande organiseert ons blad voor zijn lezers een tweedaagse vliegreis met een lijntoestel, een Boeing 727, van de Air France. Wij logeren en gebruiken alle maaltijden in het Paris-Lyon Pala ce Hotel, terwijl wij u met onze touringcar, die op hét vliegveld Orly reeds gereed staat, met diverse rondrit ten geheel Parijs zullen laten zien. Wilt u zaterdagavond theaterbezoek; de reisleider weet er alles van en de touringcar is steeds ter beschikking. De prijs voor deze reis bedraagt f249,50 p.p.. inclusief vervoer per luxe touring car van Rotterdam naar Schiphol en terug, vliegreis, vervoer van Orly naar Parijs, 2 warme lunches een diner logies en ontbijt alles in Paris-Lyon Falace en alle genoemde rondritten in Parijs. Bovendien krijgt u op de heen reis ontbijt in het vliegtuig en zondag na aankomst in Amsterdam nog een uitgebreid diner. Het volledige programma luidt als volgt: Zaterdag 27 okt.: vertrek om 7 uur vanaf Westblaak tegenover Cinerama naar Schiphol. Om 9.10 uur vertrekt. de Boeing 727 naar Parijs, aankomst Orly om 10.10 uur. Hier staat onze toeringcar gereed en om 10.30 uur rijden we naar Parijs om tevens onze eerste rondrit te maken. Wij bezoeken dan het Quartier Latin, de Eiffeltoren, Palais de Chaillot (tevens koffiepauze) en de Are de Triomphe. Om 12.15 uur arriveren wij in het hotel, waar om 13 uur de warme lunch geserveerd wordt. Om 14.30 uur gaan wij weer een andere toer maken naar de Opéra, de Madeleine. Place de la Concorde, de boekenstalletjes aan de Seine en het Louvre. Tijdens deze tocht krijgt u twee uur de tijd om te winkelen. Terug in het hotel om 18 uur en om 19 uur wordt het diner gereserveerd. Zondag 28 okt.: om 10.15 'uur gaan wij naar Montmartre en brengen een bezoek aan de beroemde Place du Tertre en de Sacré Coeur. Om 13 uur warme lunch in hotel. Na de lunch vertrekken wij om 14.30 uur vooreen rit naar de Notre Dame, Dome des Invalides en graf van Napoleon en rijden dan na een theepauze om 17 uur weer- naar Orly waar ons vliegtuig om 18.20 uur vertrekt. Aankomst op Schiphol om 19.20 uur en na een afscheidsdiner in Hillegom zullen wij ca. 22.30 uur in Rotterdam arriveren. BOEKINGEN Op ons hoofdkantoor. Prins Hendrik kade 14. tel. 010- 132170. Op de bijkantoren: Vlaardingen, Hoog straat 122, tel. 010- 341071; Krimpen aan dén lJssel, Weteringsingel 9, tel. 01807-6899. Bij de agentschappen: Nic. v.d. Spek, Nieuwe Binnenweg 456-460: Magazijn De Bokser, de heer Hanselman, Zwaanshals 245b; boekhandel Van Dordrecht, Benthuizerstraat 84; boek handel Bokhorst, Vierambachtsstraat 109; boekhandel Bokhorst, Peppelweg 128; boekhandel Bokhorst, Schubert- laan 83. In Schiedam: boekhandel Hanou, Hoogstraat 50. In Capelle aan den IJssel: boekhandel Bokhorst, De Koperwiek 61-63. Zijn „Lieve vrouw-van het huis", met het kind op een soort draaggestoelte: Zij draagI sieraden van groutmo&r en moeder Van Gerwen, zelfs van dochter Tine. zegt in zijn gedwongen isolement: ,,Ik verzamelde alleen maar de brokstuk ken vgn onze cultuur en zorgde dat die op de goede plaats terecht kwamen. Natuurlijk, er was in de kerken veel franje. Allerlei tierlantijnen en snuiste rijen konden maar beter verdwijnen. Maar men wist geen maat te houden. De kerken zagen dat zij hun greep op de massa begonnen te verliezen en dus gooiden ze het over de boeg van versobering. De liturgieën werden een voudiger. Eerst kon de preekstoel wel weg, toen sneuvelden de communie banken, de altaren werden te protserig bevonden. Alles werd op één hoop gegooid. Je hart draait om als je ziet wat er in leeglopende kloosters ligt te vergaan aan kunstschatten. Men verwijt mij, dat ik de kerken heb leeggeroofd. Maar het is de geestelijkheid zelf, die het sein tot deze totale ontmanteling heeft gegeven. Een grote vergissing. Net als het inschakelen van beatbands. Daar mee hebben ze de mensen de kerk uit gedrumd. Autodidact Volgens de Valkenswaarder die zich volhardend hij slaapt al 25 jaar slechts vier uur per nacht een on voorstelbare kennis heeft verworven van kerkelijke kunst, onderschat men het menselijke verlangen naar mystiek en wijding. „Je kunt de Dommel wel keren, maar. hij blijft altijd dezelfde kant opstro- men. De mens kan niet buiten symbo len: Voor de overdaad is leegte in de plaats gekomen. Waarom tref je tegen woordig in elk dorp een antiekzaak- aan, waar voldaan kan worden aan de behoefte naar ornamentiek, al is her maar een karrewiel of een rijtuiglan- Allemaal vervangende prullen, zonder wezenlijke inhoud, om in die leegte te voorzien. De mensen willen zich toch ergens aan vast klampen. Ze doen de gekste dingen om zich een ezelsbrug getje te verschaffen naar iets dat uil- reikt boven het allerdaagse en de mate- Huwelijksdecor Fotograaf A. Beekmans te Valkens waard en veel collega's tot op grote afstand van dit datffc. Jcennen .