'^feM De buik goed vol van pannekoeken 1.95 MULTI MULtlBONT E.rrti?kSlt s95,-l oCti^T 995,-1 ^5b£^1295,- igö^fl.695 termeulen termeulen termeulen óteentjeó keilen KAREL DOORMANSTRAAT 358 JONKER FRANSSTRAAT 128 A RRUGGEMAN ^.^.voot1 co^r,- voc*^- e\va^^T^ aA9 [60 JAAR IN AUTO'S DE HAVENLOODS DONDERDAG 12 OKTOBER 1978 I ALGEMEEN- INVITE POEDERCREME In 4 verschillende kleyren Van 5,95 voor CALIFORNIA LIPSTICK Van Max Factor. In 12 verschillen- de kleuren. Per stuk VINOLIA BADZEEP n vier geuren, waaronder trés chic. 180 gram. Van 2,10 voor Druilerig weer? Haal de was gerust b i npen. Want de Rolifix wasiijnautomaat van Leifheit biedt u 5 drooglijnen met een totale iengte van 18.50 m. Dez^, automaat (met gebruiksaan wijzing)-, die u naar believen uit kunt trekken tot max. 3.70 m., is een voudig aan te brengen in de keuken, badkamer, gang of waar u maar wilt. Gemakkelijk na te spannen. Van 27,95 voor 2. Mevr. Boekee: de oudste 3. Sury Haraeren: eigen stijl 4. Een dame op leeftijd. 5. Piet de Jong: derde 6. Mevr. Miliken: origineelst. Podium voor choreografen De Rotterdamse Kunststichting zal het komend seizoen, professionele kunstenaars en studerenden aan vak opleidingen, de gelegenheid bieden om nieuw werk uit te voeren in een theater met publiek. Hiervoor zijn twee choreografische avonden in de Westland Utrecht Tennis Finale 22 oktober 1078 Lantaren beschikbaar gesteld, op woensdag drie december, en op 25 april van het volgende jaar. Er is een kans dat de voorstellingen ook in Amsterdam zullen worden ge presenteerd. De kosten voor de voor stellingen worden in1 principe ver goed. De choreografen die hiervoor belang stelling hebben moeten zich uiter lijk zes weken vóór de voorstellings datum aanmelden bij de Rotterdamse Kunststichting. De Rotterdamse Kunststichting is ge vestigd aan het Kruisplein 30, tele foon 115811. Voorzichtig gezegd: een pannekoek- wedstrijd i.s een tamelijk decadent, enigzins a-sociaal, vast en zeker sado masochistisch, hier en daar eng vies, maar vooral leuk en oer-llollands volksvermaak. Bij het door deze krant georganiseerde eetfestijn in restaurant de Turk was het eenvoudig zaak dat de pannekoek erin bleef en niet de pannekoeketer. In deze wijs heid ligt de hele kern van de wed strijd verborgen. Meer om de sfeer dan om de panne koeken te proeven waren we aanwe zig. Van dichtbij meemaken wat er :n iemand omgaat wanneer hij willens en wetens steeds maar gaat merken dat een maag toch echt maar een gemiddelde inhoud heeft van circa zes liter en dus gaat protesteren na het opeten van pak weg vier of vijf pannekoeken. Dat geldt zeker wan neer die dingen een gewicht van 2 75 gram en een diameter van een kleine 30 cm hebben. Met 't oog op 't najaar... Hartverwarmende aanbieding Shetland kinder-pullovers in V-hals of ronde hals model. Gemaakt van een prachtige kwaliteit 100% scheer wol.. In marine, camel, bleu, beige, rood of bruin. Normaal betaalde u 26,95 - 28,95. Nu maat 104-116 Maat 128-152 16,95; 164-176 Nuchter aanzitten. Rechts een dame op leeftijd die gedecideerd met mes vork wat deegprodukten zou ver orberen. Links een uit Nieuwerkerk ajd IJssel afkomstige agrariër, in het dagelijks leven druk doende koeien en geiten te verzorgen. Aan de andere kant een oosters ogende jongen, beet je mager. Volgens insiders echter een gevaarlijke outsider. Het eten begint, Sury de magere eet bij wijze van spreken met handen en voeten, boer de Jong kalmer, verzadigder maar volhardend. Door zijn geheel eigen eet wijze weet Surv een voorsprong