Indonesië door de 'blanke' lens gezien Brautigam speelt Gershwin in laatste Prom-concert Rijnmond Saxofoon Kwartet met CD op concertpodium Ramblers komen terug op Zondagochtend Historie van de fotografie in Museum voor Volkenkunde De show zit in de muzieki i roHtrJmu péidfawnwnifcti, orfctst ~i8/8<r Een avond met Jan de Hartog Nederlandse families lieten zich graag portretteren (Sumatra, circa 1903). voor een reductie van 2.- per plaatskaart voor max. 2 personen. Ronald Brautigam: „Gershwins muziek voor zich. ROTTERDAM - 'Toekang Potret' is de titel van een grote fototentoonstelling die aanstaande zaterdag wordt geopend in het Mu seum voor Volkenkunde. Voor de derde keer laat het museum aan de Willems kade een deel van zijn om vangrijke fotocollectie zien. Dit jaar beslaat de ex positie, vanwege het 150- jarig bestaan van de foto grafie, zelfs de hele eerste verdieping. Veel oude fo to's, allerlei voorwerpen en begeleidende teksten ma ken duidelijk hoe fotogra fen tussen 1839 en 1939 on der tropische omstandig heden werkten. Daarnaast is ook het onderwerp van de tentoongestelde foto's interessant: de voormalige kolonie Nederlands Indië. Ruim 200 originele foto's la ten het leven in Indië zien. Hoewel foto's een heel objec tief verslag lijken te geven, moeten toch vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de beelden worden gezet. Onder werpen van de foto's werden namelijk door blanken gese lecteerd, blanken maakten de foto's en de afdrukken werden uitsluitend door blanken ge kocht. Het beeld van de Indi sche samenleving dat je door de tentoonstelling krijgt is dan ook eenzijdig. Eigenlijk leren de foto's meer over de wijze waarop de Nederlanders leefden en hoe zij over de be volking van hun kolonie dach ten, dan over de bewoners zelf. Nederlanders in Indië la ten zichzelf ook veelvuldig fo tograferen en wanneer in heemsen worden afgebeeld, is dat op de wijze waarop blan ken dat willen. Anneke Groeneveld, een van de samenstellers van de expo sitie, daarover: "De Indiërs werden gezien als een primi tief, onderontwikkeld volk met een laag moreel besef. Dat beeld moest ook in de foto's tot uiting komen. Zo kwam het voor dat aan vrouwen geld geboden werd om bloot op de foto te gaan. De blote borsten werden in Nederland weer uitgelegd als onzedelijk en be vestigden het beeld van de in landers". Monument De nieuwe expositie is inge deeld naar de doelen waar voor de fotografie werd ge bruikt. Aanvankelijk was dat de wetenschap, waarbij eco nomische motieven heel be langrijk waren. Zo gingen fo tografen mee op expedities om vast te leggen of de (vaar)we- gen geschikt waren voor transport en of er mogelijkhe den waren voor de aanleg van plantages. Ook uit volkenkun dig en oudheidkundig oog punt werd gefotografeerd. Het in beeld brengen van het beroemde Boeddhistische mo nument de Boroboedoer had volgens Anneke Groeneveld meer dan alleen wetenschap pelijke motieven. "Verschil lende malen geeft de Neder landse regering tussen 1839 en 1865 grote fotografie-op drachten. De foto's van mooie monumenten moeten het pres tige van Nederland verhogen, zo van kijk eens wat een rijke kolonie wij hebben". De foto's met een volkenkun dig karakter zijn voor antro pologen van vandaag weinig bruikbaar. Mensen werden op een heel denigrerende wijze gefotografeerd, vaak zonder kleding en naast een meetlat. Wanneer de mensen met kle ding, sierraden en gebruiks voorwerpen staan afgebeeld dan is het lang niet zeker dat