81% (AJ Kerstmis zou feest van herkenning kunnen zijn 2^ let Groei-Kasbiljet aan toonder van Bank Mees Hope. Kerstmis door commercie en communicatie wereldfeest teeHt/et keilen éADAMSOEf Hoestsiroop? ABDIJSIROOP! voor jong en oud Bank Mees Hope nv si" Pastorale luisterlijn DE HAVENLOODS DONDERDAG 23 DECEMBER 1976 ALGEMEEN economic travel service voordelig reizen Het is een heldere wintermorgen. Op de waterschapsheuvel scharrelen twee konijnen rond. De kolonie waartoe zij behoren heeft zich twee dagen geleden hier gevestigd. A lles is nog vreemd. Plots stoten zijn op een aan zijn vleugel gewonde vogel. Hij is hen op zijn zachtst gezegd niet vriendelijk gezind. Als zij te dichtbij komen slaat hij vervaarlijk met zijn snavel in hun richting. En Zijn roep gaat hen door merg en been. Zij keren terug naar hen holen. Daar beraadslaagt de kolonie wat te doen. Hij besluit hem te helpen ondanks zijn vijandigheid. De konijnen brengen hem voedseltor ren, insecten en ander klein gedierte. Voorlopig zal de vogel, die een Kop- meeuw blijkt te zijn, zelf niet op jacht kunnen gaan. Waarom doen die konij nen dat in het verhaal van de „Water- schapsheuvel"? Omdat het meeleven met het zieke beest hun een prettig ge voel geeft, hoe voortreffelijke dieren zij wel zijn? Grijpen ze de hulp aan om hun eigen nood en armoede te kunnen vergeten? Neen, Daarom besloten de konijnen niet om de kopmeeuw, Kehaar, te hel pen. Integendeel, ze herkenden in zijn nood hun eigen nood en ellende. Ze voelden zich in hun lot met hem ver bonden. Vandaag hij, maar morgen mis schien zij wel. Vandaag heeft hij hen nodig, maar morgen misschien zij hem wel. Konijnen zeggen niet: zo iets over komt ons niet. Ze kennen het gezegde op hun manier: ook het huis van de spotter brandt. Geen toekomst fcn het verhaal vertelt verder. De dag dat zij Kehaar nodig hadden kwam. De nieuwe kolonie, een stel verjaagde ko nijnen, hadden geen vrouwtjes. Hij had dus geen toekomst. Dan wordt het zie ke en vijandige beest ineens een teken van hoop. Als hij hersteld is, zal hij voor hen uitvliegen en hun voorgaan naar een andere kolonie. Daar zullen ze vinden wat ze zoeken, in het ver haal herkennen de konijnen in de in nood verkerende vogel hun eigen nood Dit schepT een band tussen hen. Soms hebben dieren elkaar nodig. Uiteinde- kracW'9e kruien ABDIJSIROOP SIKKER-STROOP; »nsmo0>, Zo lees ik het kerstverhaal uit het e- vangelie van Lucas. Sjofele schaapher ders uit de omgeving van Bethlehem krijgen er reuk van dat een echtpaar met hun pas geboren kind in een van hun stallen gekropen is. Zij gaan een kijkje nemen. Vreugde van herken ning tovert zich op hun gezichten. Hé lui als zij. Ook arm. Ook mensen die niemand staat op te wachten om ze binnen te lialcn. Zij kennen dat. De maatschappij kijkt je scheef aan. Je hoort er niet echt bij. Zigeuners, zou den wij zeggen. De mensen wantrou wen je en zijn zelfs bang van je. Je bent vies, „ongerechtig". De herders voelen onmiddellijk hun lotsverbondenheid met deze mensen. Ze leggen hutje bij mutje. Het is niet veel. Het jonge gezin krijgt melk, een homp brood en wat warme schapen vachten. Die laatste wel te leen. Zo, nu redden die lui het wel. Wat een feest; Kerstfeest. Feest van de herkenning van eigen lot in dat van een ander. Wij zijn er Zo aan gewend dat het kerst feest het feest is, waarop je armen, mis- deelden, vreemdelingen, goed doet. Op zich is dit heel mooi en goed, ware het niet dat kerstfeest te vaak benadrukt dat er welwillende rijken zijn, die van hun Overvloed