„Acteren
kan je
nauwelijks
werken
noemen"
„Je bent
vogelvrij
James
Bond
MENSEN+++MENSEN+++MENSEN+++ MENSEN
DE Q HAVENLOODS
Succes voor
Rutger Hauer
Rod Stewart
woest op
ex-manager
Elaine Paige
als „Evita"
gemerkt
ACTEUR KEN WAHL:
Filmmakers in Ame
rika zijn dodelijk onge
rust. Steeds vaker wor
den levensgevaarlijke
karweitjes van ze
geëist. „Natuurlijk mo
gen wc werk. dat ge
vaarlijk is voor ons of
voor anderen, weigeren,
maar je staat dan wel
onmiddellijk op straat",
zeggen ze.
Onlangs stortte tijdens
de opn,amen van de film
„Twillight Zone" een he
licopter neer. Een acteur,
Vic Morrow, en twee kin
deren die als figurant
aan de rolprent mee
werkten, vonden de
dood. Eén van de kinde-
ONRUST ONDER FILMMAKERS
naar de opnamen komen
kijken, omdat het zo leuk
was dat haar kind een
rolletje had gekregen in
een echte speelfilm.
De velschillende vak
bonden staan in Amerika
nu op hun achterste be
nen. De kinderen die tij
dens de helicoptercrash
verongelukten, werkten
wel mee aan de film,
maar daar was helemaal
geen toestemming voor.
Eén van de ouders ver
klaarde later: „Ach. wat
weten wij nu van film.
We vonden het helemaal
niet vreemd dat we op de
vraag wat we kwamen
doen, moesten antwoor
den dat we vrienden van
de producent waren.
Wisten wij dat die kinde
ren eigenlijk niet mee
mochten doen"
GEVAARLIJK
De stunts worden
steeds gevaarlijker, want
de films moeten steeds
spectaculairder worden.
„Dat eist het publiek",
zeggen de producenten.
Maar geld voor afdoende,
veiligheidsmaatregelen
is er over het algemeen
niet.
Het ongeluk tijdens de
opnamen van „Twillight
Zone" is het vierde in de
afgelopen acht maanden
dat tijdens een Ameri
kaanse filmproduktie ge
beurde. Drie leden van
de vakbond voor camera
mensen vonden d^ dood.
f Brianne Murphy, een
Amerikaans cameraman
zegt: „Natuurlijk, we
hebben allemaal onze
contracten. We hoeven
gevaarlijke opdrachten
niet uit te voeren. Maar
het gaat niet zö best in de
filmbiz. Contractueel
ben je gerechtigd Om
„nee" te zeggen, maar
dan sta je wel op de
keien. Een ander neemt
maar al te g?aag de klus
over, want werk is geld.
Dus wat heb je aan dat
recht als je weet dat .in
dien je er gebruik van
maakt, je het verder wel
kunt,vergeten"
ONDERZOEK
De Amerikaanse vak
bonden, vaak sterk ge
noeg om een stevige vuist
te maken, hebben ge
schokt gereageerd. „We
zullen de zaak tot op de
bodem uitzoeken. We
willen weten wie verant
woordelijk is voor dit on
geluk, want zoiets mag
nooit meer geberuen"
John Landis, de man
die onder andere „The
Blues Brothers" regis
seerde en ook verant
woordelijk is voor de re
gie van „Twillight Zone"
heeft zich inmiddels ge
haast te zeggen dat de re
gisseur nimmer de man
kan zijn die verantwoor
delijk is voor zo n onge
luk. „Ik moet bij zo'n ak-
tie-scène het totaal over
zicht controleren. Ik kan
nooit gelijktijdig beoor
delen of bij het tot ont
ploffing brengen van ex
plosieven alles ook veilig
En zo sprak ook de
producent. de stunt-
coördinator etc.
Bob Marta. camera
man en als bondsman
thans lid van een veilig
heidscommissie vindt dat
dit soort uitspraken on
mogelijk moeten zijn.
„Bij films, die gemaakt
worden ter ontspanning
en vermaak mogen na
tuurlijk nimmer doden of
gewonden vallen", zegt
hij verontwaardigd.
