De ETHERPIRATEN achteraf bezien „The day the music died 89®° termeulen termeulen DE HAVENLOODS DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1977 i ALGEMEEN TEKST: WILL BEUMER FOTO'S: TON SCHÜT2 Wie de geschiedenis van de zendschepen doorsnuffelt komt tot de ontdekking dat de maand augustus een belangrijke maand is. In de zomermaand van 1958 begon de hele rage van zendschepen voor de Deense kust. In de zomer van 1962 werd het maken van radiouitzendingen door de vier Scandinavische regeringen onmogelijk gemaakt. Datzelfde gebeurde in 1967 in Engeland en drie jaar geleden werd de Nederlandse zenders Veronica en Radio Noordzee het werken onmogelijk gemaakt. Niemand zal ervan opkijken dat de Veronica Omroep Organisatie zelf voortgekomen uit zo'n zendschip deze maand stil staat bij dit fenomeen. Onder de titel „The day the music died" heeft de jongste omroep de „piratengeschiedenis" nog eens op een rijtje gezet voor een televisie- programma. Veronica zocht daarvoor nog niet eerder vertoonde filmbeelden op en lardeerde het documentaire gedeelte van het programma met het optreden van talrijke artiesten, die op een of andere manier hun „roem" te danken hebben aan de zeezenders. Wie een dagje over het Scheveningse strand heeft gewandeld tijdens de opnamen van dit programma en zo hier en daar z'n oor eens te luisteren heeft gelegd, moet constateren dat met name de (inter)nationale artiesten de piratenzenders dankbaar zijn. Ze erkennen dat hun glorie voor eei groot deel te danken is aan zenders als Caroline, London, Veronica en Noordzee. Maar is dat de enige invloed van deze schepen? Om op deze vraag een antwoord te krijgen dook een onzer verslaggevers in de geschiedenis van de zeezenders. Hij praatte met diverse gezaghebbende mensen glorietijd van het „piratendom" e: zette hun verhalen op een rijtje. De historie van de „zeezenders" is een verhaal over keiharde zakenmen sen en populaire discjockeys. Het is de geschiedenis van initiatief en fanta sierijke ondernemingsgeest, maar ook van puur geweld en echte zeeroverij. Dit komt nooit meer terug! Grasmaaimachine, in diverse standen verstelbaar en uiterst solide uitgevoerd. Voorzien van kunststoffen wielen met rubber banden,"en een 5 mes- senkooi op kogellagers, glan zend verzinkte metalen duw- boom en een houten achterrol. Snijbreedte 10 inch( 25 cm Nu met vele guldens voordeel V J Van 64,50 voor Mm Grasvangbak voor 22,50 jill' m. êxpéditiedrukte zelf meenemen a.u.b De basis voor vrijwel ieder zendschip dat op de Noordzee of Oostzee voor anker ging was een stukje koel zakelijk inzicht. Vanaf een schip, dat verankerd was in de vrije zee, konden radioprogramma's worden uitgezon den. De onkosten zouden gedekt moeten worden uit reclame-gelden en op papier had den de initiatiefnemers berekend dat er nog een flinke duit over zou blijven. De eerste „zeepiraat" werd in Denemar ken geboren. In de zomer van 1958 kwam een Liechtensteins reclamebedrijf met het zendschip Radio Mercur voor de Deense kust. De programma-formule was eenvoudig en geïmporteerd uit Amerika: veel muziek onderbroken door reclameboodschappen. Radio Mercur werd een enorm succes. Terwijl de vier Scandinavische regeringen zenuwachtig vergaderden met als doel deze zender het zwijgen op te leggen, was het aan de andere kant een prikkel voor meer bedrij ven om iets dergelijks op touw te zetten. Op 31 januari 1961 verscheen een tweede schip voor de kust en in maart van datzelfde jaar begon als derde Radio Nord de uitzendin gen. VERONICA Het Scandinavische voorbeeld bracht in 1959 een aantal Nederlandse radiohandela ren om de tafel. Met honderdduizend gulden ging de VRON van start. Toen VeRONica in 1960 uitvoer waren de onkosten inmiddels opgelopen tot een half miljoen gulden. Na wat zoeken op de golflengte kwam men ten slotte op de 192 meter terecht. Evenals het moeilijke financiële begin van de zender, verliep het commerciële gedeelte stroef. De Nederlandse adverteerder zag er niet zoveel in, maar toen kousenfabrikant Nur Die gedurende enkele maanden twintig maal per dag reclame had gemaakt via Veronia en heel Nederland het merk kende, kwamen ook andere adverteerders over de brug. De omzet steeg en bereikte in 1962 twaalf miljoen gulden. In datzelfde jaar bereikten de vier Scandi navische regeringen overeenstemming en met ingang van 1 