Jongeren dansen over verliefdheid 'Een keurig rokje en hoge hakjes, dat deed het' fasMÊÊm KUNST CULTUUR AMUSEMENT Gangbusters ontmoeten Deep River Quartet t Laura Ley: draadloze liefde in Rotterdam Na succes in de States op vaderlandse songfestivals Derde Kinderdansfestival in Jeugdtheater Hofplein Kortingsbon Doelenconcert Lionel Hampton ROTTERDAM Iedere week weten vele honderden muziekliefhebbers de weg te vinden naar het gezelligste uitje van de Maasstad: De Zondags concerten om 11.00 uur in de grote zaal van De Doelen. Pia Beek maakt op zondag 19 maart haar opwachting voor een ongetwijfeld en thousiast publiek. Ze speelt samen met haar trio toppers van toen, maar ook nieuw werk. Het dubbelconcert van The Deep River Quartet en The Gangbusters vindt plaats op Tweede Paasdag. The Deep River Quartet is een oude bekende van de trouwe bezoekers van de Zondagconcerten. De vier zingende en spelende heren laten zich inspireren door de traditie van de vocalgroups uit de jaren dertig en veer tig. The Gangbusters is een vijf mansformatie die helemaal zonder electronica werkt. Hun muzikale stijl is de 'jive', hun instrumentarium opmerkelijk. Tap-dans en een met papier omwikkeld platenkoffertje dat met huis- houdborstels wordt be speeld, vormen de ritmische ondersteuning. Toegangskaarten zijn ver krijgbaar bij De Doelen (f 12,50) en bij de kantoren van De Verenigde Spaar bank, De Havenloods en Het Zuiden (F 11,-). Schriftelijk bestellen kan ook, tot vijf dagen voor het concert. Bestellen kan bij Wegener Promotie, Postbus 1980, 3000 BZ Rotterdam, onder vermelding van naam, adres, telefoonnummer, aan tal plaatsen en datum van het concert. Een volledig in gevulde betaalcheque of gi robetaalkaart moet worden ingesloten voor de betaling. Het concert van Mini en Maxi op 16 april is al volle dig uitverkocht. The Deep River Quartet (foto Han Beek). kinderen repetitie: „Op iedere leeftijd i zittend temidden van haar dansers theater LifeSkull en Bat Attack tre den op vrijdag 17 maart om 21.30 uur op in hetBerenei aan de Doklaan in Rotterdam- Zuid. Op zaterdag 18 maart is de disco-rockformatie Rox van de partij in Het Berenei. Fris en vrolijk is de muziek van Rox, scheurgitaar en beweging worden niet achterwege gela ten. Rox begint om 22.00 uur. Vrijdags kost het concert 7,50, zaterdag 3,50. Het optreden van Happy Mondays in Nighttown op 18 maart gaat niet door. Op zon dag 19 maart is erin Night town een ingelast concert van de Westduitse formatie Die Haut. Het optreden begint om 21.00 uur en de entree be draagt 10 gulden (voor_leden). Karin Chen danst solo in de voorstelling Scarabee op dins dag 21 en woensdag 22 maart in Lantaren/Venster aan de Gouvernestraat in Rotterdam. Scarabee is geïnspireerd op 'Twee Anna's' van de schrijf ster Hannah Green, een ver haal over gevangenschap. De voorstelling speelt zich af op een ondergrond van natte turf molm, waardoor er een ander bewegingspatroon ontstaat. Aanvang 21.00 uur; toegangs prijs 12 en 10. Kaguyahime is de naam van een vrouw van bovenaardse, lichtende schoonheid, de stra lende prinses van het buigza me bamboe. Choreograaf Jiri Kylian maakte een ballet met die naam voor het Nederlands Danstheater. De muziek is au thentiek Japans, en wordt uit gevoerd door leden van het keizerlijke Gagakuensemble en het Nederlandse Circle-en- semble. Op vrijdag 17 en za terdag 18 maart te zien in de grote zaal van de Rotterdamse Schouwburg. Aanvang 20.15 ROTTERDAM Toen ze terugkwam uit Cana da en de States waar het haar aardig voor de wind was gegaan, be sloot ze toch ook in Ne derland maar eens alles op alles te gaan zetten: Janneke de Vries, lead- zangeres van de 14-kop- pige rock roll formatie 'Hang on to your hat'. Sinds dat vastberaden besluit draait ze dan ook mee in de verschillende circuits van