St.Marcus bereidt voor op stap in maatschappij 12?5 TTTffi'Sf 14» Over 'schoolfabrieken' Gelukkig zijn op school termeuien termeuien V.B.O. vooral praktisch gericht sliwMggL., Katholieke scholen in binnenstad gaan samen - ter meuten 50 DE HAVENLOODS DONDERDAG 3 FEBRUARI 1977 ALGEMEEN Eindeloos combineren. Met deze 100%polyamide souspull. de grote mode deze winter onder een blouse of onder een overtrui. In steengoeie kleuren: rood, lichtgroen.zwart. Maten 104 t/m 164. Jeugdig... staat deze Jacquard Tuniekpullover 100% acryl met een aparte luwinzet en vlot bindceintuurtje. In zwart met rood,geel en blauw dessin. Maten 36 t/m 42. Ideaal om te kombineren met blouses of pulli's Van f 27,50 voor door SJAAK AARDEN Geen beroepsopleiding, wel een school die jongeren de weg wijst naar de maatschappij. Bijna alle oud-leerlingen, die aan de bewuste school een diploma hebben gehaald, hebben een passende werkkring gevon den, waarin zij gewaardeerde krachten zijn, of wijden zich bekwaam aan het huishouden. Vrijwel iedereen heeft in de maatschappij een plaats gevonden. De school, die ervoor verantwoordelijk is geweest dat de jongeren dié stap konden maken, is de Sint Marcus voor Voortgezet Buitengewoon Onderwijs. Deze vorm van onderwijs is (gelukkig) al lange tijd geen uitzondering Momenteel volgen 156 leerlingen on derwijs aan de St. Marcusschool, die aan het Slotboomplein 2 een goede, .voortdurend gemoderniseerde behui zing bezit. Met behoorlijke voorzie ningen, die de jongeren het gevoel kun nen geven óók op school thuis te zijn, staat of valt het voortgezet buitenge woon onderwijs, zoals ook een per soonlijke begeleiding door de leer krachten onmisbaar is. Want voor vele leerlingen is de St. Marcusschool de laatste school in hun leven. De jongeren, die hier hun entree ma ken, komen veelal van het buitenge woon lager onderwijs, soms van het basisonderwijs of van instellingen waar zij hun draai niet konden vinden. Mèt het betreden van de St. Marcusschool stappen zij een leerperiode van vier jaar binnen, tenzij zij na het eerste leerjaar een andere opleiding kunnen gaan volgen. Aan de inschrijving van leerlingen is altijd een gesprek tussen ouders (of voogd) en schoolhoofd vooraf gegaan; tezamen hebben zij be sproken, of plaatsing van het moeilijk- lerende kind aan de St. Marcusschool voorkeur verdient, omdat hier aan de leerling mèt zijn problemen een juiste opvang en opleiding kan worden gege- *\an de technische school van de ..Geerlandthof" leren ook de Marcus- leerlingen met materialen om te gaan. meersinds de St. Marcusschool ruim twintig jaar geleden in het Rot terdamse Charlois werd opgericht, zijn er in de Maasstad nog vijf scholen voor voortgezet buitengewoon onderwijs (drie protestants - christelijke en twee openbare) bijgekomen. De St. Marcusschool, uit gaande van de rooms - katholieke St. Martinusstichting, heeft - even als de vijf overige - naam gemaakt: als schóól, die vele honderden kin deren over de maatschappelijke drempel heeft geholpen, waardoor zij nu volwaardige deelnemers zijn aan de maatschappij. Examen Aan het eind van de schooltijd leggen de meisjes, evenals de jongens, een examen af. dat een diploma van de eigen school kan opleveren. Vanaf dat moment staan de (oud-)leerlingen op eigen benen: zij zoeken zélf hun werk kring en proberen in de maatschap pij een plaats te veroveren. De St. Mar cusschool heeft haar taak voltooid, al probeert zij wèl bij te houden hoe 't met de oud-leerlingen in hun verdere leven gaat. Deze na-schoolse peiling kan immers uitwijzen, op welke pun ten het onderwijs nog verbeterd kan worden. De jongens volgen, net als de meisjes, vier jaar lang onderwijs. Hun eerste jaar is een voorbereidend jaar, dat kan uitwijzen of een overgang naar het In dividueel Technisch Onderwijs ver antwoord is. Mocht dat niet zo zijn, dan blijven de jongens aan de St. Mar cusschool, waar zij in praktische zaken tVoor een belangrijk deel van het huis- houdonderwijs „verhuizen" de meisjes naar de „Geerlandthof'-school aan de Carnissesingel. I »ens werken bij bedrijven of instellin gen, bijvoorbeeld een houtbewerkings- taak, een