Frans - Vlaamse mime op Zevende Folkfestival Programma 'Vrouwenband heeft geen belerende taak' 49?° 'Les Turlupins' mixt mime met geluid STA H9?o OPLAGE 287.115 135085 132170 132489 presenfators Walter Mossman en de strijd tegen kernenergie ter meulen natuurlijk ter meulen natuurlijk ter meulen natuurlijk A- Haarband brengt uitgebreid repertoire aanbieding journan woonmarkt brienenoord DE HAVENLOODS DONDERDAG 2 JULI 1981 O 27-575 HILVARENBEEK - In een decor van regen, schetterende muziek en Brabantse landerigheid trad het Frans-Vlaamse mimeduo ..Les Turlupins" op tijdens het Interland totaal festival de Hilvarenbeek. Het duo trok door haar energieke optreden een groot aantal toe- Uitbeelden schouwers. Binnenkort zal men ook in Vlaardingen kunnen genie ten van het spel van „Les Turlupins". Aanstaande zaterdag 4 juli treden zij namelijk op tijdens het Zevende Vlaardingse Folkfesti val. we er een speciaal decor voor nodig hebben en het niet in de buitenlucht kunnen uitvoeren". Het al tien jaar bestaande duo wordt gevormd door de Parijzenaar Pierre le Goistre en de uit Brugge afkomstige Martine Behaeghel. Voordat zij sa men gingen werken, maakte Pierre deel uit van de befaamde zanggroep „Les cinq Pères" en zat Martine op de Sabbattini mimeacademie te Gent. Opvallend is dat zij in hun overigens goed doordachte optreden veel ge bruik maken van clowneske- en showeffecten. Daarnaast blijkt het duo het mimevak op alle fronten te beheersen. Met of zonder hulp van attributen weten ze situaties of voor werpen perfect uit te beelden. Wel wordt er van muziek en geluid ge bruik gemaakt om het een en ander te:accentueren. Repertoire Over het ontstaan van „Les Turlu pins" deelt Pierre het volgende mee: „Bjj „Les cinq Pères" was het mijn taak om de pias uit te hangen. Mijn mimescholing kwam daarbij uitste kend van pas. Ongeveer tien jaar ge leden ontmoette ik Martine die op de school van de grondlegger van de mime, Etienne Decroix, zat. Zij had in Gent de academie afgemaakt en was zodoende reeds uitstekend ge schoold. Aangezien ik altijd al mime had willen spelen, besloot ik met haar een duo te vormen. Sindsdien hebben we hard gewerkt om ons op- DE HAVENLOODS Uitgave: «Maatschappij tot uitgifte van periodieken De Havenloods B.V. ^Directie: J.P. Eillebrecht Kantoor Westblaak 159 3012 KJ Rotterdam ^Postadres: uitsluitend postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam, tel. Bijkantoren: Hoogstraat 122, 3131 BP Vlaardingen, tel. 010-35.29.11 en Weteringsingel 2, 2921 BB Krimpen a/d IJssel, tel. 01807 -16899. Verschijnt tweemaal per week (woensdag en donderdag) huis- aan-huis in: Rotterdam rechter Maasoever, Schiedam (op woens dag als Schiedams Nieuwsblad), Vlaardingen (op woensdag als Nieuwe Vlaardingse Courant). Maassluis (op woensdag als Maas sluis Nieuwsblad), Hoek van Hol land, Maasdijk, Maasland, Bleis- wijk, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel, Krimpen a/d IJssel, Ouderkerk a/d IJssel, Krimpen a/d Lek, Lekkerkerk, Berkenwoude, Bergambacht, iAmmerstol, Stolwijk en Schoon hoven, Groot Ammers, Langerak, Vlist, Lopik, Polsbroek, Nieuw poort. Voor duo's, personeelsadvertenties en administratie: kantoor Prins Hendrikkade 14,3071 KB Rotter dam, tel. Mocht u een krant eens niet of Iniet op tijd ontvangen, dan kunt u zich wenden tot ons lezersservice- tmer: (van 8.30 tot 17.00 uur) DE ©HAVENLOODS Bijkantoor Vlaardingen Hoogstraat 122,3131 BP; Postbus 306,3130 AH, Vlaardingen Tel. 010-352911 Redactie: M. Ames, tel. 