c Wat moet je nu 'normaal' noei en? j Srunott GROOT CARNAVAL 39a80 3, 124.50 termeulen -I995 Pandora' helpt ex-psychiatrische patiënten éhde Doelen termeulen ótee n tjee keilt termeulen meditatie Het gaat om de uitgangspunten DE HAVENLOODS DONDERDAG 10 FEBRUARI 1977 ALGEMEEN Ó4DAMS01\i Nieuw model! Jaar pendule Op batterij, elektronisch geregeld Massief koperen uitvoering. Onbreekbare stolp. Schriftelijke garantie. vaD JJlrSlf Binnenweg 45 - Rotterdam Telefoon (010) 11 6615 Koopavonden geopend CARAVAN VERHUUR?^ BARC ECHEATIE verhuur vin nieuw* taercaravans een ciravan Ule past bij uw wapen ei Restitutie huurprijs bij aankoop i van Riebeeckweg 2. Schiedam, 01 Licht gewicht... schoudertas van polyurethaan met 4 ritsvakken,waarvan 1 met extra slot. Aan de schouderriem zit een anti-slip grip,zodat de riem niet van uw schouder glijdt. In de kleuren zwart.bruin en cognac. Afm. 27x31x20 cm. Van f 29,95 Ooit n normaal mens ontmoet? Enbeviel t?"Deze indringende dan iemand die met de ogen rolt. schuim op de mond heeft, niet vraag staat in witte letters op een zilverkleurig spiegelend affiche, normaal kan praten, kinderen verkrachtop zijn handen loopt of Onderaan in kleine lettertjes: „Deze spiegel wordt u voorgehouden gewoon gek doet. Wie ooit in een psychiatrische inrichting is geweest, door de Stichting Pandora. kan zjcfj eigenlijk niet meer veroorloven per ongeluk een theekopje Onze Nederlandse taal staat bol van woorden als getikt, een klap van te laten vallen of humeurig te zijn, want dan denkt men al gauw. de molen gehad, psychopaat, gestoord, abnormaal, gek. Zo 'n „gek"is „Kijk, die heeft 't weer. „Ooit 'n normaal mens ontmoet? beviel 't? Dat is eigenlijk een cynische vraag", zegt Treeske Blase, stafmede werkster van de Stichting Pandora uit Amsterdam. „Want wie is een nor maal mens? De scheiding tussen nor maal en abnormaal is niet reëel. Iedereen staat aan spanning bloot. Iedereen heeft zijn depressies, aar digheden en onaardigheden. Het is ontzettend moeilijk te beoordelen wat normaal is." De Stichting Pandora wil vooroor delen tegen ex-psychiitrische patiën ten tegengaan en de gevolgen daarvan structureel bestrijden. De basis hier voor werd in 1964 gelegd door de zeventigjarige Nederlandse Amerikaan A.L. van Ameringen. Hij stak in Amerika behalve veel energie ook veel geld in allerhande activiteiten op het gebied van de geestelijke gezondheids zorg. Dat Van Ameringen zijn geboor teland niet was vergeten, bleek toen de toenmalige Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid van hem een briefje kreeg met het verzoek om een bedrag in de staatskas te mogen stor ten. Een nogal ongebruikelijk en in ie der geval niet in te willigen verzoek, waarop de Minister adviseerde een stichting in het leven te roepen. Dat werd de Stichting Pandora. Van Ame ringen stortte 360.000 gulden en be paalde dat het doel van de stichting „het doorbreken van vooroordelen ten aanzien Van .ex-psychiatrische patiën ten zou worden". Omdat men in de Verenigde Staten óp het gebied van voorlichting nogal ver was, nam Trees ke Blase er een kijkje. Met in haar kielzog Van Ameringen kwam ze na drie weken terug. Van Ameringen kreeg de eerste nacht op Nederlandse bodem een hartaanval en overleed kort daarna. „Wij zijn ervan uitgegaan dat voor oordelen worden gevoed door angst en onwetendheid", zegt Treeske Blase. „Nu zeg ik: vooroordelen zullen altijd blijven bestaan. Mensen hebben recht op vooroordelen, dat heb ik misschien wercigemaakt. juist op deze plek geleerd. Toen ik - Het jaar 1971 betekende een door braak in de publieke belangstelling voor de psychiatrie. Jan Foudraine's „Wie is van hout" kwam uit; het sloeg in als een bom en kwam al spoedig op de lijst van best-sellers. „Pandora is de enige die in Europa op deze manier werkt. Tot 1971 kregen we bij de pers geen poot