M mué< méi liws 98ct 98ct 59.80 uniska parket termeulen termeulen termeulen termeulen „La fille de Madame Angot van Lecocq Rotterdamse woensdag in Schouwburg Gun elhaar de bevrijdende stilte PERZISCHE TAPIJTEN EAERAG DE HAVENLOODS, DONDERDAG 16 MEI 1974 20-551 1 N Jn het NATUURHISTORISCH MUSEUM, in Diergaarde Blijdorp, is Zomer, zon en... een tuin vol planten. Struikkamperfoelie (Lonicera Tatarica), een rijkhloeiende heester met rose bloemen. Forse groeiwij ze, gedijt op elke grond. Normaal f 2,98. Rotsmispel (Cotoneaster Franchet- ti). Een brede struik met sierlijk overhangende takken die tot diep in de winter oranje vruchten dragen. Normaal f 2,75. Ranonkelstruik (Kerria Japonica). Lichtgroene takken in de winter, gele bloemen in de zomer, gele herfsttinten in het najaar. Normaal f 2,98. Als speciale aanbieding per stuk Pak ASEF stalmest voor f 1,95 CONSUMENTEN VOORLICHTING Het Nationaal Yoorlichtingsinstituut geqf| gratis schriftelijk advies waai u, naast een goedë'sefvtcer rh'éT de hoogste korting onderstaande artikelen kunt kopen. O autobanden O diepvriezers O televisie kleur/zwart wit O koelkasten O gashaarden O afwasautomaten O foto/film-apparatuur Zet een kruisje in het betreffende vakje en zendt deze coupon.aan: Nationaal Voorlichtingsinstituut Postbus 616 te Hilversum Naam Dahlia's voor een dat-kan-niet prijs. En toch kant het, dahlia's voor nog geen kwartje per stuk: wij kochten een geannuleerde exportorder. Dekoratieve-, Kaktus-, Pompom-, Mignon-, Gespleten Kroon- en Topmixdahlia's in gemengde kleuren kleuren, per 4 stuks Van f-2ï65" v een nieuwe aanwinst geëxposeerd: een nijlpaardje van één dag oud. Voorts is er de zeer uitgebreide verzameling Europese vogels en zoogdieren te zien. Ook aan de reeds lang uitgestorven dieren wordt aandacht besteed. In een vitrine zijn een schedel fragment van de uitgestorven steppenwisent en het oerrund geplaatst naast schedels van wisent en huisrund. Het museum is, behalve op zaterdag, dagelijks van 10 -17 uur geopend. In het dioramagebouw is nog tot 20 mei de expositie „Bos en hei" te zien. Dit gebouw is dagelijks van 9 tot 17 uur geopend voor het publiek. Het HISTORISCH MUSEUM bewaart naast de verzameling werken van grote en kleine meesters allerlei uitingen van volkskunst, zoals bewerkte tabaks dozen, koekplanken, fraai gesneden wandelstokken, enz. Deze simpele voorwerpen, van toch vaak grote schoonheid, vertellen ons veel over het dagelijks leven in vroeger tijden. Een vorm van volkskunst die al in de 17e eeuw werd bedreven was het knippen of snijden in papier. Bekend is bijvoorbeeld het knippen van silhouet ten, een manier van portretjes maken in de tijd dat er van fotografie nog geen sprake was. Daarnaast werden allerlei voorstellingen, variërend van simpele figuren geknipt uit enkele malen gevouwen papiertjes zoals kin deren dat nog wel doen, tot ragfijne zegewensen met krullende letters, of uiterst nauwkeurige stadsgezichten. Sommigen verdienden zelfs met knip pen hun brood, zoals de Rotterdamse Elizabeth Rijberg, die leefde in het begin der 18e eeuw en boven haar deur een reclamebord had met de in vers regels geschreven aanbeveling: Ik snijde van papier al wat het ooge streeld Of wat een geestig brein ons na de konst afbeeld, Al brült de bitse nijd met opgesparde kaken, Mijn konst en zal niet ligt daardoor in 't voet zand raken. Een Rotterdamse knipper, uit het eind der 18e eeuw, was een zekere Jan Adelaar, waarvan we niet meer weten, dan dat hij waarschijnlijk matroos was. Het Historisch Museum bezit twee kastjes met een uitgeknipt reliëf van de Laurenskerk. Op de foto zien we de Niet iedereen