Maria Carlier zet
vrouw op voetstuk
OPREIS
51%
Hoe hoger de rente,
hoe moeilijker u aan uw
spaargeld kunt komen.
Tenzij...
Obligatierente-rekening:
fjA DAMSON
termeulen
Rotterdarr.se werkt voor Madame Tussaud
termeulen
Tien dagen
naar Davos
lialÜ^
MESHED BED - KASTEN
7
Bank Mees Hope nv s
Breng De Hoge Veluwe' in beeld
Wat de
metDs
in Lor
Datleestualléénin
eteen
tjeó
keilt
termeulen
ISamen op een andere manier proberen
DE HAVENLOODS DONDERDAG 28 APRIL 1977
Een speciale aanbieding zomerse
bollen voor in de tuin of op het
balkon.,De echte Hollandse gla
diolen- en anemonenbollen of
het leuke Geluksklavertje (Oxalis).
Alleen dit weekend zo voordelig!
100 Gladiolen
in gemengde kleuren
van f 5,98 voor
100 dubbele Anemonen
in gemengde kleuren
van f 6,90 voor
100 Geluksklavers
(Oxalis)
van f 5,98 v
„Ach, er staan al zoveel mannen in Madame Tussaud, ik vind het
veel leuker om vrouwen te maken die echt iets gepresteerd hebben,
wéét je. Ik ben een echte feministe, ik geloof dat de vrouw nog
steeds ondergewaardeerd wordt!" Maria Carlier lacht eens veront
schuldigend naar onze fotograaf „Je moet niet denken, dat ik een
hekel aan mannen heb hoor, kom gewoon op voor de vrouw".
Maria, wonend in Rotterdam, maakt poppen voor Madame Tus
saud, het (wassen)beeldenmuseum in Amsterdam. Een kleine veer
tien dagen geleden werd haar nieuwste aanwinst, Willeke van
Ammelrooy, daar geplaatst. Willeke was al voorgegaan door ande
re creaties als André van Duin, de Zangeres zonder Naam, Dorus
en Vader en zoon" van tekenaar Peter van Straten
„Het is niet allemaal mijn werk,
hoor. Mijn zusjes Marianne en Chris-
tiane hebben meegewerkt aan Willeke
en de hoofden van de Zangeres
zonder Naam en Vader en Zoon zijn
van Marga. We hebben een grote
familie en eigenlijk doen ze allemaal
iets aan kunst. In 1968 is het alle
maal begonnen. We hadden twee
marionetten gemaakt en niet lang
daarna hebben we een tentoonstel
ling gehad van 30 poppen in 't Ven
ster. Dit verliep allemaal zo goed, dat
we met de hele familie zijn verder
gegaan".
door
HANNEKE VAN VEENENDAAL
In 1970 volgde dan ook het „Fami-
lieprojekt" in het Mickery Theater,
waar het complete gezin uitgebeeld
was en in kamers ingedeeld. Nu, 29
laar oud, brengt ze haar dagen ge
deeltelijk door in haar Rotterdamse
atelier, geassisteerd door enkele
Zusjes. „Meestal duurt het wel een
maand of drie vier voordat er werke
lijk een pop klaar is. Ik kan er niet
dag en nacht aan werken, want ik
heb ook nog eens een gezin met een
zoontje van vier jaar, waar ik voor
moet zorgen".
Kunstacademie
Maria heeft op de Kunstacademie
te Rotterdam de afdeling schilderen
bezocht. Het was toendertijd niet
mogelijk het beeldhouwen te leren
en dus ontstonden pas later ideeën
in die richting. „Ik heb het wel op
een moeilijke manier moeten leren.
Als je alles zelf moet doen, dan duurt
het erg lang voordat je alle kneepjes
onder de knie hebt. Als ik aan een
pop begin, dan gaat een fotograaf op
pad om foto's te maken van die per
soon. Met die foto's (16 in totaal,
van alle kanten belicht) en de opge
nomen maten, ga ik de vorm van klei
maken. Als dat is gebeurd, dan wordt
het in gips afgegoten in twee helften,
die met polyester verwerkt worden
en weer aan elkaar _gezet. Voor het
lichaam worden allerlei materialen
gebruikt, zoals gaas, stof en polyes-
ter".