Ivriet,
Susanne Seve-
reid, een tot voor
kort vrijwel onbe
kend fotomodel in
Amerika, is in écn
klap bekend gewor
den. Dat gebeurde
dan wel over de
fraai gevormde rug
van Bo Derek heen.
Susanne beweer
de namelijk dat voor
de poster van de
film „Tarzan the
apeman", waarin Bo
een belangrijke rol
speelt, haar lichaam
was gébruikt. Al
leen het gezicht van
Bo zou in de foto
van Susanne zijn
geplakt. „Belache
lijk". reageert Bo
Derek op deze be
wering. Mijn man
John heeft zelf 4^
foto's gemaakt. Ik
zou Susanne publie
kelijk de kleding
van het lijf willen
rukken. Dat zou
voldoende bewijzen.
Het gaat uitstekend met Rutger Hauer. Na een
korte vakantie in eigen land werd hij hals over kop
naar Amerika geroepen voor opnamen van de film
„The Osterman weekend" die Sam Peckinpah op
het ogenblik maakt.
toti#gueuv»UT>flav<(k' rol film«»JbaB«deren de tien
varrMMtiP 'WröWiteh tv- miljoen dollar. Door Rut-
journalist net- gers overhaaste vertrek
werk van politieke cor- vielen verschillende ge-
ruptie ontrafelt. Het ver- plande interviews rond
haal is gebaseerd op het de première van de film
boek van Rober^ Lud- „Bladé 'ISiïHner" in ons
lum. De kosten van de land in het water.
Boek voor
Sophia Loren
te pijnlijk
Sophia Loren heeft
geweigerd een boek te
schrijven over de ze
ventien dagen die ze
doorbracht in een Ro
meinse cel.
Ze was daar onderge
bracht omdat ze een straf
moest uitzitten wegens
belasting-ontduiking.
Zelfs een honorarium
van twee miljoen dollar
haalde La Loren niet
'over de streep, ,,'t Is te
pijnlijk", zegt ze.
„Het grootste verschil tussen andere acteurs en mijzelf is dat die
anderen hun vak veel serieuzer benaderen dan ik. Zij gaan door
een hel tijdens hun werk en ze liggen wakker van kritieken enzo.
Silly. Ik ben liever een vermeend slechte acteur en gelukkig dan
een geroemd acteur en ongelukkig. Bette Midler heeft vele fans
maar ze is erg ongelukkig. Dus wat betekent het nou helemaal?"
Aan het woord is Ken Wahl, de 25-jarige Amerikaanse acteur die
onlangs even in Amsterdam was ter promotie van „The Soldier".
In deze actiefilm speelt hij de hoofdrol van een Amerikaanse spion
die een nucleaire chantagepoging van Russische zijde weet te ver
ijdelen.
Mork stopt
met drugs
Robin Williams, in ons
land beter bekend als
Mork, heeft aangekon
digd te stoppen met het
gebruik van alle soorten
drugs.
De dood van zijn boe
zemvriend John Belushi
(een van de Blues Bro
thers) heeft hem zodanig
aangégrepen dat hij tot
dat besluit is gekomen.
Dat betekent dus geen
heroïne, cocaïne, alcohol,
roken, koffie en thee
Richard Burton
heeft wèer werk
Richard Burton heeft
weer werk. In een drie
uur durend tv-spekta-
kel zal Burton de rol
vervullen van John
Barrymore.
Tussen de vrouwtjes".
Jimmy Connors zingt nu ook
Tennissen en zingen schijnt heel goed samen
gaian. Zo wil John McEnroe al tijden een plaat n
ken, maar niemand gelooft in zijn kwaliteiten.
Onlangs kreeg McEnroe nog een uitbrander van
David Bowie. McEnroe woont namelijk naast de fa
meuze zanger en toen de Superbrat laat in de avond
eén portie elektronische herrie maakte, werd het Bo
wie teveel. Hij waarschuwde de politie die een eind
maakte aan het feestje.
Lionel Ritchie greep ook naar de telefoon, maar hij
belde mét die andere tennisster. Jimmy Connors. Deze
ging graag in op het verzoek om op de eerste soloplaat
van de zanger van de Commodores de tweede stem te
zingen. Lionel had Jimmy op een party ontdekt toen
zij samen een duetje zongen.
