iftlp i Waarom bestaat tsrael ?(l i) achteraf sparen voor dingen dieunü wilt kopen. Rabobank Q J uniska parket mus; umnieuws 229, 8» °11?8 termeulen termeulen Districtsvergadering Natuurmonumenten Waar gebeurd termeulen termeulen DE HAVENLOODS, DONDERDAG 18 APRIL 1974 16-550 Captain, de modieuze pantalon, voor de progressieve man... geheel volgens de nieuwste modelijnen imaakt met wijde pijp en steekzak 'n ,Senunvoonr39.7» Verkoopfiliaal Schiedam 's-Gravelandseweg 956 Telefoon 010-70 3476 In MUSEUM BOYMANS-VAN BEUNINGEN is vanaf 21 april a.s. de kleine maar bijzonder aantrekkelijke tentoonstelling „Beugels-tassen- knippen" te zien. Zij geeft niet een volledig beeld van de geschiedenis van „de tas", maar is een met kennis en goede smaak samengestelde ver zameling van beugels, tassen en beursjes, voornamelijk van Neder landse herkomst. Het oudste exem plaar dateert van 1736, het jongste is uit ca. 1930. De collectie is het bezit van mejuffrouw A. Bosch die haar in het museum heeft ondergebracht. de Makonde-cultuur Europa iets van Afrika te leren kennen. Het is de eerste keer dat zo'n verkoop tentoonstelling in een museum wordt gehouden. De Witte Paters houden regelmatig dergelijke exposities in ons land.' De beeldjes en beelden van de Makonde, uit ebbehout gesneden, zijn in vele volkenkundige musea vertegen woordigd. Een monumentaal stuk was ook te zien op de Wereldtentoon stelling in Osaka. In deze beelden van mannen en vrouwen ziet men het leven van de Makonde in al zijn schakeringen: mensen, die zware lasten dragen, zorgen en pijn hebben, maar ook neemt men tederheid en blijdschap waar, en soms ook een zekere humor. In vele beelden onderkent men de mytische waarde van de vrouw als moeder, of ook, symbolische uit beeldingen van de vruchtbaarheid, want de Makonde erkennen het .matriarchaat, waar de vrouw en moeder een belangrijke rol spelen in het leven van de stam. Men staat verbaasd over hun vak manschap en meesterlijke beheersing van het materiaal, en bewondert de fascinerende vormgeving en de dyna mische vitaliteit, die uit de beelden tot ons komen. De Paasrallye van de negen Rotterdamse instellingen „Museum doe-in" is een doorslaand succes geworden. Enkele honderden kinderen hebben vorige week maandag, dinsdag en woensdag een deelnemersformulier ingevuld, een speldje opgestoken en een hele boel vragen beantwoord of opdrachten vervuld. Verscheidene kinderen hebben zowel aan de „denk als aan de „doe-railye" meegedaan. Museumsuppoosten en portiers hadden er hun handen aan vol. De „Museum doe-in" werd donderdagmiddag afgesloten met een bijeenkomst van alle deelnemers in de grote hal van De Doelen. Op de fote twee deelnemers druk bezig in het Museum voor Land- en Volkenkunde. Van tijd tot tijd kijken vroege be zoekers van het HISTORISCH MUSEUM verbaasd en vertederd naar een rijtje kleine jasjes aan de kapstok. Deze mini-garderobe behoort aan de jongste museumbezoekers: vijfjarige kleuters die in het kader van een IShvea is er voor het hele gezin Nivea, de verzorging voor groot en klein, nu in grote doos met handig schroefdeksel. Nu van fvoor Het is een uitermate boeiend geheel van vakmanschap zowel op het gebied van de edelsmeedkunst als van het vrouwelijk handwerk; combinatie van metaal meestal zilver met fluweel, zijde of kralen. Een harmonieus samenspel van beugel en tas. Beide zijn het resultaat van goede ontwerpen, zich voegend naar de