A Festival met eigenzinnige Newyorkse kunstenaars jj| f/ Verjongd NBE maakt reis langs wereldsteden Kerstsfeer met gospelmuziek Meisje Loos in theater en museum KUNST CULTUUR AMUSEMENT a J HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 15 DECEMBER 1988 50-580 ROTTERDAM De kerst sfeer is aanstaande zondag, 18 januari, volop aanwezig in De Doelen. De bezoekers van het laatste zondagoch tendconcert in de najaars serie kunnen dan genieten van gospels en spirituals, uitgevoerd door de groep Relite en het Jaffo Gate Quartet. Relite is een vijftien man- /vrouw sterke zanggroep, swingend begeleid door gi taar, slagwerk, bas en key boards. Hun warme en per soonlijke versie van tradi tionele en nieuwe pop-gos- pelsongs zorgen voor een optreden waar de vonken van af spetteren. De uit bundige groep heeft al vaak op radio en televisie opgetreden, en voelt zich overal thuis: in kerken, in tehuizen, in de open lucht, maar ook op grote podia zoals dat van De Doelen. Het Jaffo Gate Quartet, dat zich laat inspireren door het beroemde Golden Gate Quartet, probeert het war me geluid van deze ver maarde close-harmony- groep voort te laten leven. Hun swingende spirituals bevatten teksten die wat te zeggen hebben, en spreken mensen van alle leeftijden en gezindten aan. Drie van de vier zangers van het Jaffo Gate Quartet komen uit Suriname, de vierde man is afkomstig uit Java. Swingende muziek met een religieuze inslag past in de sfeer van Kerstmis. Ook presentator Gerard Cox en pianist Bert Nicodem zul len dit 'kerstconcert' pas send inleiden. Om 10.15 uur zijn de foyer en de gro te zaal van De Doelen open, om 11 uur begint het concert. Kaarten voor dit concert kosten 12,50, in Het Jaffo Gate Quartet. de voorverkoop bij de kan- Spaarbank en De Haven toren van de Verenigde loods en Het Zuiden 11 Spannende, griezelige en leu ke winterverhalen worden op zondag 18 december voorgele zen in het Schielandshuis. Na het luisteren naar de verhalen zijn er nog meer dingen te bele ven in het museum, in de ten toonstelling 'Van wintervorst tot schaatskoning'. Schaatsen in alle soorten en maten geven een overzicht van de ontwikkeling van de ijspret. Voor kinderen tot en met 12 jaar is er een kleur- wedstrijd. Het Schielandshuis is te vinden op de Korte Hoog straat 31 in Rotterdam. Ieder heel uur vanaf 12.00 uur begint het voorlezen. De Nederlandse poëzie van de jaren '80 is de titel van een le zing door Wiel Kusters in Zaal. de Unie op dinsdag 20 decem ber. Wiel Kusters is zowel dich ter als criticus. Hij promoveerde op een proefschrift over de dichter Gerrit Kouwenaar. De lezing begint om 21.00 uur, de toegangsprijs is f 5,-. Theater de Evenaar staat op zondag 18 december in het te ken van Indonesië. Om 14.00 uur spreekt Helena Spanjaard over de moderne Indonesische schilder Affandi. De dag wordt muzikaal afgesloten met een Balinees gamelanconcert in het gendèr-duo Irama om 20.15 uur. Theater De Evenaar is gevestigd in het Museum voor Volkenkun de. -gii Het wereldberoemde John's College Choir geeft op vrijdag 23 december een kerst concert in de Rotterdamse Lau- renskerk. Het concert wordt toepasselijk besloten met t vijftal Christmas Car jls. De jongens beginnen hun concert im 20.00 uur. De toegangsprijs s f 17,50 (CJP/Pas 65 f 15.-). In The Shooting Party ver schillen drie zangers/acteurs op hoog niveau met elkaar van me ning. Te zien en te horen in café Floor op 16 en 17 december' vanaf 23.30 uur. Politieharmonievereniging 'Hermandad' geeft op donder dag 22 december een concert in de Rotterdamse Laurenskerk. Ook het Rozenburgs manne koor verleent medewerking a: deze muziekavond in de kerst sfeer. Het concert begint on 20.00 uur, de toegangsprijs i f 10.