'Zonder Pasen zou ik het niet uithouden' OPREIS 115.50 zfADAMSON, termeulen Zuster Hildegardismissie in Oude Westen MESHEDvoorBED-KASTEN Geref. vrouwen bijeen in Ahoy' lialï? Cruise-reis naar Engeland voor lezers De Havenloods termeulen Meen tjez> ke termeulen meditatie Tekenen van hoop DE HAVENLOODS DONDERDAG 7 APRIL 1977 ALGEMEEN Heerlijk relaxen- in zo'n zalig zachte kussenfauteuil. Deze stoej is verstelbaar in 4 stan den, heeft een hoge rug voor opti maal zitkomfort. De kussens zijn van 4 cm dik polyaether en bekleed met een zonnig dessin. Geheel inklapbaar dus makkelijk mee te nemen op vakantie. Keus uit diverse des- an kleuren. Nu f 45,00 voor We zitten in een hoek van het speellokaal, temidden van kleutermeu belen en speelgoed. De personeelskamer van de kleuterschool ..De H. Engelbewaarders" is prijsgegeven. ,.We moeten ook ergens kun nen stencillen en spullen opbergen" zegt zuster Hildegardis van Gurp. „Deze oude schoolgebouwen hebben geen personeelskamers". Ze zit tegenover me, een vriendelijke vrouw die een grote rust uitstraalt. „Zou u niet liever eens een kleuter school in Hillegersberg of Kralingen willen leiden?" vraag ik onnozel. Ze kijkt me verbaasd aan. „O nee, nooit. Hier ben ik thuis. Ik houd van deze kinderen, ze zijn lief en dankbaar. Je hebt het gevoel dat je iets voor ze kunt doen. Het gaat hier niet alleen om schoolwerk, de kinderen brengen heel wat meer problemen mee en daar kun je wat aan doen." Zuster Hildegardis heeft heel bewust juist voor deze school en deze buurt gekozen. En ze blijft daar voor kie zen ook nu er weer heel andere pro blemen spelen dan toen ze hier begon. We komen op het.onderwerp „buiten landse kinderen". Ik mag raden hoe veel Hollandse kinderen er nog op haar school zitten. Het blijken er nog minder te zijn dan ik met mijn laag ste schatting aangeef. „Er zijn nog 12 Hollandse kinderen op de 100! We moeten oppassen dat nu niet de Hollandse kinderen als minderheid worden gediscrimineerd. We moe ten nu om heel andere redenen bij zondere aandacht juist aan die Hol landse kinderen geven. Daar hebben de ouders recht op." Als ik vraag of zoveel verschillende kinderen elkaar wel verdragen, wordt mij snel duidelijk gemaakt dat discri minatie en rivaliteit door volwasse nen zijn uitgevonden. Op de kleuter school wordt niet gediscrimineerd. Kinderen aanvaarden elkaar zonder problemen. Later komt dat pas, op de lagere school, als kinderen de ou ders gaan napraten. Zuster Hildegardis en haar „tien nationaliteiten door B. TER HAAR „Bewaarschool" De moeilijkheden liggen op andere gebieden. Bij voorbeeld bij het feit dat een school als deze met dezelf de maten wordt gemeten door de schoolinspecties als andere scholen. Dat betekent dat gewerkt moet wor den met groepen van maar liefst 25 kinderen van soms 10 nationaliteiten. Daardoor kom je haast niet verder dan „bewaarschool", terwijl er zoveel meer moet gebeuren. De overheidsbe- palingen zijn niet aangepast. Je moet hier met veel kleinere groepen kun nen werken. Bovendien ben je hier niet alleen on derwijskracht, je moet ook maat schappelijk werk doen, voorlichting geven, verzorging bieden, talloze klus sen doen. „Jij een beetje dokter" zegt een kind als zuster Hildegardis voor de zoveel ste maal een wat verwaarloosde wond verbindt. „Er gaan hier hele pakken verband doorheen", zegt ze en voegt er aan toe dat er meer personeel moet zijn om het allemaal te kunnen doen met meer zorg en respect. Ik probeer ook eens die vervelende en afgesleten