Waarom bestaat Israel? 29?° uniska parket museu nieuws 24?5 termeulen tms&f Welzijnskrant van Katholiek Centrum termeulen SUPERS KLEURENFILM Erunott S termeulen PERZISCHE TAPIJTEN DERAG DE HAVENLOODS, DONDERDAG 21 MAART 1974 Bij de behandeling van het kort geding dat de gemeente Vlaardingen tegen Windmill had aangespannen nadat dit bedrijf wederom overlast had veroor zaakt eiste de gemeentelijk advocaat het verbod van „onduldbare hinder". De president van de rechtbank reageer de toen met de opmerking: „Dan kunt u wel een knipkaart nemen om mij te laten uitmaken of een bepaalde hinder onduldbaar is geweest". Later wees de Windmill-advocaat op het niet kunnen uitsluiten van mense lijke fouten met de opmerking „Ook de beste timmerman slaat weieens op zijn duim". Mr. Reuder, de president, interrumpeerde toen: „Op zijn eigen Bijdragen Nico Nieman meentehuis zaten gedeputeerde Engels man, burgemeester Sloots, enkele amb tenaren en Gulffunctionarissen ver geefs te wachten op mondelinge be zwaren. De Vereniging tegen milieube derf had wel schriftelijk bezwaar aan getekend, maar daarin tevens laten weten dat de aanvraag goed verzorgd was. Een Gulffunctionaris zei na de hoorzitting: „Gulf had een slechte naam. Dat is kennelijk niet, meer Redactie Ben van Haren Motorcrosser en tandarts Gerrit Wol- sink heeft afgelopen zondag in St. Anthonis de wedstrijd moeten staken. In zijn versnellingsbak was een tandje afgebroken it net zo Diijve: Tijdens de uitzending van Studio-Sport bevindt zich ook een journalist in het huis van de familie Van Hanegem. Een fotograaf vraagt of Truus op dit gehei ligde moment terwille van de lezers haar man wil kussen. Truus weigert. „Waarom zou ik", vraagt ze zich hard op af. „Het was toch niet zijn eerste wedstrijd? Maar Willem, weer even goed op schot als die middag zegt: „Stil houden Truus, die man moet ook zijn werk Patiënten in enkele ziekenhuizen van Nederland krijgen voor de operatie tegenwoordig een handzaam werkje uitgereikt, waarin het een en ander over de narcose wordt verteld. Dat een Utrechtse hoogleraar vorig jaar becijferde dat bijna tweehonderd patiënten per jaar onnodig in de nar cose blijven staat er niet in vermeld. Ondanks het feit dat de aanbieding van een eerste kievitsei niet meer officieel wordt erkend is er toch weer een stormloop geweest op burgemeesters en andere hoogwaardigheidsbekleders. De meeste aanbieders konden echter hun ei niet kwijt Tegen de uitbreiding van Gulf in Bot lek is niet veel tegenstand. Tijdens een hoorzitting in het Rozenburgse ge- Nu is Thijs Kwakkernaat weer boos. Ditmaal op het bestuur van Excelsior en vooral op Henk Zon, die hem ooit eens een benzinepomp had beloofd. Daar is het niet van gekomen en nu is Thijs dagelijks boos, omdat hij zo graag naar de pomp was gelopen.... Geef uw kleding de ruimte! Hang uw kleding in deze ruime hangkast en ze komen er zon der kreuken uit. Hangkast in 'n fraai bloemmotief (afm. 140x 75x50 cm) met 2 stevige ritsen. C I Verkoopfiliaal Schiedam 's-Gravelandseweg 956 Telefoon 010-70 34 76 In de lift zakte ik Van veertien hoog Naar omlaag Een joch Van een jaar of zeven Zakte met mij mee. Twee ontroerend klare kinderogen Taxeerden mij. Ik werd gewogen, voelde ik En niet te licht bevonden Om te mogen delen In het verdriet van 't joch Ik vind 't rot, Zei hij. Wat vind je rot, vroeg ik. Dat m 'n vader d'r niet meer is Me vader is weg Me vader woont nou bij tante Til 't Is geeneens een echte tante 't Is een stinkend serpent Zegt m 'n moeder. Me vader heeft alles meegenomen Al de boeken en de pick-up En de platen Me vader wou ook nog de piano. Me