Roeland en Willy mogen aan boord 2?8 termeulen termeulen 250 Uitslag „Schrijf om 'n ko Glorie van Holland... termeulen Roversdroom.... eteen tjee ke I.... termeulen 14?5 Zoeken in deze tijd DE HAVENLOODS DONDERDAG 27 APRIL 1978 Vuurdoorn in pot (Pyracantha Orange Glow). Een klimmer die in "de herfst en winter uw gevel in gloed zet met massa's oranje/rode bessen. Schimmel en rotvrij. Nor- faal 5,95 Donkerblauwe konifeer met kluit.(Cham Laws Alumi). Py- ramidaal groeiend, 's winters kleurhoudend en winterhard. Groeihoogte 40-60 cm. Normaal 6,95 Brem in pot.(Cytisus Genista). Doet het op iedere grond en geeft in het voorjaar een fon tein van bloemen. In rood, geel Pampasgras, de laatbloeier, die zilveren pluimen krijgt wanneer de andere planten beginnen af te ster ven. Bloeitijd sept.-nov. Groeihoogte 180 cm. Nu van f 5,90 voor Pak Asef stalmest (gedroogde koemest) 2,35 60 JAAR IN AUTO'S Max Factor Vloeibare Make Up Van 6,95 GROTE FLES DOUCHESCHUIM èn FLES FA SHAMPOO Samen van 6,75 voor PRESTIGE Deodorant 2 Parfumeringen Van 6,95 Voor NIVEA CREME Groot blik Nivea crème hele gezin.Inh 250 ml Van 4.60 voor H ALGEMEEN- De uitslag van de vijfde schrijfwedstrijd „De Eendracht", met als hoofdprijzen twee geheel verzorgde veertiendaagse zeilvakanties op zee, is bekend. Na van de eerste overrompelende mededeling be komen te zijn, hebben Willy Don uit Vlaardingen en Roeland Loo- mans uit Capelle aan den IJssel enthousiast en volmondig ,ja" ge zegd op onze vraag of ze 12 juni voor 2 weken als „opstapper" mee willen met het zeilend zeeschip „De Eendracht". Stapels brieven, die op de opstelwed strijd „Schrijf om 'n kooi" binnen kwamen, zijn door de redactie van De Havenloods zorgvuldig gelezen en herlezen. Uiteindelijk heeft zij een weloverwogen keuze gemaakt: Willy (20 jr.) en Roeland (18 jr.) werden met algemene stemmen uitverkoren. Roeland Loomans was er vrijdagmid dag helemaal beduusd van toen hij het blijde nieuws vernam. Vaste vakantieplannen waren er nog niet. „Eerst het examen atheneum", vertel de hij in zijn oudelijk huis aan de Capelse Jacob Catslaan. Lachend voegde hij er aan toe: „Het mooie is dat ik helemaal niet goed ben in het schrijven van opstellen. Op school is het meestal een vier of een vijf, maar ja, op deze brief voor De Havenloods heb ik dan ook wel een paar uurtjes zitten zweten." Geweldig „Toen ik het artikel in De Haven loods een paar weken geleden las", werd ik vreselijk enthousiast over deze geweldige vakantie die jullie aanbieden", aldus Roeland die vorig jaar ook al had willen meedoen met deze schrijfwedstrijd. Toen kwam het er door omstandigheden niet van. „Op de televisie heb ik vaak over De Eendracht gehoord en gezien, maar ik dacht dat het altijd een droom zou blijven", aldus de zesdeklasser van de •Willy Don:.,De Capellenaar Roeland Loomans zond in de jaarlijkse opstelwedstrijd van De Havenloods de volgende (verkort weergegeven) brief in, goed voor de hoofdprijs: Wat mij in de zee en de zeilscheep- vaart aantrekt? Allereerst is er na tuurlijk de verbondenheid met het verleden. Het varen op zo 'n oud mo del zeilschip brengt je iets nader tot de zeelui uit de Gouden Eeuw. Die zeelui, die een grote bijdrage hebben geleverd aan de glorie van Holland in de 17e en 18e eeuw. De sfeer uit de tijd van de Vereenigde Oost- indische Compagnie wordt door De Eendracht opnieuw geproefd. De zee, die de geest van onze voorvaderen herbergt, heeft iets eeuwigs. Je kan maanden varen zonder land te zien