Twee generaties in
een toneelstuk
Wiedus richt zich op nieuwe doelgroep
Si#?
4?5
4?s
termeulen
natuurlijk
ter meulen
natuurlijk
Kinderopera in
Schouwburg
Ingeborg Elzevier en Sjoerd Pleysier:
Project over sexualiteit voor oudere jeugd
Wie helpt Gemeentearchief
Ank van der Moer in
jubileumrol
ter meulen
natuurlijk
Te paard,
te paard,
we zijn
verraden!
termeulen
natuurlijk
l.miis Davids herdacht
DONDERDAG 26 NOVEMBER 198r« 48-584
voor
Cezellige slippers...
Deze huisslippers met klein
sleehakje zijn uitgevoerd in
stijlvol corduroy Supervoor
delig. Maten 36 t/m 41 Keuze
uit twee vlotte modellen
waarvan één in zwart, blauw
of rood en één in beige, rood
of blauw Snel naar ter
meulen natuyrlijk' p»
Van 9,95 en 12,50
«ru»v
Mooie schorten...
voor in de keuken In diverse
frisse streepdessins In een
maat die altijd past.
van 8,95
voor
Het RO-Theater speelt zaterdag 19
december a.s. „Pollicino", een ope
ra voor en door kinderen van Hans
Werner Henze Het libretto is van
Guiseppe di Leva, die het verhaal
van „Klein Duimpje" vermengde
met „Hans en Grietje" en daarbij
nog andere motieven verwerkte.
Oorspronkelijk is „Pollicino" ge
schreven voor een festival ih het
kleine Italiaanse stadje Montepulcia-
no. Maar het aan de kinderen van
deze stad opgedragen stuk begon
snel aan een internationale carrière.
Het Royal Opera HoUse Covent
Garden in Londen bracht de kin
deropera vorig jaar in première
Twintig kinderen zingen en spelen
op het toneel en de orkestbak is
eveneens bezet door kinderen en jon
ge volwassenen. De muzikale leiding
is in .handen van Roelof van Dries
ten en Franz Marijnen voert de to
neelregie. De decors en de costuums
zijn ontworpen door de kinderen en
Peter de Kimpe en Rien Bekkers
begeleiden hun werk.
De voorstelling in de Rotterdamse
Schouwburg begint zaterdag 19 de
cember a.s. om 14.00 uur.
In Galerie Nieuw Rotterdam Peil is
een expositie te zien van Hans Wal-
genbach, Henk van de Jacht, Paul
Wessels, Rob Roggeveen, Lex Schil-
peroord en Willem Stoop.
De openingstijden zijn op de werkda
gen van 10-17 uur en op zaterdag
van 12-16 uur.
Voorstelling: „Ik voor jou, jij voor mij.
(Le coeur sur la main), een come-
die van Loleh Belton. Vertaling: Jose
phine van Gasteren. Spelers: Steye van
Brandenburg en Ingeborg Elzevier als
Jacques en Geneviève Fourestier,Sjoerd
Pleysier als hun studerende zoon Sté-
phane, Mela Soesman als grootmoeder
Marthe en Josephine van Gasteren als
Marcelle, de hulp in de huishouding.
Regie: Elise Hoomans. Eerste try-out
(proefvoorstelling) donderdag 19 no
vember jl. in de Stadsgehoorzaal, Schie-
damseweg 51 te Vlaardingen.
In een Vlaardingse pizzeria een
gesprekje met twee van de spe
lers uit het stuk: Ingeborg Elze
vier en Sjoerd Pleysier. De
eerste try-out is achter de rug,
de twee gaat over drie uur be
ginnen.
Door J. Peeters.
„Zo'n eerste voorstelling heeft iets
naars en iets fantastisch. Een nacht
merrie en een droom tegelijk", aldus
Ingeborg, die overigens redelijk tevre
den is over het verloop van de eerste
try-out. Natuurlijk moet er nog een
en ander bijgeschaafd worden. De
opening was te statisch; dat liep alle
maal wat stroef.
Daarentegen waren er - in de ogen
van de regisseuse - ook een aantal scè
nes, die minder sentimenteel hadden
gekund. Ingeborg over Geneviève:
„Ze is vriendelijk, maar op een af
stand. En ronduit egoistisch", kort
om, karaktertrekjes waarmee je car
rière kunt maken en die je typerend
zou kunnen noemen voor mensen als
de Fourestiers. De moeilijkheden van
deze familie noemt zij eigentijds en
zeer herkenbaar; terugkerend thema
is het goed willen doen, maar niet
kunnen.
Ingeborg Elsevier en Sjoerd Pleysier: Een toneelmoeder met haar zoon.
