Chinees geweld trekt volle zalen Met Andere Woorden z z ■L ■F s z z z z x s s f z z z Spaanse zigeunerklanken in Rotterdamse Doelen Citroën I 4 I «V V BJP d* Hl hF JP V I 1 I 9 11 wP wP S Ki V I Nachtvoorstellingen voor de liefhebbers Theater in De Lantaren DE HAVENLOODS, DINSDAG 23 OKTOBER 1973 43-502 concessionnaire voor R'dam en omgeving ~/¥vltörCrï~tëj* 3 7 a 10 u 19 j" IS n 17 18 19 10 21 22 a 15 16 n 18 29 30 3! 32 W 31 35 pé 37 38 39 90 91 92 93 li 95 li 9? li 98 99 50 SI li 52 S3 59 55 li Si s? SS 69 SU 61 él 63 2 5 5 6 7 8 10 12 13 19 IS 16 17 li IB 19 20 21 22 23 29 li 25 26 27 28 29 30 31 33" 39 5 ps 37 39 39 90 li 91 92 93 9S 96 9? li 98 99 50 51 52 53 59 55 56 58 59 60 61 61 63 k> Als gebruikelijk zien we uw inzendin gen weer tegemoet, uitsluitend per briefkaart. U moet de kaart adresseren aan. Met Andere Woorden. Postbus 5204, Rotterdam. Oplossingen moeten uiterlijk dinsdagmorgen 30 oktober binnen zijn om mee te dingen naar de prijzen, 3x flO,—. 'Oplossing en win naars vindt U in ons blad van donder dag 8 november vermeld. Achter elk nummer staan twee om schrijvingen en de puzzelaar(ster) moet zelf uitvinden in welk van beide dia grammen de omschreven woorden moeten worden ingevuld. Bij juiste oplossing van de gehele puzzel leest men op de horizontale regels 19 en 48 vier namen van kledingstukken. Alleen deze vier namen moeten als oplossing worden ingezonden. HORIZONTAAL. 1 klad - wel; 4 schors - gebruik; 7 bijna - familielid; 8 strook - vlijt; 9 plaats in theater - zwak; 10 mist - kapen; 12 Russ. rivier - titel voorbehouden (afk.)14 speel goed - fatsoenlijk; 15 geheel de uwe (afk.} - ten bedragen van; 16 flauw - ankerplaats; 18 bijwoord - aanw. v.n.woord; 22 autotype - borstharnas; 23 inhoudsmaat (afk.) - vogel; 25 kledingstuk - krachteloos; 26 maanfase (afk.) - deel v.d. dag (afk.); 27 tand been - Ned. rivier;-29 pijn - intern.trein (afk.); 30 voeg - gevaar; 32 ladder - Europeaan; 33 roven - oude taal; 34 moment - zoogdiertje; 36 ongaarne - stapel; 39 beu - voordat; 41 ontken ning - oude maat; 42 maanfase (afk.) - voegwoord; 43 kathedraal - zaadje; 45 lengtemaat - titel (afk.); 46 strafwerk tuig - Aziatisch schiereiland; 51 tuime ling - meisjesnaam (afk.); 52 lering - vordering; 53 boom - in orde (afk.); 54 toiletgerei - voorbehoedsmiddel; 56' mil. rang (afk.) - bijbeldeel (afk.); 57 aandringen op betaling - oosters boek 59 va's - inventaris; 60 eilandje bij Venetië - smerig; 61 water in Z.-Hol land - kei; 62 speer - rekening;1 63 aartsvader - puur. VERTICAAL. 1 manier van lachen - baren; 2 voedsel - zwijn; 3 schaden - gebroken; 4 verhindering - zitplaats; 5 achten - koraaleiland; 6 deel van parle ment - deel van parlement; 11 overeen komst - alvorens; 13 vogel - geheel de uwe (afk.); 15 houding - kever; 17 zeil - plaats in W.-Duitsland; 18 pers. v.n.woord - derhalve; 20 cijfer - gelof te; 21 kledingstuk - gelei; 24 op de manier vap - pausennaam; 26 nieuw (voorvoegsel) - redeloze dieren; 28 verfbord - soort hamer; 29 gevestigd zijn - operafiguur; 31 vallei - vervol gens; 32 streep - vogelbek; 34 huidver harding - dom iemand of jong zoog dier; 35 voorzetsel - mal; 37 soort hert - onintelligent; 38 dagaanduiding - electriciteitsterm; 40 ophef - rijkdom; 43 biet - droog; 44 voorzetsel - -voor zetsel; 46 heks - kreet; 47 pret - vlaktemaat; 49 lichaamsdeel - berg- overgang; 50 vogel - telwoord; 54 gevaarte - crème; 55 massa - eiland jn Middell. Zee; 57 binnenste -;vruchte-' sap; 58 orgaan-toontrap. In Rotterdam en andere grote steden kan men kort Rotterdam afwisselend in Cinerama, Cineac A.D. en na het middernachtelijk uur regelmatig Chinezen Metrohebben de Chinese vechtfilms in ons land zien samendrommen in de hal van een bioscoop. Niet geïntroduceerd. Die klap kwam hard aan. In de lang daarna barst in de zaal een orkaan van geweld Maasstad