rotterdams philharmonisch orkest fr 16 JOHANNES Ij PASSION GRAFICI TONEN a WERK MATTHEUS PASSION DE WET KENT DE STRAAT NIET Krakkemikkig amusement A ZWAKKE IMITATIE VAN BOND EN SUPERMAN DE Q HAVENLOODS DONDERDAG 18 MAART 1982 11-230 ALHAMBRA 1 THE FRENCH LIEUTENANTS WOMAN 16 DE STILTE ROND CHRISTINE M. 12 CALYPSO 1 CALYPSO 2 ON GOLDEN POND A PELLE SEST""""-""*NA N,aMP°' THE CALIFORNIA DOLLS CENTRAAL CINEAC AD HOT LADY VERGELDING ZONDER GENADE n. CINEAC NRC dr. no zxsxs; OP DE SNELWEG BREEKT DE HEL LOS CINERAMA 2 ARTH li r" Tl CINERAMA 3 AL CINERAMA 4 js^Fbo» AL CINERAMA 5 AN^MEJrVcANWE^EWCILF^ NLO N 00 jjjo J6 CORSO LES UNS ET LES AUTRES ^AL KRITERI0N E^^EuTzoi^jW^O^ AL LU M IERE 1 J2 LUMIERE 2 '?6 LUMIERE 3 eyesof'aVr^ Jh6 colSm AL LUMIERE 4 AANVAL 0 p"K0LWEZf jEHr» "l2 FRANKEn'fJ4ÈyTts. r TS. 'al METRO 1 papTllon 12 PASSAGE CLOSE E N C 0 U NTE RSOF THE THIRD KIND AL passage" bio MC./ICAR^ 16 REX DE VMRMSTE HAPPEN I N G VAN DE STAD 18 DE CHINESE BEUKIERIN 12 THALIA ABSE^E jDF MAUCE ALHAMBRA 1 S^Pj^gNVANS0D0M *16 ALHAMBRA 2 SPEÜERS 16 CALYPSO 1 DOG SOLDIERS «x«u. T^rwru» 16 CALYPSO 2 ZEVEN M 00 R DSpI Cl AL 1 STEN 16 CALYPSO 3 UP IN S^M0KÏ™^,"I1« 'Te CENTRAAL KLEINE POESJES. GROTE DADEN 18 CINEAC AD six "in de kws"IHT-TT,TZm, *16 LUMIERE 1 TAPS "ZÜ QAAN OOO» MFT oe sr»uir nors— M6 2 DEEP THROAT «mm.» 18 3 DE SAMOERAI 16 ALHAMBRA 1 frankVn frey AL METRO 1 DU mbo', HET VU EGENDE OLIFANTJE "al PASSAGE DE LIÉvËRDJeTuIT AMSTERDAM AL VENSTER1 VR UDAG '5" "IrrE-EB'rZl J6 LAD0LCE VITA .«.w 16 2 REP0RTERs'"Jr>IloJ *16 3 TAxfzUM KL0 16 NOT A LOVE STORY.. Eugene Ormandy De 82-jarige Eugene Ormandy, Amerikaans diri gent van Hongaarse afkomst en vele jaren leider van het Philadelphia Orchestra, is deze week weer in Rot terdam. Sinds 1977, toen hij het RPhO voor het eerst dirigeerde, is hij een graag- geziene gast op het Doelen podium en het Rotterdamse publiek heeft zich dan ook niet onbetuigd gelaten: het concert van vrijdag 19 maart is uitverkocht, voor het con cert van hedenavond waren dinsdag nog enkele losse plaatsen verkrijgbaar. Gezien het feit dat er meest al wel een plaatsje over blijft in een op papier uitverkoch te zaal, omdat abonnees ver hinderd zijn, kunnen door gewinterde Ormandyfans misschien het gokje nog wagen om tegen achten naar de kassa te komen. Het programma is interessant ge noeg: de fenomenale uit de Sowjet-Unie geëmigreerde pianiste Bella Davidovich is soliste in Saint-Saëns' Tweede pianoconcert; Eugene Ormandy dirigeert de Ouverture Semiramide van Rossini en de onvergan kelijke symfonie "Uit de Nieuwe Wereld" van Dvorak Volgende week begroe ten wij een andere oude/jonge bekende, in de persoon van Edo de Waart, die in de C-serie op dinsdag, woensdag en donderdag composi ties van Dvorak, J.C. Bach en Schumann zal uitvoeren. Daarna staat Edo de Waart in het weekend nog een tweetal concerten in de prom- en de zondag middagserie B op De Waart's programma met populaire operafrag menten en Saint-Saëns' orgelsymfonie. donderdag 18 maart, 20.15 uur (E) vrijdag 19 maart, 20.15 uur (A1). dirigent: Eugene Ormandy soliste: Bella Davidovich 'piano Werken van Rossini, Saint-Saëns en Dvorak dinsdag 23, woensdag 24 en donderdag 25 maart 20.15 uur dirigent: Edo de Waart solist: Ruud Maas, fluit Werken van Dvorék, J.C. Bach en Schumann j| N De Doelen wordt op 30 NM en 31 maart weer de Mat- theus Passion uitgevoerd van J.S. Bach. Uitvoerenden zijn het Philhar monisch