p.s.p. a?8 Hemelvaart is geen ruimtevaart museumni uniska parket Rotterdam in kleur termeulen termeulen termeulen Teveel lawaai termeulen DE HAVENLOODS, VRIJDAG 24 MEI 1974 Het Stedelijk Museum in Schiedam toont van 25 mei tot 1 juli zijn eigen collektie grafiek. In deze presentatie wordt allereerst aandacht gegevan aan de grafiek van Nederlandse kunste naars vanaf 1945 tot heden. In vitrines zullen mappen met grafische werken (o.m. bibliofiele uitgaven) van Appel, Corneille, Constant, Van Kruiningen, Aad de Haas, e.a. tentoongesteld wor den. Êen bijzonder accent zal ook liggen op het grafische werk van kunstenaars uit de Rijnmond en aangekocht werk op de diverse salohs van de maassteden zoals van Cees Spermon, Ton van Os, Adri Frigge, Bouke IJlstra, Sjef Hen- derikcx, John Hesselberth e.a. Naast het werk van Nederlandse kun stenaars zoals Diederen, Cassé, Postma, Bonies, Berkulin, Zoltin Peeter en vele anderen wordt de belangrijke collectie „pop-art" van het museum getoond met als typische aanvulling de onlangs verworven collectie „super-realisten". Tijdens de duur van de tentoonstelling „Kunst van een Beweging" (tot 1 september in het MUSEUM VOOR LAND- EN VOLKENKUNDE) geven de Japanse kunstenaars die de exposi tie begeleiden elke woensdag- en zon dagmiddag demonstraties. Op woens dag is er om 14.00 uur een kunstenaar met calligrafie bezig en om 15.30 uur wordt de theeceremonie opgevoerd. Op de zondagmiddagen is er zowel om 14.00 als om 15.30 uur een theecere monie. Ook op Tweede Pinksterdag^ maandag 3 juni wordt op deze uren de theeceremonie verricht. De kinderrondleiding op zondagmid- Woensdag 15 mei is „Kunst van een beweging" in het Museum voor Land- en Volkenkunde onder een bijzonder grote belangstelling geopend. De aula kon de vele genodigden niet bevatten, zodat na de eerste nog een tweede theeceremonie werd opgevoerd. Burgemeester Thomassen kreeg als ee^ de thee aangeboden. Naast hem de Japanse ambassadeur en zijn echtgenote. dag zal tijdens de duur van „Kunst van een beweging" vervallen. De filmvoor stellingen, waarin wat meer aandacht aan Japan zal worden geschonken, gaan gewoon door. Voor alle leeftijden. Dat romantisch borduurwerk zeer goed samengaat met sportief linnen bewijst wel deze zomerse dames klomp. Met kunststof zool, beige linnen bovenwerk en borduursel in alle kleuren van de regenboog. In de maten 35 t/m 41, nu In de tijd voor de hervorming was het één van de taken voor de katholieke middeleeuwer om het zieleheil van de overledenen te bevorderen. Dit kon bijvoorbeeld door het stichten van een vicarie, meestal bestaande uit een al taar in de kerk, al dan niet voorzien van versieringen zoals beeldhouwwerk of schilderijen. Uit een daartoe be stemde bron van inkomsten: een boer derij, een stuk land of een rentebrief, werd de geestelijke betaald die was aangesteld all vicaris en die op gezette tijden gebeden moest lezen en memo- riën houden ten gunste van de stichter en zijn familie. Ook in de Rotterdamse St. Laurens- kerk trof men tal van dergelijke vi- cariën aan,-gesticht door gilden, broe derschappen of welgestelde partikulie- ren. Zo hadden de smeden hun St. Eligius- altaar, de metselaars het aan St. Barba ra en de timmerlieden een aan St. Jozef gewijd altaar. De Rotterdamse burgemeester Pieter Adriaensz. Karre, die leefde van 1502 tot 1555, stichtte een vicarie op het altaar van St. Jeroen. Een stuk land aan de Beukelsdijk vormde de bron van inkomsten. Er werd eveneens op dracht