'Het leven is een zooitje'
64a-
6a50
3?°
LEZERS SERVICE
ISOLERENDE BEGLAZING
MET K0M0 KEUR
y
termeulen
termeulen
termeulen
Manuela Beeloo
Hogeschoolrijdster
bij circus Sarrasani
ÜvanURK
Jos Mullens, de circusbaas:
DE HAVENLOODS DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1978
34-572
Ook los verkrijgbaar:
Stoel van 145,-- voor 119,80
Tafel van 219,-- voor 169,80
Kerkdiensten I Artsendiensten
nu met 30 pet. rijkssubsidie
Vraagt vrijblijvend inlichtingen
HANDELMAATSCHAPPIJ VAN DER WILD B.V.
Noorderglas groep
Sonnemerestraat 1, tel. 010-378411, Rotterdam
Proef de Oud-hollandse sfeer...
Haal de sfeer van weleer in uw huis met deze ouderwets
gezellige eethoek met boerknop stoelen. In eiken-kleur.
Stoelen met rieten zittingen,#tafel 110 cm
Kompleet van 799,- voor
De man achter de schermen van het Sarrasani toernee heet Jos Mullens. Voor
oude Rotterdammers een verdacht bekende naam. En dat klopt. Jos Mullens
is 45 jaar circusdirecteur geweest van „Nationale Grande Circus" dat zijn
naam droeg. Op de Kruiskade, waar nu het Rijnhotel buitenlandse gasten her
bergt had het circus z'n vaste „stekkie"
Nu vinden we Jos Mullens in wagen
28 van Sarrasani-trein. Het is een
man van brede armgebaren en je ver
wacht een riedel van het orkest ach
ter iedere uitgesproken zin.
„Vroeger had ik de macht om bui
tenlandse circussen buiten de grens
te houden, om onze eigen traditie te
beschermen. Maar ja. in 1970 was het
voor mij afgelopen. Ze hebben me
van de straat geraapt. Ik was hele
maal verlamd en heb meer dan een
jaar in het ziekenhuis gelegen. Maar
een echte Mullens is niet kapot te
krijgen en na een tijdje begon het
bloed weer te tintelen".
Directeur
Zijn eigen circus heeft hij niet meer
op de been kunnen brengen. Van zijn
vrouw hoefde het niet meer en van
zijn twee zoons Henry en Willie, die
allebei ook in het vak zitten, mocht
het niet meer. Het circus, de tenten,
tribunes, de wagens, de kostuums
zijn nog steeds opgeslagen in twee
boerderijen in Brabant. Wat doet een
circusdirecteur zonder circus?
Heel eenvoudig, hij haalt de grote cir-
Grandioze restantaanbieding..
Prima kwaliteit BH's in diverse
modellen en kleuren (w.o. wit en
huidkleur). Maten A 70 t/m 80;
B 70 t/m 90; C 70 t/m 90.
Normaal betaalde u 7-15 gulden
nu per stuk
slechts
DE HAVENLOODS
oplage 277.950
Verschijnt tweemaal per week
(woensdag en donderdag) huiv
aan-huis in; Rotterdam rechter
Maasoever. Schiedam (op woens
dag als Schiedams Nieuwsblad),
Vlaardingen (op woensdag als
Nieuwe Vlaardingse Courant).
Maassluis (op woensdag als Maas
sluis Nieuwsblad), Hoek van Hol
land. Maasdijk. Maasland, Bleis-
wijk, Bergschenhoek, Berkel en
Rodenrijs, Capelle a/d IJssel.
Nieuwerkerk a/d IJssel, Krimpen
a/d IJssel, Ouderkerk a/d IJssel,
Krimpen a/d Lek, Lekkerkerk,
Berkenwoude, Bergambacht,
Ammerstol, Stolwijk en Schoon
hoven.
Uitgave: Maatschappij tot uitgif
te van periodieken De Haven
loods BV.
Directie: J.P. Eillebrecht.
Hoofdredacteur Bert Cattel.
Kantoor: Prins Hendrikkade 14,
Rotterdam, tel. 010- 132170
Postadres uitsluitend postbus
1980, Rotterdam.
Bijkantoren: Vlaardingen, Hoog
straat 122, tel. 010 352911 en
Krimpen a/d IJssel, Weteringsin
gel 2. tel. 01807 16899
De Havenloods is, zo blijkt ons
telkenmale, een veelgelezen blad.
Hoewel wij uiteraard streven naar
een optimale (100 procent) be
zorging in heel ons verspreidings
gebied, komt het voor dat een
heel enkel percentage niet of niet
op tijd wordt bezorgd.
Mocht u een krant eens niet of
niet op tijd ontvangen, dan kunt
u zich wenden tot ons lezersser
vicenummer
010- 132489
(van 8.30 tot 17.30 uur).
