'Rotterdamse Schouwburg is een gebruiksgebouw' Schouwburg is meer dan alleen podium 'Je spieren zwellen per dag' ®DE HAVENLOODS Steun bedrijfsleven nodig voor extra's Van lependaals Pol in Rotterdamse opera „De schouwburg is er voor iedereen", vindt schouwburgdirecteur Krijn Boon. Wie naar de verschillende openings voorstellingen kijkt, merkt dat deze uit spraak geen loze kreet is: als een rode draad loopt die filosofie door de verschillende voor stellingen. Veel Rotterdammers zullen zich wel herkennen in de on vervalst Rotterdamse opera Pol, waarmee de grote zaal ontsloten wordt. Modern mu ziektheater is te vinden in de kleine zaal met Quartetto, in de foyer is dagelijks een voor stelling met zang en theater: 'Madchenlieder'. Studenten van het Rotterdams Conserva torium, de Rotterdamse Dans- 'academie en de Arnhemse to neelschool zorgen voor kleine re optredens tussendoor. De kinderen komen aan hun trek ken met clownsvoorstellingen op woensdag- en zaterdag middagen. sief", vindt Krijn Boon. „Dit gebouw nodigt uit tot binnen lopen. Alleen al de manier waarop de kassa is geplaatst, als toonbank in een theater winkel, geeft die openheid aan." Boon voelt zich thuis in het gebouw van architect Quist. „Het gebouw, past bij onze opvatting van theater brengen. De nieuwe schouw burg is een gebruiksgebouw." Kaal hè! De Rotterdamse Schouwburg adverteerde zelf met een paginagrote aankondiging waarin de woorden 'Kaal hè!' centraal stonden. „Geen opsmuk en mooimakerij" meldde de ad vertentietekst. „Het accent ligt meer op de ruimtelijke werking dan op de aankle ding," onderstreept Krijn Boon het uitgangspunt. „Het publiek is misschien zalen met tapijt en pluche gewend, maar dat hoort niet bij dit gebouw. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de. ruimte feestelijke kle ding in de weg staat. Het pu bliek voegt juist wat toe met zijn aanwezigheid." Het 'Kaal hè!' uit de adver tentietekst is gedeeltelijk te wijten aan het krappe budget dat beschikbaar was voor de bouw. Met de 33,5 miljoen bleef de nieuwe schouwburg wel erg naakt. 2,5 miljoen gul den was nodig om wat extra voorzieningen aan te brengen, zodat het gebouw iets gebrui kersvriendelijker zou worden. Dat geld is voorgefinancierd door de gemeente Rotterdam, maar moet uiteindelijk uit het bedrijfsleven komen. De extra fondsen werden gebruikt om de kleine zaal in te richten, om programmareclame aan te brengen op de buitengevel, om de speelvloer van theatercafé Floor in te kunnen richten en om extra voorzieningen op het toneel van de grote zaal té re aliseren. De stoelen in de gro te zaal konden iets luxueuzer door het extra geld, en de hele zaalafwerking werd mooier. Leefbaar Met veel inspanning heeft de schouwburgdirectie naar sponsors gezocht. „Veel be drijven hebben ons al steun toegezegd. We hopen dat die steun ons ook blijvende ban den met het bedrijfsleven op levert", aldus Krijn Boon. „Dat zou het mogelijk maken in de toekomst naast ons stan daardprogramma ook bijzon dere produkties in huis te ha len." Het bedrijfsleven heeft er vol gens Boon wel degelijk baat bij dat er een goede schouw burg is in Rotterdam. „De schouwburg maakt de stad leefbaar. Het bedrijfsleven kan, door de schouwburg te steunen, zijn medewerkers binden aan de stad." Zo wil Krijn Boon het Rotter damse publiek binden aan de Rotterdamse Schouwburg. Na de openingsweken begint het pas goed: 600 voorstellingen per seizoen staan er op stapel. Grote voorstellingen op het enorme toneel in de grote zaal, maar ook intieme produkties in de kleine zaal, van experi menteel theater tot kinder voorstellingen. In de eerste plaats is de Rotterdamse Schouwburg de thuishaven van het RO Theater, maar ook andere grote gezelschappen, het Nationale Toneel, Toneel groep Amsterdam en De Ap pel zullen er op het podium staan. Zes balletseries zijn volgend seizoen te zien in de nieuwe schouwburg. Opmer kelijk is dat komend seizoen veel