Toch weer Uri Geiler? 1495 179?° mus umnieu GEMEENSCHAP VAN DE ARK: termeulen IWS termeulen termeulen M. NOOMEN Nieuw orgelprogramma van De Doelen termeulen Romantisch slaapkamer-nieuws van .de meubelstad-omroeper! DE HAVENLOODS-DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1975 In Frankrijk is een gemeenschap van mannen en vrouwen, getrouwd en ongetrouwd, die samen leven en wer ken voor een geweldloze maatschappij. Enerzijds doen zij dit door hun eigen leven en de wijze van leven als voor beeld te stellen, anderzijds ondersteu nen zij acties voor een geweldloze maatschappij in andere plaatsen en landen. Hun levenswijze is gebaseerd op toewijding aan elkaar en liefde voor iedereen. Deze gemeenschap, de gemeenschap van „De Ark", werd ongeveer 17 jaar geleden gesticht door Lanza del Vasto en is nu gevestigd in Borie Noble, Ceilhes (Herault) in Frankrijk. Zij trachten geheel onafhankelijk van de rest van de wereld te leven en voorzien door handwerk vrijwel geheel in hun eigen behoeften. Een levenswijze die veel overeenkomst vertoont met het dagelijkse leven in de ontwikkelings landen, waarmee de gemeenschap zich nauw verwant voelt. De mannen werken voornamelijk op het veld of in de houtbewerkings plaats, de vrouwen houden zich bezig met het huishouden, spinnen en we ven. De velden en tuinen leveren vol doende graan, groenten en fruit op. De boerderij zorgt voor melk, boter, eieren en kaas. Het brood, volkoren, wordt overeenkomstig traditionele methodes gebakken, meubelen en kle ding worden in de werkplaatsen van de gemeenschap gemaakt. Al het werk gebeurt zonder hulp van de moderne technische middelen. Door deze werk en levenswijze heeft de gemeenschap vrijwel een volledige economische on afhankelijkheid weten te "bereiken. Iets wat in onze tijd eigenlijk ondenkbaar is, voor de gemeenschap echter is het een doel, een leefgewoonte. Onafhankelijk Hoewel men economisch vrijwel onaf hankelijk is van de rest van de wereld betekent dit zeker niet dat de ge meenschap zich isoleert. „Hulp aan anderen" is één van'de voornaam ste onderdelen van hun leven, een groot deel van hun tijd besteden de compagnons van „De Ark"' dan ook aan het leggen van contacten met de zogenaamde „buitenwereld". Dit gebeurt onder meer door' het helpen van de boeren uit de.omgeving met de Nu extra voordelig Glansrijk en rimpeloos om je heen- sluitende glanspullovers, niet meer weg te denken uit het modebeeld. Gemaakt van polyester, dus kreukt niet in de was. Verkrijgbaar in 16 modekleuren w.o. roestbruin, bruin, ecru.'biljartgroen, cyclaam- rood, grijs, staalblauw en zwart. Maten 36 t/m 44. Een gravure van de boerderij van de Gemeenschap van ,,De Ark" in Frankrijk, door één van de leden zelf vervaardigd. landarbeid, door het openstellen van een gastverblijf voor bezoekers en vrienden, door het hpuden van toe spraken en door het brengen van bezoeken aan tal van plaatsen in Frankrijk en het buitenland. Daarnaast richt de gemeenschap groepen van „vrienden" op die het streven van de gemeenschap: „een geweldloze maat schappij" mee willen verbreiden, ook worden er regelmatig trainingsbij eenkomsten gehouden die gericht zijn op geweldloosheid over de gehele Iedereen is vrijwillig lid geworden van de gemeenschap van „De Ark", men wordt toegelaten na het afleggen van bepaalde geloften, gelovigen (op welk gebied dan ook) of niet gelovigen, al len die geweldloosheid en liefde nastre ven kunnen een plaats vinden in de ge meenschap. Geen geloof hoeft daarvoor worden afgezworen, geen' geloof ook worden aangenomen. Binden de gemeenschap is iedereen in staat zijn eigen ideeën aan te hangen, mits men zich houdt aan de geloften die men heeft afgelegd. Een gelofte die begint met het volgende: een einde te maken aan alle ellende, misbruik, opgedrongen consumpties en de moeilijkheden van onze tijd Bewijs Dit eenvoudig, broederlijk leven, dat binnen het bereik van iedereen ligt, is het levend bewijs van een sociale