'Meer don trimmen alleen'
Jti.
BrunotL
HUI
Havenloods Prestatieloop:
termeulen
Heaven can wait voor de 2e keer
k m
I Neem een
I Blijdoip jaarabonnement
nu279.-
ótee h
tjeó
keilt
Havenloods geeft
reis weg
Ons eerste hus
DE HAVENLOODS DONDERDAG 1 MAART 1979
Nog maar 16 dagen en dan mag het opperhoofd van Rotterdam,
André van der Louw, meer dan drieduizend enthousiaste lopers
wegschieten. Een niet geringe taak, want de starter van de Haven
loods Prestatieloop loopt altijd nog een fikse kans onder de voet
gelopen te worden. Van der Louw vindt zelf dat als hij onder de
voet gelopen moet worden dat dat dan maar in de gemeenteraad
moet gebeuren. Dus hij zal wel oppassen op zaterdag 17 maart om
drie uur.
De Prestatieloop wordt dit jaar voor
de twaalfde keer georganiseerd. Als
Vlotte dames en heren
dragen graag zo'n fijn halterschortje.
Handig in de keuken, achter de bar
en straks weer bij de barbeque.
In diverse kleuren en één maat pas
send voor alle dames- en herenmaten
Van 8,95
voor
vanouds neemt de Rotterdamse
atletiekvereniging PAC (Propatria
ALO Combinatie) het trim-techni-
sche gedeelte voor zijn rekening. Een
niet onaanzienlijke bijdrage wordt ge
leverd door het Rotterdams
Studentencorps dat dit jaar zijn 13e
lustrum viert. De Nierstichting
Nederland geeft ook zijn mede
werking aan de loop. Met een stand
in het Kralingse Bos zal een tiental
medewerkers van de Nierstichting
voorlichting verschaffen aan belang
stellenden over het werk van de
stichting. De komende voorzitter van
de Nierstichting afdeling Rijnmond.
Drs. Horsting stelt zich ten doel
zoveel mogelijk donors te gaan wer
ven tijdens deze trimdag.
Het Studentencorps, overigens een
typische mannenvereniging organi
seert op 17 maart een aantal flitsende
evenementen. Om 13.00 uur komt er
een vliegdemonstratie van de Vlieg
club Victor Romeo uit Rotterdam.
Een half uur later is er een reddings
demonstratie op de Kralingse Plas
van de opsporings- en reddingsdienst
van de Koninklijke Marine en om
14.00 uur geven parachutisten van
het Paracentrum Texel een spring-
demonstratie. Na afloop van de
prestatieloop is er een groot 'Blaren-
feest' in de sociëteit Hermes aan de
Willem Ruyslaan. Rob Ellis van het
Studentencorps: "Ook de toeschou
wers hoeven zich dus niet te vervelen.
Wij zijn wel een beetje afhankelijk
van het weer."
Om 15.00 uur valt het startschot
voor de 5 km loop en om 15.30 uur
gaan de lopers voor de 7.5 km van
start. De verwachting is dat dit jaar
nog meer mensen zullen deelnemen.
Vorig jaar werd de magische grens
van drieduizend overschreden.Ge-
hoopt wordt op zo'n vijfhonderd
meer. Daarmee is de Havenloods
Prestatieloop wel één van de grootste
prestatielopen in Nederland.
Medaille
Een prestatieloop betekent in feite
een sportgebeurtenis waar geen com
petitie-element aan verbonden is. Dus
geen één- twe en drie. Maar er
worden wel prijzen ter beschikking
gesteld. Zo is er voor iedere deel
nemer die de finisch passeert een
medaille, waarop deze keer een af
beelding van het Dijkzigt-ziekenhuis
staat. Bovendien staat de datum 17
maart er in gegraveerd. Atletiek
vereniging het PAC stelt ook een paar
bekers ter beschikking. Zo is er voor
de grootste groep, die zich tesamen
opgeeft voor de prestatieloop, een
beker. De afgelopen jaren is deze
beker in het bezit gekomen van de
Hildegaerdeschool. Misschien een
aardige aanleiding voor andere scho
len om de sportieve Hildegaerde-
scholieren de loef af te steken.
De Nierstichting geeft ook een beker
weg. Door allerlei bedrijven worden
ook nog aantrekkelijke artikelen aan
geboden, waaronder Lp's, boeken-
bonnen, waardebonnen en posters.