aan de grond", aldus Trees ke Blase. Foudraine's boek zou gevolgd worden door een reeks van andere publicaties over psychiatrie. Ook ontstond een groot aantal instel lingen en actiegroepen dat zich met de psychiatrie ging bezighouden. In Januari 1974 kwam liet „spiege lend" affiche van Pandora uit, dat ook in de vorm van een briefkaart gemaakt werd. Op 1 februari 1975 kwam na twee jaar voorbereiding de speelfilm „Kind van de Zon" klaar. Deze film werd in opdracht van Pandora gemaakt door René van Nie en is gebaseerd op het levensverhaal van een vroegere Pan- dora-vrijwilligster. De film bestaat in een bioscoopversie en een zestien milli meter uitvoering die wordt gebruikt bij inleidingen over de psychiatrie. Die inleidingen worden gehouden door ex-patiënten; Pandora beschikt over een team van 35 vrijwilligers. Tijdens zo'n bijeenkomst in Voorburg - waar bij overigens niet de film werd ver toond - sprak vrijwilliger Hans met vierde klas VWO. „Ik heb aan andere kant van de streep gestaan", zei hij. „Ik ben het lijdend voorwerp weest. Dat klinkt negatief. Nou klopt wel, want ik heb het negatief ervaren. Ik ben geen deskundige. Ik ben een beetje deskundig in het ziek geweest zijn. Over een periode van vijf tienjaar ben ik zesmaal opgenomen ge weest. Ik heb een heel lange periode van mijn leven in de knoop gezeten, maar ik ben er redelijk uitgekomen." vrijgemaakt VUn de ^°n de sPeeWm die in opdracht van Pandora EeUWÏg zicli 1 - - - - Wat gebeurt er als je de deur van de begon, wist ik helemaal niets. Mijn jaarlijks vier- d vijfdaagse cursussen in leukste projecten. De beihvloedine is kliniek achter je dicht slaat, vroegen enige ervaring was een debiel kind dat de mvrhiatrisrh* ucniviueuing is j b enige ervaring was een debiel kind dat de psychiatrische ik ooit eens in de tram had zien zitten, hoogste klassen 1 school in de paasvakantie. De cut VanJitLPorntSelinê'dif ikzelf'heb f," zi'n *°steloof e\de folteren ver- ingesteld. Tijdens het bezoek ïs" doorcenmkt hén ii tnf lÏÜ!™L ^sntuut. Zij mentor beschikbaar die met de kinde voor de veel intensiever. Het is wel een enorme de middelbare belasting voor de kinderen. We hebben daarom inmiddels een mentorschap we Hans na afloop van de bijeenkomst. Hans: „Ik heb bij veel mensen langde angst gemerkt vanhij ziet er wel goed uit, maar gaat het dadelijk toch niet gek<3nien^d^at' kennis^in^eder geval^ltot ,khunne.mèff°.fn op ren kan praten. Als je zeventien jaar verkeerd. Dat betekent dat mensen'je te^rieidt Dan U d" ££,*521 Z. de versc™lende therapie-afdelingen, bent en je weet van niets, kun je het voor eeuwig ziek hebben verklaard. Ik begrip leidt. Dan is de eerste stap ge zet. Maar een mens kan niet leven zonder vooroordelen, dat zou teveel gevraagd zijn. Je kunt niet van iemand verlangen zonder vooroordelen dus zonder angsten te leven. Vooroordelen mogen er zijn, maar ze mogen niet uit groeien tot handelingen die nadelig zijn voor anderen. Die kun je bestrij den." Voorlichting Het eerste jaar van het bestaan Pandora besteedde Treeske Blase aan een uitgebreide oriëntatie. „Na dat jaar leefde ik in een volslagen modderpoel. Ik wist niet hoe één en ander aan te pakken", vertelt ze. „Toen heb ik de knoop doorgehakt. Angst is moeilijk aan te pakken, dat is een gevoelszaak. Ons startpunt werd onwetendheid. We besloten de zaak via voorlichting aan te pakken. Omdat we een piepkleine stichting waren, hebben we het afgebakend. We kozen voor jongeren zestien tot twintig jaar." .Maar hoe doe je dat? Wij wilden psychiatrische patiënten in contact brengen met jongeren door middel van excursies. Dat was een moeilijke zaak. Inrichtingen stonden toen bol van de excursies en wij wilden aapjes kijken voorkomen. Daarom wordt na een ge zamenlijke inleiding de bezoekende groep pijlsnel in kleine groepjes van drie man ingedeeld. De