(jp/.e symptomén. Er i(bS?en cdiffpTëtë'"rvm ontstaan ivan bmaidspaartjes, die zich laten fotograferen tussen de eeuwen oude heiligenbeelden en andere reli gieuze kunsterken. Ze trouwen soms niet in de kerk, maar willen toch tussen de heiligen hun huwelijk laten registreren. De belangstelling voor dit soort decors werd zo groot - er kwamen soms 15 tot 20 paren per dag - dat gegadigden naar de tuin verwezen moesten wor den. De mensen - ook jongeren hunkeren naar mystiek. Wim van Ger wen karakteriseert de tweeslachtigheid van onze generatie óp onnavolgbare wijze met de uitspraak: ..Wij zitten met één poot in het maankarretje en met de andere marcheren we achter Sint Geertrui aan". Geertrui is zijn lievelingsheilige. Zij had vroeger, zoals bijna alle heiligen een speciale functie. Wie last had van ratten en muizen kon haar tussen komst inroepen. „Dat kan nu allemaal wel flauwekul zijn, maar die processies hielden een godsdienstige recreatie in stand met veel meer perspectief dan al die chartervluchten naar Spanje. De Brabanders zochten hun favoriete bedevaartplaatsen altijd zo'n 35 kilo meter van huis. In Hakendover kwa men de mensen van heinde en ver naar de Christus kijken. Maar die van Ha kendover zelf hadden daar schijt aan. Die gingen wel elders. Mijn vader - ik kom uit een groot en arm gezin werd er altijd op uit gestuurd naar Sint Geertrui om heilig zand te halen tegen de ratten en muizen. Dat was 35 kilometer lopen en elke vijf kilometer moest er gerust worden in een herberg. Dus werden er zeven pinten gedronken zodat het vaandel bij aankomst wel eens mooi scheef hing. Niemand verwachtte wonderen van het heilige zand, dat mijn vader kwam binnenkruien. Liever niet. Wat zou er dan het volgende jaar van de processie terecht zijn gekomen? Wim van Gerwen) die zichzelf de strandjutter van de zinkende kerk noemt, houdt van kunst en'een bour- gondisch leven. De kunstschatten, die hij in de zuidelijke provincies en voor namelijk in België opkocht, bezorgen hem de vruchten van het rijke roomse leven in de vorm van tastbare welvaart. zij met haar studie goede vorderingen maakte. Zij zal spoedig afstuderen (op het onderwerp neo-gothiek) aan de kunstacademie te Gent. Zoon Henk gespecialiseerd in iko- nen heeft een dergelijke studie te Leuven reeds voltooid. Beide kinderen werken „in de wijngaard" van kunst handel Van Gerwen-Lemmens, een naam die herinnert aan de vroegere textielhandel. „Als 't me te benauwd wordt, brand ik nog wel eens een kaarsje voor Ons Lieve Vrouw" zegt 'onze gastheer openhartig. Hij is geluk kig mee te mogen werken aan een grote expositie, waarin kunst'uit veer tien katholieke en drie protestantse kerken in de Kempen zal worden samengebracht. Zal dit het.sein geven tot een reveil? De Valkenswaardse collectionneur is vrij hoopvol gestemd. In het zuiden van Nederland zijn de mooiste kunst werken op enkele plaatsen al naar nieuwe kerken overgebracht. Alleen.de dingen van waarde keren dan terug op sokkels. Ook in België dringt het besef door, dat er een einde moet komen aan de verwaarlozing en miskenning van bezit tingen. Zelfs als zij hun religieuze De retabel uit Beverst, oorzaak van de rechtzaak tegen Van Gerwen, na de restauratie. Kunstliefhebber Mocht de verkoop tot het verleden gaan behoren, dan zal een uitzonder lijk man als Wim van Gerwen dit toejuichen. Hij komt wel aan de kost met zijn handel in andere antiquiteiten en het fabriceren van zwaar kaliber eikenhouten tafels, waar veel vraag naar bestaat. Voor hem gaat het niet om de knik kers, maar om het spel. „Er wordt een aanslag gepleegd op onze cultuur. Wij beroven ons