Middels het inschrijfkaartje dingt
iedere deelnemer mee naar deze prij-
Leef tijd
De minimumleeftijd voor de 5 km is
7 jaar en voor de 7.5 km 15 jaar. De
tijdslimiet voor beide afstanden is 50
minuten. Opkomst in trainingspak
wordt dringend aanbevolen, omdat er
niet genoeg kleedruimte is voor alle
deelnemers.
Men kan zich inschrijyen voor dit
spektakelstuk op de onderstaande
inschrijfadressen. Ook is het mogelijk
om op zaterdag 17 maart in te schrij
ven in de Cantine Sintelbaan. Lange
Pad vanaf 12 uur(ingang Kralingse
Bos).
Inschrijfadressen
Reisbureau „post". Raadhuisplein 114, Krimpen a/d IJssel; V.V.V. kantoor,
Hoek van Holland; Van Abkoude, Zaagmolenstraat 89b, tel. 654290; Dekkers
Palestinastraat 57b. tel. 522913; Glimmerveen, Soetendaalseplein 8a, tel.
651162; Cantine Sintelbaan Lange Pad, tel. 521960; A.C. in 't Veld. Li-
banonweg 6a. tel. 110228 kantoor 521930 na 6 uur; Van Hemert Sal. de
Braystraat 31, tel. 201494 (Alexanderpolder); Winkelman, Witte Brem 7,
Ommoord, tel. 219924; De Havenloods, Prins Hendrikkade 14. Rotterdam;
De Havenloods. Hoogstraat 122, Vlaardingen; De Havenloods. Weteringsingel
2, Krimpen a/d IJssel; Holland Silhouet. Dubbele Buurt 4-6, Gouda: Het Zui
den, Dordtselaan 139, Rotterdam-Zuid.
I JACQUELINE WIJCHERS
Het verhaal HEAVEN CAN WAIT (DE HEMEL KAN
WACHTEN) van Harry Segall is gebaseerd op een
stoutmoedige fantasie met psychologisch interessante
aspekten. De schrijver gaat er van uit, dat de zielen
van overledenen door een aartsengel in de hemel wor
den ontvangen en daarheen geleid worden door een
gids of hemelloods. Eén van die gidsen is een beetje
te haastig en wil een verongelukte sportsman weg
brengen. die alleen maar BIJNA dood was. De engel.
Meneer Jordan genoemd, zegt: "Van die man staat
geregistreerd dat zijn tijd pas over 50 jaar gekomen is.
Zijn lichaam is begraven dus moeten we een ander
lichaam voor zijn ziel vinden."
De ziel krijgt een tijdelijk onderdak en in die staat
wordt de man in kwestie verliefd op het meisje
Betty Logan. Als hij weet weer spoedig aan ziels
verhuizing toe te zijn. smeekt hij het meisje om
hem heel goed aan te kijken. Als ze later een sports
man ontmoet met zijn ogen, zullen zij en hij van
elkaar houden, zoals ze het nu ook doen. Dit was het
meest ontroerende moment in de film HERE COMES
MR.JORDAN, in 1941 gemaakt door Alexander Hall
en vlak na de oorlog hier uitgebracht. Robert Mont
gomery was de bokser, Claude Rains Mr.Jordan, de
altijd geestig Edw. Everett Horton de gids'en Evelyn
Keyes het meisje. Here comes Mr. Jordan is in mijn
geheugen gegrift als één van de mooiste films aller
tijden en deze herinnering heeft me verhinderd om
de nieuwe versie HEAVEN CAN WAIT van Warren
Beatty en Buck Henry onbevooroordeeld te onder
gaan. Beatty akteert de sportsman, nu een rugbyspe-
ler, een beetje meer als een charmeur dan Montgome
ry, maar toch wel goed en ernstig. Buck Henry vol
doet als de gids. De nobele gelaatstrekken van James
Mason garanderen een goede aartsengel, maar hij is te
lievig en kan het niet halen bij de imposante waardig-
heid van Claude Rains. Evelyn Keyes herinner ik me
niet goed Julie Christie is nu een levendige Betty. Zij
heeft zich onflatteuze krulletjes aangemeten en haar
genuanceerde mimiek uit de tijd van "Darling" schijnt
haar voorgoed verlaten te hebben. Wie een leven lang
een paar films of meer per week /iet, groeit met de
veranderingen mee, zij het niet helemaal ongemerkt;
om zich dan bij zo'n confrontatie met een nieuwe
versie met een schok de afstand bewust te worden.
