'DE REVUE MOET TERUGKOMEN' Rinus Wisselaar: Kruisvaarder in de horeca MILOT MerbuuM autobussen 12r - 12?5 Tér meulen EE (^HAVENLOODS DONDERDAG 22 JANUARI 1981 *4-584 troawan «u. Een bezoekje aan GRANADA, op dit moment ongetwijfeld reeds Rotter dams nachttempel nummer I. Een non-stop floorshow, een staccato van wervelende acties, dans en mu ziek uit alle delen van de wereld, aaneen gebreid door Diana Ring, zan geres en danseres, artieste van niveau kortom amusement van niveau. Het blijkt niet gemakkelijk Rinus Wisselaar te vinden in de helverlichte catacombe onder Granada, een corri dor waarin ondermeer de kleedka- Nu vijf gulden voordeliger! Kunststof isoleerkan die dranken lang op temperatuur houdt. In beige/bruin. Normaal 14,95 nU VOOR ^3 kantoor zijn gevestigd. Dc koffi wordt geserveerd in stijl door een maitre in rok die zo zou kunnen zijn weggelopen uit een dertiger-jarenfilm waarin de jet-set een drankje wordt aangeboden. Eerste opmerking voorafgaand aan een bijzonder geambieerd gesprek: „Hier gebeurt alles in stijl. De beste wijnen, de meest exquise keuken, al leen verse rozen in mijn zaak. Met minder doe ik niet". Wisselaar's ant woord op de vraag of investeren op deze wijze misschien wat onverant woord lijkt, is vrij simpel. „Uiteraard is aan elke vorm van on dernemen een risico verbonden, zeker in de horeca. Maar het créeren van een nachtgelegenheid die qua muziek, entertainment, service etc. eenmalig kan worden genoemd, is voor mij een uitdaging die ik nu een maal heb aangenomen. Je zou het misschien ook een passie kunnen noemen. De financiële kant van dit avontuur, telt op dit moment voor mij nog niet. Ik ben meer geinteres- seerd in de kwaliteit van het gebo den amusement. En het klinkt mis schien wat paradoxaal. Die kwaliteit verlang ik ook waar het mijn gasten betreft. Voor mij zijn het geen klan ten maar gasten. De selctie aan de deur is daarom mo gelijk erg strikt te noemen. Ik ver wacht in Granada op zijn minst goed geklede en verzorgde mensen. En het is van het grootste belang, dat die mensen daarvoor in ruil een geva rieerd aanbod van amusement kun nen genieten. Dat wil overigens niet zeggen dat GRANADA ontoeganke lijk zou zijn voor bezoekers met een wat smallere beurs. Mijn personeels leden hebben de opdracht elke klant, ongeacht wat hij verteertvriendelijk en voorkomend te behandelen. HIJ is 39 jaar oud, Rotterdammer van geboorte en zeer welgesteld. Een gerespecteerd man in zakelijke kring. Deskundige op het gebied van ondermeer verzekeringen, financieringen, import en export. Zijn naam: Rinus Wisselaar. Altijd keurig in het pak, bescheiden, ietwat eenzelvig en boordevol energie. Tot de niet geringe verbazing van zijn relatie- en vriendenkring kocht hij niet zo lang geleden een totaal verwaarloosde nachtgelegenheid; een reusachtig pand, gevestigd aan de Schiedamsesingel. Hier volgt het merkwaardige verhaal van een Rotterdamse ondernemer in hart en nieren, die een kruistocht ondernam in de horeca met het onwrikbare voornemen het uitgaansleven in de Maasstad een nieuw imago te verschaffen. Een greep uit een rijtje opmerkelijk uitspraken. ,,Dit wordt de meest stijlvolle cabaret-dancing c.q. nachtgelegenheid in ons land". „De horeca freewheelt grotendeels langs de afgrond". „Veel mensen hebben de buik vol van uitgaan; entertainment is er niet of nauwelijk". Wat bracht Wisselaar er toe ruim een miljoen gulden te investeren in een volledig onderkomen pand, een voormalige nachtclub met bovendien een dubieuze reputatie? Karei Frische sprak met hem. Op geen enkele wijze wordt de gast hier geprovoceerd. Integendeel. Heren kunnen hier met hun dames binnenwandelen en die dames zullen nooit de gezichten blozend afwenden wanneer er een voor een nachtclub zo gebruikelijke striptease wordt ge