weet, dat het MARI TIEM MUSEUM „PRINS HENDRIK" ook een niet onaanzienlijke collectie modellen en afbeeldingen bezit op het gebied van de visserij op de Noordzee, Waddenzee, Zuiderzee en in de zee gaten. Een aantal van de typen schepen, die in ruwweg de periode 1850 - 1930 bij de visserij op deze wateren in gebruik waren, wordt op de benedenverdieping van het museum vertoond. Daar staat bijvoorbeeld een groot model van een bomschuit, een vissers boot, die thuishoorde in de dorpen langs de Hollandse Noordzeekust; hot schip valt'op door zijn plompe maar tegelijk stoere.vorm. Deze vorm, die een krachtige rompconstructie ver raadt, maakte het mogelijk dat de bom, bij gebrek aan havens in de kustdorpen, na elke reis letterlijk „strandde"; een schilderij van Ch. Rochussen uit 1845 (zie foto), dat naast het model hangt, laat dat duide lijk zien. Een andere „reus" uit de Nederlandse visserijgeschiedenis is de logger, een in 1866 in ons land geïntroduceerd type schip van Franse herkomst; ontelbare Nederlandse loggers - met zeil-, stoom- en motorvoortstuwing heb ben sinds dat jaar de vis op de markt gebracht. Tussen 1870 en 1930 heb ben alleen al ruim 5.000 Nederlandse zeilloggers de zeeën bevaren. De op de visserijzaal getoonde zeillog gers ,,'s Gravenhage" uit 1892 geeft een zeer goede indruk van de vorm en inrichting aan dek van zo'n schip. Zeer spectaculair is ook de wandvitrine in die zaal, waarin een zevental voor het merendeel kleinere typen vissersvaar- kerk vanaf de Binnenrotte met trek schuiten, rijtuigen en straatgewoel. Sedert kort is in het Kerkzaaltje van het museum een al even gedetailleerd knipwerk van Adelaar aanwezig, waar op het interieur van de Laurenskerk te zien is. Het betreft hier een bruikleen van de Hervormde Gemeente te Rotterdam. ■Btr 30 Gulden voordeel per meter! Kamerbreed tapijt van een zeer bekend merk (namen noemen we niet) nu met kamerbreed voordeel. Door de schuimrubberrug bespaart u bovendien de kosten van een ondertapijt. Dit tapijt, 400 cm breed, nu per meter tm$o v Dit tapijt wordt gratis gelegd. tuigen een soort „zeegaande vloot" vormen; alle modellen botter, blazer, hengst, staverse jol, bons, zeeuwse schouw en boeieraak zijn gebouwd op schaal 1:20 en de bezoe ker krijgt daardoor een goede indruk van hun onderlinge grootte-verhod- MpI Andere Woorden Uit de vorige puzzel kwamen bij goede oplossing de volgende beroepen en functies: bankloper, exporteur, glaze nier, intendant, predikant, kanselier, leidekker en metselaar. Met een goede oplossing verdienden een tientje, dat ze binnenkort zullen ontvangen: J.E. Rakers, Huygensstraat 1 5, Hendrik Ido Ambacht; Dick Boelen, Korp. van der Lindenlaan 58, Sliedrecht en A. van Krimpen, Rijsdijk 64, Krimpen aan de Lek. Voor een niet professionele prijs. Agfachrome super 8 film, de r film van Agfa met een verbluffende kleurkwaliteit, nu guldens voordeli ger. Een film waarvan u de resulta ten snel onder ogen krijgt dankzij de supersnelle ontwikkelingservice (binnen 4 dagen). Deze 15 meter film nu voor AGfA HRö Feyenoord heeft fijn het kampioen schap gewonnen Wal heb ik gedanst en gehost en gesprongen Wat heb ik gefuifd. x 'k wil niet zeggen gezopen Ik ben pas om vier uur m'n bed in gekropen Daar op die Coolsingel werd hel me even te machtig 'k Kreeg een brok in m 'n keel. Het was werkelijk prachtig Die manifestatie daar voor het hordes Ik nam een slok uit m 'n toeter, ik blies op m 'n fles 'k Moet zeggen, de andere dag had 'k een kater 'k Werd hardstikke kwaad om 'l la waai, het gesnater Dat m 'n kinderen 's morgens zo vroeg produceren Ik heb ze af-gerammeld, ik zal ze wel Toen ben