Jazzfestival begint met
Monster in Oude Haven
Verstandelijk gehandicapten zetten
sterk bewegingstheater neer
iTnró k
mi
Heineken haalt giganten in huis
KUNST CULTUUR AMUSEMENT
Tachtig baritonsaxen
schallen over het water
DEZE WEEK
BUTERMEULEN
Geen beblindeerd buurthuis met drie spotjes
en krakende stoelen meer'
DEZEWEEK
RMEULES
HET ZUIDEN/DE HAVENLOODS - DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1988
36-580
Het Heineken Jazzfestival
beheerst van 11 tot 18 sep
tember de binnenstad van
Rotterdam. Grote jazzna-
men verschijnen op ver
schillende podia, er is live
muziek in de cafés en ook op
straat swingt het als een
trein.
De ruimte schiet tekort om
het totale programma te pu
bliceren, vandaar een kort
overzicht met de hoogtepun
ten uit het festival. Het vol
ledige programma is ver
krijgbaar bij de VW Rotter
dam aan de Coolsingel.
Zondag 11 september: Ope
ning met 80 baritonsaxen in
Oude Haven (16.30 uur, gra
tis), gevolgd door concerten
in de cafés. In Dizzy Charles
Mc. Pherson met het trio
Dick de Graaff (22.00 uur).
Maandag 12 september:
Curtis Clarke Quintet in
Thelonious (22.00 uur).
Dinsdag 13 september: Fapy
Lafertine Jo Jo Swing
band in de Harbour Jazz
club (21.00 uur), Rob van
Bavel Octet in Dizzy (22.00
uur).
Woensdag 14 september:
Marc Bogaerts Quartet in
Thelonious (22.00 uur).
Donderdag 15 september:
Junior Walker The All
Stars in Nighttown (21.00
uur),
Vrijdag 16 september: USA
Hip Hop Package in Night
town (21.00 uur), Jazzfilm
Round Midnight in Lumière
(24.00 uur), Kroegentocht in
80 Rotterdamse cafés,
streetparades op het Stad
huisplein en op Boulevard
Zuid.
zaterdag 17 september:
Jazznight in De Doelen met
o.a. Monty Alexander, Bob
Brookmeyer, Rob van Bavel,
Ornette Coleman, John Car
ter, Joe PAss, Arnett Bobb
en Junior Walker. Jazz
Night in de Harbour Jazz
club met o.a. Molly Foster,
Lillian Boutte en de Stable
Roof Jazzband, (20.15 uur),
kroegentocht in 80 cafés,
streetparades op Boulevard
Zuid en op het Stadhuis
plein.
Zondag 18 september: af
sluiting met gospelconcert:
The Inspirational Choir in
de Laurenskerk (15.00 uur).
In De Doelen en in het Rot
terdams Conservatorium
zijn er vanaf woensdag
workshops en masterclasses
van Bob Brookmeyer, Butch
Morris, Fred Fritch, Gerard
Ammerlaan, Joe Pass, John
Carter en Sly Patt. Voor
sommige workshops kan
men zich nog opgeven.
Te'efonische informatie is te
krijgen via de nummers 010-
4362129 en 010-4366080.
Charles McPherson
ROTTERDAM - „Tach
tig baritonsaxen, dat
klinkt goed, dat weet ik
zeker. Zo'n happening is
er nog nooit eerder ge
weest. Iedereen die er
aan meedoet is enthousi
ast, baritonsaxofonisten
uit de meest uiteenlo
pende muziekstijlen. Ik
had er wel honderd kun
nen krijgen. Dat er on
der de solisten zoveel
muzikale genres verte
genwoordigd zijn, is
uniek. Daar ben ik wel
trots op."
Hans Bosch, zelf enthousiast
baritonsaxofonist, heeft tach
tig muzikanten bereid gevon
den om voor de openingsma
nifestatie van het Heineken
Jazzfestival op 11 september
hun loodzware bariton- of
bassaxofoons naar de Oude
Haven in Rotterdam te zeulen,
om op de galerij boven thea
tercafé Plan C en vanaf een
ponton in de haven een nooit
eerder vertoond huzarenstuk-
Fotoalbum.
Superdik en héél groot.
Inhoud tOOblz. In diverse
kleuren metpoudrand.
Van 24*5
voor 12.95
zolang voorradig
je te leveren: Baritone Mad
ness Monster.
Om 16.30 uur breekt het Mon
ster in the Port of Rotterdam
los: drie stukken gespeeld
door een gigantisch orkest van
grote glimmende toeters. Een
haven vol baritongeluid. „Je
weet nooit hoe het klinkt, met
de akoustiek boven het water
en tussen de huizen, maar ik
hou wel van iets avontuur
lijks."
