Tin Abend in Wien'
komt in de Doelen
iüf
Kleurders irt de wolken
SIM
Kalender missie en
zending over 'werk'
Drie concerten 'grote drie'
termeulen
termeulen
-space®
P weg
termeulen
Toon Hermans „een vrome neut?"
Rijnmond bijna
10.000 winkels
termeulen
termeulen
DE HAVENLOODS DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1977
ft ALGEMEEN-
Doe het zelf...
Bespaar veel geld door- deze
rolgordijnen zelf te monteren.
175 cm hoog. In oranje gedes-
sineerd.
90 cm breed J Mm
Nu slechts MB
120 cm breed 29, -
140 cm breed 33,-
K„-'V
rolgordijnen om
Un de Rotterdamse Doelen is op donderdag 1, vrijdag 2 en dinsdag
.13 september „tin Abend in Wien" te bezoeken. In dit programma
grote namen als die van Rudolf Shock en Renate Holm, vedettes uit
de operette.
Het Utrechts Symfonie Orkest, voor deze avonden uitgebreid tot 90
musici, zal onder leiding van de befaamde dirigent Willi Boskovsky
(Wiener Philharmoniker) de Weense sfeer gestalte gaan geven. De
mogelijkheid om deze „grote 3" van de operette, Renate, Robert en
Willi, samen te brengen bestaat slechts enkele weken per jaar, zodat
men gerust van een uxclusief optreden mag spreken.
Opening van ,,Ein Abend in Wien" is
de ouverture „Dichter und Bauer"
van Franz van Suppé door het
Utrechts Symfonie Orkest. Verder in
het programma de Moulinet Polka
van Josef Strauss, uit „Die Czardas-
fürstin" het duet „Machen wir's den
Schwalben nach", „An der schonen
blauen Donau" van Johapn Strauss
(orkest), uit „Frasquita" „Hab' ein
blaues Himmelbett" door Rudolf
Shock, door Renate Holm „Spiel un
das Lied von Glück und Treu" en als
sluiting van het geheel de Feuerfest-
poika van Josef Strauss.
Shock-clubs
Rudolf Shock heeft al jaren wereld
bekendheid. Na de dood van Richard
Tauber in 1948 nam hij de Ameri-
RUDOLF SHOCK
kaanse tournee over, die voor Tauber
was georganiseerd. Het was de sleutel
naar de deur van de beroemdheid, die
voorgoed voor Rudolf is open blijven
staan. Traditie is nu, dat hij bijvoor
beeld bij de Nieuwjaaruitvoeringen
van „Die Fledermaus" in de Staats-
oper te Wenen de hoofdrol vertolkt.
RENA TE HOLM
Renate is soliste van de Wiener Staats-
oper. Zij begon haar carrière in de
lichte muziek en maakte zo talrijke
schlagers wereldberoemd.
Ook heeft zij in vele films gespeeld
en dankzij haar groot talent en onver
zettelijk wil, heeft zij de top in de
opera- en operettewereld bereikt.
Enige soliste
Hoe zeer men Renate Holm waardeert
blijkt wel uit het feit dat zij bij de
opera-uitvoeringen met Herbert van
Karajan in mei van dit jaar, als enige
soliste van de Staatsoper door Von
Karajan werd geëngageerd. Voor de
overige hoofdrollen had hij Italianen
genomen.
Wie „Ein Abend in Wien" wil bijwo
nen, kan vanaf vrijdag 19 augustus
kaarten krijgen. De kaartverkoop is
van 10-16 uur aan de kassa van De
Doelen, telefoon 132490. In verband
met de te verwachten grote belang
stelling, wordt men aangeraden vroeg
tijdig kaarten te bestellen.
Voor een spotprijsje-
Solide vierkante wand- of plafond
spot ,die geheel verstelbaar en jn
metaal uitgevoerd is.
In bruin, oranje, zwart, of wit.
Voor lampen tot 60 watt. Zonder
snoer of stekker.
Van 14,95
j In een hypermoderne meet- en regel-
kamer zit een procesregelaar op
wacht: Er is een foto van gemaakt.
Waar, is niet zo van belang, titan t zo'n
plaat is in ieder industriegebied ter
wereld, te schieten. In de 1978-uitga-
l ve van de Algemene Missie Kalender
Mexicaanse maji met gedroogde krui
den op weg natr de markt.
fij
Let op
Havenloods!
De Havenloods biedt
u en uw gezin
Om het u mogelijk
te maken alles
eens met eigen
'ogen te zien
moet u gebruik
maken van de
onderstaande
bon.
Daarmee kunt u
uw ruimtereis
gratis met 85 meter
verlengen.
Een uniek en
levend beeld van
Rotterdam,
zijn Maas en
vele havens.
