Niet pertinent Brabants maar alles wat leuk is Ctsen van Rembrandt ten toon in Hilton 5?° 50%korting! 20%kortmg! De boeren waren dom en de pastoor mocht niet vrijen REMBRANDT PRIJSVRAAG Op onze zomerkollektie Envoor de geheel nieuwe bontkollektie De volksmuziek van Wannes Raps Willem Iven vertelt over de Peel Du HAVENLOODS DONDERDAG 5 JULI 1979 27-580 Op 17 juli a.s. opent de heer B.Jvan Liemt, direkteur van de Rot terdamse VW, de tentoonstelling „REMBRANDT ALS ETSER. door de ogen van Amand-Durand" in de Hilton Art Gallery te Rot terdam. Rembrandt was de zoon van de Leid- se molenaar Harmen Gerritszoon van Rijn. Op z'n 14 jaar gaat hij Latijn studeren, maar in 1621 neemt de schilder Jacob Swanenburgh hem in Leiden als leerling aan. Rembrandt heeft een enorm oeuvre gemaakt. Overdag schilderde hij meestal, maar als hü 's avonds naar zijn bedlegerige (tweede) vrouw Hendrickje Stoffels ging (Rembrandt's eerste vrouw Sas- kia overleed in 1642), maakte hij bij kaarslicht vooral etsen. Omstreeks 1650 raakte hij echter in grote geld nood en uiteindelijk stierf Rembrandt in 1669 in de grootste armoede. 2e prijs: Rembrandt Zelfportret (1635). Op deze unieke expositie zullen zo'n 300 etsen van Nederlands' grootste kunstenaar te zien zijn. Een bijzon derheid, te danken aan de toevallige vondst van de etsplaten van de Fran se graveur Amand-Durand (1831- 1905). Deze graveur staat bekend om zijn grote vakmanschap en nauwkeu rige weergave. Voor wat, terecht, zijn levenswerk wordt genoemd,selecteer de Amand-Durand de fraaiste en zeld zaamste etsen uit privé en openbare verzamelingen. Niet meer dat geklieder met groentewassen in een teiltje. Nu is er deze handige groentewasser/ centrifuge, voor het wassen en droogmaken van sla en alle andere bladgroentes. Vervaardigd van slagvaste kunststof. Van 9,75 voor Prijsvraag a. Saskia van Uyienburgh b. Hendrickje Stoffels c. Hendrickje van Uyienburgh a. Amsterdam b. Haarlem c. Leiden 6. Hoeveel personen staan op de Nachtwacht afgebeeld? (Dieren niet meegerekend). totaal a. minder dan 15 personen b. van 15 tot 25 personen c. meer dan 25 personen. Ie, 2e en 3e prijs: ets van Rembrandt van Rijn. Worden uitgereikt op de opening van de expositie „Rembrandt als etser, door de ogen van Amand- 3e prijs: „De pannekoeken-bakster" (1635). Durand" door B.J. van Liemt, direk teur VVV Rotterdam, dinsdag 17 juli 1979 te 20.00 uur. Hilton Art Galle ry, Rotterdam. EVENEMENT De (verkoop) expositie is vrij toegan kelijk en voortdurend open voor be zoekers. Er wordt uitleg gegeven over diverse druktechnieken en op geregel de tijden zal een etser demonstraties van het drukken van een ets verzor gen. Voorts verschijnt een „Rembrandt- magazine" in een Engelse en Neder landse versie, waarin de expositie uit voerig staat beschrevenDit magazine wordt eveneens door de Rotterdamse VVV verspreid. Directeur B.J. van Liemt: „Ik ben ver heugd over dit initiatief. Ook al om dat Rotterdam op het gebied van kunsttentoonstellingen steeds meer bekendheid krijgt". In het kader van deze expositie heb ben De Havenloods/Het Zuiden een Rem brand tprijsvraag ui tgesch reven De winnaars komen in aanmerking voor de hiernaast afgebeelde Rem- brandt-etsen De winnaars worden uitgeloot uit de goed opgeloste inzen dingen. Ie prijs: Rembrandt,,De Windmolen 1641 1. Wanneer is Rembrandt van Rijn geboren? a. 1602 b. 1606 c. 1609 2. Het portret van de zoon van Rem brandt hangt in Museum Boymans van Beuningen. Hoe heet deze zoon? Antwoorden vraag 1 vraag 2 vraag 3 vraag 4 uiterlijk 