■MO CT3 n i MM m Ërfe iiËl1 6?s GEHANDICAPTE MOET NIET ONMONDIG EN GEÏSOLEERD BLIJVEN' termeulen termeulen termeulen Bewustzijn van eigen betrekkelijkheid parket termeulen termeulen DE HAVENLOODS, DONDERDAG 14 AUGUSTUS 1975 Let op I Havenloods! geven de space tower weg De Havenloods biedt u en uw gezin Om het u mogelijk te maken alles eens met eigen ogen te zien moet u gebruik maken van de onderstaande bon. Daarmee kunt u uw ruimtereis gratis met 85 meter verlengen. Een uniek en levend beeld van Rotterdam, zijn Maas en vele havens. U moet het zelf beleven! Voor maximaal 4 personen Inleveren bij de kassa Aantal personen4^!^ Aangeboden door DE HAVENLOODS GELDIG t/m 30 SEPTEMBER 1975 ftel Andere Woorden „Jesus Christ Superstar". Dat was de juiste oplossing van onze puzzle in de krant van vorige week dinsdag. Van de vele inzenders zijn de volgende drie de gelukkigen: de heer W. de Bruijn, Zuidplein 309 te Rotterdam, mevrouw J. van der Horst-Van der Voo, Turfka- de 13 te Brielle en de heer G. Meyer, Zwaanhals 353a te Rotterdam. De oplossing van de opgave in de krant van deze week dient uiterlijk 1S augustus binnen te zijn op postbus 5204 te Rotterdam. De meest praktische verlichting, n de keuken, boven uw werktafel, in de schuur enz., T.L.-verlichting (2x20 Watt buizen) daglichtkleur. Met zwart gemoffelde plafondplaat en matwit plexikap. Maten: 66 cm lang en 17 cm breed. Nu kompleet met 2 buizen en starter. f 56,50 voor Emancipatie van de gehandicapte mens en de gemeenschap. Dit is het doel dat de sinds vorig jaar maart opgerichte werkgroep van de NVSH zich voor ogen stelt. De gehandicapte moet vrij en mondig worden gemaakt, zo stelt de werkgroep, zodat hij kontakt krijgt met de „gewone" mens. Hierbij richt zij zich niet alleen op de sexualiteit van de gehandicapte maar ook op de onderlinge relaties. Tevens wil zij de geestelijk gehandicapte bij dit proces betrekken, omdat daar op dit gebied ook grote problemen liggen, al worden deze vaak be wust niet onderkend. De bedoeling van de werkgroep is gesprekken op gang te brengen, waarin o.a. ouders zitten van gehandicapte kinderen; te werken aan de vraag om hulp van de individuele mens; instanties en instellingen te benaderen om ook deze in het gesprek te betrekken. Daarnaast wil de werkgroep door middel van het publiceren van artikelen de aan dacht van het publiek trekken om deze te informeren over allerlei zaken. Want al zijn de laatste jaren op sexueel gebied vele taboes doorbroken, voor de gehandicapte mens ziet men sexualiteit nog steeds als iets dat voor hen niet is weggelegd. De Rotterdamse NVSH-werkgroep be staat uit zeven personen: Ton en Mar lies van Prooijen, Marjan van Goch, Marina Tuinman en Romy Bult hou den zich bezig met de lichamelijk ge handicapte mens, terwjjl Paul Bouts en Inge Boogaard zich inzetten voor de geestelijk gehandicapten. De groep is ontstaan door de vele vragen die bin nenkwamen over gehandicapten. „Er werd bij de NVSH aangeklopt door ge handicapten die worstelden met hun sexuele behoeftes. Deze vraag werd doorgeprikt en toen bleek dat er veel meer een relatie behoefte ontstond. Ook kwam naar voren dat bij velen nog steeds de gedachte leeft dat de NVSH zich alleen maar met sexuele problemen bezighoudt", aldus Marina. „Maar de NVSH richt zich de laatste jaren niet alleen meer op de proble men rondom dei sexualiteit. Zij is er duidelijk van doordrongen dat de be hoefte van de mensen zich ook op an dere zaken richt. Daarom is toen de afdeling Ideologie opgericht, die zich bezint over de dingen waarmee men bezig is". Het resultaat is dat nu in het hele land plaatselijke werkgroepen zijn opge richt. Uit deze groepen zijn vertegen woordigers gekozen. Deze vormen sa men de landelijke werkgroep, die een maal in de maand bij elkaar komt om gezamenlijk de problematiek door te praten. Momenteel zijn er negen werk groepen en twee in opkomst. Er is een beleidsnota opgesteld waarin o.a. de eerder genoemde punten van werkwij ze zijn