ene groep zal samen met de patiënten theedrinken, een andere groep zal gymschoenen aandoen en met de bewegingstherapie meedoen. In totaal brengen ze zo'n anderhalf uur op één afdeling door. Het heeft jaren geduurd voor er een klein projectje uitgroeide, want de di recties zaten niet te wachten op Pan dora." au we samenwerking met het Contactcentrum Bedrijfsleven Onder- - Den Haag organiseert Pandora Treeske Blase: „Dat is één van onze IDEALE VOOR— EN NASEIZOENS VAKANTIE IN NOORD-LIMBURG 6 persoons stenen bungalows, volledig ingericht, staan voor u klaar in een kompleet rekrea- tiepark en een schitterende om geving. recreatie-oord l) Klein Vink (L.l, Tel 04703 1684 zo. 13 februari - grote zaal - 20.15 uur Show met o.a. de Mounties, de Kermisklanten, Imca Marina, Nico Haak, de Twee Pinten, Frank en Mirella en het Carnavals Showorkest. Presentatie: Harry Touw f 11.-, f 13.50 en f 16.- Kaarten verkrijgbaar aan de kassa van de Doelen. Telefonisch reserveren (01b) 132490 emotioneel wel eens moeilijk krij- vind dat een heel fundamenteel voor gen-" oordeel. Toen ik een overlijdens-risico- verzekering afsloot zei de verzekering dat ik een verhoogd risico vormde. Dat is onverdraaglijk: je bent ziek, je blijft ziek en je zult nooit meer beter wor den. Ik betaal nu een veel hogere pre mie." Treeske Blase: „Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven die vinden dat psychiatrische patiënten moeten worden opgesloten. De groep waar wij ons op zouden moeten rich ten, draait de tv-knop om of slaat arti kelen over. Dat is onze eeuwige twij fel: wij komen juist niet bij die groep die wij willen bereiken. DICK VAN DER LUGT 'Stille nacht' voor Iran-actie wacht Morgen, vrijdag 11 februari, houdt de werkgroep Rotterdam van Amnesty International een „stille wacht" op het Lijnbaanplein in het kader van de Iran-actie. Van 17 tot 21 uur kunt u bij een informatiestand van alles te weten komen over het werk van -deze organisatie. Ook zaterdag van 11 tot 17 uur kunt u er terecht. Kant en klaar... zijn deze prachtige gordijnen van 80/20 viscose/nylon, kompleet met hakenband en keurig afgezoomd. Kleuren: goud,appelgroen,donker- groen,oranje en beige. In verschillen de hoogtes, vensterbank- en kamer- hoog: Breedte Hoogte 120x220 cm voor 240x220 cm voor f 42,-- 120x260 cm voor f 22,95. 240x260 cm voor f 45,90 Praktische wenken voor doe-het-zelvers De bouwmaterialenhandel De Boo in Rotterdam en Delft heeft een bijzon der praktisch boekje voor de doe-het- zelvers uitgegeven. „Spelen met 't huis", dat geschreven is door Rolf Boost, geeft vooral informatie over de verwerking van bouwmaterialen in en om het huis. In de meeste gevallen geeft het boekje geen uitgebreide werkbeschrijving. Het nut van het boek is vooral gelegen in het feit dat de doe-het-zelver een indruk krijgt Van de toepassing van de bouwmaterialen die op de markt zijn. Onderwerpen die o.a. worden behan deld zijn metselen, tegels zetten, isola tie, vloeren storten, tuinieren, verwer king van kunststof en ruimtewinst. Spelen met 't huis kan men tegen' verzendkosten van vier gulden bestel len bij Bouwmaterialenhandel A. de Boo, Rotterdamseweg 274 in Delft. 3M De jonge mensen van vandaag van goed voorbij de dertig jaar pluizen de huizen van hun ou- I ders na, op zoek naar de prulla- ria, de heisa, kortom1 al de j dingen waarmee hun ouders Ivoor de oorlog het huwelijk in- I gingen. Want wat van grootma was dat I hebben ze gemist. Dat werd lichtvaardig weggegooid, daar- I na weer opgevist door vodden- man, nu antiquair die gekke I prijzen vraagt voor linnenkast, ovale tafels op één poot. Oma, I lang dood, is brood. I Het kleinste stukje kost al geld. De stenen po met blauwe rand het vrome spreukje aan de wand, geschilderd op diepzwart fluweel. Oma is niet meer te betalen. Van armoe komt de jeugd nu maar troep