Wie durft er nog een rustige uitwerking van een psy
chologisch probleem aan" Er wordt nu op gelet hoe
veel miljoen er in een productie wordt gestopt en niet
hoeveel gevoelswaarde. Joe Pendleton, het slacht
offer, is quarterback in een rugby-team. Rugby is een
ruwe en gevaarlijke sport en de deelnemers zijn dan
ook min of meer gepantserd. Er worden een aantal
woelige wedstrijdmomenten getoond met veel lawaai,
inclusief de opruiende (maar ditmaal niet moordzuch
tige) speech van de coach.
Joe's eerste reihcarnatie betreft een miljardair, zo
immers rijk en machtig, dat hij de hele sportclub en
het hele land Haiti kan kopen. Dat geeft gelegenheid
om uitvoerig een zeer weelderige huisinrichting, park,
garderobe, bediendenstaf enz. te tonen. Dyan Cannon
heeft wel eens betere akteerkansen gekregen dan hier
in de rol van de overspelige, moorddadige miljardais-
vrouw. Dat Betty voor een oplossing in een heel mo-
derné situatie pleit, is de schrijvers graag vergeven. Zij
komt protesteren tegen vestiging van eea gevaarlijke
industrie in haar woonplaats, en zij vindt een hleel
andere groot-industrieel dan ze verwachtte. Joe's
tussenfase in de wojken is steed erg wattig en wa
zig. HEAVEN CAN WAIT is een drukke film, maar
wel serieus en interessant. Zeer waarschijnlijk zullen
kijkers, voor wie het de eerste versie is, ervan genie
ten.
Heaven can wait is te zien in Calypso.
In De Havenloods van 25 januari verscheen een re
censievan Jacqueline Wijchers over de film Kentucky
Fried Movie, waarin ze stelde dat de titel hiervan
ontleend moet zijn aan de in „The States" zeer ver
breide en vertrouwde onderneming Kentucky Fried
Chicken. Ook vermeldde ze daarbij dat Rotterdam
de enige Nederlandse stad is die een filiaal herbergt.
Van de heer De Kok, eigenaar van deze Rotterdamse
Kentucky Fried Chicken, kregen wij een telefoorje
dat er in Den Haag ook een zaak is met die naain
Bovendien is de heer De Kok eigenaar en geen filiaal
houder.
De Redactie.
Volwassenen f45 -p.p.; kinderen t/m 14 j. f27.50 p. kind;
I senioren met 65-plus pas f 27.50 p.p.Geldig van 1 maart tot
1 maart van het volgende jaar. Pasfoto gewenst.Giro 384741
Naar Diergaarde Blijdorp om op verhaal
te komen!
J Het hele jaar door valt er heel wat te genieten in uw tuin.
X'. Wat de Bilt ook voorspelt; in het Rivièrahal-
complex, Europa's grootste overdekte
dierentuingedeelte, is het bij regen droog,
in de zomer koel en 's winters warm.
DIERGAARDE BLUDORP
HEÖ3H Van Aerssenlaan 49. Rotterdam, tel. (010) 654333
aanbieding
Zeer luxe wandklok,
noten uitvoering.
Lengte 62 cm.
Zwaar koperen uurwerk
met melodieuze
bim-bam-slag.
Schriftelijke garantie.
normale prijs f 435.-
desgewenst thuisbezorgd.
/ffffc/üt
Oude Binnenweg 45
.Rotterdam - Telefoon: 116615
2M
f In het Noorden van het land
m de noodtoestand
de koudste winter van de eeuw
auto's verloren in de sneeuw
vastgelopen en verlaten
door verkleumde mensen
die zich
van de bevriezingsdood
net nog konden redden
strompelend naar huizen
m kilometers ver
waar warmte, voedsel, bedden
lokken
waar onderdak spontaan
I wordt aangeboden
want in de nood
worden kleine mensen
groot
hoopgevend
I hartverwarmend
j vind ik dat.
I terwijl de reizigers bekomen
I worden hun onbeheerde auto 's
leeggejat.
Leen de Zwart
Marco Bakker
zingt in Ommoord
Voor het concert op woensdag 21
maart in de Open-Hof Kerk te R'dam
Ommoord met Marco Bakker, de
Open-Hof Cantorij en Sander van Ma-
rion-orgel zijn de kaarten a f 5,- te
verkrijgen vanaf 14 maart s morgens
om 9 uur bij de koster van de Open
Hof en de Romeynshof.
