'Kerkbalans 76' wendt zich tot 7 miljoen Nederlanders 99?° 55- Slechte troosters vederlichte nylon kunstgebitten! opruiming Prestatieloop in Hoek van Holland opruiming opruiming termeulen is uw kunstgebit beschadigd? wij herstellen het voor u. DE HAVENLOODS - DONDERDAG 15 JANUARI 1976 3-570 Actie voor financiën gemeenten en parochies Er is badzeep en badzeep Nu kan iedereen zich de luxe van Vinolia badzeep veroorloven. Kies uit de vijf heerlijke geuren: Trés Chic, Witte Seringen, Perfection, Blue Rose en Green Cologne. Een stuk weegt 180 gram en kost u nu geen f 2,10 maar slechts „DE kerken vragen voor 1976 opnieuw dat haar leden hun bijdrage voor het lopende jaar vaststellen en dat zij deze, na grondig overleg, goed vaststellen. Zij vragen dus een bijdrage die voor het hele jaar geldt, zij vragen een zékere bijdrage. Dat is ook nodig. De evangelie verkondiging is niet een zaak die zo nu en dan en te hooi en te gras kan plaatsvinden. Het is de taak van de kerk om dat ononderbroken te doen en zij heeft daarvoor de financiële middelen nodig." KERK BALANS TB Dit zei enkele dagen geleden prof. dr. F. de Roos, hoogleraar economie aan de Vrjje Universiteit in Amsterdam, toen hjj in Utrecht de landelijke finan ciële actie "Kerkbalans 76" die deze en de volgende week gehouden wordt inleidde. Deze actie, waarvan de opbrengst ge heel ten goede komt aan de plaatse lijke gemeenten en parochies, vindt in een zevental Nederlandse kerken plaats: de Rooms-Katholieke Kerk, de Nederlands Hervormde Kerk, de Gere formeerde Kerken, de Evangelisch-Lu- thqrse Kerk, de Oud-Katholieke Kerk, de Doopsgezinde Sociëteit en de Re monstrantse Broederschap. Het gaat deze kerken om een vrijwillige bijdra ge van haar leden, die in deze weken tot uiting gebracht kan worden in een toezegging voor 1976. orgels, maar naar redelijke schatting wordt ongeveer 80 procent van alle kerkelijke kosten door uitgaven voor arbeid gevormd. Het is duidelijk dat het hier dus gaat om mensen en hun dagelijks bestaan, dat daar een zekere vastheid, een zekere continuïteit in behoort te bestaan. Ook vanuit dit gezichtspunt dienen de bijdragen dus zeker te zijn." Dat de kerken rijk zouden zijn is een fabel die helaas nog veel wordt ge hoord. Oud-minister van financiën mr. R. J. Nelissen, die vorig jaar "Kerkbalans" inleidde, ontmastkerde deze fabel toen met zóveel harde argu menten dat het verhaal van de "rijk dom" niet geloofwaardig meer klinkt. gebracht. De informatiefolder bevat ook een richtlijn voor de vaststelling van een toezegging (percentages van inkomens bijvoorbeeld). Dit bezorgwerk wordt na een aantal dagen gevolgd door het ophalen van de ingevulde biljetten. Zij die - dan voor de tweede maal - op pad gaan kunnen tevens een korte mondelinge 'toelichting verstrekken, zo deze wordt gewenst. Dit is zonder meer een goed systeem, beter dan dat van de vroegere hoofde lijke omslag die men bij een groot aan tal hervormde gemeenten kende; dat was een soort kerkelijke belasting. waardevast enseker Resultaten Actie Volgens prof. De Roos zijn de totale inkomsten van de kerken in ons land ten hoogste gelijk aan anderhalf tot twee procent van de inkomens van de kerkleden die op de een of andere wijze tot de "meelevenden" gerekend kunnen worden. Let wel: élle inkom sten, dus ook uit collecten en giften en ook die ten behoeve van boven plaatselijke zaken als het landelijke kerkewerk, missie en zending en maat schappelijke zorg (diakonaat). Prof. De Roos: „Het werk van de kerk, de verkondiging van het evangelie, ge beurt door mensen. Verreweg het grootste deel van de uitgaven voor het kerkelijk werk bestaat uit