De rust van het dorp mu< Srunott FIJN DANSLES COWBOY EN AUTOOTJE termeulen termeulen plezier met handwerken. NU 149,75 Ein abend in Wit»n in de Doelen oeiniska??? ...wij heten u-n-i-s-k-a/parket. Dansschool C.F.WUYSTER termèulen DE HAVENLOODS, DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1974 34-550 9 Gulden voordeliger Acryl jersey blouse met lengte naden lange puntkraag en omgeslagen manchetten. Modieus, ook door de kleuren: appelgroen, maisgeel, rood, zwart, marine en rose. Maten 36 t/m 46 nu van JJBfïHrvoor Minder dan de helft van de normale prijs. Bac deodorant verfrist en ver kwikt van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat. Keus uit vier soorten waaronder alco hol vrij. Bac deodorant nu voor een 'verkwikkende' prijs, Van f 5.95 voor Eén van de mooiste uitzichten in Rotterdam is toch wel de blik over de Rijnhaven en de Maashaven vanuit de Metro. Juist als de passagiers genoeg beginnen te krijgen van het elkaar aangapen tijdens de rit door de donke re tunnel, klimt de trein ineens naar het daglicht, en daar liggen tussen de kranen en een enkel zeeschip de lange rijen binnenschepen knus bij elkaar. De „Luctor et Emergo", de „Vaders wens", de „Vrouwe Jacoba" enzo voorts, wachtend op vracht. En altijd zijn er schippers in de weer met het verven, teren of schoonmaken van hun schip: hun trots, hun huis en hun bron van inkomen. Wasgoed wappert aan lange lijnen in de wind en de kinderen die nog te klein zijn om een school aan de wal te bezoeken, spelen in een soort grote box op het dek. De verbéterde scheepsbouw en sterke motoren maken het mogelijk grote vrachten vrij snel te vervoeren. Maar het is nog niet zo heel lang geleden dat de binnenschippers in sterke mate af hankelijk van het weer en met name de wind. Door de rivieren en kanalen voeren talrijke typen zeilboten. De tjalk met het grote ruim, de kaag met zijn sterke, hoge boeg. De door paar den en later door stoombootjes getrok ken aak. De hoogaars op visvangst in de Zeeuwse wateren en nog vele an dere typen. Het varen met zulke sche pen was zwaar werk. Ongunstige wind betekende bomen of trekken met het hele gezin in de lijn. Strenge winters veroorzaakten grote armoede onder de, tengevolge van het ijs, tot werkloosheid gedoemde schip pers. Het moet overigens wel een prachtig gezicht zijn geweest al die plat- en rondbodemjachten op de ri vieren en in de havens van Rotterdam. Menige schipper besteedde naast de noodzakelijke onderhoudswerkzaam heden ook graag tijd aan het verfraaien van zijn schip. De meest aangewezen plaatsen hier voor waren het roer en de mast. Het soms logge bovenstuk van het roer, de klik, was vaak beschilderd of voorzien van fraai snijwerk. Meer naar voren op het roer trof men soms een gesneden kop of meer nog een liggend leeuwtje. Als de mast neergeklapt kon worden, was aan de voorzijde van het onderste, rechthoekige gedeelte wel een mast- schild bevestigd: een beschilderde of gesneden plank met uiteenlopende voorstellingen. Boven op de mast zat een pen waar omheen het „schaerhout- je" kon draaien. Aan dit houtje werd de wimpel genaaid. Tenslotte werd op de pen een houten knop bevestigd, zodat de wimpel niet weg kon waaien. In de loop van de tijd groeide deze knop uit tot de zogenaamde mastwor- tel, waarvan er hier enkele zijn afge beeld. De mastwortel werd eerst ge draaid uit één stuk hout, vervolgens sneed men in de naar boven toe steeds kleiner wordende geledingen allerlei figuurtjes, zoals engelenkopjes en ro zetjes. In het HISTORISCH MUSEUM treft men in de gilde zaal een aantal herin neringen aan de zo zeer met de Rot terdamse handel en nijverheid