Ida Styt kee^t ttay yeett tijd am ét aam <z£ te &taje*t V1 opruiming opruiming 2T5 ECHTE OPRUIMING 10 TOT 40% KORTING museumnieuws opruiming COWBOY EN AUTOOTJE £3t%. JB ...wij heten u-n-i-s-k-a/parket. DE HAVENLOODS, DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1974 na m imssï mn m daar een bewijs van, maar ook zijn boekje over Eduard Flipse, zijn uitvoe rige artikelen over de Rotterdamse Orkestvereniging, de Rotterdamse „Maifestpeile" van 1907 tot 1914 en de geschiedschrijving over de Rotter damse Marinierskapel, dit alles gepubli ceerd in Rotterdamse Jaarboekjes. Op 75-jarige leeftijd nam Ido Eyl officieel afscheid van o.a. De Haven loods maar het non-actief zijn duurde slechts een goed jaar. Het heden Voordeelprijzen. Solide clippertassen voor dag-in dag-uit, jarenlang gebruik. Het model op de voorgrond: 41 cm lang en met stevig,aan gebracht handvat. Perfekt af gewerkt. Iets ruimer is die daarachter afgebeeld: 43 cm lang. Een tas waarvan het handvat bekleed en in koper aangezet is. Met slot. Beide modellen in bruin of zwart generfd kunst leer. Met groot prijsvoordeel. 41 cm lang De heer C.A. de Rie, geboren 17 septem ber 1932 en wonende te Rotterdam, is benoemd tot lid van de raad van Rijnmond. -bezielend- „Men krijgt niet de indruk met een tachtigjarige te doen te hebben, in de geest ben ik geen tachtig". Een zelfverzekerde uitspraak van een markant en uitermate boeiend man: Ido Eyl, vandaag (donderdag) tachtig jaar geworden. Een markant man vanwege zijn grote passie voor klassieke muziek, zijn belangstelling voor voetbal, zijn gedegen kennis van de astrologie; boeiend vooral door de manier waarop hij die passie en kennis weet uit te dragen en over te brengen. Praten met Ido Eyl is deels een aantrekkelijke, deels een inspannende aangelegenheid. Echter niet voor de tachtigjarige zelf, integendeel. Met een uitgebalanceerde woordkeus en een nog immer heldere blik op de feiten weet hij zijn toehoorder aan hem te binden, geeft hij hem geen kans zijn concentratie te laten verslappen, tracht hij zelfs de gedachtengang van zijn gesprekspartner te activeren. Uit het heden: „Het is omdat ik me nog jong voel, dat ik het doe. Ik heb mijn vitaliteit, ik bezit scheppings drang en die is nog te sterk om mezelf op non-actief te stellen. Men krijgt bij mij ook niet de indruk met een tach tigjarige te doen te hebben. In de geest ben ik dan ook geen tachtig. Die vitaliteit heb ik onder meer te danken aan mijn levenswijze. Ik ben vegetariër, drink en rook niet en wandel veel. Bij Praten met Ido Eyl is praten over het verleden, waarvan de herinneringen hem nog kersvers in het geheugen liggenpraten over het heden, over zijn journalistieke werkzaamheden (onder andere als muziekrecensent bij De Ha venloods) en praten over de toekomst. Niveau Verleden Praten over het verleden: „Als kind was ik al helemaal gek van voetbal. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds een grote Sparta-fan. Ik heb nog meegemaakt dat Sparta op het Schut tersveld in Crooswijk speelde. Als tien jarige was ik nog zo klein dat ik niet eens het dubbeltje op het plankje van de kassa kon leggen, ik volgde de wedstrijden dan ook buiten het ter rein. Al in die periode had ik het geluk dat een nicht van mij ging trouwen met de doelman van Sparta 2 en toen kreeg ik het voor elkaar dat die oom elke week voor mij een dubbeltje neertelde waardoor ik de sterren van dichtbij kon zien. Ik was dan ook zo bezeten van voetbal dat ik op