honoraria, salarissen en pensioenen." WAT houdt, in grote trekken, zo'n plaatselijke financiële actie in? Aller eerst worden de gemeenteleden (paro chieleden) zo goed mogelijk gei'nfor- meerd over de financiële stand van za ken in de plaatselijke gemeente of parochie. De voorzitter van de inter kerkelijke commissie geldwerving, de Rotterdamse hervormde predikant ds. W. H. den Ouden (die al enkele jaren als motor van de actie fungeert) zei in Utrecht dat dit het best kan gebeu ren via het voorleggen van een beleids nota van resp. het kerkbestuur, het Mpncpn college van kerkvoogden of de com- IVICI loCl l missie van beheer aan de leden van de Op deze wijze krijgen de leden inzicht in de financiële behoeften en de kos ten van het kerkewerk, waarvoor men immers gemeenschappelijk verant woordelijk is. Deze informatie wordt mét een biljet waarop men zijn toezeg ging (van een bepaald bedrag) kan no teren en een envelop bij de kerkleden De Pro Patria - Aio Combinatie, beter bekend als PAC, houdt zater dag in Hoek van Holland zijn zevende Bos-, Duin- en Strandprestatie- loop. Voor degenen die op 20 maart aan de negende editie van DE HAVENLOODS prestatieloop in het Kralingse Bos willen deelnemen, is de loop in Hoek van Holland een goede voorbereiding. In Hoek van Holland kan men kiezen uit twee afstanden 4000 en 8500 meter. De start van de 8,5 kilometer is om 14.30 uur, de deel nemers aan de 4000 meter vertrekken vijf minuten later. Het start schot in Hoek van Holland wordt gelost door Kapiteit J. de Blok van de reddingsboot Koningin Juliana. Kapiteit De Blok was twee weken geleden in het nieuws toen hij met zijn bemanning negentien schepelingen van de Stardust, die bij 's Gravenzande op de kust liep, redde. Men kan zich in Hoek van Holland verkleden in de verwarmde Bad- loods. Op dezelfde plaats kan men vanaf 12.00 uur voor drie gulden ook de startkaartjes verkrijgen. Voor iedereen, die de prestatieloop volbrengt wacht er aan de finish een fraaie herinneringsmedaille. Ook dit jaar wordt weer de traditionele warme ranja —gratis— geschonken. Voor 'n droomprijsje koopt u nu zo'n geweldige 15 cm dikke polyaether matras met een s.g. van 30. Aan beide zijden doorgestikt, met geborduurde bor ders. Kleur: lichtblauw. Normaal f 127,50 tot f 257,50, nu 80x190 cm 90x190 cm f 109,80 90x200 cm f 119,80 120x190 cm f 149,80 130x190 cm f 159,80 140x190 cm f 179,80 140x200 cm f 199,80 Veren hoofdkussens van f 14,95 voor f 12.80. Hel intere Woorden In de puzzel van vorige week moest u de letters U tellen. Dat waren er dit keer 7 in totaal. Dit zijn de winnaars. G.G.F. Meijer, Zwaanshals 353a, Rot terdam; G. Barmentlo, Julianalaan 44, Bergschenhoek; P. de Laat, Paral lelweg 6, Klaaswaal. Oplossingen van de puzzel van gisteren moeten uiterlijk op dinsdag 20 januari zijn op Postbus 5204, Rotterdam. DS. Den Ouden vertelde dat de resul taten van Kerkbalans 75 bevredigend waren, zeker voor hervormden (plus 15 procent) en gereformeerden (even eens plus 15 pet.). De rooms-katho- lieken noteerden een stijging van zo'n 7 pet. Hij becijferde ook dat de gere formeerden in 1974 aan levend geld in totaal ontvingen f 100 miljoen, de her vormden f 127 miljoen en de rooms- katholieken f 215 miljoen. Dat zijn natuurlijk geen geringe bedragen, maar ze zijn in verband met het werk hard nodig. Naar schatting worden door Kerkba lans rond de zeven miljoen Nederlan ders bereikt. Zjj worden zowel via de persoonlijke benadering als via pers, radio en televisie dezer dagen gecon fronteerd met het verzoek om het ker kewerk ter plaatse financieel mogelijk te maken. Ds J. A. G. van Zanten uit Wassenaar, voorzitter