moeder heb toen gehuild Nou mag ze de piano houwe. Me vader heb opgebeld Nog vijf nachies slape Dan mag ik naar hem toe Samen met me zussie En ik krijg een locomotief Heeft-ie beloofd Beloofd is beloofd 't Is toch zeker me eige vader! Ik mag een hele dag bij hem blijven. We kwamen op de parterre De liftdeur schoof open 't Joch liep nog even met me mee Hij maakte een huppelpasje Me vader is zó groot, zei hij En hij wees naar 't nooit te bereiken Blauw van de lucht... Leen de Zwart. Dezer dagen is in een oplage van 10.000 exemplaren de Welzijnskrant van het Katholiek Centrum voor Wel- zijnsbehartiging verschenen Wat wil deze krant zijn? Om enkele voorbeelden te noemen: een service centrum waar mensen en groepen door het K. C. W. worden begeleid in hun eigen activiteiten. Men bepaalt zelf wat voor soort hulp het K. C. W. zal geven. Een energiestation waar mensen en groepen tal van ideeën hebben en veel presteren om onze stad fijner te ma ken. Veel energie gaat echter verloren door versnippering. Bundeling hiervan is beter, vooral wanneer dit gebundel de dan weer gericht verspreid gaat worden. Een werkplaats zijn: mensen en groepen hebben oorspronkelijke ideeën die om nadere uitwerking vra gen; die ruimte nodig hebben waar het idee kan rijpen: een soort laborato rium waar je mag experimenteren. Kortom het K. C. W. geelt steun aan groepen die wat willen en die iets doen. Vandaar het aantal niet te ver waarlozen projectgerichte groepen rond het K. C. W. Vandaar acties als „Fijne Stad" waarbij aan katholieken van Rotterdam het (onbevangen! woord werd gegeven. Om de bijdrage van die katholieken zo groot mogelijk te doen zijn, wil het K. C. W. graag samenwerken met al die anderen die op hun manier aan datzelf de welzijn werken: christenen en niet- christenen, wijk- en buurtgerichte or ganen en instellingen, beroepsmatige welzijnswerkers en vrijwilligers, de vele soorten van raden die Rotterdam rijk is, verenigingen en belangengroepen, kortom met de VELE ROTTERDAM MERS die zich inzetten voor de goede Door activiteiten van al die mensen is het K. C. W. een soort knooppunt ge worden. Het bestuur en het buro zijn zich hiervan terdege bewust. Zij voelen dan ook de verplichting de actuele ontwikkelingen goed te volgen, slag vaardig en kritisch te zijn, zowel bij het uitbrengen van een mening als bij het aanpakken van zaken. Voor inlich tingen: telefoon 010-116085. „Baliem, een strijd om het bestaan", is de titel van een nieuwe tentoonstelling die vanaf 1 april in het Museum voor Land- en Volkenkunde te zien is. In het Centrale Bergland van West- Irian, waar de Baliemrivier zich een weg baant door diepe onherbergzame kloven en rotsmassieven, bevindt zich de Grote Vallei, ook wel Baliem-vallei genoemd. Hier leven naar schatting 100. 000 Papoe' s, die naar de taal die zij spreken Dani' s genoemd worden. De Dani' s hebben eeuwenlang, geïso leerd van de buitenwereld, in het stenen tijdperk geleefd. Met hun een voudige doch doeltreffende houten en stenen werktuigen leggen zij irrigatie- werken aan voor de bevloeiing van hun tuinen. Hierin worden naast andere knolgewassen de zoete aardappels of bataten verbouwd, die het belangrijk ste bestanddeel van het dagelijks menu Sinds mensenheugenis hebben de Da ni' s zich aaneengesloten tot oorlogs gemeenschappen met een eigen grond gebied. Dit zijn tevens oorlogsbonden met een machtige oorlogsleider aan het hoofd. Deze oorlogsbonden voeren voortdurend krijg met elkaar. Men kan spreken van een rituele oorlogsvoering, waar de hele cultuur öp gericht is. Oorlogvoeren geeft niet alleen sociaal prestige, doch