m jm i Materialen zijn soepel en licht De man kan op zijn strepen gaan staan Lingerie is romantisch Functionele kinderkleding De tas completeert het modebeeld IRS 87-21 De stoffen dragen dit voorjaar duidelijk bij aan het be nadrukken van het slank/rechte beeld in zowel de dames als de herenmode. Soepelvallende, lichtgewicht materia len, al dan niet transparant, zijn favoriet: zijde, crêpe, or ganza, voile, jersey en wol, in zomertijd cool wool ge noemd. Veel toegepast zijn verder katoen, linnen, poplin, tricot, gabardine, krinkelstoffen en materialen met een korrelige oppervlakte structuur of een relief, zoals seersucker, pi qué en cloqué. De romantiek komt aan bod in de vorm van broderie, ajour en borduursels. Overigens worden wol en katoen steeds meer onderling of met viscose, linnen en zijde ver mengd. Belangrijk in het stoffenbeeld is verder denim. In vrijwel geen enkele collectie ont breekt het blue - indigo - denim. Er is een uitgebreid aanbod in denimkwaliteiten; er zijn zelfs jeans in gebreide uitvoering. Behal ve blue zal black denim het goed doen. Even als chambray, dat er nu ook in zwart is. Sterke glans komt dit voorjaar minder aan bod dan in vorige seizoenen. Viscose zorgt als mengmateriaal vaak voor subtiele glansas pecten. WIT Qua kleur zijn de „witten" belangrijk. Evenals zwart en blauwen. Verder de kaki's, variërend van groen tot beige/zand, diverse bruinen, vooral chocoladebruin, een groep pastels, waaronder zalm, zacht lila en zacht oranje en accentkleuren als rood, citroengeel, paars, turkoois en appelgroen. Wat dessinering betreft signaleren we veel strepen, van subtiele krijtstreep tot pyama- streep, (madras)ruiten en ruitjes, vaak ont leend aan ouderwets huishoudtextiel. Verder nopjes, grafische prints en bloemetjesdes sins. In de kaki/safari-sfeer zijn camouflage dessins, dierenprints en allerlei fantasiemo tieven actueel. De streep gaat het deze zomer maken, van subtiele krijt- tot pyamastreep (collectie In- wear). De romantiek viert hoogtij in de lingerie. Brassières en lijfjes met broderiekant of in bloemetjes- en/of streepjes dessin zorgen voor een meisjesachtig beeld, dat de sfeer van het platteland oproept. De ondermode mag dan ook worden gezien en vormt een prima combinatie met wij- duitwaaierende rokken en aansluitende 3/4 broeken. Behalve de romantische stijl signaleren we in de linge rie een sportieve en een luxere lijn. Binnen het sportieve thema gaat de aandacht uit naar comfortabele, eenvoudi ge ondermode: klassiek geribbeld ondergoed en body's in zwempakstijl. Het jong/sportieve thema is vooral gericht op het jonge meisje met een beperkt budget. Vrouwen, die bereid zijn een hogere prijs te betalen, zullen vooral voor luxe lingerie kiezen, vervaardigd van materialen als zijde en crêpe satijn. Een nieuwe trend bij de luxe ondermode is tweekleurig contrast: kantinzetten zijn in een andere kleur uitgevoerd dan het artikel. Actueel zijn verder alternatieve huidtinten, zoals cham pagne, ivoor en off-white. De romantische stijl met ruches, stroken en strikjes, uitgevoerd in katoen/polyester (collectie Betty Een broderie-setje, bestaande uit li Barclay). /eer (Schiesser). ■n french knie- Modebewuste kinderen kunnen voorjaar en zomer 1987 hun hart ophalen. Uitgangspunt van de nieuwe collecties is modieuze functionaliteit. Soepele, makkelijk zittende kleding, die tegen een stootje kan, en tegelijkertijd ook vol doet aan het modieuze aspect. Denim speelt dit voorjaar een grote rol: jacks, (tuin- Jbroeken, rokken, vol stoere details, van vooral donker getint en veelal stonewashed spijkergoed. Een enkele keer zien we bij het denim een ingeweven ruit of een jack of broek met een vrolijk bedrukte voering. Verder treedt chambray op de voorgrond. Belangrijk in de kindermode zijn ook pasteltinten. Zachte kleuren als roze, bleu en geel, in effen, nopjes of streep, geven de sfeer weer van de romantische platte- landslook, die zich ook in de volwassenmode laat gelden. Sweaters, t-shirts, bloesjes en soms zelfs jacks zijn deze zomer opgevrolijkt door allerlei opdrukken, ap plicaties en stripgiguurtjes. Ze vormen een sportieve