kritische vraag"die zo vaak aan het bijzonder onderwijs wordt gesteld: „Als er zo weinig ka tholieke kinderen zijn, hoe kan deze school dan katholiek worden ge noemd?" De zuster gaat niet in de verdediging maar maakt me opvallend bescheiden en voorzichtig duidelijk waarom ze heel overtuigd is van het goed recht van een katholieke school, \OUDE BINNENWEG 137 - ROTTERDAM - TEL. 010-135993 De Bond van Gereformeerde Vrou wenverenigingen houdt dinsdag 3 mei in het sportpaleis Ahoy' in Rotter dam een Ontmoetingsdag. Het thema van deze bijeenkomst, die een jubi leumkarakter draagt, is "Samen kom je verder". Het zal worden verwoord door de dames M.J. van der Veen- En dat valt op in deze geneurotiseerde buurt. Wie is er in het Oude Westen nog zo rustig? Ze is hier al lang en hoopt ook nog lang te blijven. AI meer dan 25 jaar, met een korte onderbreking toen ze de taak van overste in haar Franciscanesserorde moest vervullen. ,,Ik wilde graag in de mis sie maar politieke omstandigheden lieten het niet toe". hier vooral dat kinderen leren respect te hebben voor elkaar. Dat ze voelen: wij tellen ook mee, ook wij mogen er zijn. Zuster Hildegardis is dus eigenlijk toch nog in de missie terecht gekomen. Want de situatie in het Oude Westen is in geen enkel opzicht anders dan die in Afrika. „Als je onder missie tenminste verstaat: een bijdrage leve ren aan de menswaardigheid van het leven," zegt ze. „Godsdienst begint daar waar mensen voor elkaar en met elkaar werken aan de menswaardig heid. Zonder die menswaardigheid kun je niet over godsdienst praten. Met nadruk voegt zuster Hildegardis er aan toe: „Denk niet dat ik dat alle maal hier alleen doe. Zonder mijn col lega's zou ik het absoluut niet uithou den." Omvorming Als ik probeer aan de zuster duidelijk te maken dat alles wat ze doet „na tuurlijk toch niks helpt", omdat het een druppel op een gloeiende plaat is, en als ik daar stoer aan toevoeg dat we niet met dit soort kruimelwerk bezig moeten zijn, maar moeten wer ken aan de omvorming van de hele maatschappij, blijkt ze het roerend met me eens te zjjn. „Natuurlijk"zegt ze „de structuren van de samenleving moeten totaal anders worden, alléén ik kan dat niet. Ik heb ook iets aan die structuren gedaan als ik probeer deze kleine mensjes en hun ouders het gevoel tg geven dat ze iemand zijn, iemand die de moeite waard is, iemand met zelfrespect en respect voor de ander. Trouwens, als je in het kleine niet be gint, hoef je van het grote niets te verwachten". Het lijkt me een zin die zo maar in het evangelie had kunnen staan. „Heeft uw bezig zijn hier ook iets met Pasen te maken?" vraaa ik. Er komt geen fraai geformuleerde volzin. Integendeel, heel direct en zonder aar zelen'zegt ze: „Ik denk dat ik het zonder Pasen niet zou uithouden". Eigenlijk zou ik het hierbij hebben moeten laten, maar ik zeur nog wat door over wat ze daarmee bedoelt en „Als Pasen er niet is, als Christus niet zou zijn verrezen, maak het je dan maar wat gemakkelijker in je leven. Laat dan alles maar gebeuren, dan heeft het allemaal toch geen zin. Christus was in zekere zin, „de groot ste mislukkeling". Maar hij koos voor het mindere en voor het zwakke en Hij ging daarmee door, ook toen Hij werd gekruisigd. Pasen is: Hij is door gegaan met te gaan staan aan de kant van wat niet meetelt." Als ik naar de deur loop, valt het me op hoe schoon alles is in deze school en hoe ordelijk en rustig: een stukje oase in de Josephstraat. Wat we proberen is onze diepste o- vertuiging