Een mens met geloof en talent, zoals weinigen hem kennen 1 MET DE NATUUR VERBONDEN termeulen termeulen DE HAVENLOODS. DONDERDAG 21 NOVEMRER 1974 47-556 Spreken met Rien Poortvliet Rien Poortvliet is bezig met een hoef, als ik 's morgens om halftien zijn atelier binnenkom. Het lijkt erop, of hij een schijfje eelt van de paardevoet op zijn papier heeft gelijmd; kleur en structuur zijn dermate natuurgetrouw, dat ik meteen de schroeilucht van een smidse ruik en de nagels zie gloeien. In zijn huis te Soestduinen - een soort opper- houtvesterswoning die van romantiek uit zijn voegen barst maakt de 42-jarige schilder beel tenissen voor een nieuwe uitgave. Vóór er nog meer verloren gaat, wil hij alle facetten van het boerenbedrijf in een kijkboek vastleggen. Gestoei van meid en knecht op een authentieke hooizol der, het haren van een zeis, de boerin met een juk op haar schouders lilsiiiilllli m Rien Poortvliet houdt van het platteland en de mensen die daar koeien melken en akkers bebouwen, zoals zijn voorvaderen op Goeree-Overflakkee. Hun verbondenheid met de natuur zit hem misschien nog in het bloed. Hij is zelf, als de ruige Ezau uit Genesis, een man des velds, verstandig op de jacht. Maar merkwaardigerwijze steekt hij in het veel gladdere vel van diens broer Jacob. Een bekende TV-recensent noemde hem onlangs „de charmeur van ons gerefor meerde volksdeel". Hij koestert geen jeugdtrauma's of neurosen doch belijdt met een schier nai've blijmoedigheid: „Ik ben een kind, van God bemind" om vervolgens met een gezond vitalisme een vos te schieten en die mee naar huis te slepen, als model voor een schilderij. Rien Poortvliet, samen met Tanja Koen en de overigen (Helen Schaap als gast) bij de populaire quizz 'Zó vader, Zo zoon' Een blouse voor iedere dag. In deze tijd van het jaar kunt u eigenlijk niet zonder zo'n mooie acryl jersey blouse. Ze staan bijzonder leuk op rokken en pan talons. Door het vlotte model - lange puntkraag, lengte naden, aparte manchetten - en de moderne kleuren is deze blouse eindeloos te kombineren met spencers, vestjes e.d. In vijf mode kleuren en de maten 38 t/m 46. Het is inderdaad een elegante man, die tegenover mjj aan de tekentafel zit, met het lederen vest losjes over de bloes. Hij draagt de groene, ribfluwe len broek met zwier, rookt een pijp en heeft het soort ogen waarvoor hazel noten vroeger wel eens als vergelij kingsmateriaal werden gebruikt. Mil joenen Nederlanders weten exact hoe hij er uit ziet, sinds Rien Poortvliet regelmatig zitting heeft genomen in het panel van de bekende televisieserie „Zo vader (moeder) zo zoon (doch ter)" van de N.C.R.V. Samen met Tanja Koen en andere gasten draagt hij bij aan een gemiddeld waarderingscij fer van 74, waar de omroepvereniging best mee tevreden is. In zijn ouderlijk huis te Kethel - een thans aan Schiedam onderhorig gewor den en door flats overweldigd dorpje - droomde (nijn gastheer reeds als kind van beeldverhalen. Als hij ergens om zeurde („ik was overigens een gewillig baasje") ging dat verlangen meestal uit naar kleurkrijtjes en tekenpapier. Sindsdien is de aandrift om alles wat hij observeerde in lijn en kleur weer te geven, hem in sterke mate blijven beheersen. Werken Zo sterk, dat hoog boven zijn werkta fel een schild hangt, dat hij in geval van nood kan laten zakken tot voor de van de bezoeker. Die krijgt dan de volgende tekst te lezen: „Ik vind 't lullig om te zeggen (maar): ik wil zo graag weer aan het werk". Een wat naar gewildheid zwemend grapje van iemand die zijn tijd te kostbaar acht voor alledaags gebab bel? „Natuurlijk trek ik zelden aan dat touwtje, Maar het is toch een soort noodkreet, want ik ben bezeten van een bijna spastischè ijver. Toevallig heeft de goeie God tegen mij gezegd: jij mag gaan kleuren en sindsdien heb ik het gevoel, dat er geen dag verloren mag gaan. 