Mêm Slis 398?° ws opruiming p Let op [Havenloods! geven de space tower weg Expositie in Amsterdamse grachtenhuizen 3ERUZALEM opruiming mus leurhnieu Is geloof een wensdroom? Xlik opruiming opruiming DE HAVENLOODS, DONDERDAG 24 JULI 1975 Behangen? Knoei toch niet langer met stijfsel. Gebruik dit voorgelijmde wand vinyl. Het is krimpvrij, onbeperkt afwasbaar, en u kunt kiezen uit diverse kleuren en dessins zoals: granol, kurkdessin, strepen enz. Een rol (lengte 8,5 mtr, breedte 50 cm) koopt u nu vanwege de kleine schoonheidsfoutjes in de rug van f 14,75 voor De Havenloods biedt u en uw gezin Om het u mogelijk te maken alles eens met eigen ogen te zien moet u gebruik maken van de onderstaande bon. Daarmee kunt u uw ruimtereis gratis met 85 meter verlengen. Een uniek en levend beeld van Rotterdam, zijn Maas en vele havens. U moet het zelf beleven Voor maximaal 4 personen Inleveren bij de kassa Aantal personen... Aangeboden door DE HAVENLOODS GELDIG t/m 30 SEPTEMBER 1975 „ER klopt iets niet met de verhalen over de jeugd van tegenwoordig. Die jeugd zou oppervlakkig en overschillig zijn? Vergeet u het maar. De levendige, felle interesse van die jeugd voor het bijbelverhaal spreekt andere taal. De jonge mens staat open voor de eeuwenoude boodschap. Maar die jonge mens is tevens opgegroeid in een moderne wereld, met TV, audiovisueel onderwijs en zelfwerkzaamheid. Zó willen zij ook de bijbel beleven. Méébeleven, meekijken, meespelen. Het is onze opdracht om hun deze speel- en werkruimte te geven. En dat willen we doen in onze Bijbelwerkplaats". Aldus ds. Thibbe Bijlsma, (45), directeur van het Bijbels Museum in Amsterdam. Vorige maand werd dit museum in een nieuwe behuizing en met nieuwe intenties door prinses Beatrix heropend en nu al, na een paar weken, kan men zeggen dat de nieuwe opzet een succes wordt. De belangstelling voor het museum is bijzonder groot, ook van de zijde van een van de belangrijkste „doelgroepen", de jeugd. Het Bijbels Museum in zijn oude op zet, gevestigd aan de Amsterdamse Hemonylaan, had ik jaren geleden, als lid van een CJMV, bezocht. Het be zoek maakte toen op mij, als Amster damse schooljongen, een geweldige in druk. Het was immers aanschouwelijk onderwijs over zaken waarover je in het algemeen alleen hoorde en las. Toen ik vorige week, nu in het Bijbel huis in de schitterende Cromhouthui- zen aan de Amsterdamse Herengracht, opnieuw een bezoek aan het Bijbels Museum wilde brengen en ik de man van de receptie over mijn vorige be zoek vertelde, antwoordde hij: „Och, mijnheer, toen was het mooi, nu is het nog veel mooier. Ga maar eens kij- BEGIN Is EEUW Welnu, dat heb ik gedaan, intens. En met vele anderen ben ik er enthousiast vandaan gekomen, onder meer consta terend dat aan het museum een dimen sie is toegevoegd: de werkplaats. Daar over straks meer. Hoe het begon HET Bijbels Museum heeft - in verge lijking met andere musea - al een respectabele leeftijd. Ongeveer hon derd jaar geleden werd een begin ge maakt door ds. L. Schouten, gedu rende een aantal jaren predikant in Utrecht. In zijn pastorie had hij de eigen collectie „bijbelse voorwerpen" tentoongesteld die met grote ambitie bijeengebracht waren. Hij liet o.a. de tabernakel bouwen, overeenkomstig de beschrijving in Exodus, op éénzevende van de ware grootte (oppervlakte van de maquette 7 bij 3 meter). Er werd goud en zilver gebruikt om de bijbeho rende voorwerpen te vervaardigen. Er werden kleden geweven, die waren gefnspireerd op bijbelse gegevens en het zand rond de „tempeltent" kwam uit de woestijn. Verder vervaardigde een architect in Jeruzalem voor ds. Schouten een enor me maquette van de tempelberg. Vijf tig jaar geleden werd het museum overgenomen door de Centraal Bond voor inwendige zending en