koor „Toonkunst", liet kleinkoor „Toonkunst", het Rotter dams Jongenskoor en het Rotterdams Bachorkest. Enkele van de vocale solisten zijn Hein Meens en Lynda Russell. Instrumentale solisten zijn o.a. Wiktor Libermann en Vaclav Novak-viool, Anneke Pols-viola da gamba en Arie Keijzer op orgel, de dirigent is Jan Eelkema. Toegangsbe wijzen zijn vanaf 20 maart uitsluitend aan de kassa van de Doelen te verkrij gen, daarvoor kan men telefonisch bestellen onder de nummers 135764, 208862 en 204916 en de kaarten kosten f 23,50 f 21,- f 18,50 en f 16,- CJP en 65-plus krijgen f 2,50 korting op de drie duurste rangen. ONAFHANKELIJK TONEEL EN FILM L Ha de produkties "Weder- I A H om" en "Rijm" presenteert ''■'■i Onafhankelijk Toneel de derde voorstelling in de serie New Te lephone Plays. "Ondertitels" is vanaf 23 maart tot en met 27 maart in de Lantaren te zien. Bij "Ondertitels" is men uitgegaan van filmteksten, soundtracks en specifieke mogelijk heden van de filmtaal. Er is geput uit dialogen die een Franse dichter, Jac ques Prevert maakte voor de uit 1945 daterende film "les enfants du para dis". Klassieke helden zijn gewone voorbijgangers geworden en het tra gedie dient als conversationplay. Het motto is: spreek duidelijk, laat me niet te lang bedenken. De aanvang is elke avond 20.30 uur. l Cfc ALERIE Alto aan de Mau- N^^H ritsweg 36 toont in de pe- riode tot 1 april het werk van drie engelse grafi ci: Anthony Benjamin, Anita Ford en Terry Wilson. De eerste gebruikt in zijn kleurenetsen voortdurend de zelfde elementaire basisvormen zoals driehoek, en vierkant maar weet ze wel steeds uit te bouwen tot nieuwe verschijningsvormen. Hij verwierf vele prijzen in Frankrijk en Italië. Van Anita Ford worden vooral zeefdruk ken getoond die het Israëlische land schap als model hebben. De altijd aanwezige dreiging van een oorlog en de angst hebben zich in haar werken vastge/et. Bij Terry Wilson speelt de menselijke figuur een hoofdrol. Hoe wel Wilson een stuk jonger is dan Benjamin doet het werk in kwaliteit niet onder voor dat van zijn Engelse collega. De galerie is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. ZUID-AMERIKAANSE r| POP I N de B. (voorheen B14) is ij op zaterdag 20 maart een optreden van Paolo Passio- nato and the pennies from heaven. Het is een lb-mans en vrouwsband die Zuidamerikaans gerichte popmu ziek maakt (calypso, merengue en reggae). De nadruk ligt op de show en de swing en een vijf man tellende rit- mesektic (grotendeels Zuid Ameri kaans). Door deze formule is.de band binnen enkele maanden de meest be sproken en meest gevraagde groep uit de Amsterdamse muziekwereld geworden. De B bevindt zich in de Mauritsstraat 114. Aanvang 21.00 uur en de orijs ns f 5,-. FOTO EXPOSITIE [li I EROEN van der Meyde, 20 jaar en in Den Haag gebo- ren, is nog maar twee en een half jaar in het bezit van een spie gelreflex camera. Na enkele vakantie kiekjes raakt hij enorm enthousiast en begon met het maken van reporta ges voor kledingzaken. Het ging hem allemaal prima af, ontgroeide de ama- teurstatus door zelfstudie en speciali- rerde zich in soft-focus portretten. Hij probeert de gevoelens vast te leg- yen van de mensen die hij fotogra- eerL Om een optimale uitstraling van zijn vrouwelijke modellen te krij gen creëert hij vaak een mystieke ifeer. De gehele maand maart Ls in het Hilton Hotel te Rotterdam een expositie van hem te zien. Ie jaarlijkse uitvoering van