n
Zeilen
op zee,
een
uitdaging
Waarom zo
schokken^ Henk?
éADAMSOIt
termeulen
Twee gratis
vakanties op
De Eendracht
Hedendaagse keramiek in Gouda
termeulen
Mee h
tjeó
keil*
termeulen
Geloven is geen vanzelfsprekende zaak
DE HAVENLOODS DONDFRDAG 10 MAART 1977
De Eendracht in volle zee op avontuur.
Bijzonder modieuze badmantels
van 100% katoenen badstof. Fijn
'oor de vakantie, op de camping,
n de sauna of gewoon thuis. Het
vlotte model heeft twee zakken
en een strikceintuur. Kleur wit
met een blauwe bies, of wit met
een rode bies. Maten 36 t/m 50.
Nu
f 49,00
Zwerven over de oceanen met een echt zeilschip! Er zijn ongetwij
feld duizenden die hiervan dromen. Dan komt de dag van vertrek.
De zeilen van gaffelschoener worden gehesen. Deze droom kan
werkelijkheid worden....
Op deze pagina volgt een uitnodiging aan alle jongeren tussen 16
en 26 jaar die wonen in het verspreidingsgebied van De Havenloods.
Misschien kan zelfs gesproken worden van een uitdaging. Wie die
aandurft, heeft wellicht een aantrekkelijke beloning voor zijn of
haar prestatie in het vooruitzicht. De beloning is niets minder dan
een tweeweekse vakantie, avontuurlijk en gratis.
Deze aanlokkelijke buitenkans ligt
buitengaats: op het ruime sop van de
Noordzee en waarschijnlijk ook de
Atlantische Oceaan. Een opvallend
schip, dat steeds meer belangstelling
geniet, bevaart de wijde wateren met
een markant doel: de opvarenden een
directe kans bieden om vertrouwd te
raken met de gedragingen van het
element en met de „stuurkunst" die
ALGEMEEN
van de schipper wordt vereist. De Eendracht.
De uitdaging
Maar dat opvallende schip biedt
meer: de kans om aan boord een
boeiende voor velen ongekend plezie
rige en ongedacht fraaie vakantie
door te brengen. Hoe dat zeeschip
ook vaart en waarheen het ook
koerst, het brengt bij elke afmering
een gezelschap voldane zeevaarders
op de wal. Het is 't inmiddels alom
bekende zeeschip De Eendracht, dat
daartoe de garantie biedt.
De Havenloods biedt zijn jonge lezers,
die de uitdaging aandurven, de kans
om ook de stap aan boord van het
zeilend zeeschip te zetten en twee
weken lang het element te trotseren,
temidden van de zuivere zeelucht. De
uitdaging die deze krant hier op
werpt, is een gezonde sportieve uit
nodiging aan alle jongeren tussen 16
en 26 jaar. die hun rol van „landrot"
even kwijt willen!
In de drie vorige jaren stelde De Ha
venloods twee lezers in de gelegen
heid om mee te varen, dit jaar
gebeurt dat opnieuw. We willen
dat net als verleden jaar weer zo
eerlijk mogelijk doen. De aspirant-
scheepgangers kunnen zichzelf als
het ware aanprijzen. Niet door een
Allemaal in de mast: het zeil gaat uit!
In het stedelijk museum „De Mori
aan" in Gouda zal van 5 t/m 29 maart
een tentoonstelling te bezichtigen
zjjn van hedendaagse Nederlandse ke
ramiek.
Keramiek is gemaakt van aardewerk.
Klei, het voornaamste materiaal,
wordt gevormd met de hand, op de
draaischijf of met een mal en daarna
geglazuurd en gebakken. Het vervaar
digen van keramiek vereist een zeer
specifieke vakkennis en veel oefening.
In veel van de in deze collectie opge
nomen werken komt deze vakken
nis duidelijk tot uiting. Maar keramiek
blijkt niet louter ambacht. Een kera-
De overvloedige demonstratie van
ambachtelijke vaardigheid zou dan
maar afleiden van de eigenlijke be
doeling.
Maar tussen het puur verfijnde kera
mische object en een zo eenvoudig
mogelijk aangegeven idee, liggen veel
mogelijkheden.
De collectie laat daarvan iets zien, er
is een grote variatie van de op de
draaischijf gemaakte vazen tot sculp
turaal opgevatte objecten.
Het onlangs verschenen boek „Neder
landse Keramiek 1900 - 1975", ge
schreven door Miek G. Spruit Lede-
boer, zal op de tentoon stelling ter in
zage liggen.