zonder iets of iemand tegen te komen. Deze watermassa, die zes- zevende van de wereld bedekt, fascineert me doordat ze naar wille keur beschikt heeft en nog steeds beschikt over het lot van vele men- Op het water ben je overgeleverd aan de elementen van de natuur zoals wind, storm en regen. Dc zee fasci neert me ook, omdat het water vele geheimen bevat: geheimen van ver dwenen transporten, van getorpe deerde oorlogsschepen, van geëxplo deerde onderzeeboten en ook van vele verdwenen voorwerpen. Een niet te vergeten punt is de ro mantiek die het hele gebeuren met zich meebrengt. Je ontzegt je een stukje comfort van onze welvaarts staat voor een paar weken om weer eens een paar weken primitief te leven. De hele dag omgeven door de heelrijke zeelucht, zonder de reuk van uitlaatgassen of van andere luchtvervuilers. En dan het horen klotsen van het water tegen de boeg het horen gieren van de wind door de zeilen, het geklapper van de tou wen tegen de masten, dat tezamen het innerlijke van de mens tot rust laat komen en tegelijkertijd een be vredigend gevoel geeft. Ook het sportieve gebeuren is natuur lijk erg belangrijk, want iemand die niet van zeilen houdt, die zou het nooit in zijn hoofd halen om met een zeilschip mee te gaan. Er zal je dan ook het wel en wee van het zeilen geleerd wordenhoe je de wind moet uitbuiten, hoe je het beste het schip kan besturen, hoe je de koers kan bepalen en hoe je kan bepalen waar op zee je je bevindt en waar schijnlijk nog wel veel meer. Het lijkt me heerlijk om in weer en wind bezig te zijn met schoten en zeilen, hard werken in de gezonde buitenlucht aan een glorieus schip dan 's-avonds met z 'n allen op het achterdek, verhalen vertellend. Deze vorm van watersport brengt je terug naar de natuur en tot een confrontatie met jezelf, wat in het gedrang van het dagelijks leven nauwelijks meer mogelijk is. Wat me ook mooi lijkt is het binnen varen in een haven met zo'n groots schip. Maar waarom nodigt de zee nu ei genlijk uit tot avontuur? Wel, de zee werd voor vele eeuwen gezien als iets mysterieus, omdat ze verre landen voor ons verborgen hield en met ons kon doen wat ze wilde, öf men niet wist wat men te wachten stond aan de andere kant van de zee. Er is natuurlijk wel veel veranderd in de loop der tijd, maar het mysterie van de zee blijft en ook de onbekende landen blijven voor de mensen die niet of nauwelijks reizen. Het onbekende, het niet weten waar men voor staat nodigt altijd uit tot Als 't fris is... Een fijn, wit tuniekvest (100%acryl) voor de koele zomeravonden. Afge werkt met ribgebreide boorden, zakken en reverskraag, inclusief bijpassende strikceintuur. Maten 36 t/m 46. Van 37,50 voor Comenius Scholengemeenschap in Capelle. De brief die Roeland over de zee en het zeilen schreef is goed voor een magnifieke zeiltocht op het roemruchte schip, In Scheveningen worden 12 juni de zeilen van de gaf felschoener gehesen en dan wordt Roeland's droom werkelijkheid. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar stellen De Havenloods en het Comité Rijnmond van de Nationale Vereniging. „Het Zeilend Zeeschip" ieder een kooi beschikbaar voor de jonge lezers (16-26 jaar) van dit blad. Waarom is zeilen op zee boeiend? Wat verwacht je ervan? Waarom no digt de zee uit tot avontuur? Honder den brieven bewijzen dat er naar deze jaarlijkse wedstrijd door veel jongeren wordt uitgekeken. Onverwacht Twee avonden had Vlaardingse Willy Don nodig om haar liefde voor de zee op papier