's Zondags na de kerkdienst zoek ik soms allerlei voorwendselen bijvoorbeeld gauw nog even dat geel een tintje lichter te maken. Ik kan het gewoon niet laten Dieren „Gewetensconflikten" spelen zich wel eens af in de marge tussen godsdienst en werklust. „Onlangs wilde ik voor mijn boerenboek vastleggen, hoe de stier een tochtige koe bespringt. Toen ik gebeld werd dat het zover wa>, moest ik net naar de dienst. Toen heeft de boer de paardrift van zijn dieren even weten te bedwingen tot na de dienst. Nederlands enige gespecialiseerde die- renschilder (hij spreekt zelf meestal over beesten of beestjes) schaamt zich niet voor zijn gevoelens. In het voor woord van „De vossen hebben holen", zingt hij een ontroerend loflied op zijn vrouw („gelukkig geen mantelpakken- dame") die geen flauwte krijgt als ze een spinneweb ziet in „ons van God gezegende huis". Hij vertelt me, van zijn Jezusboek een exemplaar gezon den te hebben aan Hare Majesteit en' van haar een lieve brief te hebben gekregen. Prins Bernhard schreef een loffelijk voorwoord in zijn bundel jachtte keningen. God en Oranje Het is duidelijk, God, Oranje en Ne derland vormen voor de schilder-teke naar nog altijd een drievoudig snoer, dat maar beter niet verbroken kan worden. Met dezelfde oprechtheid komt hij er voor uit, veel waarde te hechten aan degelijkheid, orde en ge zag. Het calvinisme is misschien mede een drijfveer voor zijn soms overmatige werkdrift; dat heeft immers de arbeid altijd als een opdracht gezien, een taak van Godswege op aller schouders ge legd. Zijn oude moeder kan echter ook met Izaak getuigen: de reuk van mijn zoons is als de reuk des velds. Hij is een doorgewinterde natuurmens en be schouwt zijn jachtlust als een onopge helderde passie. Maar dezelfde man heeft het vijftien jaar uitgehouden op het reclamebureau Lintas, waar hij het tot senior-manager bracht en in een eigen kamer met hoogpolig prestige tapijt en een sche merlampje, figuurtjes tekende voor ad vertenties. Zelfs in deze schijnwereld raakte hij niet gefrusteerd. „Ik kreeg op den duur wel genoeg van dat fluimige gedoe om de mensen verlek kerd te maken op margarine en soe pen. Je begint je dan af te vragen: kan ik niet wat zindelijker gaan werken? Maar ik was al lang bezig met mijn vrije schilderwerk - zo erg druk had ik het daar nu ook weer niet - en het illustreren van kinderboeken, zoals de Saskia en Jerqenserie van Jaap ter Haar en later diens Geschiedenis van de Lage Landen. Toch voelde ik me ten slotte als de hond uit de fabel van La Fontaine. Hij kreeg best te vreten, had een lui leventje en blafte maar wat aan, maar werd toch jaloers op dat schar minkel van een wolf. Want die droeg geen halsband en zat niet aan de ketting". Risico Rien Poortvliet was 36 jaar oud, toen hij dit veilige en beschermde leven vaarwel zei. De dieren des velds wer den zijn leidslieden op weg naar de vrijheid. Hij illustreerde een boek met de natuurkenner A. B. Wigman als gids, waarin zijn werk de aandacht trok door een uiterst trefzekere obser vatie. Niet lang daarna verschenen standaardwerken als „Jachttekenin- gen" en „De vossen hebben holen", kostbare boeken over in het wild levende dieren en de schutters die hen belagen. De televisie deed de rest. Rien Poortvliet maakte naam als een be gaafd kunstenaar en een man die op het beeldscherm kernachtige uitspra ken doet. Een man uit een goed nest. Met ouders, enigszins beducht de artis tieke neigingen bespeurend van een jongen, die het liefst door de pol ders zwierf en met stekelbaarsjes en torren naar huis kwam. Zij waren degelijk genoeg, om mij in de rich- 'Jagen.... een zegen voor de wildstand'. ting van een veilige baan te stuwen. Schilders en komedianten stonden in ons milieu niet zo hoog aange schreven. Ik heb nooit