'In wezen is er in het systeem weinig veranderd' Lr termeulen 135085 132170 132489 termeulen r Bef Collé na 26 jaar uit de raad OPLAGE 287.025 termeulen Pelgrims uit hele land %rL 1* 1 WÊÊ deQhavenloods DONDERDAG 19 JUNI 1980 25^78 SCHIEDAM - "Dit is een gedenkwaardig moment, voor het eerst in tien jaar ben ik het met Collé eens, jammer dat het zijn laatste séance is", riep afgelopen maandag VVD-fractieleider Gerard Ver- hulsdonk uit. Want op de valreep, na 28 jaar de CPN in de gemeen teraad te hebben vertegenwoordigd, hield Eef Collé zijn reputatie van zeer actief en kritisch gemeenteraadslid even hoog als altijd. Samen met de PvdA stemde hij tegen het initiatiefvoorstel voor een vrijwilligerscentrale, zodat de stemmen staakten op 17-17. Verder sprong hij op de bres voor de aktie "Tijd voor school" en voor popgroepen die repetitieruimte willen. De PvdA kreeg er van langs. "Spitsvondigheden die als zodanig niets met de gang van zaken te maken hebben. Sorry dat ik het zeg, maar het is m'n laatste raadsvergadering", zei hij over hun motivaties inzake de vrijwilligerscentrale. En zo kent iedereen hem, recht op de man af, nooit een blad voor de mond. Overal heeft hij een ant woord op. Over vrijwilligers bij politieke partijen zei Arie Verlinde (PvdA): "Stel de CPN vraagt een vrijwilliger en krijgt een VVD-er" Collé: "Zelfs daar maken we nog wat van". Zo actief was hij ook toen het heel laat werd, dat Gerard Verhuls- donk 's nachts gekweld uitriep: "Eef hou op. anders krijgen we straks weer een schorsing". Tijd om over de afgelopen 28 jaar te praten was er tijdens zo'n raadsver gadering uiteraard niet. Dat deden we al eerder, bij hem thuis. EXTRA VOORDELIGE COUPONS NYLON TAPIJT Extra voordelige aanbieding coupons nylon tapijt van 1,5 tot 8 meter. |n diverse soorten en een groot aantal kleuren. Prima gelegenheid om uw huis op te knappen. am Hi DE HAVENLOODS Uitgave Maatschappij tot uitgifte van periodieken De Havenloods B V Postadres uitsluitend postbus 1980. 3000 BZ Rotterdam, tel Bijkantoren Hoogstraat 122, 3131 BP Vlaardingen. tel 010 35 29 11 en Weteringsingel 2. 2921 BB Krimpen a/d Ussel. tel 01807 16899. Verschijnt tweemaal per week (woehsdag en donderdag) huis aan huis in Rotterdam rechter Maasoever. Schiedam (op woens dag als Schiedams Nieuwsblad). Vlaardingen (op woensdag als Nieuwe Vlaardingse Courant) Maassluis (op woensdag als Maas sluis Nieuwsblad), Hoek van Hol land. Maasdijk. Maasland. Bleis wijk. Bergschenhoek. Berkel en Rodenrijs. Capelle a/d Ussel, Nieuwerkerk a/d Ussel. Krimpen a/d Ussel. Ouderkerk a/d Ussel. Krimpen a/d Lek. Lekkerkerk. Berkenwoude. Bergambacht, Ammerstol. Stolwijk en Schoon hoven Voor duo's, personeelsadvertenties en administratie kantoor Prins Hendrikkade 14 3071 KB Rotter dam. tel Mocht u een krant eens niet of niet op tijd ontvangen, dan kunt u zich wenden tot ons lezersservice nummer (van 8 30 tot 17 00 uur) voorbeeld bij De Baronie. Na de am bachtschool ging ik die knaak toch wel verdienen, inaar als je vader werkloos was, dan werd driekwart van dat geld weer van zijn uitkering afgetrokken. Dus bleef er maar 80 cent over, l n later ben ik in de bouw gegaan". Kef Collé werd niet automatisch lid van de CPN omdat zijn vader voor die, partij in dè gëmeeferaad zat. „Niet dat je vanzelf doet wat ie ou ders doen", zegt hij. „Dat ligt er na tuurlijk ook aan hoe of je er zelf te genover