Insiders beweren dat
Burton de hoofdrol in
deze mini-serie kreeg,
omdat zijn leven veel ge
lijkenis vertoont met dat
van Barrymore. De le
gendarische acteur was
namelijk vurig liefheb
ber van jonge vrouwen
en sterke drank. Laatste
liefde bezorgde hem een
vroegtijdige dood.
Opvolger
bekend van
Al Corley
Eerst werd Al Corley
ontslagen als Steven
Carrington, vervolgens
dacht men het zonder
Steven te doen, toen
meende men een figuur
als Steven niet te kun
nen missen en wilde
men Al Corley terug en
uiteindelijk zal Parker
Stevenson de rol van
Corley overnemen.
Deze ingewikkelde
gang van zaken speelde
zich de afgelopen weken
af rond de produktie van
de populairste serie in
Amerika van dit ogenblik:
„Dynasty". In Neder
land zijn we (met Veroni-'
ca) nog niet aan die inge
wikkelde problemen toe.
Men is hier ongeveer een
half jaar achter op Ame
rika.
Stevenson Parker is in
de VS geen onbekende
van het buispubliek. Hij
had een rol in „The Hard
Boys", een film waar de
TROS voor ons land een
oogje op heeft laten val
len.
Ken Wahl: „Ik heb geen filosofieën over dingen nodig dat vindj ik tijd
verspilling".
Rod Stewart en zijn ex-manager Billy Gaff
spreken elkaar nog slechts in de rechtszaal.
Over en weer worden daar verwijten uitge
sproken.
Volgens Rod, die scha
devergoeding eist in de
orde van grootte van
twintig miljoen dollar,
heeft Gaff in de dertien
jaar dat hij de zaken van
hem behartigt, veel geld
zoek gemaakt. Zo zou
Stewart op advies van
Gaff geld gestoken heb
ben in een hotel.
Minstens drie miloen
is spoorloos. Verder zou
Gaff een eigen muziek
uitgeverij hebben gehad,
die royalties en rechten
inde van muziek van Rod
Stewart. Hoe hoog hier
het miljoenen verlies
exact is kan Rod niet be
rekenen.
Billy Gaff ontkent
uiteraard in alle toonaar
den en, zegt dat Rod Ste
wart contractbreuk heeft
gepleegd. „Niet ik moet
miljoenen betalen, Rod
moet met geld over de
brug komen", eist de fu
rieuze manager.
Rod Stewart, zoals hij zichin z'n element voelt:
Enkele jaren geleden was Ken Wahl
nog pompbediende te Chicago
Drieëntwintig jaar oud vertrok hij
naar Hollywood, met de bedoeling om
binnen 18 maanden acteur te zijn.
Ken Wahl: „Ik wilde mijn economi
sche positie verbeteren. Werken bij
een poihpstation is niet bepaald lu-
cratief. Als het binnen 18 maanden
niet gelukt was, dan zou ik terugge
gaan zijn en tenminste het gevoel
hebben gehad van het geprobeerd te
hebben". Het lukte evenwel! Na een
half jaar kreeg hij zonder enige ac-
teerervaring een hoofdrol in „The
Wanderers".
Na „The Wanderers" speelde Wahl,
behalve in „The Soldier" onder meer
ook in „Fort Apache, the Bronx (naast
Paul Newman) en „Jinxed" (naast Bet-
te Midler). Wahl: „Ik zou nu al met
pensioen kunnen gaan, want ik deed
wat goede investeringen en ik leef
eenvoudig. Ik kom uit de very lower
middle class en ik gedraag me nog
steeds als iemand uit die klasse. Ik
heb nog dezelfde normen en waarden.
Alleen heb ik meer geld. Ik leef ook
nog steeds in Chicago. Want in Los
Angeles stikt het van de acteurs, re-
jj gisseurs, schrijvers en producenten en
dj iedereen heeft er ëen 'project". Zijn
U toon is ronduit smalend als Wahl het
,i laatste woord uitspreekt,
jjj „Je derde film was met Paul New-
Ïman. Dat moet een ervaring geweest
zijn".