Telefonische reserveringen kunnen
niet worden aangenomen. Uitgevoerd
zullen worden o.ai werken van Men
delssohn (solist en koor) Fauré (Can-
tique de Jean Racine voor Koor)
Wesley, en vele andere. Tijdens het
concert is er een koffiepauze.
Vorige week riep de Havenloods haar lezers op om namen te noemen
van een jongen of een meisje die zich belangeloos voor iets of iemand
inzet. Dat kan in het huishouden zijn, op het werk, op sportgebied, enz.
Dat kan ook iets spectaculairs geweest zijn, bijv. iemand uit het ijs ha
len. Die oproep herhaalt de Havenloods, om zoveel mogelijk namen te
krijgen zodat een goede keuze gemaakt kan worden. U weet wat er
mee verdiend kan worden. Een reis met de „EENDRACHT" op de
Noordzee van 12 juni tot en met 21 juni. Er is echter wel een voor
waarde aan verbondende jóngen of het meisje (twee in getal) moet
tussen de 17 en 25 jaar oud zijn en ze moeten een dergelijke reis niet
kunnen betalen. Uw brieven met in de linkerbovenhoek vermeld
EENDRACHT moeten vóór 30 maart aanstaande in het bezit zijn van
de Havenloods Postbus 1980 Rotterdam.
Ter overweging
Soms gaan mijn gedachten uit naar het eerste
huis uit m'n jeugd. Het is geen bijzonder huis,
het staat in een lange brede straat. Er rijden
nog geen of zeer weinig auto's. Als ik een jaar
of acht ben wordt er een tramlijn in de straat
aangebracht. De meeste indruk maakt op mij
de „schoonmaakwagen", die langzaam en
zwaar stomend door de straat rijdt en iets van
een trein heeft. Op enige afstand van de stoep
staan bomen in een kleine cirkel van stoepran
den. Mijn eerste verkenningstochten over de
straat hébben zo'n boomcirkeltje als rustpunt.
Ik leer v(an een vriendje dat t leuk is om kleine
steentjes tegen de spaken van voorbijgaande
fietsen te gpoien. Een man wordt kwaad, stapt
af en komt naar me toe. Zonder uit te kijken,
wil ik de veilige stoep weer bereiken, kom onder
een andere fiets en breek m'n been. Ik moet er
voor naar het grote ziekenhuis in de oude bin
nenstad. Professor Noordenbos, later een groot
man en strijder tegen het fascisme is betrokken
bij het aanbrengen van een „gipsbeen". De bo
venmeester komt me opzoeken en brengt een
boekje voor me mee dat ik jaren lang als een
kleinood bewaar.
In die lange straat speel ik,op een gammele step;
Theo van de buren heeft een veel mooiere, maar
ja, wat wil je, wij zijn met z'n negenen. En we
hadden er tien kunnen hebben vertel ik er later
altijd openhartig bij. De allerlaatste is dood ge
boren. Een diepe herinnering van doodse stilte
in huis. Moeder ligt in be,d en we mogen er niet
bij. We worden door m'n oudste zuster meege
nomen naar haar vriendin en als we terugkomen
is er een bedroefde stemming. Ik ga het lang
zaam begrijpen. Het kind hebben we niet gezien
het zou de zevende jongen geweest zijn.
Vraag niet hoe we er huizen. We wonen op de
eerste van de drie verdiepingen. In de achter
kamer leven we en eten we. Daar maak ik ook
m'n eerste huiswerk. De voorkamer is van m'n
vader. Daar staat een orgel en een piano en er
hangt een viool. Daar geeft hij z'n lessen'en
schrijft hij muziek aan een oud cylinderbureau.
Een geweldig bureau met eindeloos veel laatjes,
waaruit m'n vader altijd weer wat anders te
voorschijn haalt. Soms komen er solisten. Dan
is er een uitvoering van het koor van vader op
komst. Jo Vincent wordt door ons, in de tus-
senkamer liggend, op de eerste bewijzen van
haar zangkunst getoetst. Ze zingt iets uit Die
Schöpfung van Haydn. Later Hélène Cals en
vele anderen.