hebben de Chinezen inmiddels gezelschap los. Uit de luidsprekers klinken dreunende klappen, gekregen van talloze Nederlanders, waaronder veel rauwe kreten en soms het zoeven van slagwapeneh, beoefenaars van karate, judo, jiu jitsu en andere terwijl op het scherm de builen en wonden zich vechtsporten, vermenigvuldigen. Deze nachtvoorstellingen te De in Chinese karakters geschreven affiches op.Katendrecht en elders in de stad hebben een grote werfkracht. In de aanvankelijk strikt besloten voor stellingen van 0.30 uur bestaat het publiek nu soms voor meer dan de helft uit landgenoten. Zij hebben er graag een tientje voor over om zich te laten overdonderen door de keiharde lijf-aan-lijf gevechten. Het publiek be staat slechts voor een deel uit kenners, die zoals de circa tweeduizend Chine zen in Rotterdam, de technieken kun nen onderscheiden en hun favorieten selecteren. Na ons met hun spijzen te hebben verleid tot nieuwe eetgewoonten wis ten de Chinezen Nederland stormrijp te maken voor deze nieuwe variatie op het oude thema van. mannen —en soms vrouwen die iets te vereffenen hebben. Het succes van de nachtvoor stellingen - op dit tijdstip gegeven omdat dan de keukens en restaurants grotendeels gesloten zijn en het perso neel van de partij kan zijn— is niet onopgemerkt gebleven. De Chinese im porteurs die, meestal via Engeland, deze rolprenten op het doek brachten, hebben navolgers gekregen. Tal van vechtfilms komen nu ons land binnen via de officiële kanalen van de Neder landse Bioscoopbond en worden ver toond in de normale voorstellingen. Karate In Rotterdam draait elke week tenmin ste wel één film van dit genre mee in de normale aanbiedingen. Diverse ver huurkantoren .boeken er goede resul taten mee en. het ziet er nog niet naar uit, dat de rage ten einde loopt: De Hongkong films slaan met hun „vuisten vol karate" toe tot in de kleinste provinciestadjes. Duizenden mensen, die qua knoktechnieken van toeten noch blazen weten gaan er voor door de knieën. Dit verschijnsel dóet zich voor in vrijwel geheel Europa en Amerika, zowel noord als zuid. Hoewel de vólks republiek haar grenzen voor deze pro- dukten gesloten houdt neemt het grote publiek aan dat „China" deze lading dekt. Vooral politiek gezien is dat een misverstand. De rolprenten ontlenen hun oosterse origine uitsluitend aan nationalistisch China. Ze worden hoofdzakelijk gemaakt op Taiwan (Formosa) en in de Britse kroonkolo nie Hongkong, dat tevens als voor naamste distributiecentrum fungeert. De produktie is een puur kapitalisti sche aangelegenheid,- temeer omdat Amerikaanse financiers een flinke vin ger in de pap hebben gekregen; voor communistisch China een reden te meer om zich er van te distancieren.' Er zijn al veel pogingen gedaan, om het succes van deze vaak wrede en soms naar sadisme neigende spektakels te verklaren. De inhoud is in feite volko men wezensvreemd aan het westerse denkpatroon. Zo kan men hier moei lijk begrip opbrengen voor het feit dat complete Chinese gezinnen in het nachtelijk uur koers zetten naar - de bioscoop, inclusief kinderen van alle leeftijden. Nederlanders voorzien waar schijnlijk ernstige schade aan de kin derzieltjes door dit in hun ogen brute geweld en de gevarieerde methoden waarmee de verliezers om het leven worden gebracht. Oosters Landgenoten van de knokkers hebben daar een heel andere kijk op. In de meedogenloze worstelingen boeit hen vooral de vechttechniek met een soms eeuwenoude oorsprong. Zjj herkennen daar zelfs rituele en mystieke accenten in. De beroemdste leermeesters leven bijna als priesters in een geur van heiligheid. In China en Japan op Korea en in andere Aziatische landen worden de vechtscholen even hoog in ere gehouden als de kerken in het vooroor logse Nederland en zij bieden een even grote variatie aan opvattingen. Uit de klassieke sporten