13 juli inzenden vraag 5 vraag 6 De Havenloods Postbus 1980 3000 BZ—Rotterdam Naam: Adres: Woonplaats: Aaike Jordans: „Ja natuurlijk hangt het voor een groot deel van mijn stemming af. In een klassiek ensem ble betekent spelen vaak erg serieus werken, terwijl het bij een stuk rock toch vooral om de gein gaat. Het geeft me wel een kick als ik een zaal plat weet te spelen". Wannes Raps trad voor het eerst op in de zomer van 1973, volgend op een toevallige ontmoeting tussen een groep Belgische en een groep Neder landse musici, tjjdens de Gentse feesten. „Dat zijn de grote volks feesten gedurende tien dagen in de openlucht en in cafe's en zo", ver telt Aike, terwijl hij een shaggie rolt. „Die feesten waren in het begin erg goed, maar de laatste twee, drie jaar ontvluchten alle Gentenaren Gent en wordt het wat minder. Ik moest met een vriend daar een doedelzak speler begeleiden, maar omdat we te laat kwamen zijn we maar een beetje bljjven hangen. We hebben een week je wat met een paar mensen samen gespeeld en zijn toen uit elkaar ge gaan. Op een braderie in Bergen hebben we het toen nog maar een keer overgedaan en van het een kwam het ander. De muziek van Wannes Raps (de naam is die van een figuur uit een Bel gisch streekverhaal) is erg recht-toe- recht-aan. De volksliedjes en dansen op het repertoire worden zonder al te veel fratsen gebracht, in tegen stelling tot bijvoorbeeld een groep als Wolverlei doet. Aike: „Dat heeft toch wel te maken met het spelen in rumoerige café's wat we in het begin deden. Dan kan je niet al te subtiel werken. Overigens zijn we niet prin cipieel tegen versterkte muziek. We hebben alleen geen aspiraties om een grote bekende groep te worden. De hele sfeer en de entourage van een optreden, daar doen we het om. Als je te professioneel gaat worden raak je dat vuur kwijt, kijk maar naar Wannes van de Velde. Die trad op een gegeven moment ook vier. vijf keer in de week op. Nu nog maar een paar keer per maand". De enig overgebleven Belg in het ge zelschap is Jan Andriessen. Zijn in breng wordt aan onze zuiderburen terug gegeven in de vorm van een groot aantal optredens dat Wannes Raps in België doet. „Hier in Ne derland is de volksmuziek nog niet zo ingeburgerd als daar", maakt Aike duidelijk. „Als je het vergelijkt met Engeland of Ierland is het nog erger. Daar zfjn de tradities veel ouder en veel levendiger. In Ierland staan ze nog op iedere straathoek te spelen, maar in Nederland zou zoiets al snel niet virtuoos genoeg zijn. De Nederlandse volksmuziek zit in een nogal traditioneel jasje, dat milieu vriendelijke, kleinschalige sfeertje met klompen, geiteharen sokken en rode zakdoeken. In Ierland is de folk veel meer gei'ntegreerd in de muziek".. Even toevallig als Wannes Raps is ontstaan zou de groep ook weer uit elkaar kunnen gaan. Zeker is dat men absoluut niet aan de weg wil timme ren en wat anders gaat doen als de volksmuziek begint te vervelen. Wat niet wil zeggen dat Wannes Raps niet enthousiast is voor datgene waar men nu mee bezig is. Ook is het wel zo dat de groep een ontwikkeling doormaakt van een „puur liedjes spelen" naar een wat subtielere be nadering. Succes is er ook wel ge weest. Er waren radio- en t.v.