loodgietersbedrijf of een groot winkelbedrijf. Gedurende die twee werk- en drie schooldagen per week zullen de jongens kunnen ervaren hoe werk en werkkring op hen over komt. Einddoel Het onderwijs aan meisjes en (sinds '70 ook) aan jongens verschilt in opzet, naar niet in einddoel. Dat is: de jonge ren langs geëigende weg voorbereiden op hun maatschappelijke taak, hen wij zen op hun mogelijkheden en hun ge voelens van persoonlijke waarde ver sterken, kortom: het pad effenen naar plaats binnen de samenleving. Dat ist een wat andere aanpak van het onderwijs aan meisjes dan van het jori- gens-onderwijs. De meisjes krijgen, in het eerste leer jaar begeleiding die op het "ontdek ken" van mogelijkheden is gericht. Indien het meisje in de loop van dat jaar geschikt blijkt om ander onderwijs gaan volgen, zal de St. Marcusschool economic travel service voordelig reizen Ouders die hun kind op een katholie ke school voor gymnasium, atheneum en havo in Rotterdam (van Schiedam tot Hillegersberg) wilden laten inschrij ven hadden tot voor twee jaar de Reus uit het Franciscuscollege (Beukelsdijk 91) e'n het Fmmauscollcge (Breitner- straat 94). Door de sterke ontvolking van de bin nenstad was al in 1974 te voorzien dat in de toekomst het aantal leerlin gen voor elk van deze scholen afzon derlijk wat aan de krappe kant zou worden om uit alle onderwijskundige mogelijkheden het volle profijt te kun nen trekken. Daarom besloot het bestuur beide scholen langzaam, jaar na jaar, te la ten versmelten, te beginnen met de eerste klas. Dit gebeurde als volgtr'in 1975 werden alle nieuw-ingeschreven brugklassers van Emmauscollege en Franciscuscol lege leerling van een „nieuwe" school, het CITYCOLLEGE Emmaus-Francis- cus. In 1976 gebeurde precies hetzelf de. Op dit ogenblik bestaan de beide „moederschoten" dus uit de klassen 3 tot en met 6, het CITYCOLLEGE Emmaus-Franciscus uit de klassen 1 en 2. Tot 1980 bouwen de moederscho- len geleidelijk af en bouwt het CITY COLLEGE geleidelijk op. Tot 1 augustus 1977 blijft men gehuis vest aan de Walenburgerweg 35. Daar na, dus met ingang van het komende schooljaar gaan alle leerlingen naar het gebouw aan de Beukelsdijk 91, dat ge heel vernieuwd is en werd uitgebreid met een nieuwe vleugel. houd- en Nijverheidsonderwijs behoort bepaald niet tot de uitzonderingen. De anderen, die de vier Marcus-jaren voltooien, ontvangen onderwijs, dat op de praktijk is gericht; zowel "huishou delijke vakken" (koken, naaien, was sen en strijken) als '.'levensvakken" (maatschappijleer, taal, lezen en reke nen) genieten bijzondere aandacht. Vakleerkrachten van de Geerlandthof - huishoudschool (aan de Carnissesingel) verlenen voortdurend medewerking. In het praktische onderwijs zijn ook lessen in bijzondere vakken, zoals ty pen, baby- en kleuterverzorging en bloemschikken, opgenomen. Boven dien worden activiteiten georganiseerd, die voor de .(maatschappelijke) ont wikkeling van het meisje van groot be lang zijn: museabezoek, lezingen, een modeshow en een kampweek. In het laatste, dus vierde, schooljaar gaan de leerlingen twee schooldagen per week naar bedrijven en instellin gen, waar zij ervaring kunnen opdoen met het werk. Deze werkkringen wor den door de school in samenwerking met het arbeidsbureau gezocht en meestal gevonden in ziekenhuizen, be jaardenhuizen en in de horeca. Gedu rende de drie schooldagen, die weke lijks overblijven, worden de ervaringen op het werk besproken, waarbij uiter aard ook de problemen in het werk (met tijden, tempo en in de omgang -met medewerk(st) ers} worden door gepraat. Huishoudelijke vakken nemen een belangrijke plaats in. Vakken De St. Marcusschool staat aan het Slotboomplein 2 en is per open baar vervoer bereikbaar met bus lijnen 46,,71 (welke lijn een halte heeft bij metrostation Zuidplein) en tramlijn 2 (halte bij metrosta tion Maashaven). Alle lijnen heb ben uitstaphaltes nabij het school gebouw. Voorlichtingsavonden en inschrij- vingsdagen kent de St. Marcus school niét. De heer 'C. Giese.l, schoolhoofd, is graag bereid om ouders na een telefonische af spraak (onder nummer 010 - 295119) te woord te staan. Aan