hebben zich variaties ontwikkeld met een geheel eigen aanhang van soms miljoenen beoefenaars en supporters. De eigen stijl wordt beschermd en zuiver gehou den door een wereldomspannende or ganisatie. Wat de gemiddelde bioscoop bezoeker ervaart als een vorm van lichamelijk supergeweld ziet de kenner als een schouwspel voor fijnproevers. Mogelijk heeft de commercie het oor spronkelijk beeld vertekend, maar ze ker is dat aan de strijd op leven en dood eeuwenoude tradities ten grond slag liggen. Voor het westerse bioscooppubliek is dit genre films niet veel meer dan een nieuwe explosie van agressies op het witte doek. De sensatie schuilt in het feit; dat vrijwel nooit gebruik Wordt - gemaakt van vuurwapenen. Men ziet .^e hglden wel eens tekeer gaan met- zwaaraen, stokken, zwepen en andere slagwapens, maar de puur lichamelijke krachtmeting staat hoger aangeschre ven, ook bij de Aziaten. De acteurs vechten als het ware met hun hele lichaam, maken geweldige sprongen als in het ballet aan strenge wetten ge hoorzamend en ontwikkelen een kracht die aan mysterieuze bronnen schijnt te ontspringen. De ware vechter bezit een weergaloos concentratiever mogen. Volgens de oude opvattingen moet de geest zeker zo sterk zijn als het lichaam, wil men kunnen uitgroei en tot een grootmeester. Men beweert van deze sporten dan ook wel, dat zij hun kracht ontlenen aan een zekere filosofie, discipline en de beheersing van de materie door de geest. Het zijn opvattingen die wat vreemd overko men op de bioscoopbezoeker in een ander cultuurgebied. Hij krijgt de in druk dat weinig verheffends valt te destilleren uit de realistische wurg- scènes en doodklappen. Verstaanbaar Niettemin zijn momenteel via de Bios coopbond een dertiental films in roula tie, in het Engels opgenomen of nage synchroniseerd en van Nederlandse on dertiteling voorzien. Blasé van de sexuele vrijpostigheden, revolverhel den,: spaghetti-westerns, 'mondo-cane onthullingen, horror, cowboys en ge heime agenten, krijgt het bioscooppu bliek na deze knokpartijen met de blote vuist een nieuwe kick. Jn het verre oosten is een gespeciali seerde filmindustrie tot bloei geko- men. Twee of drie mammoet-onderne mingen eisen het leeuwendeel van de westerse markt voor zich op en tal van kleinere producers pikken een graantje mee. De Kung-Fu rolprenten worden in bliksemtempo opgenomen, soms binnen tien dagen en momenteel schii- mei' 'eH per jaar :oprt vijfhonderd te worde,n -afgeleverd. .Alles draait in_d,? studio's am de verbazingwekkende vechtpartijen. Het verhaaltje dat voor enig verband moet zorgen is meestal aan de zeer magere kant en vrouwen spelen een decoratieve rol, die aan hun acteertalenten weinig eisen stelt. Sinds kort echter zorgen deze knokfa- brieken voor een nieuwe sensatie, door vrouwen, na jarenlange training, in de arena te sturen. Wat deze onbarmharti ge heldinnefl in films als „Hap Ki Do", „Bezeten karatevrouwen" en „De veer tien karatevrouwen" presteren grenst aan het ongelooflijke, temeer omdat hun wreedheid in de ultimate vecht scènes zeker niet onderdoet voor die Van mannen. Wie daar voor het eerst getuige van is zit als met stomheid geslagen in de bioscoop. In Rotterdam en elders heeft de vechtfilm honderden aanhangers gekregen. Zij stellen hoge eisen aan hun helden en weten precies wie de beste prestaties levert. De nieuwe vorm van heldenverering con centreert zich op sterren als de onlangs overleden Lee Hsiao Lung (Bruce Lee). Deze jongeman zijn eerste drie films hadden tien miljoen gulden opge bracht werd in Hongkong vereerd als een god. Honderdduizenden mensen waren bij zijn begrafenis op de been en tot in Amerika werd geweeklaag verno men -over zijn plotselinge dood. De verering spitst zich nu toe op andere topacteurs zoals Wang Joe en Lo Lieh om er maar twee van enkele tientallen te noemen. Na twaalven