het beeld klopt. Fotografen manipuleerden him foto's en gaven de mensen voorwerpen die ze nooit (meer) gebruikten. Commercieel Naast de 'wetenschappelijke' motieven voor de fotografie, kwamen in de negentiende eeuw ook fotografen die voor commerciële doeleinden gin gen fotograferen. Zo maakten zij romantische portretten van inheemsen, die als herinne ring aan blanken werden ver kocht. Naast deze voorlopers van de ansichtkaart maakten de commerciële fotografen veel portretten van Europeanen. Ook ondernamen zij expedi ties, waarbij ze vaak voor gro te problemen kwamen te staan. De techniek was nog bepaald niet verfijnd en voor één foto was men soms dagen bezig. En dan nog mislukten opnames vaak, omdat de hoge temperatuur en vochtigheid een andere werking op de glasplaten hadden dan men in Nederland gewend was. Ook de bevolking was niet altijd bereidwillig. Anneke Groeneveld: "Een fo tograaf wilde 's avonds in Borneo Dajakse meisjes op de foto zetten. Zij waren echter bang dat hun ziel met het beeld mee zou gaan en hun lichaam zou overlijden. De fo tograaf, die magnesiumlam pen als blits gebruikte, zei dat hij het alleen maar even liet onweren. Uiteindelijk mocht hij een foto maken, mits hij beloofde dat hij de foto's op zou sturen. Dat heeft hij nooit gedaan, want de foto's mis lukten". Amateurs Rond 1900 verandert er veel in de fotografie. Door de verbe terde techniek kunnen ook amateurs foto's maken, ter wijl de beroepsfotografen steeds meer de leveranciers van camera's, rolletjes en af drukken worden. Ook in de onderwerpen is een kleine verandering te zien. Het ethisch besef dat in deze tijd opgang doet, leidt tot fo to's van scholen en ziekenhui zen. Naast deze 'goede' kant van de kolonisator wordt ook de krachtige zijde belicht door foto's van militaire expedities. De kloof tussen de Nederlan ders en de inheemse bevolking wordt ondertussen eerder gro ter dan kleiner. Wel komen er in het begin van de 20ste eeuw ook inheemse fotografen, maar die zijn door blanken opgeleid en werken in op dracht van de Nederlanders. Tekenend voor de situatie in het toenmalige Indië zijn de foto's die van de adellijke In dische families worden ge maakt. Hun voorkeur gaat uit Dergelijke geromantiseerde plaatjes werden grif verkocht (Bali 1904-1940)(Foto's: Museum voor Volkenkunde) naar hele lichte afdrukken, zodat hun gelaatskleur zo Eu ropees mogelijk overkomt. Toekang Potret is een ten toonstelling geworden die in volkenkundig opzicht kritisch bekeken moet worden. Foto grafie lijkt objectief maar met een blank oog achter de lens wordt het beeld snel gekleurd. Ondanks deze beperking is de expositie van foto's en aan verwante voorwerpen voor mensen die geïnteresseerd zijn in het tempo doeloe of de ge schiedenis van de fotografie zeker de moeite waard. De nieuwe tentoonstelling in het Museum voor Volkenkunde aan de Willemskade 25 duurt nog lot en met 28 mei. Berend van de Sande ROTTERDAM Ro nald Brautigam is zo langzamerhand een vas te gast bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest. Op zaterdag 11 maart is hij solist in een programma dat hele maal gewijd is aan Ame rikaanse muziek uit de wereld van show en film. Niet dat Brautigam zo'n showerig type is, inte gendeel. Eerder een be scheiden musicus, die zichzelf in dienst stelt van de muziek. „Het gaat mij erom de compo nist zo goed mogelijk te vol gen, om uit te vinden wat er achter de noten steekt. Dat geldt net zo goed voor Brahms als voor Gershwin, hoewel