augustus 1962 werd het „meewerken aan programma's van zeezen ders" verboden. Dat betekende het einde van Radio Nord, Radio Syd en Radio Mer cur. De Deense piraat probeerde het op 13 augustus nog een keer, madr drie dagen later stond de Deense politie aan boord. ENGELAND Met het verdwijnen van de Scandinavi sche zenders begon de rage in Engeland. Vrijwel gelijkertijd startten twee Engelse za kenlieden, Allan Crawford en Major Smed- ley, en de jonge Ier Ronan O'Rahilly. Hun doel: commerciële radio maken om ten eer ste geld te verdienen en ten tweede het mo nopolie van de Britse Staatsomroep te door breken. Het idealisme van „vrije radio" werd veel vuldig naar buiten gebracht. Het werkelijke keiharde zakendoen bleef op de achtergrond. Op 28 maart 1964 won Ronan O'Rahilly de race naar zee. Zijn zender Caroline kwam op de 199 meter in de lucht. Ongeveer an derhalve maand later volgde Atlanta van Crawford en Smedley. In korte tijd verwier ven de twee zenders een grote populariteit. Caroline bracht de programma's recht streeks vanaf het schip en Atlanta nam ze op banden op in Soho. Tot juli 1964 bleef het betrekkelijk Vustig. Maar toen anderen met name Radio Sutch en Radio Invicta hun komst aan kondigden, besloten Caroline en Atlanta tc gaan samenwerken. De komst van een op volledig Amerikaan se leest geschoeide zender. Radio London, was daar mede aanleiding voor. In Miami, in Florida, rustten twee kapitaalkrachtige zakenlieden de oude mijnenveger Galaxy uit ■met een zender en studio's. Op een zeer pro fessionele manier bewerkte de toen 35-jarige Philip Birch de Engelse advertentiemarkt en toen het schip eind 1964 in de ether kwam, stonden de adverteerders te dringen. Het gladde geluid van de met voor Europa nog vreemde jingles doorspekte program ma's van London sloeg aan. Binnen drie maanden telde London twaalf miljoen luis teraars in Engeland en op het vasteland. De gigantische winsten van Radio London inspireerden in 1966 opnieuw een reeks avonturiers om te proberen enkele graantjes mee te pikken. Achtereenvolgens kwamen Radio Scotland, Radio 270, Radio City, Ra dio Brittain en Radio England. De concur rentie werd harder. GEWELD In juni 1966 schrok Engeland op. Eerst werd de in zee op een oud marinefort ge bouwde Radio City overvallen en vervolgens werd Reg Calvert, de eigenaar van dit sta tion, in de woning van Smedley (baas van Caroline) doodgeschoten. Wat was er ge beurd? Major Smedley zegt hier nu over: „Het ging slecht met Caroline. De onkosten die we moesten maken om het schip drij vend te houden, waren veel hoger dan de in komsten. De concurrentie was te groot. Van daar dat we probeerden om die onkosten te drukken. Het plaatsen van een zender op een fort zou een uitkomst betekenen. Van daar dat we met Reginald Calvert een over eenkomst sloten. Wij zouden een nieuwe, krachtige zender kopen en installeren en sa men zouden we programma's maken". „Het plan werd uitgevoerd, maar toen de zender op het fort stond, wilde Calvert niets meer van ons weten. In feite had hij dus de zender gestolen. We gingen naar de politie, maar die zei dat het fort buiten de territoria le wateren lag. Ze hadden geen bevoegdheid tot ingrijpen. Vandaar dat wij besloten om het fort te bezetten. Daarop is Calvert boos geworden. Ook hij kreeg geen gehoor bij de politie en toen kwam hij op 21 juni bij me met de bedoeling me dood te schieten. Ik heb me toen verweerd met als gevolg dat Calvert sneuvelde". Tijdens de rechtzitting kwam vast te staan dat Smedley geen schuld trof. Hij werd vrijgesproken. Deze zwarte dag in de Engelse piratenge schiedenis is zonder enige twijfel aanleiding geweest voor de Engelse regering om in te grijpen. Op 15 augustus werd een soortgelij ke wet van kracht als die ook in Scandinavië de piraten het zwijgen oplegde. DE REM In Nederland had men intussen ook niet stilgezeten. In 1964 kwam het legendarische REM-eiland, waarvandaan zowel radio- als televisieprogramma's werden uitgezonden. Het avontuur duurde ruim honderd dagen. Op 17 december maakte de politie een einde aan de uitzendingen. Ook Veronica werkte hard aan de verbete ring van de programma's. Programmaleider Willem van Kooten, Joost den Draayer, reis de naar Amerika en kwam met nieuwe ideeën terug: een top-40 en „horizontale programmering" (d.w.z. ieder uur op iedere dag dezelfde