r „Ze nemen me maar zoals Ik ben" Willeke van Ammelrooy wil geen vedette zijn want: A&0,meer dan alleen nja voordelig 'Z^k DE HAVENLOODS. DINSDAG 9 SEPTEMBER 1975 37-42 „Met het huis van Willeke....Ja, een ogenblikje. Willeke is even op de foto. Ik zal haar roepen. Wacht u even?" Een poosje is het stil aan de andere kant van de lijn. Geen geschreeuw van mensen, geen voor het openstaande raam voorbij razend verkeer. Niets van dat alles. Een serene rust. En dan opeens: „Hallo". Een zwoele vrouwenstem geeft te kennen dat de hoorn weer is opgepakt. „Ja met Willeke. Oh ja, je had al eerder gebeld, hè... Nou, 't gaat prima. Lekker vakantie gehad op Ibiza. Een paar kilometer van het strand. Ver genoeg om de drukte kwijt te zijn en toch dicht genoeg bij een verkwikkende duik in zee... Je belde voor dat interview. Da's prima. Volgende week donderdag? Okee. Nou, kom maar bij me thuis. Ik woon in de Alexander Boer- straat. Dat is vlak bij het Concertgebouw. Als je dan hier bent kunnen we altijd nog kijken waar we heen gaan". Een week later sta je daar dan. De taxichauffeur was het door Willeke van Ammelrooy aangegeven adres simpel weg voorbijgereden. „Dan mot het hier achter die struiken zijn", zegt hij. En inderdaad blijkt, verscholen achter flink uit de kluiten gewassen bomen en strui ken, een deur te zitten. Boven de bel een fikse rij namen en daarbij ook die van Willeke van Ammelrooy. „We hadden geloof ik niet nader afgesproken waar we zouden praten hè," zegt ze ais we juist de eenvoudig, maar toch gezellig ingerichte kamer betreden. „Wat mij betreft kunnen we het beste hier blijven zitten, want in het vakantieseizoen weet ik in Amster dam ook geen terrasje of kroeg waar we rustig kunnen praten". „Koffie? Dan moet ik het even zetten. Nee, nee, dat is geen moeite, want ik heb zelf ook trek in een bakkie". Willeke van Ammelrooy. Al enigê jaren één van Nederlands meest populaire en meest ge vraagde filmsterren. Ze is on der die enorme belangstelling gewoontjes gebleven. Zowel in de artiestenwereld als in het dagelijk leven is haar naam hetzelfde gebleven. Geen veran dering vanwege populariteit of commercialiteit. Het was en bleef gewoon Willeke van Am melrooy. En dat terwijl het in het buitenland toch een vrijwel onuitsprekelijke naam is. ..Natuurlijk heb ik er wel over nagedacht. Vooral in de eerste maanden toen mijn ster steeg aap de fïlmhemel. Moet ik nu mijn eigen ik en die wereld van de andere Willeke van elkaar gaan scheiden. Na de eerste twee films, dat waren Mira en ..Een woord van liefde", waarin ik de rol van Louisa speelde, wilde men mijn naam veranderen in Mira Louisa of iets dergelijks. Maar dat hoeft niet van mij hoor. Ik ben illeke van Ammelroov en de mensen nemen me maar zoals ik ben". En Willeke is gastvrij, kien en zeker niet op haar mondje gevallen. Ze praat aan één stuk door. Laat zich zowel door dochtertje Denise. als door telefoontjes nauwelijks van het onderwerp afbrengen en ze weet precies waar ze in de wereld staat. Ze weet exact wat wel kan en wat niet en heeft een duidelijke mening over de filmwereld in het algemeen en die iri Nederland in het bijzonder. ..Om even stil te staan bij die Nederlandse filmwereld", zegt ze met een wat verbeten trek rond de mond. ..in de vijfjaar dat ik nu ongeveer interviews weg geef. hamer ik steeds weer op onze filmacademie en toneelschool. In al die jaren, en trouwens ook in de tijd dat ik op de toneelschool zat. beweer ik steeds, dat deze twee instituten meer naar elkaar toe moeten groeien. Vooral op de toneelschool zijn ze vies van film. Ze willen daar de studenten geen kennis van het filmvak bij brengen. Toen ik er nog op zat is een poging gewaagd om te