U moet het zelf beleven!
Voor maximaal 4 personen
Inleveren bij de kassa
Aantal personen..
Aangeboden door
DE HAVENLOODS
en van de kalender van de Nederland
se Zendingsraad, waarin zo'n foto te
midden van een dertiental andere in
kleur staat afgebeeld, wordt vermeld
dat de opname gemaakt is in een gro
te Australische procesfabriek.
De kalenderredaktie noteert daarbij:
„Het is geen bijbels beeld. Als de
bijbel het over arbeid heeft, gaat het
over ambachten en over landbouw,
over werk van mensen samen, over
gemeenschappelijke arbeid. Hier zit
een procesregelaar alleen te waken
over installaties waarvan de aanschaf -
fingskosten de grootte van zijn jaar
salaris vele duizenden malen over
treffen. Grote verantwoordelijkheid,
ook voor de produktie én voor de
veiligheid van de fabriek en haar om
geving. Eenzaamheid, verantwoorde
lijkheid, spanning. In de rijke landen
is arbeid duur geworden. Er wordt op
bezuinigd door de produktieeenhe-
den aldoor groter te maken en de
technologie steeds meer te verfijnen.
Dan zijn er nog maar enkele werkers
nodig voor het kontroleren van het
kontrole-instrumentarium. Op de ze
vende dag wordt niet meer gerust. De
fabriek weet van geen ophouden en
de wacht krijgt een roostervrije dag
ergens in de week".
Deze nieuwe, wederom in co-produc-
tie tot stand gebrachte Algemene
Missiekalender en NZR-kalender
staan dan ook geheel in het teken van
het werk van de mens, het gebrek aan
werk en het scheppen van werk in
velerlei regio's op alle kontinenten
van onze wereld. De titel is ontleend
aan de Bijbel: „Wij zijn medewerkers
van God. Die medewerkers ko
men we tegen in de dertien (inclusief
de omslagfoto) grote kleurenplaten
uit Japan (theepluksters). Europa
(metaalgieter), Nepal (werkzoeken
den), Indonesië (zeilmakers) en vele
landen meer. De ligging van het ge
noemde land óf de regio wordt aan
geduid op een schetsmatig land
kaartje.
Twaalf maandelijkse momentjes
meditatie op een thema dat per plaat
zeer informatief wordt toegelicht.
Uit de vijf gulden die maar in reke
ning worden gebracht voor deze ka
lender moeten ook nog baten komen
voor het missie- en het zendingswerk.
De kalender is verkrijgbaar bij het
Centraal Missie Commissariaat, Van
Alkemadelaan 1, Den Haag door
overboeking van f7,- (incl. f2,- porto
kosten) op giro 17606.
Omslag van de kalender i an missie
en zending: een van de vele bana-
nendragers op- .liet Antilliaanse
land Sint Vincent.
Ruim voordeel...
Een uitstekende aanbieding
herenanklets van 60/40% wol/
nylon. Origineel engels fabrikaat.
In groen, grijs, bruin, camel, zwart,
raf blauw, marine of .bordeaux.
Eén maat passend voor de schoen
maten 40 t/m 44:
Van 4,50
Afgelopen zaterdag was het eindelijk
zover voor de winnaressen van onze
vöörjaarskleurwedsirijd. Ats afsluiting
hun vakentie konden Carota, Ma
rian en Sophie vanaf vliegveld Zestien
hoven een uur tang de tucht in in een
vierpersoons sportvliegtuigje. Het was
voor hen alledrie de eerste keer dat
in een vliegtuig stapten. Dat het
ook meteen een vliegtuig was waar je
pal naast of achter de piloot zit en
precies kunt zien wat hij allemaal
doet maakte het natuurlijk extra
mooi. Gelukkig was het zaterdag nog
al rustig in de lucht, zodat de plastic
zakken die voor het geval van lucht-
ziekte meegenomen waren niet nodig
bleken.
De tocht ging over de molens van de
Kinderdijk, de Moerdijkbrug en de
Volkerakdam, de Nieuwe Waterweg
met al zijn schepen, en natuurlijk
over het eigen huis van de meisjes.
Het bleek niet mee te vallen om van
uit de lucht ie eigen huis te herken
nen. Na enig zoeken hadden Sophie
en Marian het wel gevonden, maar
Carota had haar straat niet ontdekt.
„Wel de kermis en voetbalvelden".
Natuurlijk waren de fototoestellen
meegenomen. ,,lk hoop dat de foto's
gelukt zijn, want als je door de zoe
ker keek was het erg vaag op de
grond" vertelde Marian. Dat valt in
derdaad te hopen, want zo'n rond
vlucht win je niet gauw een tweede
keer. Over een ding waren ze het alle
drie eens.'t was erg leuk!
