De Kleine Aarde werkt in
praktijk aan milieuverbetering
Is God aanwezig En hoe dan?
1
nieuws
termeulen
Nierstichting heeft dringend
behoefte aan collectanten
Folkloristische dagen op Flevohof
termeulen
unisco???
...wij heten
u-n-i-s-k-a/parket.
termeulen
termeulen
DE HAVENLOODS, DONDERDAG 31 OKTOBER 1974
44-550
Lezing in Rotterdam
Henk van der Loo, wetenschap
pelijk onderzoeker spreekt over
„De Kleine Aarde" op donder
dag 7 november voor de Ned.
Ver. voor Gezond Leven en
Natuursgeneeskunde in Ge-
boüw Atrium, Karei Doorman
straat 143, Rotterdam-C. Aan
vang 8 uur.
In Boxtel is een kleine werkgroep, die zich De Kleine Aarde noemt. Deze bestaat
uit jonge onderzoekers en streeft naar milieuverbetering in de meest algemene zin
van het woord. Zij houdt zich o.a. bezig met tuinbouw zonder chemische
bespuiting, voeding, energie-opwekking en -besparing. Al deze objecten hebben
wèl één gezamenlijk doel nl.: geen uitputting, maar verbetering van de aarde en
haar milieu.
Op de proeftuin van de Van Cooth
Hoeve in Boxtel is spuiten met che
mische middelen uiteraard taboe. Kees
Bos, de vaste stafmedewerker voor de
tuinbouw, zegt hierover: „Het experi
ment in de tuin bestaat hierin dat oude
methoden herontdekt worden. De
kunst is het natuurlijk evenwicht, zon
der chemische spuitmid delen, tot zijn
recht te laten komen. Indien echter
bestrijding nodig is, dan met natuurlij
ke bestrijdingsmiddelen. Bij ons staan
in het veld de gewassen en de groenten
van het seizoen er zeer florissant bij.
De smaak van deze zuivere natuurpro-
dukten, zonder oppepmiddelen in de
bodem en groeiaanjagers uit de spuit is
veel beter dan van de doorsnee-pro-
dukten uit de winkel,
Hij, die het werkterrein van De Kleine
Aarde in Boxtel bezoekt, ziet al direct
een koepelhuisje en een zonnecolector.
In deze tijd, waarin van vele kanten
geageerd wordt tegen de bouw van
kerncentrales, is het van groot belang,
dat een groep jonge onderzoekers ex
perimenteert met de alternatieve me
thoden van energiewinning.
Niet alleen de eriergie„winning" is van
groot belang. „De meeste energie zou-
Zet er een 'spot' op.
is niet meer nodig. Met de zware
kunststof véerklem bevestigt u deze
spot met gemak op wandmeubels,
tekentafels, plantenbakken e.d.
Beugel en spot zijn er in oranje,
groen, bruin, geel, rood en wit.
Deze geheel verstelbare spot nu
kompleet met snoer, stekker en
tussenschakelaar
den we kunnen besparen", aldus Sietz
Leeflang projectleider op de proef-
boerderij, „wanneer de Nederlandse
huizen beter gebouwd worden. Weinig
huizen hebben een goede isolatie in de
spaumuur. En eigenlijk zou elke wo
ning dubbele ramen of liefst nog, zoals
in Zweden, driedubbele ramen moeten
hebben. Ondanks de strengere winters
gebruikt een Zweeds huis maar een
derde van de stookkosten, die in een
Nederlandse woning moeten worden
uitgegeven".
In 1973 heeft De Kleine Aarde de
Margriet-Milieuprijs gewonnen. Het is
opmerkelijk dat deze groep in zo korte
tijd reeds zovele resultaten heeft be
reikt y oec|ing
Naast de bovengenoemde experimen
ten staan nog vele andere op het
programma: o.a. een verandering in de
voeding, zodat we met minder, doch
kwalitatief beter voedsel toekomen en
als beloning een betere gezondheid
verwerven. De Kleine Aarde is al ge
start met de verkoop van de biolo
gische verbouwde groente en met zelf
gebakken brood aan de reformhandel
en verkooppunten in Brabant.