Net gezin
Als het aan haar vader gelegen had,
was Ingeborg na het Montessori-ly-
ceum de wiskunde-kant opgegaan. In
die dagen was het nog verre van ge
bruikelijk dat een jonge dochter uit
een net gezin naar de toneelschool
ging. Ingeborg dacht daar echter an
ders over en deed op eigen houtje
examen voor de Amsterdamse toneel
school. Ze slaagde en wist daarmee
haar vader te overtuigen, die, vanaf
dat moment achter zijn ondernemen
de dochter stond. Overigens had zjj,
als de toneelschool niet was doorge
gaan, graag strafpleiter willen wor
den.
Oorspronkelijk maakt Ingeborg, be
halve actrice moeder van een zoon
van 17, deel uit van toneelgroep Cen
trum. Voor deze gelegenheid is zij
echter uitgeleend aan Jacques Senf,
producent van „Ik voor jou, jij voor
mij
Voor de 27^'arige Sjoerd is de gang
naar de toneelschool heel wat soepe
ler verlopen. Niet alleen had hij, meer
dan Ingeborg, zjjn tijd mee, ook zijn
ouders hebben hem in zijn keuze ge
stimuleerd. Op de Maastrichtse to
neelschool, volgens beide acteurs dui
delijk anders van sfeer dan de Amster
damse, kreeg hij voornamelijk les van
buitenlanders, waaronder een Roe
meen, een Amerikaan, een Tsjech,
een Israëliër en een Pool. Met name
aan de Poolse docent bewaart hij goe
de herinneringen vanwege diens vak
kennis en veelzijdigheid. Na zijn op
leiding aan de toneelschool maakte
de geboren Vlaardinger zijn debuut
in het stuk „Vader Zaliger", een pro
ductie van Carl Gutmann.
Debuut
Men was toentertijd op zoek naar
iemand die de jongere uitvoering kon
spelen van Cor van Rijn, een van de
acteurs. Bij de auditie viel de keus op
Sjoerd. In die periode van zijn de
buut heeft hij nauw samengewerkt
met hoofdrolspeler Guus Hermus.
Een unieke ervaring, onvergetelijk.
„Die man daar klim je in", aldus
Sjoerd. Een mening die gedeeld
wordt door zijn instemmend knik
kende toneelmoeder Ingeborg, die
Hermus (en Anne-Wil Blankerts) bo
venaan heeft staan op het lijstje colle
ga's met wie ze zou willen samenwer
ken
Tegenover leeftijdgenoten moet
Sjoerd tot vervelens toe uitleggen,
hoe het mogelijk is dat hij zo uitste
kend overweg kan met iemand als
Hermus, die van een andere (oudere)
generatie is. Een belachelijke zaak.
vindt hij, verschil in leeftijd is iets on
belangrijks. Zodra je goed contact
hebt, valt het volkomen weg. Zo is
hij het ook totaal niet eens met de
officiële regel dat een regisseur op
65-jarige leeftijd zijn vak niet meer
mag uitoefenen.
In dit verband valt de naam van de
regisseuse van het stuk (Elise Hoo
mans), die op dat moment een ver
dieping lager bij de Chinees aan een
vegetarische maaltijd zit Binnenkort
zal zij moeten ophouden met haar
werk Een trieste zaak; juist van
oudere mensen kun je een hoop
leren
Grote rol
Leeftijdsverschil speelde vroeger een
nog grotere rol in de toneelwereld,
vertelt Ingeborg. Je had toen ook
duidelijke rangordes Die manifes
teerden zich bijvoorbeeld in het bus
je waarmee de toneelgroep reisde;
voorin zaten de acteurs en actrices
mèt naam, achterin zat alles zónder
naam, waarbij de kleedsters en souf
fleur met de allerlaatste stoelen ge
noegen moesten nemen. Of je een
stoel vooruit ging, hing af van je leef
tijd en prestaties. Sjoerd schat Inge-
boigs vooruitgang op „zo'n stoel per
twee jaar", waardoor hem een brede
grijnslach van zijn toneelmoeder ten
deel valt
Tegen het eind van de maaltijd, onge
veer een uur voor de twee try-out,
beginnen zowel Ingeborg als Sjoerd
tekenen van onrust te vertonen
Sjoerd spreek in deze van een mar
mot die rondkruipt in zijn maag.
Zelfs voor de door de wol geverfde
Ingeborg is iedere „eerste" stap op
het toneel weer spannend. Met name
tijdens de try-outs wanneer alles nog
uitgeprobeerd moet wordende ver
lichting, de acoustiek en de reacties
van de mensen in de zaal. Refererend
aan het voorval van de vorige dag
merkt ze op, dat een dergelijk ver
zoek uit het publiek, terwijl je mid
den in je spel zit, toch onverwacht
komt Maar het is natuurlijk fantas
tisch dat zo'n vrouw dat doet. „En
geeft ze breeduit lachend toe,
„het werkt bijzonder relativerend"
Sjoerd zal binnenkort op televisie te
zien zijn in „De weg", een 12-delige
serie van Willy van Hemert. Ingeborg
kan over enige tijd bewonderd wor
den in „The caretaker" van Pinter,
een vrije productie van Jan Retel.