damesmode, naar het/streekcostuum, naar de zeden en levensgewoonten. Het is geen volledige maar wel een veelzijdige collectie, met charmante reticules (afgeleid van ridicules), kousenbeursjes, rouwtasjes, halfrouw- tasjes, schildpadbeurzen met zilver in gelegd, een kleine ,,au diable". Ken merkend voor de gehele collectie is de hoge kwaliteit, de goede staat der stukken en hun esthetische waarde. Houtsnijwerk van de Makonde, een Bantoestam die in het noorden van Mozambique en het zuiden van Tanzania woont, is van vrijdag 19 april tot en met zondag 28 april a.s. te zien en te koop op een verkooptentoon stelling in het MUSEUM VOOR LAND- EN VOLKENKUNDE, Willemskade 25, Rotterdam. Deze exppsitie wordt georganiseerd door de Witte Paters uit Rotterdam. De opbrengst van de verkochte beelden wordt gebruikt voor prak tische ontwikkelingshulp. Met het geld dat de Makonde ontvangen voor hun houtsnijwerk is hun bestaan namelijk voor een belangrijk deel verzekerd. Tegelijk zien de Witte Paters het als hun taak met deze voortbrengselen van Eigen-stijl tienerkamer voor een opvallende prijs. Bruin/oranje is de uitgesproken kleurenkombinatie van deze tienerkamer, bestaande uit een ledikant (90x190 cm), een nachtkastje met la, een secretaire met een royaal schrijfblad, la en erg veel ruimte om van alles neer te zetten en op te bergen. Een komplete tienerkamer voor een opvallende prijs. Van f 298,-- voor Bijpassende 2-deurskast f 1 Wat wil het museum nu met deze zeer jonge kinderen? Zoals dat ook bij de andere Rotter damse musea het geval is, begeleidt de educatieve dienst van het Historisch Museum een groeiend aantal groepen uit de meest uiteenlopende vormen van onderwijs. Zoveel mogelijk wordt hierbij getracht aan te sluiten bij leef tijd en schooltype. Om een museum- bezoek zo zinvol mogelijk te maken, is er regelmatig contact met vakmensen uit onder meer het onderwijs en vinden projecten plaats. Zo vroeg de educatieve dienst zich af, op welke leeftijd een eerste kennis making met het museum zinvol en verantwoord zou zijn. Na een uit voerige oriëntatie hebben in de af gelopen maanden enkele groepjes vijf jarige kleuters het museum bezocht. Uiteraard verschilt een dergelijk be zoek volkomen van het gemiddelde groepsbezoek. De duur is vrij kort (minder dan een uur) en het accent wordt gelegd op de beleving. De kleuters bekijken bijvoorbeeld het speelgoed en de voorwerpen in de 19e eeuwse kamer en komen zelf tot ver gelijking met nu. In de rijke, met veel bladgoud versierde rococokamer wordt een klein toneelstukje gespeeld met veel buigingen en deftigheid. Vervolgens worden in de herberg voor werpen getoond waarvan de kinderen gehoord hebben in sprookjes en ver haaltjes, maar die ze zich niet of moeilijk voor kunnen stellen, zoals een waterput, een kookpot boven het vuur, een staande klok en een bed stede. Besloten wordt met een spannend verhaal in de intieme Oud hollandse kamer, waar de kinderen met open mond luisteren. De voorbereiding en verwerking op de scholen vindt plaats onder leiding van studenten van de pedagogische acade mie. Zij verbazen zich over de resul taten van het bezoek, waarbij de kleuters niet alleen vertrouwd worden gemaakt met een openbare en dienst verlenende instelling als het museum, maar waar bovendien daadwerkelijk wordt bijgedragen aan de taalverrijking en de verruiming van de belevings wereld van het jonge kind. En wat toch wel erg