Veel meer zal Henk van der Loo, een
vari de jonge onderzoekers, vertellen
op de openbare bijeenkomst die voor
donderdag georganiseerd is door de
Nederlandse Vereniging voor Gezond
Leven en Natuursgeneeskunde. De
heer Van der Loo zal zijn causerie met
dia's toeüchten. Er is gelegenheid tot
vragen stellen.
De proeftuin van De Kleine Aarde
UW HULP - HUN LEVEN. Dat is het motto, waaronder dit jaar op 7, 8
en 9 november de collecte voor de Nier Stichting wordt gehouden. Met
ais doel:
*méér transplantaties per jaar
*méér dialyseplaatsen
wat meer vreugde in het leven van de nierpatiënt o.a. vakantie door
dialyse-mogelijkheid ter plaatse)
onverminderde medisch-wetenschappelijke aandacht voor het voor
kómen en bestrijden van nierziekten
in Rotterdam extra aandacht voor een reële behoefte, n.l. de sociale
begeleiding van de nierpatiënten, die in Rotterdamse ziekenhuizen
gedialyseerd worden.
Wie een paar uurtjes van zijn/haar tijd beschikbaar wil stellen om te
collecteren, helpt daadwerkelijk mee, om deze doelstellingen te reali
seren. Wilt u helpen? Ja? Geef u dan nu meteen op aan het bureau der
Vereniging tot Steun aan de Nierstichting, Karei Doormanstraat 111,
Rotterdam-3002, telefoon 13.54.10.
Collectanten met mintens f. 50,- in de bus doen mee aan een verloting
met als ter beschikking gestelde prijzen: tien draagbare radio's. Ook
giften op onze postrekening no 489.000 zijn welkom.
T"
Flevohof toont door middel van agra
rische bedrijven en tentoonstellingen
aan stedeling en plattelander, hoe het
tegenwoordig op de moderne agra
rische bedrijven toegaat en probeert
daardoor de misvattingen, die vaak ten
aanzien van de uitvoering van deze
bedrijfstak, uit de weg te ruimen. Dit
alles wordt omgeven door recreatieve
mogelijkheden, zodat een fijn dagje uit
gewaarborgd is.
Gezien de huidige hang naar het verle
den, gaat Flevohof hieraan op 31
oktober, 1, 2 en 3 november een scala
van aktiviteiten toevoegen, die samen
gevat worden als folkloristische of
boerendagen voor stedeling en platte
lander.
In tegenstelling tot de moderne appa
ratuur, die tegenwoordig in de land
bouw gebruikt wordt, is Flevohof be
zig met de inrichting van een tentoon
stelling van oude landbouwwerktuigen
en gebruiksvoorwerpen. Deeluitma
kend van deze tentoonstelling zijn
onder andere een Ford-trekker uit
1904, een heel oude dorsmachine, de
inrichting van een zuivelfabriek en een
oude bakkerij, oude wagens, ploegen,
oude wagens, dorsvlegels en allerlei
andere grote en kleine voorwerpen.
Iedere dag zal <je werking van een oude
dorsmachine op gezette tijden gede
monstreerd worden, terwijl vrijdag- en
zaterdagmiddag door de drie gebroe
ders Brinkhuis uit Raalte, die allen de
JS-jarige leeftijd gepasseerd zijn, ge
werkt zal worden om met een dorsvle
gel te werken.
Op donderdag- en vrijdagmiddag en
zaterdag en zondag gedurende de gehe
le dag, zal de boerendansgroep „De
Stedeker Dansers" bestaande uit 8
paren in klederdracht, op Flevohof
optreden, terwijl op donderdag- en
vrijdagmiddag en zaterdag tevens de
boerenkapel „De Toestebollen" het
feestelijke karakter van deze dagen zal
onderstrepen.