gegeven tot het vervaardigen van een drieluik. Het middenstuk is helaas verloren gegaan, maar de zijpa nelen zijn te zien in het HISTORISCH MUSEUM, waar ze na een restauratie onlangs zijn teruggekeerd. Op de ene vleugel zien we de mannelij ke leden van de familie Karre, aan de andere kant de vrouwen. De overleden kinderen zijn in witte gewaden, als „engeltjes" afgebeeld. Vooral aan de kleding der vrouwen is VOOR EEN BETER LEEFMILIEU: lijst 7 BOUWE-KALMA. INLICHTINGEN: 010-12.98.72 010-70.66.48 te zien dat het hier en daar nog steeds door religieuzen gedragen habijt een overblijfsel is van in de middeleeuwen alom gedragen eenvoudige burgerkle ding. In het tot achtergrond dienende land schap tenslotte, met de modieuze ruines, is duidelijk de Italiaanse in vloed merkbaar. Geef ze de ruimte. Geef uw benen de ruimte in de auto, door op lange vakantie- tochten de bagage óp en niet in de auto te stapelen. Een imperiaal voor elke auto met dakmaat tot 140 cm breed bagage-opp. 100x100 cm. Van gegalvaniseerd buis, dus roest vrij. Nu Verkoopfiliaal 'Schiedam 's-Gravelandseweg 956 Telefoon 010-70 3476 Vele Rijnmonders hebben wel eens een bezoek gebracht aan het MARITIEM MUSEUM „PRINS HENDRIK". Wei nigen - in 1973 waren het er 329 - zullen hebben geweten, dat er in dat museum ook een uitgebreide biblio theek ter beschikking van de bezoeker staat. Een bibliotheek, waar men zich kan verdiepen in de maritieme geschie denis van Nederland én van andere landen met een belangrijk maritiem verleden zoals Portugal, Spanje, Enge land en Frankrijk. De geschiedenis van deze bibliotheek gaat terug tot het jaar 1857, toen de Koninklijke Nederlandse Yacht-Club in haar clubgebouw aan de Willemska de te Rotterdam de beschikking kreeg over een kleine bibliotheek; deze boe kerij startte met 15 boeken in de kast. Nu, 100 jaar later, wordt het boeken bezit van het Maritiem Museum, dat in 1874 uit de Yacht-Club is voortgeko men, geschat op 6700 boektitels; daar van zijn ongeveer 200 exemplaren gedrukt vóór 1700. Zeer belangrijk zijn ook de oude reis beschrijvingen, journalen en boeken over kosmografie, navigatie, scheeps bouw, zeerecht enzovoort, die deel uitmaken van de in het museum berus tende collectie-Engelbrecht. Daarnaast beschikt de bibliotheek over een groot aantal overdrukken, pamflet ten, jaarverslagen, tijdschriftei kranteknipsels. Men kan in de biblio theek terecht voor onderwerpen als: handels- en koloniale geschiedenis, de zee-oorlogen, kartografie, ontdekkings reizen, scheepsbouw, modelbouw, koopvaardij, marine, visserij en walvis vaart, binnenvaart, rijnvaart, reddings wezen, haven en rivieren, het schip de kunst en zo meer. ledereen die voor een van deze onder werpen belangstelling heeft kan op werkdagen in de bibliotheek terecht tussen 1Q en 17 uur. Wanneer iemand een speciaal onderwerp wil bestuderen, verdient het aanbeveling zijn komst even van tevoren aan te kondigen (tel.: 361044), zodat de bibliothecaris alvast enige literatuur gereed kan leggen. Kijkje in de bibliotheek van het Maritiem Museum. fiet Zindere Woorden De oplossing van onze vorige puzzel was: akkermelkdistel, dovenetel, digi talis en reuzenbalsemien. De drie in zenders die voor een tientje in aanmer king komen zijn mevr. G. v.d. Heiden, Van Noortwijkstraat 82b, Rotter- dam-8; J. v.d. Bergh, Lieve de Keij- straat 110, Rotterdam-14 en K. Vermeulen, S.H.G. v. Itersonlaan 1, Oostvoorne. Ook als het niet regent.... Dan toch een frisse en verzorgde tuin dankzij deze tuin/autoslang. 