te zetten. Op uitnemende wijze wist zij de aantrekkingskracht van het kolkende water te beschrij ven. Voordat Willy de brief postte liet zij haar pennevrueht door haar moeder lezen. Mevrouw Don vergat zelfs voor een ogenblik de televisie en dat wil wat zeggen in Vlaardingen, zo hebben we begrepen, vooral wanneer het om tennis gaat. Maandagmorgen was er gebak op nummer 107 van de 2e Van Leyden Gaelstraat in de historische vissershaven, want de hoofdprijs die de Leidse studente in de wacht wist te slepen werd na tuurlijk uitbundig gevierd. De studie, de kordate Vlaardingse studeert in Leiden rechten en Neder lands tegelijkertijd, schoot er natuur lijk voor een moment bij in, maar Willyzat daar allerminst over in. Belangrijker was de volkomen onver wachte reis die zij samen met Roe land en nog 23 leeftijdsgenootjes gaat maken. Roeland belde Willy het afgelopen weekeinde al op en een afspraak om over de aanstaande grote zeiltocht te praten, is inmiddels ge maakt. Een vakantie wordt het allerminst. De jongens en meisjes op De Een dracht wordt vertrouwd gemaakt met de zee en het zeilen. En dat betekent werken geblazen. Ook moet er wacht worden gelopen: vier uur op, acht uur af. Maar dat is nu juist het aan trekkelijke van dit zeeschip, waarop natuurlijk wel een vaste, zeer ervaren, bemanning het voor het zeggen heeft. Maar ook aan boord is het democra tische element doorgedrongen. Zo wordt het reisdoel gezamenlijk vast gesteld: rond Engèland, de Franse kust of richting Denemarken? De opstappers mogen het zeggen. Troostprijzen De andere inzenders komen helaas niet in aanmerking voor een zeilreis, ook al waren hun brieven vaak hart stochtelijk, origineel of suggestief. De vijf inzenders, die net niet in de hoofdprijzen zijn gevallen en die weer net wat beter uit de bus kwa men dan de overigen, krijgen van ons een mooi boek toegestuurd. En dat boek heeft natuurlijk alles te maken met dc zee en ook zeilen. Tot slot zetten we de acht prijswinnaars op een rijtje. Ter overweging Rondom en na Pasen kom je 't woord zoeken nogal eens tegen. Op de paasmorgen zelf lezen we dat de vrouwen en de discipelen Jezus zoe ken. De veronderstelling dat zijn lichaam is weg genomen speelt er een rol bij en doet het zoeken bijna teleurgesteld ophouden. De leer lingen die op de avond van de paasdag naar huis, in Emmaüs, gaan, doen niet anders dan hun herinneringen afzoeken. Wat was 't toch met die Jezus? Hoe heeft het zo kunnen lopen? Een woord dat in de kerk na Pasen nog al eens een rol gespeeld heeft is het woord van Paulus: „Indien jullie dan met Christus zijn opgewekt, zoekt de dingen die boven zijn, waar de de Messias is...'" Op een andere manier zoeken mensen in deze tijd ook. Zo na de Paasdagen kunnen ze in eens voor je staan en je de vraag stellen wat je nou doet met die opstanding van Jezus. Veel mensen, heb ik 't idee, zouden op die vraag wel eens een antwoord willen hebben. Ze zeggen mij: Goed, dat verhaal van Jezus is besteen in drukwekkend verhaal. Als je mij vertelt hoe Hij geleefd heeft en hoe Hij met de mensensprak en hoe Hij zelfs voor de dood niet wegliep, dat komt allemaal best goed bij mij over. Zo'n man mag ik wel. Ik kan ook wel een beetje droevig worden als ik het verhaal van zijn dood lees of ik hoor ervan zingen in de Mattheus-Passion. Tot zover kan ik best met je meegaan, maar je moet me toch eens vertellen wat die opstanding in vredesnaam kan betekenen. Hebben de men sen dat er nou niet bij verzonnen om 't