verbbn den binnenscheepvaart, waaronder en kele bijzonder mooie mastwortels. In het programmaboekje „Pak een stoeltje...." van de edukatieve diensten der vier Rotterdamse gemeentelijke musea staat het telefoonnumer van het Maritiem Museum „Prins Hendrik" abusievelijk vermeld als 360144. Dit moet zijn 361044. Tot en met 6 okjober wordt in een tentoonstelling in het Centraal Mu seum Utrecht aandacht besteed aan schoeisel van de ontwerper Jan Jansen. Jan Jansen is in 1941 in Nijmegen geboren. Tijdens een stage in Rome bij Follie in 1963 leerde hij schoenen maken met de hand. Een jaar later vestigt hij zich als free lance ontwerper in Amsterdam. In zijn atelier in de Jonge Roelensteeg vervaardigt hij hand gemaakte schoenen op bestelling. Zo kan de Nederlandse vrouw zich voor het eerst door zijn toedoen gaan wagen aan haute chaussure. Opdrachten van Dick Holthaus, het Parijse modehuis Dior en de Franse schoenenfabrikanl Carel blijven niet lang uit. Jan Jansen introduceert in 1964 al minder spitse schoenvormen en in 1965 zijn eigen nieuwe „Jeannot"-hak; naaldhakken en puntneuzen zijn dan bij hem niel meer te vinden. In 1965 worden zijn ontwerpen voor 't eerst in produktie genomen door de Nederlandse schoen fabriek Hadley, zodat niet meer alleen de bevoorrechte enkeling zijn model len kan dragen. Het Stedelijk Museum in Amsterdam toont al in 1966 belangstelling voor Jan Jansen; hij wordt uitgenodigd om met zijn soft-line (een vloeiende Ju gendstilachtige variatie op de toen heersende rechte lijnen) schoenen deel te nemen aan de tentoonstelling „Atelier 4". Twee paar schoenen en één enkele schoen worden door hel Stedelijk Museum aangekocht. Bij zijn soft-line schoenen in fijne pasteltinten ontwerpt hij ook tassen. Een geslaagd experiment vormen in 1967 zijn fraaie roestvrij stalen muilen op leren zool, waarin halve muilen van met zilver doorgestikte veelkleurige zijde ge schoven kunnen worden. Voor een open lakschoen met toevoegbare halve muil wordt hem de EMS-cultuurprijj uitgereikt. In 1968 vraagt het Stedelijk Museum hem werk in te zenden voor de tentoonstelling „Een Modebeeld", Jan Jansen opent in 1968 zijn nog steeds druk bezochte boetiek „JaJa" in de Runstraat in. Amsterdam, waar van het oorspronkelijke hoogst origi nele, door hemzelf., en zijn vrouw ontworpen interieur al weer allerlei wijzigingen heeft ondergaan. Een vruchtbare samenwerking komt tot stand met de schoenfabriek van Jac. Bergmans in Waalwijk, die zijn ontwer- tantje Een miljonair-cycloop te Deil vertelt in een gedrongen stijl: 'Veel moeilijkheden overwonnen. Ben als cycloopjongen begonnen.' Een naaktslak opende te Miste een doorzonkamp voor naturisten; de dag begint met het ontbijt: Gezamelijke Blootmaaltijd. pen perfekt gaat uil er voor 't eerst ook tijd voor heren schoenen. In 1970 komt hij met collectie „Woodies" (zoals hij zijn klompachtige schoenen met houten zolen en fel gekleurde leren banden noemt), waar mee hij waarschijnlijk als eerste in Europa de kleppers tot een modieus niveau verheft, waarop mannen, vrouwen èn kinderen zich voor betrek kelijk weinig geld kunnen bewegen. Als meest recente ontwerp kan zijn schoen met een brugvormige rotan „zool" genoemd worden, een lichte, open variatie op de gesloten plateau zool van hout of kurk. In één van de kleine zalen op de eerste verdieping van het MARITIEM MUSE UM „PRINS HENDRIK" staat een model opgesteld, dat op het eerste gezicht nauwelijks de indruk wekt te kunnen varen. Het is het model van een met paardekracht werkende bag germolen, zoals die in het midden van de 17e eeuw in Nederland in gebruik was. Het op de juiste diepte houden