belangrijk is: de kleuters vinden het fijn, wat bleek uit opmerkingen als: „Juf, wanneer gaan we weer naar vroeger?" Bovendien sleurden in de weekends verschillende kleuters hun vader en moeder en verdere familie mee naar het museum, om te laten zien wat daar allemaal te beleven valt. Dit project, dat plaats vond in samen werking met het Museum voor Land en Volkenkunde, zal dan ook zeker voortgang vinden. Brandgevaar in bos, hei en duin De Stichting Recreatie doet een dringend beroep op alle recreanten om in de komende tijd niet te roken in bos, hei, duin en veenge bieden en ook voorzichtig te zijn met kooktoestellen. Eén onvoorzichtigheid met een nog brandende of smeulende luci fer, een sigaret, sigaar of pijp en er is voor jaren onherstelbare schade aan een natuurgebied aangericht. Gooi ook geen flessen en ander glas in de natuur- en recreatiege bieden, het ontsiert niet alleen de natuur, maar kan ook als brandglas werken. Het Staatsbosbeheer schat dat in de laatste dagen meer dan 1000 ha aan kostbaar en onvervangbaar na tuurgebied in vlammen is opge gaan. Rook daarom niet in bos, duin, hei en veengebieden. Ook al valt er in de komende dagen een buitje regen, uiterste voorzichtig heid met vuur blijft geboden. Naar aanleiding van mijn artikel over Waarom bestaat Israël? kreeg ik een aantal kritische reakties. Hoe kan het ook anders, waar het hier gaat om vragen, waarbij velen zich in hun geloof en in hun wezen zo diep betrokken voelen?' Mevr. De G. uit Vlaardingen heeft enige bezwaren tegen mijn bewering: Joden en Christenen zijn het onderling niet eens over de godsdienstige betekenis van de stichting van de joodse staat in 1948. De meest orthodoxe joden vinden eigenlijk deze staat een misgeboorte, want de joodse staat mag eigenlijk pas komen, als de Israëlieten door hun zuivere wandel naar de wet van Mozes het Messiaanse Godsrijk in Israël hebben mogelijk gemaakt. En in Israël is 80 procent atheïst. Er zijn Christenen, die ontkennen, dat het een bevestiging is van oude Bijbelse profetie als het Joodse'volk in onze tijd weer in drommen terugkeert naar het oude erfland der vaderen. In plaats van het oude Godsvolk der joden is volgens hen nu de Kerk, waarin Christenen uit de joden en uit de heidenen broederlijk samenleven als volk van God, als geestelijk Israël, in alle rechten van Israël getreden. Ze vraagt me recht op de man af: Wie zijn die meest orthodoxe groepen? En waarom zegt u dat? „U bedoelt de inwoners van de wijk in Jeruzalem die „Mea Sjariem"heet, waar men u met stenen gooit als u daar op sabbath met de auto rijdt. (Dat overkwam overigens ook een drogist uit Hilversum toen hij op zondag in Huizen fietste, nog geen tien jaar geleden). Ik heb niet kunnen vinden hoeveel procent van de bevolking dat uitmaakt, ik denk nog geen één procent. Men kan achten dat zij die stemmen op de Nationale Religieuze Partij, orthodox zijn. Dat was in 1965 10 procent en in 1969 11 procent. Deze orthodoxen hangen het door u genoemde idee niet aan: zij zijn verenigd in een partij, vertegenwoordigd in de Knesset (Isr. Parlement) met resp. 11 en 12 zetels. De doeleinden van deze partij zijn gebaseerd op de principes van religieus Zionisme: „ontplooiing van de ethische en sociale waarden van het Jodendom in het leven van de staatbevordering van de wetgeving gebaseerd op de wetten uit de Thora; ontwikkeling van constructieve arbeid in religieuze