maat schappij zonder geweld. „In een maat schappij gebaseerd op concurrentie, de kunstmatige verscheidenheid aan behoeften, ,de overreding van voordeel of „goede banen", zullen geweld en dwang alflja verschijnen, zullen nood zakelijk zjjn om de eerlijke winsten van bepaalde groepen mensen te be schermen", stelt de gemeenschap. „Maar als een groep mensen afstand doet van rijkdom en dergelijke en het er mee eens is samen te leven om voor hun gezinnen te zorgen door middel van handwerk, kunnen zij een maatschappij vormen die in staat is stand te houden en te overleven zonder geweld te gebruiken of de zwak- De gemeenschap van „De Ark" is ook heid verschuldigd, ten eerste aan de regels en de disciplines die gezamenlijk zijn vastgesteld, ten tweede aan de gekozen leiders. Dit betekent echter niet dat de leden geen eigen verant woordelijkheid dragen voor zichzelf en voor elkaar. Straffen bestaan er niet, wel verplicht ieder lid zich door de geloftes om zjjn fouten te herstel- keren uit te buiten. Zo'n soort geluk wekt geen hebzucht op want niemand kan het hun afnemen. Het kan door iedereen bereikt worden, speciaal door de sociaal zwakkeren en arbeiders", aldus de leden van de gemeenschap van „De Ark". Geweldloosheid betekent geen zwak heid, betekent niet dat men geen „wapen" heeft, dat men niet kan strij den voor een betere wereld. Doordat de compagnons niet om salaris, voor delen, bescherming of hulp vragen zjjn zjj vrij om tegenstand te bieden, om te protesteren tegen wetten, die in hun ogen onjuist zjjn of een bedreiging vormen voor de menselijke waardig heid. f» 1 I School Het leven binnen deze gemeenschap is in feite een school voor geweldloos heid, voor democratie. Alle belangrijke beslissingen worden eensgezind geno men door alle compagnons, (Jie gebon den zijn aan de geloftes! Kan er niet onmiddellijk overeenstemming worden bereikt dan wacht men enige tijd om de opwinding een beetje te laten zak ken en wordt het onderwerp daarna opnieuw ter tafel gebracht om zo ten slotte toch tot overeenstemming te komen. Alle leden zijn gehoorzaam- een school voor verdraagzaamheid. Het dagelijks leven van de compagnons begint en eindigt met gebed en stilte. Het is een universeel gebed, dat door iedereen begrepen kan worden zonder dat er religieuze gevoelens gekwetst worden, daarna kan ieder zich terug trekken voor eigen gebeden en ge woonten. Men respecteert elkanders gedachten en ideeën of leert die te res pecteren. Men accepteert elkaar en eikaars gewoonten, zodat ook het gezinsleven binnen de gemeenschap voortgang kan vinden. De gemeen schap beschikt önder andere over een eigen school voor de kinderen van de gemeenschap. ActieS Zoals al eerder gesteld betekent ge weldloosheid voor de gemeenschap van „De Ark" niet het bij de pakken gaan In het Museum voor Land- en Volken kunde te Rotterdam wordt van 26 sep tember tot begin juni 1976 onder de titel „Onverklaarbaar bewoond"? een projekttententoonstelling gehouden die het wonen in een grote stad in een arm land (Bombay in India) en in een grote stad in een rijk land (Rotterdam in Nederland) tot onderwerp heeft. Daarbij wordt de nadruk gelegd op de woonsituatie van de sociaal zwakkeren in de samenleving. In Rotterdam wonen veel mensen in verwaarloosde huizen; in Bombay woont een kwart van de bevolking - anderhalf miljoen mensen - in hutten en tenten gemaakt van afval. En dat aantal groeit nog steeds. Toch staan in Bombay zo'n negentigduizend luxe flats leeg. India is een arm land, Ne derland een rijk land. Maar ook hier is het nog voor velen moeilijk om goed en betaalbaar te wonen. Is het zo onverklaarbaar dat mensen zo wonen? De bewoners zelf hebben er wel een verklaring voor: Bijvoorbeeld omdat ze te weinig verdienen voor een ander, beter huis. De tentoonstelling geeft een beeld van deze woonsituatie, zo is een aan tal van die hutten van afvalmateriaal nagebouwd. Door middel van diaklan- beelden vertellen de bewoners hoe ze daar