uit de ja ren dertig halen. Wasted, poetsdoos, lampekap eiken dressoir, keukentrap. Is 't nostalgie? Is het 't onbewust terugverlangen naar de veilig heid van moeders schootWat zou 't zijn? Zou 't angst voor morgen? Angst voor de toe komst zijn? Leen de Zwart. economic travel service voordelig reizen Elke kliënt een waardevol kennismakinas-oeschenk (linnen(l) reistas inhoud). Kies bij ons uit meer dan 1000 vakantie-bestemmingen. Alle reizen onder volledige garantie. Bel nü voor toezending reisinformatie: 010-12 92 50 of 12 92 37 Schiedamsedijk 71a Rotterdam (verlengde vd Coolslngel) Slaapkamer... Voor mensen die met hun tijd meegaan. Deze moderne zwart met witte slaapkamer heeft een zeer apart hoofd bord bestaande utt twee nachtkastjes met laden, 1 boven- kastje met rookglazen deurtje ert 1 met een spiegeldeurtje Sn6! T:e v®rli?htin,9 boven het bed- Afm- ledikant 140x200 cm. Het geheel is afgewerkt met dekoratieve alu minium strips. Van f 529,- voor 249,- 419,- Inlegramen v a. f 109,95 Bijpassende 2-deurskast f 249.- Bijpassende 3-deurskast f 419. In het deze week uitgekomen maandblad van de Nederlandse Christelijke Vrouwenbond verscheen een twee artikel van me vrouw G.J. Strikwerda-van Klinken over haar belevenissen in de Sovjet-Unie. Nog altijd, ook al zijn de reis-faciliteiten aan merkelijk eenvoudiger geworden, bezien wij degenen, die daar heen gaan als bevoorrechten die ons dingen kunnen vertellen die wij "uit onszelf" niet kunnen weten. En dat is ook zo. Ze hebben ook niet voor niets het voorrecht om achter een gor dijn te mogen kijken. Maar al te graag vertellen zij ervan, wetende dat ze een gretig gehoor hebben. Het gordijn hangt er nu eenmaal. Zo langzamerhand een beetje een interessant - doenerig geval mét een pikant randje van iets te willen verbergen Naties die iets te verbergen hebben moeten rekenen op achter docht. Zo hij zijn gasten wantrouwt, is in.- dit geval de waard. Alle informatie en toenadering van mensen tot mensen mag ons nimmer doen vergeten, dat er nog altijd bijzonder veel mensen direct onder dit régime lijden, verbannen worden en in z.g. klinieken worden gefolterd. Het systeem heeft volgens ve len nu lang genoeg de tijd gehad (zestig jaar) om te kunnen bewijzen dat het de moeite waard is om ermee in zee te gaan. Nog steeds schijni dat niet gelukt te zijn. Bovenstaande opmerkingen hebben niets te maken met in bepaalde kringen opgang makende golven van anti-communis- me. Het wereld anti-communisme is niet geïnteresseerd in de Sovjet-Unie en nog minder in de Russische mens, het is alleen geihteresseerd in de opvattingen van mensen uit eigen omge ving en dan met name voorzover die op gerechtigheid aandrin gen en omstandigheden waarbij mensen in de knel komen onthullen. Mensen die zulke dingen voorstaan heten bij hen "communisten". Ze worden ervan belasterd te behoren tot de KGB, ze worden verdacht gemaakt en zonder verhoor ge vangen gehouden (Zuid-Afrika) of op straat gekidnapt, ontkleed, in elkaar geslagen en in 't gunstigste geval ergens in een riool gesmeten en anders meteen vermoord. Ongetwijfeld is dit de droesem van het wereld-anti-communisme Wat bovenop drijft komt meestal niet veel verder dan de eeuwen-oude vrees voor mensen die anders denken. Maar goed, dat alles neemt niet weg dat er juist op het systeem en de methodes van de Sovjet-Unie en sommige van haar satelliet- landen terecht kritiek uit te oefenen is en dat daar niet zelden heftige protesten in naam van mensenrechten op hun plaats zijn. Wij keren nu terug naar het artikel van Mevrouw Strikwerda. Daarin vertelt zij dit keer o.a. iets over het onderwijs. Kort en informatief. Men kent in de Sovjet-Unie een tienjarige leer plicht en die zou zelfs graag tot elf jaar verlengd zien. Twee- en zeventig procent van het personeel bestaat uit vrouwen en ook hierin