een aca- mie bezocht en helemaal zelf mijn aanleg tot ontwikkeling gebracht". De man, die zijn werk kortaf met „Rien" signeert, behoort niet tot de avant-gar de maar heeft respekt voor tal van moderne kunstuitingen. „Alles hoeft niet figuratief en herkenbaar te zijn. Kijk maar eens, wat er gebeurt als je een druppel petroleum in het water gooit, je weet niet wat je ziet. Maar ik Tevreden over eigen werk ziel hebben. Mijn gastheer kent dit verlangen naar een eenvoudig bestaan en zal daar in zijn „Groot Boeren boek" gestalte aan geven. Zijn evenwichtigheid ten spijt is hij een man van van twee werelden. Hij ver foeit nu het oeverloze" gezijk" over de vraag of een koffiedrinkende vrouw in -een advertentie blond of kastanjebruin haar moet hebben. Maar in idioom en presentatie draagt hij nog iets van zich mee uit dit klimaat van eeuwige jeugd, schoonheid en modebewustzijn. Jagen met de andere schilders. Wél met die andere beestjesmannen, zoals Manfred Schatz in Duitsland, vrijwel de enige daar en een goeie uit Zweden. Daar steekje allicht wat van op". Zo vader-zo zoon Met zijn parmantig opwaarts strevende snor komt Rien Poortvliet bij veel van de gemiddeld drie miljoen kijkende Het zal velen ook verbazen, dat de schilder die met zoveel liefde en aan dacht zijn dieren observeert en af beeldt, de volgende dag het geweer kan schouderen om ze neer te leggen. „Misschien ben ik dan toch een beetje gespleten. Natuurlijk heb ik mijn ver haaltje klaar, over de jacht als zegen voor de wildstand, dat is nog waar ook. Maar daarom jaag ik niet. Het is een soort passie. Ik voel me verwant met de wolf en het wilde zwijn, ik leer van de dieren. Maar evengoed zeg ik soms tegen een konijn dat me voor de voeten loopt: „Ga jij eens gauw naar je moeder". Je moet natuurlijk ook niet truttig doen over de jacht. Ik hoor er veel domme kritiek op; de mensen praten het dier vaak een nood aan, waarin het helemaal niet verkeert. Er is op dit gebied veel onwetendheid. Als sommige mensen wisten dat jonge haasjes in de sneeuw werden geboren zouden ze meteen een actiecomité oprichten". Er komt overigens weinig wildbraad op tafel in huize Poortvliet. De huisvader is een eenzame vader, die zijn buit gebruikt om er studie van te maken.. „Meestal neem ik niet deel aan borrel- uür en maaltijd. Ik wil mijn impressies zo schoon en zuiver mogelijk mee naar huis nemen. Het stoorde mij vroeger al, als ik een boeiende jeugdfilm had gezien en op straat komend de trams nog zag rijden, terwijl ik nog in een andere wereld leefde. Indrukken moet je beschermen". landgenoten, in de zo-zo uitzendigen over als een wat behaagziek mens. „Natuurlijk streelt het mgn ijdelheid als ik in Van Nature (een ander televi sieprogramma) aan zoveel mensen kan laten zien hoe ik een hert schilder. Maar toch houd ik van alles wat gewoon is, het onopgesmukte. De ge wone burgermanspot (ik houd er niet van om buitenshuis te eten), een prak tische auto, waar je ook mee uit jagen kunt gaan, gewone mensen. Het maakt me ziedend als ik boeren uit hoor schelden voor hufters en klootzakken. Op het platteland ontmoet je de aar digste mensen". Krachtige taal, voor iemand, wiens pastelkleurige beeldverhalen uit de na tuur in zo menig damesblad zijn ver schenen. Hij zit op fluweel, nu een golf van nostalgie en milieubewustzijn de mensen doet hunkeren naar de onge repte natuur en alles wat hen dreigt te onontglippen aan dingen die nog een Religie Van f 1 De zondag. Rien Poortvliet houdt van mensen die naar de kerk gaan, liefst met een boek vol zilverwerk. Samen met zijn vrouw en twee zoons (16 en 17) slaat hij geen dienst over van de gereformeerde predikant ds. Rinsema in Soestduinen. Zijn leven is vol psalm gezang en zijn hart springt op van vreugde als via de Muzikale Fruitmand van de E.O. die psalmverzen