zestienjarige leeftijd werkend lid vap Sparta werd en een vaste plaats verwierf in het jeugdelftal van Sparta, het allereerste jeugdelftal van Neder land. Mijn passie voor het voetbal was een doorn in het oog van mijn vader, temeer omdat ik mijn vioollessen bij Johan Hoeffgen sterk verwaarloosde. Mijn vader heeft dan ook eens stiekem m(jn voetbalschoenen verkocht om me maar naar de vioollessen te krijgen. Dat hielp echter niets. Een veel slimmere zet van hem was het -kopen van twee kaartjes voor een viool recital van de Canadese violiste Kath leen Parlow. Van haar spel raakte ik zo onder de indruk, dat ik als een bezetene ging De tachtigjarige musicus weet van zich zelf dat hij uiteindelijk dat niveau van Kathleen Parlow nooit heeft gehaald. Zijn talenten waren nu eenmaal niet toereikend genoeg, maar door zijn ijver en liefde voor de muziek, presteerde hij het wel op jonge leeftijd het Diplo ma solospel van het Koninklijk Conser vatorium te halen. Omdat hij vrij wilde zijn, wees hij een plaats in het Residentie Orkest af, ging lessen geven en werd vervolgens eind redacteur van het Nederlands Toon kunstenaarsblad. Voor dat blad ver trok hij in 1921 naar Parijs, waar hij onder meer interessante gesprekken voerde met leden van de „Groupe des Six", met Strawinksky en met Rous- sel. Terug in Nederland was hij voor de oorlog achtereenvolgens werkzaam als orkestleider bij het Rembrandt Thea ter in Utrecht (waar hij ook zorg droeg voor passende muziek bij stomme films) en als leider van het VARA-sep- tet. Na de oorlog speelde hij met ensembles in deftige restaurants en in 1951 werd hij benoemd tot tweede violist van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest. In 1958 ging Ido Eyl met pensioen en werd hij muziek-cri- ticus bij De Havenloods. Journalistiek Ondanks het bereiken van zijn pen sioengerechtigde leeftijd, voelde Ido Eyl geen behoefte om stoom af te gaan blazen. Integendeel echter, zijn vitali teit werd de basis van een groot aantal journalistieke actieviteiten. Niet alleen de artikelen in De Havenloods zijn Libel Ie, een zuivere eau de cologne voor warme zomerdagen. Heerlijk verfrissend. Nu in luxe spray, voor een vriendelijk prijsje. VanA$5 v< jantje Een bidsprinkhaan heeft zich te Schagen als militair volstrekt misdragen; „Ik.wilde slechts", sprak hij devoot, „een week op wijwater en brood". „Er voer een schok", aldus een slak, „door haute couture en modevak toen door een mannequin uit Weert de slijmjurk werd gepresenteerd". OP ALLE PERZISCHE TAPIJTEN r\TpT% a g—ï ROTTERDAM - Boezemweg 136-138 DHiKALr tel. 010-140619 t.o. Veemarkt, lijn 1, 3, 8, 9 en bus 36 en 37. SCHIEDAM, Rubensplein 12 DFRAG tel. 010-261975 bus 52, 54, 59. Vanuit Westland bereikbaar met lijn 53. HILLEGERSBERG, Freericksplaats 9 DERAG tel. 010-187700 lijn 4, bus 35. Vanuit omliggende gemeenten bereikbaar met lijn 2 en 4. De Wereldfederatie tot bescnerming van dieren houdt van 2 t/m 18 augus tus in het Museum voor Land- en Volkenkunde, Willemskade 25, Rotter dam, een tentoonstelling van kinderte keningen onder de naam „Jong Afrika tekent". Deze tekeningen zijn gemaakt door afrikaanse jongens en meisjes van 10 tot 24 jaar oud die deelnamen aan een jaarlijkse wedstrijd van de Wereldfede ratie onder het motto: een goede daad voor mens of dier. In veel afrikaanse landen waar de mensen zelf de honger van nabij ken nen en er aan sterven - de Sahel landen - komen de dieren er uiteraard helemaal bekaaid af. De dieren die