van de hervormde commis sie geldwerving zei in Utrecht dat de actie in zijn kerk kerkeraden geleerd heeft mensen niet zo maar "af te schrijven" maar ook gemeenteleden heeft geleerd zich niet zo maar te léten afschrijven. De actie heeft in de afgelopen jaren in menige gemeente en parochie gesprek ken op gang gebracht over wat het is om samen gemeente van de Heer te zijn en menig oog geopend voor wat de kerk graag wil zijn in de samenleving via de evangelieverkondiging in woord en daad, aldus ds. Van Zanten. De organisatoren hopen van harte dat de leden van de kerk ook dit jaar gul zullen geven om samen het werk van de kerk mogelijk te maken. Zij hopen ook dat deze leden bij de bepaling van hun toezegging het effect van de voort- sluipende inflatie zullen verdisconte- En zo zal komende week in honderden gemeenten en parochies van ons land met spanning gekeken worden naar de antwoorden die de kerkleden op dit appèl geven. E. J. MATHIES Allermooist is de kwaliteit van deze 100% ka toenen jongensshirts van bekend merk. Rood, marine, aqua of wit fond bedrukt met leuke print. Maten 104 t/m 164. Deze 1e klas shirts, normaal uit de serie van f 20,95 t/m f 26,95, kunnen wij u nu aanbieden voor veel min der dan de halve prijs. AMe maten slechts TALENPRAKTICUM "ROTTERDAM" Cursussen Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans en Nederlands voor buitenlanders. Cursusduur 3 1/2 tot 7 maanden. Spoedop leiding v.a. 6 weken. Voor in lichtingen of GRATIS PROEF LES Villapark 4, Rotterdam- Noord, tel. 010- 22.43.40 of 18.25.01. Wordt candidaat scheidsrechter! Rond 22 januari start de afdeling Rot terdam van de KNVB weer met een cursus candidaatsscheidsrechter. In Rotterdam bestaat daaraan nog steeds een groot tekort. Men hoopt dan ook vele aanmeldingen binnen te krijgen. Belangstellenden kunnen zich schrif telijk opgeven aan het Bureau van de KNVB afdeling Rotterdam, Witte de Withstraat 47a, Rotterdam 3002. Ds. W.H. den Ouden, predikant in Rot- van de interkerkelijke c terdam-Hillegersberg, die voorzitter werving is. SCHOOL M/D BIJBEL KRIMPEN A/D LEK Adm. de Ruyterstraat 1 Wegens zwangerschap van twee personeelsleden vraagt het bestuur m.i.v. 1 maart a.s. voor de klassen 1 en 3 2 VASTE OF TIJDELIJKE LEERKRACHTEN eengezinswoning beschikbaar voor twee vriendinnen eventueel leuke flat Tevensjemand gevraagd die tijdens ziekten kan invaljen. Inlichtingen en sollicitaties bij'het hoofd J. Lindeboom, tel. 01807-12453 of 19041 „Deponeer hier uw lege flessen" J Doch rond Kerst en Oud en Nieuw dit jaar Kon de container kennelijk de E toevloed B niet verwerken. Hij was boordevol I Zodat 't publiek ten einde raad De flessen stapelde hoog op en om j de bak. Het vroeg morgenlicht Zeefde door de berg van glas Zodat die schitterde en flonkerde En wonderlijk veelkleurig was. Al die lege flessen!!! 1 Sommige voornaam, hoog en smal Met lange hals Andere gewoner, rond en bol of I plat of buikig Een enkele wat boertig aarde-krui- I kig Een Bybeldebonse berg... en al die etiketten De resten van een lawaaiig drank- festijn En wat moet daarbij „gevreten" I ,«in. Ik stond en staarde En dacht aan vroeger dagen, lang heel lang geleden Wij allen rond de tafel waarop dat ene flesje Samos En vader zei: schenk nog eens bij 1 En moeder zei: Bedaar! Hij hoeft I niet op Al is het Ouwejaar. Wij, kinderen speelden ganzebord 1 om opzetkaakjes I en dronken waterchocolade, waarvan de damp omhopg trok naar het kousje van J J die ene gaslamp In alle hoeken van de kamer was het duister. H Oh nee, het was geen „goeie ouwe I I tijd" Armoe was troef, het gistte op de Balken I En alom was er rottigheid. Ik stond