Zeldzaam porselein kwam met scheepsladingen aan 'Grens antiek-niet antiek is erg moeilijk te trekken' ï- ï- Met Andere Woorden s s s r r r r r r z Voorzitter Antiquairs Genootschap: LONDENSE EXPOSITIE VAN WERELDPERS Chine de Com mande: 5 2! 5 2 2 5 2 2 5 2 5 5 E 2 2 5 5 2 2 2 V 1 E 2 5 2 E 5 3 A N k A B H 5 E E k N A 3 A A A i E A 2 5 A 2 A E 2 5 2 2 Z- 5 2 2 5 «- 2 5 2 5 5 2 2 5 2 5 DINSDAG 1 JUL11975 JVIeer en meer groeit de belangstelling, anno 197S, voor allerlei zaken uit de oude tijd. Niet alleen kleding uit vroeger tijden, kompleet met lange rokken, kantjes en frutseltjes, maar ook meubelstukken en gebruiksvoorwerpen Meer en meer groeit de belangstelling, anno 1975, voor allerlei zaken uit de oude tijd. Niet alleen kleding uit vroeger tijden, kompleet met lange rokken, kantjes en frutseltjes, maar ook meubelstukken en gebruiksvoorwerpen uit oma's tijd komen steeds meer in zwang. Natuurlijk: voor antiek is altijd belangstelling geweest. Maar juist volledigste rug de laatste jaren ondervindt die belangstelling een enorme opleving De handel in antiek en curiosa tiert welig, beurzen waarop dit soort zaken tentoon worden gesteld, trekken steeds meer bezoekers. Opvallend daarbij is, dat men name jongeren vaak bijzonder grote belangstelling aan de dag leggen voor zaken, die uit vroeger tijd stammen. Maar wat is antiek? Het is een feit, dat er heel wat kaf onder het koren schuilt. Vele „antiquairs", althans za kenmensen die een dergelijke aandui ding op hun raam hebben staan, heb ben geen stukje antiek in huis. Er is op dit terrein enorm veel onwetendheid. Niet alleen bij de koper; ook vaak bij de handelaar. En inderdaad: de vraag „wat is antiek" is bijzonder moeilijk te beantwoorden. Moeilijk vak De heer A. Zoetmulder, antiquair te Rotterdam (met een prachtige winkel aan de Mauritsweg: Antiekhandel Rot terdam) en voorzitter van het Neder lands Antiquairs Genootschap, zegt er het volgende van: De grens, wat wèl en wat niet antiek is, is bijzonder moeilijk te trekken. Volgens de Neder landse wet is alles, wat ouder is dan honderd jaar, antiek. Maar dat is eigen lijk geen goed (criterium om een be paald voorwerp of meubelstuk te be oordelen. Je kunt bijvoorbeeld een meubelstuk hebben uit 1840 (dat dus volgens de wettelijke uitgangspunten antiek zou zijn), dat echter een na bootsing is van een bepaalde stijl uit 1600. In dat geval is het voor ons dus duidelijk geen echt antiek, ondanks het jaartal. Aan de andere kant kun je een stuk hebben in Jugendstill, ge maakt in 1910, dat volgens ons wél tot het antiek behoort. De grens is dus door middel van een jaartal bijzonder moeilijk te trekken. In Frankrijk heeft Het kan natuurlijk gebeuren, dat een handelaar, die door de vereniging in het ongelijk gesteld is, eenvoudig tóch weigert om de klant terug te betalen. In dat geval wordt de handelaar niet alleen uit de vereniging gestoten; ook krijgt de koper het aankoopbedrag de vereniging. noodzaak om zich te organiseren, niet zo, want ze gingen ervan uit dat hun vak zó moeilijk was, dat een beunhaas zich tóch niet lang staande zou kunnen houden. Tegenwoordig schijnt dat ech ter wél te kunnen, want de malafide handel tiert welig, gebruikmakend van de onwetendheid van de mensen." Zo'n tien jaar geleden groeide er tussen een aantal antiekhandelaren een goed kontakt, dat resulteerde in de oprich ting van de Stichting Nederlandse Kunst en