ouders, die hun kind al hebben ingeschreven of dat nog zullen doen, wordt een brochure met al le informatie toegezonden. Samenvattend kan van het onderwijs worden gezegd, dat de vakken: een (algemene) inleiding geven op het maatschappelijk leven; altijd op de praktijk, op werk en sa menleven, zijn gericht: zijn onder te verdelen in "werkvak- ken", die de leerlingen wegwijs maken in hun latere beroep, in sociale vakken en vormende vakken (taal en rekenen); ook sportieve bezigheden, als gym nastiek en zwemmen, omvatten. De begeleiding van de leerlingen neemt een heel belangrijke plaats in. Dat blijkt ten overvloede uit: de begeleiding door een klasse-leer kracht, die de leerling van zijn (haar) eerste tot laatste schooldag onder zijn hoede heeft; het jaarlijkse bezoek van leraar aan ouders, waarbij de vorderingen van hun kind worden besproken. tijden zijn normaal, 50 minuten, en de leerlingen ontvangen gewoon onder wijs. Daar is niets zieligs aan. Integen deel, als de gerichte aanloop op de maatschappij is de St. Marcusschool erg nuttig. Al geven wij, dat moét voorop blijven staan, géén beroepsop leiding, samen met de leerling probe ren wij de richting te vinden waarin hij of zij zich 't best kan ontwikkelen. Qm zich later in de maatschappij te kunnen wei-bevinden. (bewerking van hout, metaal en andere materialen, lassen, metselen en typen) worden geschoold, waarbij vakleraren van de Geerlandthof -technische school (Jan Ligthartstraat) medewer king geven. Aan de omgang en leren-samenwer ken met anderen wordt grote waarde toegekend. Aan het einde van hun der de schooljaar leggen de jongens een praktijkexamen af, dat een jaar later wordt gevolgd door een eindexamen. Tussen deze examens gaan óók de jon- Aanloop "Wij zijn een heel normale school voor voortgezet onderwijs" zegt het school hoofd, de heer C.O. Giesel. "De les- Kijken bij kelners koks en bakkers Evenals in voorgaande jaren zet de Vakschool voor Bakkerij- en Hotelpersoneel ook dit keer weer twee dagen lang haar deuren o- pen, om belangstellenden kennis te laten maken met het onderwijs dat daar gegeven wordt. Op vrijdag 4 en zaterdag 5 februari worden prodpeten uit de diverse afdelingen getoond. Die afdelin gen zijn: brood- en banketbak ken, banketbakken, restauranfkok restaurantkelner en scheepskok. Daarnaast wordt aan nieuwe leer lingen en hun ouders alle infor matie gegeven over onderwijs en mogelijkheden. Bovendien kunt u tijdens de open dagen in bepaalde afdelingen zelf ,,aan de slag". De school aan de Benthemstraat 25 (Technicon) staat open op vrij dag van 10.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 15.00 uur. 50% korting. Straks is het weer lente en dan komt de grote schoonmaak weer. Koop nu vast een paar van die onmisbare huishoudjurkjes van 100% katoen. Deze mouwloze jurkjes hebben een V-hals, knoop- sluiting en grote zakken. In diverse kleuren en dessins. Maten 40 t/m 52. Van f 35, - en f 29J)5 voor Ook in de Ook onze „bezinningsrubriek" staat deze donderdag in het teken van het onder wijs. Onze medewerker ds. A.JJanssens en een onzer redacteuren hadden een dubbelinterview met drs. G.Lengkeek, oud-conrector van de Marnix Scholenge meenschap te Rotterdam, over enkele vragen die met name het voortgezet onder wijs betreffen. De heer Lengkeek, die wis- en natuurkunde studeerde, is thans be zig aan een andere studie (filosofie) en dat is de reden waarom hij zich als con rector terugtrok. Vandaag het eerste deel van de weergave van het gesprek, vol gende week het twéede deel De term „schoolfabriek" schijnt steeds meer ingang te vinden als men aan de hui dige scholengemeenschappen denkt. Een dag nadat wij het hier weergegeven gesprek met de heer Lengkeek hadden, praatten wij met een leidster van een groep van 14-18-jarigen in een clubhuis. Zij had het met ons over de persoonlijke benadering die haar jongeren nodig hadden, maar die zij, zoals zij zei, op de huidige „schoolfa brieken" moeilijk konden verkrijgen. Bij het horen van de term „schoolfabriek" denkt de heer Lengkeek niet alleen aan het massale waarin de jongere verloren gaat. Dat ontdekken wij als wij hem de vraag