Hans Bosch schreef speciaal
voor de openingsmanifestatie
twee composities: 'Baritone
Madness Monster' en 'Rotter
dam'. Hij bewerkte bovendien
Ellingtons 'Things Ain't What
They Used To Be'.
Monster
De spectaculaire openingsma
nifestatie van het Heineken
Jazzfestival is een vergrote
uitvoering van een plaatpre
sentatie, vertelt Hans. „Toen
we met Baritone Madness (vijf
baritonsaxen en een ritmesec
tie, red.) een plaat gemaakt
hadden, hebben we vijftien
collega's uitgenodigd om met
ons te spelen op de presenta
tie. Dat pakte zo leuk uit, dat
men zoiets hier ook wilde."
Bosch noemde het gigantische
evenement naar zijn groep en
duidde de grootschaligheid
aan met de toevoeging 'Mon
ster in the Port of Rotterdam'.
Pas op de dag van de uitvoe
ring komen alle saxofonisten
en de drie man sterke ritme
sectie voor het eerst bij elkaar.
„Iedereen die meedoet, kan
goed muziek lezen," weet
Hans, „dus dat hoeft geen
probleem op te leveren. Ik heb
geprobeerd met zo weinig mo
gelijk middelen het juiste ef
fect te krijgen. De moeilijk
heid is dat de tien solisten en
de andere muzikanten vrij ver
van elkaar af staan. Ik sta er
tussenin, om de boel bij elkaar
te houden."
Hokje
Onder de solisten heeft Bosch
mensen als Fred Leeflang, Jel-
le Oortman Geerlings, Robert
Veen en Frits Katee weten te
strikken, blazers uit uiteenlo
pende muziekstijlen, die ge
woonlijk niet vaak met elkaar
op het podium te vinden zijn.
„Je wordt al zo gauw in een
hokje gestopt, waarin je dan
ook geacht wordt je hele leven
te blijven hangen. Ik hou niet
van een scheiding van genres.
Dat deze solisten bij elkaar
gebracht zijn, is heel bijzon
der."
Hans Bosch heeft in zijn mu
zikale loopbaan de meest uit
eenlopende genres beoefend.
„Je hebt goeie muziek in alle
stijlen," stelt hij kortweg, ge
vraagd naar een voorkeur. In
zijn groep Baritone Madness
spelen vijf baritonsaxofonis
ten met totaal verschillende
achtergrond. „Twee blazers
uit de experimentele jazz en
twee echte boppers. Ikzelf heb
in zoveel stijlen gespeeld, ik
heb van alles wat meegeno
men."
Rhythm bluesmuziek was
zijn eerste liefde, en dat lever
de een flinke strijd op in huis
elijke kring. De 'klassieke' fa
milie kon de muzikale smaak
van de 14-jarige Hans niet erg
waarderen. Hij speelde naast
saxofoon dan ook jarenlang
klarinet in een amateur-sym
fonieorkest. Tijdens zijn con
servatoriumopleiding stu
deerde Bosch zowel klassiek
als jazz. Hij houdt van afwis
seling. „Ik ben de meeste din
gen gauw zat. Na een aantal
jaren moet er weer iets nieuws
komen."
Relaxed
Iets nieuws is de groep Barito-
0 Hans Bosch bij de Oude Haven: Het klinkt goed, dat
ne Madness, waarvan het suc
ces Bosch zelf enigszins ver
baast. „Het loopt erg goed. Ik
heb me altijd erg aangetrok
ken gevoeld tot lage instru
menten. Een hoog instrument
krijgt al gauw iets maniak-
kaals. Ik houd van actie in
muziek, maar het moet wel
relaxed blijven. Een bariton
saxofoon heeft net zo'n karak
ter als de cello, kan ook ag-
gressief klinken, maar wordt
nooit opdringering. Het blijft
altijd mooi." Een onontgon
nen terrein, noemt Hans
Bosch de baritonsax.
„Baritonsaxofonisten worden
niet zo gauw vergeleken met
een grote solist als alt- of te
norspelers. Die krijgen al
gauw te horen: hij speelt als
Parker of Coltrane. Op bari
ton kan je onbevangener spe
len. Er is geen echte bariton
traditie. Een baritonsax is wel
een sax, maar heeft een heel
eigen karakter.'5
Maria Neele
Deze nieuwe UlT-pagina
verschijnt vanaf heden we
kelijks op deze plaats, te
genover de 'filmladder' en
de uit-agenda, in alle edi
ties van het Zuiden en De
Havenloods.