muziektheater te zien is. Tour de force Niet alleen in de openings voorstellingen zit veel muziek, ook in mei biedt de schouw burg iets unieks op operage- bied: de complete Ring des Nibelungen van Richard Wag ner. De Ring omvat vier ope ra's die ieder vijf uur duren. De bijzondere produktie is üit het Duitse Kassei naar Neder land gehaald, maar niet zon der problemen. „Een heel kostbare operatie", noemt Boon de voorstellingenreeks. Drie jaar lang heeft hij achter een bureau gezeten, op een kantoor, en meegewerkt aan het technische ontwerp van de nieuwe Rotterdamse Schouw burg. Nu mag hij weer het theater in: toneelmeester Jac ques Dumas, verantwoorde lijk voor alle technische as pecten van de Rotterdamse Schouwburg. Al twintig jaar werkt Dumas achter de schermen. Na een intermezzo van drie jaar ver heugt hij zich weer op het the aterleven. „Overdag is het hard werken om alles op te bouwen en in gereedheid te brengen, maar 's avonds heb je een gratis voorstelling. Wel ke mensen maken dat mee?" Dumas heeft met zijn jaren lange ervaring een paar be langrijke verbeteringen aan gebracht in het ontwerp van Quist. „De bediening van de trekkenwand, waarmee de de corstukken naar boven en be neden worden bewogen, was eerst boven het toneel ge pland. Wij wilden de trekken liever beneden bedienen, dan kunnen de medewerkers tus sendoor ook gemakkelijk een handje helpen op de toneel vloer." Body builders De trekkenwand omvat 77 trekken. Aan iedere trek kan een decorstuk van 300 kilo hangen. „Deze schouwburg heeft een veel groter toneel dan de oude schouwburg. Dat Tekst: Maria Neele Nelleke de Jong foto's: Dick Hogerwerf Eric Bakker(schouwburg) Leo van Velzen (POL) ROTTERDAM - Rotterdam staat te popelen om de nieuwe schouwburg in gebruik te nemen. De belangstelling van het publiek voor het nieuwe gebouw van architect Quist en voor de produkties van de komende tijd is enorm. De rondleidingen zijn meer dan volgeboekt en de seizoenaanbieding van het RO Theater (zes voorstellingen voor honderd gulden) was binnen de kortste keren uitverkocht. Van de plastic schouwburgkaart -een soort creditcard die recht geeft op allerlei voordelen- zijn er binnen tien dagen honderden exemplaren besteld. De Rotterdamse Schouwburg lijkt al vóór de opening een enorm succes. Medewerkers en bespelers van de Schouwburg werken allemaal even hard naar de opening op 15 april toe. Iedereen maakt overuren om straks het publiek extra feestelijk te ontvangen. beetje is gedacht aan café Flo re in Parijs. De inrichting ech ter zal ook weer. niet helemaal als een Parijs café zijn. De manier waarop café Floor zal functioneren heeft wel een Parijs tintje. Zo kan men in het bijbehorende restaurant op donderdag, vrijdag en za terdag na de voorstelling in de schouwburg souperen, een vleugje sjiek dus. Het restaurant is-voorts dage lijks geopend voor lunch en diner. De open keuken geeft zicht op de bezigheden, geen geuren komen er vandaan, is aan Van der Have beloofd. In café Floor is steeds wat te be leven, zelfs voor de 'saaie avonden' maandag en dinsdag zijn af en toe Ideinschalige theatervoorstellingen ge pland. Op vrijdag- en zaterdagavond wordt het een latertje. Dan blijven de deuren liefst tot 03.00 uur open. Op zondag middag valt er regelmatig te genieten van een goed concert en ook zaterdagsmiddags is de bedrijvigheid groot in café Floor. Op het podium is dan de actualiteit van de voorbije week te zien in gedramati seerde vorm en op satirsiche wijze. De titel van dat po- gramma: 'Floorshow', onder redactie van ondermeer Wim de Jong van Het Vrije Volk en Nico Haasbroek van Radio Rijnmond. De eerste Floor show is op zateragmiddag 7 mei. Er wordt dan ingespeeld op de voorstelling op het grote podium. Dat is op dat moment het optreden van de Groupe Emile Dubois; met de choreo graaf wordt tijdens de Floor show dan een gesprek ge voerd. Op zomerse dagen ten slotte kan men zich koesteren in het