'Ik loop met mijn verstand achter mijn werk aan Jeugdtheater Hofplein brengt zeventiende eeuw terug pnna MM Humor en romantiek bij Scapino Ballet VOC kocht kinderen voor een stuiver Phil Collins als treinrover Katendrechter exposeert in Boymans KUNST CULTUUR AMUSEMENT W2 Trafasi omlijst twee tentoonstellingen KA Buitenlandse kunst buiten Nederland gezongen, (foto's Fons Evers) ROTTERDAM De ze ventiende eeuw. De Ver enigde Oostindische Compagnie (VOC) vaart op landen als Indonesië, Afrika, Japan, Inda en Australië. Sommige mensen 'boeren' goed, zijn schatrijk. Maar het gewone volk is straat arm. De kapiteins van de VOC-schepen kochten dan ook voor één stuiver kinderen op om op hun schepen te werken. Ze stierven als ratten. Van een bemanning kwam gemiddeld maar zo'n 50% terug. De meisjes hadden het in die dagen nog slechter dan jon gens. Om die reden en om de geweldige samenwerking die met het Maritiem Museum mogelijk bleek, koos Louis Lemaire dit onderwerp voor de inmiddels traditionele kerstproductie van Kinder theater Hofplein. Het gegeven heeft hem tevens geinspireerd tot het schrijven van een trilogie over Rotter damse kinderen door de tijden heen, waar hij ook druk mee bezig is. Louis Lemaire regi- seert het stuk in uitstekende samenwerking met Theo Ham. „Het is een heel avontuurlijk, romantisch, eng èn komisch verhaal", weet Louis te vertel len. „Het is geschikt -om naar te kijken- voor kinderen vanaf 5 jaar maar zeker ook nadruk- Na zijn gastoptreden in de Amerikaanse tv-serie 'Miami Vice' debuteert popster Phil Collins als acteur in de film 'Buster'. 'Buster' is het verhaal van de man achter de Grote Trein- roof, die jarenlang onvind baar bleef voor de Engelse po litie en justitie, ondanks een ongekende klopjacht. Liefde en heimwee dreven hem uit eindelijk terug naar zijn va derland, waar hem een straf van 15 jaar gevangenis stond te wachten. Buster Edwards is een 'kleine' crimineel, die met veel mazzel en een slim plan samen met een aantal collega's een post trein berooft. Nog nooit in de Engelse geschiedenis is er zo veel geld buitgemaakt bij een overval. De treinroof uit 1963 draagt de historische naam 'The Great Train Robbery'. Buster duikt onder, terwijl het net van Scotland Yard zich om hem heen sluit. Op het laatste nippertje ontkomt hij een arrestatie door een vlucht naar Mexico, samen met zijn Fhü CoUins als Buster. vrouw en dochter. Geld ge noeg, zon, zee en strand, wat ontbreekt er aan zijn geluk? Busters vrouw June (Julie Walters) heeft echter last van heimwee, en als het dochtertje ernstig ziek wordt, gaat ze te rug naar Engeland. De liefde voor June is bij Buster sterker dan zijn angst voor arrestatie, en hij reist haar dan ook ach terna, een zekere gevangen schap tegemoet. 'Buster' is, hoewel op waar gebeurde feiten, documentaire. Regisseur Da vid Green heeft zijn verbeel dingskracht gebruikt om een aantrekkelijk filmverhaal te maken. De film zorgde voor heel wat opschudding in de Engelse pers en bij een aantal conser vatieve parlementsleden. 