vastgelegd. dagelijks met geestelijk gehandicapten bezighoudt en samen met Paul Bouts op een Sociale Werkplaats werkt, die door de Sociale Dienst (op de Slinge in Rotterdam-Zuid) wordt geëxploi teerd. In Rotterdam alleen zjjn al 6 a 700 geestelijk gehandicapten werk- Beter reguleren „De sexualiteit moet beter gereguleerd worden", vervolgt Inge. Ouders moe ten zich bewust worden, dat dit niet op het werk kan, maar dat er thuis gele genheid moet worden gegeven. Het probleem bij debiele kinderen is het vluchtige kontakt dat zij leggen. Dit zien wij duidelijk op dansavonden, die georganiseerd worden op clubavonden voor mensen van 15 tot 65 jaar (deze avonden vallen buiten de verantwoor delijkheid van de G.S.DJ. Op zo'n avond vjorden er kontakten gelegd met iemand, maar een uur later ziet de si tuatie er weer anders uit, omdat zij dan weer een ander aardiger vin- r.. eh-. rüboi UtlK v/flNDflflG— rflMR V» ...ik HEB. I m E>Elooft> Hij HÉÉft me Geloof© "rfi OEEA VAN OM0>«- £I6£Mi 6E£N Zirj OM V» nu te eioeniükHF- OMJ/AHMAC GtREoen te Uit isolement Eén van de belangrijkste facetten waar mee de werkgroep zich bezighoudt, is de gehandicapte mens uit zijn isole ment te halen en aandacht te besteden aan het feit dat een gehandicapte de zelfde sexuele behoefte heeft als ie der ander mens. Nu wordt de gehandi capte onmondig gehouden, zij hebben niets in te brengen. „Door sommige ouders wordt zelfs gezegd: sexuali teit is voor jou niet weggelegd en daar om willen wij óok graag de ouders be naderen en in het gesprek betrekken", aldus Ton van Prooijen. „Juist met de ouders willen wij ons bezighouden", voegt Paul Bouts eraan toe. Bij bij eenkomsten wordt vaak opgemerkt: „Mijn zoon of dochter (bij debielen) doet dat gewoon niet. Het probleem van deze bijeenkomsten is echter dat hier alleen geïnteresseerden komen of mensen die er zo tégen zyn, dat zij niets anders dan negatieve opmerkin gen maken". Juist gehandicapten hebben een grote behoefte aan liefde. Marina: „Teder heid is voor deze kinderen zeer belang rijk. Maar de kinderen worden soms niet aangehaald uit angst bepaalde be hoeftes op te wekken. Daardoor wor den sommigen ook zo gei'soleerd". „Zij worden weggehouden van anderen uit angst dat zij relaties aanknopen. En door dit weghouden wordt de behoef te sterker en gaan zij denken dat wan neer zij dat maar hebben zij er zijn. Omdat zij dit oc^k van anderen erva ren - hun broers en zusters trouwen, krijgen kinderen - willen zij ook het zelfde", aldus Inge Boogaard, die zich Woongemeenschap Sommigen van de Sociale Werkplaats trouwen met elkaar. Een groot pro bleem, want hoe moeten deze mensen zich staande houden als ze dit in de maatschappij al niet kunnen. Een re den dus waarom ze op de Sociale Werkplaats te werk zijn gesteld. Een ideaal van deze werkgroep is dan ook een tehuis waar paren, al of niet ge huwd - kunnen wonen onder een wa kend oog, die de allergrootste brokken opvangt. Een soort woongemeenschap dus, zoals Scandinavië die reeds kent. Want wanneer deze mensen in een nor maal huis worden ondergebracht bij andere buren, zouden zij volkomen ge- isoleerd raken. Om bepaalde problemen op te vangen wordt vaak de prikpil toegepast of er wordt tot sterilisatie overgegaan. Maar dit ligt ook weer aan de houding van de ouders. Sommigen zijn van mening dat de Oudervereniging hier maar over moet beslissen. Ouders weten vaak niet wat de toekomst van hun kind is en weten alleen hoe hün kind reageert. Daarom vindt de werkgroep het zo be langrijk het gesprek met ouders op gang te brengen. Niet ontzeggen Er bestaan drie Ouderverenigingen voor geestelijk gehandicapten, een ka tholieke, een protestante en een alge mene. Uit deze ouders, die zich heb ben verzameld, is een bestuur gekozen dat sociale begeleiding probeert te ge- van. Er worden bijvoorbeeld avonden georganiseerd over bepaalde onderwer pen. Inge: „In zo'n oudervereniging zitten vaak ouders die heel veel voor hun kind willen doen. Deze reageren op een avond over sexualiteit