ik Vier rozetten met bellen Ken ratel, drie sjerpen, twee fluiten Ken rinkeldeboems er Dan m 'n roodwitte jasje e 'n sportattrihuten gaan Rn r. i zwaaivlag, :m shawltje roodwitte hoed hé nu mis ik hem pas Vrouw! M'n roodwitte hoed! Hij is weg! Oh, wat zonde....! Heeft iemand een roodwitte hoed soms gevonden.... Leen de Zwart Afsluiting seizoen operastichting Alexandre Charles Lecocq (1X32-1912), die naast Offenbach, Hervé, Klanquette, Audran en Messager. tot de meest verfijnde en succesvolle Franse operette- meesters gerekend mag worden, heeft, ondanks zijn grote begaafdheid, lang op zijn succes en erkenning moeten wachten. Na zijn studietijd aan het Parijse Conservatoire, waar hij de premier prix voor orgelspel en fuga-composities won, moest hij jarenlang als pianoleraar van een bescheiden inkomen leven. Enig uitzicht kwam, toen Jacques Offenbach in de Figaro een prijs van 1200 francs uitloofde voor een „apéra-comique" die niet langer dan 45 minuten mocht duren en waarin ten hoogste vier personen voorkwamen. De jury, bestaande uit Ambroise Thomas, Charles Gounod en Eugene Scribe, kende Charles Lecocq de helft van de prijs toe. De andere helft ging naar Georges Bizet. Beiden hadden dezelfde tekst gebruikt: „Le docteur Miracle" van Leon Bastu en Ludovic Halévy. Na de première volgden van elke operette nog tien opvoeringen, waardoor Lecocq enigszins bekend werd. Het zou toch nog elf jaar duren alvo rens Lecocq zijn eerste grote succes incasseerde met de operette ,,La fleur de thé", die het totnlOO opvoeringen bracht en ook in het buitenland hoog aansloeg. Van de meer dan 100 operet tes die Lecocq geschreven heeft zijn vooral „La fille de Madame Angot" (1872), „Giroflé-Girofla" (1874), „Le petit Due" (1878), „Camargo" (1879) Op school heb ik wel geleerd wat een decimeter of een deciliter of een decigram is. Maar de decibel was er toen nog niet bij. De decibel is een maat voor geluid (genoemd naar Bell, de uitvinder van de telefoon) en we hadden in mijn jeugd nog niet zo'n behoefte om de grenzen van weldoende stilte en van hinderlijk geluid precies op te meten. Maar om onze overprikkelde zenuwen te ontzien en te ontspannen is het wel goed, te weten waarover men het heeft, als men de decibel op het tapijt brengt. Het is ingewikkelde geschiedenis, waaraan heel wat wis- en natuurkunde te pas komt. Eenvoudig gezegd: Nul decibel is de wereld van de totale stilte, waarin b.v. de totaal dove verkeert. Ken' dodelijke stilte, want met het geluid gaat ook het besef van ruimte verloren. Het geluid versterft en de wereld wordt vlak en leeg. Op ongeveer 25 decibel begint de stilte levend te worden. Het stille bos blijkt, als we goed horen, een oceaan van geluid te zijn, veroorzaakt door het ritselen van de bladen, het kraken van onze voetstap, het verwijderde gezang van vogels, 30 decibel geluid is nog altijd 1000 maal sterker dan het nauwelijks gehoorde gezoem van een mug. Tussen deze stilte en het lawaai ligt de brede stroom van geluiden, die voor ons de meeste betekenis hebben. Dit zijn de geluiden tussen plm. 25 en 80 decibel sterkte. Omtreeks 25 tot 30 decibel is dan de gemiddelde sterkte van het geluid van de ruimtelijke stilte. Het gebied van 25 tot ongeveer 80 decibel is het gebied waarin wij spreken, waarin zich de geluidsterkte van muziek bevindt, etc. Het is voor ons het belangrijkste gebied. De menselijke stem bijvoorbeeld wordt bij gewoon luid praten door ons opgevangen met een geluidsterkte van ongeveer 60 decibel. Harde klassieke muziek kan een niveau halen van 80-90 decibel. Tegen de achtergrond van het stiltegeruis horen wij met gemak de luidere