Rotterdam is er vlug bij geweest met de vechtfilms. Het was één van'de eerste steden, waarin de nachtvoorstel lingen voor Chinezen werden gegeven. Er wonen nogal wart importeurs zoals Win Nin Yen, de jongeman die nu in oas land bezig is met de opnamen van zo'n rolprent. Hij is niet alleen de producer van deze en andere films, ny. Eén van de hoofdrollen in de „Neder landse" vechtfilm wordt gespeeld door Jan Willem Stoker, de bekende Rotter damse sportleraar, die op het gebied van judo en karate zijn (kampioens- sporen)heeft verdiend. In deze film zijn de gevechten een demonstratie van de Koreaanse varatie Tae Kwon Do. Het is een snel in populariteit toene mende vechtsport. Volgens Stoker - meester ook op dit „wapen" wordt deze sport in Rotterdam door zeker zeshonderd mensen beoefend en in heel Nederland zijn er vele duizen den mee bezig. Bestaat er een zekere relatie tussen de populariteit van de vechtfilms en de beoefening van daarin gedemonstreerde sporten? Jan Willem Stoker (30) ziet dat verband wel. „Er wordt in Nederland veel aan gedaan en de films activeren die belangstelljng wel. Het waren de sportscholen die het eerst probeerden om voor de nacht voorstellingen een introductie te krij- gen. Ik heb tegenwoordig ook de affiches aan de wand. Daalder waard Je moet het zo zien: er komt steeds meer behoefte aan zelfverdedigings- technieken, want voor je het weet heb je tegenwoordig een klap te pakken. Die oosterse systemen zijn daarvoor zeer geschikt. Neem nu dat Tae Kwan Do. Als je toch trimmen wil is het ideaal om je meteen deze kunst van vuist (Tae) en voet (Kwan) eigen te maken. Als je daar de juiste bekwaam heid in krijgt heb je ook het „Do" onder de knie, het inzicht voor een juiste toepassing. Ik heb hier allerlei mensen op les. Politiemannen (in Gouda leer ik zelfs een hele groep van 19 agenten Tae Kwan Do) maar ook kantoorbedien den en vrouwen zelfs. De beheersing van zo 'n techniek geeft je zelfvertrou wen en houdt hei lichaam fit". De sportleraar-filmster kan de einde loze variatie in sprongen, grepen, trap- penmen slaan «toejichten aa$ 4si hart tl van de Tae Kwan Do-bij bel, een boek werk met hondenden foto's, dat dan 'ook f 90,- kost. De internationale fede ratie onder leiding van een Koreaanse generaal telt vier miljoen leden en ziet er streng op toe dat de regels worden nageleefd. Coryfeeën als Park Jong Soo en Lee You Zum hebben in Rotterdam en andere Nederlandse ge meenten instructies gegeven aan sport leraren. Een hoofdkantoor is tegen woordig in Toronto gevestigd. De heer Stoker beschikt over voldoende infor matie om een serie lezingen te gaan houden over de plotseling zo populair geworden vechtsporten en hun eeuwenoude geschiedenis. Er zijn aller lei vermengingen tot stand gekomen waarbij met name Japan, China en Korea elkaar hebben beinvloed met hun vormen van karate. Kung Fu en Tae Kwan Do. Allerlei nationalistische verworvenheden en frustraties hebben daarbij een rol gespeeld en met name de controverse tussen China en Japan is nu nog in de films waarneembaar. Deze volkeren hebben elkaar in de historie dikwijls bevochten. In de knokfilms worden de Japanners vaak afgeschilderd als wrede onderdrukkers en hun vechtmethoden zijn inferieur, aan die van de Chinezen. Er spreekt een duidelijk fanatisme uit dit steevast terugkerende patroon, als wilde men alsnog wraak nemen op het verleden en het zo dikwijls ervaren overwicht van de Japanners. Het zijn de tendenzen, waar het wes terse bioscooppubliek zich nauwelijks in verdiept, gefascineerd als het wordt door de genadeloze krachtmeting op het scherm. Hun gevoelens werden onlangs onder woorden gebracht door een recensent in Het Parool. Hij schreef: „Een ode aan de menselijke spierkracht. Dreunende klappen, kra kende karateslagen, klaterende bloed fonteinen, een vleugje harakiri Na afloop