beginnen met een videopro ject. t Mocht niet. Dat is eeuwig zonde geweest. Nu. bijna negen jaar later zijn ze er geloof ik toch mee begonnen. Maar dat is toch veel te laat"! -*• Gebrek Volgens Willeke is het gebrek aan oplei ding op de toneelschool de reden dat er van die kant maar weinig mensen terecht komen bij de film. ..De mensen leren er niet acteren. Hoe vaak gebeurt het niet dat acteurs moei lijkheden hebben met regisseurs. Ik maak het .zo veel mee. Maar er zijn ook maar echt weinig mensen die echt kunnen acteren. En daarmee bedoel ik zes maal achter elkaar hetzelfde doen. Pas als je dat kan. kan je acteren. Zesmaal op een natuurlijke manier je rol spelen. Zonder dat het verkrampt of iets anders gaat proberen. Dat is erg moei lijk. Misschien wel het moeilijkste van het hele filmvak. In ieder geval ligt daar juist de knoop met de regisseur". Willeke vervolgt: ..'t Is misschien een gek verhaal, maar hierover heb ik eenl een Vlaardingse Vereniging voor Gezondheidszorg „HET GROENE KRUIS - HET ORANJE - GROENE KRUIS" vraagt op korte termijn voor waarneming gedurende enige ARTS fdwijk verpleegkundige itingen kan verstrekken Donderdag jl. is in de Havenloods een advertentie geplaatst van het levensmiddelenbedrijf A. O. Deze advertentie is abusievelijk een week te vroeg in de krant gekomen Reden waarom u de advertentie a.s. donderdag wederom op een van de rijk geschakeerde advertentiepagina's van de Havenloods kunt verwachten Asu zaken vindt u in heel Nederland de telefoongids onder de letter gesprek gehad met John Boorman, de regis seur van ..Zardoz". Ik kwam hem dit jaar in Teheran tegen op een festival. We zaten zo te praten en in de loop der jaren heb ik ervaren dat je Vooral mannelijke regisseurs enorm op de kast kan krijgen door te zeggen dat je binnenkort je eigen films gaat maken. Nou. ik zei dat op een gegeven moment en inder daad. hij zat er meteen bovenop. ..Mag ik je nu eens iets vertellen", zei hij toen. ..Je wordt er ontzettend boos over". Ach. zei ik toen. ga je gang. Nou toen vertelderhij. da.t het hem als regisseur niets kan schelen hoe een acteur dat het toch gefaked moest worden. En ging het prima. Ik wil hier alleen mt zeggen, dat de regisseurs zich niet ti moeten bemoeien met de acteurs en Laten ze maar zeggen wat ze willen maakt een goed acteur er wel iets va Muziek een bepaalde rol speelt. Ik zeg altijd hoe ik het resultaat wil hebben en hoe ze dat bereiken interesseert me geen barst" Gelijk ..Ik werd helemaal niet boos. maar ik gaf hem gelijk, 't Is toch zo", vertelt Willeke. ..Ik heb het zelf ook eens meegemaakt. Dat was tijdens de opnamen van een film van Pim en Wim. In het scenario stond dat ik op een gegeven moment mijn tegenspeler een klap zou geven, ik kreeg dan een klap terug en dan zou ik verheven mijn ..Hero" aankijken. Pim vond dat er echt geslagen moest worden. Ik probeerde hem ervan te overtuigen dat we best konden faken, maar Pim bleef er bij dat het echt moest. ,.'t Gaat mis hoor", zei ik toen. ..Ik kan niet de verliefd omhoog kijken de vrouw acteren als ik net een flinke klap in m n gezicht heb gehad. Dan reageer ik als W illeke". En inderdaad hoor. Ik kreeg die klap en ongelukkigerwijs zat m'n oor nog dubbel ook. Het deed me toch een pijn. De tranen sprongen bijkans in m'n ogen en de I reactie van Willeke was er helemaal. Ik stond te popelen om nog eens een flinke mep terug te geven, 't Lukte dus duidelijk niet. L'itein- delijk heb ik Pim ervan kunnen overtuigen ..Nog een kopje koffie of wil je ietslanders drinken". Terwijl Willeke nog een keertje de keuken induikt om nogmaals koffie in te schenken, is er even tijd om rond te kijken in haar gezellige woonkamer. Op de