Antiekbeurs, die sindsdien ieder jaar in Breda een grote beurs heeft gehouden. Uit deze onderlinge kontakten ontstond in december 1968 het Nederlands Antiquairs Genoot schap: een vereniging die volledig op vrijwillige basis werkt. Een antiekhan delaar hóeft zich niet bij deze organi satie aan te luiten, maar het heeft voor hem én voor de klant wél een aantal plezierige kanten. Garantie De heer Zoetmulder: „Ik kan U een mooi kastje verkopen, waarvan ik U vertel, dat het uit de zeventiende eeuw is. Meneer, ik garandeer U: dit is een origineel antiek kastje. Maar wat is die garantie waard? Wie staat er achter, achter die garantie? Als je zo'n kastje koopt bij een handelaar, die lid is van onze vereniging - en dan is hij herken baar aan een schildje, dat in zijn zaak aanwezig is - dan krijg je een garan- tie-certificaat. Op dat certificaat staat een veel beter systeem: daar vermeld, over wat voor voorwerp of Door deze maatregelen kan iemand, die een stukje antiek koopt bij een antiquair, die het NAG-schildje voert, ervan verzekerd zijn dat de aankoop zijn geld inderdaad waard is. Dat wil overigens niet zeggen dat iedere an tiquair die niet is aangesloten bij de vereniging, slecht zou zijn. Want nog maals: de NAG werkt geheel op basis van vrijwilligheid. NAG-voorzitter Zoetmulder heeft ook wel enige bedenkingen tegen de vele antiekbeurzen, die alom in den lande op regelmatige tijdstippen worden ge houden. „Kopen op zo'n beurs is levensgevaarlijk," meent hij. „Er zijn natuurlijk ook goede onder, maar je loopt op zo'n beurs toch wel een erg groot risico, om genept te worden." Er zijn echter twee beurzen in Neder land waar men wèl met een gerust hart naar toe kan gaan en waar beslist alles wat als antiek wordt verkocht, het ook werkelijk fs. Dat zijn de beurs in Delft en die van de Stichting Nederlandse Kunst en Antiek in Breda. „Alles wat op deze beurzen te koop wordt aange boden moet twee scherpe keuringen ondergaan: eerst een interne keuring, en vervolgens nog een keuring, uitge voerd door museum-medewerkers." Het feit dat antiek, en dan bedoelen BliHSPP we uiteraard écht antiek, een grote beleggingswaarde heeft, is bekend. Dat geldt in bijzondere mate voor ikonen. „Ikonen zijn tegenwoordig erg in trek. Niet alleen om een mooi stuk aan de muur te hebben, maar ook als beleg ging. Momenteel kun je er van verze kerd zijn, dat ikonen 30 tot 80 pro cent per jaar in waarde stijgen, en dat zal zeker nog wel een tijdje zo door gaan. Ikonen zijn ook bijzonder fijne dingen. Een schilderij moet een plaats hebben, waar het helemaal past en waar het goed tot zijn recht komt. Dat is met een ikoon niet het geval: dat kun je óveral neerhangen, waar je maar wilt. Het doet het in een hypermoder ne kamer nét zo goed als in een klassiek ingerichte." Wie méér over ikonen weten wil, moet in juli beslist een kijkje gaan nemen in Grand Hotel Huis ter Duin in Noord- wijk aan Zee, waar de NAG dan een grote tentoonstelling van ikonen houdt. Er zitten bijzonder mooie en unieke exemplaren bij. Men kan er van 12 tot en met 23 juli iedere dag van 11 tot 21 uur terecht. PAUL HOUKES. wordt een stuk beoordeeld op zijn stijl-zuiverheid". Het Nederlands Antiguairs Genoot schap bestaat nog niet zo lang. De Nederlandse antiquairs hadden er in vroeger dagen niet zo'n behoefte aan om zich te organiseren. De heer Zoetmulder: „In de tijd voor de oorlog was antiek echt iets voor de „happy few", em de mepsen die antiek kóchtëii, Visten er vaak ook alles van." Beunhazerij kwam toen ook nauwe lijks voor. De handelaren zagen de meubelstuk het gaat en aan wie het verkocht. Gaat men er later toch aan twijfelen, of dat stuk antiek inderdaad wel net zo oud is als de verkoper heeft gezegd, dan kan men zich wenden tot het Genootschap. Men betaalt f 75,— ballotagekosten en vervolgens stuurt de NAG drie verschillende experts om de zaak te kontroleren. Blijkt inder daad dat de gekochte kast niet zo oud of zo authentiek is, als bij de aanjtoop werd beweerd, dan worilt de vèrköper gedwongen, om de volledige prijs terug te betalen." 27 Onlangs is in Londen een perma nente expositie van start gegaan van de belangrijkste kranten, tijdschriften en vakbladen vanuit de gehele wereld. De tentoonstelling wordt gehouden in het hart van het Engelse krantencentrum rond Fleet Street in het gebouw van Eibis International. Eibis International is het Britse persbu reau dat als enige ter wereld is gespeci aliseerd in het verspreiden van nieuws ten behoeve van het bedrijfsleven in ieder gewenst vakgebied in ieder ge wenst land over de gehele wereld. De diensten van Eibis International om vatten een keuze uit ruim 23.000 média en circa 125 landen en een 350 vakgebieden. Als reaktie op de interna tionale verspreiding van pers-informa tie sturen de uitgevers van over de gehele wereld hun bewijsnummers met de daarin gepubliceerde artikelen terug naar dit bureau. Hierdoor ontstond niet alleen een unieke verzameling tijdschriften, maar men is bovendien verzekerd van de meest recente exem plaren en gegevens over deze media. „Het bestuderen van de internationale media is van vitaal belang voor ónze service", verklaart Eibis-direktrice Ja- nie Jeffreys, „omdat voor een juiste selektie voor onze cliënten deze up-to- -date kennis onontbeerlijk is. Wij heb ben bijna twintig jaar ervaring met het samenstellen van mailing-lists, maar het is allang niet meer genoeg om alleen*maar de «amen en adressen van allé' publikatics te k'enrfèfi. Om te weten welke artikelen geschikt zijn voor welke media moet je alle mogelij ke details weten over tienduizenden bladen, zoals hun inhoud, hun stijl van schrijven, hun lezerskring, hun druk technische kwaliteiten etc. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren, dat publikatie in een gestencild vodje van een paar pagina's, maar dat door het merendeel van de „decision-makers" wordt gele zen, voor een cliënt veel belangrijker kan zijn dan wanneer een bericht wordt gepubliceerd in een prachtig uitgevoerd vierkleuren magazine met een miljoenenoplage". Voor wie in Londen komt, is een uitstapje naar de expositie bij Eibis International (3 Johnson's Court, off Kleet Street) de moeite waard. Mo menteel zijn er zo'n 4.500 media te zien, maar dit aantal groeit met een vijftigtal per week. Foto's beschikbaar gesteld door Museum Boyrr „Porselein is de nobelste e t meest volmaakte keramieksoort", zo begint in „De grote encyclopedie van het antiek" een artikel waarin antiekliefhebbers wordt gewezen op dit materiaal dat in vele landen in en buiten Europa op vaak zo kunstzinnige wijze tot sier- en gebruiksvoorwerpen wordt verwerkt. Vooral de 18e eeuw was de bloeitijd van'het porselein te noemen. Porseleinschilders - die hun werk meestal gewoon in eigen huis verrichtten - voorzagen het onversierde porselein soms zelfs