te nemen, die echter bij het nadere van de vijfde pannekoek te niet gedaanis door de Nieuwerkerker. Het komt er opaan. Beide giganten trekken steeds witter weg, oma eet nog steeds met mes en vork en laat zich niets gelegen liggen aan de inmiddels niet meer erg smakelijke manier van eten van de twee kemphanen. Sury hoort de wat hatelijke opmer kingen van de speaker niet, net zo min als de andere eters,'hij eet stoe cijns, af en toe herkouwend door. Tafel 2 staat verdwaasd op en vraagt een plastic emmer. Hij zou ongeveer de enige zijn die over de scheef ging, de rest vind het te gênant om en public over de nek te gaan. Het is omdat boer de Jong de laatste happen net niet vlug genoeg naar binnen kreeg, dat Sury de ronde winnaar werd. Velen hielden hem. gezien de onverstelbare hoeveelheid van zes pannekoeken (alleen wie een keer in de Turk zo'n geval genuttigd heeft beseft wat het is om zes van die dingen naar binnen te werken) al voor de eindwinnaar. Men had buiten de waard gerekend. In de erop vol gende ronde verzwolg de Delftse kampioen Jeroen Trimbosch ook zes pannekoeken, maar in een betere tijd. Hij werd dan ook net als Sury Haraerap beloond met de hoofdprijs: een jaar lang gratis pannekoeken eten bij de Turk (een natuurlijk erg slim me prijs: Sury en Jeroen hebben waarschijnlijk voor de eerstvolgende vier \aar met recht buik vol van pannekoeken). Nummer drie werd boer de Jong en nummer vier Erwin Altmeier, die niet verder kwam dan slechts vijf. Nadat het totaal van 349 pannekoe ken door het deelnemersveld ver zwolgen was, bleek de kok 7,5 kg bo ter, 31,8 kg bloem, 49,9 liter melk 176 eieren en evenzoveel zakjes vanillesuiker gebruikt te hebben. De persoon met de hoogste leeftijd bleek de uit den Haag afkomstige mevr. Boekee die met haar 90 jaar alles overtrof. Een andere oude dame mevr. Milikan (62) bleek de origineelst geklede. Na het uitdelen van de prijzen door Havenloods-directeur dhr. JE. Eillebrecht, was de paarse kleur op het gezicht van Jeroen Trimbosch Op de Rotterdamse weekrparkt liggen ze te koop Duitse oorlogsonderscheidingen en ook hakenkruizen. De man, die ze verkoopt het is alsof hij drek verkóópt. Dat is ook zo alleen is hier de drek van ijzer. De mensen die het kopen zijn niet wijzer. De mensen zijn nooit wijzer. Altijd zijn'er sujetten die profiteren van de mensen van hun domheid of van hun ellende. De profiteurs behoren tot een en dezelfde bende. Ze zijn hoog en laag gezeten. Ze missen een geweten. Bij laag vindt U de kwakzalvers, de kruimel dieven de straatrovers, de autodieven de patsers en de patjepeeërs. Bij hoog vindt U de heren tussen haakjes de mannen van de vuile zaakjes j de rovers van de schatten de meesters in het jatten de konkelaars, de korruptieven de doofpotters, de seponeerders de van geld bezeten samen- zweer ders en op de markt die scharrelaar in hakenkruizen J Mensen, hoedt U.....voor de I luizen. Leen de Zwart NEDERLANDS GROOTSTE BONTMAGAZIJN Rotterdam, 010 -127546, Rotterdam, 010 -138065, ma 13-18 uur, di t/m za9-18 uur vrijdag tot 21 uur. Multibont ook in Amsterdam - Eindhoven - Arnhem - Leeuwardèn. LOODGIETERS- en INSTALLATIEBEDRIJF voor snel werk q onderhoud S~„ Cronjèstr. 