en staarde Ik dacht: we zijn vooruitgegaan I We kunnen nu genieten van het 5 vette Maar de gedachte dat de „rottig- J heid" gebleven was I Kon ik toch niet verzetten. Leen de Zwart I jan. 1976. Voor moeders gemak en baby voelt zich thuis in deze makkelijk opvouwbare, moderne beukehouten box, met spijltjes, tel- raam en verhoogde bodem. I n groen, bruin of oranje gebeitst, of blank gelakt. Maat 80x100 cm Van f 79,50 voor Het is merkwaardig, hoe vaak je deze dagen over genezing der herinnering hoort spreken. Op de radio wordt een hoorspel van de kaping in Beilen opgevoerd. Re actie van gegijzelden: de oude angsten kwamen weer boven. Maar dat was toch ook goed. Een stukje innerlijke bevrijding. De hevige storm van tien dagen geleden. De dokter van Stavenisse vertelt, dat zo'n storm altijd weer de oude angsten van de ramp van 1953 oproept. En dat hij de volgende dag tientallen patiënten met hevige spanningen, neurotische reacties bij zich krijgt. We zagen zondagavond voor de televisie Beeldspraak. Een filmreportage van le ven en leefmilieu van Anton Heyboer. Het is duidelijk, dat deze kunstenaar nog helemaal leeft in een concentratiekamp-complexHij bivakkeert vaak in een on mogelijk, geblokkeerd autootje. Dat is de lege, objectieve", volstrekt gevoelloze ruimte, die hem in de sfeer van de kamp-barakken verplaatst. De film begint met een gesprekje met één van zijn fans, die ook in een kamp gezeten heeft, en die a bij het kijken er naar van die oude eriosT. Er is hier maar één raad te geven, je niet over al die rot-gevoelens heen zetten. Ook niet denken, dat je toch nooit van al die oude narigheid loskomt. Je niet vermannen", omdat je krampachtig een nieuw leven wilt beginnen. En vooral het niet verbergen voor de mensen waar je van houdt, om hen geen pijn te doen. Maar het stuk voor stuk spuien. Er mag juist voor die oude angsten en frustaties bij onze omgeving een diepe sympathie worden verwacht. Een actieve invoeling, die je bemoedigt, om met dat oude, als het bovenkomt, over de brug te komen. Van de week las ik in een pas verschenen boekje van dr. H. Wiersinga Verzoe ning met het lijden?", iets over Joodse rouwgebruiken; de schrijver stelt, dat die psychologisch veel juister zijn dan de onze. Wij proberen vaak de nabestaanden zo snel mogelijk met het leed te „verzoenen'', maar dat kan een werkelijke „ver werking" in de weg staan. Deze „verzoening" dringt het lijden weg, maar door dat wegpraten en wegdrin gen wordt de kans verkleind, dat de getrooste er echt mee leert leven. Onze troostwoorden zijn vaak een onder-waardering van de smart, en die ondertaxatie kan een stuk extra-lijden betekenen. Wij wijzen de plotselinge weduwe op de kinderen die ze gelukkig overhoudt. En als de moeder overlijdt herinneren we zachtjes aan de gelukkige omstandigheid dat de kinderen al groot zijn en minder zorg behoeven. Het had allemaal nog veel erger gekund: neem nu wat de buur man of vriendin overkwam! Dat is onze manier van troosten: het lijden vergelij ken en daarmee relativeren (betrekkelijk maken). Je verzoent je gemakkelijk met andermans lijden. Maar de betrokkene zal zich miskend voelen door onbegrip en vluchtigheid. En bij al het geleden lijden het lijden van het isolement onder- „Bij de Joden mag men de treurende niet troosten zolang de dode op de baar voor hem ligt". Je mag de rouwende niet in huis en evenmin op straat alleen la ten, maar elk troostwoord moet vermeden worden omdat het verdriet zijn vrije loop moet hebben en troost in die situatie toch niet verwerkt kan worden. Con- doleantie vindt pas plaats na de begrafenis. En ook dit méé-smart-hebben (de ei genlijke