20 Meter geel/zwarte slang, ook ideaal voor het wassen van de auto, ongemonteerd van f Slangophangers vanaf f 2 79 Toeristenindustrie't Is weer begonnen We laten 't werken in de steek, we willen zonnen I We worden allen weer op reis gegaan We worden weer naar her en der gedaan I Reeds lang geboekt, worden we nu opgeroepen h We melden ons gehoorzaam en in groepen Saamgehaald worden we opgepakt En in bus of vliegtuig neergekwakt We zingen hand in hand en kameraden Om de spanning van het laden te ontladen I Waarheen we gaan We weten 't geen van allen Wel dat het ver is, 7 zal dus best bevallen Trouwens de folder die zo kleurig is Bewijst dat 't reisdoel mooi en fleurig is I Een blauwe lucht en strand om te verpozen ten bungalow aan zee, balcon met rozen g Bij aankomst blijkt dat kleurent uk toch fopt En dat de lucht zo grauw is, wet niet klopt Dat 't strand heel ver en bovendien al vol is De bungalow geen huis maar .neer een hol is Met uitzicht op een kerkhof, niet op zee I Wel rozen rond de zerken, dat valt mee tn uit is uit. '1 is goed voor u, niet treuren Zo met z'n allen bij elkaar, niet treuren We zijn in 't buitenland en dat is fijn We zingen datteme toffe jongens zijn Dat willeme wete We hebben al gauw de hik van 't vreemde eten Nog twee weken, dan mogen we terug Meer uitgehost dan uitgerust, 't gaat vlug. Wat rood op 't bloot en lichtelijk verkouden Zingen we vals... me wille Holland houwe van de stad en zijn havens^ vervaardigd door Ralph L. Schuurman. Foto's van Delfshaven maar ook van Ommoord, van de Kralingseplas en Botlek, de havens en de Lynbaan, alles wat maar Rotterdam heet is er min of meer in opgenomen. De onderschriften van de foto's zijn behalve in het Nederlands in nog vier talen opgenomen. Een exclusief geschenk voor uw buitenlandse vrienden, maar zeker ook een aanwinst in uw boekenkast. Gedrukt door De Boer- Couperus te Utrecht op prachtig papier, voorzien van een kort voorwoord door burgemeester volgSTdrSsen1-"8 1S 1338 namelijk f 9" per exemPlaar te verkrijgen bij de VLAARDINGEN, Hoogstraat 122, tel. 35291 1. KRIMPEN A/D IJSSEE, Veld en Beemd 25, tel. 01807- 6899 AGENTSCHAPPEN: Boekhandel Bokhorst, Vierambachtstraat 105, tel 253716 Boekhandel Bokhorst, Peppelweg 1 28, tel. 189356. Boekhandel Bokhorst, Schubertlaan 83, tel 184424 a/deuhsseldel B°khorSt' KoPe™iek (Winkelcentrum) 61-63, tel. 503251, Capelle Boekhandel Van Dordrecht, Benthuizerstraat 84, tel. 243026. Sig. Mag. Nic. van de Spek, Nwe. Binnenweg 456-460, tel. 231644 Sig. Mag. Hanselman (De Bokser), Zwaanhals 245, tel. 658494. Metingen wijzen uit: Op acht plaatsen in ons land heeft de Consumentenbond me tingen verricht naar het lawaai dat bewoners ondervinden van het verkeer. Deze plaatsen wa ren: Alphen aan de Rijn (Witte de Withstraat), Amsterdam (Einsteinweg), Groningen (Maaslaan), Lochem (Zutphen- seweg), Nijmegen (Graafseweg), Rotterdam (West Sidelinge), Utrecht (Laan van Minneweert) en Zoetermeer (Adolfstraat). Uit de resultaten blijkt dat in al deze plaatsen overdag, 's avonds en 's nachts meer lawaai is dan door de Gezondheidsraad maxi maal toelaatbaar wordt geacht. De Consumentenbond is van mening dat maatregelen tegen het verkeerslawaai dringend ge wenst zijn. De bond noemt onder andere de volgende maat regelen: verlaging van het toe laatbare geluidsmaximum van auto's, afscherming van wegen door aarden wallen of dichte loofhoudende beplanting, ver betering van de geluidsisolatie van woningen en