j..-, mtEmst 'Succes is geen bezit, 't moet veroverd worden1 'Arena wordt best wel beetje rommelig' lB|L|Q|K|K|E|R| %s ff95 «8 DE Q HAVENLOODS ■B ^QE KERSTMAN PAKT ZEER VOORDELIG UIT RU xèsSMSl B Nieuwe chef-dirigent James Conlon: uil Adres: Een tientje Nieuw strijdperk voor Eksit ROTTERDAM 'Zingen is mijn grote plezier' 'DONDERDAG 16 DECEMBER 1982 5(1575 - „Hoewel ik nog maar wei nig van ze heb gezien en ge hoord, ben ik vol vertrouwen over mijn mogelijkheden tot sa menwerking. Ik vind het een erg goed orkest. Wat vooral grote indruk op me gemaakt heeft is de liefde voor de muziek van dit ensemble, en dat is bij lang niet alle orkesten in die mate het ge val. Deze musici hebben heel veel over voor de muziek ze wil len zich er graag keihard voor inzetten. Het zijn harde werkers en dat ben ik ook", aldus zegt de bruinogige, donker behaarde James Conlon; de nieuwe chef dirigent en artistiek leider van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. J' Hoewel Conlon pas 32 jaar is heeft ij deze uit Amerika afkomstige dirigent I nu al een indrukwekkende staat van i| dienst. Op zijn 18e jaar begon hij zijn j directiestudie aan de Juilliard School of Music in zijn geboorteplaats New York, terwijl hij daarvoor al zo'n ze il ven jaar piano en viool had gestu- deerd. Zijn eerste concert dirigeerde j hij in 1969. Twee jaar later volgde een operaproductie in Italië en kort daarna stond de jeugdige James voor ij het New York Philharmonic Orches- tra. Hij was de jongste dirigent die daar ooit een abonnementsconcert heeft geleid. In 1975 studeerde Conlon af en sindsdien heeft hij met de vijf belang- i rijkste Amerikaanse orkesten gewerkt jj alsmede met een aantal zeer vooraan- I staande Europese ensembles, zoals S het London Philharmonic, de Berli ner Philharmoniker en het Orchestra I de Paris. Indruk ij Conlon is niet alleen een zeer jonge, j maar ook een zeer veelzijdige musi- jj cus. Zo voelt hij zich zowel aange trokken tot de instrumentale als tot jj. de vokale muziek. Dat laatste blijkt onder meer uit het grote aantal opera's dat hij al geleid heeft (die Zauberflöte, la Boheme, la Traviata, Tosca, Carmen en Aida) alsmede uit het feit dat hij sedert enige jaren ook het Cincinnati May Festival voor uit sluitend vokale muziek leidt. Rotterdam maakte voor het eerst kennis met deze slanke, nog zeer jon gensachtig uitziende musicus in 1980. Hij wist toen al meteen een grote indruk te maken met zijn over tuigende wijze van dirigeren. Reden waarschijnlijk waarom hij nu ipet in gang van 1 september 1983 van het R.Ph.O. een contract voor vijf jaar heeft gekregen. Naast hem blijven Simon Rattle (ook al een .jonkie") en Edo de Waart als vaste gastdirigent aan het orkest verbonden. Zaterdag 18 december zal Conlon zich weer aan het Rotterdamse pu bliek laten zien, want al duurt het dan nog even voor zijn benoeming ingaat, toch dirigeert hij hier al ver schillende concerten. Het Zuiden/De Havenloods Reductiecoupon Promenadeconcerten Rotterdam PhiUiarmonish Orkest 1982/1983 Postcode en plaats: U ontvangt tegen overlegging van deze coupon aan de kassa van de Doelen *een/twee toegangskaart(en) voor het Promenadeconcert van zaterdag 18 december tegen de gereduceerde prijs van f. 9,-. (■"doorhalen wat niet van toepassing is). Op 18 december leidt hij een „kersf'promenadeconcert waaraan ook de fluitist Raymond Delnoye en de sopraan Elly Ameling meewerken. Uitgevoerd worden werken van Mo zart, Van Beethoven, Gluck, Vivaldi, Bach, Handel, Haydn en Tsjaikovski. Wie dit concert wil bijwonen heeft geluk, want lezers van deze krant ontvangen bij inlevering van onder staande bon voor maximaal twee per sonen een reductie van f. 2,- per plaats. James Conlon voor wie de vertintenis met het R.Ph.O. zijn eerste „vaste baan" als dirigent is, vindt het een ge weldige uitdaging om de band met publiek en orkest op te gaan bouwen. Over de plaats van de muziek in de samenleving zegt hij: Juist nu in deze moeilijke dagen is er meer dan ooit behoefte aan muziek, poëzie, aan kunst, want kunst geeft de men sen niet alleen ontspanning