hier vorm te geven. Voor mij is deze school katholiek omdat we samen proberen onze kinderen een levenshouding bij te brengen die - volgens onze overtuiging, een goede levenshouding is. En dat betekent Schenkeveld te Krimpen a.d. IJssel en J.G. Kraaijeveld-Wouters te Heerhugowaard. Medewerking ver leent de R.E.T. Harmonieën Drum band te Rotterdam o.l.v. A. Goudka de. Om 10.30 uur worden de gerefor meerde vrouwen verwelkomd door presidente mevrouw D. de Jong- Bakker te Drachten. INBRAAK-BRAND EN BEDRIJFS- Ipsll BEVEILIGINGSSYSTEMEN "Landelijke Installatie en Adviesgroep Beveiligingssystemen Batenburg BV, Rotterdam, 010-136500 In samenwerking met Interim Reizen b.v. te Rotterdam organiseren wij van dinsdag 26 april t.m. donderdag 28 april een speciale cruise-reis naar En geland. De prijs is slechts f 199.- per persoon. Het programma is als volgt: Dinsdag 26 april om 17.00 uur in schepen in het luxe cruiseschip Calypso, gelegen aan de Wilhelmina- kade te Rotterdam. Afvaart om 19.00 uur. Diner en overnachting aan boord. Twee orkesten voor dansen en de mogelijkheid om een gokje te wa gen. Uiteraard is de nachtclub ge opend. Na het ontbijt ontscheping te Tilbury en daarna het vervoer naar London, waar de dag ter beschikking staat om op eigen manier London te verken nen of inkopen te doen! In dit ver band is het nuttig te denken aan de lage koers van het Engelse pond. In de namiddag volgt het vervoer van London naar Tilbury waar het schip klaar ligt om de terugreis naar Neder land te aanvaarden. Afvaart 19.00 uur. Diner en overnachting aan boord. De zelfde mogelijkheden tot vertier zijn ook nu aanwezig, aangevuld met ca baret. Om 08.00 uur op 28 april meert het schip af aan de Wilhelmina- kade te Rotterdam en na het ontbijt volgt de ontscheping om plm. 09.00 uur. Inbegrepen: n boord Rotterdam-Tilbury v - de befaamde verzorging a: van cruise-schepen: - diner en ontbijt zowel op de heen als terugreis; - entertainment aan boord: - vervoer van Tilbury-London vv: - voldoende parkeermogelijkheden voor gratis parkeren te Rotter dam. Niet inbegrepen: - de verzekeringen: - uitgaven van persoonlijke aard zo als fooien, drankjes e.d. Inlichtingen en boekingen voor deze reis bij Interim Reizen B.V., Boter- sloot 44a, Rotterdam, telefoon 010- 142044/142652. Nog geen drie gulden per stuk... Donkerblauwe konifeer (Cham laws Alumi) pyramidaal groei end. Geschikt als haagplant. 's-Winters kleurhoudend, maat 40-60 cm, met forse aardkluit, winterhard. Normaal f 6,48 Brem in pot (Cytisus-Genista) doet het op iedere grond. De hele plant geeft in het voorjaar een fontein van bloemen. In rood of geel.Normaal f 5,98 Japanse Azalea (Azalea Japo- nica) met kluit. Komt zowel binnen als buiten tot bloei. Is winterhard en laagblijvend. Een sieraad voor tuin, border en bal- con. In rose of rood. Normaal f 6,48 Nu per stuk Pak AStF stalmest (gedroogde koemest) f 2, 3n Hij fwam héél langzaam de trap op. Ik ben ontslagen, zei hij dof. In de keuken huilde stilletjes Maar hij vond niets, hij was vijftig. 's Nachts hingen er vreemde spoken Boven zijn bed Zodat hij het benauwd kreeg. De dagen werden leeg. 