vooral betere planning, opdat er niet te dicht langs een bestaande snelweg wordt gebouwd en er niet te dicht langs bestaande bebou wing een snelweg wordt aange legd. Over gordijnen gesproken. Neem dan eens deze overgordijn- stof: modern bedrukt, geschikt voor overal in huis en nog voor delig ook. Satijn overgordijnstof in oranje/bruin en groen/bruin, 120 cm breed, per meter nu i v Van de dertien autozitjes - voor kinderen tot ongeveer 3 jaar - die de Consumenten bond heeft onderzocht, bleken er slechts jtwee bij een botsing van 50 km/uur nog beveiliging te bieden. Van de vijf kindergor dels - voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar - die werden onderzocht, voldeed er niet één. De bond adviseert voor deze kinderen op de achterbank een normale heupgordel te gebruiken. Wie het tot de voornaamste, of mogelijk enige taak van de christen beschouwt om de zogenaamde heilsfeiten (geboorte, kruisdood, opstanding en hemelvaart van Christus) te verdedigen zal ervaren hebben dat het laatste heilsfeit de meeste moeite geeft. Niet dat wij het met bovenvermelde opvatting van het christen-zijn en de opdracht van de christen eens zijn. Een christen is er om te getuigen van zijn Heer: Zo zegt Jezus het zelf: Gij zult mijn getuigen zijn' Dus niet: bewijzers van de een of andere historische waarheid van wat in de Schriften beschreven staat, gesteld al dat zoiets mogelijk zou zijn. Ik vraag me bovendien ook altijd af wat zo'n bewijs dan boven water brengt Goed, laat iemand door de knieën gaan en geen historische twijfels meer hebben ten aanzien van bovengenoemde gebeurtenissen, wat dan nog? Maakt dat hem tot een christen? Is hij er één stap verder mee? Misschien is hij wel te ver doorgeslagen, want we lezen ook in de bijbel dat het geloof het bewijs is van zaken die men met ziet, dus het geloof niet het met de neus op de onweerlegbare feiten gedrukt zijn en er niet langer onderuit kunnen. Maar hemelvaart is, en dat mag wel gezegd worden, voor de meeste mensen een ondenkbare zaak. Zelfs de opstanding van Jezus heeft, vooral doordat men heeft leren zien dat de bijbel over de toedracht daarvan ten enemale zwijgt, enig krediet. Met dood en leven zitten we nu eenmaal altijd in de knoop en we zeggen met graag dat op dat gebied iets onmogelijk is. We weten het niet zo precies. Maar hemelvaart, dat is nog wat anders. Nu heeft de wijze waarop christenen over de hemelvaart spraken er vaak niet weinig toe bijgedragen dat anderen de bijbel toch als een soort duizend\en-een-nacht-boek gingen beschouwen. Ik herinner me een paar ]aar geleden nog eens een dominee voor de radio hebben horen zeggen dat Jezus toen met zijn menselijk lichaam, net als wij, een enorme tocht door de ruimte maakte en langs alle sterren en planetenja, zonnestelsel heensuisde in de richting van de hemel. Om te beginnen dacht ik toen meteen al dat die dominee zijn bijbel ni gelezen had want daar staat één ding heel duidelijk, nl. dat de discipelen alles mets konden zien, want „een wolk nam Hem weg voor hun ogen Zo Z?i™lhV,:'Ll° graagvw°u.zef*en- EW maakte het nog, maar dat is zeker uZ frT J i»' 7" kathohek geestelijke in een blaadje in de buurt van MS oó'r hefnlv"^ende. De betreffende pater oj pastoor begon met te vertellen dat op een dansfeestje eens een jongeman een metste ten dans vroeg dat wat lang langs de wand bleef zitten. Hij Zn.uZë met 77 f,1 ™erktc toen tot zijn verbazing dat het meisje dat aanvanklijk niet zo lang TJJleitghWterrird HeUJ blm °™makelijk om te vertellen, maar nu ik eraan begonnen ben zal ik maar doorzetten: de oplossing lag in het feit dat het meisie wilJhouten been had dat door het dansen langzaam maar zeker uitgeschroefd we ra. waardoor 7.p nmhnna trinrr i\a,mv ur Ze!f( "Indoor ze omhoog ging. Maar nu komt de toepassing van ae vtngr opgestaan was' voer onze Heer ten hemel op veertig dagen nadat Als ik het nie hebben, maar het stond n de vingrijke Hij heeft hier niets mee te maken, hoogstens als teken hoever wij mensen in ons technisch kunnen gekomen zijn. De Heer is hij ons. In zijn woorden, in de woorden die van Hem doorgegeven worden. In een stem die ons begeleidt. Zoveel eeuwen nu al! En die ons altijd weer terugroept tot echt mensenleven. Als er van een wonder sprake is dan is het dit. Dat overal over de wereld er altijd weer mensen zijn die door die woorden (en dan door de Geest van Christus) gegrepen worden. En niet alleen oude mensen Zeljs daar waar het geloof in Jezus belachelijk gemaakt wordt, zoals in bepaalde communistische en kapitalistische landen, staan telkens opnieuw massa s jongeren om te verklaren dat zij Zijn woorden verre van belachelijk vinden. Goed, de seminaries lopen leeg, maar dé theologische hogescholen er goeds over de i verbazen als geloven voor •.e.J.sm .o.:, geloofd Het grote bewijs dat Jezus heenging van ons, ten hemel voer, zoals wij dat zeggen kortom een positie innam vanwaar Hij nu verder werkt, niet op een specifieke plaats, maar overal, en niet alleen onder bepaald gekwalificeerde onder alle soorten mensen, dat is dat in onze wereld Zijn moeten ons mi veei mensen hierbij hun schouders ophalen en allen die bijzonder domme en bijgelovige mensen houden. Wat dan wel? Lucas heeft het verhaal van Jezus'hemelvaart twee keer verteld In ziinorfftanfUnl 7 h7 f'1d Va" Wa' wi'noemen z')n evangelie. Na hlfïïflIZ J e en aan zi'n discipelen om hen voor te bereiden op de tijd dat dit met meer op die zichtbare manier zal gebeuren on de eer, Zit u' T^u! 7 °°k telkem over' dat Hij heengaat en dat' Hij op met zijn Gees7'er de woorden die Hij gesproken heeft en In de tweede plaats vertelt Lucas het verhaal nog eens maar nu aan 't he vin var, t"iïnJZingen der AP°stelen< dus bij de start van de kerk van Chri.tus in de worden. "i blijft genoemd Hij liet de bijbel duidelijk buikspreken, d. u de zg. verschijningen en als het begin van He ZUZ TJZ WT°P Hii biide Zensen zal Zi'n- Va»daar dat Hij ka,Zeggen dat Hij wel heengaat maar ze met alleen laat. Hij zegt zelfs: Ik ben met jullie al de dagen, tot de voleinding der wereld de bijbel juist niet zegt, Met die dingen hebben we te maken. De rest is nieuwsgierigheid. De ruimtevaart Dit zeg ik eigenlijk te zwak. Zijn naam wordt met steeds groter interesse en overtuigingskracht genoemd. Niemand moet zich verkijken op het sluiten van kerken in binnensteden. Dat heeft hier weinig of niets mee te maken. En niemand moet zich ook verkijken op de ontkerkelijking. Dat betreft vaak alleen de instituten Maar het noemen van Zijn naam en het vragen naar Zijn betekenis gaat door en is groeiende. Het stelt ons ook voor grotere eisen. Steeds scherper zullen wij samen moeten vragen naar die betekenis. Doen wij dat, dan hebben wij Zijn belofte, dat Hij in dat vragen met ons zal zijn en hier en daar nieuwe antwoorden zal doen vinden .n.t700rdeJn op onze situatie en op het bestaan van mensen tegen het einde van de twintigste e, Visserman

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 15