van havens en rivieren is voor de bewoners van het mondingsgebied van Schelde, Maas en Rijn grofweg het gebied dat nu Nederland heet vanouds een voortdurende zorg geweest. Steeds im mers is de welvaart van ons land voor een groot deel afhankelijk geweest van handel en scheepvaart. Voor de bloei daarvan was de onbelemmerde toegang tot onze havens een belangrijke voor waarde. Uit de geschiedenis weten wij van hoeveel belang de vrije toegang tot een haven was: Brugge's teruggang als han delscentrum werd onder meer veroor zaakt door de niet te stuiten verzan ding van haar verbinding met de zee; het voortdurend zich verplaatsen van een zandbank voor de haven van Enk huizen, het Enkhuizer Zand, is de eeuwen door een bron van zorg ge weest voor het bestuur van die stad. Reeds in de middeleeuwen trachtte men de zeehavens op diepte te houden met middelen, die getuigen van een grote vindingrijkheid. Men gebruikte bijvoqrbeeld eenzogenaamd slibrad, een soort trommel met lepelvormige uitsteeksels, waarmee na het aflopen van de vloed de modder op de bodem werd losgewoeld, waarna die door de echter is men blijven zoeken naar middelen waarmee men, onafhankelijk HET MEEST COMPLETE BLAD OP van burdo burdcTPiezief methandwer We zijn weer op ons dorp in het zuiden geweest. Vriendelijk zeggen de mensen hier dat wij altijd 't mooie weer meenemen. Wij hebben daar geen maniertje voor, maar het klopte die week voor de zoveelste keer. Alhoewel het op 't moment dat ik dit stukje schrijf hier plenst van de regen en 't vannacht ontaard geonweerd heeft. Ook op het dorp is alles betrekkelijk, maar de rust lijkt hier soms absoluut te zijn. Enkele tentbewoners op het erf van de mulder konden daar zelfs geen afbreuk aan doen, hoewel het voor ons dorp toch wel even wennen was om 's morgens in de vroegte een groepje zingende jongelui door de Kerkstraat te horen gaan. Veel nieuws is er eigenlijk niet. De mensen volgen hier het wereldgebeuren op grote afstand. Wie er hen over benadert leest in hun ogen iets van: ja, er zal ongetwijfeld wel ergens revolutie uitgebroken zijn en het werd tijd dat er weer eens melding gemaakt werd van een aardbeving om van het bommengeweld dat toch al aan de orde van elke dag is maar te zwijgen. Ze laten dat alles gelaten over zich heen gaan. Er zijn belangrijker dingen. Zoals de vraag wat er gaat gebeuren met het stuk land dat vrij gekomen is door het sterven van Steef van Driesse in Lageveen. Daarover doen wilde speculaties de ronde. Het is een begeerd stuk vanwege z 'n ligging, maar de prijs zal niet misselijk zijn. Er zal bovendien haast gemaakt moeten worden anders doet de gemeente een bod. Zulke dingen beroeren de mensen hier. En verder? Ja, er zijn twee zwarte poesjes op onze zolder, waar zij zelf nooit komen, geboren. Mijn vrouw is er enerzijds blij mee vanwege de muizen, maar anderzijds betreurt ze hun droevig lot als zwerfkatjes. Ze lopen wel om het huis heen maar zijn behoorlijk schuw. Hun kleur verraadt hun afkomst. Ze zijn van Pim, de zwarte kater die hier tegelijk met het gezin van onze dochter logeert. Hij heeft blijkbaar h?t nuttige met het aangename gepaard of omgekeerd. Jan van de overkant heeft er een nieuwe duivenklok bij. Het moet een heel oude zijn, zo ongeveer van een honderd jaar geleden, rond en van koper. Hij hangt al te glanzen boven z'n schoorsteen. Ik heb 'm ontdekt en we zijn hem samen wezen halen. Jan probeerde nog bij de Belgische uitdrager af te dingen, maar dat lukte "'e'; enfin, hij is er blij mee, als een echte verzamelaar. Vlak in de buurt is nog niet zo lang geleden een exposeer-ruimte voor iedereen geopend. Dat is de