songfesti vals en talentenjachten. Afgelopen weekend behaalde ze in de voorrondes van het VARA songfestival een derde plaats, met de opmerking 'That lady swings' van de jury. „Leuk", reageerde ze laconiek zonder overigens een spoortje van arrogantie, noch van te leurstelling. „Ik probeer het gewoon allemaal. Lukt het niet, dan ga ik toch weer rei zen. Dat is ook leuk"! Ze mag dan laconiek zijn, Janneke de Vries, haar drang om te zingen is groot en wordt door haar publiek hogelijk ge waardeerd. Dat bleek al eer der toen ze nog deel uitmaakte van het 'muzikaal-cabaret- vrouwen-trio' The Didi's en tijdens optredens als bij Tea- tro Fantastico. Van huis uit is I I I I I I I IJL I I I I 1 I I 1 I I 1 1 1 I I I I I II 1 Caruso en Caransa heet de voorstelling van Joost Prinsen en Dick van der Stoep. Veel schitterende nieuwe liedtek sten van Willem Wilmink en Hans Dorrestijn met muziek van Harry Bannink en Dick van der Stoep schallen via de bronzen stem van Joost Prin sen door de kleine zaal van Theater Zuidplein op vrijdag 17 en zaterdag 18 maart. Ook Poulenc en Schubert staan op het programma. Aanvang 20.30 uur. Thelonious gaat weer open. Na overleg tussen de Rotter damse Kunststichting en jazzcentrum is overeensh ming bereikt over de exploita tie van het centrum. Op 1 april vindt het openingscóncert iats met een gratis optreden n De Kweekbak en Availa ble Jelly. De Rotterdamse Poppenver- miging POSEP houdt op 27 naart, Tweede Paasdag poppenbeurs in Lommerrijk n de Straatweg 99 in Hille- gersberg. Van 10.30 tot 17.00 kunnen liefhebbers antieke poppen en de bijbeho rende accessoires hun hart op halen aan een grote collectie. Poppenmaaksters uit het hele land geven uitleg over hun hobby. Antieke poppen kun- ri gratis getaxeerd worden. De toegangsprijs is 5 gulden, 65-plussers 3 gulden, kinderen' ;n met 12 jaar gratis. ROTTERDAM Voor de derde keer is er in Jeugdtheater Hofplein een kinderdansfestival. Twee dagen lang, op za terdag 18 en zondag 19 maart, staat het theater n alle hoeken en gaten bol van de dans. Uit de hele regio komen ballet groepen voor een de monstratie, een jury be oordeelt de presentaties, er is een première van een kinderdansproduk- tie van leerlingen van de jeugdtheaterschool, de ballet-schrijver Conrad van de Weetering geeft een lezing, er zijn twee Master-classes en er is een grote dansmarkt. Irene Nugteren, die de dans- produktie van de Jeugdthea terschool heeft gemaakt, ziet een stijgende lijn in de dans- festivals. „Het wordt wéér be ter dan vorig jaar. Nu hebben we, in tegenstelling tot de voorgaande jaren, de deelne mende dansgroepen de moge lijkheid gegeven van een ge nerate, repetitie, een paar we ken vóór de uitvoering. Zo hoefden de kinderen niet met een 'in het diepe'. Ze konden wat langer aan van te voren aan de zaal wennen. Bij de vorige dansfestivals hadden de groepen een kwartiertje re petitietij d 's morgens voor de voorstelling, en dan moesten ze zenuwachtig wachten op hét moment. Maar zo willen we hier niet met kinderen om gaan." De generale repetities hebben nu ook een educatief element. De juryleden waren ook steeds aanwezig. „Die hebben de groepen ook tips meegege ven, waar ze verder mee kun nen werken." De prijzen zijn natuurlijk ook belangrijk, vindt Irene Nugte ren, „Het is leuk om iets te winnen. We hebben een groot videoscherm, waarop we de groepen nog een keer kunnen laten zien bij de bekendma king van de prijswinnaars. Dat is een leuk showelement." Verliefd Een van de hoogtepunten op het kinderdansfestival is de première van de nieuwe pro duktie van de Jeugdtheater- school, dit keer een danspro- duktie. De voorstelling heet '1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ik wil jou...' en gaat over...Verliefdheid. Hoe bele ven kinderen van verschillen de leeftijden dat