men nodig heeft bij veeteelt en land bouw (trekdieren) worden natuurlijk waar dat mogelijk is verzorgd, maar katten en honden laat men aan hun lot over. Dierenbescherming, zoals wij die ken nen, is in Afrika echter vrij zinloos; de Wereldfederatie tot bescherming van dieren propageert daarom „een goede daad voor mens of dier". Ter bestrijding van de kosten van deze jaarlijkse wedstrijden worden de teke- Over zijn werk als muziekcriticus: „Ik ben zeer bewust altijd een milde criti cus geweest en heb me altijd aange trokken gevoeld tot de prestaties van de amateurs. Wat het professionalisme doet is voor een criticus niet zo belang rijk. In die categorie redt men zich wel en er zijn altijd nog middelen om mensen aan te trekken. Het amateuristisch musiceren is be langrijker dan het luisteren naar mu ziek. De orkesten en ensembles moe ten een kans krijgen zich te recreëren en te perfectioneren. Ik zal echter nooit mooi praten wat lelijk is maar door mijn positieve benadering wil ik het amateurisme ondersteunen en hen helpen in hun ontwikkeling. Als criti cus ben je net een slager, je beent het vlees uit, en achter je bureau kan dat o zo makkelijk zijn. Zo'n slager heb ik echter nooit willen zijn, vandaar wel licht mjjn milde en positieve kritiek". Mild en positief. Het zijn eigenschap pen die helemaal bij Ido Eyl horen, alhoewel het slechts een greep is uit de vele karaktertrekken die hem eigen Toekomst In de toekomst: „Zolang ik me fit voel ga ik door. Mijn productie is natuurlijk veel minder dan vroeger, maar ik heb nog zoveel plannen en ideeën uit te werken, dat ik vrees tijd tekort te komen". (Ido Eyl woont aan de Rei gersingel 10 in Krimpen aan de IJssel, tel. 01807— 2344, dit voor eventuele felicitaties, red.) Tom Graat. *-Op zondag KRO/RKK vanu Vrouw op Zee te 4 augustus verzorgt t 'de strandkerk O. L. Haamstede een Eucharis- vakantieliturgie rond het thema ontmoeting. In deze den voorgegaan door pater Cor Joore. De leden van het St. Willibrorduskoor uit Zierikzee zingen Nederlandse gezangen onder leiding van dirigeent-organist Fons Met Andere Moorden Abusievelijk werd vorige week donderdag (25 juli) reeds de uitslag gepubliceerd van de puzzel van 23 juli (40 x de letter O). Door die verkeerde uitslag werden de prijswin naars van de puzzel van de week daarvoor niet vermeld. Vandaar deze week 6 win naars, drie van de puzzel van 11 juli en drie van de puzzel van 23 juli. De prijswinnaars zijN; R. den Ouden, Eme- lissedijk 192 te Rotterdam-26; R. Willem- sen, Nassaustraat 75 te Numansdorp; Mej. J. Kraak, Oostdijk 251 te Oud-Beijerland; Mevr. J. C. Pijper-Faber, Schoonoordstraat 29b te Rotterdam; Mevr. J. Warren-van Laar, Sonmansstraat 58 te Rotterdam en Mevr. E. H. v.d. Wielen-van Kasteel, Juliana van Stolberglaan 5 te Giessenburg. Twee weken terug zag ik op de voor pagina van de krant De naakte moeder en het naakte kind, aan 't strand Als gebeeldhouwd zaten ze, decent en mooi...verstild Ik dachtt zó Schoon schiep God de mens, zó heeft Hij het gewild Ik argeloze, ja, zó dacht ikdoch de week daarop Las ik de boze ingezonden stukken en toen dacht ik...stop! 