Lezers van onze kranten
vinden nu wekelijks al het
nieuws en de achtergrond»
informatie over kunst, cul
tuur en amusement in één
oogopslag op deze plaats.
Nieuw voor De Havenloods
en Het Zuiden is een weke
lijkse filmrubriek en een
servicekader met kort uit-
nieuws. Deze pagina staat
onder redactie van Maria
Neele en Els Neijts. Post
voor deze pagina kan men
richten aan Uit-redactie
Het Zuiden/De Haven
loods, Postbus 1980, 3000
BZ Rotterdam.
1 I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I 1 I I
1111111111111 n
ROTTERDAM Louise
Guardia tijgert van links
naar rechts over het to
neel. Ze lijkt aan het
eind van haar krachten;
een drenkeling die het
laatste stukje van de
walkant nog op moet,
maar eigenlijk niet meer
kan.
Als toeschouwer ver
wacht je elk moment dat
ze van uitputting haar
ledematen definitief zal
laten zakken. Om nooit
meer op te staan.
Zo ziet een korte scène uit
theaterproductie 'Met An
dere Woorden' er uit. De
acteurs en actrices (12) -
Polanski-thriller
rond koffer
De nieuwe film van Roman
Polanski, 'Frantic', gaat op
15 september in première,
waarschijnlijk in het Tha-
liather.
Frantic is een opwindende
thriller rond een mysterieuze
koffer. Harrisson Ford speelt
de Amerikaanse dokter Ri
chard Walker, die nietsver
moedend in een wirwar van
spannende gebeurtenissen
verzeild raakt, als de koffer
van zijn vrouw Sondra (Betty
Buckley) op het Parijse vlieg
veld blijkt te zijn verwisseld.
Ook Sondra verdwijnt spoor
loos, terwijl Walker onder de
douche staat. Hij schakelt on
middellijk de Parijse politie
en de Amerikaanse ambassa
de in, maar vindt daar geen
enkele medewerking.
Om een spoor te vinden, opent
Walker de verwisselde koffer,
maar de inhoud biedt weinig
houvast. Net nadat de koffer
naar het vliegveld is terugge
bracht klopt Michelle (Ema-
nuelle Seigner) aan, om haar
eigendom op te eisen. Samen
met haar begint Walker een
wanhopige jacht op de ont
voerders van zijn vrouw, die
hen door de demi-monde van
de Parijse nachtclubs brengt.
De eerste contactpersoon
blijkt te zijn vermoord. Son
dra heeft inmiddels een bood
schap achtergelaten bij het
hotel. Het vermoeden dat
Walker en zijn vrouw het
slachtoffer zijn geworden van
een onfrisse smokkelaffaire,
begint steeds vaste vormen
aan te nemen, hoewel zelfs
Michelle niet weet wat ze dan
het land heeft binnenge
bracht.
Ennio Morricone schreef de
muziek voor Frantic.
Polanksi zet de kijkers met
deze film keer op keer op het
verkeerde been, en weet de
spanning er tot het einde toe
in te houden.
Vanaf 15 september te zien in
de Rotterdamse bioscopen.
Harrison Ford in 'Frantic', met de geheimzinnige koffer.
allen verstandelijk gehan
dicapt - leven zich sterk ir
hun rol in dat het bijna
geen acteren meer is.
Er wordt nauwelijks gespro
ken. Dat blijkt ook overbodig.
Het bewegen van de spelers is
nadrukkelijk. In uiterste con
centratie zetten zij met hun
lijf een scala aan acties en
emoties neer.
Expressie van het gezicht
doen de rest. Muziek onder
steunt het geheel.
De try-out op 9 september in
Theater Zuidplein is de kroon
op een jaar hard werken.
Op 29 september vindt in het
zelfde theater de officiële pre
mière plaats waarna belang
stellenden stuk en acteurs
kunnen contracteren.
"Met Andere Woorden" laat
beeldend zien hoe we vandaag
de dag overspoeld worden met
informatie.
De voorstelling begint om
20.30 uur. Kaarten kunnen te
lefonisch besteld worden bij
het theater, tel. 010-4815844.
Alle spelers van het stuk be
zoeken een dagverblijf voor
verstandelijk gehandicapten.
Koert Dekker is in die setting
adjunct-hoofd activiteitenbe
geleider.
Hij coachte veel theaterpro
ducten die 'tussen de schuif
deuren bleven hangen'. Leuk,
"maar toch niet bevredigend
Kanvas rugzak.