van kopieën van schilderijen. Maar ook bloemen in bonte kleuren en bloemmotieven waren in die tijd zeer geliefd. Porselein was er trouwens al lang voOr de jaren rond 1700. Reeds in de 13e eeuw bereikte het vanuit China, zij het nog zeer spora disch, Europa waar het grote aftrek vond bij goudsmeden. Onmiddellijk werd het dan in edelmetaal verwerkt, waarna het vanwege de grote kostbaar heid in kerken en kloosters een plaats vond. Pas hl de tweede helft van de 15e eeuw werden de eerste pogingen in Europa gedaan, het harde porselein, waarvan in het bijzonder de Chinezen het geheim kenden, maar niet wilden prijsgeven, na te maken. Na vele expe rimenten en het incasseren van talloze teleurstellingen gelukte dit, maar toen waren we al zo ongeveer in de 18e eeuw beland. Het zou in dit artikel uiteraard te ver voeren alle bekende porseleinmerken onder de aandacht te brengen. Daarom bepalen we ons tot porselein uit China en wel speciaal het Chine de Commande waarvan o.a. mu seum Boymans-van Beuningen te Rot terdam een prachtige verzameling bezit, samengesteld uit diverse collec- ties. Chinees porselein Onder Chine de Commande wordt meestal het Chinese porselein verstaan, dat in de 18e eeuw in opdracht met door Europeanen verschafte voorstel lingen werd beschilderd. De naam wordt echter ook gegeven aan Chinees porselein, dat sinds het begin van de 17e eeuw door de Vereenigde Oost Indische Compagnie en door particu lieren werd besteld. Hierbij zijn twee groepen te onderscheiden: een catego rie die in vorm en decoratie Chinees is en min of meer uitsluitend voor export werd vervaardigd en de reeds door ons genoemde groep die met een westerse versiering beschilderd werd. Met behulp van schilderijen waarop porselein is uitgebeeld en oude boedel- -inventarissen is later geprobeerd een beeld te verkrijgen van de verschillende porseléinsoorten die werkelijk met scheepsladingen naar ons land werden gebracht. Maar niet alleen onze Oost Indische Compagnievaarders hebben grote hoe veelheden naar Europa vervoerd, ook de Engelse, en in wat mindere mate de Franse, Deense en Zweedse compag nieën deden mee aan het stillen van de porseleinhonger. Toen aan enkele han delscompagnieën' werd toegestaan ei gen vestigingen te stichten in Kanton, de grote Chinese uitvoerhaven van porselein, ontstond tevens de gelegen heid voor de inkopers de Chinese leveranciers nauwkeurig te vertellen aan welke eisen het porselein voor de Europeanen moest beantwoorden. Maar die aanwijzingen waren lang niet altijd even duidelijk en bestonden soms slechts uit een ruwe tekening van bijvoorbeeld een bloem of wel uit de mededeling dat men in Holland niet gesteld was op voorstellingen van Chi nese fabeldieren, een in het land van herkomst juist zeer geliefd motief. In tegenstelling daarmee werden soms ook complete gravures als model ver strekt, of stukken Europees porselein of ook wel aardewerk, tin of zilver in een vorm of met een decor dat men Wenste te zien nagemaakt. Onversierd onze voorouders zeer geliefd was. Daarnaast bestond namelijk ook nog het familie rose, het veelkleurig porse lein en het „encre de chine". Tumult Boymans vindt men o.a. een fraai theekopje met schoteltje, voorstellende het „tumult te Rotter dam", een opstootje dat in 1690 plaats vond naar aanleiding van de onthoof ding van de wijnkoper C. Costerman, beschuldigd van moord, doch ondanks zijn bekentenis toch