bracht. In het het striptease-nummer namelijk geschrapt. En dan lachend: Het wereldberoemde orkest „Argeni „Hieruit mag u beslist niet afleiden, dat GRANADA een soort kerk is. Het enige, dat ik wil vermijden is, dat deze nachtelijke vorm van amuse ment ontaard in chaos. Daaraan zijn zeer veel horeca-bedrijven ten onder gegaan. CARRIERS Het is opvallend, dat Wisselaar gedurende zijn betoog duidelijk warmloopt voor de zaak die hij geheel zijn eigendom mag noe men. „Elke stoel is van mij; niets is gefinancierd". Vanwaar deze opmerkelijke stap. Een zakenman die zichzelf ziet als na 73" een hervormer met nieuwe denk beelden inzake wat amusement nu eigenlijk zou moeten inhouden? „Wat is vergeet te vertellen is, dat ik mijn loopbaan ben begonnen zoals zoveel collega's in het zakenleven, namelijk in diezelfde horeca." En ver volgens verhaalt de heer Wisselaar van wat men zou kunnen omschrij ven als een bliksemcarrière in het hotel- en restaurantwezen. Begonnen als „commi" in het eer tijds zo bekende Beursreataurant aan de Coolsingel in Rotterdam (met achttien jaar was hij chef de rang), bracht hij het uiteindelijk tot bedrijfsleider van de Hotel Exploi tatie Maatschappij. Tesamen met zijn echtgenote, die hij in 1966 leerde kennen, runde hij een hotel in het Italiaanse Cella Ligura, deed het zelfde in Zwitserland waar hij een hotel annex dancing kocht en tot 1972 verbfeef. „Een tijd", aldus de heer Wisse laar, „van voorspoed en tegenslag". Een tijd ook van keihard dag en nacht werken, zuinig leven en trach ten de hotelgast tevreden te stel len aan de hand van een budget, dat in sommige gevallen bespotte lijk laag kon worden genoemd. „Het was werken in een land bo vendien, dat zo hard was als de ber gen rondom. Jalouzie, nijd en af gunst vormden de ingrediënten in de dagelijkse omgang met veel Zwitsers. Mensen die je in het voorbijgaan vriendelijk met het traditionele „Grüss Gott" bejegenden, bleken in werkelijkheid de bitterste concurren ten. De persoonlijke rivaliteit was allesbehalve zakelijk of liever ge zegd, sportief te noemen. Cynisch genoeg, ging het ons zake lijk voor de wind. En dat terwijl niemand geloofde, dat wij het zou den redden. Via Duitse reisorganisa ties liep het hotel al snel vol. In de nachtgelegenheid er onder, deels in de rotsen ingebouwd, contracteerde ik indertijd artiesten van allure zoals Heintje en Rita Pavone. „Einmalig in der Schweiz", werd er door ons geadverteerd. Ik startte ove rigens vrij ongelukkig. Als enige bui tenlander contracteerde ik dertig Nederlandse serveersters die om meer dan één reden weer de wijk namen. En Zwitsers personeel is ontzaglijk duur. Een serveerster in dat land kan in feite verdienen wat ze wil. Na verloop van tijd erkende de concurrentie in het dorp waar ik woonde en werkte, dat legale lagen en listen niet hielpen. En zo werd ik het slachtoffer van wat je gerust een criminele actie zou kunnen noemen. Mijn hotel werd op zekere nacht ge troffen door een kunstmatig (met dynamiet) veroorzaakte sneeuwlawi- ne. Het werd een nacht vol paniek, met name voor de hotelgasten die verstoken waren van licht, water en verwarming. Het liep uit op een spookachtig dra ma dat pas eindigde toen gasten, personeel, mijn echtgenote en ik per helicopter werden geëvacueerd. Dat was tevens het slot van mijn er varing met Zwitserland, keihard, materialistisch en vrij ontoegankelijk. En zo arriveerden wij in de Maasstad, teleurgesteld en een ervaring rijker. Voor mijn echtgenote heeft dit avontuur min of meer ernstige ge volgen gehad. Ze werd en is nog steeds maagpatiënte. HUISBALLET Granada biedt de bezoeker een non stop floorshow, hetgeen in ons land een unicum mag worden genoemd. Zang, variété, dans en muziek, die ten gehore wordt gebracht door or kesten van grote naam. De