aan de armen geven. Dat er zelfgenoegzame families zijn,die een alleenstaande, een eenzame graag aan hun tafel nodigen. Dat er zelfredzame mensen zijn, die graag kerst-ins organi seren voor „nooddruftige" mensen. Kerstmis benadrukt dan het „onder scheid" tussen rijken en armen, geluk kige gezinnen en eenzame alleenstaan den, jonge vitale mensen en hun zorg behoevende bejaarden, welvarende ne- derlanders en ontheemde gastarbeiders surinamers. Kerstmis zou dan weieens een verholen geluksgevoel kunnen be tekenen. Gelukkig ben ik niet zo arm. Gelukkig ben ik niet eenzaam of be jaard. Gelukkig ben ik geen Turk. Ge lukkig ben ik een Rotterdammer, die goed zit. Voor de „gediscrimineerden" zijn het dan de donkere dagen van Kerstmis. Zij zijn die dagen de getekenden Manifest Spontaan denk ik aan een artikel van ds. Drost dat deze onlangs in Trouw schreef. Het ging over het Zuid-Afrika- Manifest. Dat is opgesteld en wereld kundig gemaakt door een groep Zuid afrikaners. Dit document lijkt zeer menslievend. Maar, zegt ds. Drost, het is zeer mis leidend. Hij zegt: „Als je het goed leest, blijven de zwarten object. Zij zijn voor de blanken een voorwerp van zorg, van hulp, van angst, van boosheid, van medelijden, altijd object. Zwarten zijn voor blanken nooit subject, nooit gesprekspartner' De voortdurende dreiging van ontaar ding van kerstmis is precies dat de ene groep mensen de anderen tot „voor werp" maakt van hun goedheid. Kerstmis zou echter een feest van de herkenning kunnen zijn. Niemand zou zich vooral op kerstmis hoeven te scha men in de armoede en nood van de an der zijn eigen pijn te herkennen. Iemand zei mij: „Die belangstelling voor de „derde wereld" zal wel goed zijn, maar ik ben even arm. Het is misschien on dankbaar dat ik het zeg. Ik heb geen vrienden en weet niet hoe ik mij bezig moet houden. Het weekend is een ver schrikking en wat moet ik met de kerst dagen." Maar waarom laat ik een ander aan het woord? Ieder kent zijn armoede, zijn behoefte aan begrip, aan liefde. Nie mand valt buiten dit lot. Niemand is er boven verheven. Ook de rijke kent zijn wellicht te goed verborgen armoede. Ook de mens die het z.g. goed gescho ten heeft weet van zijn innerlijke nood En ook de jonge vitale helper met kerstmis kent zijn behoefte aan begrip. Laat de rijke tegen de arme zeggen :ook ik ben arm,..misschien nog wel armer. Laat de gehuwde tegen de weduwe zeggen: ik ken die behoefte aan liefde zo goed. Wat arm en behoeftig is een mens. Wat houden we ons onnodig groot. Hebben we elkaar onze nood kenbaar gemaakt, dan beleven we de vreugde van de herkenning. Dat is kerstmis. Feest van herkenning, van lotsverbondenheid. Heus, de armen zijn geen klasse apart. Arm zijn we allemaal Liefde nodig Bekennen we dat wij het kerstfeest, het licht en de muziek vaak gebruiken om onze onbevredigdheid en eenzaamheid te maskeren, naar buiten toe is onze kerstmis geslaagd, maar in feite is het ons gelukt deze dagen zonder kleer scheuren door te komen. Wij hebben onze aandacht weer van onze ware nood af kunnen leiden. Misschien wel door keihard te werken voor een kerst in. Dat mag wel, maar laten we onszelf wel doorhebben. Ware troost van een ander is laten merken dat we zijn pijn al te goed kennen. Mag ik nog iets zeggen over de diepste zin van het kerstverhaal? God wordt een arm en kwetsbaar mens. Hij komt er rond voor uit, dat Hij onze liefde nodig heeft. Hebben mensen echt be langstelling voor Hem, dan voelt Hij zich er niet te goed voor om zich ver eerd te voelen. God