Wij zullen er dan voor zorgen dat
u De Havenloods ten spoedigste
bezorgd krijgt.
cussen van de wereld naar ons land
en regelt hier de toernee's. Namen als
Hagenbeek, Althof, Krone, Barum en
Sarrasani hebben we dankzij hem
hier leren kennen. En zoals de tradi
tie het voorschrijft, kent iedereen van
die circussen Herr Mullens en spreekt
men hem aan met: direkteur.
Hoe komt het dat er over het alge
meen Duitse circussen naar ons land
komen? Jos Mullens: „Dat zal ik U
vertellen. Er zjjn in Frankrijk ook
uitstekende circussen bijvoorbeeld,
maar die slaan niet aan bij het Neder
landse publiek. Ik heb Bouglione ge
probeerd uit Parijs, maar men pikt
het hier niet. De Duitse stijl is geba
seerd op kwaliteit en degelijkheid
en daar houden wij van. De zwierige
en vaak pikante bravour van de Fran
sen is voor ons te doorzichtig.
„Wat doet U met Uw oude circus,
verkoopt u dat of zo?"
„Waarom zou ik het verkopen. Ik
verkoop mijn hart toch ooK niet. Het
staat er goed, in Brabant. Je zou het
eens moeten zien, de kostuums alleen
al. Ik heb nog 300 kostuums. Alle
maal speciaal ontworpen door de
bekende Madame Vicquer uit Parijs.
Prachtige kostuums hebben duizen
den guldens gekost per stuk, waarom
zou ik ze verkopen".
„Uw zoons zitten ook in het vak,
zouden zij het circus ooit nog eens
opzetten?"
„Ach, ik weet het niet. Het is in
deze tijd ondoenlijk om iets op te
zetten. Waar haal je de mensen van
daan die zo willen werken als in het
circus gewerkt wordt. En hoe moet je
iedereen betalen. Nee, dat wil ik mijn
zoons niet aandoen. Ik blijf realist....
Maar ja, aan de andere kant ben ik
ook vader. En wie ontneemt een
oude vader zijn droom"
Mentaliteit
Een PTT functionaris steekt zijn
hoofd door de deuropening: „Meneer
Mullens, we gaan nu eten, we komen
vanmiddag terug".
„Is de aansluiting klaar, heren?"
„Nee, daar komen we vanmiddag
voor terug".
En dan kunnen we getuigen zijn van
hoe de beminnelijke grijze man ver
andert in een echte direkteur. De
ambtenaren worden ter verantwoor
ding geroepen.
„Eerst eten wat krijgen we
nou, vanavond hebben we voorstel
ling en niemand kan ons bereiken
omdat de heren van de PTT zonodig
moeten eten. Hoeveel werk is het
nog?"
„We zijn bijna klaar".
„Nou maak het dan even af".
„Nee, we gaan eerst eten".
„Heren, U doet maar wat U goed
dunkt, als U vindt dat U moet gaan
eten, dan moet U dat vooral niet
laten, goedemiddag".
Directeur Jos Mullens nu aan het
hoofd van de Sarrasanitrein. Achter
hem zijn zoons Henry (links) en Wil
lie (rechts) met hun vrouwen en hun
circusdieren. Een traditie zet zich
voort.
zou het er wel uit willen schreeuwen:
Jonge mensen geniet toch van het
leven".
Zooitje
Feest
„Wat een zooitje", merk ik voorzich
tig op.
„Ach, het hele leven is een zooitje.
Je hebt die knapen net gezien. Het is
voor my onvoorstelbaar, dat er men
sen zo kunnen denken. Er staat hier
een compleet curcus zonder telefoon,
maar zij vinden hun maag belangrij
ker. Zo zouden wij eens moeten den
ken, dan kon je het circus wel verge
ten".
„Ik neem aan dat het hier eerst wer
ken en dan eten is".
„Ga maar na, op een woensdagavond
speelden we voor het laatst in Den
Haag en de dag daarop hier in Rotter
dam. Dat betekent dus, woensdag
nacht afbreken en verkassen en don
derdag in een dag alles opbouwen en
's avonds voorstelling".
Vrije tijd kun je wel vergeten zo.
„Ik kom uit de oudste artiestenfami
lie van Nederland. Ik heb nooit iets
anders meegemaakt dan verhuizen en
repeteren. Ik ben nu 75 jaar en ik
Voor de kleinsten...
Een beukenhouten box, die
niet alleen funktioneel is, maar
ook door de vorm en afwerking
bij elk interieur past. Geheel op
klapbaar, met telraam, verhoog
de bodem en bovendien aan
voor- en achterzijde twee extra
latten ter voorkoming van tocht.
Afm. 80x100 cm. Verkrijgbaar
in donkerbruin.
Van 115,
voor
„U kunt er nu toch mee ophouden?"
Jos Mullens zwijgt. Hij kijkt me aan
en zijn blik is als die van een kat die
een muis ineens hoort praten: „Ik
zal eens wat vertellen.