In aiverse kleuren
Van 9.95
Voor 6.95
zolang voorradig
genoeg", vond Dekker wan
neer hij weer eens prachtige
beelden zag.
Kunst van verstandelijk ge
handicapten bleek - in al haar
facetten - meer en meer zeer
interessant om naar te kijken.
Ook de beeldende kunst.
Hij besloot actie te onderne
men. Geïnspireerd door initi
atieven met verstandelijk ge
handicapten in Belgie (Thea
tergroep Stap) en Frankrijk
(l'Oiseau Mouche) ontwikkel
de hij een plan tot professio
neel theater maken.
Geen hobbyclub
Koert Dekker: "Ik wilde thea
ter maken dat ook in een
daarvoor bedoelde ruimte -
een echt theater - gespeeld
zou worden. Niet in een half
geblindeerd buurthuis met
drie spotjes en krakende stoe
len".
Er werden workshops georga
niseerd op de diverse dagver
blijven. Na deze selectie ble
ven 12 acteurs en actrices over
die een professioneel theater
product zouden moeten kun
nen dragen.
Het is - op één deelnemer na -
diezelfde groep die aanstaan
de zaterdag in het Zuidplein
staat.
Vanaf oktober vorig jaar is ei-
druk gerepeteerd. Laura van
Dijke en Leon Groenenboom
voegen met speciaal voor de
productie geschreven muziek
een extra dimensie toe aan het
stuk.
Voor zowel het regisseren als
de muziek geldt dat deze za
ken er tijdens improvisaties
langzaam zijn ingeslopen. Eén
factor was van het begin tot
en met nu constant: de inzet
van de spelers.
Laura van Dijke: "Het was
werkelijk frappant om te zien
hoe gemotiveerd de mensen
waren om door te gaan. En,
hoe geconcentreerd ze kunnen
zijn.
Ook de mate waarin ze in
staat zijn gebleken op te ne
men en vast te houden, was
heel verrassend.
De mogelijkheden blijken veel
groter te zijn dan je vooraf zou
inschatten".
Koert Dekker wijdde zijn af
studeerscriptie van de kader
cursus Zwakzinnigenzorg aan
een fictief musisch activitei
tencentrum voor verstandelijk
gehandicapten.
Een centrum waar aan dans,
theater maken, muziek en
beeldende kunst zou worden
gedaan. Als dagvullende acti
viteiten en zo professioneel
mogelijk. Niet als veredelde
hobbyclub.
Deze fictie zou wel eens reali
teit kunnen worden.
Berdien Stenberg
Dekker: "De resultaten zijn
tot nu toe zo opvallend dat ze
een dergelijk idee volkomen
rechtvaardigen. Het moet mo
gelijk worden om mensen die
daar duidelijk talent voor
hebben een dagtaak te bezor
gen iri een theaterwerkplaats.
Daar zal dan meer bewegings-
les en ook muziektraining ge
geven moeten worden. Even
tueel kan ook assistentie ver
leend worden bij het maken
van kleding en decors.
Maar de opzet moet professio
neel zijn. Deze mensen hebben
daar de kwaliteiten voor"!
Hoewel alle spelers het stuk
en de repetities uiterst serieus
nemen, wordt er ook veel ge
lachen en is iedereen bijzon
der bij de medespelers betrok
ken. Een prettige sfeer dus.
Als Laura tussendoor wat op
haar fluit speelt, roept een van
de heren: "Ha, Berdien Sten-
berg"!
Laura trekt een gezicht. De
troep lacht. Iedereen weet dat
je Laura niet echt een plezier
doet door haar met iemand
anders te vergelijken.
De laatste scène van het stuk:
Louise en Els liggen met de
hoofden naar elkaar op de
grond, elleboog onder het
hoofd.
Met uitgestrekte arm en wijs
vinger trekken zij samen cir
kels op de grond. Naar zich
toe en van zich af.
Het ziet er - in alle eenvoud -
prachtig uit. Als toeschouwer
kun je niet anders dan die vin
gers volgen. Je blijft er naar
kijken.
De aandacht zo weten vast te
houden is knap. Professioneel
is het woord.
Els Neijts
In De Bunker, centrum voor ei
gentijdse muziek, speelt op zater
dag 10 september de groep Half
Japanese uit de. USA. De entree
bedraagt f 7,50, het concert begint
om 22.00 uur De Bunker is te
vinden aan de Boompjeskade 11
in Rotterdam.