-. Ivan Rebroff en het Ulfts Ko- zakkenkoor zingen op donder-: dag 15 december in de Laurens kerk in Rotterdam, met veel muziek in kerstsferen. Aanvang 20.15 uur, prijzen tussen f 10.- en f 35.-. SCAR organiseert een concert' met Rockabillygroepen, dat op 18 december in Nighttown plaatsvindt. Vier groepen, twee' uit Engeland, twee uit Neder land, spelen vanaf 20.00 uur in; Nighttown aan de West-Kruis kade. O Kaatje met de lange tenen zit opgesloten in een hoedendoos, en als de ogen van een drakin op haar vallen, ziet ze sterretjes. Poppentheater Damiët van F sum speelt het verhaal van Kaatje voor kinderen vanaf 4 jaarop 18 december vanaf 14.00 uur in het Jeugdtheater Hofplein. Het Schommelpaard v; mpagnie van de XXste Eeuw een 'droomspel' van Hugo Claus, dat op woensdag 21 e donderdag 22 december te zie is in Theater Zuidplein. Twee heren die verdwalen in een se huis, een schommelpaard, e terroristische aanslag, een won derlijke dame en een masochis tische autohandelaar: het i: zien vanaf 20.15 uur in de grote zaal van het theater. ROTTERDAM In New York krijg je niks cadeau of het zou crack moeten zijn. Ook kuns tenaars moeten het heb ben van eigen doorzet tingsvermogen en de on ophoudelijke overtui ging: 'I am great'. Dat veel van hen dat mis schien juist door de moeilijke omstandighe den ook werkelijk zijn, kan komend weekeinde ruimschoots beoordeeld worden. De rechthoek Mauritsweg/Westersin- gel - Nieuwe Binnenweg Gouvernestraat Kruiskade zal vanaf vanavond tot en met zondag 18 december bol staan van New Yorkse muziek - en aanverwan te acts. Plaatsen van handeling zijn: De Unie, Plantijn, Lantaren- /Venster, Rotown, Nighttown, De Doelen en de Schouwburg. Binnen dit 'little New York' zullen een aantal restaurants op aangepaste wijze supersnel speciale schotels serveren. Wie echt een indruk wil op doen van New Yorks culturele klimaat doet er verstandig aan daar een dag én een nacht voor onder te duiken. De di- verse acts zijn kort en flitsend gehouden en worden meerma len herhaald. Het program- ma-aanbod varieert van ex travagante experimenten met klassieke instrumenten en computer tot het optreden van de voor een groot publiek aan trekkelijke 'Brazilian spiced funk'-band Ambitious Lovers en disco in Nighttown, waar N.Y.D.J. Mark Kamins laat horen hoe een trendy dansge legenheid anno december 1988 bespeeld dient te wor den. De New Yorkdagen zijn be doeld als sluitstuk van de ma nifestatie Rotterdam '88, The City a Stage. Absolute hoogte punten zijn volgens gelegen- heids-impressario Bart van Rosmalen ondermeer genoem de Ambitious Levers, Karen Finley die haar publiek een ware shockbehandeling met betrekking tot man/vrouwre laties en andere ellende laat ondergaan, Margaret Leng Tan die een soort body-art met een vleugel verricht en oerwoudspecialist/slagwerker Samm Bennett. Vervreemdend Van Rosmalen stortte zich voor het eerst van zijn leven én moederziel alleen als een ware kamikaze in de New Yorkse chaos om kunstenaars te 'ronselen'. Om belangstel lenden alvast enigszins verho ging te laten krijgen die tot ware koorts moet oplopen, vertelt hij een en ander over deze échte grote stad.* Teder voor zich en God voor ons allen'. Dit gezegde kwam voor Bart van Rosmalen tij dens diens verblijf in New York volkomen tot leven. Tot zijn verbazing klopte het beeld dat wij via tv-series van deze stad krijgen tot in de de tails. Wat de buitenkant be- Bart van Rosmalen: „Als je daar geweest bent realiseer je je hoe keurig wij alles doen". (Collage van twee foto's)(Foto's: Peter de Kievith en Roel Dijkstra). treft althans. „Er zijn duide lijk twee soorten New York", verteld hij. „De buiten- én de binnenkant. Mijn speurtocht naar kunstenaars voerde me naar de meest uiteenlopende interieurs en qua welstand verschillende wijken. In