christelijk maatschappelijk werk in Amsterdam; het kreeg onderdak in het souterrain van het kantoor van deze bond. Lang zaam maar zeker werd de collectie uitgebreid en in de loop der jaren werden duizenden bezoekers ontvan gen. In 1973 werden ruim 10.000 bezoekers geteld. Soms werd het bijna een onhoudbare situatie, nl. wanneer groepen van vijftig tot honderd perso nen tussen, de dicht opeengeplaatste voorwerpen hun weg zochten. Maar die tijd is voorbij! van het ene hoofdthema: achtergron den van de bijbel. In elke ruimte kunnen bezoekers ook aan het werk gaan. Kleine groepen scholieren kunnen spelen met opdrach ten die aansluiten op de verschillende onderwerpen die in een ruimte aan de orde worden gesteld. De jongeren kun nen spelen met losse bouwelementen. De grootste beschikbare zaal, op de eerste verdieping, bevat een expositie over de Joodse godsdienst. Het belang rijkste deel van de al bestaande collec tie heeft daar een plaats gekregen. Toelichtingen worden gegeven via klankbeelden qp de band, in verbin ding met een aantal kleine spots. Ds. Bijlsma ziet deze werkplaats mede als een belangrijk oefenterrein voor godsdienstonderwijs en catechese. „Er wordt in Nederland in verschillen de kringen gezocht naar vernieuwing, ook van dit onderwijs", aldus de direc teur. Hij is zich met zijn medewerkers sterk gaan bezighouden met'deze materie en heeft tal van uitgaven voor catechese en godsdienstonderwijs verzameld en bestudeerd. Veel materiaal is in het museum verkrijgbaar; in een catalogus kan men een beschrijving van het materiaal vinden zodat bezoekers aan de hand daarvan een voorlopige keuze eruit kunnen doen. In een van de gebouwen aan de Herengracht is een studiezaal beschikbaar voor hen die zich van het materiaal op de hoogte willen stellen. Verder worden in het museum regel matig dia- en filmvoorstellingen gege ven, mede ter ondersteuning van het onderwijs. te waard. Ik kan u verzekeren tij dens mijn bezoek heb ik het even mee-beleefd dat kinderen er met volle teugen genieten; dat blijkt ook uit de vele, vele reacties van de afgelo pen weken. Toen ik het museum verliet stond een hervormd predikant uit Badhoevedorp bij de receptie; hij zag kennelijk allerlei nieuwe mogelijkheden voor zijn cate chetisch onderwijs opduikeh. Zijn kin- Voortgaan Plannen DS. Bijlsma vertelt verder dat er plan nen zijn om van de Amsterdamse Bijbelwerkplaats een Europees cen trum te maken. En er zijn nog meer plannen. Men wil ook in andere plaat sen gaan werken. Er is een kans dat volgend jaar al iemand met verenigin gen, kerken en scholen elders in het land contact kan zoeken om met de mensen zelf een tentoonstelling op de bouwen, ergens in een stad, een kerk of een bibliotheekzaal. Een tentoon stelling op een bijbels thema, groten deels van voorwerpen door de mensen zelf gemaakt, maquettes en tekenin gen, voorwerpen van klei en mozaiek. Nieuw huis TOEN de Centraal Bond er niet meer in kon slagen het museum te exploite ren werden gesprekken geopend over een overneming. Het Nederlands Bij belgenootschap richtte samen met de Katholieke Bijbelstichting de Stichting Bijbelwerkplaats op. In 1973 werd een directeur benoemd: ds. Bijlsma, tot dan studentenpredikant in Groningen. De fraaie panden van het Bijbelgenoot schap (waarvan de kantoren groten deels naar Haarlem verhuisden) werden ten behoeve van het bouwd. Het museum beschikt allereerst over een viertal tentoonstellingsruimten. In elke ruimte is een kleine expositie opgebouwd op een afzonderlijk thema. De verschillende themata zijn aspecten Ruim tweehonderd gulden voordeel Dit houdt in dat u nog geen vierhonderd gulden betaalt voor deze prachtige slaapkamer, uitgevoerd in blank grenen. Het ledikant meet 140x200 cm. Aan beide zijden vindt u een nacht