stellen waarom men ertoe overgegaan is om scholen met minimaal 800 leerlingen te stichten, „Zulke scholen heeft men nodig om er voor te zorgen dat de leerlingen een vakkenpakket kunnen kiezen, waarmee zij uit de voeten kunnen. Daarmee wil men de ontplooiing van elke individuele leerling dienen. En dat zit er ook wel in. In het ver leden zijn allerlei jongeren over wiskunde gestruikeld, terwijl zij dafvak voor de funktie die zii in de toekomst wilden ver vullen helemaal niet nodig hadden. Zoiets is tegenwoordig niet meer nodig. Maar op het huidige systeem waarmee men dit te genwoordig bereiken wil is wel kritiek te oefenen. Achter dit systeem zit een bepaal de kijk op mensen." Onze gesprekspartner: „Een machine achtige visie! De verhouding leerling-leraar speelt daarbij een ondergeschikte rol. Het gaat om het vak dat door de één gegeven en door de ander ontvangen wordt. En de mensen zijn daarbij als machine-onderdelen verwisselbaar. Het met het onderwijs altijd zo sterk verbonden opvoedingsproces is daarbij in sterke mate uit het gezichtsveld verdwenen. En achter dit alles staat weer dat men het onderwijs in het teken zet van de kennisoverdracht. Het moet gaan om de intellektuele prestaties en de eindexamen resultaten." (P De heer Lengkeek is van oordeel dat hij wnuit zijn christelijke overtuiging kritiek móet uitoefenen op, de huidige gang van zaken. „Vanuit mijn christelijke visie hecht ik grote waarde aan de ontplooiing van de gehele mens; van zijn verantwoordelijkheid en zijn kreativiteit; van zijn liefde voor God en voor de naaste. En als ik aan het laatste denk, moet ik stellen: wij zullen in de scholen zodanige struktdren moeten aanbrengen dat de jongeren in gemeen schap met elkaar leren leven; dat er vriendschappen met elkaar kunnen ont staan. Een scholengemeenschap is tegen woordig vaak allerminst een gemeenschap. De jongeren voelen zich meestal helemaal niet bij het geheel van de school en bij el kaar betrokken. Dat merk je aan de ver nielzucht die tegenwoordig op de scholen wordt aangetroffen. En ook aan de agressie tegenover elkaar." De heer Lengkeek voert tegenover ons geen pleidooi om naar vroeger terug te keren. In de huidige maatschappij acht hij dat ook niet goed mogelijk. Wel moeten naar zijn mening de gevaren van het huidige systeem onderkend worden. En dan zal men er iets' aan moeten doen! Op onze vraag wat er aan gedaan moet worden, wijst hij op het grote belang van allerlei groepsaktiviteiten in de scholengemeenschappen. Met nadruk noemt hij het groepsonderwijs waarbij jongeren elkaar helpen in verantwoorde lijkheid voor elkaar. „De onvoldoende van een jongere is dan niet meer iets dat de anderen niets kan schelen. Neen, die on voldoende gaat de hele groep aan; met el kaar zal men ervoor moeten zorgen dat het de volgende keer een voldoende wordt." Verder is onze gesprekspartner van oordeel dat er in de scholen vaste leefgroepen ge sticht moeten worden. „In die leefgroepen moeten de basisdingen aan de orde komen zoals godsdienstonderwijs, maatschappij leer, het optrekken met elkaar als groep om daardoor de eigen mogelijkheden en beperkingen te leren kennen. En de leraar die de leiding aan een dergelijke leefgroep geeft zal ook het kontakt met de ouders moeten oefenen. Het is een zeer essentiële zaak dat iemand van de school weet hoe het thuis bij een leerling is. Dan kan men hem ook veel beter begrijpen en benade ren. Op een schoolavond, waarop de ouders van b.v. 8.07 tot 8.15 uur met een dat dé grondzekerheid voor het bestaan toch echt niet het diploma kan zijn, hoe belangrijk zo'n diploma ook mag zijn. Dan ga je de zaken anders benaderen dan slechts vanuit het materiële waarde-oordeel." „En dan komen heel andere zaken-om de hoek kijken. Zo bekeken kan het een voor treffelijke zaak zijn dat een kind van bij voorbeeld een arts automonteur wordt, als het zich daarbij gelukkig voelt. Een auto monteur is niets 'minder' dan een arts. Let op: het goed gebruiken van je talenten hoeft niet alleen te betekenen dat je goed kunt leren, maar ook dat je (bijv.) goed kunt koken. Kinderen worden te vaak een bepaalde kant uit gedwongen. We