gevoel? Is verliefdheid anders als je 14 of 18 bent? En kunnen kinderen van 10 jaar ook al verliefd zijn? Hoe laten die dat dan aan elkaar merken? Deze en andere vragen stelde Irene Nugteren haar groep dansers. Kinderen van 10 tot 18 jaar laten zien hoe zij ver liefdheid ervaren, van speels er een van bonje met je ouders. „Dan durf je het aan om tegen je ouders in opstand te komen. Wat die van jouw vriendje vinden, heeft geen in vloed op jouw beslissing. Je vecht ervoor. En dat is een duidelijk thema van de dans van deze groep. De ouders staan met de rug tegen een heel enge, gemeen aanvoelen de muur." De (bijna-)volwassenen van 18 jaar ervaren de verliefheid ook op een eigen manier. „Die maken het zelf wel uit," zegt Irene Nugteren. „Daar is de dans ook wat erotischer ge tint. Van die dansers kun je je voorstellen dat ze al wat met elkaar hebben gehad, of dat ze misschien binnenkort met el kaar zulten vrijen. Ik heb iedere keer als ik die dans zie, het gevoel een voyeur te zijn. Het is heel intiem, dat ligt ook aan de locatie: de foyer." Improvisatie Wat vooral erg belangrijk is aan de dansproduktie over verliefdheid, is dat de deelne mers zelf veel in te brengen hebben gehad. „Het is niet zo dat ik een dansje heb bedacht van twee pasjes opzij en drie naar voren. Alles is uit impro visatie ontstaan, vanuit de eigen mogelijkheden van de kinderen. Ik denk dat het eén heel ander soort dans was ge worden als ik met kinderen met een dansopleiding had ge werkt." '1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ik wil jou...' is de eerste volledige danspro duktie van de Jeugdtheater- school. Voorheen werkte Irene Nugteren steeds 'in dienst' van een regisseur. Ze maakte de dans voor de voorstellingen Tommie Station, de Jonge Prinsen, De Tomanies, Deesje en Troll. Een heel eigen pro duktie was een hele uitdaging, ook voor de deelnemers. „Ik heb door te werken met de regisseurs veel over theater geleerd. Je kijkt veel meer naar hoe het theatrale effect van de dans is. Of de plaatjes kloppen. Maria Neele Het kinderdansfestival in J gdtheater Hofplein bestaat uit verschillende onderdelen. Op zaterdag 18 maart zijn er p sentaties van dansgroepen: van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Ballet-schrijver Conrad van de Weetering praat van 12.30 tot 13.30 in de foyer over zijn danshoeken. De hele dag is er een dansmarkt in de hal van het theater. Op 19 maart zijn er drie voor stellingen van de dansproduk tie van de Jeugdtheaterschool: om 11.00, 13.45 en 14.30 uur. Van 12.00 tot 13.30 uur is er een masterclass klassiek bal let door Fred Berlips van het Nationale Ballet, waaraan iedereen vanaf 10 jaar, die minstens een jaar les heeft, mee kan doen. Van 15.15 tot 16.45 uur is er een masterclass jazz- en musi- caldans door Erica Rooda, do cente van de Theaterschool in Amsterdam. Wie niet wil mee doen, maar wel wil kijken, kan de lessen ook bijwonen. Aansluitend worden de prijs winnaars bekendgemaakt. De toegangsprijs voor het dans- festival is 10 gulden per dag. De dansvoorstelling '1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ik wil jou...' is ook nog te zien in de paasvakantie, van 26 maart tot en met 2 april, dagelijks om 13.00 uur. reserveren gewenst, telefoon 010-4662044. Toegangsprijs ƒ5,-. hij in versneld tempo een groeiproces meemaakt. „De jongste groep speelt in de hal, op een soort schoolpilein. Als je tien jaar bent heb je een soort code waarmee je aan el kaar kan laten merken dat je öp iemand bent. Door spelle tjes, niet zo direct. Als vol wassene kom je niet aan die geheimtaal." Het entresol van het theater is het domein van de 13- en 14- jarigen. „Op die leeftijd raak je ineens heel gesloten. Je krijgt huiswerk, het is belang rijk wat je vriendje of vrien dinnetje van je verliefdheid vindt.'Het