de lo wer east side bij voorbeeld, ligt de crack echt op straat. Het stikt er van de mensen die allemaal door elkaar gillen. Op iedere straathoek vraagt er wel iemand om geld. Het is er een troep en een chaos en eng spannend. Je moet iemand nooit langer dan een fractie van een seconde aankijken. Dan krijg je geheid heibel". Ook het zitten in de metro bleek een vervreemdende er varing. „In honderden meters lange treinen zit je in het don ker met je vingers in je oren want de lampen zijn kapot en het lawaai is werkelijk onver draaglijk. Tegelijkertijd reali seer je je dat je op hoge snel heid onder de grond voort- suist met een dwarsdoorsnede van de totale wereldbevol king". Een avondje naar de disco is in New York ook een ervaring op zich. „Bij een platenzaak koop je een zogeheten invita tiekaartje", herinnert van Rosmalen zich. „Dat scheelt je de helft van de entreeprijs (normaal 40 gulden). Voor de deur tref je dan honderden mensen die in rijen staan op gesteld. Bij de ingang tien be ren van kerels voor de bewa king. Die bepalen wannéér en óf je er in mag. Als je kop hen niet bevalt laten ze je gewoon staan. Eenmaal uitgekozen werk ik twee keer gefouilleerd en kwamen er metaaldetecto ren aan te pas. Zelfs mijn neusdruppels werden aan een nauwkeurig onderzoek onder worpen. Een polsbandje geeft vervolgens aan dat je 21 of ouder bent. Geen polsbandje? Niks te drinken. In een disco als Palladium sta je dan te dansen in een zaal die twee keer zo groot is als de Schouwburg. Met pilaren van zo'n 12 meter hoog en met aan iedere kant vijftig tv-toestel- len opgesteld. Temidden van duizenden mensen kun je je onnoemelijk alleen voelen." Illusie Hoe koel de buitenkant ook is, eenmaal binnen - in contacten met mensen - wordt het an ders. „Iedereen praat met je. Heel direct ook. Gek mag. A1-* les kan eigenlijk. Veel kletsen is dus leuk en beleefd zijn maar tijdrovende onzin. Vriendschappen en relaties zijn wel stukken oppervlakki ger dan bij ons Je komt veel mensen tegen maar de contac ten zijn vluchtig en kort en veelvuldig via de telefoon. Toch wordt er veel getrouwd. En weer gescheiden. Ook in het klein zie je 'The American Dream' gestalte krijgen. Een huwelijk duurt zolang de illu sie van de ideale relatie intact blijft. Maar je móét in die we reld ook wel dromen. Van al leen die realiteit word je krankzinnig". Dat in de V.S. de sociale voro- zieningen niet geweldig zijn is bekend. Ook subsidies be staan nauwelijks. De New Yorkse kunstenaars die de ko mende dagen Rotterdam iets willen laten zien, behoren tot die groep mensen die zich niet bij de bestaande orde wensen neer te leggen. Bart van Ros malen: „Het zijn stuk voor stuk krachtige individuen die het lef hebben tegen de com mercie in te gaan. Ze zijn woe dend over het gebrek aan keu zemogelijkheden in hun land. Deze mensen weigeren met beperkingen genoegen te ne men. Ze leggen zich niet neer bij wat 'men' voldongen feiten noemt. Als je daar geweest bent, realiseer je je hoe keurig wij alles doen. Toch blijkt het leven in zo'n jungle enorme hoeveelheden energie los te maken. Er wordt intenser ge leefd. Hoe positief dat op kunst kan uitwerken laten de New Yorkse kunstenaars deze dagen zelf zien." Voor nadere info kan men bel len naar 010 - 4048000 of de speciale New Yorklijn op 010 - 4049072. Een New York- krant met alle gegevens is op de diverse locaties gratis af te halen. Els Neijts. Uniek Kerstconcert door het St. John's College Choir 3. Cambridge 23 december 8 20.00 uur £5 Laurenskerk Rotterdam Kaarten a 17,50 (voor houders van CJP of 65+ pas 15,verkrijgbaar bij: Kerkelijk bureau van St. Laurenskerk, VVV-Rotterdam, de organisator van dit concert: (jLifidenberg BOEKEN&MUZIEK 0 JAAR Slaak 4-14, tel. 010-4111607. (Slaak