352446 Medewerker editie S'dam: J. Bunte, privé 010-707062 Medewerker editie Maassluis: M. Doddema, privé 01899-11858 Sportredactie G. Verver, privé 01899-17787 treden samen te stellen. Dat heeft zeer veel tijd en moeite gekost omdat we een nummer soms maanden moes ten instuderen. Ook werden de mees te nummers eerst zes of zeven keer veranderd, voordat we ermee het to neel op wilden. Tot nu toe hebben we een repertoire van acht nummers opgebouwd. Daarvan is er een voor kinderen bestemd. In een ander ge- nummers verkleed ik me. Dat hoort „Voor kinderen kunnen we altijd optreden", vervolgt zijn medespeel ster. „Speciaal voor hen hebben we een nummer samengesteld, waarin we door het voeren van dialogen van het pure mimespel afwijken. Dat is nood zakelijk omdat jonge kinderen niet begrijpen, dat we een uitvoering kun nen geven zonder erbij te spreken. Sommige situaties doorzien zij echter evengoed als volwassenen. Zij hebben bijvoorbeeld snel door wat we uit beelden als we in een bepaald kos tuum optreden. Voor de, meeste bruiken we blacklight. Het laatste vindt ik trouwens één van onze bes te nummers. Het nadeel is echter dat bij de wat dromerige, chartmante types die ik moet voorstellen. Pierre speelt altijd de realistische aangever en hoeft daardoor niet steeds van pak te wisselen. Wel zet hij af en toe een hoed of een pruik op". Pierré neemt hier het woord van haar over en zegt: „Geluidseffecten zijn veruit de belangrijksté elementen die we in onze voorstellingen gebruiken. Deze passen we toe om het contact met het publiek te versterken. De er varing leert namelijk dat we de men sen niet zo goed kunnen boeien als er geen bijpassende geluiden te horen zijn. Het „laten vallen van een glas" komt bijvoorbeeld zonder het daar bijbehorende lawaai minder goed over. Daarnaast hebben we banden met muziek opgenomen om onze optredens te begeleiden. Voor het in strumentennummer waarin Martine onder meer een harp, piano en trom uitbeeldt zijn deze onontbeerlijk". Het duo „Les Turlupins" heeft in de *Les Turlupins. afgelopen tien jaar een grote faam opgebouwd. Pierre en Martine spelen nu dan ook overal in Europa. Behalve de Franse café-theaters, waarin ze graag spelen, treden ze ook op in gro te zalen en zijn ze regelmatig te zien op de televisie. Ze hebben daarbij Aanstaande zaterdag verzorgen „Les Turlupins" een optreden op het Ze vende Vlaardingse Folkfestival. Zelfs voor niet-mimeliefhebbers zal dat ze ker de moeite waard zijn. Wout Oppenheim. Het zevende Vlaardingen Folkfestival van de politieke muziekgroep Werk- wordt gepresenteerd door drs, P., tuig en van toneelgroep Proloog. Peter Koene en Harry Vermeegen. Voorts schrijft hij maandelijks een Drs. P. is niet onbekend met het pre- rubriek over strijdcultuur in de Folks- senteren van folkmuziek. In 1978 gids Janviool, nam hij tijdens Rotterdams Folk op het laatste moment de presentatie Harry Vermeegen heeft meer ver van de Vlaamse avond over van Ur- stand van voetbal dan van volksmu- banus van Anus. Drs. P. zijn humo- ziek. De organisatie meent echter dat ristische maar serieuze taalgebruik is contrasten tijdens het festival geen bijzonder plezierig om naar te luis- kwaad kunnen en prijzen zich der teren. halve gelukkig met de medewerking Peter Koene is een autoriteit op het van de presentator van het VARA- gebied van de strijdcultuur. Hij is lid programma „Tussen start en finish". Walter Mossman Kernenergie en milieuvervuiling zijn twee onderwerpen die veelvuldig terugko men in het werk