staat. Je ondervindt in de maatschappij waar je in leeft, dat er veel dingen aan mankeren. Dan kijk De mensen worden vervangen door machines, die ze wel eerst zelf heb ben verdiend. Van de 28 jaar dat hij een ge raads/.etel bezette, was Kef Collé acht jaar lang wethouder, van 1970 tot 1978. In de eerste periode beheerde hij de portefeuilles van woningdienst, sociale zaken en volksgezondheid, ln de tweede periode ging de woning- dienst eraf en kwamen de VROM, het Slachthuis, wjjkaccomodaties en wijkoverleg erbij. Zowel als raadslid als wethouder voelde hij zich in de eerste plaats ver tegenwoordiger van zijn partij. „Nee, ik gèloof niet dat ik me als wethou der anders opgesteld heb dan als raadslid. Ook als wethouder heb ik getracht te doen wat ik als CPN-lid wilde waarmaken, mijn uitgangspunt was hetzelfde. Je hebt uiteindelijk toch een verantwoordelijkheid tegen over de groep die je daar gezet heeft. En die groep, die heeft weer de be langen van de hele bevolking van Schiedam op het oog. Wethouder Gevraagd naar de reden waarom hij opstapt uit de gemeenteraad zegt hij: „Aan alles komt een eind. Een keer jong bloed en een ander gezicht is ook wel eens goed Ze hebben nu lang genoeg tegen die sjagrijnige post zegel van mij aangekeken, dat gaat ook vervelen", Bjj die laatste woor den verschijnt even een glimlach op Jf wat die anderen partijen zijn altijd waakzame, wat zorgelijke ll?en- Voor mij bleef er maai een gezicht. „De partij heeft dat besluit ding over dan word je lid van de mee genomen. Je kunt niet oneindig N' om dat te veranderen. Voor de doorgaan en nu is de beste periode oorI"f was ,k lld van de pioniers, de om te stoppen. Nu krijgt Ulfert voor jeugdbeweging van de CPN de volgende verkiezingen nog 2 jaar Nog steeds moet er veel in die maat- in de raad de kans om te laten zien schappij veranderen, vindt hij. „Door wie hij is. aktie is natuurlijk wel een aantal din gen bereikt, voor de oorlog kregen Je zit in die raad als vertegenwoor- we bijvoorbeeld in 1936 voor het diger van je partij en alleen de bin- eerst 3 dagen per jaar vakantie. De ding met de bevolking en met je par- werkweek was toen 48 uur. Er is wel tij stelt je in staat om het werk goed wat veranderd, werktijdverkorting, te doen. Anders ben je een solist, ter door akties zijn betere sociale voor- meerdere glorie van jezelf. Daar heb zieningen bereikt. Maar nu zie je dat je ook het verschil tussen PvdA en je vechten moet om ze te héhouden, CPN. Het gaat bij ons over onze in wezen is er dus in het systeem wei- politiek en die politiek verander je nig veranderd", niet, of er nou Kef Collé zit, Ulfert Toch laat hij zich niet ontmoedigen: Bruscker of onverschillig wie. Zij „Dit systeem, dat overleeft zichzelf. zijn jonger, ze doen het misschien beter, wat wc nu doen is investeren in de toekomst". Zo'n uitspraak is typerend voor Kef Collé; als je met hem praat over zijn werk als gementeraadslid en als wet houder, dan krijg je weinig het blijft niet bestaan. Het is er ook niet altijd geweest en het is er niet in alle landen. Enfin, lees Marx en En gels er maar op na. Linkse krachten Op dit vindt ér in Nederland hemzelf te horen. Des te meer ver- een discussie plaats over het s telt hij over de gemeentelijke poli tiek, zijn mening daarover en zijn visie op de huidige maatschappij. Crisistijd Desgevraagd wil hij toch wel vertellen wat hij vroeger wilde worden: „Ik was graag in de rechten gegaan, in de richting van een rechtswinkel of een bundelen van de linkse krachten. Dat «as 5 jaar geleden nog onmogelijk. Natuurlijk zijn er veel zaken waar over men van mening verschilt, maar het is een begin. Drie weken geleden is er een congres geweest in De Popu lier in Amsterdam. De voorzitters van PvdA, CPN. PPR, PSP en van D'66 de vice-voorzitter waren erbij. Dat vind ik een goede ontwikkeling, het is advocatencollectief, geen strafpleiter aanzet tot samengaan tegen de poli voor Menten natuurlijk". Maar dat ,iek Van Agt/Wiegel. Ach, en aan de was in de crisistijd, zelfs ambacht- «ndere kant is het zo. als rechts zich school was toendertijd voor iemand verenigt, dan moet links dat toch ook wiens vader werkloos was, een uit- doen. Je kan niet met je armen over zondering. Je kan wel nagaan, we elkaar blijven zitten, dat is waar we waren met z'n tienen, 15 gulden per die zaterdag mee begonnen zijn. week steun kregen we. Maar we heb- "ant er moet iets gebeuren, het is ben toch allemaal een vak geleerd op wel gebleken dat de enorme winsten de ambachtschool. Heel wat kindc- van de grote bedrijven geen werk op ren gingen daar niet heen, zc moesten leveren, van dat geld doen ze diepte een knaak per week bijverdienen, bij- investeringen, ze gaan mechaniseren. Met 13 gulden voordeel... bieden wij dit modern cyclaam- kieurig rokje van een sterke kwa liteit aan. Uitgevoerd met een strikceintuurtje om de taille. Van 100% katoen. In cyclaam. Maten 92 t/m 164. Van 20.95 voor raadslid, dat heb ik zelf ervaren. Een wethouder bereidt, in overleg met zijn ambtenaren, de voorstellen voor. Dan gaat het erom. kan je dat zo voorbereiden dat de raad geen nee kan zeggen. Ik ben niet altijd even makkelijk geweest, maar als wethou der is er wel het een en ander ge beurd waar ik trots op ben. Ik wil dus niet zeggen dat je in het systeem niet een aantal verbeteringen kunt invoeren. Neem nu bijvoorbeeld Woudhoek-Zuid, eerst zou er hoog bouw komen, maar tien jaar geleden ontstonden nieuwe inzichten en kregen we die eensgezinswoningen er door. En de renovatie in Zuid: aan vankelijk wilde het ministerie 8000 gulden per woning geven! Daar is toch heel wat meer uitgekomen. Ik ben ook heel gelukkig met die Heiiermansflat, waag die mensen maar die er wonen, ze hebben het er naar hun zin. Dat is toen een heel ge vecht geweest, het gebouw was ge bouwd in de woningwetsector, we konden het niet verhuren. Maar we hebben gewonnen, nu zijn daar 120 bejaardenwoningen en beneden met een maar een dienstencentrum. En ook met het Dienstencentrum „De 4 molens", daar ben ik erg blij mee. Toen we de plannen rond hadden met het ministeri, liepen we elke dag naar de brievenbus of de ministerië le beschikking er al was. Twee maan den later werd Vonhoff staatssecreta ris van CRM, we waren net op tijd, want hij draaide de kraan dicht" Hoewel op het ogenblik sommige me ningen daarover anders zijn, ben ik nog steeds ingenomen met die wo ningen in Nieuwland en Groenoord. En dan de nieuwe gebouwen voor de Sociale Dienst de GG en GD, de Vrom en het bureau huisvesting, na al die jaren van slechte huisvesting". Net nog voor hij wethouder-af was, kreeg Eef Collé de plannen voor het wijkcentrum Groenoord deze* dagen gereedgekomen, erdoor. Ook gaf hij de aanzet voor het wijkcentrum Oost. dat nu in een voormalige school is gevestigd. „Toch komt er