nederzettingen, onderwijs, vakverenigingen en absorptie van immigranten". Ik kan moeilijk aannemen dat een partij die absorptie van immigranten nastreeft, de staat Israël niet erkent, en ik denk dat deze „nuancering" in het jodendom u in de hitte van uw ontmoetingen daar is ontgaan Mijn commentaar is: Ik meen dat de erkenning van de Joodse staat in het land Israël niet alleen gefundeerd moet worden in het inzicht, dat volgens de Bijbel de Joodse natie een eeuwig recht heeft en houdt op het Joodse land. Maar dat ook afgedacht van deze Bijbelse fundering volkenrechtelijk de aanspraken van Israël op het land Israël moeten worden gehonoreerd, omdat in de Joodse ballingschap sinds het jaar 1970 de verstrooide Joden altijd hun geestelijk recht op het land hebben gehandhaafd en dit ook door daadwerkelijke bewoning de eeuwen door hebben bevestigd. Die bewoning was er reeds lang vóór deze eeuw. Men staat politiek zwak, als men het recht van Israël op het land Israël staatkundig alleen op de Bijbel wil funderen. Want Mohammedanen stellen op grond van hun religie vaak, dat de Moslims een eeuwig recht hebben en houden op dit stuk grond, omdat het eeuwen lang door Mohammedanen geregeerd werd en omdat er belangrijke Mohammedaanse heiligdommen zijn gevestigd. Bovendien is men in christelijke kring vaak van mening, dat volgens de Bijbel het Joodse volk als natie en als land geen heilsbetekenis meer heeft maar zuiver en alleen een religie is. De kerk zou dan al het nieuwe Godsvolk („geestelijk Israël) in plaats van het oude volk Israël zijn getreden. Mijns inziens is dit standpunt ten enenmale onjuist. Maar het verzwakt in de internationale politiek toch wel een beroep op de Bijbelse profetieën. Ik geloof echter niet, dat het standpunt, dat de kerk het nieuwe Israël is, in antisemitisme wortelt. Al doet het natuurlijk het volk Israël geen goed. Dat hier geen antisemitisme in het spel behoeft te zijn, heb ik duidelijk gemaakt met de verwijzing naar bepaalde groepen Joden, die ook weigeren, de staat Israël religieus te erkennen. Inderdaad vormen deze ultra-orthodoxe Joden slechts ongeveer één procent van de Joodse bevolking. Maar het aantal is niet belangrijk, als het erom iaat te bewijzen dat afwijzing van de religieuze fundering van de staat Israël nog niet op antisemitisme behoeft te berusten. Mijn opmerking, dat 80 procent van de Joden in Israël atheïstisch is, bedoelde ik als weergave van de ultra-orthodoxe kritiek op de Joodse staat. Deze meent dat het van God afgevallen volk Israël zich eerst moet bekeren, voor men een Messiaans Joods rijk mag vestigen. Ik vind het jammer, dat ik met deze opmerking de indruk heb gewekt dat de religieuze toestand in Israël negatief moet worden beoordeeld. In de eerste plaats moeten we enorm oppassen, te willen oordelen over geloof en ongeloof van anderen, ook wanneer ze zich god-lossnoemen. De overleden Joodse historicus prof. dr. J. Presser (die de bestseller „Verzet en Ondergang" heeft geschreven over het Joodse lijden in de Nazi-tijd) noemde zichzelf b.v. een „atheïst". Echter hij getuigde toch in zijn rede, voorgelezen na zijn sterven door zijn schoonzoon bij de nationale herdenking van 25 jaar bevrijding in de Laurenskerk, dat er één Bijbelwoord was, dat hem in heel zijn leven gesterkt en geïnspireerd heeft: Psalm 23. Daar zegt een dichter tegen God: „Alging ik ook in een dal van diepe duisternis, ik vrees geen kwaad, want Gij