combinatie met de denim-outfit. De safari-look ontbreekt natuurlijk ook niet. We signaleren tal van broeken en bermuda's in kaki- tinten. Denim, pastels en streepjes zorgen voor een vrolijk kinderbeeld (collectie C& A). Bril mag weer worden gezien In de brillenmode is dit jaar weer een trend waarneembaar naar smalle, rechthoekige monturen, zowel voor dames als heren. Het zijn nog bescheiden brillen, die vooral opvallen door kleurgebruik, maar ze zijn weer duidelijk zichtbaar op de neus in tegenstelling tot de grote, ronde, dunne en transparante monturen, die het gelaat zo veel mogelijk voor zichzelf laten spreken. Laatstgenoemde brillen zul len anno 1987 nog niet verdwenen zijn, evenals de onlangs geïn troduceerde ronde- en pantomodellen, maar wie bij de tijd wil zijn, behoort toch te kiezen voor het smalle, rechthoekige en meestal donkere i De scheiding tussen formeel en informeel is niet zo sterk meer als vroeger. Vrije- tijdskleding wordt steeds meer op een formele wijze gedragen, inclusief jasje en dasje. Deze tendens, die de vrijheid biedt zelf creatief aan de slag te gaan met ac cessoires, zet voorjaar 1987 door. Het silhouet is vrij recht of tapstoelopend onder brede, zacht afgeronde schouders. Bij kostuums is soms sprake van een vage taillering. Zowel bij het formele als bij het informele pakket nemen deze zomer strepen, van smal tot breed, een belangrijke plaats in. We vinden ze terug op colberts, jasjes, hemden, polo's, broeken, bermuda's, jacks en verlengde zomerjassen. Grote invloed op de herenmode heeft ook de safari-look. We signaleren varianten op het tropenkostuum, shirts in kaki's of camouflagedessin en tal van eenvoudige jasjes in koloniale stijl, hooggesloten met al dan niet een blinde slui ting. Een ander belangrijk thema is jeans. De denim jeans is er in indigo en zwart in katoen, maar hij wordt ook gebracht in fantasie-uitvoeringen en zelfs in 100 procent linnen. We zien de spijkerbroek, en ook het denim jack, niet alleen in de vrije- tijdssfeer, maar ook in de formelere collecties. Voor dessineringen heeft men verder inspiratie gevonden bij het ouderwetse huishoudtextiel. We zien in de mannen mode dus ook allerlei ruitvariaties en romantische bloemet jesdessins. Verder signaleren we nautische elementen, motie ven, ontleend aan de folkore uit Zuid-Amerika en India en tal van inspiraties uit de sportwereld. In sweaters en sweatshirts zijn taferelen verwerkt, geïnspireerd op tropische stranden. I Kleurrijke herenmode van Nautische en marine-inspiraties sieren ook de bonnetterie p op. Verder signaleren we in de breimode safari-elementen en tal van uni's in heldere, zonnige tinten. We zijn het niet anders gewend: ook tassen sluiten aan bij het nieuwe mode beeld. In het kort de be langrijkste lijnen in de tas- senmode: elegant/traditie, koloniaal, romantiek er folkore. Het elegante thema is nau welijks veranderd en behoeft eigenlijk geen nadere uitleg. Vooral materialen bepalen het beeld van elegante schouder- en enveloptas: di verse leersoorten, al dan niet gecombineerd met lak, mat- /glans effecten. Typerend voor de tassen in safari-look is de fantasievol le verwerking en het mixen van materialen, bijvoorbeeld leer met linnen. Buidels, ran sels, schoudertassen: ze doen allen denken aan avontuur, aan op expeditie gaan door praktische details als origi nele sluitingen, veel voor vakjes, vlechtwerk, camouf- lagedruks en geprente patro nen als palmen en grassen. ROMANTISCH In de romantische sfeer zien we korfachtige model len, (overslag)tassen met flo rale applicaties, buidels, kant, metaal-effecten, fran jes, inzetstukken, brede rie men. Bijzonder fantasievol zijn de tassen in folklore-stijl. Ze hebben veelal een druk ui terlijk door het combineren van materialen en kleuren, door etnische decoraties, zil verwerk en klinknagels. Voor jongeren zien we gro te buidels en rugzakken van linnen, katoen of plastic, in uni, pastel of met streepdes- Wat kleur betreft zien we behalve zwart en wit, zand, kaki's, rood, lila, bruinen, grijs, pasteltinten en denim.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1987 | | pagina 17