Eenheid ver te zoeken in plein-ontwerpen 'Ik wil mensen gelukkig maken met mijn verhalen' FILMNIEUWS KUNST CULTUUR AMUSEMENT Martha Reeves nog volop in de running - Sophia krijgt boeken bij Leni Saris' negentigste HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 20 OKTOBER 1988 ROTTERDAM Wie haar bijna vergeten was of dacht dat 'ze het niet meer deed', zit er naast. Donderdag 27 okto ber staat ze in Nighttown: Martha Reeves, een van de ko ninginnen van de soul.' Mét Vandellas. Martha Reeves schreef ge schiedenis als het gaat om De troit Muziek. Als dochter van muzikale ouders zong ze al jong. Ook zoals gebruikelijk was in de kerk. Samen met haar broers imiteerde ze di verse grote namen. Martha begon haar carrière in de platenbusiness als secreta resse tot Berry Gordy belang stelling voor haar kreeg. Met 'I'll have to let him go' begon ze aan een grote reeks hits. Er waren diverse wisselingen in de samenstelling van the Van dellas. Martha als leading lady bleef en in 1966 trad zus Lois toe tot de formatie. Ze treedt nog steeds met Martha op als haar leven als maat schappelijk werkster dat ten minste toe laat. Voor Martha is de showbusi ness nog steeds haar leven. Ze reist en treedt op over de hele wereld en brengt onverander lijk hits als 'Jimmy Mack', 'Nowhere to run', 'Dancing in the streets' en 'Love is like a heat wave'. Martha Reeves and the Vamdellas: donderdag 2 town. Toegang f20.- lidmaatschap. Aanvang 2 msmm e door Körmeüngs geschetste transformatie van het Eendrachtsplein zal waarschijnlijk het eerst worden aangepakt. ROTTERDAM —Ver keersborden met neon licht in een decor van ge kleurd asfalt, een hoge toren met daarop een neonklok, een nieuw ge bouw waarin onafgebro ken films, worden ver toond, en een gat in de grond waaruit wit licht straalt. Dat is, grof ge schetst, hoe het Een drachtsplein in het cen trum van Rotterdam er naar alle waarschijnlij- heid in de nabije toe komst uit zal zien, Ten- minste, als dit opmerke lijke plan van architect John Kormelings ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. door Hans van der Velden Kormelings was met zijn plan één van de mededingers in een pleinontwerp-wedstrijd, die in het kader van de culturele manifestatie Rotterdam '88- de stad als podium was uitge- |T schreven. Binnen- en buiten- F landse architecten werd ge vraagd hun licht eens te laten schijnen over achtereenvol gens het Eendrachtsplein, het Bospolderplein en het Zuid plein. Een eerste eis voor het nieuwe ontwerp was dat het eigen ka rakter van het bewuste plein er goed door werd benadrukt. Men was van mening dat dit met de huidige indeling van de onderling zeer van elkaar verschillende pleinen niet het geval was. Eenheid was dus het parool. En naar nu is ge bleken, heeft het gros van de inzenders zich daar lelijk op verkeken. ROTTERDAM— „Al mijn boeken zitten in mijn hoofd, als iemand me iets voorlegt, weet ik precies uit welk boek het komt. Al leen de achternamen van sommige bijfiguren, daar zou ik langer over moeten nadenken." Leni Saris pre senteerde gisteren haar ne gentigste roman: 'Weerzien met Vincie', in het Sophia Kinderziekenhuis. De schrijfster en haar uitgever stelden ter gelegenheid van het jubileum 5000 gulden ter beschikking van de bi bliotheek van het kinder ziekenhuis. „Nederlands populairste da- mes- en meisjesromanauteur" noemt uitgever West-Fries land de succesvolle Rotter damse schrijfster. Bijna 6,5 miljoen exemplaren van haar romans hebben inmiddels hun weg naar een uiteenlopend le zerspubliek gevonden. De boeken zijn in de bibliotheken nauwelijks op de schappen te vinden, want ze worden voortdurend uitgeleend. „Mijn