'Buster' zou een brutale over val op een onaanvaardbare manier romatiseren, volgens deze critici. Toch is de film inmidels een groot succes in Londen. Vanaf 10 november is Phil Collins ook in de Nederlands bioscopen te zien. kelijk voor jongeren van 10 tot en met 14. Die leeftijdsgroep speelt het stuk ook. Daarom heen zijn enkele beroepsac teurs gezet". Meisje loos Tussen de bemanning van een VOC-schip heeft zich een meisje verschanst. Verkleed als jongen. Voor haar is deze gevaarlijke stap de enige ma nier om te overleven. De titel van het stuk is dan ook 'Meisje Loos'. Louis heeft het verhaal eerst aan de toneelspelende kinde ren voorgelezen. Tafereel voor tafereel. Ze waren er adem loos van. Louis: „Het verhaal is ook prachtig maar te inge wikkeld om helemaal te ver tellen. Bovendien moet het een verrassing blijven. Wat il wel wil verklappen is dat er heel veel in gebeurt. Er komen degengevechten ir voor en acrobatiek, -daar krij gen de spelers ook les in- en er wordt veel in gevochten, ge zongen en gedanst. De orkest leden zitten tussen de spelers in. Ditmaal is de muziek nu eens niet apart neergezet". Het verhaal is in feite het 17e- eeuwse leven in een notendop. Er zit 'de grote liefde' in en er gaat iemand in dood. Daar naast is het heel sterk een stuk over mannen en vrouwen én jongens en meisjes. En zoals vaak in stukken van Jeugd theater Hofplein winnen de kinderen het van de volwasse nen. ☆ouis Lemaire: „Zoals toen geleefd werd is voor kinderen uit deze tijd niet voor te stel len. De mensen hadden ook volkomen andere ideeën dan wij nu. Men dacht dat je van wassen allerlei ziektes kon krijgen. Ook het schoonmaken van dingen was er daarom niet bij. Alles was onvoorstel baar vies en iedereen stonk verschrikkelijk. Het eten was eenzijdig -er was ook niet veel- als je geluk had kreeg je zuurkool of griesmeel. Maar meestal waren het erwten of bonen, in vet gekookt". Door de ellendige levensom standigheden waren er ook veel weeskinderen, waarvan maar een klein deel door de weeshuizen van de kerk wer den opgenomen.Er was wel duidelijkheid. Je kon goed aan iemand zien of hij arm of rijk HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 3 NOVEMBER 1988 ROTTERDAM Opvallend tus sen alle muziekgezelschappen in de serie Zondagochtendconcerten staat aanstaande zondag de bal letvoorstelling van het Scapino- ballet. Het sinds kort Rotterdams gezelschap neemt een bijzondere positie in: op 6 november beleeft de dans zijn première op het Zon dagochtendpodium van De Doe len. Toegankelijk en gevarieerd, zo kan het dansrepertoire van het Scapinoballet het beste omschre ven worden. Zowel romantische balletten als moderne dans staan bij het gezelschap van artistiek leider Nils Christe op het pro gramma. De dansers van Scapino zijn van oudsher vermaard om het vertellen van verhalen in be weging, en dat zijn ze niet ver leerd. Scapino danst op zondag 6 no vember balletten van twee chore ografen, Nils Christe en van Ed Wubbe. Ed Wubbe liet zich voor zijn ballet 'Bagatellen' inspireren door de muzikale reconstructies van de 12e en 13e-eeuwse Carmi- na Burana, liederen afkomstig uit verschillende Europese en Aziati sche landen, opnieuw op muziek gezet door René Clemenic. Bartdks muziek, die geworteld is ROTTERDAM Net als je in de ene zaal van mu seum Boymans-Van Beuningen denkt: 'dus zo schildert Dolf Hen- kes', kom je in de vol gende zaal totaal ander werk van de Rotterdam se schilder tegen. Uit bundige kleuren in het ene schilderij, grote kleurvlakken en con trasten staan tegenover geleidelijke overgangen in ander werk, sober kleurgebruik en ingeto gen sfeer. Maar hoe verschillend zijn werk ook is, Dolf Henkes schildert zoals hij is: zeker van zijn zaak, eenvoudig en direct. Hij is een eenling, niet onder te brengen in een hokje. Als autodidact heeft Henkes zich nooit gebonden