het bij Gershwin allemaal wat meer vanzelfsprekend is. Die muziek spreekt zo voor zich, die kan ik maar op één manier spelen: ongecompliceerd." Brautigam speelt twee werken van de populaire Amerikaan se componist tijdens dit laat ste Prom-concert van het sei zoen: Variaties over het popu laire I Got Rhythm en de Tweede Rhapsody. „Die is niet zo bekend als de eerste, de bekende Rhapsody in Blue. Nee, die tweede heeft geen kleur, maar de muziek is zeker niet kleurloos. Er zitten meer elementen van showmu- ziek in. De invloed van musi cal en film is er goed in te horen." merken, toch blijf ik mezelf voortdurend in de gaten hou den." Talent, discipline èn een goe de impresario hebben ervoor gezorgd dat de 34-jarige Brautigam niet alleen in Ne derland, maar ook in het bui tenland een graag geziene pia nosolist is. In Europa, in de Verenigde Staten, en sinds vo rig jaar ook in Japan beleefde hij menig succes met zijn op tredens. Toch wil hij zijn loopbaan niet kenschetsen als 'bliksemcarrière Geleidelijk ROTTERDAM Met een feestelijk concert in de Kleine Zaal van De Doelen presenteert het Rijnmond Saxofoon Kwartet op woensdag 8 maart de uit gave van een nieuwe CD. De glanzende schijf is een be langrijke mijlpaal in de vijf tienjarige geschiedenis van het van oorsprong Rotterdam se ensemble, en bevat een weergave van het zeer geva rieerde repertoire van het Rijnmond Saxofoon Kwartet. „We hebben zoveel mogelijk alle kanten van het saxofoon repertoire belicht", aldus Tom de Vette, sopraansaxofonist van het kwartet. „Er staat po pulaire muziek op van George Gershwin en klassieke Franse saxofoonmuziek. Het Rijn mond Saxofoon Kwartet be steedt altijd veel aandacht aan de hedendaagse muziek, dus we hebben ook twee nieu we Nederlandse composities opgenomen. We konden wer ken met de meest geavanceer de opnametechnieken, en met het resultaat zijn we uiteinde lijk erg blij." Het Rijnmond Saxofoon Kwartet: „Veelzijdig repertoire." Op het programma van het concert staat een belangrijk deel van wat ook op de CD te horen is: het Quatuor van de Franse componist Alfred Dé- senclos, de eigentijdse muziek van de Nederlandse compo nist Geert van Keulen en een selectie uit Porgy and Bess, de populaire opera van George Gershwin. De contrabassist Henk de Ligt speelt mee in het laatste werk, zowel op de CD als tijdens het presentatieconcert in De Doe len. De presentatie van het concert is in handen van John Floore, directeur van het Rot terdams Conservatorium. Het concert begint om 20.15 uur, kaarten kosten 10 of 7,50 voor houders van CJP of Pas 65. Wie inlichtingen wil over de CD kan bellen met Tom de Vette, telefoon 010- 437 76 47. „Het is juist vrij geleidelijk gegaan. Ik heb nooit meege daan aan concoursen. Daar Ontspannen Bezoekers van het Promcon- cert zullen echter geen show pianist zoals Liberace aan treffen achter de vleugel op het Doelenpodium. „De show zit In de muziek," vindt Brau tigam, die zeker niet van plan er een overdreven schouwspel van te maken. „De Rhapsody in Blue heb ik nu al zo vaak houden, gespeeld. Het is wel eens leuk om die minder bekende twee de Rhapsody eens te laten ho- moet ik niet aan denken, tussen allemaal andere ze nuwachtige pianisten op te moeten treden voor een jury. Het begon met optredens in kleine kerkjes in de provincie, en gaandeweg ben ik ge vraagd bij de symfonieorkes ten. Dat ging echt niet van de ene dag op de andere. Geluk kig niet. Op deze manier kon ik het geestelijk aardig