CARNAVALS GESCHIEDENIS zo m ers se* VAKANTIEGIDSEN ZOMER B6 ZIJN UIT: DE GROOTSTE KEUZE HEEFT U BIJ DUTON. <g§g> Rotterdamsedijk 403 Schiedam Telefoon: 010.731011 WOENSDAG 29 JANUAR11986 5-187 t*0mM Schrijven of spreken over carnaval is eigenlijk een kwalijke zaak. Carnaval kan men alleen beleven en meevieren. Toch waag ik het erop u een elementaire kennismaking te laten doen met het carnavalsfeest dat de hu mor en de lach weer wil terugbrengen in de maatschappij als onmisbare ele menten voor ons levensgeluk op aarde. Over 't ontstaan van carnaval werden honderden studies geschreven, er zijn zelfs wetenschappers gedoctoreerd op dit onderwerp. Ik heb dan ook duidelijk NIET de pretentie om hierover 't laatste woord te zeggen. Alleen dit: Carnaval is een zéér oud volksfeest. In de Nederlanden en het Nieder Rheinische wordt 't woord carnaval pas in de 18e eeuw gebruikt (in een Keulse stadsakte van 1780 voor zover be kend, voor het eerst), ter wijl NIET het woord VAS TENAVOND maar wel 't woord vastelavond (om dat dit woord niets met vasten te maken had reeds in de Middeleeu wen voorkomt). Vastelavond komt vap 't middeldietse werkwoord 'fazelen' dat betekent vruchtbaar worden. In Duitsland spreekt men nog steeds van een fa- zelhengst (dekhengst) en fazelvee (fokvee). Rond 't einde van de 11 e eeuw werd 't van oor sprong heidense carna valsfeest geïntegreerd in de liturgie van de kerk. De Synode van Bene- vente (1091) bepaalde dat Aswoensdag het offi ciële begin was van een 40-daagse vasten. De uitbundige inleidings feesten daarvóór werden gevierd als de vastena vond feesten. Ook verscheen weer de 'Carrus Navalis' in de vorm van 'de blauwe schuit' dat zich als een narrenschip vanuit de Rijnstreek door Duits land en de Nederlanden bewoog. De Kerk werd toleranter en in Rome bewoog Paus Sixtus IV (1471-1481) zich op de Campo Fiore onder het publiek en de Kardinalen reden mee in een carna valswagen. Tegen het einde van de Middeleeuwen ver dween met name in ons land onder invloed van de reformatie het carna val voor een groot deel. Tijdens de contra-refor matie herzag ook de kerk haar houding tegenover het carnavalsgebeuren. Onder de geestelijken waren er zelfs die preek ten over 'overmatig eten en drinken, losbandig dansen, kussen en gek- kengedoe'. De levens lustige Limburgers en Brabanders trokken zich gelukkig weinig 'aan van die nare inzichten en ble ven carnaval zien als een uitlaatklep voor hun le vensdrang en hun be hoefte om een volledig mens te zijn. Ik ben met hen van me ning dat ook vooral in onze tijd humor, optimis me, carnaval en vastela vond uitstekende midde len zijn om ons te laten overleven. W. Schenkelaars i_ii ji iiiiniii Goed gevulde stofzuigerzakken worden zelfs in De Havenloods/ Het Zuiden niet aangeboden. Maar wel ander huisraad. Lees 2x per week de Duo's. KIES surf Öfpalmen zit. ALLSUN/ARKE/BBI/BEL AIR-GRIEKENLAND/ BIG-BENBOOT CO BON-AIR/CLUB ESCOLETTE/ CTC CRUISES/ D-TOURS VLIEGR./EDELWEISS/ EVENEMENTSREIZEN/FEENSTRA-RIJN-LIJN/FTS- PARIJS t- FRANKRIJK/VANGINKEL/GULLIVER/ HOLLAND INTERNATIONAL/ HOTELPLAN /IDEAAL INTERHOME/ISROPA/DE JONG INTRA/KOUDIJS/ K-TOURS/MARYSOL/MOBIPLAN/MONTESOL/ MY WAY/MUNDI COLOR/NEAR EAST TOURS/ NECKERMANN/NORSKETURISTSERVICE/NRV- HOLIDAY/OAD/OLAU-LINE/PAROOL/PHOENIX/ PRIMEIRE/REOERIJ RIJNVAKANTIE/RIANT BUS RIJNREIZEN/ROYAL CARIBBEAN CRUISES/SNELLE VLIET/SPECIAL TRAFFIC/SPEEDWELL/SUDTOURS/ SUNAIR/TEN-BEL/TRANS/UNITRAVEL-INDONESIÊ/ VERNU/VONK-REIZEN/VRIJ-UIT/YUGOTOURS/ ZEETOURS/ZONNETOUR amr rfVïs v^/ X TOERKOOP JsJ REISADVISEUR KLM reis- en passageburo

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1986 | | pagina 10