bevordert het welzijn van de gemeenschap. Het is een op dracht van de voorouders aan het nageslacht. Als men het oorlogvoeren zou staken, zouden mensen, varkens en bataten ziek worden en tenslotte sterven. Vandaar dat het oorlogvoeren zo nauw verweven is met alle andere aspecten van de Danicultuur. Dit komt duidelijk tot uiting in het Hobbylamp? We noemen het nu wel een hobby lamp, maar hij kan behalve aan een werkbank natuurlijk ook aan wand- meubel of buro bevestigd worden (met klemschroef). Zeker als u let op de mooie kleuren: oranje, bruin of geel. Nu, kompleet met snoer, stekker en schakelaar. Vorige week waren we enkele dagen in Jeruzalem om het eerste wereldcongres over de Heilige Geest bij te wonen. We zaten in het congrescentrum in het hart van het nieuwe Joodse Jeruzalem met nog 5000 deelnemers. Vierduizend waren Amerikanen, meest uit de historische, katholieke en protestantse, kerken, maar ook velen uit de pinkstergemeenten. Verder vooral zendingsmensen en Arabische christenen. Op de conferentie zei aartsbisschip Raya, hoofd van de Grieks-katholieke kerk, dat hij niet naar een bisschoppenconferentie in het Vaticaan wilde gaan omdat hij bang is, dat men zich daar zal uitspreken over de toekomst van Jeruzalem. Hij is van mening, dat dit een politieke kwestie is en niets te maken heeft met geloof. Wel erkende hij, dat voor zijn Joodse broeders Jeruzalem wezenlijk „de Heilige Stad" is, zoals Mekka dat is voor de Mohammedanen. Persoonlijk geloven wij niet, dat het altijd mogelijk is om geloof en politiek te scheiden. Zeker niet als het gaat om zaken van onrecht en gerechtigheid; als het gaat om Israël, het volk van de Bijbel. De joden hebben de oudste rechten sinds hun deportatie uit Israël in 70 na Christus hebben de joden nooit hun recht op het land losgelaten. Op elk Paasfeest hebben ze elkaar toegewenst: het volgend jaar in Jeruzalem. Er zijn altijd joden in Israël geweest, maar ze werden net als de Bedouihen door vreemde heersers geregeerd zoals Romeinen en Turken. Sinds 1850 is Jeruzalem een overwegend joodse stad. Het land daarbuiten werd voornamelijk bewoond door zwervende herders. Doordat al meer joden zich in deze eeuw in Israël gingen vestigen, en werk en bedrijvigheid brachten, werden Palestijnen van elders aangetrokken. De joden hebben geen stukje Israël met geweld veroverd - ze hebben land tegen goede munt van de Mohammedaanse sjeiks gekocht. Gevoelens van jaloersheid werden van bovenaf door antisemitische Arabische leiders opgezweept. De Groot-Moefti van Jeruzalem, een felle joden-vijand, was b.v. een dikke vriend van Hitier. Maar er waren ook Arabische leiders, die vrienden van joden waren. Joden en Palestijnen waren immers samen eeuwenlang door vreemden overheerst. Koning Hoessein, de grootvader van de tegenwoordige koning van Jordanië, was een vriend van Israël. Hij werd in 1952 door Arabische anti-semieten vermoord. In de Moskee op het tempelplein, waar hij kwam bidden. Toen in 1948 de Verenigde Naties de aanspraken van de joden op Israël erkenden, kwamen de Arabische buren hier tegenop. Ze hebben alle Palestijnen aangeraden, het land te verlaten, omdat ze Israël gingen binnenvallen. Israël zou in een paar dagen verslagen zijn. Dan konden ze zegevierend terugkomen en Israël als buit verdelen. De joden hebben in '48 en '67 de Palestijnen gesmeekt in het land te blijven. De burgemeester van Haiffa lag letterlijk voor hen op de knieën aan de haven.... En velen zijn gebleven. Er is in de laatste oorlog geen enkel geval vastgesteld van Arabisch verraad onder de Palestijnse bevolking in Israël. Vrijwillig hebben