Ook de tegenwoordige vraag naar an
tiek toont de duidelijke nostalgie aan:
een antiekbeurs met grote sortering
van Perzische tapijten, oude meubelen,
klokken, zilverwerk, tin, koper, porse
lein, etc., past dan ook zeker in het
programma van deze dagen.
Continue zullen in het hoofdpaviljoen
films vertoond worden, waaronder een
film over de droogmakingswerkzaam
heden, eèn film over oude oogstgebrui-
ken en een film over het leven op de
bodem van de Zuiderzee.
/an tie
Een lama wonende te Drouwen
houdt lezingen voor Beter Bouwen
„Somtijds verliest men", zegt hij droog,
„de extra spouwmuur uit het oog"
Een donderpadje te De Schijf
acht het éen nuttig tijdverdrijf
in beekjes, poelen, vijvers, vennen
te donderjagen en te jennen.
Uw kunstgebit blijft op zjjjn
plaats en doet geen pijn meer!
Het soepele plastic houdt het
Smig kussentjes blijven soepel: kunnen 1
beschadigende laten zich gemakkelijk
GESKL'S B.V., Postbus 1
JA,GEZELLIG
SAMEN NAAR VAN OS
'n lekker kopje koffie drinken en
dan gelijk vrijblijvend kennismaken
met de nieuwe Lamatex mantels.
Wij laten u dan ook graag zien wat
wij hebben in wollen mantels - ja
ponnen rokken - blouses - over-
gooiers en pantalons.
VAN OS
„fijn om er te zijn"
PAUL KRUGERLAAN 221
Den Haag tel. 070/39.09.01
Vanaf station Holl. Spoor met lijn 6
of 12.
Bij aankoop vergoeden wij Uw reis
kosten voor 2 pers.
Donderdag koopavond.
heeft Flevoland een showelement aan
het veehouderijbedrijf kunnen toevoe
gen: een groot aantal koeien en paar
den, geselecteerd uit het beste fokvee
uit de regio zal tijdens dit folkloris
tische evenement te bezichtigen zijn.
Het Produktschap voor Zuivel verzorgt
dagelijks een aantal demonstraties,
waarbij gratis advies wordt gegeven
over de diverse mogelijkheden met
zuivelprodukten en bovendien kunnen
de bezoekers genieten van de klaarge
maakte hapjes.
In de overdekte en verwarmde wandel
gangen, die de expositiepaviljoens met
elkaar verbinden, zullen dagelijks vele
oude ambachten aan het publiek ge
toond worden, waaronder klompenma
ken, sigaren maken, houtdraaien, het
maken van stoelmatten, Staphorster
stipwerk, Makkumer aardewerk, net
ten boeten en breien, kaarsen maken,
wolspinnen, kleden knopen, etc.
Op zaterdag 2 november organiseert
Flevohof een boeldag df erfhuis. Naast
een vaste inbreng van goederen wordt
een groot aantal spontaan ingebrachte
spullen verwacht. (Belangstellenden
hebben gratis toegang).
Als feestelijke afsluiting van de boeren-
of folkloristische dagen is er op zondag
3 november een boerenbruiloft. De
vaste gasten van het bruidspaar uit
Twente, komen uit alle streken van het
land. Hoewel het bruiloftsgezelschap
vanzelfsprekend in de originele kleder
dracht van de betreffende streek zal
verschijnen, kunnen alle bezoekers van
Flevohof ook aan de feestelijke boe-
renmaaltijd deelnemen. Deze maaltijd
zal muzikaal opgeluisterd worden door
een boerenkapel en de dansgroep „De
Stedeker Dansers".
Zuid-Amerikaans
vakbondsleider
spreekt in Rotterdam
José Ramon Rangel Parra, secretaris
generaal van de Latijns Amerikaanse
Landbewerkers Federatie, FCL, komt
maandag (4 november) in de Irene-
Carloszaal, le etage van het Groothan
delsgebouw te Rotterdam, aanvang 20
uur.