Het stedelijk museum „De Moriaan"
is gevestigd aan de Westhaven 29 in
Gouda. Openingstijden: maadag t/m
zaterdag 10-12.30 uur en 13.30-17
uur, zondag 12-17 uur. Zaterdag is
de toegang gratis.
economic
travel service
voordelig reizen
Elke kllënt een waardevol
kennismakinns-oeschenk
(linnen(l) reistas inhoud).
Kies bij ons uit meer dan
1000 vakantie-bestemmingen.
Alle reizen onder volledige
garantie.
Bel nü voor toezending
reisinformatie:
010-12 92 50 of 129237
Schiedamsedijk 71a Rotterdam
(verlengde vd Coolsingel)
Een juweeltje...
Deze moderne slaapkamer uitgevoerd in zwart/
wit, afgewerkt met. aluminium strips. Ledikant 140x
zuu cm, 2 nachtkastjes en een ombouw met spieqel en
veel bergruimte. Deze slaapkamer (ongemonteerd) koopt u
nu voor het droomprijsje
van f 498.-- voor 2 Q
bijpassende 3-deurskast f 375,--
Inlegramen vanaf f 109,95.
brief in te sturen, waarin ze hun-
persoonlijke kwaliteiten roemen, wel
door te schrijven wat hen in de zee
en in de zeilscheepvaart trekt.
Waarom is zeilen op zee boeiend?
Wat verwacht je ervan? Waarom
nodigt de zee uit tot het avondtuur?
Schrijf het ons, liefst zo bondig
mogelijk!
Wie doen er mee?
Alle jongeren die geboren zijn tussen
22 juli 1950 en 9 juli 1961 kunnen
meedoen. In veel maar liever weinig
bewoordingen (met een briefkaart of
in een brief) kun je „zee en zeilen"
vanuit eigen gezichtsveld beschrijven.
De schrijvers die op papier het meest
overtuigend naar voren komen, kun
nen aan boord. Dat betekent dus
niet dat degenen die de mooiste
woorden kiezen en de prachtigste
zinnen samenstellen automatisch
winnaars zullen zijn!
De twee hoofdprijzen (beschikbaar
gesteld door De Havenloods en het
comité Rijnmond van de Nationale
Vereniging „Het zeilend Zeeschip")
in deze schrijfwedstrijd zijn de
kooien, baarnaast zijn er nog acht
andere prijzen (waaronder prachtige
scheepvaartboeken van Uni-boek),
die de moeite van het schrijven zeker
lonen!
Voor deelname moeten jongeren aan
de gestelde leeftijdsgrenzen voldoen,
terwijl zij worden geacht tjure
vakanties niet zelf te kunnen bekos
tigen. De brieven moeten worden
voorzien van naam, volledig adres en
leeftijd en worden gestuurd aan: De
Havenloods, tav. Marco van Milaan,
postbus 1980, Rotterdam.
De Tweeweekse reis met De Een-
dracht begint zaterdag 9 juli in Bres-
kens en eindigt in Den Helder op
vrijdag 22 juli, een uitzonderlijk
goede tijd dachten wij.
Uitnodigend
Tenslotte: werp je in gedachten en
op papier maar alvast op het zilte
nat en het uitnodigende schip De
Eendracht. Wij als redactie zijn
enorm benieuwd.
SU
Tante Stien
vierde haar verjaardag
De aanhang
Die 't nog beleven mocht
Zocht gretig
de nog niet-bezette stoelen.
Bedaagde mensen,
bedaagd en bejaard.
Opgetut deden ze denken aan
Getuigde platbodemschepen
Uit een een voorbij verleden
Stoer en sterk nog
bol en rond.
De conversatie
in de mannenhoek
Bewoog zich luidruchtig
Om het werk van alle dag.
't Gesnater bij de vrouwen
Werd gelardeerd
met uithalig hoe-gelach.
't Lucht op
zo 'n luide loeier
Na een drukbezette dag
Maar 't jaagt
de decibellen wel
Gedurig over de rooie streep.
Toen er toch eventjes
een stilte viel
-ze komen op z 'n
onverwachts, die dominé's
Riep ome Jaap:
De nieuwe dokter
wou me niet onderzoeken
Hij schold voor
„hippe donder" of zoiets
Ik vind 't een schande!
Hilariteit alom -
maar ook verontwaardiging
Ome Jaap, stemmig in 't zwart,
diaken
Tante Stien
werd rood van woede
Om wat haar broer
was aangedaan
Ze zou die dokter...
en ze deed het
d 'A ndere dag.