heeft de mensen nodig. Dit lot bindt Hem met de men sen. Kerstfeest is Ook het feest van dé ze herkenning. PAUL VAN DAM lijnbaan 53 WOMAN Lijnbaan 42 DREAM Zuidplein 't Was in zo'n zijstraat in de stad. Waar vanuit duistere portaaltjes Smalle trappen nog steil en bochtig Naar verkrotte bovenoptrekjes Een oude man torste op z 'n rug J Een kanjer van een Kerstboom. I „Vrouw" riep hij naar boven I 'k Heb er een, een grote" En hij begon de klim. Doordat het groeisel, de top vooruit, Tegen de draad in naar boven werd geperst I Zaten man en boom al klem In de eerste bocht en uit de donkerte I Rolde ritmisch ononderbroken een reeks knopen Dié beslist buiten de Kerstsfeer vielen. Je had hem andersom moeten nemen, sufferd, I Riep de vrouw die halverwege naar beneden I Was gekomen en mee begon te sjorren. Enfin, de boom kwam boven en daar stond-ie. Voor de halve prijs, Zei trots de .t Is al het derde jaar dat onze knul I Niet over de vloer komt, zei de vrouw. j Ze begon zachtjes te huilen. Stil nou maar, troostte de man, hier Z'n oude hand schoof een pakje naar voren. Voor jou heb ik ook wat,zei de vrouw, hier Een half flesje jonge weerkaatste mat Het late licht. Daar zaten ze twêe oude mensen Op de teevee verscheen een clown die grappig deed Ze lachtten, maar in hun ogen was verdriet. LEEN DE ZWART Op 25 december viert men over heel de wereld de verjaardag van Jezus. Maar was. In Engeland wordt de verjaardag van de Koningin of Koning helemaal niet niemand weet op welke datum hij geboren is. Er zit dus in heel die 25ste decern- op hun geboortedag gevierd, maar altiid op 24 mei, de geboortedag van Koningin •zeker element Is dat vaak ook niet zo met onze eigen verjaar dagen' Mijn hospita in Amsterdam was op 29 februari geboren. Slechts eens in de vier jaar klopte haar verjaardag met de kalender. In het schrikkeljaar. We hebben zeven jaar op Walcheren gewoond. Daar vierde men zijn verjaardag maar de vijf jaar: het kroonjaarVelen slaan tegenwoordig makkelijk hun ver jaardagviering over. Ze melden zich afwezig. Geen bezoek, geen bloemen. We aten in Bourgondié op een avond in een restaurant. We werden feestelijk ont haald, want de directeur vierde zijn verjaardag. Maar het bleek, dat dit niet zijn tie aangedaan. Twee feesten, elk jaar op 5 mei geboortedag was, maar de jaarlijkse feestdag van de heilige, naar wie hij genoemd beter verdeeld. Victoria, die leefde van 1819-1901. Dan, op 24 mei, is het meestal i en het is zo lastig, altijd maar weer bij een nieuwe vorst of vorstin van datum te veranderen! Er zijn in ons land discussies, of we, als Beatrix haar moeder opvolgt. Koningin nedag maar niet op 31 augustus moeten gaan vieren: de geboortedag van Koning in Wilhelmina. want 31 januari, midden in de winter, is niet erg geschikt voor een Oranjefeest. En 30 april heeft de nationale feestdag f 5 mei) een zware concurrcn- op 31 augustus dat is veel De bedoeling van dit hele verhaal is dom kenden alleen e i paar feesten daardoor .i.„„ h.., J. A' V T" geweldige indruk. De rondom kerstfeest ecu groic versooe- iaken dat het met de om Jezus. De zondag als de „dag des kerststal werd sindsdien het centrum ring. Kenmerkend is, dat men tegen de Jezus op 25 december Heren omdat Hij op zondagmorgen van de kerstviering, ook in de kerken, commercie rondom Sinterklaas niet in de geschiedenis even grillig verlopen is als met ons eigen geboortedag-vie ren. De Bijbel en het jonge Christen- De Groei-Kasbiljetten van Bank Mees Hope zijn aan toonder Dus u kunt ze probleemloos aan