klanken van de spraak, van muziek en van alle geluiden die betekenis voor ons hebben. Wordt het geluid nog sterker, dan komen wij in de verschrikkelijke wereld van de te harde geluiden: de wereld van het lawaai. Lawaai is zinloos en te hard geluid. Voor ons oor is ieder geluid dat wat langer aanhoudt en een sterkte heeft van meer dan 85-95 decibel, schadelijk. Het is daarop niet gebouwd. Het is bedoeld om ,de stilte en de zinvolle geluiden te horen, waarover wij het boven hadden. Ken geluidniveau van 85, 95 ja 100 decibel sterkte komt vaak voor in fabrieken, in machinekamers, in vervoermiddelen en bijvoorbeeld in beatlokalen met hun beruchte 100-watt luidsprekerboxen. Op den duur wordt het gehoor blijvend beschadigd door dit lawaai. In uw eigen omgeving kent u waarschijnlijk wel mensen, die na lang verblijf in fabrieken 'of in machinekamers minder scherp zijn gaan horen. Anderen zijn na één knal, bijv. bij het afsteken van vuurwerk, doof geworden. Zo'n knal vlakbij het oor kan nl. wel een Sterkte hebben van 140-150 decibel. Naar schatting zijn er 100.000 mensen in Nederland met een aanzienlijke beschadiging van het gehoor door lawaai. Oude mensen zijn vaak slechthorend, zoals u weet. Welnu, in onze maatschappij is een gedeelte van deze slechthorendheid te wijten aan blootstelling aan lawaai. U moet anderzijds niet al te verontrust zijn over deze invloed op de oren. Men moet vrijwel dagelijks lange tijd achtereen en vaak vele jaren in lawaai verkeerd hebben, wil het oor blijvend beschadigd worden. Dit is de oorzaak, dat men bijvoorbeeld bij beatmuzikanten toch vrijwel nooit lawaaibeschadiging vindt. Het moet wél een aansporing voor u zijn om de voorschriften in werkplaats t.o.v. lawaai-bestrijding in acht te nemen. Veel groter dan deze directe beschadiging van het gehoor is de verdere lichamelijke en geestelijke schade, die door lawaai wordt veroorzaakt. Lawaai maakt onrustig en nerveus. Het berooft mensen van hun slaap en van hun concentratie. Kinderen die in voortdurend lawaai leven, worden nerveus en blijven achter in groei. Lawaai betekent niet alleen te hard, maar ook hinderlijk geluid. Hoevelen worden niet gehinderd door de radio van hun buurman, hoevelen worden niet opgeschrikt door het gierend remmen bij een „bijna-onge- luk" voor hun deur? We kunnen rustig zeggen dat lawaai in onze vertechniseerde maatschappij één van de grootste kwelgeesten is. De overheid heeft ongetwijfeld een taak bij het bestrijden van geluidshinder. Ze kdn betere geluidsisolatie van flats eisen en regels stellen voor de toelaatbare geluidssterkte van brommers etc. De grootste opdracht ligt echter bij de mensen zelf. Gun uw medemens de stilte, namelijk de ruimte-scheppende kleurrijke stilte, waarvan in het begin van dit artikel sprake was. Lawaai beperkt de levensmoge- i. De stilte daarentegen schept n Gut v medemens carillot v oplossing voor hebben. n haar pers/rublica Het blad „De Open Deur" heeft aan deze hele problematiek van lawaai en stilte een uitstekend nummer gewijd. Het bovenstaande is de vrije weergave van een artikel van Dr. G. de Wit. neus-keel- en oorarts. We knipten nog enkele belangrijke opmerkingen uit. Van de Nederlandse Stichting Geluidshinder, Wassenaarseweg 220, Den Haag: „Nederland heeft nu 3 miljoen auto's, en dat worden er elk jaar meer. Daarom is het lawaaiproblee probleem van ons allen. Waar we alleen samen Gewoon, door samen stiller te zijn. Door niet: met „vol-gas" bij het stoplicht weg te vliegen, met piepende banden door de bocht te scheuren, te lang in een lage versnelling te rijden, luid te toeteren bij aankomst of vertrek, met de portieren