moeite waard. Iedereen mag daarheen zijn creaties brengen en een deskundige jury vindt er al gauw iets bij dat op de tentoonstelling mag hangen. Onze Piet had er iets heen gebracht en ik moest nu mee om te kijken. Z'n eerste doekje was uitgekozen en een ander kon net niet omdat het huis wet maar de bomen niet aan de eisen beantwoorden. Ook voor zondagsschilders gelden regels. Het was er goed in de geimproviseerde galerie", misschien wet juist vanwege het informele karakter. Er werd een beroep gedaan op je creativiteit en dat is altijd een belangrijk ding. Mensen kunnen jaren leven onder een zekere druk van niets te kunnen. De hele omgeving werkt mee aan die druk. Om te schilderen moet je een opleiding hebben, om te beeldhouwen dito en als je wilt zingen dan ga je eerst maar eens zangles nemen. Maar hier werd dat alles naar de tweede plaats waar het hoort - verwezen. Hier stond nu eens niet het resultaat maar de mens zelf in het midden. Ook iets van de rust van dit land. Wie dat alles om zich heen ziet gaat wel eens nadenken over de stad. Waarom moet het in de stad altijd zo formeel en zo afstandelijk? Er begint iets te dagen als ik in donkere grijze straten soms ineens een stuk zie waar mensen begonnen zijn de bloemen letterlijk buiten te zetten. Iemand die ik vroeg of ze dan niet gestolen werden zei mij: ja, zeker, ze worden gestolen, maar dan zet ik weer andere. En als we dat allemaal doen dan houdt het wel op. Ook een soort creativiteit. Want je hoeft natuurlijk niet persé iets te maken om deel te hebben aan dat vrije mens-zijn dat zich in de artistieke creativiteit tot uiting komt. Je kunt ook blijk geven van dezelfde hoop en moed vervuld te zijn door tegen alle geweld en verwarring in te handelen in de richting van een echt mensenleven. herlijk gezegd vond ik dat de dominee op ons dorp vanmorgen dan ook een beetje uit de toon viel toen hij ons een kwartier lang opsomde wat er allemaal aan ellende in de wereld te koop is. Ik vind niet dat zoiets verzwegen moet worden op de preekstoel, maar je moet er dan wel iets anders goed en duidelijk tegenover stellen en dat komt dan gauw in het gedrang. Of het wordt alleen de verzekering dat deze wereld toch in Gods handen ligt. Dat laatste geloof ik ook met hart en ziel, maar het wordt toch gauw een soort kussen waarop mensen te snel gaan uitrusten terwijl ze dan hun gaven dreigen te verzuimen. Want er is meer mogelijk dan je denkt. De werkelijke rust en vrede liggen dichterbij dan wij denken en ze uit te dragen is niet onmogelijk. Visserman. van het getij, slib in grote hoeveelhe den kon afvoeren. Zo kwam men tot de uitvinding van de moddermolen, die werkte volgens een principe dat tot voor kort nog steeds op grote schaal bij de constructie van baggermachines werd toegepast: een oneindige over een zogenaamde ladder rondlopende ketting met bakken, waarmee de modder boven water in lichters kon worden gebracht. De moddermolen moet reeds vóór 1600 zijn toegepast het eerst in Amsterdam hij werkte toen met behulp van mensenkracht. Begin 17e eeuw ging men paarden gebruiken om de emmerketting te laten rondlopen. Aan het model is duidelijk te zien, dat de door de paarden veroorzaakte rond draaiende beweging in het horizontale vlak via kamraderen wordt overge bracht op de verticaal lopende emmer ketting, die op diepte verstelbaar is. Met een moddermolen als deze kon per dag een kleine 400 ton modder worden verzet; hij kon daarbij een diepte bereiken van 3 5 meter. Speciale aanbieding Zaanlander, Royaal model prachtige uitvoering, zwaar koperen uurwerk, 8-daags lopend, slagwerk, volledig gegarandeerd, vanX-24071 I Binnenweg 