terecht zijn gekomen, hoe zij over hun situatie en toekomst denken. Voor Rotterdam wordt de woonprole- matiek van een oude wijk als Feijen- oord belicht en ook wat de bewoners er zelf aan doen om hun situatie te verbeteren; wijkbewoners zijn bij de voorbereidingen van de tentoonstelling betrokken geweest. „Onverklaarbaar bewoond?" is meer dan een traditionele „kijktentoonstel- ling"; het is een projekt dat tot naden ken, meerwerken en vergelijken wil sti muleren. Om bij de bezoekende leer lingen en docenten van scholen zoveel mogelijk belangstelling en betrokken heid op te wekken is een pakket ver werkingsmateriaal samengesteld. „Onverklaarbaar bewoond?" is tot stand gekomen met medewerking van de Nationale Commissie Bewustwor ding en Voorlichting Ontwikkelings samenwerking. Voor moeders gemak en baby voelt zich thuis in deze makkelijk opvouwbare, moderne beukehouten box, met spijltjes, tel- raam en verhoogde bodem. In groen bruin of oranje gebeitst, of blank gelakt. Maat 80x100 cm. „Ik was niet van plan, over Uri Gelier te schrijven. Vorig jaar hebben wij ernstige bezwaren tegen zijn optreden voor de t.v. laten horen, maar de K.R.O. blijkt daarvoor niet gevoelig. Dus waarom dan weer een protest.' Maar een goede vriend belde mij op met de volgende raad: „Maak de kijkers via het optreden van Uri Geiler iets duidelijk van God. Velen zijn direkt in kontakt gekomen, zomaar via de t.v., met een 'hogere' macht. Ik heb zelf iets van ontzag gevoeld, toen ik een sleutel in mijn hand voelde buigen. Ik vroeg mijn vriend, of hij de verklaring had gelezen, die Uri Geiler zelf in zijn boek van zijn buitengewone vermogens geeft. „De energieën komen door mij heen en worden opgewekt door een hogere bron. Ik spreek dan over dingen die lager zijn dan God. En toch begrijp ik het werkelijk niet. Ik denk dat het voor de wereld belangrijk is dat tij van het bestaan van deze intelligenties afweet, omdat zij echt zijn en dit zullen gaan bewijzen. Ook als dat veel tijd kost. Er moeten miljoenen van die intelligenties onder God zijn en één van hen, twee van hen, vijf - wie weet hoeveel - proberen een soort contact met de mens tot stand te brengen. Intelligenties - dat is een betiteling voor 'geesten' en doet aan spiritistische in vloeden denken. De Bijbel ontkent niet, dat deze 'intelligenties' bestaan, maar waarschuwt er voor. Want je zit zomaar in een magisch net, ook zonder dat je als modern, verlicht mens je er van bewust bent. Kan het zijn, dat Gelier, spiritistisch manipulerend, op 'mediamieke' krachten in de massa een beroep doet? Al zijn die nog zo primitief klein, ze kunnen grote kracht ontwikkelen, als er maar velen magisch gaan mee-genereren. Een goochelaar beheerst zijn trucs, en is voor 99 procent zeker dat ze slagen Maar mediamieke krachten zijn paranormaal, onberekenbaar, grillig. Daarom is Uri Gelier ook zelf permanent in spanning, of het allemaal wel zal lukken, zo graag ziet gebeuren. Onberekenbaar zijn deze krachten vooral ook in het schijnbaar onschuldige en in het duidelijk schadelijke. Dat een oude klok na jaren weer gaat lopen, kan een meevallertje zijn. Maar dat in een klokken-winkel alle uurwerken opeens stilstaan, kan toch wel een lelijke schadepost zijn. Wat zou u doen, als iemand uw open deur binnenstapt en alle klokken laat stoppen We lazen in een krant „Fr waren ook klachten. Tientallen mensen kregen plotse ling last van hevige hoofd pijn.,Ook zielige gevallen. Een huilende man meldde dat de twee maanden oude wasmachine waar hij jaren voor had gespaard het tijdens de uitzending had begeven Een mevrouw zit met verbogen antiek tafelzilver en stelt de k.R.O. aansprak luk. Fen telefoniste: „Zo'n Geiler maakt toch dingen los. Daar moet de K.R.O. toch wat aan doen. Je kan je er niet zomaar van afma ken met de mededeling dat het maar show is. We zullen de nazorg goed in de gaten moeten houden. Er zijn ook andere klachten: angsten, depressieve gevoelens, beklemmingen, die