kastje met lade, rechts een extra kastje met klep, links een spiegel. Verder kunt u nog van alles kwijt op het a-symetrische middenstuk. Alleen nu koopt u deze eigentijdse slaapkamer van f 598,95 voor Inlegramen v.a. f 109, - Bijpassende 3-deurskast f 299,- Wfl \ndvre Woorden Zeventien maal kwam de letter „P" voor in de puzel van vorige week dinsdag. De drie gelukkige winnaars zijn: A. Baartman, Kruiningenstraat 183, Rotterdam-23; mevrouw G. P. Stam, Hogekade 33, Hendrik Ido Am bacht; en mevrouw J. J. van Weijnen, Bergselaan 296b te Rotterdam-4. Het tientje wordt hen toegestuurd. Oplossingen van de „Met andere woor den" in de krant van deze week dinsdag (uitsluitend het aantal letters „R") dienen uiterlijk dinsdag 29 juli binnen te zjjn op postbus 52 04 te Rotterdam. TOT slot een citaat uit de toespraak van de Amsterdamse Oud-Testamenti- cus prof. dr. M. A. Beek bij de herope ning van het Bijbels Museum op 11 juni jl.: „Het wordt een modern muse um, het heet niet voor niets een werkplaats, het is niet alleen bestemd voor de kijkers, maar ook voor de >an de eerste eeuw. Deze fraaie maquette doe-het-zelvers, voor de bezige bijen. We experimenteren en zijn er nog niet. We hebben onze oase Elim gevonden en trekken met ons draagbaar heilig dom verder. Voortgaan is de leus". Het adres van het Bijbels Museum is: Herengracht 366-368, Amsterdam; tel. 020- 747949. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van tien tot vijf uur. E.J, MATHIES Op de molenafdeling van het in sep tember a.s. te openen museum „De Dubbelde Palmboom" te Delfshaven zal, behalve modellen en afbeeldingen van verdwenen Rotterdamse molens, de molenbaard van „De Eendracht" te zien zijn. Bij veel molentypen bevindt zich aan de kap onder de plaats waar de wieken bevestigd zijn, een houten schot om het inwateren te voorkomen. Dit schot, in Holland molenbaard ge noemd, is vaak beschilderd of versierd met snijwerk. Er kunnen jaartallen op staan of toespelingen op de naam van de molen. De baard van „De Een dracht" toont onder meer een in het hout gesneden leeuw met geheven zwaard in de ene en een bos pijlen in de andere poot. „De Eendracht" was een in de 18e eeuw verbouwde 17e eeuwse molen die onder meer als verf- en volmolen in gebruik is geweest. De molen stond aan de Oostzeedijk tegenover de Vrien denlaan. Bij het zoeken naar gegevens over deze molen bleken bij nazaten van de laatste molenaar, de familie Hoeneveld, niet alleen tal van verhalen over deze molen de ronde te doen, maar bewaarde men ook een schilde rijtje waarop de molen in volle glorie te zien is en dat waarschijnlijk evenals het in het Historisch Museum aanwezi ge schilderij gemaakt is naar een teke ning. We zien de molen afgebeeld met de bijbehorende woonhuizen en bedrijfs panden. Boven de ingangspoort is net zo'n leeuw afgebeeld als op de molen baard, die op het schilderij niet te zien is omdat de wieken naar de andere zijde zijn gericht. In de werkplaats van het museum Boymans-van Beuningen begint in au gustus een nieuwe cursus onder de titel: Uitbeelding - Verbeelding, waarin geleerd wordt wat de beeldende mid delen zijn en hoe deze kunnen worden toegepast. In de maand augustus is het onderwerp „de vorm". De cursus wordt gegeven op maandag ochtend 4, 11, 18 en 25 augustus van 10 tot 12 uur. De lessen bestaan uit zelf bezig zijn, het bespreken van eikaars werk en het bekijken van een deel van de museumcollectie. In september gaat de cursus verder met het onderwerp „de kleur", in oktober „de lijn" en in november „eenvoudige druktechnieken". Deelnemers kunnen per maand inschrijven. Kosten f 20,- per maand, exclusief het materiaal. Een tweede cursus begint op woens dagavond 6 augustus onder de titel: spelen met de lijn. Te gebruiken mate riaal: potlood, pen en penseel en inkt, krijt en viltstift. De cursus wordt vervolgd op 13, 20 en 27 augustus. Op één van de avonden worden tekeningen uit de museumcol lectie bekeken. Kosten f 30,- per maand, exclusief het materiaal. Beide cursussen staan onder leiding van mevrouw A. P. Slappendel-Merkus. Opgave bij de educatieve dienst van Museum Boymans-van Beuningen. Be taling na ontvangst van de acceptgiro kaart. Je kunt onze eeuw op allerlei manieren typeren: de eeuw van het kind, de eeuw van de wereldoorlogen, de eeuw van de atoomkracht en van dé ruimtevaart, de eeuw van de oecumene. Je kunt zeker ook zeggen: onze eeuw is de eeuw van de zielkunde, van de psycholoog en van de psychiater. Zelfs het geloof is volgens duizenden denkers van onze tijd alleen maar een psychologische kwestie. Alle religie is een product van de menselijke ziel. Niet God heeft ons mensen naar Zijn beeld en gelijkenis geschapen. Neen, wij mensen scheppen in onze religieuze verbeelding een god naar de angst en begeerten van ons eigen hart. Wat men hoopt, gelooft men graag. De wens is de vader van de gedachten. Ook van de godsdienstige... Is God alleen maar een menselijke projectie? We stoppen een dia in het projectie-apparaat en we zien een groot en kleurig landschap op het witte doek. Maar die bomen en die bergen zijn in werkelijkheid helemaal niet in de kamer aanwezig. Ze zijn alleen maar via die dia op het scherm geprojecteerd. Zo kan onze ziel als een soort projectie-apparaat werken. Er komt in ons hart een zielebeeld op, een behoefte aan iets als een God. Dat zielebeeld projecteren wij naar boven, in de hemel. Maar daarboven is niets. Alleen maar een ledig heelal. We zijn „alone with the beating of our heart". Alleen met het kloppen van ons hart. Een kind dat honger heeft droomt van een heerlijke ijstaart. Een kind dat dorst heeft, droomt van een fontein van limonade. Een jongetje, dat pas zijn moeder verloren heeft, droomt dat moeder in de slaapkamer komt en hem toedekt en een nachtzoen geeft, net als vroeger. En zo droomt de mens, die zich alleen en bedreigd voelt in een onhandelbare wereld van een God, die aan je denkt en je geleidt en beschermt. Nietsche zegt, dat wij te vrijgevig zijn geweest. We hebben onze menselijke deugden in God geprojecteerd: dapperheid, doorzettingsvermogen, wijsheid, rechtvaardigheid. Dat moeten we nu allemaal terug gaan eisen. Niet God moet het ideaal zijn, maar wijzelf. We moeten zelf weer God durven zijn in het diepst van onze gedachten. Sinds Lenin, de grote man van de Bolsjewistische revolutie, wordt de gedachte, dat geloof alleen maar een wensdroom is er bij jong en oud op alle scholen en in alle vormingswerk achter het IJzeren Gordijn en het KLEINMEUBELEN Modern klassiek: Klassiek: Beyerlandselaan 3-9 Mathemesserweg 1 R'dam-Z. (010) 84 32 29 R dam-W. (010) 37 00 32 |iw Bamboe-gordijn ingehamerd als de grondslag van heel het communisme. Hij volgt hierin zijn grote leermeester Marx; deze zegt: „De vrees heeft de goden verwekt. De vrees voor de blinde-macht van het kapitaal". We kunnen proberen deze verbeten aanval op de godsdienst te pareren door erop te wijzen, dat het communisme zelf ook een soort geloof is. Het paradijs is voor miljoenen één grote wensdroom. Een wensdroom van de menselijke ziel, die zich geheel aan een betere wereld wil overgeven. Toch komen we nooit goedkoop van het projectie-probleem af. We zullen eerlijk moeten erkennen: er is inderdaad heel veel geloof en heel veel religie, die alleen maar projectie is, alleen maar illusionaire zelfbevrediging van het menselijk hart. Bij anderen en bij onszelf! Ik sprak eens met een piloot, die in Engeland de eerste straaljagers invloog. Hij verzekerde mij dat hij zich in de cockpit altijd heel dicht bij God voelde. Maar