boeken worden echt niet alleen gelezen door jonge meisjes," weet Leni Saris, „Jong en oud leest mijn ro mans. Ik krijg ook vaak reac ties van mannen." Stapels post krijgt de Hille- gersbergse schrijfster, van be wonderaars en van lezers die troost bij haar zoeken. „Ze krijgen allemaal antwoord," verzekert Leni Saris. „De meeste brieven bewaar ik, ik De schrijfster Leni Saris en haar hondje Tessa. De negentig boeken staan op de bovenste plank v> boekenkast, (foto Dick Hogerwerf) heb dozen vol. Soms groeit het me wel eens boven het hoofd, maar meestal krijgen de men sen snel een brief terug." Door al die post weet ze dat er veel verzamelaars van haar boeken zijn. Sommigen hebben de hele serie in het bezit, inclu sief de allereerste boeken. Pas bij het vijfde boek kwam Leni bij haar huidige uitgever. Van Nelle Haar eerste boek was 'Licia zet door'. Ze schreef het boek stiekem, terwijl haar ouders dachten dat ze braaf huiswerk maakte. „Toen mijn vader ge alarmeerd werd door de te genvallende resultaten op school, ging hij op onderzoek uit. Toen kwam het manu script van 'Licia zet door' te voorschijn en viel ik door de mand." Haar volgende boek, waarvoor ze van Van Nelle, toen ook uitgever, 150 gulden kreeg, was 'Leontine'. „Nog steeds een bestseller," weet ze van 'Leontine', een boek dat ook tot haar eigen favorieten behoort. Leni Saris is niet getrouwd, heeft sinds 1971 geen baan 'erbij', en wijdt al haar aan dacht aan haar romans. „Ik ben niet eenzaam of ongeluk kig," benadrukt ze. „Gelukkig heb ik een heel fijne vrienden kring, waarop ik altijd een be roep kan doen. Ik hecht veel waarde aan mijn zelfstandig heid. De zorg voor een man en een gezin zou ik er niet bij kunnen hebben. Als ik schrijf, moet ik alleen zijn." Drugs Liefde is een belangrijk on derwerp voor Leni Saris. „Daar draait toch altijd alles om? Liedjes, boeken, noem maar op, het gaat over de lief de. Over drank, drugs en sex hoef ik niet zo nodig te schrij ven, ik ben tenslotte Yvonne Keuls niet. Iedereen moet schrijven naar zijn eigen ta lent en zijn eigen belangstel ling. Voor mij is het belangrijk dat ik de mensen gelukkig maak met mijn boeken." Toch zijn de romans anno 1988 anders dan de eerste pro- dukten van Leni Saris. „De mensen zeggen wel eens dat ze mijn boeken vroeger gezelli ger vonden. Dat klopt mis schien wel. Ik ben natuurlijk wel met mijn tijd meegegaan. De moeder van mijn hoofd persoon Vincie is gescheiden, en het huwelijk van Vincie zelf loopt ook niet gladjes. Ze is een zelfstandige vrouw die zelf haar leven wil bepalen. Maar ze is geen feministe, dat ben ik zelf ook niet." Geen confectie Leni Saris praat over haar ro manfiguren alsof ze echt be staan. „Dat doen ze voor mij ook. Vandaar dat er vaak ver- volgromans komen op de boe ken. Je wilt de levens van de mensen die in de boeken spe len, blijven volgen. Ze gaan soms echt een eigen leven lei den, en dan moet ik uitkijken dat het niet een hele andere kant opgaat met het verhaal dan ik oorspronkelijk had „Het is nooit confectiewerk, zoals bij die goedkope roman netjes. Ik doe degelijk onder zoek, voordat ik aan een ver haal begin. Alles moet klop pen. Meestal berust een gdot deel van het verhaal op waar gebeurde gebeurtenissen, en zijn de hoofdpersonen gemo delleerd naar echt bestaande mensen." Ontspanningsliteratuur heet het genre waaronder de boe ken van Leni Saris vallen. Ze is er zelf trots op, en neemt haar werk erg serieus. „Ik ben een perfectioniste, het is niet zo gemakkelijk een goed en spannend verhaal te schrij ven. Ik doe niet aan geld- schrijverij." Dieren Aan de muur van haar huis in Hillegersberg hangen foto's van