onschuldig gehou den door het volk. Het kwam tot een uitbarsting tegen de baljuw, mr. Jacobus van Zuylen van Neyevelt, waarbij diens huis aan de Leuvehaven vernield werd. Het scho teltje en de buitenkant van het kopje vertonen deze plundering, de bodem van het kopje aan de binnenkant het hoofd van de terechtgestelde. Drinkt u smakelijk! Zeer bijzonder is ook het bordje „Het wonder van Zaandam", Chinees porse lein dat in Amsterdam is beschilderd. Dit wonder speelde zich af in 1647. Een boerenechtpaar waarvan de vrouw in verwachting was werd aangevallen door een woedende stier. De vrouw werd op de horens genomen en in de lucht geslingerd, wat leidde tot de geboorte (in de lucht) van het kind. Man en vrouw overleefden de aanval niet, het kindje werd een jaar oud. (Deze gebeurtenis staat afgebeeld op een schilderij in de Grote Kerk te Zaandam, die daarom de Bullekerk wordt genoemd). De voorstelling is ook bekend onder de naam „Stiers Wreetheijd". Kitty DAM Kop en schotel met blauwe beschil dering voorstellende „Het tumult van Rotterdam in 1690". Dit alles leidde er toe dat het por selein, wit geglazuurd, doch overigens onversierd uit de Chinese fabrieken naar Kanton werd aangevoerd en daar door decorateurs werd voorzien Van een versiering boven het glazuur, waar bij dan met buitenlandse inkopers over aan te brengen motief werd onderhan deld. Daardoor ging het Chinese ex port-porselein voor de Europese markt vrijwel over de gehele linie een eigen karakter vertonen, dat enigszins af wijkt van het porselein, dat in China voor de binnenlandse markt of export naar niet-Europese landen werd ver vaardigd. Begrijpelijk is, dat het onder die om standigheden moeilijk is de grenzen te trekken waar het eigenlijke Chine de Commande begint en eindigt. Museum Boymans heeft in hoofdzaak stukken die bestemd waren voor de Nederland se markt. Daarbij blijkt, dat vooral het „blauw en wit" (wit glazuur, decoratie in kobalt blauw onder het glazuur) bij Uw oplossing van deze puzzel zien wij uitsluitend per briefkaart, tegemoet aan „Met andere woorden", postbus 5204 tè Rotterdam. De oplossing moet uiterlijk 9 juli in ons bezit zijn. De prijswinnaars wor den dan bekend gemaakt in de krant van donderdag 11 juli. Als oplossing, van de nieuwe puzzel moet alleen worden ingezonden het aantal letters P (van Pieter) dat u in het diagram hebt ingevuld. HORIZONTAAL: 1. slecht van ge zicht; 6. vreemd; 10. godendrank; 15. Gode zij lof (afk.); 16. schuine strook; 18. graanafval. 19. speelkaart; 20. bergplaats; 21. klein deeltje; 23. mu ziekinstrument; 25. smerig; 26. op de manier van; 27. Europeaan; 29. riem van pet; 32. deksel; 33. metaal. 35. een zekere; 36. glansmiddel; 37. nakome ling; 39. klank; 41. partij in proces; 43. hoofdstuk uit Koran; 45. bijwoord; 47. voorbestemming; 50. Ital. rivier; 51. loterij; 53. bevalligheid; 55. tuinge- rei; 56. deel van boom; 57. bieding; 59. puntig voorwerp; 60. gravure; 61. nuk; 63. uitspansel; 65. mogelijkheid; 67. onscherp; 68. hoofddeksel; 69. Nederl. rivier; 71. plaag; 73. snede; 74. vlag; 77. leefregel; 79. eega van Aegir; 80. verenwisseling; 81. stapel; 82. wed loop; 84. groente; 85. werktuig; 86. Europeaan; 88. toilet; 90. familielid; 91. babbelaar; 93. commercieel; 95. jongensnaam; 96. boom; 97. vaartuig; 98. grondsoort; 101. hijsen; 104. voeg woord; 106. zegeteken; 108. oosters boek; 109. betreffende (afk.); 110 deel van