jAe Johannes Passion van Bach vindt dit jaar plaats op zaterdag 20 maart in de Grote zaal van De Doelen en zal verzorgd wor den door het Koninklijk Christelijk Oratorium Verenging „Halleluja". De vereniging zet hiermee een meer dan twintig jaar oude traditie van prachtige koorzang, voort. Aan de uitvoering werken oa. mee de so praan Christine Hatvey, de alt Sylvia Schliiter, Tijn van Eijk speelt op de clavecimbel en Arie Keijzer bespeelt het Doelen orgel. De instrumentale begeleiding wordt verzorgd door het Getwestelijk Orkest van Zuid Holland het geheel is onder leiding van diri gent Henk Heins. Kaarten voor dit concert van f 17,- kunnen telefonisch worden besproken onder nummer 010- 126641. Houders van een 65 plus kaart of een jeugdpaspoort krij gen reductie en betalen maar f 12,-. Vanaf 15 maart zijn de kaarten ook te koop aan de kassa van de Doelen. Aanvang 20.15 uur. Prince of the city In 1974 maakte regisseur Sidney Lumet „Serpico", een op ware gebeurtenissen gebaseerde film over de New Yorkse politieagent Frank Serpico (Al Pacino) die zich zelf in levensgevaar brengt door de corruptie onder col lega's aan de kaak te willen stellen. De nieuwste film van Lumet (verder terecht bekend door films als „Dog Day Afternoon", „Network" en „Equus") heet „Prince of the City" en is een zeg maar „re-make"-achtig vervolg op „Serpico". Opnieuw baseer de Lumet zich op de werke lijkheid, en wel op de erva ringen van rechercheur Bob Leuci (die in de film Danny Ciello heet en gespeeld wordt door Treat Williams, een ac teur die men kan kennen uit „1941" en „Hair"). Leuci was ooit rechercheur bij de „Special Investigating Unit" van New York, een elite groep van „cops" die aan niemand verantwoording schuldig waren en daarom wel „princes of the city" genoemd werden. De film begint wanneer rechercheur Ciello benaderd wordt door de zogeheten Knapp-commissie die - inge steld naar aanleiding van de Serpico-affaire - onderzoek pleegt naar corruptie onder onlebwakers. Ciello besluit mee te werken, door bewijs materiaal te verzamelen over corrupte politie, advocaten en rechters, onder de voor waarde dat hij geen (ex collega's of vrienden heeft aan te pakken. Zijn aanvan kelijke overtuiging dat hij „alles onder controle" heeft, blijkt echter een Ulusie. In het spiraalproces van ontra felingen en beschuldigingen blijven noch zijn collega's noch hijzelf gespaard. Hij is immers ook zelf niet zonder .jonden". Uiteindelijk zegt Ciello niet meer het onder scheid te kennen tussen waarheid en leugen. Lumet heet met zijn film zo dicht mogelijk bij de waar heid gebleven te zijn, en dat - zo zegt hij - heeft het schrijven het scenario er niet eenvoudiger op gemaakt. „Echte mensen hebben de gewoonte om niet te doen wat schrijvers van hen ver wachten of verlangen". Ik vermoed dat dit streven naar authenticiteit wat al te veel ten koste Ls gegaan van de film als „drama". De com pactheid en evenwichtigheid van spanning en drama laten bijvoorbeeld te wensen over. de (bijna drie uur durende) film is te lang en de warwin kel van corrupte personages is af en toe moeilijk te vol- The Cannonball Run Op de ranglijst van films die in 1981 de Amerikaanse kas sa's het hardst hebben laten rinkelen, wordt de achtste plaats ingenomen door The Cannonball Run, de vierde ned-filmmakcr" Hal Need- ham. Onderwerp van de film is een illegale coast-to-coast autoralley, die overigens echt bestaan heeft (Needham deed in 