te smijten, vooral niet 's nachts.. Lawaaiig rijden is duur rijden: Niet iedereen heeft buurman horen. Overdag hqren we graag willen we graag rustig slapen De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) noemt het lawaaivijand nummer I van de gezondheid". Van Broeder Leonard van Taizè in Hervormd Nederland: „De engelse jeugd trekt hel klooster in! In steeds groeiende getale willen tieners en twens enige dagen of weken in absolute stilte doorbrengen. Intussen moet iemand die tijdens de vakantie in het klooster wil, zich al een jaar van tevoren opgeven Meer dan de helft van de ongeveer 300 broederschappen stelt zich reeds in op de vakantiegasten. Ken organisator: „de jonge mensen zijn jarenlang gebombardeerd via t.v. en reclame. Lawaai en spanningen hebben hen zo murw gemaakt, dut zij nu verlangen naar een korte tijd van stilte, inkeer en bezinning". Ik zou zeggen: laat men eens naar Taizé bijCluny in de Franse Alpen komen en de conclusie trekken uit wat men hier meemaakt. Driemaal daags is ons kerkgebouw stampvol. Met ouderen, maar ook en vooral met jongeren die overat vandaan komen en er vaak vreemd uitgedost uitzien, maar die er geld. moeite en vrije dagen voor over hebben om met ons te zijn. In ons kerkgebouw heerst al een diepe stilte voordat de dienst begint. Voor het kerkgebouw staan mensen met borden waarop in diverse talen staat: zone der stilte. En aan het in acht nemen van die stilte houdt men zich uitstekend. Velen benutten de stilte voor meditatie. Carla Knisse-Boer. een jonge moeder uit Utrecht, schrijft: „Kr is een opgeschroef de lawaaierigheid, het altijd aan hebben staan van radio. t.v.. omdat de stilte afwezigheid van iets betekent. Het is afwezigheid-van storende geluiden en van beweging, het betekent dat er mogelijk een ontmoeting zal plaatsvinden... met jezelf, met je vragen/problemen, met God. Het feit dat je de /cans loopt jezelf eens goed in de ogen te moeten zien met alle vragen, twijfels, onzekerheden, schuld, angst, en noem maar op. dal je de kans loopt misschien .van jezelf en je vragen te schrikken, vormt bij elen onbewust waarschijnlijk de grootste belemmering om zich eens in de stille te begeven. Toch is het goed van tijd tot tijd jezelf die kans te gunnen om orde op zaken te stellen, schoon schip te maken. Dan krijgt het hart de gelegenheid zichzelf te vinden in alle eerlijkheid te zeggen: het is goed zoals het gaat, en dat is dan een bemoediging. Of, ik zit op een dood spoor, ik ben verkeerde wegen gegaan en dat biedt immers de- mogelijkheid om jezelf te herzien, nieuwe verwachtingen geboren te laten worden! Bovendien biedt de stilte de kans om naar God te luisteren. We zeggen zo vaak dat Hij ver weg is. Dat we zo weinig van Hem merken. Misschien is Hij echter meer aanwezig dan wij denken, meer aanwezig ook dan wij zi/n, omdat we hem niet de kans geven zich aan ons te vertonen. Hij is immers God, die in de stilte spreekt! In de stilte van ons hart! Wanneer we maar bereid willen zijn de stilte zelf te laten spreken en niet direct beginnen tegen te spreken leren we onszelf werkelijk kennen, en, wat zo ongelooflijk belangrijk is, met andere ogen naar de mensen te kijken, met goede ogen. Omdat geleerd wordt te luisteren, te proeven, met aandacht te kijken. Dr. K. J. Kraan. 