schoor steenmantel valt direct een hoes van Roger Daltry op. Verder in de kast een forse rij platen van uiteenlopend genre. ..Ja. ik ben een enorm muziekliefhebster", vertelt ze als ze terug is en haar zoveelste sigaret heeft aangestoken. ..Hoe laat ik ook thuiskom, altijd leg ik eerst een plaat op de draaitafel, omdat ik van mening ben dat je op die manier het best kan relaxen. Het maakt mij dan ook niet zoveel uit wat het is. Althans, ik zou niet kunnen zeggen wat ik zou draaien. Dat ligt helemaal aan mijn humeur. Het kan een plaat van Stevie Wonder zijn. of Eric Claptop of J.J. Cale" Reizen Natuurlijk is en blijft Willeke filmster. ..Een prima vak en op die manier probeer ik heel wat van de wereld te zien". En dat lukt haar aardig. Dit jaar was ze regelmatig in Frankrijk, ze vertrekt straks naar Suriname om de spelen in de nieuwe film van Pim de la Parra en als het even kan wil ze op de terugweg het filmfestival in San Fransisco aan doen. Tijdens al die reizen legt Willeke veel contacten. ..In Teheran bijvoorbeeld heb ik heel wat Amerikanen meegesleept naar de Nederlandse films. Ze wisten gewoon niet dat wij hier behalve op klompen lopen ook nog films maakten. En over hef resultaat waren ze echt niet ontevreden". Behalve filmster is Willeke dus ook een soort reizende ambassadrice van de nationale film. Alleen in Cannes stelt ze zich wat meer gereserveerd op. ..Daar is het een echte kliek. Een vervelende plaats, waar al die kerels er op uit zijn om achter de vrouwen aan te gaan. Alleen zou ik er nooit komen. Alleen als ereen aantal vrienden van me zijn voel ik me er veilig. Je zit zit dan wat meer besloten in je eigen clubje". Promotie Hoe men in deze Zuidfranse badplaats denkt over de promotie van films heeft Willeke enige jaren geleden ook aan den lijve onvervonden. ..Ze hadden een grap bedacht voor de promotie van één van mijn films. Gelukkig heb ik eerst gevraagd wat de bedoe ling was en toen bleek dat ik. gewikkeld in een deken naar het strand zou gaan. daar zou ik dan uit de deken gewikkeld worden, de internationale filmpefs kreeg dan enkele se conden de gelegenheid om te knippen terwijl ik gekleed in een slipje vijftig meter over dat strand draafde om vervolgens weer opgevan gen te worden in een deken. Nou. aan mijn lijf niet zo'n polonaise hoor. Ze bekijken het Willeke is trouwens helemaal een beetje terug gekomen van film in Frankrijk. Onder leiding van haar vroegere vriend Jean Paul Palardy heeft ze in de buugt van de Riviéra een zestal films gemaakt, maar dat is nu afgelopen. ..Pure. commerciële sex maken ze daar. Ik heb een paar films gezien, maar er wordt maar wat aangerommeld, 't Lijkt vaak helemaal niet meer op wat er gefilmd is. Ze plakken alle takes maar achter elkaar en soms zitten er hele stukken tussen, die ze zo uit andere films overgehouden hebben. Een vreemde boel hoor. En nu Giscard in Frank rijk de keuring vrij gegeven heeft is het hek helemaal van de-dam. Het wordt er nu helemaal een troep van gemaakt. Nee. mij niet meer gezien in Frankrijk. Althans niet in deze filmkliek. Je hebt er natuurlijk ook det Syndicat van Romy Schneider en zo. maar daar is erg moeilijk tussen te komen. Met deze groep en een dergelijke club mensen in Engeland zou ik best willen filmen" Pim en Wim Wat Nederland betreft is Willeke best tevreden met Pim en Wim. ..Uitstekende jongens. Eerlijk en als ze zeggen wat ze gaan doen kun je er je horloge op gelijk zetten dat het ook dan gebeurt. En geen gerommel achteraf. Wim kon bijvoorbeeld Frank and Eve naar Frankrijk verkopen, maar dan moest hij nog enkele sexscènes. die wel gedraaid waren, maar verder niet gebruikt erbij leveren. Hij heeft dat toen niet gedaan en