Met behulp van een tolk zal hij een
inleiding houden, waarna er gelegen
heid tot het stellen van vragen en
discussie is. Ook zal de film „Fuerza
Grande" (eendracht maakt macht)
worden getoond, die door de FCL is
gemaakt ten dienste van het bewust-
wordingswerk onder de Zuid-Ameri
kaanse arbeiders.
De avond wordt georganiseerd door de
Stichting Ontwikkelings Samenwer
king Vakbeweging en CLAT Rijn
mond.
Bultmann, een groot theoloog van deze eeuw, heeft eens de vraag opgeworpen of
wij eigenlijk wel over God kunnen spreken. Over God spreken betekent immers
dat Hij in de derde persoon komt te staan, Hij wordt een werkelijkheid buiten
ons, die we menen te kunnen beschouwen en overwegen. En is God nu juist niet
die werkelijkheid die onze werkelijkheid totaal omvat? Je kunt tot God spreken,
in de tweede persoon, net als in een gesprek, maar over Hem, kan dat?
't Merkwaardige is dat er tegenwoordig meer mensen zijn die 't moeilijk hebben
met 't omgekeerde. Zij vinden het moeilijker om tot God te spreken, om te
bidden, dan óver Hem ie spreken. Dat laatste is min of meer vanzelfsprekend.
God is een verschijnsel waarover je kunt spreken en denken. Je zou 't zo kunnen
zeggen: zijn aanwezigheid wordt minder beleefd, maar Hij kan wel eventueel een
onderwerp van gesprek zijn. Daarom kan Jt z'n nut hebben om daar eens over na
te denken: hoe is God aanwezig?
Als ik denk aan een paar liederen die in de kerk gezongen worden dan kom ik al
een beetje dichter bij het onderwerp. Veel kerkgangers zullen het lied van
Gerhard Tersteegen) kennen dat zo begint:
„God is tegenwoordig, God is in ons midden,
laat ons diep in 't stof aanbidden".
Het lied gaat verder met te stellen dat we daarom voor Hem moeten zwijgen.
Alles in ons moet zich voor Hem neigen, we moeten de ogen neerslaan en Hem
prijzen. Maar hoe Hij aanwezig is komen we niet nauwkeuriger te weten.
Een ander lied is minder bekend, maar begint hier en daar evenzeer graag
gezongen te worden. Het is van Huub Oosterhuis. De eerste twee coupletten
luiden zo:
Heer, onze Heer, hoe zijt Gij aanwezig
en hoe onzegbaar ons nabij.
Gij zijt gestadig met ons bezig,
onder uw vleugels rusten wij.
ook kunnen zeggen. Die sprak graag over Gods schuilgaan in alle dingen en in alle
personen. Hij dacht dan aan een mombakkes dat God voordeed. Maar Huub
Oosterhuis gaat verder: „Hij is met hart en ziel aan ons getrouwd
Het eerste lied doet denken aan de Openbaring van Johannes, waar God op een
hoge verre troon zit. God is daar de wereldregent, die gebiedt en voor wie engelen
en mensen het gelaat moeten bedekken. Bij het tweede lied denk je gemakke
lijker aan Mozes, met wie God omging als met zijn vriend, en aan Abraham, bij
wie God zomaar op bezoek kwam. Gij zijt zo menselijk in ons midden.
Het doet vooraldenken aan Jezus van Nazareth, zoals die hier was, in alle
mogelijke en onmogelijke menselijke situaties. Je kunt het eigenlijk nauwelijks
beter zeggen, dan dat Hij menselijk in ons midden is.
Mensen hebben ons van Hem verteld. Je vader of je moeder of een onderwijzer
op school Of misschien heb je de verhalen door de radio of over de televisie
gehoord.