1979 zelf mee en verwerkte die ervaring in hel „Let entertain- n Dom Del.u ment be luidt mijn motto, m; keer heeft Needham zingwekkend krakkemikkig *Burt Reynolds (links) amusement afgeleverd. -• -- - Voornaamste bestanddelen van de film zijn kluchtige autostunts, populaire acteurs (Burt Reynolds, Roger Moore, Dom Del uise, Dean Martin. Sammy Davis jr.), „humor" en pikant bedoelde Voorbeeld: Davis Jr. zich verkleed als dominee; wordt Reynolds boos en roept: „chocolademonnik". en zich tamelijk belache- met hun bijdrage aan het decolletés. De borsten van "P Rogerb Moore na, die Farrah Fawcett en Adnenne doelbewust zich/elt presi Barbeau zal ik hier met rust fleert door Ie spelen dal hij Gieren! Ander vo. laten, maar de stunts zijn (in Roger Moore is) en de „hu komt een Arabier het licht van het genre) wei- mor" bezit alle kenmerken wegrstaurant. kijkt nig opzienbarend, de acteurs van een versleten vaatdoek. blouse van een servet Merkwaardigste maco van dit inspiratieloze maakwerk is misschien nog de volstrekte afwezigheid van constructie, van verhaalopbouw. Need ham meende te kunnen vol staan met een reeks gemak zuchtige sketchflodders en nam zelfs niet de moeite om iets als een, desnoods cliché matige climax te verzinnen. De vorige films van Needham („Smokey and the Bandit I en 2" en „Hooper") worden door mij alsnog tot meester werken gepromoveerd, nu i k „The Cannonball Run" gezien heb. Amusement waaruit een niet geringe minachting voor vertierzoe kend publiek Ie proeven valt. ALI- X Dl RONDI gen. Ondanks die bezwaren gunt de film ons een intri gerende blik op allerhande onfris gekonkel onder die groep van medemensen, die de wet op zak heten te heb ben. Een blik die bovendien aanzetten geeft tot allerlei overpeinzingen. „We are the only thing be tween you and the jungle", zegt Ciello ergens tegen een officier van justitie, en hij voegt hieraan toe: „De wel kent de straat niet". Hij doelt dan onder meer op de prak tijk van een rechercheur die zijn tipgevers „betaalt" met verdovende middelen, wat volgens de wet een delict is maar in dc praktijk het beste „werkt". En hij doelt bijvoorbeeld op het feit dat je als politieman een heroine- dealer slechts te grazen kunt nemen door -buiten de wet om - zijn geld te jatten; arresteren heeft geen zin want een borgsom is in een wip betaald. De boodschap zal duidelijk zijn: handha ving van rechtsorde Ls iets anders dan het naleven en uitvoeren van wetten. Deze praktijk vormt voor iemand in dc film aanleiding om te stcllen dat het enige verschil tussen een misdadiger en een politic-agent schuilt in het dragen van een insigne. Van dergelijke grensvervagingen loopt de film over. Zo blijkt verder bijvoorbeeld een be paald maffia-figuur uiteinde lijk méér met hel lot van Ciello begaan dan een van sluwe ambitie overlopende officier van justitie. Lumet toont ons een werkelijkheid waarin goed en kwaad, rechl en onrecht, wel en misdaad tot een begrippenslclsel zijn verworden, waarmee we niet meer uit de voeten kunnen. ALEX DE RONDE taarten voor alle theaters reeds verkrijgbaar vanal 7 dagen tevoren dagelijks 10-16 uur. 