45 - Rotterdam l Telefoon (010) 11 6615 j Koopavonden geopend Margit Schramm Samen met het Nederlands Theater Bureau organiseren wij „Ein Abend in Wien" in de grote zaal van De Doelen op vrijdagavond 30- en zaterdagavond 31 augustus. Het meest geliefde ope rette-paar Margit Schramm «n Rudolf Schock, zal dan met een groot orkest onder leiding van Willi Boskovsky - be kend van de nieuwjaarsconcerten in Wenen - een progamma uitvoeren van werken uit de meest succesvolle ope rettes van Johann Strauss, Franz Lèhar, Robert Stolz en Emmerich Kal man. Aanstaande vrijdag 23 augustus begint de kaartverkoop uitsluitend aan de kassa's van De Doelen. Dagelijks geopend van 10-16 uur en zondags van 12-16 uur. De prijzen der plaatsen zijn vanaf f. 1 5,- tot en met f. 30,-. AANVANG NIEUWE LESSEN IN ONZE AFDELINGEN NOORD - ZUID - OMMOORD - IJSSELMONDE - SCHIEBROEK SPIJKENISSE Inlichtingen en inschrijving tel. 247275 284195 Die Dierelantijnen Van Jantje van Leye Die mag ik wel lije Daar hou ik wel van Die Dierelantijnen Van Van Leye, van Die Dierelantijnen van Jantje van Leye Zijn Tierelantijnen magnifiek, artistiek Merkwaardig, charmant Tegelijk kolderiek Die dieren van Jantje Die dieren frapperen Daar kun je van leren Van hun rijmend gedaas Potsierlijk ondierlijk ...echt menselijk, dwaas! Leen de Zwart. Nog zes andere dessins. Nu is het de tijd om 's-avonds gezellig te handwerken. Begin eens met een sierkussen in hele kruissteek. Keuze uit zeven ver schillende dessins. In ieder pakket vindt u een in kleur voor geschilderd stramien, voldoende garen, een borduurnaald en een werkbeschrijving om snel in hele kruissteek te borduren. Het resultaat is een prachtig sierkus sen van 40x40 cm. JE el zinder e Woorden In onze vorige puzzel kwam 37 maal de letter O voor. Vele puzzelaars kwa men op dit juiste aantal. Uit de goede oplossmgen werden als winnaars ge trokken G. v.d. Meulen, Opzoomer- straat 16B, Rotterdam; L.Teller Agnie- sestraat 1Rotterdam en L. C. Gerrit- se"' f?*1- Polstraat 113, Zwijndrecht. Zij krijgen binnenkort een tientje thuis gestuurd. tekst: Rob van Olm tekeningen: Sim one M. Dettmeijer nu n gu Cr 0<3 ÖO <3 O MVtefe m AMi/z-*,, Ze stopten bij een stad waar markt was. „Laten we hier de appels verkopen", stelde cowboy voor, „dan hoeven we niet zo ver te rijden". Daar waren autootje, paard en hond het mee eens, want de karren waren behoorlijk zwaar. Ze vroegen aan de marktmeester of er plaats voor hen was. Hij keek eerst raar op, zo'n vreemde stoet had hij nog nooit gezien. Toch zocht hij een goede kraam voor hen. Cowboy en boertje stapelden de appels op. „Mooie appels te koop", riepen ze, „lekker en niet duur. Eên gulden maar, voor een hele zak". „Ik wil twee zakken", zei een mevrouw. Boertje wilde de appels inpakken, maar inplaats van bovenaan te begin nen, haalde hij ze van onder de stapel vandaan, zodat ze allemaal op de grond rolden. De mensen, die daar liepen, trapten op de appels en vielen. „Oh, boertje, moet je eens zien wat je gedaan hebt", zuchtte cowboy. Maar hij moest er toch wel om lachen, het was ook zo'n raar gezicht. Gelukkig was niemand boos. Ze begrepen dat het voor boertje de eerste keer was dat hij appels op de markt verkocht en hij het nog moest leren. De mensen hielpen meeom de appels op te rapen. In minder dan geen tijd waren alle appels verkocht. Zoveel geld hadden ze nog nooit gezien. „Dat zal vader fijn vinden", zei boertje, „nu kan hij de vrachtwagen laten maken". Autootje trok de lege karren. Boertje, paard en hond renden vast vooruit om vader boer hel goede nieuws te vertellen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 11