Wahl: „Ja, ik had veel plezier met
j hem. Hij is een aardige man, gedraagt
zich niet als èen big shot
„Leerde je nog wat van hem?"
Wahl: „Leren? Over acteren bedoel
je? Nee, niet echt. Eigenlijk hebben
we nooit over acteren gesproken. We
kwamen gewoon naar de set or» ons
werk fe doen en joked around with
each other between shots, you know"
„In „The Soldier" gaat het om de
actie. Het script geeft je geen moge-
1 lijkheden om je capaciteiten als ac
teur te tonen".
Wahl: „So what, I don't care
„Geen rol dus om trots op te zijn"
Wahl: „Vind je? Nou, ik ben er trots
op, because I had fun with it. Kijk, ik
beschouw mezelf niet als een kunste
naar. Ik ben er enkel voor de amuse-
J mentswaarde".
K „Voel je je als acteur in „The Sol-
Sdier" verantwoordelijk voor de in
houd, de idee van de film?"
Wahl: „Nee, volstrekt niet".
II „Ik vind die idee namelijk nogal
i, naïef, erg Amerikaans, anti-Sovjet,
K Koude Oorlog. Ben je het daarmee
*r Wahl: „Dat weet ik niet, want ik
ben volstrekt a-politiek. Politiek inter-
esseert me geen hout. Ik zat in de
g film enkel voor de amusementswaar-
ii de. Het gaat om stunts en actie en
i daar ben ik een deel van. Men heeft
me eerder gevraagd naar de politieke
jcanten van de film. Ik geloof dat veel
t ménsen er iets in zien wat er niet is"
„Kom,,kom, de KGB
Wahl: „Het gaat in de filip niet zo
zeer om Rusland en Amerika, maar
om het Spel van spionnen. En die
spionnen zijn toevallig van Russische
en Amerikaanse komaf. In de kern
van het Spel zijn de Russen en de
Amerikanen precies hetzelfde".
„Kom, kom, intussen zijn de Russen
natuurlijk de bad guys die bommen
plaatsen op olievelden. En het slot
beeld van de film toont ons de Statue
of Liberty. Dat is wat ik Amerikaans
Wahl: „Dat is het zeker. En ik ben
er trots op ook".
In de film „Jinxed" speelde je naast
Bette Midler. Hoe was dat? Wahl: „No
good, no good at all, .Onze benade
ringswijzen staan haaks op elkaar. Zij
is een ernstige kunstenares, terwijl ik
acteren gewoon als mijn werk zie. Ik
denk dat het haar stoorde dat dingen
mij makkelijk afgaan en haar niet. Zij
moést veel mentale pijn doorstaan om
te bereiken wat ze wou. Dat maakte
het werken met haar erg onplezierig.
Ik weet overigens dat die ervaring
wederzijds is".
Je ziet acteren als je werk, maar
niet als een ernstige baan. Wahl: „Not
at all, er zijn heel wat belangrijkere
dingen die een persoon kan doen op
deze aarde dan acteren. Arts-zijn bij
voorbeeld. Naar een film kijken en
ik zie er niet zo veel, ik ben gëen film
fan, ik zie veel liever baseball of hoc
key betekent voor mij een paar
uurtjes ontspanning. Je betaalt vijf
dollar, koopt popcorn en je zit naast je
vriendinnetje. Het is niet belangrijk
en volstrekt niet ernstig. Bovendien is
acteren nauwelijks werken te noe
men. Ik bedoel, toen ik écht werkte
verdiende ik 3 dollar per uur. En nu
verdien ik een belachelijk hoog be
drag voor just playing around en me
laten registreren op celluloid. Het is
dus erg moeilijk vftor mij om het se
rieus te nemen. Dat neemt niet weg
dat ik mijn werk zo goéd mogelijk
probeer te doen en de regisseur pro
beer te behagen. Het is per slot zijn
film. Zolang hij happy is, ben ik hap-
py
Je ziet film niet als kunstvorm, en-
kel als amusement? Wahl: „Ik denk
dat het vermogen om te amuseren een
kunst op zichzelf is".