maar ook troost, speciaal aan ouderen. Overigens is muziek zeker niet alleen voor hen. Samen met het orkest ga ik een plan maken om meer kinderen naar de concerten te krijgen. Als dat zou lukken, dat zou ontzettend fijn zijn!" Hoewel James straks chefdiri gent is, betekent dat niet dat hij doorlopend met het orkest zal optre den. Hij denkt erover om in periode's van telkens vier maanden in Rotter dam te werken. Dat laat hem tijd om zowel in Parijs als Londen op te tre den. Steden die volgens Conlon „zo prettig dichtbij liggen". Musea Over Rotterdam, nu niet bepaald bruisend als beide genoemde hoofd steden is James redelijk enthousiast. ,,lk heb nog niet zo veel gezien maar het is leuk om hier te wandelen, daar houd ik trouwens toch ontzettend veel van. En dan de musea hier, die zijn werkelijk schitterend. Het museum Boymans van Beuningen, daar ben ik al drie keer geweest. Dat is de allereerste plek waar ik naar toe ga als ik in Rotterdam ben. Trou wens, Nederland zelf vind ik heel leuk met al die oude stadjes, schattig zijn ze. Ik vind het leuk om in Europa te zijn. Na tien jaar lang in Amerika aan mijn carrière gewerkt te hebben, be gon ik steeds meer naar Europa te trekken. Misschien is dat ook niet zo gek want de meeste muziek waarvan ik houd is hiér geboren. Er is hier een andere culturele traditie dan thuis. Ik zeg niet dat hel beter is, maar het is wél anders. Ik houd heel erg van verschillen. Ik wil me verdiepen, verder groeien en ^oveel mogelijk dingen meema ken die ik nog niet ken. Als je steeds op dezelfde plaats blijft, dan groei je nooit verder. Juist die wisselwer king tussen wat je meebrengt en wat je leert is zo belangrijk. Rotterdam bijvoorbeeld geeft me iets wat ik nog niet heb en ik geef Rotterdam iets te rug. Hoewel ik veel van mijn stad en mijn land houd heb ik nog geen heimwee gehad. Het reizen hoort bij het leven als dirigent, dat moet je maar accep teren. Het heeft ook als voordeel dat je steeds nieuwe vrienden maakt, maar aan de andere kant zie je die dan weer veel te weinig, juist ómdat je zoveel op reis bent. Vrienden zijn voor mij heel belangrijk, als het maar even kan breng ik mijn tijd met ze door. Ik zou ook graag willen trou wen en eén familie stichten maar ik weet nog niet wanneer dat gebeurt. Naast het samenzijn met mijn vrien den vind ik het fijn om te lezen en te wandelen. Ik heb ook ontdekt dat ik veel van talen houd. Ik spreek nu Italiaans, Frans, Spaans en een beetje Dujts en natuurlijk ga ik Nederlands leren maar voorlopig ken ik er nog geen woord van. Wat mijn favoriete componist be- "De sopraan Elly Ameling zingt wer ken van Gluck, Vivaldi, Handel en Haydn. treft, die heb ik niet. Ik houd, zoals ik al zei, juist erg van zoveel mogelijk verschillende dingen, ook van ver schillende componisten. Maar als ik er dan toch eentje moet noemen dan zeg ik Mozart. Zijn muziek komt werkelijk uit de hemel. Hoe beter ik Mozart leer kennen hoe mooier ik zijn werk ga vinden. Veel mensen zeggen tegen mij je bent nog zo jong en nu heb je alles al be reikt, beangstigt dat je niet? Ik kan zeggen dat ik van zulke gedachten gelukkig geen last heb. Ik ben nu net 30 en ik wil 80 jaar worden. Er liggen dus nog 50 jaren voor me en daarin zal ik heel hard moeten werken. Succes is namelijk, geen bezit, het is geen ding dat je hebt. Je moet het elke dag opnieuw weer waar maken. Als een violist een vinger verliest is het over. Zo is het bij mij ook als ik mijn arm of mijn gehoor zou kwijt raken. Dirigeren vraagt een grote inspanning van een mens. Je moet je volledig in zetten zowel lichamelijk, gevoelsma tig als intellectueel. Aan het uitdie pen van je mogelijkheden werk je je hele leven, want steeds weer voei je dat het nog nét niet genoeg geweest „Een scheve schaats" is de titel van het dolkomische toneelstuk waar mee John Lanting's Theater van de Lach van 25 december tot en met 3 januari aanstaande inliet Theater Zuidplein komt. De oorspronkelijke titel van dit door Roger Redfam geregisseerde stuk is „Once for the Pot", dat geschreven werd door de Engelsen Ray Qponey en