,.De kleding maak ik niet zelf. Mees
tal vraag ik kleding aan de persoon en
van Willeke bijvoorbeeld, heb ik ook
een jurk en laarzen gehad. Dat vind
Maria heeft volop plannen voor de
toekomst. „Op het ogenblik probeer
ik contacten te leggen met Sylvia
Kristel en Monique van der Ven. Ik
zou ze zerg graag willen uitbeelden.
Tot nog toe is er nog niemand ge
weest, die heeft geweigerd, dus ik
hoop echt dat ze geen „nee" zeg
gen". Ze pauseert even, steekt een
sigaret op en glimlacht een beetje
mysterieus. Eigenlijk heb ik nóg
iemand op het oog, maar die is zo
bekend dat ik daar nog niks over wil
zeggen
..Je ziet, het zijn allemaal vrouwen,
hè. Juist omdat anderen geen vrou
wen maken voor Madame Tussaud,
wil ik het graag doen". Maria is weer
terug bij haar feministische betoog.
Haar stem klinkt ineens stukken
gedecideerder. maar daarom niet
minder vriendelijk en oprecht.
Drankjes
Hoe rechtvaardig haar pleidooi is,
merken we toch nog net eventjes bij
het afscheid. Als goed feministe biedt
ze aan de drankjes te betalen, maar
moet toch een beetje het onderspit
delven. „Weet je wat", zegt de foto
graaf, „de volgende keer betaal jij".
Ineens wordt het veel begrijpelijker
dat Maria eigenlijk ook liever in het
poppenwereldje de aandacht voor de
vrouw opeist.
Dorus (Tom Manders), wie herinnert zich nog de stunt met de échte Dorus?
Voor moeilijke 'wakkerworders'
Deze elektrische sluimerwekker.
Zolang de wekker aan de bovenzijde
wordt afgezet, alarmeert deze weer
na 10 minuten met 24 uur weksy-
steem, waardoor de wekker automa
tisch de volgende dag op dezelfde
tijd weer afloopt. Kompleet met ver
lichte wijzerplaat. Kleur wit.
Van de prijs hoeft u nietwakker te
liggen.
Nu voor
1 |aar garantie
Evenals verleden jaar organiseert De
Havenloods in samenwerking met
VanderKaay-reizen te Nieuwerkerk
a.d. IJssel een tiendaagse reis naar
Davos, vhn 4 t/m 13 juni 1977. U
logeert hier in het mooie Chresta-
Sun-hotel, kamer met o.a. bad/
douche-toilet en radio. Er is een
zwembad en een sauna. U verblijft
hier op basis van vol-pension, behou
dens enkele lunches, tijdens de dag
tochten naar St. Moritz en Liechten
stein.
De reissom voor deze reis bedraagt
f.625,—, éénpersoonskamer toeslag
f.50,-. Annuleringsverzekering
f.20,- per persoon. Reisongevallen-
verzeker^ng A (comb.) inbegrepen
(f.1,- per dag per persoon). U dient
in het bezit te zijn van een paspoort,
dat uiterlijk 5 jaar verlopen mag zijn,
of een geldige toeristenkaart.
Voor boekingen en inlichtingen kunt
u terecht bij De Havenloods, Prins
Hendrikkade 14, Rotterdam, tel.
010-132170 (mej. M. de Klerk) of
bij onze bijkantoren in Vlaardingen,
Hor
U kunt ook nog reserveren voor 16
t.m. 25 juli (f 680. voor 13 t.m.
22 augustus (f 650.—) en voor 10
t.m. 19 september (f 630.-).
INBRAAK-BRAND
EN BEDRUFS-
BEVEILIGINGSSYSTEMEN
Installatie- en Adviesgroep
Beveiligingssystemen
Batenburg BV. Rotterdam, 010-136500
OUDE BINNENWEG 137 - ROTTERDAM - TEL. 010-135993
PSikkens heeft
""ons als dealer
erkend. Dat betekent
dat wij bekende
produkten van Sikkens
;n, zoals Flexa verf,
Redpoint behang,
Ceta-Bever beitsen en
lijmen. Servant verf-
gereedschap. Neem nu
Redpoint behang:
Keuze uit honderden
dessins en kleuren.