gevoeld aan academische principes en regels. „Het ligt eraan hoe mijn gesteldheid is," legt Dolf Henkes uit. „Ik heb geen vaste stijl." De overzichtstentoonstelling in museum Boymans-Van Beuningen is de tweede in een reeks met werk van een Rot terdamse kunstenaar. De ex positie omvat 45 schilderijen uit de periode 1930 tot 1988 en is nog te zien tot 18 december. De meest geliefde onderwer pen van Dolf Henkes zijn erin vertegenwoordigd: portret ten, stillevens met bloemen, die eruit zien alsof ze óp het doek liggen, stadsgezichten, impressies van de haven, rei sindrukken en religieuze kunst, en zelfs een studie voor de wandschildering die hij in 1950 maakte voor Rotterdam Ahoy'. Erkenning Met portretten en religieuze kunst is Dolf Henkes ooit be gonnen. „Mijn schilderijen hingen, in 1929, in tehuis voor zeelieden in Katendrecht. Een Engelse journalist van de Ca tholic Times zag er wel wat in. en zo kwam mijn werk terecht in een tentoonstelling voor re ligieuze kunst in Londen", vertelt hij. Die eerste exposi tie was het begin van een lan ge carrière. De overzichtsten toonstelling die nu in Boy mans is te zien, vormt een be kroning op zijn werk. „Ik vind het een eer om in Boymans te mogen exposeren, en tegelijkertijd is het ook een erkenning. Er zijn veel schil ders die hetzelfde gedaan heb ben als ik, maar die nooit in „Zo werkt een Chinese schil der ook: door uren en uren te kijken naar een boom of een landschap." Portretten ont staan bij Dolf Henkes vaak pas nadat hij zijn onderwerp lange tijd heeft geobserveerd. Het portet van zijn moeder, ook te zien in museum Boy mans, is zo ontstaan, maar ook een portret van een baby, dat nog op zijn atelier staat. „Dat is een kindje van mensen die ik in Curagao heb ont moet. Ik heb tijden naar dat kindje zitten kijken, en hier thuis heb ik het schilderij uit gewerkt." Reisimpressies krabbelde Henkes in een boekje, in zijn atelier -tot voor kort aan het Haringvliet, nu op de bovenverdieping van zijn woning in Katendrecht- maakte hij uit zijn herinne ring de schilderijen en teke ningen. Curasao het kijken naar de landver- ook al zijn manier van wer- huizers, de Polen, Tsjechen en ken. „Ik schilder veel uit mijn Russen die op doortocht naar herinnering", licht Dolf Hen- Landverhuizers Amerika Rotterdam aande- kes toe. „Al schilderend ont- den. Hij laat een tekening uit dek ik pas wat ik aan het ma- die tijd zien: een jonge emi- ken ben. Veel dingen ontstaan Op Katendrecht begon zijn loopbaan als beeldend kuns tenaar, om precies te zijn bij het hotel van de Holland- Amerikalijn. Daar bracht de jonge Dolf veel tijd door met onbewust, ik loop eigenlijk met mijn verstand achter mijn werk aan. Pas achteraf kan ik analyseren wat er eigenlijk op het 'doek staat." Reizen heeft een groot deel van het leven van Dolf Henkes uitgemaakt. Hij zag veel van de wereld, eerst als machinist op een vrachtschip, later als kunstenaar. Voor een wand schildering in een ziekenhuis op Curagao reisde hij in 1947 naar het Caribisch gebied. Veel schilderijen op de over zichtstentoonstelling zijn ge maakt in de periode dat hij daar verbleef. 