Half jui begint de opruiming!
Maar dan bent u natuurlijk allang
geslaagd bij Sanders Meubelstad.
1.268,-
1.098,-
998,-
185,-
1.395,-
Wat zoeken Nederlandse
uitgevers in Montreux?
...en wat verwacht Montreux
van zijn muziekstudio?
RODENRIJS (daarvimdje'ïwelj
>y§
WOENSDAG 14 JULI 1976
29-59
Geduldige mensen wachten tot 15 juli. Maar wie persé
eerder wil slagen gaat nu al naar Sanders Meubelstad. Onze
showroom heeft ruim 2500 m2 meubels in alle stijlen en
prijzen. Wat u ook zoekt, bij Sanders Meubelstad weet u zeker
dat u goed en goedkoop uit bent.
Wees er wel snel bijwant onze kollektie vernieuwt zich
steeds. En de echte koopjesjager laten wij nu alvast even
zien wat straks opruiming bij Sanders Meubelstad betekent.
Kijk maar:
De opruiming loopt van 15 juli 9.00 uur tot en met 5 augustus.
1-2-3 kombinatie kunstleer groen
rijk gestoffeerd, pure kwaliteit
op rollers
Bankstel of 2-3 kombinatie
echt leer, superieur van kwaliteit
ongelooflijk laaggeprijsd
als bankstel
als 2-3 kombinatie
nbinatie
Dresette.
Moderne vormgeving,
gemakkelijk in te passen in uw
interieur
Uitvoering wit front, zwart essen
struktuur ombouw
afmeting 200 cm breed, 38 cm diep,
72 cm hoog
Chroombuis fauteuil
comfortabel polyethervlokken
kussen gestoffeerd met mini
ribcord
Uitvoeringen in de kleuren
negre-oranje-appelgroen
Eetkamerstoel western style
groen gebeitst
3-delige wandkast met verlichting
essen gefineerde fronten
het middendeel witte decor folie
kastbreedte 270 cm diepte 48 cm
Zeer solide massief grenen
ledikant inklusief lattenbodem
afmeting: 90 x 190 cm
Industrieterrein Rodenrijs, Industrieweg 31 (achter het veilinggebouw),
tel.01891-3855. Oj>en van negen uur tot half zes (ook maandag). Vrijdagavond tot
negen uur. Ook showrooms in Kcrkrade-West, Hattem, Uden en Oosterhout-Zuid
(NB).
Citaat uit het jaarverslag
van Wegener over 1975:
„Ter bevordering van de di
versiteit van uitgeverij-ac
tiviteiten, die ons in de toe
komst meer en meer noodza
kelijk voorkomt, hebben wij
een stap gezet op het gebied
van de vervaardiging van
geluids- en beeldbanden ten
behoeve van de grammo
foonplaten-industrie, radio
en televisie. Tezamen met
de Nederlandse Dagblad
Unie en de heer A. Grob en
mevrouw Anita Kerr hebben
wij Mountain Recording
Studio S.A. te Montreux op
gericht. Deze onderneming
exploiteert een zeer moderne
geluidsstudio in het nieuwe
casino van Montreau, onder
de artistieke directie van de
heer Grob, voormalige ma-
nager van CBS, en zijn echt
genote, mevrouw Kerr. Om
dat het in de bedoeling ligt
op den duur ook voor eigen
rekening te gaan werken,
werd tevens een kleine pro-
duktiemaatschappij met de
zelfde partners opgezet' AU
na enige jaren bevredigende
resultaten zijn bereikt, kan
tevens overwogen worden
aan Mountain Recording
Studio de produktie van
beeldbanden toe te voegen".
Soortgelijke passages treft
men ook aan in het jaarver
slag van de Nederlandse
Dagblad Unie het roept
de vraag op wat twee Neder
landse uitgevers, de NDU,
naar Nederlandse begrippen
een reus op het gebied van
dagbladen (oplage 770.000)
en Wegener, groot in de
huis-aan-huis-bladen-sector
(oplage 3.5 miljoen wat 14
procent van de
huis-aan-huis-bladen markt
betekent), nu eigenlijk zoe
ken in een studio in het
Zwitserse Montreux. Waar
om deze stap naar de toch al
sterk bezette geluidsmarkt
en waarom juist Zwitser
land?