May ik bedoel natuurlijk wat je
bijvoorbeeld 'van Bergman vindt.
Wahl: „Die ken ik niet. Kijk, ik ga
niet naar een film voor introspectie of
analyse. Ik vind dat de mensen te veel
analyseren. I am a very basic person.
Ik heb geen filosofieën over dingen
nodig. Dat vind ik tijdverspilling. En
ik vind het heerlijk om gelukkig te
zijn. En omdat ik gelukkig ben, vind
ik het niet nodig om te analyseren
waarom ik gelukkig ben. I just like it.
It feels good. Ik geloof dat er veel
mensen van hun ellende genieten. De
Goddelijke Ellende. Met name ac
teurs. Véél acteurs vinden dat ze moe
ten lijden voor hun vak, moeten lijden
om wat te bereiken. Ik-lijd echter iet
graag. Ook voor een dramatische rol
hoef je trouwens niet introspectief te
zijn. Verbeeldingskracht is veel be
langrijker. Kijk, je hoeft je vingers
niet boven een aansteker te houden
om te weten dat die heet is. Zo zit het
ook met emoties. Simpel"
„Ik lijd met graag
onder hpt werk dat
ik moet doen.
Burt Reynolds
niet in
„Smokey III"
Susanne
Severeid
in één klap
beroemd
Burt Reynolds heeft
geen zin voor de derde
maal zijn gezicht te le
nen voor de film „Smo
key and the bandit". In
Amerika bestaan plan
nen om volgens de suc
cesrijke actieformule
een derde deel te ma
ken.
Reynolds ziet dat niet
zitten.1 „Na twee keer heb
ik het wel gezien", ver
klaart hij. Zelfs een extra
verhoging van het hono
rarium kreeg hem niet op
de knieën. Jackie Glea-
son heeft nu „ja" gezegd
tegen de rol. Hij wil ech
ter een fors bedrag cash
betaald hebben in plaats
van de aanvankelijk aan
Reynolds geboden per
centages winst.
Boek over
de Stones
Ongetwijfeld is Elvis
Presley een veel beschre
ven idool. De Rolling
Stones zullen echter op
een eervolle tweede
plaats prijken. Nu is in
aantocht een boek van de
hand van Nicholas Fitz
gerald, een vriend van
Brian Jones.
Mick Jagger heeft te
genover de top van de
Stones-fanclub ver
klaard dat het boek be
smet is. Het zou aller
hande leugenachtige ver
halen bevatten.
Nicholas heeft voor
uitlopend op de publica
tie van zijn werk bij de
Britse justitie verzocht
het onderzoek naar- de
doodsoorzaak van Brian
Jones te heropenen. Vol
gens de schrijver is er
geen sprake van een on
geluk, maar zou hij zijn
vermoord. Menigeen uit
de directe omgeving van
de Stones vermoedt dat
Fitzgerald alles heeft op
gezet als een laffe publi
citeitsstunt.
Liza Minelli gaat toch niet de
hoofdrol vertolken in de film
„Evita". Loyd Webber en Tim Ri
ce konden het met de actrice niet
eens worden over de hoogte van
het honorarium.
Vandaar dat Tim opnieuw zijn
vriendin Elaine Paige benaderde.
Elaine had in de beginperiode de rol
van Evita vertolkt op de podia in
Londen, maar had al ettelijke malen
geweigerd. Nu zei de zangeres „ja"
tegen het verzoek. De film zal niet
eerder dan voorjaar '83 te zien zijn.
Sean
als
Op twee plaatsen wordt op het ogenblik
aan opnamen voor een James Bond-film. In Berlijn
startte Roger Moore als geheimagent 007 in de officië
le ..dertiende" versie uit de succesreeks en in Amerika
is Sean Connery bezig met de remake van Thünder-
hall", die nu „Never say never" gaan heten. In de offi
ciële serie van producent Brocoli was Sean tweemaal
te zien in de hoofdrol van alles-overwinnend geheima
gent. De mooie meid tegenover Connery in „Never say
never" is niemand minder dan Barbara Carrera, bij u
misschien beter bekend uit de serie Centennial.
Roger
en