nu te weinig van de grond wat betreft wijkaccotnodaties", vindt hij. „Zuid door YVONNE HONTELE de bevolking en de wethouder, die moet je verkleinen. Ik ben er nog steeds een voorstander van, want ie dereen schrjjft niet zo makkelijk een brief. Iedereen kon bij mij komen met z'n problemen en ik heb er nooit enig nadeel van ondervonden." Ulfert Om de vraag of Ulfert Bruseker nog goede raad meekrijgt van zijn veel er varener voorganger, moet hij even lachen. „Ik hoef Ulfert niets mee te geven. Die is oud en en wijs genoeg, die weet drommels goed hoe hij z'n werk als vertegenwoordiger van de CPN in de raad moet doen. Hij heeft al ervaring opgedaan in het Neutro nenbom-comité, met de fakkeltocht, als voorzitter van het comité Gusto Open, de studentenbeweging enzo voort." Ronduit verontwaardigd reageert hij op de vraag, of hij nu van een welver diende rust gaat genieten. „Of ik nu ga zitten vissen? Ik ga wel uit de ge meenteraad, maar ik ga niet met pen sioen, ik ga niet naar het oudeman nenhuis, ik ben niet debiel of af tands. Als lid van de CPN ga je niet niets doen!" Aldus Eef Collé, als immer strijdvaardig, zoals we hem uit de gemeenteraad kennen. heeft nog niets en Nieuwland ook niet en daar was in mijn tijd ook al een heel aardig plan voor, in overleg met de bewoners. ROTTERDAM De Snor. Ie Middellandstraat 122 Tineke, Nwe Binnenweg 224 De Boogies, Nwe Binnenweg 12 SCHIEDAM KETHEL l/V.C. Spaland, Hof van Spaland 44 „Je zit nu met een college van de gezapigheid en de genoeglijkheid" Wat ik heel erg vind is dal de woning bouw in de binnenstad nog niet van de grond is gekomen. In mijn periode is er een aanzet geweest van 48 wo ningen, dat zouden er nu 480 moeten zijn Maar veel schot zit er niet in. Ten opzichte van dat soort dingen zou het gemeentebestuur wel wa' Ten opzichte van dat soort dingen zou het gemeentebestuur wel wat voortvarender kunnen zijn. Maar je zit nu met een college van de gezapig heid en de gemoedelijkheid. Ik heb zelf ervaren hoe het is om 8 jaar wet houder te zijn in een college op smal le basis, dan moet je jezelf waarma ken. Nu kan ze niets gebeuren, dan zullen er 5-PvdA-ers en wat CDA- ers in de raad ergens tegen zijn, ze krijgen het er toch wel door want ze stoelen op een comfortabele meer derheid. De noodzaak om zich waar te maken is er niet." Nog een ergernis is voor hem de moeilijke bereikbaarheid van burge meester en wethouders, geen spreek uren meer waar je zo kunt binnen lopen. „Dat heb ik als wethouder di rect ingevoerd. Het is belangrijk dat de mensen bij je kunnen komen, al komen ze soms alleen maar om hun hart uit te storten. Die afstand tussen Schattig babypakje... Erg leuk is dit tweedelige baby pakje met visjes-opdruk, marine. Maten 74, 80, Van 9,95 voor In Vervolg voorpagina De meeste vereerders van Sint Lidwi- na zijn behoorlijk op leeftijd. Dat blijkt als de stoet pelgrims zaterdag middag door de stad trekt voor de traditionele Stille Omgang. Het idee is, dat je stil biddende, met de rozen krans in de zak, langs de verschillen de punten in de stad gaat, die in het leven van Lidwina een rol gespeeld hebben. De stoet trekt dwars tussen het winkelende zaterdagmiddagpu- bliek door. Om het Hemaplein speelt een bandje om aandacht te trekken voor Amnesty International, dat zich inzet voor recentere en minder vrij willige martelaren. Maar de Lidwina- vereerders kijken niet op of om Op