heb je het verlammende gevoel, dat je letterlijk met stomheid bent geslagen". Leo Leeuwis. Fiesta Gitana weer in ons land Donderdag 25 oktober wordt --het mixed-media project ..Diepen" van Justa Masbeck en Wouter Klomp in de Lantaren vertoond. „Diepen" is een theaterspel op drie environments (objecten, cross fade projectie, multiple geluidsbanden en theatrale belichting). Het eerste environment is: Het wachten, de frustatie. Het tweede: Het werken, brood op de plank. Het derde: Het vrij zijn, de ontvluchting. - De kleine Doelenzaal zal op donderdag 25, vrijdag 26, zaterdag 27, zondag 28 oktober, donderdag 1, vrijdag 2, zaterdag 3, zondag 4 november a.s. gevuld zijn met Spaanse zigeunerklanken, vormen, ritmes en temperament. Voor de 17e maal voeren dan namelijk de door de heer H. J. da Silva gecontracteerde artiesten, hun „Fiesta Gitana" op. Dit jaar brengen dansers en zangers een programma, gewijd aan de stad Sevilla, de bakermat van de Flamenco en het cultuurcentrum voor alle Spaans sprekende volkeren. In deze stad vestigden zich het eerst de zigeuners, toen bij Koninklijk Decreet, eind achttiende eeuw, hun het rondtrekken over de openbare Spaanse wegen werd verbo den. Vooral in de wijk Triana vestigden zich honderden zigeunerfami lies, die hun traditionele ambachten, zoals het ijzersmedenhet biezenvlechten, de handel in dieren in het algemeen en in paarden in het bijzonder, de handel in antiek en het adviseren bij stierengevech ten, met zich meebrachten. Opzettelijk is het beroep van Flamenco artiest in bovengenoemde reeks niet vermeld. In die dagen had de Flamenco een totaal ander aanzien dan heden ten dage; men zou hooguit kunnen stellen dat de zigeuners toen, tegen incidente le betaling, toeschouwers tot hun zan gen en dansen toelieten. De Flamenco moest nog worden omgeschoold van een plattelandsvermaak tot eenverfijn- de stadskunst. De stad waar dat ge beurde, voor alle andere steden van Andalucia, is Sevilla. Er zijn dan ook geen F.lamenco-zangen of -dansen of er bestaat een Sevilliaanse versie van, met meestal de bijvoeging „de Triana" - de traditionele zigeunerwijk, waar le versie ontstond. Dit programma, dat de stad Sevilla centraal stelt in de imenco, bevat vele zangen en dansen dit onderstrepen. De Sevilliaan die :st viert zowel tragisch als uitbun- - in een werveling van kleuren, s het thema Deelnemers aan dit zigeunerfeest zijn: Curro Velez, een van de weinige pure dansers van de Flamenco met een prachtige stijl en de beste choreograaf van het ogenblik; Carmen Casarubios, voordrachtskunstenares en experte op het gebied van de traditionele vrou- wendans; Isabel Romero, een jonge Flamenco-danseres en winnares van het grote Flamenco-concours „Cordo ba 1971"; Miguel Maya, Flamenco zanger in de pure stijl, bekend om zijn vertolkingen van de Cante Jondo de diepe zang. (Deze liederen met de Andalusische modulaties zijn het moei lijkst en vereisen een grote techniek en een geweldig volume). .Vervolgens Pe- drito Sevilla, gitarist van grote klasse. Verdere medewerkenden zijn: zanger Lorenzo Romero, dansers Juan Manuel en Curro Vega; danseressen Ana Rodri guez, Ani Vega en Angels» en gitarist Andres Dominguez. De voorstellingen die in de Rotterdam se Doelen gégeven worden beginnen steeds om 20.15 uur. Reductiebon Deze reductiebon voor de voorstellingen van „FIESTA' GITANA" betreft alle voorstellingen, respectievelijk van 25 t/m 28 oktober en 1 t/m 4 november in „de Doelen" te Rotterdam. Deze bon is geldig voor ten hoogste vier personen en geeft recht op een korting van f 2,50 per plaats op de rangen van f 10,-, f 12,50 en f 15,—. Op vertoon van deze bon betalen onze lezers dus resp. f 7,50, f 10,-en f 12,50. Kaartverkoop en plaatsbespreken uitsluitend aan de kassa van de Doelen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1973 | | pagina 3