Première van het stuk „Ik voor jou,
jij voor mij3 december as. in
het Hofpleintheater, Benthemstraat
13, Rotterdam.
ROTTERDAM-Het Rotter
damse Jeugdtheater Wiedus gaat
in januari starten met twee
nieuwe produkties. Voor kinde
ren van 6 tot 12 jaar is dit
„Twee patat met" dat handelt
over een jongen die door een
auto-ongeluk invalide wordt.
Niet één persoon raakt dan in
valide maar als het ware een
heel gezin. Naast deze produk-
tie gaat Wiedus beginnen met
een projekt over sexualiteit dat
„Liefde en van Dattum" heet
en voor de nieuwe doelgroep
van 12 t/m 16 jaar bestemd is.
Het maakt duidelijk dat jonge men
sen dikwijls hard moeten knokken
om te beletten dat anderen hun ge
negenheid, vriendschap, liefde en
sexualiteit onmogelijk maken.
In een gesprek met Louis Kockel-
mann en Louis Lemaire, die uitdruk
kelijk namens de spelersgroep wensen
te spreken, lichten zij toe wat de
doelstelling van Wiedus is. „We pro
beren in allebei de voorstellingen ta-
boe's die er zogenaamd niet meer zijn
bespreekbaar te maken en te door
breken"/
Het verhaal gaat over Lejo en Ingrid.
Zij worden er door hun vader, die
musicus is, op uitgestuurd patat te
halen. Er is haast bij want hij speelt
vanavond voor het eerst in een t.v.-
show. Onderweg wordt Lejo aange
reden en komt hierdoor in een rol
stoel terecht. Hierdoor verandert het
leven van het gehele gezin. Lejo gaat
naar een speciale school en er moet
verhuisd worden. „We hebben ge
merkt dat ook onze houding veran
dert, zodra we met de spelersgroep
een revalidatiecentrum binnenstap
pen". Joep, één van de spelers: "Ik
merkte dat één van ons elk kind dat
hij tegenkwam toelachte, hetgeen ik
hem bij validen nooit heb zien doen".
Remmingen
tn Louis vervolgt:„Je probeert ge
woon te doen, maar we weten niet
hoe we ons ten opzichte van invali
den moeten gedragen. Ze zitten op
aparte scholen, sociëteiten en vereni
gingen. We hebben geen ervaringen
met ze en de eerste kennismaking zit
vol remmingen. Daarover gaat dit
toch nog vrolijke stuk. Toen ik afge
lopen zaterdag op de anti-kernwapen
demonstratie in Amsterdam was,
werd er ineens geapplaudiseerd toen
er een groep gehandicapeten langs
kwam. Weliswaar een positieve vorm
van discriminatie maar het blijft dis
criminatie. Het anders zijn blijft een
rol spelen".
Met dit nieuwe stuk is Wiedus een
Liefde en van Dattum"een nieuw projekt van Wiedus
nieuwe richting ingeslagen. Er be- sexualiteit regelmatig op de t.v
stond behoefte bij een aantal spelers brengt, stelde voor mee te werken
om zaken als discriminatie, sexuali- aan een theaterproduktie die later
teit en onderdrukking voor een wat op het scherm gebracht zou'worden
ouder publiek te brengen. Een hin
dernis was het gebrek aan ervaring Vraagtekens
met de nieuwe publieksgroep. De
Ikon die momenteel het onderwerp IJ)it plan kreeg uitvoering en door het
contact met Ikon en diverse andere
instanties, waaronder de Rutger-
stichting, werden vele vraagtekens
met betrekking tot de nieuwe doel
groep opgehelderd. „Wat we beslist
wilden was het stuk als theaterpro
duktie opvoeren en niet eenmalig
voor t.v. Onze voorstellingen zijn
geen incidenten maar een aanzet voor
of een aanvulling op hetgeen scholen,
buurthuizen en jeugdsozen doen.
Want je krijgt door theater een veel
sterkere betrokkenheid. Wij willen
niet, zoais vaak bij volwassenen to
neel gebeurt, de kinderen alleen maar
toeschouwers laten zijn. De bedoe
ling is ze deel van het geheel te laten
worden"
Ter afsluitng van het jaar van de
handicapten zendt de NOS in het
programma schooltelevisie een voor
beschouwing van „Twee patat met"
uit De theatervoorstelling zelf begint
in de week van 16 januari 1982 20
Januari in het Zuidplein theater en
de 23-ste januari in Piccolo Twee in-
troduktie voorstellingen van „Liefde
en van Dattum" worden op 12 janua
ri in het theatercafé van de Rotter
damse Schouwburg gegeven Deze
zijn voornamelijk bedoeld voor
buurthuizen, sozen en andere organi
saties die interesse voor het stuk heb
ben. Verdere inlichtingen zijn te krij
gen bij de nieuwe ruimte van Wiedus.