's Morgens sloeg de klok ver geefs acht slagen. De zondagen verdwenen. De aanloop werd miniem De telefoon werd zwijgzaam. De telefoon bij haar van boven Had het des te drukker. Nou zijn ze weer uit! Met de auto, ja. Hoe vind je ze! Ze lagen aan het strand te zon- Het is gewoon brutaal. a-sociaal! Zij heeft een nieuwe jas ge kocht! Waarvan? Van de uitkering na tuurlijk! Wij zullen de premies wel beta len! Gisteren kwam ik hem tegen. Hij wou me groeten! Ik keek gauw een andere kant op. Ze dronken samen koffie op 't balkon. Wat hadden ze erbij! Een ge bakje! Profiteurs! Wij zullen wel een kaakje nemen. Zeg, ik moet ophangen. Ik hoor m 'n man aankomen. Die is niet te lui, hoor! En hij is al 58, de goeierd! Hij maakt nog dagen van twaalf ..ik ben ontlagen, zei hij dof... LEEN DE ZWART Het RAI Motorweekend '77, on langs gehouden in het Amsterdamse éVenementencomplex, heeft 75.060 bezoekers getrokken, een toename van bijna 20.000 in vergelijking met 1975. Het nieuwe aantal belangstel lenden betekent een record. Een luxe- die u zich best wel eens mag permiteren en u zult er jarenlang plezier van hebben. Boogmodei 'Paris' van 100% Franse Tergal voile met extra royale macramé kant van 28 cm hoog en volant van 20 cm. Aan de bovenkant afgewerkt met schuifje en hoofdje, dus kan zo opgehangen worden. Keus uit wit of ivoor. 240 cm breed - 160 cm hoog 350 cm breed - 185 cm hoog f 190,-- 450 cm breed 215 cm hoog f 256, 600 cm breed - 215 cm hoog f 340, - ïmfcj'i i U I I U- Henk woont al weer vier jaar op kamers in Rotterdam. Hij komt uit een goed, maar wel wat beschermd milieu. Zijn ouders wonen in Oostvoorne. Henk studeert economie. Toen hij in Rotterdam kwam wonen, had hij het al gauw moeilijk. Hij voelde zich erg alleen. Hij had weliswaar kennis gekregen aan Anneke, maar had zich sterk afhankelijk van haar gemaakt. In alles paste hij zich aan haar aan, bang haar gunst te verliezen. Zonder dat Anneke dit besefte, ergerde zij zich aan zijn slappe houding. Zij uitte dit door voortdurend op hem te fitten. Niets was goed. En Henk verweerde zich niet. Zijn studieresultaten werden al maar slechter. Hij verloor alle zelfvertrouwen. Anneke greep dit slechts aan om hem te kleineren. Henk werd het allemaal te veel. Hij „zag het niet meer zitten". Na weer voor een tentamen gezakt te zijn, waagde hij het zijn leraar aan te spreken. Henk bofte. Het was een verstandige man. Deze liet hem uitpraten. Toen hij zijn hart gelucht had, zag de wereld er al veel vriendelij ker uit. Was alles er vóór somber en zwart, nu zag hij weer licht. Hij kreeg hoop." In de volgen de gesprekken begon Henk te zien, dat hij met zijn komst naar Rotterdam voor de opgaaf om daar een leven op te bouwen, weggelopen was. Deze opgaaf was hem te zwaar voorgekomen. Hij was ervoor teruggeschrokken. Zijn verhou ding met Anneke was eigenlijk een vlucht. Wat bazig van aard liet hij zich in alles door haar gezeggen. Henk treedt nu zelfbewuster op. Aan de angst Anneke te verliezen probeert hij niet toe te geven. Hij gaat wat hij zelf denkt en vindt ernstiger nemen. Anneke maakt niet meer alleen uit, of ze naar de film gaan, hun ouders bezoeken of dat „hij niet eens fatsoenlijk de tafel kan dekken". Hij heeft ook zijn ideeén en wensen.En bij onenigheid nodigt hij Anneke uit tot overleg. Hij neemt zijn leven in eigen handen. In het begin was Anneke in de vyar. soms zelfs geraakt. Maar op de duur ontdekt ze een mefer zelfbewuste Henk en groeit haar waar dering. Henk had er niet op gerekend dat zijn leven een dergelijke hoopvolle wending zou nemen. Ook Anneke moet toegeven dat ze blij is. Ook zijn ouders en zijn medestudenten ontgaat deze verandering niet. Henk was eerst onzeker, bang en schuw„dood". Nu komt hij meer uit de verf. Hij komt met ideeën op de proppen. Hij kan fris uit de hoek komen. Je ziet dat hij beter weet wat hij wil. Dat wil niet