Te zien bij:
Boone
Noordmolenstraat 6
Rotterdam
Hooykaas
Kerstroosstraat 6
Rotterdam
Jonas
Laan van Bolnes 21
Schiedam.
Het unieke van de Obligatierente-rekening
dat de rente gekoppeld is aan het
rendement van 3 langlopende staats-
Natuurlijk, op sommige spaarre
keningen kunt u een imponerende.rente
krijgen. Maar het betekent wel dat u uw^-, is, dat de rente gekoppeld is aan het
spaargeld voor lange tijd kwijt benLj^OA ren
Mees Hope heeft een -
rekening die u gelukkig heel wat
meer vrijheid laat. En waarop
u toch een forse rente ontvangt: v
de Obligatierente-rekening. L<^j\^
Voordeel l: Ruime vriie opname.
Elke maand kunt u tot een bedrag van
f 1.000,- vrij opnemen. Overigens geldt
een opzegtermijn van 3 maanden.
Onbeperkte vrije opname voor aanschaf
van effekten en onroerend goed.
leningen. Niet de bank bepaalt de
rente, maar deze volgt maandelijks
de kapitaalmarkt. In de praktijk
ligt de rente altijd hoger dan bij
langer lopende spaarrekeningen.
Voor april bedraagt de rente'5/Wo.
Ook als ju (nog) geen cliënt bent van.
Mees Hope kunt u een Obligatierente
rekening openen. U kunt er zelfs per giro
geld op laten storten. Wilt u meer weten?
Vraag de speciale folder bij uw
kantoor in de buurt.
hogere rente en toch kohtant geld.
Rotterdam.Coolsingcl 93. tel. 010 - 63 29 11
Rotterdam, Bcijerlandselaan 204, let. 010- 192" 11
Gravendijkwal 108,tel.010-363600
Burg. Oudlaan 50. tel. 010- 14 1233.
Nieuwe Haven D3/hoek B.K. laan, tel. 010 - 3402 22.
Alblassef
Het Nationale Park "De Hoge Velu
we" is één van de laatste woeste
gronden die de Veluwe nog kent.
Jaarlijks wordt dit gebied door hon
derduizenden mensen bezocht.
Behalve de natuur trekt de ctiltuur
vele bezoekers. De schilderijen van
Vincent van Gogh en andere moder
ne kunstschilders zijn tot ver over
onze landsgrenzen bekend.
Het Museum Kröller Müller en zijn
omgeving bevatten ook een uitge
breide collectie beeldhouwwerken.
it hun om-
Ter gelegenheid van het feit dat het
Rijksmuseum Kröller Müller onlangs
een grote uitbreiding onderging,
heeft de vereniging "Vrienden van de
Hoge Veluwe" een bijzondere wed
strijd uitgeschreven. De bedoeling is
dat men tijdens een bezoek een het
Nationaal Park de beelden in teke
ning, aquarel of foto brengt. De
deelname aan de wedstrijd is gratis
voor elke amateur. De jury zal daar
om meer waarde hechten aan de visie
dan aan de technische vaardigheden
waarmee de amateur-kunstenaar zijn
tekening, aquarel, foto (zwart-wit of
in kleur) of dia maakte.
De
e. Wildernislaan 49, Apeldoorn.
*Tot buitengewoon lector in de faculteit
der rechtsgeleerdheid, om onderwijs te
geven in de statistiek en in de methoden
en technieken van sociaal-wetenschappe
lijk onderzoek, is benoemd dr. W. van
Gilst. Eveneens aan de Erasmusuniversiteit
gewoon hoogleraar, in de faculteit
„•-.i» „.„.„„„„I- -
Monsieur Jaques'A
een kunstwerk
van de
beeldhouwer
Wenkenbach,
bij het i
Museum
Kröller Müller
maar ook in
Rotterdam
een goede
bekende.
VMS
EvenUag zij in de trillende armen
van de superheld HUTCH".
Overal verkrijgbaar ƒ1.25
SU
t Is toch eigenlijk wel jammer
Dat ae winkel op de hoek
Niet meer bestaat.
Die winkel, waar de winkelier
Nog met je praat.