-optre- dens en er kwam een LP, getiteld „Brabants Folk" uit op het STOOF label, in een crisis-hoes en slecht gemixed, maar toch aardig. Wannes Raps bestaat naast Aaike Jor dan uit Aagje Feldbrugge, Kees Simons en genoemde Jan Andries sen. F.en toevallige groep die toevallig volksmuziek speelt en dat toevallig nog leuk goed doet ook „Al mijn verhalen spelen in de tijd voor de oorlog, toen een dorp in de Peel nog bestond uit een pastoor, een smid. een dokter en een aantal boer tjes. Dat was de tijd waarin het 's avonds nog langer licht was en de mensen niets anders konden doen dan samen bij elkaar gaan zitten en aan het lachen zien te komen. Om de armoe te vergeten want arm was het". Willem Iven komt als verteller naar Rotterdam Folk. Als iemand die verhaalt over het leven in de Peel, zijn geboortestreek. Al dertig jaar lang verzamelt de in 1933 geboren Brabander vermakelijke vertelsels, die hij in het café, op straat of elders hoorde. die hjj in het café, op straat of elders hoorde. Hjj schrijft ze op en vertelt ze in het dialect dat gesproken wordt in die uithoek van de aarde die de Peel heet. Willem Iven: „Ik heb die tijd voor de oorlog nog meegemaakt natuurlijk. Weet nog dat de mensen de straat opgingen om elkaar verhalen te vertellen. Verhalen waarom gelachen kon worden, over mensen die anders waren dan het normale. De boeren waren altijd dom, de pastoors moch ten niet vrijen. Het waren vertelsels over ongetrouwde wijfkes, mensen met een bult of een houten poot en gekken en kinderen die dan de waar heid vertelden. Dat klinkt allemaal niet zo fijn, maar zo is het leven nu eenmaal". Een groot aantal vertellingen heeft Willem Iven uitgewerkt tot korte verhalen en een deel ervan heeft hij gepubliceerd. Bijvoorbeeld in Bistespeul, of in Vide Aquam, dat over pastoors en andere heiligen gaat. Een volgende bundel vertellin gen bevatte ondeugende vertelsels over boeren en boerinnen en vorig jaar kwam Willem Iven op dierendag met 't versgil tussen 'n doj vuggelke, verhalen over „aardige" mensen. En „aardige" wil in dit verband dan zeg gen „eigenaardig". Het enthousiasme in Brabant voor zijn vertellingen is enorm groot. „Te groot zelfs", zegt Willem Iven. Hij kan het aantal verzoeken om voor te komen lezen niet eens aan. Over zijn optreden in Rotterdam zegt hij: ,,'t is toch wel griezelig hoor, ik wilde het eerst ook niet. Maar goed, nu kom ik toch, ook al omdat er wat meer uit Brabant komt, dat was wel een voorwaarde". Volkscultuur Heel duidelijk is dat Willem Iven iets wil bewaren van wat overgebleven is van de Brabantse volkscultuur. „De hele Peel is naar de mieter. Je kan je kinderen nu toch niet meer vertellen hoe het vroeger was, wat voor plaats bijvoorbeeld een stuk hei in het leven innam. Een doodgewone kachel ken nen ze niet meer, of ze denken aan de centrale verwarming. Van het oude Brabant is nog maar hier en daar een stukje over. Neem nou een stad als Eindhoven. Daar staat geen enkel monument uit de 18e eeuw meer. En hoeveel Brabanders wonen er nou nog in Eindhoven? Dat zijn echt dingen waar ik me druk om maak". Zoals hij zich druk maakt om de ver dwijnende taal maakt hij zich in het dagelijks leven in dienst van Staats bosbeheer druk om het landschap. In de resterende tijd schrijft hjj zijn ver halen of vertelt. En altijd weer in dat dialect wat hem zo na aan het hart ligt. De uitdrukkingen, de klank, het accent en de zinsbouw van de zo „eigen" taal van de Peel wil hij voor het nageslacht bewaren. Hij zegt: „Een koe had vroeger gedurende zjjn leven vijf verschillende namen, van klein naar groot. Dat bestaat nu niet meer". Willem Iven komt naar Rotterdam in gezelschap van Jan Eibers, een muzi kant die hem ook al op de eerste langspeelplaat met verhalen bege leidde. Bovendien komen Rolf Jan sen en Mare Zeegers mee naar het fes tival. Die twee spelen