is een zijstraat van het Oostplein). De speciaalzaak voor christelijke boeken. En voor CD's (LP's) met koor- en orgelmuziek. Beleef het mee ROTTERDAM Emilie dwarrelt om haar tegen speler Egon heen, ze trekt hem aan zijn strop das, ze heft haar handen pathetisch ten hemel, en werpt zich tenslotte wanhopig op de sofa. Ze trekt alle registers van haar stem open, voert vocale hoogstandjes uit, trillers, toonladders en andere traditionele ca priolen uit het repertoire voor coloratuursopraan, maar haar tegenspeler geeft geen krimp. Hoe zeer zij ook haar best doet hem uit te lokken tot een reactie, zijn ge zicht blijft uitgestreken en zijn mond blijft een streep. Tot Emilie in ui terste wanhoop het to neel verlaat: dan spreekt Egon de wijze woorden „Ich will meine Ruhe haben, ich will kein Fa- miliendrama, ich will keine Oper," daarmee gelijk de ondertitel van het muziekstuk verkla rend: 'kein Familiendra- ma'. 'Egon und Emilie (kein Fami- liendrama)', een parodie van de componist Ernest Toch, is als onderdeel van het Berlijn- programma van het Neder land Blazers Ensemble op 20 december in de kleine zaal van De Doelen te horen. Het Nederlands Blazers En semble maakt dit jaar in een verjongde samenstelling en met een nieuw elan een we reldreis langs de Nederlandse podia. Zonder één stap buiten de concertzaal te doen neemt het NBE zijn publiek mee langs wereldsteden: Praag, Berlijn, Parijs en Amsterdam. Geëngageerd Vpor 'Berlijn' wordt de klok teruggezet naar de jaren na de Eerste Wereldoorlog. Berlijn was hèt culturele centrum van Europa. Nieuwe ideeën en idealen vonden er een vrucht bare voedingsbodem. Thea terkunst en muziek bloeiden. Ook de drie componisten van de Berlijn-reis van het NBE, Hanns Eisler, Ernst Toch en Kurt Weill, hoorden tot de avant-garde. Zij wilden de ro mantische idealen van de es thetische kunst overboord zetten, en een geëngageerde kunstvorm met een sociale en politieke strekking daarvoor in de plaats stellen. Kunst werd zo een instrument in de strijd om een betere, mens waardiger maatschappij. Componisten wilden af van het donderend geweld van de grote 'romantische' orkesten, en schreven bij voorkeur vcor kleinere ensembles, vooral voor blazers. Het NBE speelt één instru mentaal werk van Eisler. In de werken van Toch en Weill ko men behalve de blazers ook zangers op het podium. Weills 'War play' is een felle aan klacht tegen de oorlog in het algemeen en de Eerste We reldoorlog in het bijzonder. Vier zangers heffen in een sar castische parodie nationalisti sche leuzen aan, compleet met vlaggetjes en een onderhande lingstafel. Weill schreef het stuk na zijn vlucht uit Duits land naar de VS, waar hij zich in 1935 vestigde. Hoewel hij in de VS commerciëler ging com poneren, bewijst 'War play' dat hij het maatschappelijk engagement ook toen niet uit het oog verloor. Ambitieus Het Nederlands Blazers En- Graaff) semble opereert dit jaar in een enigszins gewijzigde samen stelling. Vaste bezoekers van het RPhO moeten vertrouwde gezichten herkennen bij het fameuze blazersgezelschap. Hoboïst Bart Schneemann bijvoorbeeld, die het voor touw heeft overgenomen van Werner Herbers, eerste hoboi- ïst bij het Concertgebouwor kest. Herbers, jarenlang de motor achter het NBE, heeft zich teruggetrokken. „Het NBE bestaat al dertig jaar, en in die jaren verandert de be zetting wel eens," verklaart Schneemann. „In zo'n golfbe weging is weer nieuw enthou siasme nodig, jonge mensen die met ambitieuze plannen het ensemble in gang hou den." Stijlgetrouw Behalve de hoboïst zijn ook andere blazers van het RPhO opvallend aanwezig. De be zetting van de kerngroep staat echter nog niet vast. „We zijn nu in een overgangssituatie, volgend jaar weten we meer, wil Schneemann voorzichtig