zonnetje. Op het terras of in de tuin, want dat is ook inbegrepen in het multicultu rele centrum. Thie. Uit de sloppen van Rotterdam werkt hij zich omhoog tot succesvol zaken man. De Eerste Wereldoor log teistert Europa, maar Pol blijft vechten, desnoods alleen, zijn eigen strijd. POL is een gezongen voor stelling. De muziek is van Erik van der Wurff en Her man van Veen. Grote arties ten als Lex Goudsmit, Huub van der Lubbe (Pol), Marjol Flore en Ramses Shaffy de len het podium met vele an dere acteurs en zangers, waaronder tien kinderen van de speeltoneelschool van het Hofpleintheater. betekent dat alles ook veel zwaarder is. Meer oppervlakte betekent meer doek, meer doek betekent meer verf, dus een veelvoud van het oude ge wicht. Door dat grotere op pervlak is de hele constructie veel zwaarder. In 'Pol' weegt hei, decor van het Stadhuis bijvoorbeeld 600 kilo. Met het contragewicht erbij sta je dan 1200 kilo in beweging te krij gen. .Dat is een hele klus. Vooral met de repetities, als alles verschillende keren overnieuw moet, ben je 's avonds gebroken. Het is hier net een body-builderscursus. Je spieren zwellen per dag op." Een automatische trekken wand, computergestuurd, zat er niet in voor de Rotterdamse Schouwburg. Die voorziening had de hele constructie van het gebouw veel zwaarder ge maakt, en dat kost geld. In een schouwburg moeten alle in stallaties al zwaar uitgevoerd worden: de veiligheid staat voorop. „In de bouw moet iedereen een helm dragen, hier moeten de acteurs zonder problemen blootshoofds het toneel op kunnen. Dat bete kent dat er 10 tot 12 maal zo sterke constructies nodig zijn om alles op te hangen. Ook dat maakt de installatie omvang rijk", legt Dumas uit. Luchtkussentechniek In de zaal kunnen de stoelen op allerlei manieren ver plaatst en veranderd worden. Om de orkestbak te kunnen gebruiken, gaan er rijen stoe len door middel van luchtkus sentechniek de zaal ujt; om alles goed te kunnen blijven zien moeten de stoelen in de benedenzaal een halve slag gedraaid worden. „Die moe- De complete 'Ring' is voor het laatst in Nederland te zien ge weest in 1908, en voorlopig zal de operacyclus ook niet meer op het podium van de Rotter damse Schouwburg verschij nen. „We hebben deze pro duktie als eenmalige tour de force naar Nederland weten te halen met énorm veel steun van de deelstaat Hessen en van de gemeente Rotterdam. Anders was het nooit mogelijk geweest." De kaarten voor de 'Ring' dragen 20 procent bij in de werkelijke prijs, en kosten nog altijd 50 tot 70 gulden per plaats. „3000 overnachtingen moeten we regelen", voert Boon als voorbeeld van de enorme kosten aan. Nog meer muziektheater is te verwachten in juni, wanneer Multatuli's-Woutertje Pieterse als opera van Konrad Boeh- mer uitgevoerd wordt, met medewerking van het Rotter dams Philharmonisch Orkest. Concurrent Er zit muziek in het theater, zou je kunnen zeggen, vooral in de opening van de Rotter damse Schouwburg. Pol, Quartetto en Madchenlieder tonen dat aan. Krijn Boon sig naleert grote belangstelling voorde mengvorm van theater en muziek: „Er is van de kant van zangers, acteurs, compo nisten en theatermakers veel belangstelling voor muziek theater. Die mensen willen al lemaal iets doen met hun idee ën. Bij de Nederlandse Opera is daar niet genoeg plaats voor, daarom duikt het mu ziektheater nu overal elders op. We worden nog een ge duchte concurrent van het Amsterdams Muziektheater, de Stopera, maar bij ons is plaats voor alle andere vor men van theater, ook zonder muziek." ROTTERDAM De komst van de nieuwe schouwburg betekent niet alleen een to taal ander onderkomen voor het theatergebeuren. Voor het publiek verandert er veel meer dan dat. De kaartverkoop wordt gere geld vanuit de schouw burgwinkel op de begane grond, die dagelijks ge opend is vanaf 10.00 uur. Om 19.00 uur kan men daar nog terecht voor kaarten voor de avond voorstellingen. Óók op de begane grond