Hoe is 't nu met je man en Jan
Gaat die nog niet naar school?
Ja, ja, een half pond kaas,
Proef deze eens, 't is goeie
't Is toch eigenlijk wel jammer
Dat het kroegje op de hoek
Niet meer bestaat.
Dat kroegje, waar de kastelein
Nog met je praat.
Hoè is 't nou met je man en
Jan.
Gaat die nog niet naar school
Ja, ja je biertje
't Komt eraan, 't wordt vers
getapt....
I Je bent niet i
Je bent gewoon een anonieme
klant
Je behoort - in ons verknoeide
Nederlands -
Tot het cliëntenbestand
Van supermarkt en selfservice
restaurant.
Voorgewogen, vacuum-packed,
plastic zakken,
dozen, pakken, grabbelend en
grissen maar
Gooi 't maar op een hoop en
prop je tassen vol
Meer dan je nodig hebt, 't is
eigenlijk te dol.
Ginds is dan de coffeeshop
Werp een geldstuk in de gleuf
Drup op de knop
En slobber 't gore drab
Dat morsig uit een kraantje
komt
dan staande op...
Voeg je daarna gehoorzaam
Met je afgeladen winkelwagen
bij de massa
En laat je langs de dranghekken
Opduwen - als vee op 't
abattoir -
nee niet naar de slchtbank
nog....
maar naar de kassa, de grote
centenpot
't is eigenlijk te zot.
LEEN DE ZWART.
utLtLly UCj WAK
Bijzonder hip....
dit ruime schoudermandje van
naturelkleqrig riet. Leuk te dra
gen bij je hippe jeans etc. Afm.
34x30cm.
Nu voor
Ter overweging
De verkiezingen naderen. Dat is ook op straat
al te zien. De ene partij na de andere meldt zich
in het gezellig stadsbeeld van borden op brug
gen en volgeplakte zuilen. Ik vind 't altijd een
spannende, maar ook een gezellige tijd. Er is
iets dat ons allemaal bezig houdt en allicht de
praat geeft. Goed, er zijn verschillen, maar daar
discussiëren we over. De tijd is voorbij dat we
elkaar er voor op het hoofd sloegen. En die tijd
moet ook niet terugkeren. En juist dat laatste
lijkt wel te gebeuren. Ook al is dat dan nog niet
zo bij ons, in de ons omringende landen lees je
van de ene politieke geweldpleging na de andore.
En je kunt er zelfs niet alleen kritiek op hebben,
want 't zal je maar gebeuren dat je land en volk
geregeerd wordt door een aantal corrupte lieden.
Dan wil je de straat wel op.
Toch doet het me allemaal net iets teveel aan de
dertiger jaren denken. Dat zal wel komen om
dat ik ze zelf zo intens meegemaakt heb. Ik zie
nog de rijen werklozen tegenover ons voor het
stempellokaal. Vaak werdén die rijen geflan
keerd door grimmige politie te paard. De rellet
jes in de Amsterdamse Jordaan zal ik ook niet
gemakkelijk kwijt raken. Alle bruggen omhoog
en barricades in de straten. Dat waren de derti
ger jaren. Misschien schrijf ik er wel over omdat
ik juist vanmorgen, tussen slapen en wakker
worden in, het weer voor me zag. Hele eskaders
vliegtuigen boven de stad. Dat grommend ge
luid en even daarna, want zo gaat dat in die dro
men die slechts een seconde of minder duren,
zag ik ze door de straten lopen. De avondklok
was al ingesteld en ik was nog op straat. In een
kleine paniek werd ik wakker. Dat zit er nog
diep in. Niet alleen bij mij, maar bij miljoenen.
Ze vragen zich in deze tijden van teruggang en
wereldcrisis af hoe dat moet aflopen. Het lijkt
ergens op. Het lijkt op wat we al meegemaakt
hebben.