Arabieren alle open plaatsen van de Israëliërs overgenomen. Arabieren hebben vrijwillig een bedrag van 100.000 dollar gestort op de bank van Jaffa. In de moskeeën van Nazareth en Bethlehem is opgeroepen tot steun aan Israël, is er gebeden voor Israël. Arabieren hebben gevraagd, grensposten te mogen innemen en ze hebben hun bloed gegeven voor Israëlische soldaten. Aan de andere kant moeten we niet vergeten, dat voor fanatieke Mohammedanen het bestaan van de staat Israël een godsdienstige onmogelijkheid is. Volgens oude Moslimse traditie mag Mohammedaans land nooit en te nimmer in handen van mensen van een ander geloof overgaan. Als dit door overmacht toch moet gebeuren, mag er slechts tien jaar in worden berust. Door heel de strijd in het Midden-Oosten is niet alleen het Arabische maar ook het Islamitische zelfbewustzijn sterk geprikkeld. Het zijn vooral ook godsdiensti ge redenen, waarom Arabieren Israël niet willen erkennen en de oorlogstoestand willen laten voortduren met hoogstens een tijdelijke wapenstilstand. Volgens Islamitische overlevering is hun stamvader, Ismaël evenals Izaak, de stamvader van Israël een zoon van Abraham. En door Abraham zou aan Ismaël als oudste zoon de erfenis van Izaak zijn toegezegd. En dus moeten volgens voorvaderlijk recht ook nu weer de Arabieren de plaats van de joden bezetten. Het Palestijns vraagstuk is pas heel jong. Het kon allang opgelost zijn, als de Arabische landen Israël erkenden. En als zij voor de Palestijnen even royaal land ter beschikking wilden stellen als Israël bereid is te doen. Maar men is zelf bang voor een Palestijnse proletarische roerige minderheid. Men houdt liever de Palestijnen in vluchtelingen-kampen om de politieke druk op Israël te kunnen voortzetten. Koning Feisal, de grote leider uit Saoedi-Arabië is een fel anti-semiet en van de geest van Hitier vervuld. Hij heeft onlangs nog aan journalisten „Mein Kampf' uitgedeeld en de beruchte Protocollen van Zion, waarin de joden van rituele kindermoord bij hun paasviering worden beschuldigd. Hij wil graag in Jeruzalem Allah komen aanbidden. Maar dan moet het vooral geen joodse grond zijn. Joden en Christenen zijn het onderling niet eens over de godsdienstige betekenis van de stichting van de joodse staat in 1948. De meest orthodoxe joden vinden eigenlijk deze staat een misgeboorte, want de joodse staat mag eigenlijk pas komen, als de Israëlieten door hun zuivere wandel naar de wet van Mozes het Messiaanse Godsrijk in Israël hebben mogelijk gemaakt. En in Israël is 80 procent atheist. Er zijn Christenen, die ontkennen, dat het een bevestiging is van oude Bijbelse profetie als het Joodse volk in onze tijd weer in drommen terugkeert naar het oude erfland der vaderen. In plaats van het oude Godsvolk der joden is volgens hen nu de Kerk, waarin Christenen uit de joden en uit de heidenen broederlijk samenleven als volk van God, als geestelijk Israël, in alle rechten van Israël getreden. Wij geloven dat God twee „zonen" heeft. Het volk Israël is nog steeds de oude zoon, op wie de Vader wacht. De gemeente van Jezus is de jongste zoon, die reeds de terugtocht naar het Vaderhuis is aangevangen. Wij geloven ook, dat door de profeten aan het volk Israël het land Israël als een onvervreemdbaar erfgoed is toegezegd. En dat God bezig is, aan dit volk dit land te hergeven. Hoe men ook over de profetiën mag denken - met welk recht kan men beweren, dat de joden alleen maar een geloofsgemeenschap mogen vormen en geen natie met een eigen land mogen zijn? Dit is immers juist het typische van discriminatie, dat men aan anderen niet toestaat, zélf hun