'Jazzmuziek' heet een van de doeken, uit bundig van kleur en lijn, vol ritme en saamhorigheid. Zijn religieuze kunst heeft een heel andere sfeer, verstild en in zichzelf gekeerd. „Ik denk ook religieus, ik ga nog steeds naar de kerk. Dat is mijn ka tholieke opvoeding hè, dat blijft bij je." Boodschappen Angstaanjagend zijn de schil derijen over de verwoesting van de Rotterdamse haven. Verwrongen staalconstruc ties, veel zwart en rood laten het ontluisterde stadsbeeld van na het bombardement zien. „De oorlog was een lasti ge tijd. Je moest de boel hier draaiende zien te houden, met mijn familie en met de mensen in de buurt. Voor onderdui kers heb ik ook gezorgd, maar dat hebben meer mensen ge daan. Dolf Henkes woont nog steeds op Katendrecht, waar hij ook geboren is. Met zijn broer Jan en zijn zuster Marie, vroeger ook met zijn moeder. „We zijn altijd bij elkaar gebleven, we hebben elkaar altijd gesteund. Vroeger zorgden Jan en Marie overal voor, zodat ik kon schilderen." Hij schildert nu niet meer elke dag. Dat heeft een vanzelfsprekende reden: „Jan en Marie kunnen niet meer zo goed uit de voeten, dus zorg ik nu voor de bood schappen. Heel gewoon, heel burgerlijk. Maar dat is niets bijzonders, dat moet iedereen toch doen?" Maria Neele Om een hechte groep te wor den wordt er bij iedere pro ductie wel een soort uitstapje georganiseerd. Dat blijkt een stevige band te geven. Voor deze productie bleef men een nacht met iedereen in het theater slapen. En geheel in de stijl van het stuk werd er met lepels uit grote schalen zuur- kook met worst gespit. Als avondeten! Martine Bijl brengt haar solo programma op woensdag 9 tot en met zaterdag 12 november in het Theater Zuidplein. Aanvane 20.15 uur. Wegens overweldigend succes zijn er twee extra voorstellingen ingelast van De Fantast met John Kraaykamp en Donald Jo nes. Op vrijdag 4 en zaterdag 5 november, in Theater Zuid plein. in de volksmuziek van de Balkan, diende als uitgangspunt voor 'Strings' van Nils Christe, een pas-de-deux waarin conflict en harmonie elkaar afwisselen. Humor is te vinden in Pub, even eens van Christe, een ballet vol bewegingsgrappen. Zes elegant geklede jongeren zoeken aflei ding en vertier in een modieus café annex danssalon. De muziek is van Martinü. Zoals gebruikelijk kost een kaart je f 12,50, in de voorverkoop bij Het Zuiden en De Havenloods f 11. De foyer van De Doelen is om 10.15 uur open. De voorstel ling begint om 11 uur. was. En ook mannen en vrou wen leken van geen kanten op elkaar. Je als man in vrou wenkleren steken was dan ook een misdrijf. Het meisje in het verhaal was dus zeer moedig om zoiets riskants te onderne men. Louis Lemaire: „Ik vind het leuk om dat aan meiden van ROTTERDAM Met de ten toonstelling "kunst uit een andere wereld" wil het Mu seum voor Volkenkunde de in druk wegnemen dat het in niet-westerse landen uitslui tend gaat om traditionele cul tuuruitingen. Juist daar is veel beweging in kunstuitin gen. van negen buitenlandse kuns tenaars die in Nederland wo nen onder de aandacht bren gen. Opening van beide tentoon stellingen is op donderdag 3 november, respectievelijk om 17.00 en 20.00 uur. Na het of ficiële gedeelte is er Afrikaan se disco en zal de Surinaamse band Trafassi het feestgedruis extra muzikaal ondersteunen. die zelfde leeftijd te laten zien", Topsporter Het hele stuk is een aaneen schakeling van Jan Steenach tige scenes. „Het vinden van de juiste kleding is een hele zoekerij geweest", weet Le maire. „We hebben het hele Maritiem moeten uitkammen en op allerlei markten is naar oude stoffen gezocht voor de 80 kostuums die uiteindelijk gemaakt moeten zijn". De kinderen van de Speelto- neelschool maken heel wat mee. Hun begeleiding is dan ook zeer intensief. „Hier kun je echt