In zo'n tijd naderen de verkiezingen. Dat wil
niet zeggen dat alles zo gaat als het eens gegaan
is. De geschiedenis herhaalt zich, zeggen we wei-
eens. Maar niets is minder waar. Nooit herhaalt
de geschiedenis van mensen zich. Er zijn wel
vergelijkbare situaties, rliaar de mensen zijn in
tussen andere mensen geworden. Ook dat bele
ven wij vandaag. In de dertiger jaren kenden we
de wereld niet. Ook toen stierven miljoenen
mensen van de honger en werden andere miljoe
nen gediscrimineerd en bedreigd omdat ze in
enig opzicht anders waren dan wij. Maar we de
den er weinig of niets aan. Niemand kan zeggen
dat we toen arm waren. De Duitsers haalden
onze rijkdom weg en werden mede daardoor in
staat gesteld het zo lang uit te houden.
Weer beleven we kritieke tijden. Het stadsbeeld
mag wat opfleuren van de verkiezingsreclame -
straks zijn we ook weer blij als die hele rommel
van de straten verdwenen is - intussen is de situ
tie ernstig genoeg. We gaan een volksvertegen
woordiging kiezen. In vrijheid! Nogal logisch,
zal iemand zeggen. Goed, wij zijn het gewend.
Maar laten we er wel even bij stilstaan. Het is
een uitzondering op de vele wereldsituaties,
dat een volk in volstrekte vrijheid en ook zon
der dat het ook maar enige angst behoeft te
hebben dat er met de uitslag geknoeid zal wor
den, naar de stembus gaat. Eén van die weinige
uitzonderingen vormen wij. We gaan dus een
Tweede Kamer kiezen, d.w.z. mannen en vrou
wen die ons daar vertegenwoordigen. Die gaan
zeggen en besluiten wat wij zouden willen zeg
gen en besluiten. Zoveel mogelijk dan, natuur
lijk. Maar dat houdt meteen in dat ze ook iets
gaan zeggen over en beslissingen gaan nemen
die verband houden met die précaire wereld
situatie die velen aan de dertiger jaren doet den
ken. Daar worden ze straks in geplaatst.
In alle crisis-situaties hebben de mensen de nei
ging zoiets te roepen als "vrouwen en kinderen
eerst", "sauve qui peut" (ieder die kan redde
zich maar). In zulke situaties komt ons egoisme
met grote kracht naar boven. We laten ons ge
makkelijk in belangengroepen opsplitsen. Ik
kies waar mijn belang ligt. Anders ben ik een
dief van m'n eigen portemonnaie! Het k'inkt al
lemaal zo redelijk en verstandig. We hebben nu
genoeg zorgen over onze eigen economie, laten
we de noodlijdenden in de wereld maar eens
even laten wachten. Zulke dingen worden ge
hoord. En die geluiden liggen ons. We kunnen
er in komen.
Uiteraard is dit blad geen orgaan om aan z'n le
zers een stemadvies te geven. Daar zijn we niet
voor. Maar als eerlijke mensen willen we 't er
toch wel met elkaar over hebben. Zoals we er
over praten aan de bar en op visite, in de club
en in de kerk. Want 't is belangrijk (let u even
op: belang rijk!) genoeg. Paulus schrijft in zijn
brief aan christenen die indertijd in de Klein-
aziatische stad Filippj woonden: jullie moeten
niet alleen aan je eigen belang denken. Hij
schrijft dat in een verhaal over Jezus. Die deed
dat ook niet. Die dacht aan anderen. Die was
solidair met de zwakken en geringen. Die ver
eenzelvigde zich met de minsten der mensen.
Dat is geen vrome praat. Dat heeft alles met de
verkiezingen te maken. U moet zelf weten op
wie u stemt. Maar het zou wel eens een heel
goede zaak kunnen zijn, om aan zo'n eenvoudig
woord van een joods-christelijk mens uit de
eerste eeuw te denken.
Het is duidelijk dat die man om zich heen geke
ken had. Hij zag mensen die als maar bezig
waren met aan hun eigen belang te denken.
Daar zaten ze, om zo te zeggen, in verstrikt. En
hij wist wat daarvan kwam. Wij weten ook wat
daarvan komt. We moeten het samen anders
proberen. Laat niemand zeggen, dat dit onwer
kelijk gepraat is. De werkelijkheid is, dat we 't
nog nooit samen op een andere manier gepro
beerd hebben. Nog nooit op de manier van die
briefschrijver en zijn Heer. Het zou best eens de
moeite waard kunnen zijn, als straks de verkie
zingen komef».
Visserman