nog op een gedragen wijze door de aether galmen. „Zijn grondslag zijn onwrikbare vastig heden", bijvoorbeeld. De kunstenaar spreekt op een dermate ongecompli ceerde wijze over zijn geloof, dat sommige door twijfel gekwelde broe ders en zusters hun oren niet kunnen geloven. Er valt geen mus van het dak, zonder de wil des Hemelsen Vaders. Daar is hij vast van overtuigd. Lang voor hij in zijn nieuwste boek „Hij was één van ons" het leven van Christus op realistische wijze afschilderde, traden de dieren voor hem tevoorschijn uit de profetiën en evangelieën. Zijn hert dorst naar de waterstromen en de zwaluw legt haar jongskens neer in het kunstig nest bij Gods altaren. Rien Poortvliet is één van de weinige kunstenaars (hij houdt overigens niet van dit woord) uit een onvervalst gereformeerd milieu, die hun inspiratie niet ontlenen aan de pogingen, om zich aan hun opvoeding te ontworstel en. Elke gekweldheid is hem vreemd. Bioloog Die indrukken zijn dermate sterk, dat Rien Poortvliet in menig opzicht meer van dieren afweet dan een bioloog. Hun gedrag is hem vertrouwd; vandaar dat hij ook is uitgenodigd om daarover te vertellen voor radio en televisie. In zijn propvolle atelier hangt een spreuk: Wie twee hazen na wil jagen zal er geen naar huis toe dragen. Zijn die woorden van toepassing op zijn situatie? „Het wordt me inderdaad te druk, mijn schilderen mag er niet onder gaan lijden. Rond Kerstmis komt er een eind aan mijn werk in het panel en ik ga ook met andere dingen stoppen". Alle afbeeldingen (81) uit „Hij was één van ons" zijn onlangs te zien geweest op het beeldscherm. In dit boek heeft de schilder samen met dominee Hans Bouma, een zekere mate van ont mythologisering verwezenlijkt. Niet door afbreuk te doen aan de heilsfei- ten, maar door de menselijkheid van Jezus en zijn tijdgenoten tot uitdruk king te brengen. Dominee J. J. Buskes noemde het „een tot verf geworden evangelie". Niet alle kerkmensen hebben dit realisme vooral sprekend uit de „taal" van gezichten en handen - op dc juiste waarde geschat. Het grieft Rien Poortvliet, dat ook gelovigen, die hij als broeders en zus ters beschouwt, hem verkeerd begre pen hebben. „Als iemand tweeduizend jaar geleden op zijn duim sloeg, trok hij hetzelfde gezicht als wij. Ik heb telefoontjes gekregen van dominees die enthousiast uitriepen: „Nu ga ik ook anders preken". Maar er is me ook een soort heiligschennis verweten, omdat ik Christus als mens in nood heb uitgebeeld. Zonder franje van een bo venzinnelijke waardigheid, in al zijn smart en vernedering". Het (dure) boek wordt niettemin goed verkocht; waarschijnlijk spreekt het toch velen aan in dit tijdsgewricht vol zoekers naar eerlijkheid en de werke lijkheid achter de schijn. nr\ 1IOI TM/W 'VLEUGELS 'KLEININSTRUM. 'BLADMUZIEK «PIANO'S'GITAREN En Rien Poortvliet blijft gewoon lid van de E.O. En de N.C.R.V. natuurlijk. Hoort hij dan ergens in de schemering het gejammer van een harmonium uit zijn jeugd dan snijdt hem dat niet door zijn ziel, maar wil hij óók graag stem en snaren, tot roem van Zijne goedheid paren. Als ik afscheid neem gaat hij mee naar buiten om zijn varkens te voeren, de konijnen van loof te voor zien en de twee nerveuze jachthonden bemoedigend toe te spreken. LEO J. LEEUWIS Uit ons tuincentrum 2e etage. Japanse Azalea "Sylvester" met kluit. Bloeit met de kerst als u hem nu binnen zet. Na de kerst kan hij weer naar buiten. Kleur rose/rood. Winterhard. Normaal f 5,98 Kamperfoelie (Lonicera 'Goldflame' in pot. Dè klimplant bij uitstek. Bloeit overdadig, bijzondere kleur geel. Normaal f 5,50 Donkerblauwe konifeer (Cham. Alumi)met kluit, 's Winters kleur- houdenfl. Maat 40-60 cm. Normaal f 5,48 Als weekend aanbieding per stuk Pak ASEF turfmolm van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1974 | | pagina 7