vaak gepaard gaan met dergelijke, magische, spiritistische, praktijken. Hoe het ook zij - ik geloo f dat dit onverantwoordelijk, milieuvervuilend gedoe, en dan wel door een K.R.O. die hiermee domweg doorgaat, niets te maken heeft met de wonderkracht van God, die altijd een persoonlijke liefde kracht ,s Ik ben geen zwartkijker, maar ik heb eenvoudig een afkeer van zulke geestelijke. luchtvervuiling, al zijn er dikke salarissen aan te verdienen. In elk geval - de krachten van deze Joodse jongeman zijn het tegendeel van de zegenende kracht van de Joodse timmermanszoon uit Nazareth, waarmee deze nog steeds in onze echte menselijke nood kan en wil voorzien. Dr. K.J. Kraan neerzitten. In tegendeel overal waar zij kunnen steunen zij acties, of zetten die zelf op, voor geweldloosheid of tegen gewelddaden. Eén van de eerste acties was een hongerstaking van twintig da gen in 1957 om te protesteren tegen de martelingen gedurende de Alge rijnse oorlog. Dit had de oprichting van de „Action Non-Violente" (niet gewelddadige burgeractie) tot gevolg, waarin mensen die niet de levenswijze van de gemeenschap willen volger maar wel hun principes van geweldl oosheid zjjn gebundeld. Deze actie groep wordt ook gesteund door de gemeenschap van „De Ark". Latere acties waren onder meer de bezetting van de atoomcentrale in Marcoule in 1958, daarna volgden acties voor betere situaties in interneringskampen voor politieke gevangenen. Leden van de actiegroep heten zich toen mee interneren. De actiegroep verleende steun aan principiële dienst weigeraars en werkt tegenwoordig aan een permanent trainingscentrum voor vrijwilligers voor geweldloosheidsacties en dergelijke. De „Action Civique Non-Violente" is als het ware het visitekaartje van de gemeenschap van „De Ark", ofschoon het experiment min of meer in tegen overgestelde richting is uitgevoerd. In het „laboratorium" van De Ark" experimenteren de compagnons met het principe van een geweldloze maat schappij en proberen van daaruit de politieke en sociale problemen in de wereld op te lossen. Bij de „Action Civique Non-Violente", degenen die geweldloosheid willen proberen te gebruiken in antwoord op concrete menselijke problemen gevormd door het moderne jachtige leven van van daag, zal men beetje voor beetje de be hoefte en voordelen van een geheel geweldloze maatschappij ontdekken, geweldloos niet alleen in de betekenis van geen wapens, maar ook zonder ru zie, zonder haat, zonder concurrentie. HANS HOEKS Voor kleine tieners Hippe halfronde schoudertas met klep,van echt leder. Voorzien van extra vak met knipsluiting en verstelbare schouderriem. In zwart of bruin. Nu van f 27,50 voor erambachtsstr. 117a. Rotterdan De Doelenorgelconcerten hebben in het Rotterdams muziekculturele leven een vaste plaats verworven. Een grote bijdrage daartoe heeft de grote Bach-cyclus van de Doelenorganist Arie Keijzer geleverd, toen hij gedurende drie jaar 212 werken van de grote meester heeft vertolkt. Voor het nieuwe orgelseizoen 1975-1976 zijn weer nieuwe initiatieven ingebouwd en kleine veranderingen aangebracht. Zo zijn de 15 concerten, die in het seizoen 1974-1975 op zaterdagmiddag en za terdagavond werden gegeven, nu gepland op zaterdagmiddag en zondagavond. Van deze 15 concerten zullen er 7 door Arie Keijzer worden gespeeld. Voor de resterende 8 concerten zijn de navolgende organisten van naam geën gageerd: Lyn J. Ziegler, Amerika, Her man Verschraegen, Antwerpen, Ton Koopman, Amsterdam, Gaston Litai- ze, Parijs, Nicholas Danby, Londen, René Rakier, Scheveningen, Barend Bartelink, Haarlem en Gerard Akker huis, Den Haag. In deze cyclus is te vens het traditionele Koninginnedag concert opgenoemen, dat door Arie Keijzer zal worden gespeeld. Het pro gramma voor dit concert wordt ont leend aan de orgelcyclus „Noord-Duit se Barok en César Franck", waarmede in het vorige seizoen reeds een aanvang is gemaakt en nog twee jaar zal duren. De opzet is om alle