Christelijk Instituut in Zuid-Afrika zet felle campagne tegen apartheid door Gratis foto-album Hebben we Pasen nodig? gss Beatle-weekend Jeugdhaven termeulen termeulen termeulen Ondanks grote dreigementen van regering óteen tjeó ke en termeulen 995 EBDE] PERZISCHE TAPIJTEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 15 APRIL 1976 .16-570 'n klasse blouson, van 'n mooie kwlaiteit (100% katoen) in een leuk modern model, met vlotte kraag en openstaande hals. Ideaal om te dragen in je vrije tijd.of in de vakantie. Keus uit de kleuren wit, ecru, rood, groen en zwart. In alle courante herenmaten. Nu slechts i.v.m. goede vrijdag geen koopavond I Steun die.u kunt gebruiken Supp Hose steunpanties, waarvan de goede kwaliteit u zéker bekend is. Nu in vele modieuze kleuren en de japonmaten 38 t/m 50. Voor deze Supp Hose steunpanties met kleine onzichtbare breifoutjes be taalt u nu geen f 27,50 of f 29,75 maar om u te steunen slechts i. goede vrijdag geen koopavond Supp-hose Druilerig weer? f Haal de was gerust binnen! Want dé Rollfix waslijnautomaat van Leif- heit biedt,u 5 drooglijnen met een totale lengte van 18.50 m. Deze automaat (met gebruiksaanwij zing), die u naar believen uit kunt trekken tot max. 3.70 m., is een voudig aan te brengen in keuken, badkamer, gang of waar u maar vilt. Gemakkelijk na te spannen. goede vrijdag geen koopavond Het Christelijk Instituut van Zuid-Afrika, dat vorig jaar tot „besmette" organisa tie werd verklaard, heeft onlangs weer van zich doen spreken. Dominee Beyers Naudé, directeur van het Cl, heeft samen met „thuislandleider" Gathsa Buthelezi opgeroepen tot een zwarte conferentie in Zuid-Afrika om buitenlandse investe ringen te veroordelen. Dominee Naudé heeft zijn oproep vanuit Johannesburg ge daan - hijzelf mag het land niet uit, zijn paspoort wordt nog steeds op het minis terie van justitie vastgehouden. Onze medewerker Otto Marsum had onlangs een interview met ds. Naudé en zijn medewerkers. van politiek bedrijven vanuit het evan gelie, dan geloof ik dat alle kerken in Zuid-Afrika besmet moeten worden verklaard - dat zou tenminste conse quent zijn". Niet iedereen in Johannesburg weet waar het Christelijk Instituut is geves tigd. Taxichauffeurs die beweren zon der moeite naar het Cl te kunnen rij den, raken in het drukke stadsverkeer het spoor snel bijster. Het telefoon boek biedt uitkomst: Jorissenstraat, nummer 80 in Bloemfontein. Op de vierde verdieping van een bedrijfs pand zit dominee Naudé in zijn be scheiden kantoortje aan de lunch. We worden uitgenodigd om bij te schui ven. Dominee Roelf Meyer, hoofdre dacteur van het tijdschrift Pro Verita- te komt er ook bij zitten. „Het Christelijk Instituut," zo vertelt dominee Naudé, is opgericht om de diensten van individuele christenen ter beschikking te stellen van de Zuid- Afrikaanse gemeenschap. Het Cl is dus geen kerkelijke organisatie, zoals wel wordt gedacht." Het probleem van de regering bij de veroordeling van het Cl tot „besmette organisatie"(wat betekent dat het in stituut geen geld meer uit het buiten land mag ontvangen) was dan ook dat het Cl zich niet nauwkeurig laat defi niëren. Ds. Meyer:,, De regering wilde het Cl in een hokje plaatsen. Maar omdat het Cl geen kerkelijke of politieke organi satie is, maar een groep gelovigen die getuigt vanuit Christus' gerechtigheid was het uiterst moeilijk om het Cl aan te pakken. In Zuid-Afrika met zijn to talitarisme moet elke persoon en orga nisatie geclassificeerd worden; een val se aanspraak van onze regering op macht. Als het Cl beschuldigd wordt Inkrimping De regeringsmaatregel heeft tot gevolg gehad dat de staf van het Cl van 26 naar 16 medewerkers is gekrompen. Bovendien is eind vorig jaar nog een Cl