Mens, lachte de arts,
hypochonder
Zal 'k gezegd hebben en
dat is iemand
Die maar dénkt
dat-ie wat heeft.
Op weg naar huis
was tante Stien
't Vreemde woord
alweer vergeten
Een scheldwoord blijft het,
dacht ze boos
en die dokters moeten
op hun woorden letten.
LEEN DE ZWART
Kurz...
een begrip voor kwaliteit en
luxe. Fijne veldbedden van
sterk buisframe overtrokken
met oersterke stof in fleurige
dessins. Hoofd en voeteneinde
verstelbaar door middel van
patentscharnieren. Maat 63x
190 cm. Keus uit 2 modellen
als 2-poots veldbed.
van f 75,-- voor
Als 3-poots veldbed met ge
polsterde overtrek
f 99.- voor
Straks komt 't nieuwe weekblad Privé. Privé voor u.
Van Henk van der Meyden en zijn mensen.
Privé wordt liefde op 't eerste gezicht.
Daarom krijgen de snelle beslissers de twee
nummers die in maart verschijnen gratis.
En een welkomstattentie: een Privé button en
een serie Privé stickers. Met de kans op een
Privé-diner voor twee in de Club Privé in Amsterdam.
Vul de voor-intekenbon in.
Dan zit u straks op de eerste rij. Privé.
Pielde op emle geziekt
^""privé is voor mij liefde op 't eerste gezicht
I k neem daarom een kwartaalabonnement èf 15,-
halfjaarabonnement a f 30,
jaarabonnement a f 60,
J en krijg de nummers van maart gratis, en het
welkomstcadeautje met kans op 'n Privé-diner voor twee.
I
I
Naam:
Straat
Plaats:
j naiiuieKenmg
Ik wacht met betalen op de acceptgirokaart.
I In open enveloppe zonder postzegel sturen aan
^Weekblad Privé, Antwoordnummer 1980, Amsterdam.
Een indruk van een manier van r.k. kerk-zijn in een nieuw
bouwwijk, of beter gezegd in drie wijken. Meer zou ik wat
hierna volgt niet willen noemen. Het is geen verhaal dat opgaat
voor élke nieuwbouwwijk. Twee zijn echt nieuw: Alexander-
Polder en Ommoord; de derde, Capelle aan de IJssel, is de
forse uitbreiding van een reeds langer bestaande kern. Het gaat
om drie wijken omdat we al een aantal jaren heel concreet
en zeer intensief samenwerken in één zielzorgdistrict. Me' een
team van op het ogenblik tussen de zes en zes-en-een-halve
pastor. En met een duidelijk gedeelde verantwoordelijkheid
van „leken" en pastores, waarbij de laatsten in toenemende
mate als een van de vele werkgroepen worden beschouwd.
Het is een „andere" situatie, waar we nog voortdurend mee
moeten leren leven. Er zijn ogenblikken dat de pastores nog
wel eens moeite hebben om los te komen uit de historische
situatie waarin zij het laatste woord hadden. Er zijn ook mo
menten waarin de mensen die een stuk verantwoordelijkheid
dragen voor het kerkelijke reilen en zeilen in Alexanderpolder,
Ommoord en Capelle, het daar moeilijk mee hebben: omdat dé
pastores bewust weigeren het laatste woord te spreken.
Maar we leren steeds beter de verantwoordelijkheid met elkaar
te dragen. Het betekent niet alleen in open samenspel met
elkaar het beleid en het gezicht van de kerk bëpalen, het
betekent óók dat leken op een aantal punten taken van pasto
res overnemen. Een ontwikkeling die mede een oefening voor
de toekomst betekent, waarin de kerk het met nog'minder
pastores zal moeten doen.
Om wat voorbeelden van dat overnemen van taken te noemen:
er zijn in ons gebied verhoudingsgewijs veel groepen die zich
met de voorbereiding van diensten bezig houden (iets wat
ook elders gebeurt) en die zelf ook een actief aandeel in die
diensten hebben. Werkgroepen met namen als themavieringen,
gezinsdiensten (aansluitend op de katechese op de basis
school), oecumenische diensten en ga zo maar door.
Ook bij dopen en trouwen - en naar we hopen binnenkort
ook bij sterven - zijn werkgroepen van „leken" actief. Dopen
en trouwen zijn bij ons geen zaken, die als vanzelfsprekend
gedaan worden. Er gaat altijcf een aantal gespreken aan vooraf.