de Kreupelstraat begint het geroe zemoes voor het eerst. Sommige nieuwe Lidwina-vereerders denken kennelijk, dat het hier om een excur sie gaat. Jur Meier, actief bij de litur gie in de Singel parochie, kijkt zo nu en dan een beetje verstoord om. Hij heeft er trouwens toch moeite mee om zich verstaanbaar te maken. Het is zijn taak om uitleg te geven op de bijzondere plaatsen. De Stille Omgang gaat dwars door de Hervormde Grote Kerk heen, waar Lidwina begraven ligt en zo hart stochtelijk bad voor het wonderdadi ge Mariabeeld. „Wat een geste hè, van de Hervormde Kerk om ons voor de zeshonderdste jaardag van Lidwina toe te laten." roept Van der Goes enthousiast, terwijl hij het hele gebeuren op smalfilm vastlegt. Buiten de Kerk klateren de stemmen van de gelovigen plotseling op. ..Kan het dan niet een klein minuutje stil zijn," klinkt een klaaglijke priester- stem. „Ken klein offer, astublieft, een kleine beheersing." Dat helpt. Het is net, of er een stolp van stilte over de stoet wordt geplaatst. Pas op de Lange Achterweg, waar eens het huis van Lidwina stond, durven er weer een paar wat te zeggen. „Het is toch wel merkwaardig, dat er niets gebouwd is op de plek, waar vroeger het huisje van Lidwina stond," obser veert een aanhanger van Pater Koop- mans. De wonderen zijn de wereld nog niet uit; als je er maar oog voor hebt. Lof De stoet gaat teurg naar de kerk voor het plechtig Lidwinalof. Het Lof is sinds de modernisering van de Neder landse kerk een beetje in onbruik ge raakt. Het werd elke zondagmiddag gevierd en de meer serieuze katholie ken sloegen die dienst niet gauw over, ook al hoefde het niet. Wie de H. Mis verzuimde zonder geldig excuus, kon echter rekenen op de helse verdoemenis. Want dat was doodzonde. Tijdens het Lof wordt de Heilige Hostie, die de katholieken beschou wen als het lichaam van Christus on der de gedaante van brood, vereerd, toegezongen en letterlijk bewierookt. „Wij zijn allen tot heiligheid geroe pen, maar God vraagt aan iedereen andere dingen. Ik probeer het geloof een centrale plaats in mijn leven te geven. Kr is een ommekeer in mijn leven gekomen. Ik ben in Amsterdam bij de Vrouwe van Alle Volkeren te recht gekomen en op een gegeven moment kan de vlam in de pan slaan." „Wat betekent dat nou voor je ge loofsleven?" fluister ik. „Wat ik probeer is de hele dag alles wat ik doe aan Hem op te dragen." zegt Hans De Boer. Ik werk dus bij de KLM op de afdeling kwaliteits controle, dat is een onderdeel van marketing, 's Morgens sta ik op en ik doe het ochtendgebed. En dan draag ik alles, wat ik heb en ben, aan God op. En in de bus op weg naar kantoor bid ik in stilte. Wat bid ik? Voor vrienden, familie en kennissen. Ln ik bid ook voor de overledenen en als ik bid, dan sluit ik Maria altijd in. Ik heb een bijzondere devotie tot Maria. Tussen de middag ga ik altijd door het Amsterdamse bos lopen en dan geniet ik van de natuur en ik bid ook in stilte. Als ik 's-avonds thuis kom, ga ik naar de avondmis, omdat ik voel dat het me kracht geeft. En ik doe natuurlijk het avondgebed. Mijn grootste hobby is dieren. Ik heb een den, een papegaai, Siamese katten, een Cavia, een tropisch en een koud- wateraquarium. Zo ben je met Zijn schepping bezig." De Singelkerk is inmiddels leeg en een kosteres doet de lichten uit. Hans De Boers verloofde heeft eerst nog even bij de Moeder van Zeven Smar ten gebeden en nu zit