Dat zijn geweldige avonden, want vader is
thuis en de voorkamer straalt een warm licht
uit. Daar hangt die prachtige lamp met de vele
glazen pegels. Als vader niet thuis is kan het
gebeuren dat de schuifdeuren toch open moe
ten blijven. We kijken in een donker gat en dur
ven er eigenlijk niet naar te kijken, want als ji
dat doet beweegt er iets. Je ligt met ingehouden
adem te wachten tot het geheimzinnige iets -
dat je intussen ook hoort bewegen - tevoorschijn
zal komen. Je durft er niet aan te denken en je
hart klopt angstig luid in je keel. En dan gaat je
fantasie helemaal op de loop met het donkere
gat. Je hoort dat de „dief", of wat het zijn mag,
een toets van de piano aanraakt. Je houdt t
niet langer en glijdt het bed uit, over de bescher
mende plank heen, om de lichtkring van de ach
terkamer binnen te komen, waar moeder zit te
verstellen. Ze is ontstemd, maar je krijgt toch
water.
Met drie jongens slapen we in die tussenkamer.
In de andere slapen vader en moeder. Overdag
mogen we daar ook spelen. De voorkamer is
taboe. We zijn gereformeerd en het is 1926. In
de gereformeerde kerken breekt een scheuring
los. Ds. Geelkerken wordt geschorst en afgezet.
Iets om uit te spelen in de eerste alkoof. Een
kleine verhoging geeft zoiets als een spreekstoel.
Mijn broer is de synode-voorzitter en ik word
veroordeeld om de geschorste te spelen. Bij
die gelegenheid blijft één van de synodeleden
ter vergadering dood. M'n vader komt s mor
gens met een ochtendblad de trap op; Dr.de
Moor is dood! Wij kennen Dr. de Moor niet,
maar t moet iets heel ergs zijn. Even later
spelen we ook het dood-blijven.
Alles wordt thuis uitgespeeld. De school, maar
'ook het beginnend straatverkeer'. De dronken
mannen die je s avonds uit de kroeg op de
hoek, met het rode gordijn, ziet komen en
de ruzies die erbij voorkomen. Boven, op de
zolderverdieping heeft iedere huurder de be
schikking over een kamer. Mijn vader heeft
er een extra gehuurd zodat de meisjes een ka-
mer hebben en de drie „groten", 's Avonds
gaan ze met een kaars over de donkere trappen
naar boven. Eén keer meent mijn broer iemand
te zien bewegen als hij de zoldertrap op komt.
Hij valt achteruit en het lijkt wel alsof het hele
huis naar benenden komt. Een ander keer is
er feest in de stad. De koningin viert een jubi
leum en ze zal in de gouden koets door de
stad rijden. Wij mogen mee. Het is een spannen
de avond. Je moet elkaar goed in de gaten hou
den in het gedrang. Alles gaat goed. We hebben
iets geweldigs meegemaakt.
Maar dan gebeurt het. De buitendeur staat open
en ook de deur naar onze verdieping. M'n zuster
die thuis gebleven is, is er niet. Daar komt ze
aan, bij kennissen aan de overkant vandaan. Er
is een dief geweest. Ze was even weg. De man
schijnt op drie hoog gebeld te hebben en toen
bij ons te hebben ingebroken. Ze heeft hem nog
achter de tram zien weglopen. Toen ze boven
kwam stond de deur open. Alleen haar spaar
potje is geleegd. Er komt politie aan te pas die
vingerafdrukken neemt terwijl wij rillend aan
tafel zitten. Het is tenslotte al elf uur s avonds.
Bevend gaan we naar bed, hoewel het hele huis
doorzocht is op nog meer rovers. De volgende
dag is het een indianenverhaal op school.
Boven ons woont een weduwe met een dochter.
Ze hebben commensaals in huis. Wij doen de
boodschappen. Ik heb moeite om te onthouden;
een ons cervelaatworst. Moeder ons
meestal om een brood, een kan it: or een ons
kaas, dun gesneden.
Ons eerste huis. Soms ga ik er nog expres eens
langs. Daar woonde de \v. we en daar Theo en
op drie hoog hadden ze mooie meisjes, met wie
we op zolder speelden en spms een zoen moch
ten geven. En daar, in de ingang van die hoek-
winkel stond de dikke drogist uit te kijken
naar klanten. Hij had hoge bloeddruk en daar
om zag hij er altijd rood uit. Maar 's zondags
was hij deftig. Dan verwisselde hij z'n grijze jas
voor een zwarte en dan zette hij z'n hoge hoed
op, want hij was collectant, of misschien wel
diaken in de kerk. 't Was ee'n andere tijd. Maar:
mijn kindertijd, zonder rancune, ondanks al
les.