Gesprekken die in toenemende mate worden begeleid door
leken, die bij voorkeur niet met één paar doopouders of met
één stel dat wil gaan trouwen worden gevoerd - al is dat moge
lijk maar met een aantal ouders of een aantal mensen, die
willen gaan trouwen. Daarbij komen vragen aan de orde als:
waérom wil je je kind laten dopen of waarom willen jullie
je huwelijk laten inzegenen? Dat betekent, dat ook je eigen
geloven aan de orde komt. Het gebeurt dan ook wel, dat
ouders na zo'n serie gesprekken hun kind niet laten dopen, of
dat een stel zegt: we zien af van een kerkelijke huwelijksinze
gening. Met andere woorden: geloven is geen vanzelfsprekende
zaak. Dat zou je eigenlijk de achtergrond kunnen noemen van
de hele manier waarop we in Alexanderpolder, Caplle en
Ommoord proberen gestalte te geven aan ons kerk-zijn.
Nog wat voorbeelden'
Er zijn mensen in ons district die in de diensten alleen te
weinig ons gemeenschap-zijn tot uiting vinden komen en die
daarom zoeken naar ander, intensere vormen. Ook al is het zo
dat de diensten niet een geisoleerd bestaan in het weekend
leiden, maar vaak lijnen trekken naar het leven van alledag, wat
ook in de vorm tot uiting komt. We zetten nog al eens vraag
tekens bij zaken, die we vanuit de traditie op een bepaalde
manier gewend zijn. In Ommoord uit zich dat bijvoorbeeld in
een zo veel mogelijk optrekken met de kerken van de refor
matie. Onder meer tot uiting komend in een gezamenlijk kerk
gebouw, een gezamenlijk blad (oplage 5300) een aantal oecu
menische diensten per jaar en een vrij groot aantal oecu
menische werkgroepen, die zich nog weer met andere aspecten
van kerk-zijn en samenleving bezig houden.
In Capelle betekende het vorige zomer bijvoorbeeld dat toen
tijdens de vakantieperiode het aantal diensten in het weekend
verminderd werd, een groep „leken" op zaterdagavond een
gebedsdienst organiseerde. Het betekent ook als kerk betrok
ken zijn zaken als een wereldwinkel, een jongeren-adviescen
trum, een rechtswinkel en vormingswerk.Het is duidelijk dat
proberen op deze manier kerk te zijn, in een aantal geval
len duidelijk kiezen betekent. Niet iedereen kan zich daar in
vinden. Er zijn mensen die vinden dat er te veel dingen
overboord gezet worden of dat er te veel aandacht wordt be
steed aan zaken die niet „des kerks" zijn. Ze kunnen er zich
niet meer in vinden. Ze haken af of zoeken ergens anders een
plek om hun kerk-zijn te beleven. Dat is een zaak waar niet
iedereen in ons district die een stuk verantwoordelijkheid
draagt, het even gemakkelijk mee heeft. Ben je niet verplicht
om als kerk in een bepaald gebied een dusdanig aanbod te
doen, dat zo veel mogelijk betrokken mensen zich daar in
kunnen vinden? „Betrokken mensen" is in ons district dan
ongeveer 20 pet. van de mensen die als r.k. geregistreerd
staan
We hebben dan ook duidelijk te maken gehad met een periode
van een afnemend aantal kerkgangers. De laatste tijd consta
teren we echter een groeiende belangstelling. Het blijkt echter,
althans in Ommoord - maar ze komen ook van elders uit
Rotterdam en daarbuiten duidelijk een andere groep te zijn:
mensen die van de traditionele kerk vervreemd zijn of daar kri
tisch tegenover staan. Het zijn mensen die zich echter wel kun
nen vinden in de manier waarop wij proberen aan het kerk-zijn
gestalte tegeven. Het blijkt ook een groep mensen te zijn die
buiten het (onregelmatig) naar de kerk-gaan. op nog een
andere manier betrokken is of verantwoordelijkheid wil dra
gen in een of andere werkgroep.
Alles bij elkaar zou jet kerk-zijn in Alexanderpolder, Capelle
en Ommoord kunnen schetsen als niet-traditioneel, met vrij
veel mensen die zich betrokken voelen, niet'altijd even ge
makkelijk, maar wel boeiend en dynamisch. Meer dan een
oppervlakkig beeld heb ik niet kunnen geven. Misschien zijn er
mensen, die meer willen weten. Daarom een paar telefoon
nummers om informatie te vragen (alle 010): 21.54.83,
20.34.59 en 50.23.54. Deze nummers kunnen 's morgens op
werkdagen gebeld worden.
Hans Bunnik
(geen pastor, wel lid van het kernteam „parochieraad" van
Ommoord en lid van de ledenraad van het district Alexander-
stad.