merkwaardig - zodra hij weer op de begane grond terug was, was hij dit godsgeloof voor zijn gevoel helemaal kwijt. Heel begrijpelijk: Als je met zo'n onbekende machine kilometers hoog in de lucht zweeft als een stipje in het niets, voel je behoefte aan een Vaderhand, die samen met jou de stuurknuppel hanteert en die met Zijn beschermende tegenwoordigheid de kleine cockpit helemaal vervult. Maar als deze godsgedachte je op de begane grond begeeft, is ze toch wel duidelijk alleen maar een luchtspiegeling, een geestelijke mascotte. Zo hoorde ik eens van een eenvoudige, ongeletterde ouderling, die als afgevaardigde voor het eerst een synode-vergadering binnenkwam. Hij schrok van de grote menigte papieren, die op lange tafels bij de ingang lagen en door de synodeleden moesten worden meegenomen en verwerkt. In zijn verwarring riep hij uit: „Ik zeg maar: Jezus alleen". Dat lijkt nu wel vroom, maar het kan toch ook een projectie zijn. Een gedroomde Jezus, die even simpel was als die ouderling en die even vreemd tegenover al die paperassen stond als de vrome man zelf. Veel wijsgerige systemen zijn duidelijk een projectie van de levensinhoud van de peinzende filosoof. En godsdienstige leersystemen weerspiegelen soms maar al te veel hun makers: - Zij hadden in hun leer U opgevangen En als een spiegel voor zich opgehangen. Daar zagen zij hun eigen aangezicht en meenden, dat Gij waart naar hun verlangen. Allerlei religieus toekomstverlangen kan alleen maar religieuze zelfbevrediging zijn. Ik denk aan dat meisje, dat tegen haar moeder zei: „Ik wou dat de Here Jezus vandaag nog maar terugkwam op aarde en dat de wereld verging. Dan hoeft u tenminste vanavond mijn haar niet te kammen. Dat zat erg in de klit... Beda, een bekende monnik uit de Middeleeuwen, zag eens in zijn droom een engel, met in de ene hand een emmer en in de andere hand een fakkel. Beda vroeg de engel wat hij daarmee ging doen. Toen zei hij: Met die fakkel ga ik de hemel in brand steken, opdat de mensen niet om in de hemel te komen, God zullen dienen. En met die emmer ga ik de hel uitblussen, opdat de mensen niet God gaan zoeken uit angst voor de hel. Alleen wie God Zelf probeert te vinden, omdat Hijzelf alle moeite waard moet zijn, zal aan de projectie ontgroeien. Dr. KJ. Kraan. I Brokken napalm vuur braken op de grond aan flarden j de flarden splitsen zich J tot monsters I die zich deelden snel weer monsters baarden die j zich deeldenhellekring De monsters braakten onheil bogen de wegen krom tot krullen j paleizen stortten in huizen spatten stuk tot gruis in helse rinkeling j smorend de laatste schreeuw flitsten weg: toen b opeens werd 't stil. Zó stil. Ver- J kooide bomen smeekten naar de hemel rondom het puin was 't gras S geblakerd, zwart en bruin tot a de J Op die verloren vlek I zat naakt een kleuter, d'ogen wijd ontzet, de mond gesperd tot schreien schreeuwen.... doch geen geluid I kwam voort, omdat de lucht... verpest.... geen klanken meer vermocht te dragen. Uen de Zwart j Veel licht voor weinig geld. Voor nog géén tientje koopt u 'n komplete T.L.-balk (123 cm lang), die veel licht geeft en toch maar 40 Watt verbruikt. Nu kompleet met starter en voorschakelapparaat. Alleen vrijdag en zaterdag zo voor delig, nog geen tien gulden. Matwitte plexi glas afschermkap met zwarte zijschotjes van f 5,95 voor f 3,95. Naar bed, naar bed zei Duimelot Jé roepen uw kinderen, want ze slapen onder zo'n heerlijk donzig dekbed. Deze is gevuld met Daeron vezeldons, dus zomers ventilerend en 's winters behaaglijk warm. Maat 100x135 cm. Kleuren: licht blauw, abrikoos, wit en geruit. De allerbeste kwaliteit voor een één malige bijzonder lage prijs van f 56,-- voor

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1975 | | pagina 9