De Wegener-directie legt
haar filosofie dienaangaande
neer in een simpele vergelij
king. „Wegener is uitgeef
ster van dagbladen, week-
bladen en huis-aan-huis-
bladen. Daartoe heeft zij
drukpersen waarop de eigen
uitgaven worden vervaar
digd en die waar mogelijk
ter beschikking staan van
derden voor drukopdrach
ten. Bezie de Mountain Re
cording Studio op dezelfde
manier: een instrumenta
rium voor het maken van ge
luidsbanden voor derden
grammofoonplaten-maat
schappijen, radio en televi
sie èn voor het vervaardi
gen van eigen produkties.
Doordat "wij wekelijks met
onze bladen in miljoenen
huisgezinnen komen be
schikken wij immers over
een goed verkoopapparaat
dat willen we gebruiken".
Maar waarom is gekozen
voor geluidsprodukties?
„Geluid is niet minder een
communicatiemedium, een
contactmiddel tussen men
sen, dan het geschreven
woord. En bovendien is ge
luid „industrieel" geworden,
massaproduktie, precies
zoals de krantensector. En
je dient er dezelfde doelein
den mee: ook geluid is infor
matief, kan educatief wer
ken. Natuurlijk liggen de ac
centen wat anders dan bij de
krant: de industriële ge-
luidsproduktie is meer ge-:
richt op de ontspanning, het
amusement terwijl de krant
haar bestaansrecht in hoofd
zaak ontleent aan de infor
matie. Maar uit uitgevers-
standpunt bezien zijn er
geen wezenlijke verschillen.
We blijven in de „communi
catie-branche".
Datzelfde geldt voor de
beeldbanden, eventueel
beeldplaten aan de ontwik
keling waarvan met name
door Philips hard gewerkt
wordt. Op dit ogenblik is
dat nog toekomst, maar een
toekomst die in het oog ge
houden moet worden omdat
beeld, geluid en het geschre
ven woord straks grote com
municatiemogelijkheden
gaan geven".
Het is een filosofie die ook
in het buitenland, met name
in Amerika maar ook in
West-Duitsland, zijn aan
hangers heeft duidelijk is
dat men met „het geluid"
een internationale wereld
binnenstapt. Nu is het niet
zo dat NDU en Wegener
heel doelbewust op zoek zijn
gegaan naar die internatio
nale contacten de relatie
met Alex Grob en Anita
Kerr is wat toevallig tot
stand gekomen via de in
Wassenaar wonende uitge
ver W. Hordijk, een man
met vele contacten en grote
interesse in de wereld van
radio en grammofoonplaten.
Maar het „klikte" tussen de
twee Nederlandse uitgevers
en het echtpaar Grob-Kerr
toen deze met hun plannen
op tafel kwamen voor de
studio in Montreux. Het
klikte door de persoonlijk
heid van Alex Grob; enthou
siast, vol ideeën en een groot
vakman in de platenproduk-
tie; van Anita Kerr, „mu-
ziekvrouw" tot in haar vin
gertoppen; en het klikte met
Montreux, het stadje dat
zijn muziekfaam groot wil
maken en dat zeldzaam
heid in deze wereld aan
artiesten de rust kan bieden
èn de inspiratie die zij bij
hun werk behoeven.
En zo is de Mountain Re
cording Studio geboren.
k
Montreux moet vechten
voor zijn plekje onder de
zon. Daar is de natuur ver
antwoordelijk voor: de hoog
oprijzende reuzen van het
Frans-Zwitserse Alpenmas
sief lijken het stadje nauwe
lijks plaats te gunnen aan de
oever van het toch zo lieflij
ke meer van Genève en la
ten maar nauwelijks ruimte
voor de twee hoofdstraten
die het doorsnijden. Nooit
zal het een stad worden als
het internationaal erkende
Genève en nooit zal het
Lausanne in high socie-
ty-faam kunnen evenaren.
Ruimte voor industrie van
betekenis is er al evenmin
Montreux moet het voor 80
pet. hebben van toerisme.
Zomertoerisme wel te ver
staan want niemand gaat er
heen voor de wintersport
Weliswaar ligt in de omge
ving de sneeuw hoog opge
tast maar dit is geen plaats
voor après ski-geneugten
hier ontmoet een oudere ge
neratie (ook van vele Neder
landers) elkaar bij de och-
tend-koffie en praat men
over de kille regen. En kan
men (in drie talen dat
wel) op de deur van vele ho
tels lezen van wanneer tot
wanneer men gesloten is.