met de woorden „Dat mag ik mijn kind niet ontzeggen". Over hef algemeen zijn dit jonge ouders. Wij zitten dan ook in de ze werkgroep omdat wij hopen jonge ouders te interesseren voor gespreks- avonden en misschien kunnen zij dan de ouderen in de vereniging, waarbij zij geen gehoor krijgen, meetrekken. De werkgroep wil voorkomen dat ge handicapten de moed verliezen door dat zij altijd maar onmondig worden gehouden. Zij leggen dan het hoofd in de schoot, omdat sexualiteit en andere relaties voor hen niet zijn weg gelegd. Maar zij vindt wel dat er bewe ging in de wereld van de gehandicap ten zit. Volgens Marina Tuinman komt dit door het feit dat mensen minder Vuil worden geeft niet dit wandvinyl op schuimbasis is afwasbaar en dus heel makkelijk in onderhoud. Bovendien is het snel werken door de ideale breedte van 100 cm. In één kleur beige in houtnerf dessin. Nu per meter van f 14,40 voor moeite hebben in de huid van een li chamelijk gehandicapte te kruipen dan in die van een geestelijk gehandi capte. In opleiding Ook bij andere groepen in de maat schappij ligt het probleem van de sexualiteit rqoeilijk: de bejaarden. Marlies van Prooijen, die als particu lier verpleegster werkzaam is, komt door haar beroep ook veel in aanra king met bejaarden en hun problemen op dit gebied en de taboes die er bij deze mensen zijn. Kontakt is in de hui dige inrichtingen en verpleegtehuizen niet mogelijk. Wij willen daarom ook zo graag kontakten leggen met deze tehuizen aldus Marlies. „Bij de verpleegopleiding komt het on derwerp sexualiteit nog nauwelijks aan bod en dit gééft een groot stuk onze kerheid in de opleiding. Wij willen ook hier helpen, gesprekken op gang bren gen en de taboes doorbreken. De men sen in opleiding moeten eerst zelf ge holpen worden, willen zij over dit on derwerp met anderen kunnen spreken. Openstellen Wat de emancipatie van de gemeen schap betreft, vindt de werkgroep dat de maatschappij zich meer moet open stellen voor de gehandicapte mens. De ze mensen in een apart dorp onder brengen, heeft geen enkele zin naar hun mening. De gehandicapte mens moet zich als ieder ander met hun mogelijkheden in deze maatschappij kunnen bewegen. (Te)huizen, flats en kantoren moeten dan ook worden aan gepast. Wat het laatste betreft: het blijkt voor de lichamelijk gehandicap te mens nog steeds erg moeilijk een baan te krijgen. Dat is zo lastig voor de andere werknemers, is meestal het uitgangspunt. Ook hierin wil de werk groep graag verandering brengen. Zelf hebben zij diverse trainingen achter de rug naast een brede oriëntatie op o.a. literatuurgebied. De groep wil haar kennis ook graag overbrengen op de begeleiders van gehandicapten. In september is de werkgroep van plan te starten met de gespreksavonden. Zij wil wel de gespreksgroepen voor licha melijk en geestelijk gehandicapten ge scheiden houden. Ouders van gehandi capten, gehandicapten met hun indivi duele problemen, mensen in opleiding, iedereen wordt uitgenodigd zich voor deze gesprekken op te geven. Voor de lichamelijk gehandicapten kan dit bij Ton en Marlies van Prooijen, tel. 21.11.29 en voor de geestelijk gehan dicapten bij Paul Bouts, tel. 19.13.69. HANNY VROEGH 50 gulden voordeel per meter. Dat krijgt u niet gauw meer voor dit originele nylon merktapijt dat instaat voor een lange levensduur. Het is 400 cm breed, en is verkrijg baar in de gemêleerde kleur cognac. Dankzij de schuimrubberrug hoeft u geen ondertapijt te kopen, waar door het eigenlijk nög voordeliger wordt. Nu per meter van f 119,-- voor C. Dit tapijt wordt gratis gelegi I Beng! Hij sloeg de deur met eer slag dicht. Zo kon 't ookHij zou ze is wal anders laten zien! I Zeven uur. Stil op straat. Hij liep een café binnen en bestel I tapkast mompelde Bah, wat een rotsmaak, dacht-ie. Om kwart over zeven liep hij weet Wat nu? Bioscoop! Die begin kwart over acht. Hij kocht een kaartje en ging win- I kels kijken. 