heer Wis selaar noemt in dit verband de komst van het orkest .Argentina 73" dat wereldberoemd is geworden. Zo ook de Vocal Band „Tara" die binnen af zienbare tijd in Granada wordt ver wacht De show in zijn geheel doet gezien de perfectie en elegance ietwat nos talgisch aan. Bijzonder indrukwek kend is de act van Sky Ty Tigresse te noemen. Twee dames met een internationale reputatie, die een flitsend schermnummer opvoeren waarna één van hen plaats neemt in een kist, die door de ander met maar liefst 20 vlijmscherpe zwaarden wordt doorboord. Bedrog? Een truc? „Vergeet het maar", zegt een van de charmante vertolksters van deze bloedstollende magic-show. „Het is een gevaarlijke onderneming, die het uiterste van de concentratie vergt". De heer Wisselaar: „Daar wil ik uit eindelijk naar toe. Je zou het ook een revue kunnen noemen, wellicht ver gelijkbaar met de kleurrijke en wer velende exhibities in Parijse nacht clubs". Voor de artiesten geldt, dat zij per manent aan Granada zijn verbonden. In het pand liiernaast wordt een ar tiesten-pension gerealiseerd. Dat be spaart de mensen zélf het reizen en de rusteloosheid die daar vaak mee gepaard gaat: mijzelf uiteraard een hoop kosten. Een non-stop floor show is een uiterst kostbare inves tering". Graham Harding is eerder met zijn dansgroep in Granada te gast ge weest. Werkte als choreograaf en danser voor sterren als Ella Fitzge rald en Charles Aznavour. Was ac tief in 's werelds bekendste nacht tempels waaronder Studio '54 in New York. Ziet de samenwerking met deze Rotterdammer helemaal zitten. „We hebben de ideeën be sproken en uitgediept. Wat Wisse laar wil, is inderdaad uniek te noe men. Hij geeft je alle vrijheid van handelen en respecteert andermans inzichten. Dat is een geweldige sti mulans". „De revue moet terugkomen", zegt Rinus Wisselaar met nadruk bij het afscheid nadat gastvrouw Carla en de ober met het klassieke gezicht beur telings een verse roos en een fles par fum hebben aangeboden, een char mante geste naar iedere gast die Granada bezoekt. Die gast kan dan terugkijken op een avond die zowaar weer entertainment van klasse heeft opgeleverd en dat laatste is in de horeca - helaas misschien - uiterst zeldzaam te noemen. Stevige douchestangen... Om douchegordijnen aan te be vestigen. In een luxe uitvoering met knop. Ook leverbaar ho'ekstangen. In kerr^, oranje of groen. Maat 70 tot 115 cm. Van 33,50 voor 110 -185 cm van 47,50 voor 14,- 145 255 cm van 57,50 voor 18,- 90- 90 cm van 68,- voor 20,- 170- 70 cm van 79^,50 voor 24,- De zangeres Diana Ring weet de han den van de gasten bij herhaling op elkaar te krijgen. Amerikaanse ever greens met overgave en pure klasse voor de microfoon gebracht. Ter afwisseling een gave vertolking van „second hand rose". De bezoeker geniet bij voortduring van de klasse, de sereniteit en uite- aard van de drankjes die altijd correct en voorkomend worden geserveerd door charmante lady-bartenders. De heer Wisselaar schenkt iedere denk bare wijn - „er zijn hier duizend soor ten en dat vind je nergens in Euro pa" - en champagnes in Granada zouden het best kunnen worden om schreven als zeer exclusief en een malig. Zo ook de champagne-rosé; de laatste 600 in Nederland beschik bare flessen liggen in de kelders van Granada. Onder het genot van drankjes en hapjes zoeken de eerste paartjes de dansvloer op. Later op de avond een ontmoeting met een van 's werelds bekendste choreografen, de Brit Graham Har ding, die speciaal vanuit Londen is overgevlogen om in Granada te ad viseren bij het realiseren van een permanent huisballet Voor de helft van de prijs! Sterke bleu denim tuinbroek met witte piping en hoog opge sneden rug. Maten 92 t/m 128. Normaal 23,95

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1981 | | pagina 5