zijt met mij". Bijna verontschuldigend zei hij in die rede, dat hij die gehechtheid aan dit psalmgebed deelde met de vrijdenker Immanuël Kant (de meest beroemde Duitse wijsgeer). Een en ander bewijst wel, dat men mogelijk op een volkstellingsformulier kan invullen: „geen godsdienst" of atheïst", terwijl men toch in zijn hart een diep-gelovig mens is. Dit is ongetwijfeld met veel Joden het geval. Nog moeilijker wordt het, te spreken over atheïsme in Israël, als we bedenken, dat atheïsme en religie elkaar helemaal niet behoeven uit te sluiten. Men heeft b.v. vaak het Boedhisme een „atheïstische" godsdienst genoemd, omdat het alle godsbegrip afwijst en als hoogste einddoel streeft naar een uiteindelijke verlossing uit de noodlottige kringloop van altijd weerkerende zielsverhuizingen door oplossing van de ziel in het Nirwana, in het Niets. Mevrouw De G. citeert een uitspraak van een vrome Jood uit Rotterdam van een paar weken geleden: Het Jodendom is geen geloof. Het is een manier van leven, met hygiënische voorschriften, met zedelijke geboden ook". Ook haalt ze een socioloog aan dr. Ellmers, die in een proefschrift over Israël over de religieusiteit van in Israël geborenen de volgende cijfers geeft: 11,6 procent orthodox, 12,4 procent godsdienstig, 39,1 procent traditioneel, niet-gods diens tig is 36,9 procent en anti-godsdienstig haalt geen 1 procent. Dit is in 1957. Op de volgende blz. een tabel van de „mate waarin religieuze voorschriften in acht worden genomen door Joodse kraamvrouwen in Jeruzalem en Tel Aviv, In 1959-'60. In J. blijkt 37 procent, in T.A. 23 procent alle voorschriften in acht te nemen; 42 procent resp. 37 procent doet dit gedeeltelijk en 21 procent resp. 40 procent doet dit niet. Van de El Al, de Israëlische staats-vliegmaatschappij kregen we, schrijft mevr. De G. verder, een foldertje over kosher eten. Over het algemeen zijn de restaurants in Israël kosher. Probeert u maar eens in de paasweek ergens brood te krijgen (kopen) of een gebakje met „chomets" (gist). Dat zal u niet lukken. Ook hier kan de vraag gesteld worden wat het volgen van allerlei religieuze voorschriften betekent voor geloof in God en voor afwijzen van „atheïsme". Maar nogmaals dit: een oordeel over Israël voegt mij niet en heb ik niet bedoeld. Het was in de mij toegemeten ruimte niet mogelijk alles tot in de finesses te beschrijven zoals bijvoorbeeld een typerende toespraak van de minister voor toerisme Moshe Kol, die zei:,, We leven in de spanning van disengagement, scheiding der legers van Israël, Egypte en Syrië. Maar tegelijk zoeken we naar een nieuw engagement, een nieuwe verbinding met God". Boekwinkels in Jeruzalem liggen vol met boeken over Jezus en het evangelie en hij geniet als Joods profeet bij velen grote belangstelling en sympathie. Mevrouw de G. eindigt met deze vraag: „Als u toch koning Feisal noemt, en Arabieren, waarom dan niet gesproken over drie takken op ene stam? In levenspraktijk staan de moslims die ook geen varkensvlees mogen eten, niet drinken (alkohol), hun vasten kennen en hygiënische maatregelen waar wij weinig weet van hebben, dichter bij de Joden dan wij christenen. Daar staat tegenover dat christenen en joden tesamen het Oude Testament lezen". De vraag kan inderdaad gesteld worden, of de belijdenis dat Israël nog altijd Gods uitverkoren volk is, niet discriminerend werkt ten opzichte van andere volkeren. Zou God werkelijk