een beetje mooier te maken? Goed, laten we eens even aannemen dat het echt zo gebeurd is, maar wat doe je er dan mee? Hoe maak je dat hard? Meestal komen er dan verhalen van de eigen situatie achteraan die moeten aantonen hoe hard het leven is. Te hard voor zulke sprookjes. Ik zit met een heleboel mensen op een kantoor en heb de grootste moeite om alles voor elkaar te krijgen wat er van mij verwacht wordt. Ik doe zaken, ik sta in een fabriek, ik ben bezig in een politieke par tij, ik ben vakbondsman, ik doe iedere dag dat zelfde huishoudelijke werk. Ik bied hulp aan be jaarden. Ik verpleeg zieke mensen, oude men sen, jonge mensen, mensen zonder uitzicht en hoop. Kom op, zeggen ze, vertel me es wat dat zou kunnen betekenen dat tweeduizend jaar ge leden die vreemde man is opgestaan uit de dood. Wat heb ik daaraan? Wat koop ik ervoor? In welk opzicht zou 't me kunnen helpen bij datgene waar ik mee bezig ben? Weet u wat 't is: als ik zulke vragen hoor, dan denk ik: bij die mensen hoor ik ook. Ik denk hoofdprijzen: Willy Don, 2e Ley- Rotterdam; Annet Meyerink, Grif den van Gaelstraat 107, Vlaardingen; fioenstraat 47, Hoek van Holland; Roeland Loomans. Jacob Catslaan Bert van Ginkel, Nobelstraat 98, 19, Capelle aan den IJssel. Rotterdam; André van Hoom, Span jaardstraat 30b, Rotterdam en Han dde boeken zijn verzonden naar: neke Stade, Rozemondsingel 13, Bianca Lucas, Nozemanstraat 36b, Berkel en Rodenrijs. Twintigjarige Willy Don uit Vlaardin gen schreef zich aan boord met de volgende inzending: „Kortgeleden las ik een klein bericht je in de krant waarin stond dat een Poolse vrouw als eerste de wereld was rondgezeild. Verdorie, dacht ik spijtig; iemand was mij weer eens voor geweest. Als ik straks in plus minus 1985 mijn reis om de wereld per zeilschip zal hebben voltooid, mijn droomwens, dan is er geen kip meer die dat bewonderenswaar dig vindt. Men zeilt maar. Men vaart rondjes over onze aardbol alsof het niets is. Kinderen van amper zes weten vaak al van „gieken" en „breeuwen Dijkstra staat aan de re ling van zijn „Flyer" bij de onder gaande zon aan zijn pijpje te trekken met het zilte sop op de stoere wan gen, terwijl mijn opwindendste zeil- ervaring bestond uit het uiterst lang zaam voortglijden in een vaurien op de Brasem, want er stond weinig wind. Ach, ach, wat is het toch onrecht vaardig verdeeld in de wereld, denk ik dan mistroostig en ik ga terug in mijn vroegste herinneringen .Ik ben 10 jaar en de dochter van Rood haar t. We zijn net in een hels gevecht gewikkeld met de zeerovers uit de beruchte Doodskopstreek. Of: Ik ben Paddeltje, scheepsjongen bij Michiel de Ruyter en smeer het dek in met groene zeep (wat een stunt!/. Of: kapitein Houtepoot gaat met mij aan wal om water en proviand in te slaan op het ont dekte eiland Oei! Wat spannend! En zo leerde ik de fijne kneepjes van het zee-zeil- vak. Pas later besefte ik dat boeken maar boeken zijn en geen werkelijk heid. Maar toch had ik me zo al een aardig beeld gevormd van zeilen: avontuur, inboorlingen, meeuwen, wind en zon. Zalig! Ik besloot dan ook wel een beroep uit te gaan oefenen op de zeven zeeën, later. Marconist, dat leek me wel wat, dat was dan wel niet op een zeilschip, maar een mens moet nu eenmaal met zijn tijd meegaan. Bovendien was mijn oom, als stoere zeeman dé personificatie van al mijn boeken- avonturen, óók marconist. A Is ik bij hem op bezoek was geweest gaf hij mij altijd een stevige klauw en bulderde:„Dag Wil, hou je haaks". Dat