in de uit Til burg afkomstige groep Fluitekruid. Willem Iven zal alleen maar vertel len, proberen de mensen te vermaken met zijn verhalen over de „aardige" mensen uit de Peel. Deze korting is niet van toepassing op de reeds aanwezige najaars- en bruidskollektie Morgen begint in De Doelen in Rotterdam het derde Rotterdam Folk festival. Groepen uit een groot aantal landen waaronder Engeland, Ier land. Schotland maar ook Frankrijk, België en oa. Duitsland komen op één van de drie festival-dagen naar het belangrijkste folk-festival van het Europese vasteland. Maar ook uit Nederland komen groepen naar dit festival. Sinds de start van Rotterdam Folk gen bodem iets toe. Dit jaar komen neemt de inbreng van groepen van ei- drie verschillende groepen en een ver halenverteller naar het Doelencom plex. Allen zullen tijdens de slota- und op zaterdag optreden Typerend voor de langzame gang naar brede erkenning is dat zeker drie van de vier betrokken Zijn bij het be waren van een oude cultuur, of het nu om Jarje gaat dat zich druk maakt om het behoud van de Friese taal of om de verteller Willem Iven die pro beert het dialect van de Peel met zijn vertelsels te conserveren. Hun werk krijgt meer en meer aandacht en de Nederfolk komt beetje bij beetje uit het kleine hoekje waar ze jarenlang ingezeten heeft. Speciaal voor Rotterdam Folk '79 stelde de redactie van de Havenloods een pagina samen met intervieuws of informatie met, resp. over de Neder landse groepen op het festival. Door Marianne Ames en Henk Blanken -v„Het is echt niet zo", verhaalt Aaike Jordans, „dat we ons bewust op die Brabantse muziek geworpen hebben. We willen ook niets van een politiek of sociaal engagement naar buiten brengen of zo, in ieder geval niet met onze muziek. Sterker nog: we hebben een afschuwelijke hekel aan een zaal met allemaal van die geënga geerde lieden, die alles mee gaan lopen zingen. Het is wel zo dat we veel Brabantse muziek maken, maar dat doen we alleen omdat we het toe vallig ook leuk vinden. Als we iets vinden uit Groningen of zo, dan spelen we dat ook. Dat „Brabant, Brabant über alles" hoeft van mij niet zo. De volksmuziek is op die manier al te vaak misbruikt. Ik voel 3 niet geroepen om iemand te ver tellen waar hij voor of tegen moet zijn". De keus om volksmuziek te gaan maken is al evenmin weloverwogen. De gitarist van Wannes Raps heeft zich lange tijd bezig gehouden met uiterst klassieke muziek, maar speelt nu ook nog, zij het niet lang meer, in n rock roll bandje. Willem Iven: de pastoors mochten niet vrijen... Aike Jordans: toevallig die volksmuziek. Een van de laatste juni-dagen in nevelig West-Brabant. Tussen een industriegebied en het plat teland rondom Rosendaal ligt Bergen op Zoom. Een stad op de plaats waar Nederland begint te glooien. Wannes Raps, één van de drie Nederlandse folk groepen op het festival komt hier vandaan, voor een deel al thans, want twee van de leden zijn respectievelijk in het noor den en in België geboren. Geboren en getogen Bergenaar en vanaf het begin van de groep bij Wannes Raps betrokken is Aaike Jordans. Hij is de enige beroeps muzikant van het stel, probeert van een beurs en inkomsten uit gitaar lessen en de groep rond te komen. Hij legt uit waarom Wannes Raps eigenlijk niet meer is dan een toe vallige samenloop van omstandighe den en waarom het al even toeval lig is dat de groep zich bezighoudt met het maken van Nederlandse en vaak specifiek Brabantse muziek.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1979 | | pagina 5