van de Duitse zanger Walter Mossman. Zijn betrokkenheid bij de anti-kernenergiebeweging - hij was nauw betrokken bij de acties tegen de reactor in Why! - komt sterk tot uitdrukking in zijn repertoire. Zomers gekleed... in een vlotte streepjapon met smocktaille. De armsgaten en kleine ronde kraag zijn met wit af gezet. De japon heeft zakken in de zijnaden en een knoopsluiting. Van 65/35 polyester/katoen. Ma ten 38 t/m 46. In bleu of cerise. Van 49,50 voor Mossman heeft ooit bij de radio ge werkt, waar hij een veelbeluïsterd kinderprogramma verzorgde. De om roep zette hem echter aan de kant. Voor verschillende tijdschriften heeft hij artikelen geschreven. Zijn eerste elpee „Achterbahn-Chan- sons" verscheen in 1967. Een jaar la ter werd „Grosse Anfrage" uitge bracht. Al rond 1970 waren zijn tek sten sterk politiek getint. Het duurde tot 1974 voordat zijn volgende pro duct „Die Wacht am Rhein" op de markt kwam. Naast de platen waar alleen werk van Mossman op staat, is hij ook te beluisteren op elpees van de anti-kernenergiebeweging. De link naar het publiek is voor de Duitse erg belangrijk. Op de platen die hij in de tweede helft van de jaren zeventig uitbracht, staan veel zoge naamde „Flugblattlieder", liederen die vanaf een stencil kunnen worden meegezongen. Die betrokkenheid met het publiek is ook een gevolg van Mossmans deel name aan het verzet tegen de kern energie, waar „gewone mensen" en linkse activisten elkaar vonden in de strijd. De liederen van Mossman handelen ook vaak over historische voorvallen, waarbij de bevolking de dupe werd van uitwassen van de kapitalistische samenleving, zoals de Spaanse Bur geroorlog en de milieuramp in Seveso. Naast politieke teksten zingt hij ook meer persoonlijke nummers, zoals de ballade van Hanne Mack, een liefdes lied van zijn laatste dubbel-elpee „Frühlingsanfang". Grote prijsverlaging! Partij scheerwollen berbertapijten door waterschade voor een fraktie van de normale prijs. I n gemêleerde berbertinten beige of naturel. 200 cm breed. Per meter Podium West. 13.00 uur: opening door Peter Koene; 13.05 uur: Fanfare St. Juttemis 13.45 uur: Internationale Nieu we Scène; 14.45 uur: Les Turlupins 15.05 uur: Rum 16.10 uur: Orkest De Volhar ding; 17.05 uur: Les Purlupins 17.25 uur: Werktuig 18.15 uur: Kormoran 19.30 uur: Haarband 20.25 uur: Ensemble Havadia 21.30 uur: Slot Podium West. Podium Noord 13.10 uur: Astrid Nijgh Crackerhash 13.45 uur: Julian With 14.05 uur: Walter Mossman 14.50 uur: Mechanical Horse- trough 15.25 uur: Peter Chris Birch 16.15 uur: Theater met Mas kers en Poppen 16.50 uur: Crackerhash 17.35 uur: Veri Floris 18.35 uur: Julian White 19.00 uur: Mechanical Horse- trough. 19.40 uur: Karaxü 19.45 uur: Fanfare St. Juttemis 21.30 uur: Slot Podium Noord. Supervoordelige aanbieding! Polyether matrassen SG35, aan twee zijden doorgestikt. Met ge borduurde borders. In blauw. 80 x 190 cm. Van 145,-t/m 325,- nü slechts 90 x 190 voor 139,80 90x200 voor 159,80 120 x 190 voor 189,80 130 x 190 voor 209,80 140 x 190 voor 229,80 140 x 200 voor 249,80 *VI60 x 200 voor 279,80 ^xMatrasdekken if 8,95 - .'