's zondags 12-16 uur, telefonisch 12-16 uur verkoop voor de avondvoorstelling vanaf 19 uur EUGENE ORMANDY - BELLA DAVIDOVICH, piano za 20 mrl grote zaal 15.00 uur hvv-gezinsmatinee (i.s.m. de doelen) concerto rotterdam HEINZ FRIESEN - RAYMOND DELN0YE. fluit GERARD HETTEMA or strijkers in G^quantz - Nuitconcerl zo 21 m 20.15 uur iniging 'halleluja' johannes passion van|oh.seb.bach dirigent: henk heins Christine harvey, sylvia schlüfer, hein meens (evangelist), bernard kruysen (christils), howard crook, charles van tassel nelly duijn - viola da gamba, tijn van eijk - clavecimbel, arie keijzer - orgel, het gewestelijk orkest II7- pas 65 en CJP fis- het nederlands kamerorkest ANT0NI R0S-MARBA - HER8ERT TACHEZI, orgel - THEA VERMEULEN, sopraan - HELEEN RES00RT, a WOUTER GOEDHART, tenor - TOM HAENEN. bas m.m.v. hel nederlands kamerkoor ma. 22 mrl grote zaal 20.15 uur serie kamerorkesten 81/82 pools kamerorkest JERZY MAKSIMIUK - VERA BETHS, viool ma 22 mrt kleine zaal 20.15 uur d. 23, rotterdams philharmonisch orkest EDO DE WAART - RUUD MAAS, fluit dvorjk - serenade voor blazers, c bach fluitconcert in D, Schumann - derde symfonie do 25 mrl kleine zaal 20.15 uur vr 26 mrl grote zaal 20.15 uur pro arte serie 81/82 strijksextet wiktor liberman, viool - mieke biesta, viool - nobuko imai. altviool - gerrit oldeman, altviool - marien van staalen, cello - wladislaw warenberg, cello za 27 mrt grote zaal 15.00 uur doelenorgelconcert arie keijzer componistenserie reger-progran PROM promenadeconcert rotterdams philharmonisch orkest EDO DE WAART - SHERI GREENAWALD, sopraan zo 28 mrt grote zaal 19.30 uur rotterdams philharmonisch orkest EDO DE WAART - SHERI GREENAWALD, sopraan voor programma: zie zaterdag 27 maart integrale uitvoering van de matthaeus passion van joh. seb.bach rotterdams kamerkoor - residentie kamerkoor residentie bachkoor, nederlands bachorkest solisten: paul elliot - tenor (evangelist), ruud van der meer - bas (Christus), jitske steendam - sopraan, sylvia schlüter - alt. guy de mey - tenor (aria's), ernst-danië smid - bas (aria's), gerard hettema en vaclav novak - viool, koos verheul en eleonore pameyer - fluit, heinz friesen - hobo. hans roerade - hobo en hobo de caccia. veronika hampe - viola da gamba, michel roche - cello, kasper de roo - fagot, leo van doeselaar - orgel, dirigent gerard akkerhuis 115.-. 117 50 en 120 - pas 65 en cjp 112 50 81/82 integrale uitvoering van de matthaeus passion van joh seb.bach philharmonisch koor 'toonkunst - kleinkoor 'toonkunst - rotterdams jongenskoor (o.l.v. freek velders) - rotterdams bach orkest hein meens - tenor (evangelist)ma* van egmond - bas (Christus), lynda russel - sopraan, hedwig rummel - alt, michiel ten houte de lange - tenor (aria's), wout ooster kamp - bas (aria's), wiktor liberman en vaclav novak - viool, jo hagen - fluit, heinz friesen en ruth visser - hobo. anneke pols - viola da gamba, marian van staalen - cello, tijn van eijk - clavecimbel, arie keqzer - orgel dirigent jan eelkema i, 23 RO Theater wo 24 en a|jce van lewis carroll - regie Iranz marijnen do 25 mrt bewerking: friso haverkamp - kostuums lioba winterhalder va vr"26 mrt toneell)eelil lean-marie tiévez/peter de kimpe iedere avond 8<seen voorstelling 0P 28 mrt 20 15 uur J 20 mrt THEATERCAFÉ - aanvang 23.301 ronald brauligam - piano rten oosthoek - vertaling ger thijs met Catherine ten bruggencate, lous hensen. agaath meulenbroek. bram van der vlugt en taap van donselaar een nieuwe tent voor de nieuwe scene benefiet voorstelling - o a peter blanker, wederzijds rats. nootweer, jet van Oytsel oh waterlooplein voiksmusicai van dick nooy en bert stoots - met o.a. earn :k nooy en hannyvree.l trans vrolijk enig optreden in nederland van de wereldberoemde wolga kozakken bekend van: kalinka stenka. rasin. 