laatste was een zeeterm, be greep ik. Ik heb dan ook een tijd ge had dat ik mijn vriendinnetjes ook adviseerde zich vooral haaks te hou den. Ze keken dan wat vreemd op, want van zeetermen hadden ze geen verstand. Maar helaas, een zeevaarder ben ik nooit geworden. Het noodlot nam mij het roer uit handen en stippel de een andere koers voor mij uit. Toch kon het mij niet beletten het zeezeilen te blijven zien als het toppunt van zaligheid. En al ben ik dan niet die eerste vrouw geworden die een zeereis rond de wereld maakt of zelfs maar marconist, misschien word ik dan wel de eerste die een zeereis mee maakt op de Eendracht. De eerste in de familie!" 2M J Waar zijn ze gebleven De mensen langs de deur die de straat gezellig maakten. De blikslager en de koperslager. J De scharesliep I De slagersjongen op de fiets. En de zogenaamde boeren. De peterolieboer en de kolen- J boer. I De papboer en de visboer. De groentenboer. De boterboer en de kaasboer. De melkboer. I De schillenboer. De lorrenboer. I Er waren meer boeren dan hoe- ren. I Tegenwoordig lijkt het anders- j Meer hoeren dan boeren. Lees er I in bonafide kranten j de advertenties j onder de rubriek „culbs", Offertes te over. Je kunt ze ook bij u thuis laten I komen I Een telefoontje en ze komen aan de deur Zogezegd. De meisjes I De mannen. Ja ook de mannen, wat dacht u I Velerlei advertenties in de trant van: I „Dames, opgelet! „Jongeman, goed postuur, be- I schaafd, diskreet, aan huis te ontbieden voor het vervullen van al uw geheime wensen Nog effetjes en u hoeft niet I eens te telefoneren. Er wordt gewoon aan de deuf I gebeld. j U roept: wie is daar? I De sexboer, mevrouw Kunt u altijd nog roepen: I nie nodig!!!!! LEEN DE ZWART Ruim voordeel... Nu tien tot vijftien gulden voordeel op deze 100% katoenen lakensets (met sloop). In wit met een nr kleurig randdessin.^ Maat 150/240 van 24,95 voor 180/240 van 33,95 voor 19,95 240/260 van 39,95 voor 24,95 inkl. 2 slopen rit mei een meer- dat 't precies de vraag is waar het over gaat. U heeft groot gelijk dat u die vraag stelt aan men sen die in deze Jezus van Nazareth geloven. Daar moeten ze dan maar eens een antwoord op geven. Want bestaat er op die vraag geen zinnig antwoord dan kunnen we Pasen wel vergeten. Als ik nu een antwoord ga proberen en ik daar bij uitga van dat woord van Paulus: „zoekt de dingen die boven zijn", dan moet u niet schrik ken. Ik hoor in gedachten al een heleboel men sen zeggen: had ik wel gedacht. Heb ik vroeger al eindeloos gehoord: hier beneden is het niet! De wereld was een verloren zaak, boven de ster ren, dat zongen ze vroeger toch zo graag? Je moet vooral niet met deze wereld bezig zijn, want de wereld is slecht. Nu is dat laatste ook niet een, twee, drie te ont kennen. Ik weet niet of u een paar weken ge leden ook dat verhaal van die vergiftiging in Amerika gelezen hebt. Op een chemische fa briek waren een paar zakken verwisseld, met het gevolg dat duizenden koeien en daardoor ook mensen vergiftigd zijn. Ik weet ook niet of u al eens gehoord hebt dat men verwacht dat de Skylab (85 ton) zo tegen eind 1979 wel ergens op aarde kan terecht komen. Of stukken daarvan. En ik weet wél dat u allemaal dezelf de berichten hoort en ziet die ik hoor en zie. Een en al ellende vaak. Herhalen de mensen van het geloof soms daarom Paulus: zoekt de dingen die boven zijn, om je zoet te houden? Anders zou je gek worden. Sommige mensen zien daarin nog een zekere verdienste van de kerk. Geloof als