Dat lijkt een heel zwakke schakel in het geheel. Hangt God zijn aanwezigheid op
aan mensen? Ja, dat zou je wel kunnen zeggen. Mensen vertellen elkaar over God
en luisteren daarbij weer op hun beurt naar andere mensen. Mensen die er heel
dicht bij gestaan hebben, zoals de schrijvers van de evangelieverhalen. Mensen die
altijd maar verhalen vertelden. Verhalen over God, waarin God voorkwam en
soms ook niet, maar Hij was nooit weg te denken.
Hij is menselijk in ons midden.
Mensen herinneren ons aan Hem. In 't bijzonder mt
Jezus hier, als iepiand die dient en die lijdt. En die
en vrede en vergeving en een nieuw begin.
God is menselijk in ons midden. In de vragen die mensen ons stellen, met hun
Gij zijt niet ver van wie Uaanbidden,
niet hoog en breed bij ons vandaan,
Gij zijt zo menselijk in ons midden
dat Gij dit lied wel zult
i hun discriminatie of eenzaamheid. De ouder wordende rr
Er is een duidelijk verschil tussen deze twee liederen. Beide zingen van Gods
aanwezigheid, maar dan begint het onderscheid. In het eerste woont God „in 't
licht daarboven" en „in hoge hemelsferen". In het tweede is God onzegbaar
nabij", „niet hoog en breed bij ons vandaan"en „menselijk in ons midden".
Verderop wordt zelfs gezegd, dat God diep in alles verscholen is. Dat had Luther
honger of dorst,
en het kind.
Soms kan je het best begrijpen dat er veel mensen zijn die vragen of God er nog
wel is. Is Hij niet afwezig? Heeft Hij zich niet teruggetrokken? Als je de verhalen
hoort manifesteerde Hij zich vroeger veel duidelijker. Het is stil geworden van
Gods kant. Maar in die stilte schuift Hij mensen onder onze ogen.
Misschien is dat onze vergissing dat we denken dat Hij niet aanwezig is, maar
intussen is Hij aanwezig, midden onder ons, onder de mensen. Om op die manier
de woorden en verhalen die ons van Hem gedaan worden weer gestalte te doen
krijgen.
Visserman
Reductiebon
1 Bij inlevering van deze bon tijdens J
I de folkloristische dagen op 31 ok- I
j tober, 1, 2 en 3 november 50
procent reductie op de normale j
toegangsprijs. (Kinderen tot 13
jaar normaal f 2,50 nu f 1,25, vol-
I wassenen f 5,- nu f 2,50).
j Tevens aan de kassa verkrijgbaar
pakketten a f 10,- met toegangsbe- j
wijs, kopje koffie bij aankomst,
I lunch en volledig programma.
Kwaliteit is de hoofdzaak...
Ook al is de lage prijs een erg
prettige bijkomstigheid. Shokai
stereo hoofdtelefoon met een
frekwentiebereik van 25-15.000 Hz,
impedantie 8 ohm. De prijs? Alleen
dit weekend nog geen dertien gulden.
Met Andere Moorden
In onze vorige puzzel kwam veertig
maal de letter R voor. De goede
oplossers, die een prjjs veroverden,
zijn: F. Streefkerk-Van Latenstein,
Europasingel 22, Bergschenhoek; J.
Peet, Sidelingeplein 192, Rotterdam
en C. Calmer, De Baronie 116, Capelle
aan den IJssel. Zjj krijgen binnenkort
een tientje thuisgestuurd.
Op de rommelmarkt
Liep ik te neuzen
Op de grond wanordelijk gespreid
Een theepot zonder oor
De resten van een wekker
Een poppenhuis, een kwispedoor
Een hamer met gebroken steel
Een berenmuts en weet ik veel
Een foto van de koningin
Een stofkam en daar tussenin
Een beeld van hout!
Gesneden uit de hand naar 't scheen
Ik vroeg: wat kost dat ding?
De koopman zei: U hébt een goede
neus
Dat ding dat is uniek antiek
't Kost honder gulden
'k Liep door.