'k heb me alwéér vergist, 'k zit fout, 't is zondig in je blootje M'n opoe had dus tóch gelijk, m'n goeie ouwe grootje.' Ik weet, ze ging gekleed in lange nachtjapon in 't bad En sponsde dan met afgewend gelaat bedekte vormen nat Bloot is des duivels, zei ze, bloot mag je nooit aanschouwen 't Wekt vunzige gedachten op, bij mannen en bij Ik heb nu nog eens nagedacht en achteraf bekeken Geef ik mijn opoe groot gelijk, 'k wil van geen naakt meer weten Naakt is taboe, onzedelijk, verderfe lijk, onnet Voortaan stap ik met alles aan, geheel gekleed in bed. En ook mijn vrouw, zij zal zich goed of kwaadschiks moeten schikken Geen open hals, niet barrevoets, geen frutseltjes, geen strikken In somber zwart geharnast, voortaan naast me in de sponde Geen spatje naakt, want naakt is bloot en bloot is zonde. Schuchter blozend zegt mijn vrouw... maar Jan... hoe moet dat dan? Niks moet, zeg ik, niks moetdaar doen we niet meer an. Leen de. Zwart Met vele gebruiksmogelijkheden. De Foetsjie (36x36x68; inh. 60 Itr.) een overal bekend en gewaardeerd produkt. Modern en strak van vorm. Met als "nieuw" de ophangmogelijk- heid voor plastic zakken. Gebruik de Foetsjie als prullebak, wasmand of afvalbak. In de kleur lila, vele guldens voordeliger. Van 1 j B. en W. van Rotterdam hebben de Maat schappij voor Volkswoningen n.v. aangewe zen voor de woningbouw op het terrein van de voormalige scheepssloperij van Simons aan de Nieuwe Maas, in de wijk Feijenoord- Noordereiland. De maatschappij heeft daar kortgeleden bericht van ontvangen. Een voorwaarde voor de aanwijzing is nog wel, dat de afspraken over de inspraak van de huurders en de regels voor de herhuisvesting te zijner tijd aan B. en W. ter goedkeuring zullen worden voorgelegd. uwsstniska??? tekst: Rob van Olm tekeningen: Simone M. Dettmeijer rlV'1»"' l Wltt/s lll> I// ningen verkocht voor respektievelijk f 10,— (prijswinnende tekeningen) en f 2,50. Autootje en cowboy kwamen bij een boerderij aan. „Dag", zeiden boer, boerin en hun zoon boertje, „wat komen jullie doen? „Dat weten we niet", antwoordde cowboy, „we zijn op reis en reden toevallig langs". „Moeten jullie een glaasje melk? vroeg boerin. „Ik wel", zei cowboy, „maar autootje lust alleen water". „Mag ik hem wassen? vroeg boertje. Dat vond autootje wel fijn. Boertje haalde twee emmers water. Eén emmer dronk autootje op, want hij had erge dorst. Met een spons wreef boertje autootje schoon. Nu nog even drogen in de zon. „Mag ik achter het stuur zitten? vroeg het boertje. „Als je maar nergens aanzit hoor", antwoordde autootje. Maar boertje luisterde niet en drukte toch op een rood knopje, zodat autootje begon te rijden. „Wa( doe je nou", zei autootje boos. „Vlug trap op de rem". „Ik kan er niet bij, mijn benen zijn te kort". Ze reden bijna tegen een boom. „Hou het stuur goed in je handen boertje", zei autootje. Ze reden het land op. De kippen en koeien sprongen verschrikt opzij. „Wat gebeurt daar", zei cowboy. „Daar rijdt autootje met boertje, dat kan nooit goed gaan". Cowboy rende naar buiten en sprong op paard. „Vlug paard, achter autootje aan". Boertje en autootje reden in de richting van de sloot. „Draai toch aan het stuur boertje", schreeuwde autootje. Maar boertje was zo bang, dat hij zijn handen voor de ogen hield inplaats van aan het stuur. Nog een paar meter en ze zouden in de sloot rijden. Maar daar waren cowboy en paard gelukkig al. Cowboy sprong van paard autootje in en trapte de rem in. „Doe je handen maar weer van je ogen boertje, alles is goed afgelopen", zei cowboy. „Wat kan jij hard lopen paard", zei autootje, „dank je wel dat je me gered hebt". „Graag gedaan", zei paard trots. Met z'n vieren gingen ze terug naar de boerderij. Boertje op paard, want paard rijden kon hij goed. Wordt vervolgd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 7