programma's). Na de sluiting van de Engelse zenders had Veronica korte tijd de alleenheerschappij in de piratenether. In 1970 kwam daar veran dering in, want toen kwamen twee Zwitserse zakenlieden met een reusachtig schip, de Mebo 2. Na maanden van proefuitzendingen vond de zender eind '70 eindelijk zijn draai. Althans daar leek het op. Op 24 september verdween de zender plotseling uit de lucht. Naar later bleek had de Veronica-directie, bang geworden voor een concurrent, de zen der gehuurd. Een kwart miljoen gulden in eens plus nog eens twintig mille per maand huur. Bollier en Meister, de twee eigenaren hadden het geld graag geaccepteerd, want hun avontuur was wat duurder uitgevallen dan de bedoeling Was! Terwijl de Mebo 2 in alle stilte op de Noordzee dobberde, zocht het 'Zwitserse tweetal naar een huurder. In november was die gevonden, maar de Veronica-directie vond het miljoen dat Meister bood om weer op zijn schip te komen, niet hoog genoeg. Op 5 januari 1971 namen de Zwitsers met geweld de leiding over en met Strengholt werd een contract getekend over de pro grammering. Op 28 januari kwam Noordzee weer in de lucht. Het geheel zat Veronica- baas Buil Verweij nog niet lekker. Zeker niet toen op 9 maart de concurrent aan de offi ciële uitzendingen begon. Er werd besloten dat het schip onklaar gemaakt moest wor den, waarna het vervolgens stuurloos naar de kust moest afdrijven om daar door Veronica aan de ketting te worden gelegd. Verweij had het immers gehuurd en de Zwit sers hadden het huurcontract met hun ge welddadige overname gebroken. Met een bom werd de opdracht op 15 mei uitgevoerd. Buil Verweij zou later beweren, dat hij het zo nooit bedoeld had, maar de rechtbank veroordeelde hem tot een jaar ge vangenisstraf. De schade werd hersteld. Veronica en Boordzee bleven samen in de lucht tot in augustus 1974 ook de Neder landse wetgever ingreep. Op 31 augustus 1974 zwegen beide. THE MUSIC DIED Met het verdwijnen van zenders als Vero nica kwam het einde van een ruim vijftien jaar durend tijdperk, waarin het medium Radio nieuwe impulsen kreeg. „The day the music died", noemt Veronica dat nu. Maar is dat zo? Paul Kay (ex-dj van Radio London) en Robbie Dale (voormalig medewerker van Caroline) delen die mening niet helemaal. Kay: „Ik weet niet precies hoe de situatie hier in Nederland is, maar in Engeland is een goede oplossing gevonden om het gat, dat overbleef toen de piraten zwegen, op te vullen. Radio One van de BBC vult een da gelijks popprogramma en zestien lokale commerciële zenders hebben in hun eigen regio een dergelijke functie. Voor ons is de piratengeschiedenis afgelopen. Op 14 augus tus 1967 heeft Radio London een punt gezet achter die geschiedenis. We waren gekomen om geld te verdienen. Dat is gelukt. Acht miljoen dollar in drie jaar is, dacht ik, een redelijk resultaat. In augustus '67 mocht het niet meer. Dan houdt het ook op. Niet meer zeuren en verder gaan met de zaken die ge beuren moeten". Lex Harding, representant van de Neder landse medewerkers aan de zeezenders en op het ogenblik directeur radio van de VOO zegt: „Radio Veronica heeft in de veertien jaar dat ze gewerkt heeft in Nederland iets veranderd op radio-gebied. Wij hebben ge probeerd om het instituut radio dichter bij de mensen te brengen. Natuurlijk was de commerciële achter grond daar een stimulans voor. Veel luiste raars betekenden interesse van de zijde van adverteerders en dus inkomsten. En is dat slecht?" VERONTWAARDIGING Tot grote verontwaardiging van andere omroepbazen in Hilversum heeft Veronica nu op eigen houtje een nota uitgebracht over wat er in ons land moet gaan gebeuren met de radio. Straks, in 1979, kan ons land be schikken over twee fonkelnieuwe, krachtige middengolfzenders. Zes verschillende net ten, drie op de middengolf en drie op de FM, zijn dan beschikbaar. Wat gaat daarmee ge beuren? Terugkijkend naar het verleden, zette de Veronica-leiding een idee op papier. Zes ca tegorale zenders: één met pop, één met klassiek, één met een familiaal programma, een educatief-culturele zender, een informa tieve zender, en een „profiel"-zender voor maatschappelijke en culturele stromingen, stelt de omroeppupil voor. In de VPRO vindt zij een medestander. De andere om roepen studeren nog. Veronica gooide er de beuk in. De ervaring van bijna vijftien