eigen identiteit op hun eigen, zelfgewilde wijze te bepalen. De Arabische volkeren willen èn geloofsge meenschap en een eigen volk met eigen land zijn. India met zijn Hindoeïsme dito. In Japan gold tot voor kort: één volk, één Gód. De keizer was een goddelijke zoon van de zon. Volgens onze diepe overtuiging is de aanspraak van Israël op erkenning als natie ten diepste gefundeerd in Gods wonderlijke weg met deze natie. Een ongelovige koning van Pruisen vroeg eens aan zijn hofprediker: „Geen geleuter, bewijs me in een paar worden, dat God bestaat. En kras anders op". Toen zei de hofprediker alleen maar: „Sire, de joden! "Daarnaast is o.i. e'chter nu ook het zelfbeschik kingsrecht der volkeren in het geding. Dr. K.J. Kraan. grote varkensfeest, dat eens in de drie jaar plaats vindt: een soort verzoe- ningsfeest, waarbij de doden worden gewroken en de hulp van de voorou ders wordt ingeroepen. Tijdens dit feest worden tevens nieuwe huwelijken gesloten, symbolen van het nieuwe leven, dat straks op zijn beurt de wil van de voorouders zal uitvoeren. Aan al deze facetten van de Dani-cultuur wordt op de tentoonstelling op func tionele wijze aandacht besteed. Deze cultuur dient voorts als voor beeld van een gesloten samenleving, die in deze gecompliceerde wereld, waarin wij leven, nog helemaal op zichzeif is aangewezen en dan ook nog niet in het stadium van ontwikkelings hulp is beiand. Voorlopig zal deze toestand nog wel zo blijven, al worden ook hier de contacten met de buiten- v/ereld veelvuldiger en intensiever. De tentoonstelling „Islamathematica" in het Museum voor Land- en Volken kunde verheugt zich in een grote en veelzijdige belangstelling. De wijze waarop een groep Engelse ontwerpers langs reken- en meetkundige weg ge tracht heeft de ingewikkelde dekora- tieve islamitische kunst toegankelijk te maken trekt vele bezoekers van allerlei aard. Tot dusver zijn rondleidingen KOOP NU UW VOOR EEN SPOTPRIJS De Groninger streekvereniging voor Rot terdam en Omstreken „Grunnegers Onder Nander" organiseert op zaterdag 23 maart een gezellige Paas- Bingo avond, voor leden en met-leden. Deze avond wordt gehouden in het zaaltje van „Bellevue" aan de Hille- Rotterdam Zuid. Aanvang 27.86.71 of85.24.31 of7Ö.6(X43~ Met Andere Woorden De oplossing van puzzel nr. 126 luidt: Ganymedes, Semiramis, Melpomene, Agrip- pina, Herodotus, Messalina, Parthenon, Cleopatra. De winnaars van een tientje zijn: G. Koppelaar, Vogelenzang 16, Sliedrecht, J.H. Vreese, Bergweg 46a, Rotterdam-11 en G. de Jonge, Tollenstraat 60, Rotterdam. "Weer-en-wind" Taft houdt uw kapsel soepel in model bij welk weer dan ook en laat zich ook weer ge makkelijk uitborstelen. Taft haarlak (inh. 360 gr.), een Schwarzkopf produkt, nu als speciale aanbieding met twee gulden voordeel Van !Sr95% Boezemweg 136 138 tel. 14.06.19 CONSUMENTEN VOORLICHTING Het Nationaal Voorlichtingsinstituut geeft gratis schriftelijk advies waar u, naast een goede service, met de hoogste korting onderstaande artikelen kunt kopen. O autobanden O diepvriezers O televisie kleur/zwart wit O wasautomaten O koelkasten O gashaarden O afwasautomaten O foto/filmapparatuur Zet een kruisje in hel betreffende vakje en zendt deze coupon aan: Nationaal Voorlichtingsinstituut Postbus 616 te Hilversum Naam Adres Plaats HLR. Koop uw rechtstreeks bij de importeur. Een vertrouwd adres met 100 pet. garantie. Altijd voordeliger. ROTTERDAM: Hl LLEGERSBERG: SCHIEDAM: Frpericksplaats 9 Rubensplein 12 tel. 18.77.00 tel. 26.19.78 ivivrinrminrvvvvvmwnwMwwMMi Piet van Egmond in St.Laurenskerk Maandag 25 maart wordt in de Grote of St. Laurenskerk 