Tony Hilton. Het stuk werd ook met veel succes in Enge land op de planken gebracht. Naast John Lanting zien we onder meer Lida Engelsman, Dick Schef fer. Lex de Regt en Arnica Elsendoorn, die met deze klucht al veel succes elders in den lande behaalden. Het openingsconcert in Arena van Mari Wilson cn the Wilsations is op dinsdag 21 december toeganke lijk voor één tientje, en de zaal gaat om 20.00 uur open. Op eer ste Kerstdag, 25 december zal de Vlaamse groep T.C. Matic optre den in Arena, en voor oudejaars avond staat de reggae-formatie Doris A the Dots op het program ma. In de loop van volgend jaar zijn optredens te verwachten van ondermeer Echo the Bunny men, Klaus Schulze, the Sound en Birthday Party. Leo Loos: Iedereen moet terecht kunnen in Arena" ROTTERDAM - De gevel van het voormalige filmtheater ARENA aan de West-Kruiskade kan geheel intact blijven. Ook een handtekeningenactie van een door nostalgie gedreven journalist van een plaatselijk dagblad kon Leo Loos en de zij nen namelijk niet van het be sluit afbrengen Jiet nieuwe Ek sit" op dinsdag 21 december te openen onder de naam ARENA. Op die datum zal de Engelse soul-zangeres Mari Wilson een optreden verzorgen met haar band the Wilsations, in de strak grijs gehouden grote zaal van het AREN A-complex. Het be treft overigens een beperkte opening; de foyer is nog niet klaar, en drankjes en wat dies meer zij worden voorlopig van uit de garderobe aangereikt, want ook een bar ontbreekt nog In een klein kantoortje, ergens ver- Stopt in het doolhof van het Arena complex schetst Leo Loos de met nogal wat vertraging gepaard gaan de ontwikkelingen na de sluiting van jongerencentrum Eksit in de Eendrachtsstraat, op 31 oktober 1981. Leo: „Aangezien het al jaren in de lucht hing dat Eksit moest wijken voor de stadsvernieuwing, waren we al een tijdje op zoek naar een nieuwe ruimte, waar naast het jonge rencentrum ook de andere activitei ten van de stichting Eksit/Ruimte onderdak zouden kunnen vinden. In augustus 1981 besloot de ge meenteraad tot de aankoop van het Arena-gebouw, waarbij 2,3 mil joen van het ene naar het andere gemeentepotje verhuisde. Bovendien werd er nog eens 1,7 mil joen ter beschikking gesteld voor de verbouwing van de oude bioscoop tot een „multifunctioneel centrum" (afschuwelijke term trouwens!) met een concertzaal, waar zo'n 900 man in kunnen; een film/theaterzaal voor 150 mensen; een ontmoetingsruimte voor 300 personen, en een gedeelte waar de workshops en cursussen van „Ruimte" plaats kunnen gaan vinden. Toen hadden we nog het idee dat we in het voorjaar van 1982 wel open zouden kunnen, maar begin '82 dien de de eerste vertraging zich al aan; het gebouw bleek zo lek als een mandje, en het inrichten van het workshop-gedeelte moest op de lange baan geschoven worden. Later bleek dat de geluids-isolatie zo- "eel geld op zou gaan slokken, dat met het beschikbare budget alleen de concertzaal afgemaakt kon worden, en hebben we besloten om dan de boel maar open te gooien, dan kun nen we nog wat leuke concerten or ganiseren in de wintermaanden. Voor de afbouw van de zalen en de foyer zijn we nu afhankelijk van fond sen („Volkskracht" schonk ons al een leuk bedrag), en het workshop gedeelte waar ook de kantoren gehuis vest gaan worden, zal afgemaakt wor den door middel van een werklozen- project. Over een jaar hopen we alles voor el kaar te hebben, en dan verhuist het kantoor van Eksit/Ruimte ook van de Gaffeldwarsstraat naar de West kruiskade. Om misverstanden uit de wereld te helpen; we hebben niks te schelden op de gemeente, je kunt wel blijven zeuren, maar op de Coolsingel hebben ze ook geen onuitputtelijke bronnen. Men heeft ons eigenlijk steeds gesteund! Alhoewel Leo goede herinneringen heeft aan de Eksit-tijd, beschouwt hij deze periode, die zo'n elf jaar ge duurd heeft als afgesloten. Leo: „Ek sit is voorbij, het waren prachtige ja ren, maar het is nu tijd voor iets nieuws. De opzet van Arena is ook heel an ders, veel ruimer en gevarieerder. Wat muziek betreft had Eksit een „kweek- bakfunctie"; veel beginnende groe pen