het celluloid is verbrand. Kijk, dat vind ik Duel Het enige probleem wat Willeke met het Scorpio-tweetal heeft, is hun duel met de Nederlandse filmpers. ..Dat gevecht wordt uitgespeeld over de hoofden van de acteurs heen. Kijk nu bijvoorbeeld eens naar ..Mens erger je niet". Tijdens de perspremière heeft de pers een vrij vervelend bulletin gekregen, waarmee Pim en Wim die jongens meteen het harnas injoegen. In de kranten sloegen ze toen terug. Jammer is dat. want de film was helemaal niet zo slecht. De verhalen in de regionale bladen bewijzen Televisie Ook werken voor de televisie vindt Willeke prettig. ..Die jongens daar hebben een heel andere mentaliteit. Het zijn meer ambtena ren. Ze houden precies op tijd op voor de koffie-, thee-, of lunchpauze. In de filmwe reld stoppen we pas als alles er op staat. Maarsamen gaat het uitstekend. Onder regie van Harry Kiimel hebben we gefilmd voor de televisie. Het is een tweedelig verhaal gewor den over de ..Komst van Joachim Stiller". Een prachtige film is dat geworden en daar mee is gebleken dat die samenwerking tussen film en t.v. best kan. 't Moet ook meer gebeuren geloof ik. Hij wordt trouwens uitge zonden via de t .v Vedette Al met al ziet Willeke de toekomst van de Nederlandse filmindustrie rooskleurig tege moet. Het enige waarvan ze enorm baalt is het feit. dat men in Nederland haar maar blijft zien als een enorme vedette. ..Daar word ik helemaal gek van", zegt Willeke. ..Die mensen denken minstens dat. zodra je een rolletje gespeeld hebt in één of andere film het geld huizenhoog ligt Opgestapeld. Maar natuurlijk is dat niet het geval. Na Mira liep ik in de steun en ik zocht heel Amsterdam af naar een huis. Prompt kreeg ik. toen mensen daar lucht van kregen een aanbieding een huis te kopen voor een bedrag van ongeveer anderhalve ton. Te gek is dat. 't Is helemaal niet zo. dat ik een vedette ben. Ik bén gewoon Willeke van Ammelrooy, die haar geld in de filmbusiness verdient. En niets van die onzin van Hollywood-vedetten, want die bestaan eigenlijk helemaal niet. Die mensen worden gemaakt door het publiek zelf'. Blootster Ze zegt verder: ..Hetzelfde geldt voor die bloot-image, die ze me opgedrongen hebben. Ook daar geloof ik niet in. Kijk, alle mensen zijn mooi. ieder op zijn eigen manier. Ik wil ook helemaal niet te koon lopen met het feit. dat ik Nederlands blootster ben. Dat is ook helemaal niet zo. Alleen als de rol, die'ik moet spelen eist, dat ik mijn kleren uit moet trekken, dan doe ik dat. Daar zie ik oók helemaal geen problemen in, omdat ik ac teer. Voor de opnamen van „Louisa" hebben ze voor de naaktscènes een stand-in gebruikt. Nou. 't werd pure porno. Ze hadden er namelijk niet bij nagedacht, dat ze geen actrice hadden gevraagd, die de rol had bestudeerd, maar een lichaam. Ik had het voorspeld en later kreeg ik een telefoontje. ..Willeke", zeiden ze toen, „je had gelijk. Wil jij het een keertje over doen?" Natuurlijk wordt er door de producenten wel geprobeerd sex in de films te stoppen. Ik ga bijvoorbeeld over mijn nek van de scènes in Keetje Tippel, 't Was voor het verhaal helemaal niet nodig. Ik vind het erg misselijk dat ze het toch hebben opgenomen. Maar ja, de business is erg hard". Willeke van Ammelrooy vaak te zien in de films van Pim de la Parra en Wim Ver stappen Hieronder van links naar rechts beelden uit „Frank and Eve", „Dakota", „Mijn nachten met Susan, Olga, etc." en „Mens erger je niet". GEMEENTE SCHIEDAM BENOEMING LEDEN GEMEENTERAAD van de Gemeenteraad ^an S Secretarie (afdeling Algemene Za- ige is gelegd zijn besluit tot be Posthoorn tot lid van de raad ün £3

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1975 | | pagina 2