anderen cadeau doen. Best een aardig idee vooreen van de feestdagen. Het Groei-Kasbiljet heeft bovendien het voordeel dat het geld na twee jaar weer beschikbaar is. Vanaf dat moment kan men kiezen: of verzilveren - of profiteren van een nog hogere rente, die over de maximale termijn van 7 jaar zelfs oploopt tot Bij Krijgt u voor Rente verzilvering een Groei-Kasbiljet op na van: 1' 1.000- Rente 2 jaar 11.139.60 6'-i 3 jaar ff.233.70 Ta 4 jaar f 1.335,50 Ti 5 jaar f 1.452.40 1'a 6 jaar 11.586.90 8 7 jaar f 1.741.80 8*4 j ö/C is opgestaan uit de dood. En het zgn, Paastriduum - de drie dagen van t Pasen: Goede Vrijdag, Stille Zaterdag vanuit Duitsland' en Paas-Zondag. Maar toen men al werd), ineer bezig raakte met het winnen van heiden-volkeren voor het geloof, heeft men de viering van de komst van Jezus hier op aarde met heidense lichtfeesten midden in de winter verbonden. ons land populair rondom Kerst vloekt met het leven en werken van Hem, Wiens verjaardag op ln de tijd van de hervorming zette men 25 december aan de orde van de dag is. protestantse landen het mes in de Jezus, de bevrijder der verdrukten, de vele Jezus-, Maria- en heiligenfeesten, arme koning der (Men had toen meer vrije dagen dan alle kanten wij!). Men wilde de nadruk leggen op stijl Het leven van Jezus wordt in de Bijbel de zondag als het feest van de Heer in 4 Evangeliën beschreven. Twee be- Vooral in landen wa; ginnen hun verhaal met de geboorte en niet vierde, werd naamgeving van Jezus. (Mattheüs en Lukas). Twee anderen. Markus (het oudste evangelie) en Johannes begin nen echter met de doop van Jezus in de Jordaan, toen hij op 30-jarige leef- men ging over tot een uitbundige vie- tijd zijn publieke arbeid onder Israël ring van Oud-en Nieuw (Frankrijk en begon (ze hebben geen Kerst-verhaal) Schotland). Ik ging, toen ik in Londen op 30-jarige leeftijd. In het Oosten woonde, altijd naar een Kerstviering vierde men eeuwenlang dit verschijnen in Glasgow voor de Hollandse kolonie, van Jezus in het publiek en zijn doop Schotse vrienden waren dan vaak op 6 januari (Epifaniën, wat „verschij- jaloers. Ze klaagden: „Schotland en Men zoekt een nieuwe levens- de versobering ook de kerstviering betrekken. Het hoeft alle- Het kan zijn dat u eens over iets wilt praten. Het vertrouwen in de ander is verstoord of de ander heeft te weinig belangstelling voor u. Toch weet u dat er mensen zijn die wel willen luisteren. Die heel gewoon weten wat het is wat u meemaakt of wat u te doorstaan heeft. Mensen die ook willen nadenken over u. U kunt gerust bellen, desnoods na het lezen van dit blad. Draait u dan 010 - 65.66.66 van de pasto rale luisterlijn. Het correspondentie-adres is overigens: Van Houtenstraat 41B. ten enz. enz.) Men vindt het kerstfeest Jezus allerlei moeten vieren met men- als gezinsfeest te benauwd. Discrimi- sen, die ke midwinterfeesten als het centrum, nerend ten opzichte van velen, die niet vreemd blijven? (in vele Engels-sprekende landen). Of in gezinsverband leven. i overigens het hele jaar Deskundigen Het Christelijk geloof is een feestelijk geloof. Christenen moeten eigenlijk deskundigen zijn in het vieren van fees ten met anderen, religieus of niet- de geschiedenis duide- religieus, het hele jaar door. En vooral in Rome i Ook daar weer in de zendings situatie. In het Noorden eri Westen vierden alle heidense volkeren om- Kerstviering zeer sober. Populair streeks 21 december uitbundige mid- het „kindje wiegen", het zingen van niet zo ziet zitten. Persoonlijk ben ik vinden) als