leren toneelspelen", zegt Lemaire, „zonder als kind behandeld te worden. Het betekent soms wel afzien. Er wordt dezelfde discipline van je verwacht als van een topsporter. Voor dit stuk moe ten kinderen bijvoorbeeld eerst naar dans- en schermles en daarna nog eens 5 uur re peteren. Maar ze leren ook hoe je met mensen omgaat. Jalou- zie onder elkaar komt niet voor. Ze gunnen elkaar best een grote rol. Wonderlijk hé?" Performance-artieste Moniek Toebosch spreekt in de serie le zingen over hedendaagse kunst van de Stichting Open Ateliers over haar eigen kunstuitingen. Dinsdag 8 november in het Bi bliotheektheater aan de Hoog straat in Rotterdam. Toegang f7,50. Jeugdschrijver Evert Hart man is te gast op het literair Kindercafé in Jeugdtheater Hofplein, op zondag 6 november om 15.30 uur. Hij leest voor uit zijn werk, vertelt erover en sig neert zijn boeken. De toegang is gratis. Moeilijkheden met vertalen van poëzie is het onderwerp van twee avonden in de kleine zaal van De Schouwburg in Rotter dam, op 9 en 10 november. Aan- vanbg 20.30 uur. Drie lezingen onder de titel 'rotterdam, straks onder de Maas' handelend over de ge schiedenis van de spoorlijn door Rotterdam. De lezingen vinden plaats op 9, 16 en 23 november in Zaal De Unie aan de Maurits- weg in Rotterdam. Aanvang 21.00 uur, toegang f 5,-. De Newyorker Elliot Sharp, avant-garde multi-instrumen- talist, speelt op zondag 6 no vember met zijn groep Carbon in De Bunker aan de Boompjes kade 11 in Rotterdam. Aanvang 22 uur, entree f 7,50. De 'soprano absurdo' Astrud van helden brengt in café Floor op 4 en 5 november haar zeer gevarieerde nieuwe liederen- programma. Floor is te vinden bij de Rotterdamse Schouw burg. Aanvang 23.30 uur. Toe gang gratis. In muziekcafé Het Berenei brengt op zaterdag 5 november de groep Soilent Green en op zondag 6 november Psychotic Youth met als support act 'Jam- rax'. Op zaterdag begint het concert, om 22.30 uur, en een kaart kost f 5,-, op zondag kost het f 7,50 en het begint om 21.30 Groep 20 speelt op donderdag 10 november een programma met hedendaagse gecomponeer de muziek in Zaal de Unie. Het programma staat onder leiding van hoboïst Thomas Under- mühle. Groep 20 bestaat uit jon ge Rotterdamse musici en brengt werken als Octandre van Varèse en Serenade van Mil- haud. Aanvang 21.00 uur, toe gang f 5,-. Treinreizigers kunnen op dinsdag 8 november een piano concert bijwonen in de hal van het Rotterdamse Centraal Sta tion. Op vier vleugels spelen pi anisten een compositie van Si meon ten Holt, die bij elkaar 4V4 uur zal duren. Het concert be gint om 22.00 uur. De nacht trein brengt de concertbezoe kers weer naar huis. Er bestaat de mogelijkheid een hapje en een drankje te consumeren. Het concert vindt plaats in het ka der van het 75-jarig jubileum van de Erasmusuniversiteit. Joop Doderer als butlet is te zien in 'Een fijn span', eer klucht vol krankzinnige situa ties, die te zien is in het Luxor Theater van 8 tot en met 19 november. Aanvang 20.15 uur. Cees Brandt speelt op zondag 6 november Wielie Wiebbel 2 in Jeugdtjeater Hofplein, voor kin deren van 3 tot 6 jaar. Aanvang 14.00 uur. Het nieuwe stuk van het RO Theater heet 'Een zaak van de familie'. Het blijspel van Alan Ayckboume is te zien van 8 tot en met 12 en van 18 tot en met 20 november in de Rotterdamse Schouwburg. Aanvang 20.15 uur, zondag 20 november 14.30

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1988 | | pagina 11