't Interesseerde hem geen lor wat er allemaal te koop was. Hij kreeg moeie voeten. I Eindelijk dromde hij naar binnen. De bioscoop. Op 't doek in kleu Blote meiden en blote jongens En die gingen al stuivertje wisse lend met elkaar naar bed. Oei! riep de zaal. Hij werd er Hij zei pardon en pardon en schui felde de zaal uit. Negen uur en 't ging regenen. Hij ging een cafédeur binnen, 't bleek een bar. Kop koffie graag, zei-ie. Mag 't ook een glaassie melk we zen vroeg de barkeeper. Dag schat, zei een kleffe tut op een kruk. Hij draaide zich om en vluchtte de deur uit. Ha, dacht-ie 't station! In 't station ging hij op een bank zitten. Hij wou 't uitzitten tot twaalf uur. Drie uur lang. Hij hield 't twee uur uit. Zeven maal werd hij gestoord door randfiguren die vroegen: he, hoe heet jij, hebbie 't ook opgegeven. Of, he, hebbie stuff bij je? Om half twaalf was hij thuis. Hij kroop in bed, naast z'n vrouw. Toffe avond gehad, zei-ie, wanneer je morgen weer begint, Leen de Zwart Billy Graham Met belangstelling heb ik kennis ge nomen van uw artikel over Billy Gra ham in De Havenloods van 5 augustus. Het viel me al spoedig op dat het arti kel vanuit een negatieve gedachtengang werd geschreven. Immers er staat wei nig positiefs in. Jammer dat U gelijk al zo'n etiket op Billy Graham plakt, heel jammer. Zelf had ik het voorrecht om deze campagne van Billy Graham en Euro- fest bij te kunnen wonen. En ik moet U zeggen dat mijn geloof in God ver sterkt is en dat ik daar rijk gezegend ben. Het is een geweldige ervaring om met zo'n 7500 jongelui samen te komen voor bijbelstudie. En iedere morgen splitste de groep zich in groepen van tien en daarna in groepjes van twee. Er was echt geloofsgemeenschap met el kaar. Wat is het heerlijk om zo met el kaar te praten over je problemen, j.e strijd en daarvoor met elkaar te gaan bidden. Ik heb in die 10 dagen vele, vele mensen zien veranderen. God was daar aan het werk. Ook in het stadion waar elke dag zo'n twee tot driehon derd mensen openlijk voor de Heer kozen. Daar waren diplomaten bij, priesters, mensen van het Navo-kwar- De prediking van Billy Graham was goed en eenvoudig. Volkomen bijbels. Ook in het Leger des Heils gelooft men dat er maar één goed middel is tegen alle kWaad, immoraliteit, criminaliteit e.d. en dat is het geloof in de Heer Jezus Christus. Ik vind het jammer dat medewerker zo negatief schreef. Vooral ook jam mer dat hij dat hij de reis naar Brussel gemaakt heeft, zo'n dienst heeft mee gemaakt en dat hij er net zo uit is gekomen als dat hij er heen gegaan is. Ik zal voor hem bidden opdat ook hij zijn leven aan de Heer Jezus zal geven. A.G.M. Muller Officier Leger des Heils Korps Maassluis Je vindt soms bij andere religies een diepe eerbied voor het leven, die jezelf tot eerbied stemt. Bertus Aafjes heeft n.a.v. drie zwerftochten door Japan een interessant boek geschreven: „Mijn ogen staan scheef" Daarin vertelt hij o.a. van een requiem- dienst in een Boeddhistische tempe,l voor de kat Tamachan, die plechtig begraven werd naast Omi Ishimura, de man dié de Japanse mandoline, de samisen, vervol maakte tot zijn huidige vorm. Aafjes schrijft: „Het is misschien vreemd een requiemdienst te houden vooreen •n voor de zielerust te bidden van de duizenden katten wier vel men gebruikt heeft voor het vervaardigen van een muziekinstrument. Of is het misschien niet zo vreemd? In september hield men in de Sensojitempel een dodendienst voor de chrysanten die- afgesneden waren voor de grote chrysantententoonstelling bij het Yasukuni-heiligdom. De ivoorbewerkers van Osaka hebben in hun tempel een gigantische sculptuur voor alle olifanten, die gedood werden om hun slagtanden. De Japanse vissers laten jaarlijks een requiemdienst houden voor de vis die zij vangen moesten om de natie van voedsel te voorzien. Men houdt zelfs dodendiensten in Japan voor de zijdewormen, die hun leven gaven voor de zijde-industrie. Een Westerling klinkt dit bizar in de oren. In wezen is het dit natuurlijk niet. Is gen zijdeworm zoveel minder dan een mens De oude