kampen met het feit dat er in deze maatschappij vaste denkpatronen zijn. In deze maat schappij wordt enorm veel nadruk ge legd op intellectuele capaceiteiten en zake lijke kundigheden. Maar er is toch veel mee meer. Er zijn ook andere waarden dan waarmee je straks veel geld kunt verdienen. We hebben nog te vaak de neiging om de grondzekerheid te zoeken in het materiële, het intellectuele." „In wezen zit onze saipenleving niet goed in elkaar; ons wordt een bepaald mensbeeld opgedrongen, onder meer in bepaalde uitingen van de publiciteitsmedia. Er wordt gewerkt met een stereotiep: „zó moet je worden of zijn, zó word je gelukkig. Maar het bijbelse mensbeeld is anders. De bijbel kent geen stereotiepen, ieder mens is een apart wezen, met zijn eigèn talenten en mo gelijkheden. De maatschappij is erg gericht op prestaties, maar essentieel is dat een kind voldoende.ruimte krijgt om gelukkig te zijn, om ook aandacht te kunnen geven aan andere zaken dan de intellectuele en de materiële," aldus de heer Lengkeek, die verder wijst op het feit dat het van enorm groot belang is dat ouders en verzorgers voldoende tijd vrijmaken voor hun kind. Volgende week, in het tweede deel van de .weergave van het gesprek met de heer Lengkeek, onder meer iets over de massali teit van veel scholen voor voortgezet onder wijs. EJ. MATHIES het kind niet te hoog gegrepen is. Onze vraag aan drs. G.Lengkeek: hoe ziet u dit verschijnsel? De heer Lengkeek: „Dat komt inderdaad nogal eens voor. Hoewel ik dergelijke aan duidingen niet graag gebruik kan ik er niet helemaal omheen: ouders uit de z.g. lagere inkomensklassen doen vaak hardnek kige pogingen om te bevorderen dat hun kind straks meer kansen krijgt dan zij vroeger kregen, zo vanuit het gevoel dat dit kind maximale kansen moet krijgen. In een groot aantal gevallen kan het kind die ho gere opleiding ook aan, maar laten de ou ders toch vooral goed in het oog houden of dat echt het geval is. Om straks gelukkig te worden hoeft men echt niet de hoogste opleiding te hebben! Iets dergelijks doet zich ook voor bij de ouders in de z.g. ho gere inkomensklassen waar men veelal niet graag ziet dat hun kind een „lagere" oplei ding krijgt dan zij konden genieten. Ook hiervoor geldt: geef het kind de opleiding waarin het zich 't gelukkigst voelt. Het komt wel eens voor dat dergelijke kinderen een aantal malen moeten doubleren omdat ze in teite beter geschikt zijn voor een an dere („lagere?") opleiding. Dat kan een lij densweg worden. Ik heb bij veel ouders moeten pleiten voor hun kind omdat het een bepaalde opleiding niet kon klaren." „Laat men toch erg goed letten op de talenten van het kind. Als een kind van academisch gevormde ouders onvoldoende talenten zou hebben voor bijvoorbeeld het VWO, maar erg muzikaal is en daarin verder wil gaan moet het zo'n kans krijgen. Dat vergt een wijs beleid. Ik wil er overi gens direct aan toevoegen dat er heel wat ouders zijn die ook wat dat betreft de goede weg kiezen, die niet primair (etten op een later goed materieel welzijn, want daarom gaat het nogal een/ (zo in de zin van: je moet de moeilijkste en hoogste opleiding krijgen, want dan krijg je het later materiaal goed)." „Kijk, het gaat ook bij de opleiding vani de kinderen om de waarde van het leven. Als je die vanuit het christelijke geloof bij voorbeeld beziet kom je tot de conclusie leraar kunnen praten, wordt natuurlijk zoiets niet bereikt." Zo is er binnen.de scholen nog heel wat te doen, tenminste als wij de leerlingen be langrijker vinden dan hun prestaties en wij voor onze kinderen geen schoolfabrieken willen. En dat willen wij als ouders toch niet? Een van de gevaren die het geluk van een kind kunnen bedreigen is dat het, als gevolg van wensen die bij zijn ouders of verzorgers leven, op school constant op zijn tenen moet lopen. Wie de praktijk van het voort gezet onderwijs kent weet dat dit nogal eens voorkomt: niet zelden willen ouders een „zo hoqg mogelijke opleiding" voor hun kind, mjar de vraag is of zij zich dan voldoende realiseren of zo'n opleiding voor

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1977 | | pagina 11