een soort kalmeringsmiddel, 't Enige wat ik kan zeg gen is een poging wagen om dat woord van Pau lus uit te leggen. Hij zegt eerst: Indien jullie dan met Christus opgewekt zijn.... Dat lijkt heel moeilijk: met Christus opgewekt? Ik ben nog niet eens dood. Ik denk dat 't dit betekent: als je je bij die man Jezus betrokken voelt en ook zou willen wat Hij wilde: liefde en vreden en toekomst voor de mensen. Je bent met Hem opgewekt als je met Hem mee wilt gaan en met Hem mee wilt doen. Ook aan een nieuwe we reld werken, bezig met hoop voor mensen zon der hoop. Als je je baan eerlijk wilt vervullen. Nou, zegt Paulus, als je je daarbij betrokken voelt, dan moet je zoeken „de dingen die boven zijn". Wat zijn dat voor dingen? Enge dingen? Geestelijke hoogstandjes of zo? Mystiek? Niets voor mij. Ik heb aan de aarde genoeg. Laten we nou eens even aan die Paulus denken. Voor Paulus is Jezus ten hemel gevaren. Hij is dus „boven"'. Hij is ergens en dat noemt Paulus „boven". En als hij 't een beetje samenvat dan schrijft hij aan die jonge gelovigen in Klein- Azie'julliei moeten zoeken wat boven is. Dus: wat bij Jezus hoort. Wat hoort dan bij Jezus? Ik zou er nog een vraag aan willen verbinden: wie was die Jezus hier op aarde? Gaf Hij de aarde op? Vond Hij 't leven hier niet de moeite waard en liet Hij daar om de mensen maar in hun sop gaar koken? Of was Hij juist één en al bereidheid om ze te hulp te komen, om ze uit het slob, uit hun moeilijk heden te halen. Was Hij juist niet iemand die recht en vrede op aarde wilde en dat de mensen eens zouden ophouden elkaar te haten en te be driegen en elkaar alles te misgunnen? Ik denk dat Hij zo was. Precies zoals wij zouden willen zijn als we aan al die afschuwelijke dinger van onze wereld denken. Ook bezig met veran deringen en hoop geven aan wanhopigen. Nu, dat zijn „de dingen die boven zijn". Dat zijn de dingen die bij Jezus horen. Nu kan ook iedereen aanvoelen hoe groot hier het misverstand is als mensen hiervan maken dat je vooral heel geestelijk entot God inge keerd en van de wereld afgekeerd moet leven. Sommige mensen maken hier zelfs van dat men sen die Jezus willen volgen zich niet met de po litiek moeten bemoeien en niet met de maat schappij. Daar word je toch alleen maar vuil van en aards. Zulke redeneringen hebben niets met het chris telijk geloof te maken. Ze bederven het geloof en ze maken Jezus onherkenbaar. Geen won der dat mensen zich van dit geloof afwenden als ze nooit anders gehoord hebben. Of als ze alleen maar horen dat je als Christen vooral vooruit moet zieri te komen en daarvoor moet je macht hebben enz. enz. Dat zijn heel egoïs tische redeneringen. Dat zijn: de dingen die be neden zijn. Die noemt Paulus ook. Daar moet je niets mee te maken willen hebben. Geloven wordt dan een vlucht in het geestelijke.. Of een zaak die niets met je dagelijks leven te maken heeft. Maar dat is het geestelijke niet. Het echte geestelijke is juist bezig zijn met de mensen en de dingen om je heen. Verantwoordelijkheid op je nemen. Niet weglopen als het moeilijk wordt. Ik lees hier: Zoekt! D.w.z. Wees ermee bezig. Laat het niet wegdringen door je egoi'sme, door je gemakzucht, door je behoefte aan een al te gemakkelijke zekerheid. Daarvoor, voor dat zoeken, moet je bij Hem zijn. Bij wat Hij deed en zie en wat langs zoveel mensen en toestan den en over zoveel eeuwen heen bij ons te recht kwam. VISSERMAN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1978 | | pagina 17