Ter overweging
Raakt de rol van Toon Hermans uitgespeeld?
Dat hoor je vaak zeggen. Maar volgens Toon
zelf is er van afnemende interesse in het geheel
geen sprake. „Laten ze er de boeken maar op
nakijken. Als je, zoals ik, avond-aan-avond ver
over de duizend bezoekers krijgt, mag je toch
niet beweren dat er geen belangstelling meer
voor bestaat", zegt hij. Alles is volgens hem te
rug te voeren tot jaloezie en het feit dat sommi
ge mensen niet accepteren dat hij niet alleen
een grappenmaker is, maar ook een man die de
mensen nog iets meer heeft te vertellen.
„De clown uithangen betekent niet een clown
zijn. Ik wil mezelf geen etiket opplakken, maar
ik ben in ieder geval geen lolbroek, geen opper
vlakkige man. Een clown moet, gelóóf ik, een
ernstig iemand zijn, want zonder de ernst en de
tragiek van het leven te kennen is het niet mo
gelijk grappig te zijn. Onlangs kwam er na af
loop van een voorstelling een mevrouw naar me
toe, die vertelde.dat haar man omgekomen was
bij de vliegramp van Tenerife. Zij was naar mijn
show gekomen om er na al die weken vol na
righeid eens even helemaal uit te zijn. Ais je zo
iets hoort, besef je ineens dat je toch wat meer
bent dan alleen een volksentertainer die mensen
aan het lachen maakt, waar je naar toe gaat
zoals je ook een moppenblaadje leest".
Na zo'n ontmoeting met zo maar iemand uit
het publiek groeit bij Toon de overtuiging dat
hij eigenlijk - zij het op een heel andere ma
nier - toch heeft bereikt wat hij als kind al wil
de worden: dokter zijn. Maar dat kon moeder
Hermans, die al jong weduwe was geworden,
straatarm, niet bekostigen. Toon vertelt over
dat jeugdideaal: „Ik weet nog goed dat ik een
neef had die dokter was in een ziekenhuis in
Antwerpen. Daar ging ik wel eens naar toe. Als
jongen van een jaar of negen liep in dan in een
witte jas door de gangen van het ziekenhuis. Ik
vond het heel erg dat ik geen dokter kon wor
den. Toen had ik er nog geen flauw vermoeden
van dat ik later mensen met humor zou probe
ren te genezen. Het is eigenlijk, zo heb ik later
gedacht, niet zo verwonderlijk dat zo iemand
op een gegeven ogenblik denkt:
„Ik neem het niet langer, ik ga er tegenin, ik
ga gek doen. Ik geloof dat de armoede uit mijn
jeugd de drijfveer is geweest voor wat men mij
wel eens verwijt: overdreven blijheid op het to
neel. Wat ik in mijn jeugd heb meegemaakt, is
echter van grote waarde geweest voor later. Het
waardevolle van armoede is moeilijk te formu
leren. Maar het geeft je een betere basis voor dit
vak dan wanneer het je altijd voor de wind is
gegaan".
Bij het al of niet gelukkig zijn behoort volgens
Toon ook het letten op kleine dingen, die in het
leven toch belangrijk zijn. „Het ongelukkige is
dat veel mensen verbijsterd zijn als hun iets ergs
overkomt. Ze moesten eens meer verbijsterd
zijn over de gewone alledaagse dingen in het le
ven. Dat kunnen ouders hun kinderen bijbren
gen. Zoals ouders hun kinderen veel kunnen
meegeven. Eén van mijn jeugdherinneringen is
het avondgebed met moeder. Dat blijft me al
tijd bij. Het is heel belangrijk dat ouders met
hun kinderen bidden. Dat bidden is voor mij
niet je ogen dicht doen en woorden prevelen
of op een stoel gaan zitten met een hele meute
en met elkaar termen zeggen. Bidden is voor
mij: bij jezelf naar binnen kijken en dan Hem
ontdekken, voelen dat God er is".
Toon draagt op zijn blauw geruite shirt een
houten kruis. Als ik naar de bijzonderheden
daarvan vraag zegt Toon: „Het is een geschenk
van Rietje. Ik ben er erg op gesteld. Ik draag het
bijna dagelijks, maar meestal zie je het niet
omdat het achter mijn stropdas zit. Als je vraagt
wat het voor me betekent, waarom ik het draag
dat is omdat er een grote symboliek achter zit.
Een kruis op zich is niets, maar het wijst naar
Christus, de Man aan het kruis en dat is de fi
guur waar alles mee begint. De kracht die van
het kruis uitgaat doet je tot bezinning en inkeer
komen, geeft je een gevoel van vertrouwen. Dat
gevoel heb ik niet als ik naar het Vaticaan kijk,
naar een man met een gouden jas aan, maar dat
had ik misschien beter niet kunnen zeggen".