zij weer geknield voor Lidwina, de armen ge spreid. „Ik ga haar maar eens halen." zegt Hans de Boer, „we hebben nog een hele reis voor de boeg." Op leeftijd De zeshonderdste geboortedag van Sint Lidwina had katholieken uit heel Nederland en België naar Schie dam gebracht, 's Morgens vroeg Behoudend katholieke vieringen blin ken toch al uit door het gebruik van veel kostbare voorwerpen, maar het Lof overtreft alles in schittering. Het is een beetje byzantijns. En als twee akolieten het veel te zware beeld van Lidwina met grote moeite de kerk rond torsen onder het gezang van de menigte, dan is het net of we in haar tijd zelf zjjn. „Geselprocessie", flitst het door me heen, als ik de vertrok ken gezichten van de akolieten zie. Van Der Goes dringt al jaren vergeefs aan op een lichter draagstel voor hel beeld. Direct achter het beeld lopen de bruidjes, kleine meisjes van de lagere school die in hun prachtige witte uitdossing - een anjer in het haar - de mooiste dag van hun jonge leven meemaken. Ze dragen tuiltjes bloe- De bruidjes maken de mooiste dag van hun leren mee. Deze foto 's heeft Jan van der Meijde op een vorige Lidwina-viering gemaakt. waren er al twee bussen invaliden uit Vlaanderen aangekomen, die vóór hun boottocht eerst de Heilige Mis, opgedragen door bisschop Simonis bijwoonden. Ken Nederlandse pries ter, die in Beieren een beter werkkli maat vond, dan tegenwoordig in de meeste pastoriën hier heerst, was naar Schiedam gekomen met een paar meisjes, die een soort pastorale opleiding volgen. „Ich habe die hei lige Lidwina heute zum ersten Mal kennengelernt." zegt er een tegen mij en verder komt er helemaal niets meer uit. Geen woord. Het Lof is een buitengewoon plech tige viering, omdat Christus dus daad werkelijk onder de gelovigen ver keert: de hostie is zichtbaar opge borgen in een rijk versierde gouden houder, de monstrans. men die ze met enige plechtigheid voor het beeld van Lidwina leggen, als dat eindelijk weer voorin de kerk bü het altaar staat. Een tromferende, omhoogstrevende Lidwina is het. Ze heeft het lijden en de wereld over wonnen. Zij wordt opgenomen in de Hemelse Tenten. Overdrijving Het Lof wordt gecelebreerd door drie priesters, waarvan alleen de l'ijnackerse kapelaan A. Hendriks, ad viseur van de Lidwina-vereniging, meer dan vakmatig enthousiasme aan de dag legt. Zijn Gregoriaanse zang solo's klinken helder en fanatiek. Hij aanschouwt de monstrans, alsof er inderdaad een bijzondere band be staat tussen Jezus en deze priester. Was het daarop, dat die andere cele brant Deken van Diepen doelde, toen hij in zijn predikatie waarschuwde tegen een al te felle devotie? Van Diepen houdt een echte kahtolieke preek. Hij legt het verband uit tussen de denkbeelden van Lidwina en die der Moderne Devotie, een soort katholieke vernieuwingsbeweging uit de veertiende en vijftiende eeuw. 't Is een erudiet, een rustig betoog, maar sommige zinnen zijn niet mis te verstaan. De Moderne Devoten waren tegen eenzijdigheid, tegen overdrij ving. zowel in de kerk als in het maatschappelijk leven, betoogt de Deken. Steeds keert het thema terug, dat Lidwina haar belangstelling voor het gewone leven nooit verloor en dat haar lijden onder zeer bijzondere omstandigheden plaatsvond, dat het een antwoord was op een crisissi tuatie. „Naarmate haar lichamelijke krachten afnamen, namen haar geestelijke toe." zegt de Deken. Maar