wenst men verandering. Het onderwijs schijnt gebaseerd te zijn op de volgende drie uitganspunten: •Het.kind moet opgevoed worden tot het collectivisme. Competitie is een menselijk gegeven, het bevordert de prestaties van de mensen, dus ook van de jeugd, als zij in onderlinge riva liteit gedwongen worden tot het beste kunnen. Een kind heeft in de opvoeding zowel de confrontatie met mannen als met vrouwen nodig. Met het laatste zullen velen de minste moeite hebben. Het is kortweg een juist standpunt. Men kan zich even afvragen hoe dat bij ons ligt. Het tweede is bedenkelijker. Het doet ronduit kapitalistisch aan. Compensatie, rivaliteit en prestatiedwang zijn geen dingen waarvoor bij ons mensen achter spandoeken te krijgen zijn. Zelfs niet in de kringen van de meest conserva tieve scholen. In deze kapitalistische maatschappij hebben we ons zelf, meen ik, dermate door, dat we hier niet meer achter staan. Hoe het dan wel moet, is vers twee, maar ik denk dat niet veel onderwijsmensen in die tweede stelling iets herkennen van wat zij onze jeugd zouden willen onderwijzen. Bijna had den we geschreven: willen aandoen. Het communisme is kapi- talistischer dan men denkt. Het getuigt van een verregaande verblinding om te menen met zo'n stelling mensen gelukkig te kunnen maken en ze naar 't een of ander morgenrood te kun nen voeren. Of het moest zijn het rood van een bijzonder bloedige morgen. Maar de eerste stelling verdient waarschijnlijk onze meeste aandacht. Ik weet niet of het woord collectivisme van mevr. Strikwerda zelf is of een vertaling. Het is anders wel ont hullend. Had er gestaan "collectiviteit" dan zou men er nog anders over kunnen denken. Collectivisme staat tegenover individualisme. Beiden zijn als "ismen" te verwerpen. Het communisme heeft het kapitalisme altijd z'n individualisme verweten. Vaak terecht. Eigenlijk helemaal in de lijn van de tweede stelling. Alleen al een bewijs hoe hier met de natte vinger gewerkt wordt. Want van rivaliteit, competitie en presta tiedwang maak je natuurlijk ijzige individualisten, met maar één interesse: het niet- of welbegrepen eigenbelang. En dat ver wijten zij onze landen en ons systeem. Maar zelf slaan ze om in het tegendeel, dat van het collectivisme. Toen ik eens in Berlijn was vertelde men mij dat kleine kinderen daar al in crèches geconfronteerd werden met immens groot speelgoed. Het speelgoed had zulke afmetingen dat je er in je eentje niet mee kon spelen. Je moest wel de hulp van anderen inroe pen. Nu mag dat voor een experiment en om het team-gevoel te ontwikkelen voor een keer eens aardig zijn, maar als je tien jaar lang in die richting gedramd wordt laat zich vragen of er iets van de eigenheid van de mens overgebleven is. Waarom ik dit alles ophaal? Al was het alleen maar om aan te tonen hoezeer een systeem vooronderstellingen heeft. Voor onderstellingen die samenhangen met levensovertuiging en geloof. Zulke dingen te horen versterken mij in de gedachte dat het bijzonder wijs is om te blijven vragen hoe profeten en apostelen en met name Jezus van Nazareth over de mens dacht. En wat Hij vond dat een mens zou moeten worden. In onze cultuur dreigen deze laatste dingen steeds meer plaats te moe ten maken voor zg. pragmatische opvattingen. Opvattingen die volgens de uitdenkers zoveel te maken hebben met de praktijk van het leven. Maar dan blijft natuurlijk wel de vraag: welke praktijk? Die van een zichzelf overgroeiende en onmogelijk makende ver- techniseerde wereld? Die van een samenleving die maar één ideaal kent, samen te vatten in het woordje "meer"? Ik zou me kunnen indenken dat weldenkende jongeren tegen zulke din gen zeggen dat ze voor hen niet hoeven. Evenmin als die uit gangspunten van het Sovjet-Unie-onderwijs, VISSERMAN.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1977 | | pagina 9