haikoe-dlchter Issa constateerde eeuwen geleden reeds in zijn drie regelige vers dat de zijdeworm-kwekers daar hun eigen gedachten over hadden. Hij dichtte over hen: Terwijl zij de zijdeworm grootbrengen, noemen zij hem: En wie zou althans dit Japanse spreekwoord niet ten volle willen onderschrijven (waarmee men zo treffend uitdrukt dat men ook het geringste menselijke wezen pijn kan doen): Zelfs een worm van een duim heeft de ziel van een halve duim. Maar het allervreemdste misschien volgt nog. In de Kosenjitempel te Tokio kunt gij een grafsteen vinden voor gebroken poppen en vernield speelgoed. Gebroken poppen worden in Japan begraven en ook voor hun zielerust houdt de Boeddhis tische priester, in tegenwoordigheid van de kinderen, een tempeldienst En naar het Awasima-heiligdom, naast de tempel van de God Kannon in Tokio, brengen de meisjes hun gebroken naalden, die hun meesteressen zo trouw gediend heb- Deze eerbied voor een gebroken naald is ongetwijfeld een van de subliemste uitingen die de Oosterse mens vermocht te geven aan het bewustzijn van de eigen betrekkelijkheid. Voor ons Westerlingen is deze reverentie eerbied voor een gebroken naald de opperste waanzin. Wij zijn nu eenmaal gewoon onszelf te zien als het middelpunt van alle dingen. Daarom dreigen wij zo vaak verloren te gaan als een naald in een hooiberg". Tot zover Bertus Aafjes. Ongeveer dezelfde gedachte hoorden we van Jules de Corte in een uitzending van "Zienswijze", waarover we in een vor.ig artikeltje schreven. Van mevr. N.B. kreeg ik naar aanleiding daarvan een goede brief, waaruit ik een paar regels aanhaal, en die ik verder maar aan Jules de Corte zelf doorzend.. "Hoe komt Jules aan de theorie, dal de mens zich niet boven het dier moet verheffen, en dat met de dood alles uit is, net als bij de dieren en de planten? Heeft hij dan nooit Jezus' uitspraken over mens en dier gelezen? "Ziet naar de vogelen des hemels: zij zaaien niet en maaien niet en brengen niet bijeen in schuren, en toch voedt uw hemelse Vader diegaat gij ze niet verre te boven?" "Weest dan niet be vreesd: gij gaat vele mussen te boven. ..Hoeveel gaat niet een mens een schaap te boven?" Bovendien zou ik zelf willen opmerken: Jezus bij Zijn verschijning na de dood, eet zelfs vissen op. Zou hij dat gedaan hebben, als hij de menselijke en dierlijke geest op één lijn stelt? Hij is toch achter het onbekende geweest en terug gekomenWe kunnen toch moeilijk de Here Jezus van hoogmoed betichten, die ons zelf deze waarden leert?" Overigens zou ik nog willen opmerken, dat het volgens de Bijbel niet onver schillig is, hoe een dier sterft. In het rituele slachten, zoals wij dat bij Israël vinden, komt sterk uit, dat een dier zijn bloed voor <je mens geeft, en dal het uitvloeien van het bloed tot de laatste dfuppel toe als iets "heiligs" moet worden beleefd. Aan een Joodse slager worden dan ook diep-religieuzc eisen gesteld. En ook de apostelen van Jezus hebben gezegd, dat wij niet "het verstikte" moeten eten. D.w.z. geen dier dat geworgd is. De Bijbel leert ons een diepe eerbied voor het dier, tot in zijn dood toe, ook al wordt aan de mens alleen eeuwig leven toegekend. En al deelt de mens in de bijzondere liefde van God. Dr. K.J. Kraan. UniskA parket is zo gemaakt dat u het makkelijk zélf kunt leggen. Een royale kamer doet u in één dag, met één hamer, één zaag en één klosje. Zo verdient u rap honderden gul- dens (plus staande ovaties van familie en vrienden). Bel ons even, dan hoort u de volgende parketleg- iZT""- uniska tel.010-70 34 76, Handig en fris is deze King toilet spray voor uw w.c. Even aan het koordje trekken en 't verdrijft alle geurtjes. Netto inhoud: 180 gram. Nu 2 bussen van f 3,96 voor Per doos a 12 bussei ,50 De stad in? Neem dan zo'n handige canvas shopper met voorvak mee. Voor al uw kleine en grote inkopen. Ruime kleuren keuze, o.a. bruin, groen, marine, naturel, oranje en rood. Nu van f 9,95

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1975 | | pagina 7