Aan 't einde van de markt
Wéér tussen rommel
Nóg zo 'n beeld
Volkomen identiek
Dus tóch niet zo uniek?
Speurend onder een aanvoerwagen
Aan kijkers'oog onttrokken
Ontdekte ik drie dozen
Waarin wel tachtig van die beelden
Allen gelijk
In vloeipapier gewikkeld
„Made in Japan
Ik dacht: zó word je nou vernikkeld
of is 't vernaggeld?
Leen de Zwart
Tot de zeldzaamste voorwerpen in de collectie antiek speelgoed van het HISTORISCH MUSEUM, behoren deze poppen uit
het midden der 19e eeuw, met hoofdjes en handjes van papier mSché en zeer gedetailleerde kleertjes.
Strijkkwartet, bestaande uit Alexandru
Lascae(eerste viool), Antonin Rous
(tweede viool), Liviu Stanese (altviool)
en Agnes Jas (cello).
Aanvang 20.15 uur, toegangsprijs
f 4,50 (65-plus en c.j.p.'ers f.2,50).
Kaartverkoop en reservering uitslui
tend in het \/isserijmuseum. West-
havenkade 53, Vlaardingen (tel.: 010-
348722).
Deze grote kunstlederen beauty case
is ovaalvormig. Hij is geheel gevoerd
en heeft aan de binnenzijde diverse
aparte vakjes. U kunt er werkelijk al
uw make-up in kwijt. De sluiting
bestaat uit een stevige rondom
lopende rits. Verkrijgbaar in rood.
groen en geel.
voor Land- en Volkenkunde te Rotter
dam wordt zaterdag 9 november tus
sen 10.30 en 15 uur in de aula van het
museum een bijeenkomst georgani
seerd in samenwerking met het Insti
tuut voor Godsdienstcommunicatie In-
terreligio over „de religieuze betekenis
van het dier".
Conservatoren van het museum geven
een toelichting op de mythische dieren
in hun gebied; dr. J. Schouten, direk-
teur van de Stedelijke Musea te Gouda,
spreekt over de slang en zijn mytholo
gische achtergrond. Dr. G. J. F. Bouri-
tius, lektor godsdienstwetenschap te
Tilburg, over de mens tussen dier en
Belangstellenden wordt verzocht zich
vóór 5 november op te geven bij het
Instituut voor Godsdienstcommunica
tie, Postbus 52005, Rotterdam, tel.:
010- 115111 of 010- 194687.
De kosten zijn f 2,50 waarvoor ook
koffie wordt geschonken; men moet
echter wel zelf zijn lunchpakket mee
brengen.
Maandagavond 11 november wordt in
het Historisch Museum het eerste van
een reeks concerten gegeven, die gratis
toegankelijk zijn. Deze kamermuziek
uitvoeringen komen to stand onder
auspiciën van het Goethe Institut en
worden in de stijlkamers van het
museum gegeven. Het concert begint
om 20.15 uur.
Het Westduitse Tedesco trio verzorgt
deze eerste avond. In de pauze is de
17e eeuwse herberg van het museum
„de Pappegay" voor de concertbezoe
kers geopend.
Toegangskaarten zijn vanaf 4 novem
ber gratis verkrijgbaar bij het Goethe
Institut, 's Gravendijkwal 50/52, en
aan het Historisch Museum, Korte
Hoogstraat 31 te Rotterdam.
Dinsdagavond 5 november wordt in de
muziekkamer van hét Visserijmuseum
te Vlaardingen de tweede uitvoering
gegeven in de serie kamermuziek
concerten van dit seizoen. Dit concert
wordt verzorgd door het Residentie
vrouwen die graag pantoffels dragen
echter wel. Voor hen is er goed
nieuws. Wij bieden een partij
damespantoffels uit de prijsklasse
van 9 tot 14 gulden met forse
korting aan. Er zijn diverse
modellen en kleuren. Maat 38-41.
Nu per paar voor