konden er terecht, al werd het tegendeel wel eens beweerd, want Rotterdammers kankeren altijd. Ook in Arena zal jong talent ruim schoots aan bod komen; in het voor programma van Mari Wilson spelen bijvoorbeeld de Marinetti's uit Rot terdam, maar we kunnen nu ook de wat grotere bands aan, en we zijn bo vendien niet vies van acts als Vitesse of Barrelhouse, daar doe je een hoop mensen een plezier mee. De nadruk zal echter liggen op de „nieuwe, mo derne" stromingen in de muziek. Als poppodium zitten we op de lijn van zalen als Tivoli en Paradiso". Verder staat er volgens Leo van alles op het programma; film (zpwel amu sementsfilms als het zwaardere werk) theater (idem dito) en allerlei mani festaties, die „best wel eens een poli tiek karakter zouden kunnen heb ben". Leo: „Arena moet een stede lijk jongerencentrum worden voor zoveel mogelijk verschillende groepen iedereen moet er terecht kunnen. De twee portiers bij de ingang zullen dan ook niet gaan selecteren of hun hand je ophouden; ze moeten een preven tieve werking hebben, en alleen een beetje toezicht houden op de gang van zaken. Zo is de verkoop van drugs verboden, en als iemand te hard met een bier krat op de andere bezoekers gaat in hakken, gaat-ie eruit! Het wordt dus een ietsje strakker geregeld dan vroe ger in Eksit, maar het zal best wel een beetje rommelig worden!" Geldig t/rn 24 december 1982 Zolang de voorraad strekt VERTROUWD VOORDEUG VOOR f\SHERPWCt YAH 85,- fr V00R Hoogstraat 196 korting Maandag t/m zaterdag na 20 Tarieven (incl. korting): v a. 18 jaar f 10 13 t/m 17 jaar f 6.-; 6 t/m 12 jaar f4 - I Op vertoon van deze bon geldig voor maximaal 4 personen t/m zaterdag 8 januari 1983 overdekt goIfbad massagebad speelhal trimzaal sauna met zonnehemels (18 jaar en ouder) ligbanken/ strandstoelen eigen garderobekast haardrogers TV- en video ruimte """Sill»»9' Gewijzigde openingstijden ma 201/in do 23 dec 24 dec MBttj3ggëHH| 26 dec 2e Kerstdag 10-18 2 7 t/m do 30 dec 10-22 u. 31 dec. Oudejaarsdag 1018 Nieuwjaarsdag.gesloten 2 jan B jan 10-22 u zo 9 jan 10 t/m vr 21 jan. gesloten herstelwerkzaamheden tarieven v a, 18 jaar f 15 - (incl sauna): 13 t/m 17 jaar f 10 12 jaar f 7 50: gezin met 2 kinderen t/m 5 jaar f 30.-: aejaarden en minder validen f 7 50 zel,nbopne"erranke) 3S-asS?«s5 ng n Verblijfsduur maxm S 12^0-54?,0, r c# lied'S ez'9 1 Elzbieta Szmylka is nu ook buiten Polen actief. ROTTERDAM - Elzbieta Szmytka trad afgelopen zondag in een uit verkochte Grote Zaal van De Doelen op als soliste in de uitvoering die het koor Toonkunst met het Geweste lijk Orkest van de Messian van de componist Handel gaf. De 26-jarige Poolse zangeres kwam daarvoor weer voor het eerst naar Nederland nadat zij eerder dit jaar in 's-Hertogenbosch het Internationaal Vocalistencon cours op haar naam had weten te schrijven. Vooral door die eerste prijs wist Elzbieta Szmytka de aandacht van het Nederlands pubhek te trekken, reden voor de organisatie om haar voor het Doelen-concert te contrac teren. Elzbieta's carrière startte op de middelbare school. „Ik zong in een schoolkoor en de dirigent daar van adviseerde me muziek te gaan studeren". Dat deed ze dan ook en op het con servatorium kreeg ze Helena La- zarska als docente. In haar studie tijd blonk ze al zo uit dat ze een ge deelte van haar tijd werkte als soliste aan de Opera van Krakow. Na de afronding van haar studie werd Elz bieta Szmytka soliste in Bytam, eveneens in Polen. „In 1979 deed ik mee aan een con cours in Tsjechoslowakije en aan het Jan Kiepura-concours in het Poolse Krynica", vertelt de zange res. Ze werd daarna geselecteerd voor het concours in Den Bosch dit jaar. Na het succes daarvan werkte zij nog mee aan concerten in Polen en Tsjechoslowakije. Elzbieta Szmytka werkt aan een in ternationale carrière, want aanstaan de vooijaar zal ze alweer te horen zijn in het Zwitserse Schaffhausen. „Zingen is iets heel belangrijks voor mij", aldus de charmante Poolse. „Het is mijn grote plezier en daarom wil ik er ook mee doorgaan"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1982 | | pagina 15