gastheren en gastvrouwen in deze maanden heel intens met feesten kunnen aanbieden. Het hele Hemelvaart bezig. Toen ontving Jezus jaar door. In Londen hebben we het het Koningschap over deze wereld. Ramedan-feest met Islamitische vrien- -j", pNiet als het kroonprinsje van Kerst, den meegevierd als HUN Nieuwjaar. In Nederland was eeuwenlang de ,naar ajs de ingehuldigde Vorst over Zouden Turken en Marokkanen dat winterfeesten. Men kwam de zon, die Kerstliederen in de kerken In nrote*. wllle - - Hie Hat,,™ ueueren in ue KerKen. in protes waarde als feest van Jezus voor de vol- omstreeks^ die jiatum maar minne- tantse kringen stonden de twee kerk- -- - diensten op 25 december (met nog een deze wereld. Niet dat ik Kerstfeest willen afschaffen. Het heeft nog grote Een Kerst-inn dezelfde tjeS voorstond, te hulp met grote v om de zon op te warmen. Met het eten dienst "op "26~ decernbêr)"in" hét°c van gebak in de vorm van een zonne- rad (de kerstkrans). Met lichtbomen, kunnen? b.v. in het jaar met verder kunnen gaan trum. Een kerstboom protestanten contrabande, evenals kerstcadeautjes - daar was Sinterklaas voor. Door de massa-communicatie en de commercie is pas in onze eeuw het Kerstfeest een wereldfeest geworden, tot op het zuidelijk halfrond toe. Hoe wel het wel moeilijk is. daar in de gloeihitte iets van een „Kerstsfeer" te beleven. Door deze fantastische ont- (Waarschijnüjk iS Jezus in het voorjaar wikkeling is bij ons de Nieuwjaars geboren, want de herders waren met viering helemaal in het gedragn geko- geéstelijke'betekerrisTrak heu velen TV" ee" bloedarme fak geworden. Zo js het, dacht ik ook met Jezus en aTL. S-tL tiJol!" dle door a! vuurwerk van Oudejaar met God: het gaat niet om een vie- niet meer kan worden opgepept. Het is duidelijk dat er in onze tijd al Tegenhanger Als tegenhanger tegen deze Midwinter feesten ging men op 25 december de geboorte van Jezus vieren, zonder zich veel om de historie te bekommeren. Om het met een bekend Kerstlied te zeggen: „Daar is uit 's werelds duistre wolken, een licht der lichten opgegaan. Komt tot zijn schijnsel, alle volken, en gij, mijn ziele, bid het Zo populair werd dit geboortefeest, dat het het Kerstfeest werd genoemd, het Christus-feest. Terwijl toch eigen lijk Pasen hel Christusfeest, het „Kerst-'ïeest is. Epifaniën werd nu ook in het teken van de geboorte van Jezus gezet, l.p.v. de publieke verschijning van Jezus bij Zijn doop ging men op 6 januari het Driekoningenfeest vieren: de komst van de Wijzen uit het Oosten om het kind in de kribbe van Bethlehem te aanbidden. Franciscus van Assisi was de eerste, die Rieti in Italië het Kerstfeest vierde in een bos met een echte kribbe, met Jozef en Maria, de herders en een ■en ezel. Franciscus was in heel ezen en verschijning zelf een beeld van de arme Jezus, en maakte niet goed de verjaardag van iemand vie- als de eenzaamheid velen naar de keel ren, als je verder het hele jaar geen vliegt in onze contactarme cultuur, contact met hem hebt. En iemand zal „Vieren" kan je soms wel op jezelf je graag zijn verjaardag cadeau doen, Maar toch vaak beter met anderen. hart (eenvoudig hartelijk!) We hebben een God, die niet laten kan aan alle volkeren goed te doen, door hun leven overvloed van spijs en vrolijkheid te s per jaar, n t Hem. Om een geregelde commu- ring van het kerstfeest. Die willen dagen van het jaar in de naam van DR. K J. KRAAN een drieluik n de Vlaamse schilder Memling (14 79).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1976 | | pagina 7