Adres: Graaf Florisstraat 97a, tel.
010-776631
ROTTERDAM-Het Rotterdams Ge
meentearchief is momenteel druk be-
zig met de voorbereiding van een ten
toonstelling over het leven van de po
pulaire cabaretier Louis Davids.
Op 19 december .a.s is het honderd
jaar geleden dat Davids in de Rotter
damse Zandstraat, vlak bij het. tegen
woordige stadhuis werd geboren. Dit
feit was voor gemeentearchivaris drs.
R.A.D. Renting aanleiding om aan
dacht te schenken aan de persoon
Davids, zijn omgeving en zijn werk.
Helaas beschikt het Gemeentearchief
op dit ogenblik nog bij lange na niet
over voldoende materiaal.
De heer Renting doet dan ook een
beroep op allen, die beschikken over
documenten en voorwerpen die be
trekking hebben op de hele levenspe
riode van de grote artiest (1883-1939)
of die iets weten van het bestaan
daarvan bij anderen, hem daarvan in
kennis te stellen. Elke suggestie of
wenk in de goede richting kunnen be
langstellenden doorgeven aan de ge
meentearchivaris of aan het gemeen
tearchief dat is gevestigd aan de Mat-
henesserlaan 315 te Rotterdam. Ook
telefonisch kan mencontact opne
men met de samenstellers van de ex
positie die vanaf 19 december a.s.
voor het publiek te bezichtigen is.
aan het Nederlands toneel is verbon
den heeft Wim van Wieringen het to
neelstuk ,Het Interview' aan haar op
gedragen.
Op zaterdag 28 en zondag 29 novem
ber a.s. speelt Ank van der Moer met
Cor van den Brink in de rol van inter
viewer dit jubileumstuk in hej Hof
pleintheater te Rotterdam. Ank van
der Moer schittert in de rol van oude
re actrice die gedurende haar lange,
succesvolle carrière talloze interviews
heeft gegeven maar altijd met grote
tegenzin
Omdat zij ontwjjkende cliché-verha-
len opdist zwijgt zy over de schok
kende gebeurtenissen in haar leven
Deze keer krijgt de actrice een jonge
man tegenover zich die niet rust
voor hjj van belangrijke feiten de
achtergronden aan het licht heeft ge
bracht
De ontrafeling van het verleden van
de actrice leidt tot heftige botsingen.
Tenslotte blijkt dat de criticus een
heel bijzondere reden heefi om de ac
trice tot voor haar pijnlijke onthullin
gen te dwingen. De voorstellingen
beginnen om 20.15 uur
Gezellig sfeermakers...
zijn deze nostalgische venster
vallen in helder wit De prijs is
extra laag. 60 cm hoog
Per meter
voor
45 cm hoog voor 3,95
„Te paard, te paard, we zijn verra
den!" is de titel van een poëzie mani
festatie die zaterdag 27 november a.s
wordt gehouden in de Medische Fa
culteit van de Erasmus Universiteit
en in de Volksuniversiteit te Rotter
dam
Het gebeuren, onder leiding van
Henk Blanken biedt eep scala van
activiteiten. In „Hoboken", de foyer,
van de Medische Faculteut aan het
Dr Molenwaterplein 50, geven orn
16.00 uur Jules Deelder en Wim de
Vries de aftrap voor het poëzie-pro-
gramma Neeltje Maria Min, Rien
Vroegindeweij, Wiel Kusters, Bob
Brouwer, Ton Severijnen en Geert
Woltjer lezen voor uit eigen werk
De middag m „Hoboken wordt
afgesloten met een optreden van de
groep „Ajnazing Stroopwafels" en
het Ruud Bergamin Ensemble Vuur-
spuwers en filmvertoningen wisselen
de poëten en de musici af
de Volksuniversiteit aan de
Westzeedijk 345 dragen vanaf 20.00
uur Jan Eijkelboom, Bart Chabot,
Simon Vinkenoog, Hans Andewech
en Cathrien Berghout eigen werk
voor. Voor de muziek zorgen o.a. de
Don Jules Pules Band en Erasmusica
jazz/Rock. Sprookjes van Jan Oomen
en mime van Hanka van der Vlier
verlevendigen de poëzie-manifestatie
,Te paard te paard we zijn verra
ij
Flessenrek...
van zachte stevige kunststof
'Voor alle soorten flessen ge
schikt Goed stapelbaar Han
dig om de drankvoorraad op
te bergen In bruin Per ele
ment voor 6 flessen
Ongelooflijk
geprijsd
voor