Dit alles ontmoedigt
geenszins de heer Raymond
Jaussi) eens VW-directeur,
nu, als 65-plusser, nog met
hart en ziel aan het werk als
„Délégué aux affaires éco-
nomiques de la ville de
Montreux". Een uitzonder
lijk dynamisch man die
('s ochtends om half negen)
precies een half uur tijd
heeft om te vertellen wat hij
allemaal met Montreux voor
heeft. Vat men het samen
dan springen er twee punten
uit:
Montreux moet in de
hele wereld bekendheid krij
gen als stad van muziek;
en Montreux moet cön-
gresstad worden, trefpunt
voor wereldorganisaties die
op prijs weten te stellen wat
deze stad te bieden heeft:
een voortreffelijke hotelac
commodatie in een prachti
ge omgeving met precies die
rust die een congres nodig
heeft.
Het mag gezegd worden
dat monsieur Jaussi het ver
gebracht heeft in het „ver
kopen" van zijn stad. Sinds
Rudi Carrell en Dorus er
hun triomfen vierden weet
haast iedere Nederlander
dat Montreux de stad is van
de „rose d'or", de gouden
roos die als hoogste eer geldt
in de wereld van het televi
sie-amusement. En wie eni
germate thuis is in de wereld
van de lichte muze weet dat
het zomerse jazz-festival
van Montreux wereldfaam
geniet en met name Ameri
kaanse idolen naar Europa
trekt die anders niet licht de
oceaan oversteken. Dit jaar
al voor de tiende maal en
groter dan ooit: drie dagen
Folk en Country, drie dagen
Soul en Electric Blues en zes
dagen zuivere jazz met in
ternationale concoursen als
evenzovele hoogtepunten.
De stoot hiertoe heeft
Raymond Jaussi gegeven en
het was eigenlijk maar een
heel simpele gedachte: ver
strooiing brengen aan de
toeristen en dusdoende de
faam van Montreux verbrei
den. En eigenlijk is het niet
anders gegaan met die gou
den roos. De heer Jaussi ver
telt van zijn eerste kennis
making met het medium te
levisie dat was in 1936,
het jaar van de Olympische
Spelen van Berlijn. Toeval
lig was de directeur van ra-
dio-Montreux in die jaren
tevens president van de
EBU, de overkbepelende ra
dio- en tv-organisatie in Eu
ropa. En zo kwam het dat in
Montreux de eerste Eurovi
sie-uitzending werd gebo
ren: de strijd om het wereld
kampioenschap voetbal in
1938. Overigens geen uitzen
ding met een hoge kijkdicht
heid want wie kende in die
jaren het medium televisie.
Maar uit die verbondenheid
tussen televisie en Montreux
is dan toch maar dat tv-fes-
tival gegroeid weer een
van die zonnestraaltjes in
het economisch leven van
Montreux .waarvoor mon
sieur Jaussi zich heel zijn le
ven heeft ingespannen.
En nu lijkt er dan ejen
nieuwe parel aan Montreux'
kroon als muziekstad te
gaan schitteren: de Moun
tain Recording Studio van
Alex Grob en Anita Kerr, in
gezetenen die Raymond
RAYMOND JAUSSI
Jaussi met graagte in zijn
stad heeft binnengehaald.
Want die Studio past pre
cies in zijn plannen. Aller
eerst: nooit beter is het
jazz-festival op de plaat ge
bracht dan een jaar geleden
door de Mountain Recording
Studio, op de begindag van
het festival in gebruik geno
men en onmiddellijk haar
bijzondere kwaliteiten be
wijzend. Geen liefhebber zal
de Montreux Collection wil
len missen met sterren als
Count Basie, Ella Fitzge
rald, Dizzy Gillespie, Niels
Pedersen, Joe Pass, Oscar
Peterson en ga zo maar
door. Maar ook: de Studio
zorgt ervoor dat niet een
paar weken in het jaar musi
ci van deze grootte naar
Montreux komen maar het
hele jaar door. Bijna een
maand lang vertoefden er
afgelopen winter de Rolling
Stones, in de sfeer die ken
merkend is voor Montreux
werkend aan hun nieuwe
platen. Zulke namen zijn
trekpleisters, als het er om
gaat nieuwe gasten te win
nen.
Het halve uur bij mon
sieur Jaussi is om.iHij zelf
gaat zijn koffer pakken want
straks gaat zijn vliegtuig
naar Amerika. Waar hij
viermaal per jaar heentrekt
om congressen binnen te ha
len. En dat alles onder het
motto: „Niet afwachten.
Klop op de deur en zeg: hier
ben ik!" Want zo werkt de
heer Jaussi en Montreux
is er wel bij gevaren.