12 rovers en de kasatschok kaartverkoop nu reeds mogelijk 318 ('m medea - euripides mrt josée ruiter en cangi geraedts met een eigen vi: op deze klassieke tragedie et margree! blanken, allard va nog slechts seth gaaikema ■V. THEATERTAXI mVa Veitig en voordelig uit en thuis. Een nieuwe service van de Schouwburg, Luxor Theater en Hofpleintheater. Vraag inlichtingen aan de kassa of bij de VW wr J8 e" 'wim kan in een ommezien' 20 00 en met corry aan zl'n z''de en 22^00 uu in veen aan zijn vleugel vanaf paui van v|jet in rotterdam iti 23 mrt teksten van paul van vliet met bijdragen van floor kis lex jasper andag geen voorstelling |v E H S T E n t/m za. 20 dansgroep krisztina de chètel met 'forgó (20.30 uur) mimekollektielprisma met stelt o (21.00 uur) zo. 21 popconcert: lp. rig and panic (20.30 uur) hetpenta theater met 'aboli bibelot" en his master s noise" (21.00 uur) trefcentrum westersingel 18. rotterdam, lel 010-361081 theatergroep dames er zoldertheater deteerstoof nieuwstraat 12, s'dam. res. tel. (010) 266000 (WV) ol269455 r. 19/za 20 mrt rum (vlaamse folk) elke maand de volledige agenda in huis JAARABONNEMENT F.12,-OP GIR0118917 VAN S M.V. ROTTERDAM GRATIS PROEFNUMMERS QP ïLEESPUNT, WESTERSINCEL20 Het scenario voor Condor man zou waarschijnlijk over al ter wereld ogenblikkelijk in de prullenmand belanden, maar zo niet in de amuse mentsindustrie van Holly wood. Blijkbaar zijn daar nog altijd financiers te vin den die wel brood zien in de opeenstapeling van voor de hand liggende cliché's en de regelrechte imitaties van vroegere s Ter verduidelijking eerst even het gegeven: Woody Wilkins maakt er een ge woonte van om als stripteke naar de lotgevallen van zijn stripheld Condorman in de realiteit na te bootsen. En als Condorman kan vliegen, dan rust Woody niet voordat hij dat met behulp van kunstma tige vleugels nadoet. Tussen de bedrijven door levert hij voor een bevriende C1A- agent een koffer met gehei me documenten af in een restaurant in Istanbul, waar een Russische diplomaat zich erover zal ontfermen. De di plomaat licet Natalia en na dat Woody een aantal vecht lustige autochtonen van zich heeft afgeschud komt het spoedig tot een romance. Wanneer Natalia te kennen gc—ft naar Amerika te willen verhuizen, loodst *Woody haar via een aantal toeristi sche attracties in Europa - met het misdadige KGB- les. De verhouding van de ge heim agent met de Russische diplomaat; de gekozen loca- op de helden zich van hun belagers ontdoen (met een woonwagen die eerst in een racewagen en vervolgens in een hoovercraft verandert) appeleren nadrukkelijk aan James Bond, terwijl de met vleugels uitgeruste hoofdrol spelers natuurlijk aan Super man doet denken. Helaas ontbreekt het in de regie van Charles Jarrot (be kend van The other side of midnight) aan ieder sprankje inventiviteit, waardoor Con dorman geen moment uit de schaduw van zijn befaamde voorbeelden komt. Wie toch een bezoek aan de film wil brengen, moet ook eens let ten hoe voor de hand liggend de locaties worden geïntro duceerd: Parijs, met de Are de Triomph en de Eifelto- ren; Istanbul, met een buik danseres; Joegoslavië, met zi geuners: Zwitserland, met de Mattcrhorn; en Moskou, waar het voortdurend rollen worden gespeeld door Michael Crawford, Oliver Reed, Barbara Carrera en Ja mes Hampton. ALBERT KOK

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1982 | | pagina 12