(V Fabrieksinventarisscn Opkopen v Non-fcno metalen Sloopobjccten g - R.V.S. soorten schade partijen-1 5 fi/ KROMMENHOEK~BV\q tfaoipiaiuuioiyi iwu joonps Joo^ De vrouwengroep Haarband zal op 4 juli het contact verstevigen met Vlaar dingen. Deze Arnhemse dames maakten onlangs kennis met onze stad tijdens een optreden in zaal De Deel op 24 juni j.l. Haarband wordt gevormd door Sanne Singer (zang, gitaar), Corin Unger (viool), Pia Lodeweeg (percussie) en Xandra Veltman (fluit). Begin juni is de eerste LP verschenen op het Nederlandse folklabel Xilofox. Haarband is twee jaar geleden ont staan in het Arnhemse vrouwenhuis. Uit een viertal musicerende vrouwen is langzaam maar zeker een profes sionele band gegroeid. Tevens hebben de leden zich geleidelijk losgemaakt van de vrouwenbeweging door zich meer open te stellen voor breed maatschappelijke zaken. "Wij willen niet moraliserend zijn en geen belerend toontje aanslaan van "Zo moet de wereld worden", maar eerder willen wij onze mening over een groot aantal zaken verkondigen. Het is prima wanneer iemand het ook op die manier bekijkt, maar een dis cussie gaan we nooit uit de weg.. Het werkt volgens mij wel emanciperend, als mensen door onze muziek of tek sten gaan nadenken en er over willen praten. Of ze het nu wel of niet met ons eens zijn", meent Xandra. In een stijl sterk verwant aan volks muziek, houdt Haarband zich bezig met allerlei zaken in het dagelijks leven zoals feminisme, relaties thera- Sie, kinderen, ouder worden en omofilie. Het repertoire bestaat dus niet uitsluitend uit feministische lied jes. Begrip "Door onze activiteiten op het gebied van emancipatie zijn wij met talloze andere onderwerpen in contact gekomen. Ik ben wel van mening dat iedere vorm van creativi teit benut moet worden om met de vrouwenbeweging naar buiten te tre den. Daardoor kweek je meer begrip. Door middel van muziek trachten wjj ervaringen uit te wisselen. Het is heel fjjn te bemerken dat mensen door Haarband gestimuleerd worden om ook muziek te gaan maken. Want het muziek maken op zich is natuurlijk uitstekend". De leden van Haarband willen binnenkort professioneel worden. Momenteel heeft alleen Xandra nog een baan. "Het is praktisch niet haal baar om de band te combineren met je werk. Er gaat zoveel tjjd zitten in Haarband. Trouwens, we steken er niet alleen tijd in: muziek maken kost ontzettend veel geld. Denk maar aan de installatie, instrumenten, ver voer naar een plaats waar je optreedt. Het is meer een dure hobby dan dat wij er wat aan verdienen!" Zo wil Corin haar plaats als violist delen met Marlies, zodat er een deel tijdbaan ontstaat. "Marlies is enkele keren voor Corin ingevallen, dat beviel goed. Volgend jaar start Corin met een studie, zodat zij niet meer over zoveel vrije tijd zal beschikken. Op deze manier wordt het probleem ondervangen. En Corin hoeft Haar band niet op te gevenaldus de fluitiste. Twee leden van Haarband. Geheel links staat Xandra. De financiering van het festival Over de financiering van het zevende Vlaardingen Folkfes tival zijn de laatste tijd nogal wal misverstanden ontslaan. l)e gemeente zou het hele ge beuren voor zijn rekening ne men Dit is echter niet waar De Culturele Raad Vlaardin gen heeft f. 21.000,- op tafel gelegd, terwijl de Pro vincie Zuid-Holland en het Anjerfonds gezamenlijk f. 7000, - hebben bijgedra gen in de kosten. Het festival is verder financieel en tech nisch mogelijk gemaakt door de volgende bedrijven en in stellingen v Pop. Mobuco B. V. Van Rietschoten en Houwens B.V. Amaco B. V. Rotterdam New L. van Rij B. V. Vojans B. V. Havenbedrijf Vlaardingen Oost B. V van Pelt B. V Skol Brouwerijen. u/PPk- IJsselmondselaan 175-3064 AS Rotterdam Telefoon010-507444 Geopend: maandag t/m donderdag 9-17.30 uur- vrijdag en zaterdag 9-17 uur. Koopavond: vrijdag van 19-21 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1981 | | pagina 3