De Oscar Benton Blues Band is
op 10 september te horen in het
Berenei aan de Doklaan 12 in Rot
terdam. De groep speelt vanaf
22.00 uur, de entree bedraagt f 5,-
Operetteliefhebbers kunnen op
zondag 11 september hun hart op
halen in De Doelen bij een concert
van Melanie Holliday, Peter Mi-
nich en Marco Bakker, begeleid
door het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest. Aanvang 20.15
uur, kaarten vanaf f 35,-.
Rick De Vito opent vandaag het
nieuwe Nighttown aan de West-
Kruiskade 26-28 in Rotterdam.
Het concert begint om 21.00 uur.
Zaal De Unie opent vandaag
het seizoen met een concert door
Rotterdamse solisten. Gecompo
neerde en geïmproviseerde mu
ziek wisselen elkaar af in een zeer
gevarieerd programma. Aanvang
21.00 uur, toegang vrij. Het adres
van De Unie is Mauritsweg 34 in
Rotterdam.
De eerste zang- en orgelavond
in de Grote of St. Laurenskerk
vindt plaats op zaterdag 10 sep
tember. Het koor 'Song of Praise'
onder leiding van Arie Pronk
zingt vanaf 20.00 uur, begeleid
door organist Aad van der Hoe
ven. Toegang gratis, vanaf 20.00
Café de B heeft op vrijdag 9
september Red Shoes op het podi
um, met bluesmuziek, en op zater
dag 10 september Gerry en the
.Guns, een rottepopband. De con
certen beginnen om 22.00 uur, de
entree is gratis en het adres van
café de B is Mauritsstraat 173.
De 'Kleine Zaal van de Rotter
damse Schouwburg heeft voor 14
en 15 september de voorstelling
'Heimelijk' op het programma
staan. Twee romanfiguren uit ver
schillende boeken worden bij el
kaar gebracht in deze voorstel
ling, waarin mensen op zoek naar
hun eigen identiteit. De voorstel
ling begint om 20.30 uur en kost
f 12,50.
De Stichting Papastratos speelt
van 13 tot en met 17 september
'Het Huwelijk' van Witold Gom-
browicz. Een reeks buitensporige
situaties, gedroomd door Hen
drik, ontaarden in een parodie,
een grappige tragedie en een mu
zikale komedie. Te zien in de ge
reformeerde kerk aan de Passerel-
straat 48 in Rotterdam, vanaf
20.30 uur. Toegang f 7,-. Regie:
Erik-Ward Geerlings.
Jeugdtheater Hofpleinproduk-
ties speelt op zondag 11 septem
ber de voorstelling Troll in het
theater Hofplein. Schoenendo-
zenschilder Leo gaat in het trol
lenrijk spannende avonturen te
gemoet. De voorstelling begint om
14.00 uur; kaarten kosten f 5,- en
f7,50.
0 Reinaert de Vos, het Middel
eeuwse fabelverhaal, heeft een
nieuw jasje gekregen van de
Stichting Bontempi. Deze versie
van de gebeurtenissen rond de
slimme vos is te zien in Zochers'
op zondag 11 september om 15.00
uur. Zochers' ligt in het park bij
de Euromast.
tentoonstelling
Galerie Westersingel 8 heeft
vier New Yorkse fotografen uitge
nodigd om een maand te expose
ren. De expositie is er een in het
kader van de Fotobiënnale en de
manifestatie Rotterdam '88. Fo»
to's van James Casebere, Anne
Doran, Ericka Beckmann en Sok-
hi Wagner zijn tot 10 oktober te
zien in de galerie.
'edere woensdag staat in mu
seum Boymans-Van Beuningen
een kwartier lang een kunstwerk
centraal in het kunstkwartier op
woensdag. Om 12.45 uur licht een
van de medewerkers van het mu
seum een bepaald schilderij,
beeldhouwwerk of voorwerp van
kunstnijverheid toe. Wat het pre
cies wordt, blijft elke week een
verrassing. De entree tot het mu
seum is op woensdag altijd gratis.
Stichting Kunst Complex
opent op 23 september een nieuwe
atelier ruimte aan de Keileweg
26-28. De Stichting verlaat de
ruimten aan de St. Jobshaven.
Constantin Jaxy uit Duitsland en
Peter Fend uit de Verenigde Sta
ten exposeren in de gastateliers
vanaf 23 september.
'Geld is zo gek nog niet' heet de
tentoonstelling in het belasting
museum Prof. dr. van der Poel aan
de Parklaan 14-16 in Rotterdam.
De geschiedenis van beeld en ver
haal op het bankbiljet is van 10
september tot en met 5 december
uitgebreid aan de orde in het mu-