kapelaan Hendriks haalt de kerk van het Gevoel, van de Emotie weer binnen. Er zijn vele intenties ingeleverd, zegt hij, persoonlijke en voor het belang van de Kerk en Nederland en in de Antillen. Hij neemt ze mee en belooft er iedere maand tijdens de novenen een H. Mis voor te zullen opdragen. Het belang van de kerk in het alge meenveel van de Lidwina-vereer ders zijn bezorgd over de kant die het met de katholieke kerk opgaat. Zij zien om zich heen zonde en verwe reldlijking. Dé priester weigert duide lijke antwoorden te geven en begint over persoonlijke verantwoordelijk heid. De oude riten van weleer zijn verdwenen. Meneer Frencken uit Venlo is een typisch voorbeeld. Nationale heilige „Ik ben behoudend katholiek, hoe wel meegaand met de beslissingen van Vaticanum II, dus eigenlijk mo dem. Nu probeer ik het verval van het geloof zoveel mogelijk een halt toe te roepen. Sint Lidwina is een nationale heilige en de bisschop heeft vanochtend gezegd het is een merk waardige heilige. Willem van Oranje, Geert Groote, Thomas van Kempen hij zei niet Thomas a Kempis het zijn allemaal grote vaderlanders, maar zij worden niet vereerd, terwijl dat met een onbetekenend meisje wel gebeurt. Zij heeft onzettend geleden. De etterbuilen sprongen open en dat meisje wordt nu na zeshonderd jaar nog gevierd." „Ik vind het belangrijk, dat het een Nederlandse heilige was - en geen Hollandse, zoals ze vaak zeggen - of nog beter een heilige uit de Nederlan den, want België hoort er ook bü. Wij moeten meer de nadruk leggen op onze nationale heiligen... Want er is haast niets katholiek meer. Weet u dat aan die zogenaamde katholieke universiteit van Nijmegen vijf studen ten per week zelfmoord plegen? Studenten van de RK universiteit? Een vriend van mij verklaart het voor waar, dat de lijkschouwer het gezegd heeft. Ik weet van een meisje, dat heeft zelfmoord gepleegd. Ze wilde alleen maar gecremeerd worden. Geen katholieke mis. Niks. Helemaal naar de bliksem. Dat is toch ver schrikkelijk. Ik heb nog zes kinderen thuis en die moesten van mij naar de mis. Ik heb ze altijd gedwongen en nu zeggen zij: pa, je hoeft het niet zo te zeggen, want wij gaan uit overtui ging. Ze gaan zelfs op de eerste vrij dag van de maand. Hoewel ik zeg' van mü hoeft dat niet." Een paar andere Venloënaren dragen kruisen van Rolduc, het seminarie van de behoudende mgr. Gijsen. „Veertien dagen terug zün daar nog zes priesters gewijd." zegt een dame trots. „En in vier jaar tyd zgn er aan alle theologische hogescholen maar vijf gewyd." Het was dit behoudende, „Rolducse" katholicisme, dat De Singelkerk zaterdagmiddag overspoelde. Toen Lidwina rondgedragen werd, schitter de weer even de triomferende kerk van weleer en de zingende gelovigen voelden zich plotseling thuis. Ach, ze moesten eens weten, dat Schie dam vroeger vier afgeladen parochie kerken had. Als de kerk haar greep op de gelovigen behouden had, dan waren er genoeg pelgrims naar Schie dam gekomen om het hele parkeer terrein op het Emmaplein te vullen. „Toen het schisma zich brak in uw menselijk wrak als een flits door een prisma gedreven, toen spatte uw werk weer een kleur op de kerk door een opbloei van geestelijk leven." zongen ze in de Singelkerk. Het was deze hoop. die de pelgrims Schiedam dreef. HAN VAN DER HORST me/Mi*- 'nas* I iitoÉÏ'frlrfni

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1980 | | pagina 3