zeggen dat hij eigenwijs geworden is. Gelukkig niet. Je kan heel goed over de dingen met hem praten. Waar het omgaat is, dat je kunt zeggen, dat hij „leeft". Er is telkens hoop, wanneer een mens ontdekt dat hij zijn lot in handen kan nemen. De dag van vandaag voelen veel mensen zich machte loos, hopeloos. De Rotterdammer wordt voor ondernemend aangezien. Niet-Rotterdammers denken dat hier de over hemden met opgerolde mouwen in de etalages liggen. Toch nemen ook vele in onze stad de uitdrukkingen in de mond: ik zie het niet meer zittenen: voor mij hoeft het niet meer. Ook voor ons geldt de vraag: laten we ons lam slaan door de wereld- maatschappelijke- en levensproblemen? Of stellen we ons positief op? Leven we met hoop, met vertrouwen? Zeggen we tegen onszelf: Kom laat ik eens kijken, wat kan ik eraan doen? Welk steentje kan ik bijdra gen? Het betekent wel dat we het gekanker over wat anderen allemaal niet doen of fout doen achterwege laten. De vraag wordt: wat doen wij? Staan wij op? Of blijven wij bij de pakken neerzitten? Hoop toont een bejaarde die na een heupbreuk niet wegzakt in een niets doen. Zich niet uit levert aan de omstandigheden, maar opkrab belt, iets doet, innerlijk vitaal blijft. Hij doet iets met zijn moeilijke lot. Zijn dagelijkse oefe- ningen hoeven niet te beogen dat hij weer goed ter been wordt. Op een gegeven moment legt de mens het toch af tegen het aardse leven. Maar hij kan zijn innerlijke kracht erin uitdrukken. Hij kan laten zien dat hij geestelgk niet dood is. Hij blijft zijn--dag ordenen, mensen ontvangen, nadenken over allerlei vraagstukken enz. Hij weigert te zeggen, dat hij „niets meer kan", om dat zijn lichaam niet goed meer wil. Hij weigert af te haken en te verzuchten: ik zie het niet meer zitten. Hoop toont de vrouw die tegenover de rotsfeer op kantoor een goede instelling zet. Natuurlijk: zelf zal zij ook vaak falen. Ze zal meekankeren, mensen achter de rug zwart maken en verstrikt raken in ergenis om -pesterijtjes. Maar zij zal zich steeds hernemen. Zij zal zich niet mee laten sleuren door de omstandigheden, maar een eigen zuivere houding daartegenover zoe ken. Dat is leven, dat is leven met hoop. Dat is zich niet laten verleiden tot gezapigheid, slap heid, de geestelijke „dood", maar innerlijk op staan en leven. Deze boodschap vertelt mij het paasfeest. De man van Nazareth heeft laten zien dat Hij zich niet heeft laten verleiden om het op te geven, zich gewonnen te geven of mee te huilen met de wolven in het bos. Integendeel. Hij liet zich voor geen gat vangen. Denk maar eens aan zijn gesprekken met de schriftgeleerden die hem in de val wilden laten lopen. Innerlijk bleef Hij staan. Geestelijk bleef Hij leven. Zelfs de dood kon dit leven niet te niet doen. De goede zaak waarvoor Hij stond bleef. Ook voor ons, voor elke Rotterdammer, blijft de geestelijke dood erger dan de lichamelijke. De angst voor de laatste vindt zijn bron in ons innerlijk dood zijn. Blijf geestelijk vitaal. Blijf innerlijk leven, opstaan uit de slaap, opstaan uit de dood. PAUL VAN DAM Sikkens heeft ons als dealer erkend. Dat betekent dat wij bekende produkten van Sikkens voeren, zoals Flexa verf. Redpoint behang, Cöta-Bever beitsen en lijmen. Servant verf- gereedschap. Neem nu FLEXA: honderden kleuren op de kleurenmengmachine. 7 Te zien bij: Boone Noordmolenstraat 68 Rotterdam Hooykaas Kerstroosstraat 6, Rotterdam. Jonas Laan van Bolnes 21 Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1977 | | pagina 13