zeegezichten, en originele omslagaquarellen van haar boeken, ook al met de zee als achtergrond. Leni Saris is dol op de zee, „maar alleen als het stormt en tekeer gaat, vooral aan de Engelse kust", houdt van reizen, „maar niet te lang", van muziek, soorten, maar vooral klas siek", van sieraden, „mijn grootvader was goudsmit en juwelier", van dieren, „vroe ger had ik twee Yorkshire ter riers en een kat, vorig jaar is het oudste hondje, Kirscha, overleden", en van boeken, „vooral reisverslagen en bio grafieën". Van kinderen houdt ze ook, vandaar haar gulle gebaar naar het Sophia Kinderzie kenhuis. „Het is een deel van de opbrengst van het nieuwe boek. De bibliotheek was hard aan vernieuwing toe. Ze krij gen uiteraard al mijn boeken, maar daarnaast kunnen ze vrijelijk kiezen uit het aanbod in kinderboeken. MARIA NEELE Kritiek Per plein gingen steeds twee ontwerpteams aan het werk. Voor het Bospolderplein wa ren dat de Belgen Robbrecht en Daem, alsmede de Span jaarden Bach en Mora. Kor melings (Nederland) en Can- tèfora (Spanje) gingen de étrijd ifiet elkaar aan voor het Eendrachtsplein, terwijl War- nau en Gudmunsson (Neder land) hetzelfde deden met Vi- aplana en Pinon (Spanje) voor het Zuidplein. Afgelopen vrijdag maakte wethouder Jan Laan (Stads ontwikkeling) in de drukbe zochte galerie Westersingel bekend welke plannen er vol gens de jury voor realisering geschikt waren. Al snel werd duidelijk dat het juryrapport hoofdzakelijk kritiek bevatte op de gepresenteerde ontwer pen. Een van de bezwaren van de jury (waarin zitting hadden R.Bakker (directeur stadsont wikkeling Rotterdam), M. Lampugnani (architect) en G.Bekaert (hoogleraar) was dat de plannen onvoldoende eenheid brachten in de plei nen. Verder had men ook op plannen afzonderlijk nog de nodige bezwaren. Het Belgische voorstel om het Bospolderplein in een reus achtig schaakbord om te tove ren, vond bij de jury weinig waardering. Man achtte het ontwerp van Robbrecht en Daem te monumentaal' en derhalve niet geschikt voor uitvoering. Het winnende concept van het Spaanse team Bach en Mora kan overigens niet ongewij zigd worden uitgevoerd. De jury was van mening dat het 'te overdagig' en 'zijn doel voorbij strevend' was. hiermee aantoonde vrij kri tisch naar de inzendingen te hebben gekeken. De Spanjaarden Viaplana en Pino mogen het Zuidplein dus een ander gezicht geven, al plaatst de jury ook bij hun ontwerp de nodige kantteke ningen. Het huidige ontwerp, zo zegt men, schept nog geen voldoende eenheid. Daardoor ontkomt ook dit duo er niet aan het plan nog eens grondig te herzien. De jury vond ech ter dat het plan -na wijziging- toch best uitvoeren waard zou kunnen zijn. Lichtschermen Mocht dat het geval zijn, dan worden in de middenberm en kele oplopende lichtschermen geplaatst, die niet alleen kunstobjecten zijn, maar te vens dienen als oriëntatiepunt voor automobilisten. Een gro te omega-vormige haag moet het Wevershoekveld bij het verkeersplein betrekken. Vooralsnog is het wachten op het herziene ontwerp van het spaanse duo, voor er tot een eventuele uitvoering kan'wor den overgegaan. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het Eendrachtsplein als eerste getransformeerd. Aan het ontwerp van Kormelings besteedde de jury immers de meeste lovende woorden. Vooral de wijze waarop hij sa menhang heeft bewerkstelligd in dit vrij complexe plein, door alle huidige bestrating te vervangen door functioneel gekleurd asfalt, sprak de jury erg aan. Hetzelfde geldt voor de licht bak in de grond, die duidelijk maakt dat het plein niet alleen boven, maar ook ónder de grond een ingewikkelde (me- tro)structuur heeft. Het plan van zijn mededinger Cantèfo- ra, die op het plein een opval lend tramhuis wilde plaatsen, zonk bij al deze lof in het niet. Spoorwegtracé Het is overigens nog niet te zeggen op welke termijn men met de uitvoering van het ont werp begint. De vraag is of daar op dit moment wel ge noeg geld voor is. Als de fi nancien toereikend zijn, be gint men volgend jaar al met de eerste werkzaamheden. Zij die de ontwerpen aan hun eigen oordeel willen onder werpen, kunnen terecht in Galerie Westersingel 8 op het gelijknamige adres (tot en met 13 november). Stedebouw- kundige ontwerpen staan ook centraal in Galerie Alles voor 12 24 Volt, Binnenrotte 102a. Daar kan men bekijken hoe enkele ontwerpers het 'lit teken' denken weg te werken, dat ontstaat nadat met het ge reedkomen van de spoortun nel het spoorwegtracé onder de grond is verdwenen. Deze plannen zijn niet i eersre plaats bedoeld om nabije toekomst uitgevoerd te worden. Zij dienen eerder om een discussie over dit interes sante stedebouwkundige pro bleem los te maken. Een dis cussie die op 2, 3 en 4 novem ber in De Lantaren gestalte moet krijgen. De Librisboekhandels presen teren in de komende maanden een reeks kunstboeken over schilders deze eeuw. De boeken die nog tot het einde van dit jaar extra onder de aandacht worden ge bracht, hebben als thema: 'Van Fauvisme tot en met Cobra'. In ieuwe jaar komen de Mate rieschilders tot en met de Jonge Amerikanen aan bod. Ter gele genheid van deze kunstboeken expositie bracht Meulenhoff een speciale catalogus op de markt die via de Libris boekwinkels de prijs van f 29.90 in zijn bezit kan krijgen. Het eerste exemplaar van het boek over de restauratie van het zeilend vrachtschip Annigje ran de uitgave mede moge lijk gemaakt werd door een subsi die van het ministerie van WVC wordt op woensdag 26 oktober in het Rotterdamse Maritiem Mu- n aan een vertegenwoordiger het genoemde ministerie aan geboden. De gebeurtenis vindt som 16.00 uur. In de winkel kost het boek f 29.90. Nog tot en met 29 oktober wordt het Eduard Flipse Con cours voor jonge pianisten gehou den dat toegankelijk is voor het publiek. Vandaag, 20 oktober, wordt in de Rotterdamse Doelen een halve finale gehouden, de fi nale grijpt plaats op zaterdag 29 oktober, eveneens in De Doelen om 19.30 uur. Drie finalisten, die werk van onder anderen Liszt, Mozart, Chopin en Beethoven ten gehore zullen brengen, strijden om de hoogste eer. De prijzen worden na afloop uitgereikt door de heer P. van Vollenhoven. Het Nederlands Blazersensem ble is op 25 oktober met een Praags programma, met onder meer een serenade van Dvorék en de blazers uit Mozart's Entfüh- rung aus dem Serail, te horen in de Rotterdamse Doelen. Het con cert begint om 20.15 uur. Het Mathilde Santing Ensem ble kan men beluisteren in Zoch- ner's aan de Baden Powellaan in Rotterdam op zaterdag 22 okto ber. De entreeprijs bedraagt f 10.- de uitvoering begint om 22.30 De dag erna begint in deze gele genheid om 12.00 uur het ontbijt- concert dat om 15.00 uur gevolgd wordt door een lezing door Koos van Zomeren getiteld 'Liefde in de literatuur'. De toegangsprijs bedraagt f 2.50. Het muziektheater Bouncing Bubblegum is op vrijdag 21 okto ber te beluisteren in theatercafé Plan C om 22.00 uur. Blues ge speeld door Blue Spirit kan men er de dag erna, eveneens om 22.00 uur, horen. Men vindt het theater café aan de Slepersvest in Rotter- In het Hofpleintheater in Rot terdam vindt op zaterdag 22 en zondag 23 oktober een volksdans- festival plaats waarin dansen uit de hele wereld voor het voetlicht gebracht worden. Op de genoem de dagen treden van 14.00 uur tot 20.00 uur 26 amateurdansgroepen