huis; 112. meisjesnaam (afk.); 113. voorzetsel; 115. elasticiteit; 116. onge bonden; 117. vervoermiddel; 119. be slissen; 122. melodie; 123. bittere scherts; 125. kledij; 126. visbak; 127; andere naam voor Ierland; 129. wortel; 131. te voet gaan; 133. nauw; 135. gedicht; 137. vogel; 139. kwab; 140. vogelbek; 141. hulptaal; 143. plaatsin theater; 146. oorlog voeren; 148. pers. v.n. woord; 149. in de rede vallen; 152. kledij; 153. opening; 154. mel ding; 155. vogel; 157. vertrekken; 158. zat; 159. zoogdier; 161. vrouwsper soon; 163. grondstof voor linnen; 164. opgewassen zijn tegen: 167. soort heu vel; 169. godin v/d dageraad; 170. ritmische beweging; 171. spelonk; 173. klamp; 174. getij; 175. grafsteen; 176. zoogdier; 178. gebogen; 180. rivier in N-Brabant; 181. fit; 182. wat vaak bedriegt; 183. grasrijk. VERTICAAL: 1. rif; 2. afgod; 3. godsdienst (afk.); 4. zeer dun; 5. vlag getje; 7. pers. v.n. woord; 8. vis; 9. bijwoord; 10. gevaar; 11. alvorens; 12. vreemde munt (afk.); 13. telwoord; 14. knol; 17. ceremonie; 19. brok; 22. vrucht; 24. schouwspel; 25. graag; 26. sierplant; 28. ritsig; 30. tocht; 31. vis; 32. Aziatisch schiereiland; 34. verlan gend naar drinken; 37. hechtorgaan; 38. geslacht; 40. Aziatische staat; 42. damp; 43. hoofddeksel; 44. slaapstok; 46. vlug; 48. deel van schip; 49. berg; 50. per honderd (afk.); 52. controle ren; 54. centaur (door Hercules versla z 3 r*> r- T 1 3 10 II 11 ,3 14 ir~ r~ 7 r~ 19 2Ö- 11 15 16 w 18 !9~ 30 31 31 33 34 36~ 37 is w 10 iï- 41 43 44 is~ 4? 19 49 50 51 53~" 54 sT~ 56 57 58 59~ 60 6Ï~ a 63 64 6S~ 66 67 ia 70 7i~~ 72 73 71 75 76 W 78 w 80 k si W 83 84 W 86 87 88 89 9Ö~ 91 91 93 94 9S~ 97~ 9T 99 IOO ioT 101 103 isr IDS k w 107 iöF 109 iiF III k ar 1/3 114 iïT" 116 sri 118 k iïT 110 iïi in ia- 114 k iü~ iïT" «5 iïT 130 k iïï"1 i 133 134 ÜT" 136 isT" 138 k i39~ 140 wT" 142 wT" m 145 k A 146 147 W B4 Sr K3 5t 155 157 158 i?T 160 161' ■*- 5 169 165 lii ar 168 W 170 172 sr w 5~ 76 177 ■r l?9 ïaT isT 181 W _fc> gen); 57. bezig; 58. gedeeltelijk; 62. strook water; 63. plant van dorre grond; 64. watering; 66. lichaamsdeel; 67. dundoek; 68. Nederlander; 70. hoenderbeet (plant); 72. bloem; 73. de voorrang hebbend; 74. Europ. land; 75. kweekbak; 76. manier van spreken; 78. vensteromlijsting; 80. zoogdier; 83. meisjesnaam (afk.); 86. vaal; 87. parle- mentsvakantie; 88. loods; 89. {op trekken; 91. flauw geluid; 92. belem mering; 93. streek; 94. deel van hoofd; 99. Ierse organis atie (afk.); 100. éénja rig dier; 102. graan; 103. glansmiddel; 105. bars; 107. geneeskundig (afk.) 109. stad in N-Spanje; 111. beroep; 113. Maleis gewicht; 114. opstande ling; 116. buiten gevaar; 118. familie lid; 120. hoge boord; 121. grote toe loop; 122. spoedig; 124. schetsen; 127. insigne; 128. plaats in Utrecht; 130. bontsoort; 132. onderkussen; 133. gla zen veranda; 134. vis; 136. deel van huis; 138. vlaktemaat; 140. andere naam voor Noach; 142. ministerie (afk.); 144. soort net; 145. op zekere plaats; 146. furore; 147. onfatsoenlijk; 150. zintuig; 151. hemellichaam; 153. patroon; 156. zeer; 157. aardbol; 158. fiqanc. instelling; 160. tuinbed; 162. wending; 163. hachelijk; 164. natuur; 165. één der Ver. Staten; 166. plaats in Drente; 168. zode; 170. boom; 172. insekt;. 175. bijwoord; 176. lopqnde rekening (afk.); 177. pers. v.n.woord; 179. familielid.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1975 | | pagina 3