's avonds om kwart over acht een concert gegeven door de Amsterdamse organist Piet van Egmond. Toegangsbewijzen (inclusief program ma) ad. f2,50 (tot 18 jaar, houders van jeugd- en bejaardenpaspoorten en leerlingen van het Rotterdams Conser vatorium f 1,50) verkrijgbaar aan het Kerkekantoor, Grote Kerkplein 3 en 's avonds aan de kerk. Op de tentoonstelling in het Museum Boymans-van Beuningen (tot 12 mei) van schilderijen en tekeningen van de beroemde Amerikaanse kunstenaar Richard Lindner is voor het eerst Lindners onlangs voor de verzameling van het museum verworven schilderij „East 69 th Street" te zien. Het is een groot schilderij van een gehandboeide gangster. Zaterdag 23 maart zal in de Pelgrimskerk aan de Reijerdijk (IJsselmonde) een orgel concert worden gegeven door de organist Dirk Jansz. Zwart. Aanvang 8 uur n.m. Er "en gevarieerd programma worden uitge- d met werken van Bach, Handel, Men delssohn, Guilmant, Paradies, Jan Zwart en Dirk Jansz. Zwart. Een van de vele manieren om kennis te maken met het verleden is het kijken naar penningen, geslagen ter gelegen heid van allerlei gebeurtenissen, varië rend van het veroveren van de zilver vloot door Piet Hein, tot het verrich ten van de eerste aftrap in het stadion Feyenoord door burgemeester Droog lever Fortuyn in 1937. In het Historisch Museum is tot 30 april een kleine tentoonstelling georga niseerd waar men tal van, veelal nog nooit geëxposeerde, penningen kan zien. Ingebouwde vergrootglazen stel len de bezoeker in staat ook de verfijn de details te bewonderen. Sinds de opening van de tentoonstel ling „Schatkamer der Scheepvaart" op 14 februari jl. heeft het Maritiem Museum „Prins Hendrik" bijna tien duizend bezoekers mogen ontvangen. Hoewel de grote verscheidenheid aan modellen en andere voorwerpen op deze tentoonstelling zonder twijfel veel bezoekers naar de tweede verdie ping trekt, zijn er elders in het nu een eeuw oude museum nog andere schat ten verborgen. In de zaal, die is gewijd aan de Nederlandse zeevisserij staan bijvoorbeeld twee grote modellen van een bom- en zeil logger;beide typen schepen hebben er het hunne toe bijgedragen, dat Nederland een voor aanstaande positie op visserijgebied heeft kunnen verwerven. In de aan de pleziervaart gewijde zaal is een bijzon der fraai model van een statenjacht tentoongesteld en is aan de hand van een aantal voorwerpen te zien op welke fraaie wijze men nog niet zo lang geleden pleziervaartuigen versier de. Her en der door het museum staan, ter gelegenheid van het honderdjarig be staan bovendien nog een aantal pronk stukken uit de verzameling van het museum. Grote ledervinyl stadstas in mo dern model met extra brede bo dem (30x17 cm) en handig voor vak met rits. Afgewerkt met 5 be- schermdoppen en stevig bevestigde handvatten. In de kleuren blauw, bruin, cognac, naturel en zwart. Van gegeven aan groepen beeldende kunste naars, grafische ontwerpers, wiskundi gen, studenten bouwkunde van de Technische Hogeschool in Delft, leer lingen van akademies van beeldende kunst, arabisch studerenden en nog vele anderen. Zaterdag 23 maart organiseert het In stituut voor godsdienstcommunicatie in samenwerking met het museum een bijeenkomst over de relaties tussen kunst en religie zoals die in deze tentoonstelling duidelijk tot uiting ko men. Een paar vergelijkende bezoekcijfers mogen niet ontbreken: tot en met zondag 17 maart bezochten 15.700 belangstellenden het Museum voor Land- en Volkenkunde tegen 12.052 in dezelfde periode van het vorig jaar; een toename dus van 3. 648 bezoekers.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 13