medewerker in de gevangenis beland, wegens vermeende connecties met de veroordeelde dichter Breyten Breyten- bach. Het Instituut heeft een groot aantal bommeldingen gehad het afgelo pen jaar. Van alle medewerkers is het paspoort in beslag genomen. Openbare lezingen van dominee Naudé leveren niet zelden een directe bedreiging op voor zijn gezondheid. Ook minister Kruger van justitie heeft Naudé (met gevangenisstraf) bedreigd. Niettemin zet het Instituut zijn felle campagne tegen de apartheid voort. Want het In stituut vindt dat de ophef die het re gime Vorster maakt over „ingrijpende veranderingen" van apartheid op niets berust. Niets veranderd Dominee Naudé: „Ik geloof dat er een algemene indruk bestaat buiten Zuid- Afrika dat het ontspanningsbeleid van Vorster eigenlijk het begin is van in grijpende fundamentele veranderingen. Ik geloof dat dit een verkeerde, een ernstig foutieve indruk is. Als je de. jaar geleden!" Roeif Meyer vult aan: De stuwende kracht achter het Christelijk Instituut van Zuid-Afrika. Vlnr: Dominee Roelf Meyer, hoofdredacteur van Pro Veritate, dominee Kotze, regionaal directeur en Cl-directeur dominee Naudé. Geen van hen wordt toegestaan land te verlaten. meerderheid van de zwarte leiders de tele veranderingen zullen alleen plaats- vraag zou stellenin welk opzicht is er vinden als gevolg van druk en pressie voor u in de afgelopen twaalf jaar fun- van de zwarten. De oppositie van de damenteel verandering gekomen, dan blanken daartegen wordt steeds groter zullen zij antwoorden: Ten opzichte omdat hun angst t.a.v. de recente ge- van de rassenwetgeving niets of bijna beurtenissen in Rhodesië, Mozambique niets. Als je het nauwkeurig analyseert, *- sociaal, politiek en economisch, ben ik ervan overtuigd dat de positie van de zwarten staatkundig en juridisch nu vandaag zelfs zwakker is dan twaalf Als het in Zuid-Afrika mogelijk is, dan kan dat, met Gods genade, een voor beeld worden voor de hele wereld..". OTTO MARSUM MAASSLUIS Zaterdagavond draait in het Maassluise jongerencentrum De Jeugdhaven de film „Help" met in de hoofdrollen John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Star, tot voor enkele jaren samen we reldberoemd als The Beatles. De Jeugdhaven vertoont deze film in het kader van een speciaal Beatles- weekeinde. Vrijdagavond verzorgt een Maassluis' discoteam een muziek- en informatie-avond rond de Beatles. Dan wordt een overzicht gegeven vanaf de eerste periode met de optredens in de Hamburgse Star-club en prille succes nummers als „Love me Do", „All my lovin" en „Please please me" tot en met de laatste LP „Let it be". In de film „Help" brengen de Beatles behalve de titelsong nog een fors aan tal andere bekende nummers ten geho re zoals bijvoorbeeld „Norwegian Wood" Het filmverhaal speelt zich af rond een mysterieuze ring, die drummer Ringo Starr in zijn bezit heeft. Zowel een ge heimzinnige Oosterse sekte als een op de wereldheerschappij beluste profes sor zijn op zoek naar de ring en jager Ringo en zijn drie muzikale kornuiten over de hele wereldbol. Zo zien we de Beatles o.a. op de Bahama-eilanden, in een wintersportplaats en zelfs in het Britse koninklijke paleis Buckingham Palace. Zowel de muziekavond vrijdag als de filmvoorstelling op zaterdag avond beginnen rond acht uur. „Natuurlijk zijn er in de dagelijkse praktijk enkele concessies gedaan. Sommige hotels en restaurants zijn, met speciale vergun ning, geopend voor zwart en blank. Maar dit verandert aan de fundamente le structuur van de discriminatie en het onrecht helemaal niets". Dominee Naudé:,, Ik moet heel duide lijk stellen dat een betekenisvolle ver andering niet van de blanke, maar van de zwarte gemeenschap gaat komen. en vooral Angola, steeds