het ene volk prefereren boven het andere? Houdt Hij er lievelingetjes op na? Houdt hij b.v. op het ogenblik meer van Israël dan van Egypte of Syrië? Ik noem even een voorzegging van Jesaja, een Joods profeet uit de Bijbel: „Te dien dage zal er een heerbaan wezen van Egypte naar Assyrië, en Assyrië zal in Egypte komen en Egypte in Assyrië en Egypte zal met Assyrië de God van Israël dienen. Te dien dage zal Israël de derde zijn naast Egypte en Assyrië. omdat de HERE het gezegend heeft met de woorden: „Gezegend zij mijn volk Egypte". En Assyrië, het werk van mijn handen. En Mijn erfdeel Israël. In de tijd van Jesaja waren Egypte en de andere Mohammedaanse volkeren nog heidens. Maar God heeft klaarblijkeli)k Israël als oudste zoon uitgekozen om alle anderen tot de heerlijkheid van het kind-van God-zijn te trekken. Of om het met de z.g. atheïst Prof. dr. J. Presser te zeggen: „De eeuwen door draagt Israël het geheim van de eeuwige bestemming van de mensen met zich mee. Dr. K.J. Kraan. Op maandag 22 april houdt de Vereni ging tot Behoud van Natuurmonu menten in Nederland haar tweede dis trictsvergadering voor de Zuid- -Hollandse leden, in de Rotterdamse Pauluskerk aan de Mauritsweg om 20.00 uur. De bijeenkomst zal het karakter heb ben van een contactavond waarbij, behalve mededelingen van de districts commissie over het verenigingsbeleid, ook andere aspecten aan de orde zul len komen. Voorts wordt door ir. E. P. L. Hessels, onder wie het beheer der Zuid-Hol landse terreinen van de vereniging valt, een toelichting met dia's gegeven over de veiligstelling van natuurterreinen in de provincie. Hoe lang is het nou geleden? Wat gebeurde er toen? Vanaf vrijdag 19 april brengt de KRO-televisie één maal per maand weer „Waar gebeurd", bele venissen, verhalen cn ervaringen die niemand gelooft maar die volgens de vertellers waar gebeurd zijn. „Waar gebeurd" wordt" tussen 22.00 en 22.35 uur uitgezonden op 17 mei, 5 juni, 12 juli, 9 augustus en 6 september. Camera: Jan Kijser. Produktie: Jo We- terings en Jef Rademakers. Samenstel ling: Samuel Meyering, Paul Haenen en Gied Jaspars. Met Andere Woorden Het in de vorige puzzel gevraagde aantal letters E was 103. Veel mensen zaten er een of twee letters naast. Juiste inzendingen kwamen o,a, van mevr. H. v. Haastert, Jac. Gillesstraat 5, Vlaardingen; M. v.d. Linden, Lodewijk v. Nassaustraat 6, Zwijndrecht en G. W. v.d. Bosch, Monnikendamplein 83, Den Haag. Zij krijgen binnenkort een tientje thuisgestuurd. Voor jongens en meisjes van 2 t/m 14 jaar. Voor moderne jongens en meisjes, deze leuke tricot blouses met dub bele manchetten, pat middenvoor en modern gevormd boord. In de frisse kleuren rood, geel en appel groen en de mgten 92 t/m 164. Normaal betaalt u er f 13,95 tot f 16,95 voor, nu aanmerkelijk in prijs verlaagd. Maten 92 t/m 116 In frisse zuurstokstreep. Straks lekker onderuitgezakt ge nieten van het zonnetje in deze houten ligstoel. Met gemakkelijk te verwisselen loper in kleurrijke zuur stokstreep. Deze ideale zit voor nog geen twaalf gulden. Van f 15,95 Vroeger noemden we dat een Persoonlijke lening. Maar omdat tijden en gewoonten veranderen werd 'achteraf sparen' een verbeterd begrip. 't Werd een prettige mogelijkheid waarvan praktisch iedereen gebruik kan maken. En 't gaat soepel bij uw Rabobank. zo noemen zich Raiffeisenbanken en Boerenleenbanken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 11