12, R'dam TT Belt U ons: 858355* Ter overweging Enkele jaren geleden hoorde je nogal eens wat mopjes over het passeren van Petrus, de plaats vervanger van Jezus, voorgesteld als de portier aan de hemelpoort. Eén van de betere verhalen vond ik dit: Een hele rij wachtenden, om vóór de hemel poort te worden gevisiteerd. Ook prominenten als de paus. En Billy Graham. En de koningjn. Er wordt geen onderscheidt gemaakt: ieder moet in de rij netjes zijn beurt afwachten. Maar opeens wordt er voorrang verleend aan een sjofel Joodje. Hij mag direkt bij Petrus komen. Algemeen gemopper. Maar Petrus zegt alleen: „Ik kan er niets aan doen: familie van de Baas". En die Baas is dan natuurlijk de Israëliet Jezus van Nazareth. Tegenwoordig hoor je niet zoveel meer over die hemelpoort spreken. Maar het is toch een wijd-verspreide mening, dat er „Boven" niet gevraagd zal worden, van welke kerk of geloof je geweest bent. Maar alleen: was je een goed mens? Doch vele menen, dat er „Boven" wél lelijk gediscrimeerd wordt. God vraagt immers of je in Jezus hebt geloofd. Zo ja, dan ga je de hemel binnen, hoe slecht je ook bent geweest. Zo neen, dan sta je voor eeuwig buiten, ook al was je een goed mens. En dat vin den ze erg onrechtvaardig. Ik geloof, dat er in de bijbel helemaal geen dis criminatie is, „Onderscheid des persoons maken", is in dit boek zelfs een van de ergste dingen. De bijbel spreekt over het rechtvaardig oordeel van God, die een ieder zal vergelden naar zijn werken. Joden (destijds de mensen van de godsdienst) en heidenen op voet van vol komen gelijkheid, Bij dat oordeel van God geldt de „wet" van de Heer, die in het hart van ieder rnens is geschreven. Wat is die wet? In één woord: gerechtigheid doen. En dat is niet maar in het algemeen: goed zijn voor je familie, voor je relaties, voor je dieren. Of een braaf, fatsoen lijk, deugdzaam mens zijn, of ieder het zijne geven. Nee, gerechtigheid is „recht-zetten", „richten". In de wereld worden de verhoudin gen telkens scheef getrokken door de machtigen ten koste van de onmachtigen. Door de „heb bers" ten koste van de „niet-hebbers". Door de „groten" ten koste van de „kleinen Maar God is de bevrijder, die altijd weer de scheef getrok ken verhoudingen recht wil zetten. Doch niet op zijn eentje. Maar met hulp van ons mensen als zijn bondgenoten. Daar hoort dan wel bij, dat je als menselijk bondgenoot met de God delijke bondgenoot diep verbonden bent, in het samen recht doen. Dat je met Hem overlegt en Hij met jou. Dat er een hartelijke, persoonjijke verbondenheid is tussen God en tussen ons in liefde en in trouw. Zoals een vader in een fami liezaak met zijn jongens en meisjes verbonden is. Maar het vreemde doet zich voor, dat de offi ciële bondgenoten van God (de mensen van godsdienst en geloof) nogal eens van egoïstische eigenliefde zijn vervuld. En dat mensen, die eigenlijk niets van een bondgenootschap tussen God en hen weten, wél het werk van God doen. Ze nemen het op voor gedrukten ten koste van zichzelf, zoals Jezus. Zulke mensen worden ook zonder bewijs van godsdienst bij het grote, laat ste examen van God toegelaten in de grote familie daarboven. Terwijl veel „godsdiensti- gen" buiten zullen staan, en niet als familie van God zullen worden erkend. Want er is daar boven geen discriminatie. Zeker, God laat telkens „genade" gelden voor „recht". Maar om die genade zullen wij dan ook moeten vragen. En die genade is vooral, dat God met de geest van Jezus in je komt om je een vrije bondgenoot te maken, die van zijn eigen ik wordt gered. Soms geschiedt dit, zon der dat iemand zelf beseft, dat dit en hoe dit gebeurt. Dan leert zo iemand „Boven" pas zijn grote bondgenoot kennen. En wat een bescher mende verrassing zal dat zijn! leifheit Aanvang 14.00 uur Rotterdam Ahoy

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1978 | | pagina 5