groter wordt Joor het oprukkend „swart gevaar" toals zij dat noemen". Gewetensprikkel "Wat betreft de bewustwording onder de zwarte gemeenschap ben ik ervan overtuigd dat het Cl daartoe een bete kenisvolle en zeer belangrijke bijdrage heeft geleverd. Het bestaan en de getuigenis van het Cl, middels acties en door middel-van Pro Veritate, heeft m voortdurend als een uitdaging op de Pressie blanke gemeenschap gewerkt. We we ten steeds het geweten te prikkelen om te forceren, de standpunten van het Cl inzake apartheid serieus te nemen. De reactie van de regering, de reactie van de blanke Nederduits Gereformeerdé hij ontwikkelen en afdrukken van kleurenfilms. Als u bij Broekhuizen uwkleurenfoto's of dia's afhaalt krijgt u glashelder fotobeschermend plastic 'Admor' opbergblad bij. In elk opbergblad zf" Blanken van hun kan! proberen steeds Kerk, de reactie van de hele Afrikaan- dit zoveel mogelijk tegen te houden, of se pers, de omvang van de negatieve alleen marginale veranderingen aan te publiciteit die we krijgen, staat danook brengen. Maar de werkelijk fundamen- in geen enkele verhouding tot het klei ne ledental van het Cl en zijn staf - een bewijs dat het Cl wel degelijk als een enorme gewetensprikkel op de blanke gemeenschap van Zuid-Afrika werkt". waardebon. Bij inleve ring van 10 waardebon nen ontvangt u gratis een waardevolle 'Admor' verzamelband. De aktie geldt tot Voorbeeld „Voorheen zou ik gezegd hebben: door financiële steun. Dat kan nu niet meer. Nu is meer dan ooit een volledi ge informatie nodig over alles wat hier in Zuid-Afrika plaatsvindt. Overal in Nederland: in de kerken, in de kranten radio en televisie. Dit bewustwordings proces in het buitenland is naar mijn mening van fundamenteel belang. Om dat Zuid-Afrika in bijzondere zin een microkosmos vormt van de hele wereld Je hebt hier zwarte, bruine Afrikanen, gemengd bloed, we hebben Aziaten, blanken, met allemaal verschillende achtergronden en culturen. Wij moe ten nu leren een nieuwe gemeen schappelijke toekomst op te bouwen. Hebben we Pasen nodig? Die vraag zal door velen met bevreemding worden bekeken. Kunnen wij daarover beslissen? Wordt daarover serieus onze mening gevraagd? De middenstand zit niet met Pasen. Elke feestelijke aangelegenheid is welkom, eenvoudig omdat het de mensen op straat brengt en onwillekeurig slaan ze dan aan het kopen. Van paaseieren tot nieuwe kleren. Ook de Horeca-sector zit niet met deze vraag. Die mannen zeggen: graag! De mensen trekken eruit, daar zullen we graag met onze diensten bij zijn. Er wordt zelfs druk over gediscussiëerd om Pasen eindelijk maar eens op een vaste datum te laten vallen. Dat is gemakkelijker voor de kleine en de grote han del. Zo schijnt het tenminste. We zullen ons niet in deze discussie mengen, maar vragen ons wel af of we nu letterlijk alles moeten gaan stroomlijnen. Heeft het ons veel verder gebracht? Zijn we er op vooruitgegaan? Hebben we Pasen nodig? 't Lijkt zelfs een onnozele vraag. Niet alleen de mensen van de commercie zullen hun wenkbrauwen optrekken, maar vrijwel iedereen zal bij zichzelf denken dat die vraag er niet toe doet. Het is eenvoudig Pasen Dat is in deze landen nu een maal al bijna twintig eeuwen zo en dat is geen kleinigheid. En het komt ons alle maal eigenlijk wel goed uit. We zijn er wel aan toe om een paar vrije dagen te genieten. Het voorjaar kan ons moe maken en dan kunnen we een beetje vrije tijd voor ontspanning best gebruiken. Toch blijf ik die vraag stellen: hebben wij Pasen nodig? Maar dan bedoel ik een echt paasfeest. Een paasfeest dat werkelijk iets te maken heeft met dat gebeuren van bijna twintig eeuwen geleden waarom het allemaal begonnen is. Het mag dan in onze landen vaak wat in