zelf van onze wortels. Het christendom is de grote inspiratie ge weest voor kunstenaars. Daarom zal alles wat uit een religieus besef is geboren ons altijd blijven aanspreken, ook al zijn wij van die oorsprong vervreemd. Ik breng die kunst terug naar het volk, waar ze thuishoort". Uit- alle windstreken komen dominees, museumdirecteuren, pastoors, kunst historici en andere belangstellenden er worden ook veel scholen ontvan gen - naar Galerie Brabant. Ze worden voorgelicht door een bezielde kenner, wiens levensmotto staat gegraveerd in een zestiende eeuwse schouw: De grootste kunst is mensch te zijn" Valkenswaard lijkt door zijn voorbeeld niet altijd op de juiste wijze geïnspi reerd te worden. In een bistro op de markt staat een bidstoel, die dienst doet als console voor een reclamebord. Het opschrift luidt: „Heden verse mos- Leo J. Leeuwis Gelovig? Dit verhaal is maar één voorbeeld van hetgeen ons katholieke volksdeel heeft moeten prijsgeven aan verworvenhe den. Ze hielden vaak het midden tus sen folklore en religie, geloof en bijge loof. Maar volgens onze zegsman had den deze devoties toch hun functie: ze tilden de mensen uit boven het alle daagse, ook al kréég- dit uitstapje dan soms de vorm van een vrij banaal verzetje. Het heilige en het profane zijn moeilijk te scheiden. Eigenlijk heb ik een beetje de taak van pastoors en dominees op me geno men. Er komen hier veel mensen, gewoon om even te mediteren tussen dingen die wijding kunnen geven. Eeuwenlang hebben mensen in gebed verzonken gezeten voor beelden van Christus, Maria en de heiligen. Dat vlakt ge zo maar niet uit. Kennissen die -in nood verkeren bellen mij wel eens op, alsof ik een soort bemiddelaar zou kunnen zijn". Een zekere vroomheid kan deze zwaar gebouwde maar joyeuze Brabander niet ontzegd worden. Zijn „Lieve Vrouw van het huis" is een bijna levensgrote Maria met kind op het soort draaggestoelte dat in processies wordt gebruikt. Zij draagt sieraden van zijn grootmoeder en moeder en zelfs van zijn dochter Tineke.Een gouden hart, dat zij ten geschenke kreeg toen I Als gebruikelijk zien we uw inzendin gen weer tegemoet, uitsluitend per briefkaart. U moet de kaart adresseren aan Met Andere Woorden, Postbus 5204, Rotterdam. Oplossingen moeten uiterlijk dinsdagmorgen 2 oktober bin nen zijn om mee te dingen naar de prijzen, 3 x f.10,-. Oplossing en win naars vindt u in ons blad van donder dag 11 oktober vermeld. In het diagram moeten op elke regel twee woorden van 4 letters en één woord van 8 letters worden ingevuld. Elk woord van 8 letters is samenge steld uit de beide voorafgaande woor den van 4 letters. Voorbeeld: zou de omschrijving luiden: „inwendig orgaan - pek - skelet", dan moest worden ingevuld „maag - teer - geraamte". Bij juiste oplossing van de gehele puzzel leest men in de cirkeltjes, per tweetal letters van boven naar beneden, de namen van zeven vruchten. 1 wijnsoort - sluier - omhoog; 2 soort gas - toespraak - groot water; 3 groente - bloedvat - plooisel; 4 cirkelvormig - niveau - deel van gelaat; 5 onwel - kledingstuk - begrijpen; 6 ladder - meelmengsel - professor; 7 hoogstaand - lel - orgaan: 8 gebakje - soort riet - dwangvoorstelling 9 betrekking - ver pakking - boomschors (voor koorts- werend middel); 10 deel van hand - zwak - rustend (ptedikant); 11 deel van been ,- zeer dom - oplossing; 12 steenmassa - fris - monnikenverblijf13 landbouwer - oorlogsvoertuig - failliet; 14 grondsoort - bult - bekladden; 15 soort hond - inventaris - lectuur; 16 spiereinde - gerafelde naad - niezen; 17 gebed - soort schaap - blok in smidse; 18 ogenblik - gewas - de moed opge ven; 19 punt - portie - soort monnik; 20 metaal - krijgsgod - wahhopig;-21 oorsprong - manspersoon - van een andere geest of zin vervuld; 22 graad - chef - tennisveld; 23 verdwenen - paradijsfiguur - moderne winkel; 24 schaakstuk - maal - namaken; 25 weg kant - bloem - hoofddeksel; 26 ondui delijk - opening - kolos; 27 felkleurig - Europ. hoofdstad - muziekinstrument; 28 tocht - deel van gelaat - gemelijk mens. Vrijdag 28 september heropening discotheek SCORPIO BAR Beukelsdijk 3 b DE HAVENLOODS, DINSDAG 25 SEPTEMBER 1973

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1973 | | pagina 3