bij- De swingende muziek van Gershwin ligt dicht tegen de jazz, en dat spreekt Ronald Brautigam wel aan. „Thuis, als niemand luistert, improvi seer ik graag. Op het podium laat ik dat aan anderen over. Improviseren is een vak apart. Voor mij is jazz spelen gewoon iets leuks, om me te ontspan nen. Dat geldt in zekere mate ook voor Gershwins muziek. Die spreekt voor zich, het is speels, daar geniet je van." Een Bekende Nederlander is Ronald Brautigam (nog) niet. „Nee, daar merk ik niets van. Hoewel, vorige week reed ik naar het noorden, en onder weg stopte ik bij een benzine station. Daar kwam ineens ie mand naar me toe die me suc ces wenste met het concert in Groningen die avond. Maar die bekendheid is ook maar relatief." Maria Neele Het concert van het Rotter dams Philharmonisch Orkest met Ronald Brautigam als so list staat onder leiding van Carl Davis. Op het program ma staan werken van Ger shwin: Ouverture Girl Crazy, Variaties over I Got Rhythm en de Second Rhapsody. Ver der werk van Rodgers: Slaughter on 10th Avenue en Caroussel Waltz; Steiner: Gone with the Wind; Kern, Selections from Show Boat; Williams: Suite uit E.T. en de bekende klassieker van Sou- sa: Stars and Stripes forever. Lezers van Het Zuiden en De Havenloods kunnen het Prom-concert bezoeken met korting op vertoon van bij gaande bon. Hetzelfde concert is te horen op zondag 12 maart, om 14.15 uur. Voor dat concert geldt geen korting. Ook een populair concert ver dient een serieuze voorberei- ding bij Ronald Brautigam. j „Altijd probeer je er nog weer i meer van te maken. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je je huiswerk goed moet I doen. Zelf ben ik mijn meest strenge criticus. Ik maak het mezelf niet gemakkelijk. Ook al zou het publiek er niets van L Strpnp I PROMENADE- zaterdag 8 oktober CONCERTEN: zntorrlnn 10 nnunmhn VLAARDINGEN Op 14 maart is in de Vlaardingse Stadsgehoorzaal een avond vullend programma met Jan de Hartog. Deze lezing is georganiseerd door boekhuis Den Draak in samenwerking met De Haven loods en Het Zuiden. Tijdens deze avond zal Jan de Hartog een bespreking houden over zijn nieuwste boek De Centu rion. Eén van de bekendste boeken van de schrijver is Hollands Glorie. Kaarten 5 gulden zijn ver krijgbaar bij de Stadsgehoor zaal, bij boekhuis De Draak aan het Veerplein in Vlaardin- gen en bij Wegener huis-aan- huis bladen, Prins Hendrikka de 14, Rotterdam. De film De Blauwe Bergen in Eldar Shegalaja, e orgische filmer, is te 2 vrijdag 10 maart in het Bi bliotheektheater in Rotter dam. De Vereniging 'Neder- land-USSR' organiseert de avond, die begint om 20.00 Toegang is vijf gulden. Rembrandt staat centraal op de filmdag, zondag 5 ir in Museum Boymans van Beu- ningen. Van 11.30 tot 16.30 uur toont het museum vijf films over Nederlands be roemdste schilder. De toegang tot de films kost 2,50 extra. In verband met de beperkte zaalcapaciteit is het raadzaam te reserven: het telefoonnum mer van het r 44 194 75. African Salimata treedt op zaterdag 4 maart op in Het Berenei in Rotterdam-Zuid. De groep brengt opzwepende Afrikaanse ritmes, legendari sche leideren en spectaculaire dansen, Zangeres-danseres Salimata Dabaté komt voort uit een oude Westafrikaanse muziekfamilie. Het optreden begint om 22.00 uur, de entree bedraagt vijf gulden. De SKVR geeft een korte cursus over de Mattheus Pas sion van Bach. Na twee cur susavonden op 9 en 16 maart met organist Arie Keizer be zoeken de cursisten op 23 maart een