belangrijke wer ken van de Noord-Duitse Baroiccompo- nisten Buxtehude, Bühne, Böhm, Fun- der, Lübeck en Reinken te spelen en daarnaast ook die van César Franck, de componist uit het tijdperk van de ro mantiek. Geheel nieuw zijn de „vijf orgelbespe lingen in lunchtijd" op donderdagen van 12.45 tot 13.15 uur en de „Vijf or gelbespelingen na het werk" op dins dagen van 17.30 tot 18.00 uur. Deze laatste serie is georganiseerd in navol ging van de concerten in de Royal Festival Hall te Londen, die ook op de zelfde dag en tijd beginnen en een groot succes blijken te zijn. De pro gramma's van de donderdag-serie zul len hoofdzakelijk bestaan uit verzoe ken, die in gesloten couvert en gea dresseerd aan Arie Keijzer bij de por tier van de Doelen kunnen worden afgegeven. De dinsdag-serie is uitslui tend aan improvisatie gewijd, waartoe alleen op de dag van de orgelbespeling thema's of geestelijke liederen in gesloten couvert en geadresseerd aan Arie Keijzer aan de Doelenportier kunnen worden afgedragen. Beide serie's worden door Arie Keijze. gespeeld, die in 1965 in Haarlem win naar werd van het improvisatie-orgel concours. De toegang van beide series is gratie s. Voor verder informatie en het verkrij gen van de folder wende men zich tot de kassa's van de Doelen. i Waarover had ik 't al zo/lang J Eens met. U willen hebben? Oh ja' I 'Dat niemand eigenlijk meer zingt' Het is alsof we steeds meer zwij- g 'gen. I Naarmate we het beter krijgen U De lust tot zingen op de loop is |jVu alles voor iedereen te koop is. I Vroeger in vrijwel elke straat I Hoorde je de vrouwen zingen Bij 't klaterend wassen van de vaat I Ginds tee hoog, het raam 'staat S I open En daar benee, een leutig lied Alleen de bozen zongen niet. J Zingen op vergaderingen I 't Zij rechts of links, maar steeds I bezield Gebalde vuisten opgeheven J Of biddend en devoot geknield j Neurieën bij een zwaar karwei ^Zingen, 't hoorde er zo bij J| IOp de stelling, bij de bouw a Of 's avonds samen met je vrouw S I Zittend in de schemering Schrijlings op de houten stoel Met de kapotte biezen mat Zomaar zingen, 't geeft niet wat g Op een verjaardag met z'n allen I Of ergens moederziel alleen g Waar is de spontane zang gebleven m J Waar is onze zangzin heen???' J Die hebben we ingeruild, ver- kwanseld 5 voor bonkend rhytme, erin ge- B ranseld met stereo's tot 100 watt 't Welzijn is zoeken zo zit Z dat!!! Leen de Zwart Wp( Andere H Een overweldigende stapel inzendin gen, waarvan vrijwel alle oplossingen juist zijn, is het resultaat van de „Met andere woorden" in onze krant van vorige week dinsdag. Voor de enkele puzzelaars, die de juiste oplossing niet hebben weten te vinden, vermelden we haar even: „De sneeuwbal en het las terwoord groeien onder het rollen voort". We kunnen slechts drie uit honderden belonen. Zij zijn: mevrouw H. de Kat, Bongerd 343, Capelle a/d IJssel: A. Laban, Chrysantenhof 41, Berkel en Rodenrijs; en mej. J. Kraak, Oostdijk 251, Oud-Beijerland. Oplossingen van de jongstleden dinsdag ge plaatste puzzel kunnen weer worden inge stuurd naar het normale adres: Postbu„ 5204 te Rotterdam. De inzendingen dienen uiterlijk 29 september binnen te zijn. Je kamer is in één keer "af" wanneer je er deze bijzonder fraai uitgevoerde tienerkamer in zet. Bestaand uit een ledikant van 90x190 cm, nachtkastje en 'n secretaire. Je ziet het. t ..mte genoeg om al je spulletjes in kwijt te kunnen. Kleur: zwart met groen en zwart met geel (houtnerf). Nu bijzonder voordelig, van f 348,-- voor slechts Net binnen bij Sanders Meubelstad de nieuwste slaapkamers van de Utrechtse Meubelbeurs. Moderne modellen met vrolijke kleuren, maar óók de nieuwste trends vol romantiek. Meubels in alle stijlen en prijzen, vindt u bij: Industrieterrein RODENRIJS, Industrieweg 31 (achter het veilinggebouw), tel.01891-3855. Open v negen uur tot half zes (ook maandag) .Vrijdagavond tot negen uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1975 | | pagina 7