de schaduw staan van het veel uitbundiger ge vierde kerstfeest, er zijn ook streken, ik denk aan het hele Oosten, waar Pasen hét grote feest is. [ets daarvan bleef tot voor kort ook nog bij onze katholieke landgenoten merkbaar als ze spraken van „je Pasen houden", als een minimum van kerkelijke en gelovige interesse. Echt Pasen vieren betekent natuurlijk in je gedachten en eigenlijk met je hele bestaan bezig zijn met de inhoud van dit feest. Ik neem aan dat u die inhoud nog kent. De gekruisigde Jezus van Nazareth is uit de doden opgestaan. Wanneer ik dat zo argeloos neerschrijf besef ik natuurlijk wel dat 't niet de gewoonste zaak van de wereld is, waarover het op Pasen gaat. Het gaat niet over de jaarlijks weerkerende lente, hoezeer we dat ook waarderen en hoe goed dat ons ook kan doen. Het gaat op Pasen over opstanding uit de dood. En dat wil er bij ons maar slecht in. Om zo te zeggen wij zijn opstandig tegen deze opstan ding. Een algemene gedachte van opstanding gaat nog. Leven uit de dood, goed, dat is een mooie en diepe gedachte. De gedachte is ook niet een origineel. Ook de Egyptische religie kent zoiets van een god die in het voorjaar weer opstaat. Als we dan toch iets met de datum zouden moeten doen dan zouden we hem het best maar naar het najaar kunnen verschuiven. Dan zou tenminste duidelijk worden dat het verband met de lente toevallig is en alleen voor die delen van onze aarde geldt waar het in deze maanden voorjaar wordt. Ik moet ook wat nauwkeuriger worden. Het gaat op Pasen niet om opstanding uit de doden, maar om die ene man die uit de doden opstond. Om die ene figuur die, laten we even zeggen, op vrijdag gekruisigd werd, vermoord, uitge stoten op de meest gemene wijze die er ongeveer bestaat, en die dan op zondag terugkeert. Hoe? Dat ontgaat ons. Dat wordt ook in de verhalen niet verteld. Hij is er weer, dat is 't eigenlijk. Hij keert terug bij de mensen die Hem voor zijn dood kenden. Bij een kring van mannen en vrouwen die met Hem opgetrokken waren in die drie jaren van gesprekken, gelijkenissen, protesten, genezingen en nog veel meer. Die mensen zagen Hem ineens ween Alsof er niets gebeurd was? Nee, zo ging het niet. Wel als een ongelofelijke ingreep in ons bestaan. De dood bleek ineens niet meer definitief te zijn. De mensen gaven Hem ongelijk met zijn boodschap en sloegen Hem aan het kruis. Maar God gaf hem gelijk en wekte Hem op uit de doden. Dat is het verhaal van Pasen. Hebben wij Pasen nodig? Ik bedoel dus: hebben we dit verhaal nodig? Hebben mensen het nodig om op een of andere manier een „link", een verbintenis te hebben met wat hier verteld wordt? Ik denk van wel. Omdat hier namelijk ons verhaal verteld wordt. Het evangelie is het verhaal van de mens, van u en van mij. Een leerling van Jezus, een zekere Paulus, vatte dat zo op, dat hij zei: kijk, in de doop word je eigenlijk met Christus begraven en sta je weer met Hem op. Wie in Hem gelooft is op die heel intensieve manier met Hem verbonden. Met Jezus' dood is ons hele belastend verleden, onze zonde, weggedaan en in het graf ver dwenen. En met Jezus' opstanding krijgen we weer hoop. Breekt er een nieuwe levensmogelijkheid aan. De opstanding is in feitonze enige overlevingskans. Zonder zijn opstanding heeft de dood het van ons leven gewonnen. Wordt ons milieu zo bedorven dat we erin stikken. Maar met die opstanding is er nieuwe hoop en een nieuw uitzicht. Ons leven hoeft dus niet een leven ten dode te zijn. Het mag een leven ten leven zijn. Naar een echt mensenleven. Wat betekent dat konkreet? Dat-mag iedereen vragen. Dat betékent konkreet dat we ons leven in die verbintenis met dit verhaal en vooral: niet de hoofd figuur van dit verhaal, op Hem afstemmen. Ons door