uitvoering van het passiewerk in De Doelen. De kosten zijn 40 gulden, inclusief het concertbezoek. Opgeven kan bij de SKVR, 010- 412 37 44 of 010-483 19 44. De Christelijke Oratorium vereniging Halleluja geeft op zaterdag 4 maart een uitvoe ring van de Johannes Passion van Bach in de grote zaal van De Doelen. Het concert begint om 20.15 uur. Halleluja staat onder leiding van Rien Ver beek. Het Randstedelijk Bege leidingsorkest zorgt voo instrumentale deel. Het tweede Divertisse mentsconcert in dit seizoen wordt gespeeld door twee be roemde blaasorkesten: de Har monie St. Jozef uit Kaalheide onder leiding van Alex Schil lings en The Clarinet Choir Walter Boeykens. Het concert begint om 14.15 uur. Art Farmer en Ron Cuber zijn met hun kwintet te vinden op het podium van Jazzcafé Dizzy aan de 's Gravendijkwal in Rotterdam op zondag 5 maart. Het concert begint om 15.30 uur. Piceni, het meest theatrale tango-ensemble van Neder land, brengt in café Floor in de Rotterdamse Schouwburg e programma dat doet denken aan de variété-programma's uit de jaren '20 en '30. Niet alleen tangomuziek, maar werken van Weill, Stravinsky en Poulenc.' Op vrijdag 3 en zaterdag 4 maart, aanvang 22,30 uur, toegang gratis. Oude Nieuwe Vrienden is een muzikale komedie van Jos Brink en Frank Sanders. In het Luxor Theater is de voorstel ling te zien van 9 tot en met 18 maart, behalve op 12 en 13 maart. Oude Nieuwe Vrienden is een jubileumvoorstelling rond Georgette Hagendoorn. Veel Oude en Nieuwe Vrien den van Georgette doen mee: Sacoo van der made, Guus Verstraete sr., Truce Spijk, Lucy Steyn en vele anderen. De voorstellingen beginnen steeds om 20.15 uur. HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 2 MAART 1989 ROTTERDAM „Maarrr..., wij komen te rug", zoemde de stem van Theo Uden Mosman na ieder optreden vroeger op de VARA-radio. Een onsterflij ke zin, die hoort bij een on sterfelijk ensemble: de Ram blers. Nu nog keren de Ram blers graag weer, maar dan in de concertzaal. De Ramblers waren al eer der te gast in de serie Zonda gochtendconcerten in De Doelen, en dat swingende optreden wordt op 12 maart vanaf 11 uur herhaald. De onverwoestbare zanger en trombonist Marcel Thiele- mans maakt er dan vast weer een feest van met zijn beroemde ensemble. Al even beroemd zijn de Ramblers-tunes, die liedjes die iedereen moeiteloos uit zijn geheugen opdiept, en waarbij de herinnering aan het ene melodietje het ande re oproept. Wie is Loesje, Bouncin' in Bavaria, de Zui derzee Blues en Meneer de Baron, stuk voor stuk bren gen ze de radio-tijden van weleer naar boven. De ware Ramblers-fans kun nen het tweede Zondagoch tendconcert niet voorbij la ten gaan. Kaarten zijn zoals gebruike lijk voor f 12,50 verkrijg baar bij de kassa van De Doelen, en voor f 11,- in de voorverkoop bij de kantoren van De Havenloods, Het Zuiden, Holland Silhout en de Verenigde Spaarbank. Wie het nog gemakkelijker wil aanpakken, hoeft niet verder te lopen dan de meest nabije brievenbus. De kaar ten kunnen schriftelijk be- The Ramblers zijn te gast in steld worden bij Wegener Promotie, Postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam. Een briefje met naam, adres, telefoonnummer, het gewen ste aantal kaarten en de da- 'e Doelen op 12 maart. turn van het gewenste con cert, plus een volledig inge vulde betaalcheque Of giro betaalkaart kan ingestuurd worden tot vijf dagen voor het betreffende concert.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 15