op die alle zullen proberen om hun beste beentje voor te zetten, de deelnemers dingen namelijk mee naar een prijs die op zondag om 19.00 uur wordt uitgereikt. In de avond geven professionele groepen een voorstelling. Op zaterdag om 21.00 uur treedt Spanje's beroemdste flamenco- groep op, op zondag kan men ge nieten van het folkloristisch Danstheater met het programma: 'Van Zwarte Woud tot Zwarte Zee'. Het doek gaat op om 20.30 Kaarten zijn op de dag van de voorstelling verkrijgbaar aan de kassa van het theater. Voor het avondprogramma bedraagt de prijs f 10.-; voor het middagpro gramma f 2.50. Ileana Citaristi geeft op zater dag 22 oktober een solo-voorstel ling in theater De Evenaar aan de Willemskade 25 in Rotterdam die begint om 20.15 uur. De van oor sprong Italiaanse danseres zal ty perende dansen uit India voor het I voetlicht brengen. De Stijl In het plan zijn veel elementen van De Stijl verwerkt, een kunstbeweging die in de jaren '20 opgang maakte en streefde naar een 'beeldende architec tuur', met als belangrijkste exponenten Piet Mondriaan en Theo van Doesburg. Een van Van Doesburgs werken vormde zelfs de basis voor het Spaanse plan. Het duo krijgt nu dus een tweede kans, om dat de jury meent dat het plan-weliswaar na herzie- ning-toch voor een eventuele uitvoering in aanmerking komt. Kritiek was er ook voor het ontwerp van Hans Harnau en Sigur Gudmunsson voor het Zuidplein. Door middel van het plaatsen van een enorme sculptuur op het Wevershoek- terrein, richten zij de aan dacht teveel op een weinig flatterend deel van het plein. Bovendien werd het plein geen samenhangend geheel; elk stuk werd afzonderlijk be nadrukt, aldus de iurv. die 1 1 1 1 1 I I I I I I I I I 1 1 1 Eastwood verfilmt jazzlegende Het tragische leven vande grote jazz-vernieuwer Charlie Parker is (niet voor de eerste keer overigens) op het cellu loid vastgelegd. Ditmaal heeft jazzliefhebbr Clint Eastwood als regisseur het verhaal van Charlie 'Yardbird' Parker vormgegeven in de film 'Bird'. Dramatische momenten ge noeg in het leven van de op jonge leeftijd gestorven jazz legende. Drugs, drank en vrouwen en een voortdurend gevecht om erkenning van zijn revolutionaire muziek ken merken de lotgevallen van de zwarte muzikant. Parker is, na een onmatig le ven, op zijn 34ste gestorven. Hij gebruikte alle soorten drugs, at teveel, dronk onma tig en overleed uiteindelijk aan de gevolgen van hart- en leverziekte en een longonste- king. De arts die zijn doods- rapport moest opstellen, schatte hem op ongeveer 65 jaar. Parker verbijsterde zijn tijd genoten met zijn manier van Forest Whitaker als Charlie 'Bird' Parker. track is het originele Parker geluid te horen, begeleid door een nieuwe ritmesectie. Monty Alexander, Jon Faddis en Ron Carter zijn enkele van de gro te namen die de soundtrack opnieuw inspeelden. Chan Parker, de weduwe van improviseren, hij opende nieuwe wegen voor de jazz en is nog steeds het symbool voor een volledige ommekeer in de jazz: de be bop. Acteur Forest Whitaker, die voor zijn prestatie werd be kroond op het festival van Cannes, leerde voor 'Bird' saxofoon spelen. Het moest er allemaal levensecht uitzien, maar het geluid komt van Parker zelf. Technische ingre pen maakten het mogelijk de saxofoon van Parker te isole ren uit oude opnamen. Op de eveneens bekroonde sound- Charlie, verschafte een groot deel van de informatie waarop het scenario is gebaseerd. De moeizame raltie van 'Bird' en Chan is een van de belangrijk ste pijlers waarop de film rust. 'Bird' is te zien in de bioscoop vanaf begin november.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1988 | | pagina 13