Vroeger was het altijd feest in de
tent. De zaak stond op z'n kop. Ik
heb na de oorlog de eerste Althof
hier heengehaald. Kun je nagaan een
Duits circus. Er stond voordurend
politiebewaking bij, omadt ze bang
waren dat het in de brand gestoken
zou worden, maar de tent zit stamp
vol. De laatste jaren is het circus
een diep dal gegaan. De mensen zijn
zo dufgeslagen door radio en t.v. dat
ze hun stoel niet meer uitkwamen
Ik zie het en ik voel het. Moet ik er
dan mee ophouden? En buiten dat,
ik ben nu 75 jaar en Sarrasani bestaat
ook 75 jaar. We zijn dus bezig aan
soort dubbel jubileum. Nee, ik ga
door, wat wil je dan. Mijn oom had
een leven lang aan de trapeze geben
geld. Toen hij 99 was bestelde hij zijn
eigen begrafenis".
Jos Mullens gaat achterover in zijn
stoel zitten en kijkt door het raampje
van zijn directiewagen over het ter
rein. Ik volg zijn blik. Een paar man
nen slenteren om de grote tent. Het
is me opgevallen dat niemand zich
echt haast. De circuswereld is hele
maal geen jachtige wereld zoals het
gedraaf in de piste doet vermoeden.
Ze gaan alleen door tot het bittere
einde.
De spreekstalmeester van Circus Sarrasani kondigt Manuela Beeloo
(18) met veel bloemrijke zinnen aan: de hogeschoolrijdster van ons
circus. Zij is de enigste Nederlandse vertegenwoordigster bij Sarra
sani. Een jong talent die van jongs af aan al naar het circus wilde
en dat is eigenlijk helemaal niet vreemd want zij stamt uit een oud
circus-geslacht. Haar oom is maar eens met een in circuskringen
erg bekende naam te schermen, Jos Mullens, En haar vader was
vroeger de spreekstalmeester en bedrijfsleider bij het toenmalige
cicus Mullens. Moeder deed aan koorddansen en broer en 2us
zagen de wereld vanuit-de top van de piste. Manuela werkt nu al
wer drie jaar bij Sarrasani met een uiterst sterk nummer met haar
drie paarden. Een dressuurnummer, altijd nog geklasseerd als een
van de moeilijkste circusnummers,
Pianos
1 Vleugels
I Cherny (nieuw) 2.495.- I ter waarde van voor
CHERNY(nw),«, UH:. 2.795.- I Bösendorfer* a***. 18.900.-
I Lindbergh* iMT.. 2.595.- BECHNERh,88„™,j*j«o-,24.940..
Schimmel* LMtrr- 5.200.- I Yamaha* 8.345.-
Pleyel* ZM*- 5.925.- I Steinway&Sons 40.H5 16.900,-
Zimmermann* uh, 2.795.- ESTONIAlnieuw)aUM:-21.940.-
Feurich* J4M:. 5.325.- I Blüthner* hm* 16.900.-
Rich.WEBER(nw) SMV.- 4.095.- P|eve!* iMtor-16.400.-
I Petrof* LW- 2.975.- I GratnanSteinwegW^etr-13.900--
BECHNER(nieuw) SMtrr- 4.095.- BECHNER(nw) tMWr-11.400.-
I Yamaha (meuwl AMSr- 3.145.-
Aug. Förster* UM, 3.175.-
Alexanderhmbach 4.630.-
Steinway&Sons* t».wo,12.900.-
TCHAIKA(nw).w„L»*r 5.650.-
Heagele*LW.- 5.495.-
„Drie jaar geleden kon ik met de
hulp van Oom Jos (de naam wordt
met erg veel respect uitgesproken...)
bij Sarrasani komen. Iets wat ik echt
altijd gewild heb. Ik werd ontzettend
aangetrokken door het avontuurlijke
leven in een circus. Ik vond het erg
jammer dat mijn vader en moeder
een aantal jaren terug besloten om
een restaurant in Tilburg te openen
en te stoppen met het circus. Vaak
heb ik ook tegen mijn ouders gezegd
dat ik toch terug wilde. Mijn vader
heeft toen een paard voor mij ge
kocht en het ook voor mij afge
richt.
Met Marco, zo heette deze pony,
behaalde ik meer dan honderdtwin
tig eerste prijzen op concoursen.
Het ging dus erg goed met die dres
suur. Later kocht mijn vader e nog
een paard bij, Othello, een Fries
paard en ook nog een Andalusische
schimmel. Mijn nummer was com
pleet. Ik werd aangenomen dooi
de grote baas van Sarrasani
Manuela wordt overigens tiiucns naai
toemee met Sarrasani vergezeld door
haar vader en moeder. Haar ouders
vinden het nog te moeilijk voor haar
om alleen alles te regelen. Daarvoor
heeft haar vader zijn restaurant ook
momenrtel verpacht. „Mijn vader
staat volledig achter mijn keuze. Hij
bgrijpt mij, omdat hij zelf ook
vroeger datzelfde misschien ondefi
nieerbare gevoel heeft gehad. F.en
gewone man. die normaal in de
burgermaatschappij zit, kan geloof ik
nooit helemaal begrijpen wat het
circusleven voor leden is.