jaar radio-maken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat was de grondslag voor de nota. Herkenbaarheid de belangrijkste troef die de heren Harding en Out uitspelen, ,,'t Is toch op het ogenblik maar een rommeltje. Niemand weet precies wanneer wat gebeurt op welke zender. Er wordt maar wat aan geknutseld", aldus Harding. „De luisteraar weet niet meer waar hij aan toe is. We gaan met de radio weer precies de kant op, die we met de piraten hebben doorbroken". INVLOED Moeite heeft Lex met het opsommen van de invloed die de zeezenders hebben gehad. „Twee belangrijke dingen staan zonder eni ge twijfel vast", zegt hij. „Veronica heeft een duidelijke invloed gehad op de ontwik keling van de Nederlandse muziek. We heb ben mede er voor zorg gedragen dat de Ne derlandse componisten en artiesten in bin nen- en buitenland een belangrijke rol kon den spelen". Hans van Hemert, één van Nederlands topproducers, beaamt dat. „Zonder Veroni ca was het op zijn minst veel moeilijker ge weest om dat Nederlandse talent tot ont plooiing te brengen", zegt hij. „En dat is echt geen commercieel praatje. We zien, nu de zeezenders zijn verdwenen, hoe kramp achtig we ons internationaal kunnen waar maken. Er is een stilstand en dus een ach teruitgang gekomen in de platenomzet van Nederlandse artiesten". 't Tweede punt, dat Lex Harding ervaart als een positieve invloed van de piratenzen ders, is de nauwere band die is ontstaan tus sen luisteraar en programma-maker. „Op verschillende manieren hebben we gepro beerd om de luisteraar bij het medium te be trekken. 't Is een invloed geweest, die door Hilversum nadrukkelijk is overgenomen". Verder wil Harding zich niet wagen aan het opsommen van invloeden en gevolgen. Hilversum 3 en de Ster-reclame weet hij nog te noemen maar verder... „Ik denk dat je dan wat gaat drammen. Natuurlijk was .het zo dat, voordat Veronica er was, niemand op het strand een transistorradio bij zich had. Nu zie je vrijwel niet anders. Maar ik weet niet of dat anders ook niet was gebeurd?" meent hij. Was het anders ook niet gebeurd? 't Is ei genlijk de centrale vraag. Wat de zeezenders in de zestiger en begin zeventiger jaren naar Europa brachten kwam allemaal uit Ameri ka. De honderden kleine, lokale radiosta tions hadden deze (commerciële) manier van werken uitgevonden. Inventieve zaken lui brachten het hierheen. Creatieve pro gramma-makers speelden ermee. Een slui merende behoefte bij het luisteraarspubliek werd wakker gemaakt. De behoefte van het horen van een programma dat herkenbaar is. Dag in dag uit. BEHOEFTE En die behoefte is er nog steeds. Hilversum 3 zou de functie van Noordzee en Vero nica overgenomen moeten hebben, 't Pro gramma is evenwel niet herkenbaar. Tien tallen medewerkers van niet minder dan acht zendgemachtigden brengen op iedere dag van de week een ander programma. Wanneer dat stramien doorbroken wordt met een „horizontaal" geprogrammeerd (d.w.z. iedere dag op hetzelfde uur dezelfde dj) programma, voelt de luisteraar zich weer thuis. Radio Tour de France zonder een oordeel te vormen over de inhoud is het duidelijkste voorbeeld. Maar op het ogenblik dat die horizontale programmering wordt ingevoerd, is er geen plaats meer voor de omroepen zelf. En daar tegen heerst in Hilversum verzet. Veronica en de VPRO bepleiten een afschaffing van het huidige zuilensysteem. Men zoekt naar een vorm die ligt tussen de staatsomroep en de huidige werkwijze in. Ook de andere om roepen hebben of zoeken nog naar een oplossing. Dat er wat moet gebeuren staat vast. Maar wat? Er zal nog wel heel wat jaartjes over gepraat worden. Vast staat in ieder geval: de „piraten" zijn een duidelijke aanleiding geweest. Zij hebben de ontwikkeling van één van de machtigste media in een stroomversnelling gebracht. Vandaar dat gerust over het „fe nomeen zendschip" gesproken mag worden. Een goede nachtrust.... begint op een goed matras. Dit polyaeter matras van zeer goede kwaliteit garandeert een ge zonde nachtrust. Dikte ca. 13cm en S.G. 30. Kleur blauw. Uit de prijsseries van f.119,50 tot f.239,50 Nu 80x190 van f.119,50 voor 90x190 f 109,80 90x200 f 119,80 120x190 f'149,80 130x190 f 159,80 140x190 f 179,80 i40x20Q f 199,00 Matrasdekken v.a. f 8,35 .voor extra beveiliging van K?r >V

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1977 | | pagina 7