ligt café Floor, dat evenens om tien uur de deuren opent, zelfs aan twee zijden: vanuit de schouwburg en aan het Schourburgplein. Beide gelegenheden zijn dus vrij toegankelijk voor iedereen en maken aldus deel uit ten dan wel eerst helemaal losgehaald worden", vertelt de toneelmeester. Als de tele- scopische tribunes, zoals ze ook in sporthallen in sport hallen gebruikt worden, op het toneel worden uitgescho ven, ontstaat er een soort are na. „Alle opstellingen zijn mogelijk. Fietsen Een probleem voor de aanvoer en afvoer van de theaterpro- dukties wordt de lift voor de vrachtwagens. „Niet de lift zelf, want dat went wel", denkt de toneelmeester.„We hebben het al een aantal keren meegemaakt dat mensen hun fiets niets vermoedend vast ketenen aan de lift. Die kan dan geen kant meer op, met als gevolg dat de transpor teurs tijden staan te wachten. En wachten is dodelijk, vooral midden in de nacht, als je graag naar huis wilt." van het culturele centrum, dat in en om de schouw burg moet ontstaan. De Schouwburgwinkel heeft de première al achter de rug. Toen op 19 maart de kassa er openging lagen de gegadigden al om 04.00 uur in slaapvak- ken voor de deur. Binnen een half uur waren de beschikbare kaarten voor de opera Pol op 15 april a.s. al uitverkocht. Het is nu al een komen en gaan in de winkel van mensen die informatie willen hebben over de voorstellingen. Voor theaterliefhebbers is het een Mekka. Het inkoopbeleid van Maria Heiden van boek handel Van Gennep staat ga rant voor een uiterst exclusie ve collectie boeken over alles wat met theater te maken heeft. Daarbij zijn schitterende kun stuitgaven, die volgens Nata- scha Janssen, publiteitsmede- 0 Ook 'nieuw' bij de Rotterdamse Schouwburg: publiciteitsmedewerkster Natascha Janssen, voormalig danseres én redaktiemedewerkster van De Havenloods werkster, moeilijk elders te krijgen zijn. Eén van haar ta ken is de inkoop vn de tijd schriften. Als voormalig danseres zeer geïnteresseerd in lectuur op dansgebied, koos ze daaruit het beste wat er te krijgen is. Ook het overige tijdschrifie- naanbod bevat veel fraais op cultureel gebied, waaronder buitenlandse bladen als Mu- sik und Theater, Notes en het Belgische Etcetera. Daarnaast kan men in de schouwburg winkel zomaar een dagblad of opninieblad kopen. De ver krijgbare posters hebben eveneens de kunst tot onder werp. In de nabije toekomst kan het assortiment in de winkel uit gebreid worden. Natascha denkt dan aan bijvoorbeeld de verkoop van panties met een enbleem voor de dames en voor de heren iets dergelijks in das of pochet. Dat sluit dan aan bij het open karakter van het schouwburgintereur: zien en gezien worden. Café Floor Het voorstellingsvermogen wordt zwaar op de proef ge steld bij het bekijken van de plaats waar café Floor moet komen. Uit de puinhoop is met geen mogelijkheid op te maken hoe het definitieve ge zicht gaat worden. „Dat kun je misschien op de laatste dag voor de opening nog niet zien", waarschuwt exploitant Daan van" der Have. Hij doet een poging: „Het wordt modern met klassieke elementen. Niet koel. Ge bruikte materialen zijn onder meer hout, glas en koper". De omschrijving theatraal is aardig gevonden, maar het blijft daarmee toch een ver rassing. De naam Fioor heeft te maken met de toneelvloer en ook een Zestig spelers staan op het toneel bij de openingsvoor stelling door het RO Theater in de Rotterdamse Schouw burg: de opera POL is groots opgezet. Leed en liefde, armoe en rijkdom, recht en onrecht: het zijn herkenbare, mense lijke emoties die over het voetlicht komen in POL. De voorstelling is gebaseerd op de boeken van de Rotter dammer Willem van Iepen- daal en op de geschiedenis van Rotterdam. Pol (Polletje Piekhaar, Lord Zeepsop) is de hoofdpersoon in deze voorstelling op teksten van Antoine Uitdehaag en Jos Krijn Boon: „Theater is niet zo exclusief.'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1988 | | pagina 19