betekenis van condolerenis meer een delen in de rouwklacht dan de rouwende woorden van troost toevoegen. Tijdens de gebruikelijke zeven rouwda gen komen vrienden en kennissen troosten, maar zij zetten zich zwijgend neer of reiken zwijgend de treurende de hand. Zij spreken pas als de getroffene zelf het woord tot hen richt. Je kunt hier denken aan de vrienden van Job, die zeven da gen en nachten lang bij hem op de grond zaten, „zonder dat iemand een woord tegen hem zei. Want zij zagen wel: zijn verdriet was mateloos" (Job 2:13). Te rughoudendheid in ziekenkamer en sterfhuis ligt ons niet. Méé - smart-hebben devalueren wij tot een vlichtige plicht met een paar onhandig gemompelde of ge- wild-opgewekte woorden. Maar inzicht in de gevoelens van de lijder, meer nog: liefde die de lijder niet alleen wil laten, vraagt het gewicht van het lijden mee te dragen, vóórdat er van verlichting sprake kan zijn. Waarschijnlijk is een éérste verlichting van het lijden het gezamenlijk eraan tillen!" Daarbij zullen we er diep voor moeten openstaan, dat, ook wanneer er in de eer ste tijd een diepe troost wordt ervaren, er misschien toch later een tijd van diepe verlatenheid, van doffe onverschilligheid, van heftige opstandigheid of van over weldigend verdriet kan volgen. Wie daarop reageert met „En eerst was u zo flink" of „waar is je geloof" is niet meer echt in sympathie bij de ander, maar stoot hem of haar weg in een diep-menselijk isolement. Ik hoorde van een collega, die het bezoek aan een weduwe zo opende: „Wel, me vrouw ik hoor dat u erg gesterkt bent bij het sterven van uw man en in de dagen daarna". Toen war meteen alle innerlijk kontakt kapot geslagen, want ze was wel erg flink geweest, maar juist in die dagen was ze erg leeg en verdrietig. Maar ze paste er wel voor op, dit na deze opening aan haar ziele-herder te vertellen. Hij mocht eens erg in haar teleurgesteld zijn. En zulke fouten maken niet alleen wij, professionele zielszorgers. Was dat maar waar Gelukkig als je mag beleven, dat God anders is. God is één en al medegevoel, ontferming, en daarin helemaal op ons ingesteld. Heel zuiver. Hij is niet méér ge ïnteresseerd in ons aanvaarden dan in ons protest. Niet méér in ons danken dan in ons verdriet. Niet méér in ons loven dan in onze leegheid. Niet méér in onze zekerheid dan in onze angst. Er staat ergens: „Doe mijn tranen in uw kruik, zijn ze niet in uw boek? (Ps. 56:9). A l valt Hij ons tegen, wij Hem niet. Ook al zien wij het nergens meer zitten. O, die angst om de oude angsten weer te voelen. Maar over die angst helpt Hij ons graag heen. Ook door de waarachtige sympa thie van mensen,.die geen schema's hanteren en die je niet goedkoop troosten, omdat ze zelf bang zijn voor je angst en je opstand. Je kan door een diepe sym pathie in een smart-situatie met je mond vol tanden komen te staan. Wellicht ben je zwijgend of stil meehuilend de beste trooster. Dr. K.J. Kraan met of zonder verhemelteplaat in een dag klaar en... met 5 jaar garantie «Gemakkelijke betaling Reeds v.a. f5.- per week «Ouderen (65+) bovendien10% korting verhemelteplaat kapot of versleten? tand of kies eruit? «een andere beschadiging? TANDENINSTITUUT 1e Middellandstraat 58, Rotterdam. Tel. 010-361261 en 363316. eekuren:dagelijks van 8-17 uur,behalve zaterdags,dan van 9-14 uur. Vraag vrijblijvend inlichtingen via onderstaande coupon of telefonisch.Vanzelfsprekendbent u ook altijd welkom in ons instituut. (3 In open envelop zonder postzegel zenden aan Q Bürv: Machtiging No. 1067, Rotterdam l Naam: H| 3 Adres: f g Plaats: 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1976 | | pagina 13