'en „Le Grand Casimir" bekend gewor den. Ofschoon hij zijn naam uitsluitend aan de operette te danken had, sqhreef hij ook vele concertwerken en vooral vele liederen. Lecocq was jarenlang hoofd leraar aan het Parijse Conservatoire. Om uiting te geven aan zijn grote verbondenheid met de klassieke muziek verklaarde hij eens vol trots: „Op mijn vleugel vindt men nog steeds muziek van Bach, Mendelssohn, Schumann en Wagner." De laatste jaren van zijn leven trok Lecocq zich meer en meer uit de openbaarheid terug. Zijn roem was getaand en hij was aan beide benen verlamd. Op 24 oktober 1918 is hij in Parijs overleden. Bloemenmeisje De operette „La fille de Madame Angot" van Lecocq wordt woensdag 22 mei (aanvang 20 uur) door de Nederlandse Operastichting in de Rot terdamse Schouwburg opgevoerd. De stichting sluit daarmee het opera seizoen af. Clairette Angot, het geadopteerde bloemenverkoopstertje van Madame Angot, heeft haar trouwdag. Zij heeft erin toegestemd met de pruikenmaker Pomponnet te huwen, ofschoon haar hart uitgaat naar Ange Pitou. een bekende straatzanger van politiek getinte liedjes. Clairette doet vergeefse moeite de huwelijksplechtigheid uit te stellen door' de burgemeester een brief te schrijven waarin zij een verwarrende informatie geeft over de omstandig heden van haar geboorte. Zij heeft maar gedeeltelijk suceces. Wanneer Pitou nadert en van de trouwplannen hoort, voelt hij zich niet bijster geluk kig. Hij houdt van Clairette. ziel" om met dit geld Clairette voor Clairette is onkundig van Pitou's over eenkomst met Larivaudière en nog steeds zoekende naar nieuwe mogelijk heden om haar huwelijk uit te stellen, besluit zij de ongewijzigde ballade van Pitou op straat te zingen. Zij wordt gearresteerd door het hoofd van politie, Louchard, die door Larivaudière wordt betaald. Clairette is verheugd over haar arrestatie, nu is zij er zeker van dat haar huwelijk zal worden uitgesteld. Verleidingskunst Mademoiselle Lange, een beroemd actrice en maftresse van de eerste minister, Vicomte de Barras, ontvangt Larivaudière, die een oogje op haar heeft en met wie zij samenzweert tegen haar minnaar Barras en zijn regering. Zij ontvangt ook Pitou en weet herp met haar geraffineerde ver leidingskunsten in te palmen voor steun aan haar politieke zaak. Maar ook de ongelukkige bruidegom Pomponnet arriveert en smeekt de maftresse haar invloed bij d< eerste minister Vicomte de Barras aan te wenden om Clairette uit de gevangenis vrij te krijgen. Mademoiselle Lange had echter, zonder dat iemand er iets van wist, het bloemenverkoopstertje in haar huis gehaald. Door een speling van het lot worden nu alie figuren in de salons van de maftresse met elkaar geconfron teerdde verwarring is compleet. Rendez-vous Tijdens het bal in een plaatselijke danszaal ergens in het quartier Belleville heeft Clairette een rendez- vous geëngageerd van alle tegenspelers op liet gebied van liefde en politiek in haar omgeving. Hierin wordt de ver warring ongedaan gemaakt: Clairette kiest voor Pomponnet, Mademoiselle Lange wint Pitou en zo lijkt alles in orde te komen. IDO EYL Intriges t bijtende Pitou valt in zijn liedje spot de schandalige intriges regering aan. Zijn nieuwste ballade gaat over de corruptie van de bankier Larivaudière en een zekere Made moiselle Lange. De bankier weet voor 30.000 franken Pitou om te kopen in in naam te vervangen door 'vaal. Pitou „verkoopt zijn i' ballade f I Verkoopfiliaal Schiedam 's-Gravelandseweg 956 Telefoon 010-70 34 76 Koop uw rechtstreeks bij de importeur. Een vertrouwd adres met 100 pet. garantie. Altijd voordeliger. Koopavonden geopend ROTTERDAM: Boezemweg 136 138 tel. 14.06.19 t.o. Veemarkt lijn 1,3,8,9 en bus 36 en 37. HILLEGERSBERG: Freerirksplaats 9 tel. 13.77.00f lijn 4; bus 35. Vanuit omliggende gemeenten bereikbaar met lijn 2 en 4 SCHIEDAM: Rubenspiein 12 tel. 26.19.75 bus 52,54,59; Vanuit Westland bereikbaar met lijn 53.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 13