Hem laten aanwijzen waar het op aan komt. Daar zijn woorden voor. Het zijn de woorden: gerechtigheid, liefde, vrede, hoop, toekomst, einde van de angst en ae vrees, verandering van alles wat nodig veranderd moet worden. Dat is konkreet genoeg. Wij hebben deze opstanding nodig. Anders gaan we er aan met onze medemensen. Zonder die opstanding worden i roofdieren, als we het al niet zijn. Met o Het is er steeds schemerig, nergens groeit gras, en voor je het weet zit je in het moeras; de blaadjes zijn gitzwart van heksenbos-bomen, zodat er nooit vlinders of eek hoorntjes komen. Flos stampt op de grond: „Ik vertrek nog van daag! en hier komt mijn tweede wens elfje, ik vraag, uw Indigo vogel om met mij te gaan, want hij 'weet het hutje van Krebbe te staan." Dan knikt ze en blaast op een zilveren fluit: kijk! vonken en sterretjes schieten er uit., een zucht van de wind en met stralen de ogen ziet Flos hoe de pracht- vogel aan komt gevlogen. Floranse, ze lacht en ze huilt tege lijk: „Kabouter, kom haast je naar Krebbe Kreu's rijk!" Daar reikt ze de dwerg al een mes en een touw en ze fluistert: „Dag lieve de dwerg al een mes en een touw en ze fluistert: „Dag lieve Flos, dag vogel blauw." Nu de beentjes gerept en de hieltjes gelicht! Kleine dappere held, doe je lastige plicht, vogel Indigo helpt je heus veilig en vlug door het bos naar de hut van de hete en terug. Flos komt snel vooruit, hij loopt bijna drie dagen zo rap als zijn beentjes hem voort kunnen dragen; de vogel vliegt telkens een stukje vooruit, en wijst hem de weg onder vrolijk gefluit. Wanneer een koning onverwacht* min t diepste duister van de nachtS U Voor spoedberaad I Door de ministerraad Uit bed zou worden opgetrommeld g mDan was die Koning niet gereed m Ongeschorenongekleed 9 En op zijn blote voeten. \Gewoon een mens als u, als ik - Wellicht een beetje dun....of dikS 'O/ krom....of andersom, 't is I mogelijk In elk geval „onogelijk J Vast zou hij eerst een plasje plegen J I Misschien zou hij erbij gaan zit ten M In zo 'n geval Gelukkig, u begrijpt het al -Daarna zou hij een jasje pakken S IEn net dat ouwe blauwe ding Omdat dat daar toevallig hing% Nu vlug naar de vergadering J Nou nee. dan kan, dat mag toch nrë/S I Zo is hij toch de Koning niet I \Een Koning kan slechts Koning f wezen J Eenzaam gezeten op een troont J Gladgeschoren en goed schoon* Goudbesterd, gehuld in karmozijn* .hoe kan-ie anders Koning zijn?^ Leen de Zwart f u. 3£mnenburg GROTE COLLECTIE PORSELEIN EN KERAMIEK. EXCLUSIEVE KLASSIEKE VERLICHTING KLEINMEUBELEN EN KLASSIEKE SPIEGELS ANTIEKE TELEFOONS Veel licht voor weinig geld. Voor nog géén tientje koopt u 'n komplete T.L.-balk (123 cm lang) dia veel licht geeft en toch maar 40 Watt verbruikt. Nu kompleet met starter en voorschakelapparaat. Alleen vrijdag en zaterdag^ zo voordelig. Mat witte plexi glas afschermkap met zwarte zijschotjes van f 5,95 voor f 3,95. i.v.m. goede vrijdag geen koopavond EHS Het voorbeeld spoort en dringt meer aan dan recht en wet ooit heeft ge daan. Dat was de spreuk die in onze puzzel van vorige week verscholen zat. We trokken de volgende winnaars. J.E.R. van der Schaft, Liesveld 115, Vlaardingen, B.W. Boose, Valerius- rondeel 571, Capelle aan den IJssel, J.K. Feringa, C.D. Tuinenburgstraat 31a; Rotterdam 3026. Oplossingen van de puzzel van gisteren moeten uiter lijk dinsdag 20 april binnen zijn op Postbus 5204, Rotterdam. EEN WAARDEVOLLE BELEGGING Door een bezoek aan een van onze 3 zaken kunt uzich overtuigen van onze kollektie Perzische tapijten van goede kwaliteit tegen redelijke prijzen. IMPORT-EXPORT Grootste importeur van Rotterdam een échte Pers voor elke beurs!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1976 | | pagina 15