Vorig jaar publiceerde Toon Hermans een dag
boek, waarin hij zo maar wat gedachten uit
strooide. Als je dat boek leest, zie je tussen de
regels door ook dat voor Toon religie veel be
tekent. „Niet iedereen heeft me dat in dank af
genomen. Ik ben er kwetsbaar door geworden.
Het zou zelfs wel eens kunnen zijn dat die
tegenwerking van de afgelopen weken komt van
mensen die dat niet kunnen zetten. Maar ik heb
er geen spijt van. Het heeft mijn bezig zijn ver
diept, er een extra dimensie aan gegeven. Je
trapt mensen op hun tenen door te zeggen wat
je denkt, maar volgens mijn vrouw ben ik nu
pas volwassen geworden. De mensen die naar
mijn shows komen, zien nu niet alleen een lol
broek meer staan, maar een man van wie ze ver
wachten dat hij elk moment iets kan zeggen dat
ze in hun zak kunnen steken. Dat doe ik niet.
Ik zou best op het toneel grappen kunnen ma
ken waar meer denkkracht achter zit. Toch laat
ik dat opzettelijk na. Als kinderen naar een
speeltuin gaan, moet je ze geen rekenschrift
meegeven, maar ze op een hobbelpaard en een
.glijbaan laten zitten. Mensen in een theater wil
len een avond hun zorgen van alledag vergeten
en dan moet je niet de dominee of de priester
willen uithangen".
We ontlenen dit alles aan een exclusief inter
view, dat Toon Hermans voor „Trouw" heeft
gegeven. Dit interview eindigde zo: „Toon
zwijgt, kijkt me aan en zegt dan: „Als de
mensen lezen wat ik heb gezegd, zal ik wel
door een vrome neut worden uitgemaakt. Ik
ben erg diep op de dingen ingegaan, wat ik
anders niet gauw doe. Het zal door sommigen
wel weer verkeerd worden uitgelegd. Juist
omdat Trouw geen boulevardblad is, zullen ze
wel zeggen: Toon wilde zeker een goede beurt
maken door vroom te gaan praten".
Als iemand van De Havenloods dit alles had mo
gen opschrijven, zou niemand hem ervan
verdenken, dat hij bij het vrome volk een wit
voetje wilde halen. Maar we zijn in elk geval
niet bang om een flinke vrome noot te kra
ken.
Dr. K J. KRAAN
De rashond van de Koning is ont-
snapt
Je vraagt je af, hoe heeft ze'm dat
gelapt
Eerst is ze over het hoge hek ge-■
klommen
Daarna de brede slotgracht door-J
gezwommen
Nu rollebolt ze tierig in het grasjj
'n reu van nooit meer te her- J
kennen ras
Doch geen hond weet wat een
stamboom is. 't Wordt spel
Dat enige nasleep hebben zal, dat
Aan 's Konings eigen hand gelijnd,
dan lijkt
Zo een hond bijzonder, doch datjj
blijkt bedrog
Want och, wanneer zo een dier"
eens aan de haal is
Wie ziet dan dat een koning zijn
principaal is.
Rijk of arm, een hond kan hetW
niet verrfkken
Hij kaix trouwens het verschil
niet eens ontdekken
Lompen en klompen, of pronk-m
gewaad en praal
Een hond kijkt daar doorheen, is m
dat niét.kolossaal?
LEEN DE ZWART l
Het Rijnmondgebied is het eerste
gewest in Nederland dat kan be
schikken over een volledige winkelin
ventarisatie. Op 20.000 ponskaarten
en in lijstvorm zijn alle winkels in de
23 gemeenten geregistreerd. Het zijn
er, naar de stand van het onderzoek,
vorig jaar, 9.733 met in totaal 30.974
werknemers in volledige dienst en
6.394 part-timers.
Het Rijnmondgebied beschikt over
ruim 900.000 m2 verkoopvloer
oppervlak en ruim 1,4 miljoen m2
bruto-bedrijfsvloeroppervlak
Sportief
sn vlot dit huisjurkje zonder
mouwen. Geheel gedessineerd
met zakken, effen bovenstuk en
ritssluiting aan de voorzijde. 100%
katoen. In rood, marine of groen.
Maten 42 t/m 52.
Nu van f.19,95
Ruim 100 gulden voordeel...
Een prachtige kwaliteit berber
frisee tapijt op schuimrubber rug,
dat bij uitstek geschikt is voor
veel belopen ruimtes. Inéén
mooie kleur berber. 400 cm