kwijt. Wat al wel vastligt, zijn de plannen voor het volgende seizoen. Die nieuwe plannen betreffen, behalve een voort zetting van de Wereldserie, vooral oude muziek. Bart Schneemann steekt zijn ent housiasme daarvoor niet on der stoelen of banken. „We hebben afspraken met Frans Brüggen, die ons gaat helpen met het een stijlgetrouwe uit voering van het oorspronkelij ke repertoire voor de kernbe zetting: twee hobo's, twee kla rinetten, twee fagotten en twee hoorns. Die samenstel ling, de harmoniebezetting, was ten tijde van Mozart heel populair. Er zijn stapels mu ziek voor geschreven, de sere nades en de divertimento's, maar ook bewerkingen van populaire operamuziek voor concerten in huiselijke kring." Grensverleggend De hedendaagse muziek ver liest het NBE echter niet uit het oog. Voor het modernere werk zijn er vaste medewer kers, „We kunnen uitbreiden tot wel 30 mensen", vertelt Schneemann. Hij ziet het wer ken met het NBE als een bij zondere uitdaging. „Het NBE heeft altijd een grensverleg gende rol gespeeld in het Ne derlandse muziekleven. We willen in die traditie doorgaan met nieuwe ideeën." Behalve met het Berlijnse pro gramma treedt het NBE dit seizoen nog op in Rotterdam op 28 februari (Parijs, met Milhaud, Strawinsky, Varères en Messiaen) en op 18 april (Amsterdam, met Andriessen, Hamburg en Van Keulen). Maria Neele ROTTERDAM Zowel het Maritiem Museum als het Hofpleintheater staan de komende weken in het teken van de 17e eeuw. In het museum aan de Leuve- haven is van 17 december tot en met 12 februari 1989 een tentoonstelling inge richt onder de titel "Meisje Loos". Op 26 december gaat in het Hofpleintheater een toneelstuk in première dat dezelfde titel als de tentoonstelling draagt. Een voorstelling die overigens reeds vanaf 22 december valt mee te beleven. Dan vinden namelijk de try outs plaats. Het stuk "Meisje Loos" is te zien van 22 tot en met 31 december, op 1, 8, 15, 22 en 29 januari en van 5 tot en met 11 februa ri. Het verhaal van Meisje Loos speelt zich af in Rotterdam, begin 17e eeuw. Rotterdam is nog een kleine stad, met de Lemaire, de muziek van oud- Maritiem Museum-directeur Pieter van Empelen en de re gie is in handen van Theo Ham en opnieuw Louis Le maire) wordt het publiek on der meer getracteerd op enke le spectaculaire actie-scenes. "Meisje Loos", is bestemd voor kinderen vanaf vijf jaar. De tentoonstelling in het Ma ritiem Museum laat zien wel ke rol het museum heeft ver vuld bij de inhoud en uitwer king van het theaterstuk. Di verse historische feiten, kos tuums en muziek hebben als inspiratiebron gediend voor de makers. Tevens wordt op de tentoon stelling aan de hand van een groot scheepsmodel, een rou tekaart naar hjidië, beman- ningslijsten, touwwerk en zei len, alsmede drink- en eetge rei, iets verteld over een reis van een VOC-schip naar Bata via. Daarnaast zijn er dia- en filmvertoningen. Op Tweede Kerstdag treedt om 14.00 uur de muziekgroep "Windkracht Acht" op. Leuvehaven, de Blaak en de Oude Haven. Kinderen uit het weeshuis worden aan de VOC verkocht als zestienjarigen terwijl ze vaak nog maar elf tot twaalf zijn. Aangevuld met een meisje, uit het bekende "Daar was laatst een meisje loos", monsteren zij aan op een schip van een gruwelijk kapitein en begint een hache lijk avontuur. Het is een produktie geba seerd op historische feiten, ge combineerd met fictie. Het stuk wordt op de planken ge bracht door 49 leerlingen van de Rotterdamse Jeugdtheater- school, alsmede vier beroep sacteurs. Achttien kinderen vormen bovendien een orkest dat in het stuk meespeelt. Vol gens de bedenkers van het stuk (het script is van Louis Een scène uit 'Meisje Loos", (foto Fons Evers)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1988 | | pagina 15