speelse verdwijnt." Confrontatie De leeftijd van 15 en 16 jaar is Met trofee van de VARA maanden naar de States ge weest. Op uitnodiging van de Amerikaanse saxofonist Mare Lewis die een tijd in Neder land gewerkt had. Via Seattle kwam ik in Los Angeles te recht waar veel op straat ge zongen wordt. Ik dus ook. En niet in een oude spijkerbroek zoals veel bejaarde hippies dat doen maar in een keurig rokje en op hoge hakjes. En dat deed het. Ik werd overal en nergens uitgenodigd om te komen zingen. Uiteindelijk kwam ik zelfs in mijn eentje in Victoria in Canada. Daar heerst een prima klimaat, ook om te zingen, maar toen de manager van 'Hang on to your hat' me béide en vroeg of ik nog terugkwam, ben ik ge gaan. Eenmaal terug hier heb ik besloten alles op alles te zetten. Het is maar voor wei nigen weggelegd om met zin gen je brood te verdienen, maar ik wil het proberen. Als het niet lukt kan ik altijd nog terug gaan." Mary Michon Hoewel ze niet de eerste plaats haalde bij de VARA - de jury was vooral uit op jong ROTTERDAM Charles Aerts Theater Productions brengt donderdag 27 april de fameuze jazz vibrafonist Lionel Hampton met zijn Bid Band in de Doelen zaal. Speciaal voor de lezers van deze krant geldt een kortingsre geling. Knip deze bon uit en u krijgt aan de kassa van De Doelen een reductie van maar liefst VIJF GULDEN per plaats. De bon geldt voor maximaal twee personen en uiteraard zolang de zaal nog niet is uitverkocht. De entree prijzen (na aftrek van de lezersreductie) zijn; 20, 30 en 40 gulden. èn eigen composities, meer nog dan op andersoortige vor men van zangtalent - kreeg Janneke de Vries als enige een fikse opsteker van 'ouwe-ro't- tin-in-het-vak' Mary Michon. Deze was ter plekke om orga nisator Robert ten Brink ad viezen te geven omtrent pre sentatie. Michon was in het verleden al een belangrijke vrouw bij radio en televisie en ook anno 1989 heeft ze bij veel producties een dikke vinger in de pap, zoals bij het jongeren programma 'Kanjers' dat mo menteel door de IKON wordt uitgezonden. Ze toonde zich zeer enthousi ast over Janneke, haar zang talent en haar theatergaven. Aangezien Janneke ook bezig is met het opzetten van een eigen theatershow wilde Mi chon daarover op de hoogte gehouden worden. „Je moet ook je komisch talent nóg meer uitbuiten", was haar laatste toevoeging die goeds voor de toekomst beloofd. Wie zelf wil zien en horen hoe bijzonder Janneke de Vries wel is, kan woensdag 29 maart naar Grand Café de Kater. Daar doet zij mee aan de fina le van een talentenjacht. Aan vang 21.00 uur. De Kater zit aan de Glashaven. Els Neijts tot erotisch, van kind tot bij- na-volwassene. Irene selec teerde een aantal kinderen uit verschillende klassen van de Jeugdtheaterschool voor deze eerste dansproduktie, niet op hun danskwaliteiten, maar eerder op uitstraling en per soonlijkheid. „Sommige kinderen hadden zelfs nooit dansles gehad. Dat vond ik ook niet belangrijk. Het ging er meer om dat ze iets kunnen laten, zien in be weging." Ruimte Met de kinderen begon Irene het thema verliefdheid uit te werken. Via bewegingsafspra ken: ronde, hoekige en lang gerekte bewegingen, en ver haaltjes die de kinderen in be weging lieten zien, kwamen er patronen die vastgelegd wer den in de uiteindelijke dans. „Die dans is heel sterk op de ruimte afgestemd", legt Irene uit, „Want we geven de voor stelling niet in de zaal, maar in de hal, de entresol, de ring en in de foyer. Het publiek maakt letterlijk en figuurlijk een wandeling langs de ver schillende leeftijden. In elke ruimte danst een andere leef tijdsgroep. En elke leeftijds groep heeft zijn eigen manier waarop verliefdheid beleefd wordt." De hoofdrolspelers uit de ver schillende groepen lijken zelfs op elkaar, zodat de toeschou wer het idee kan krijgen dat de moderne Lorelei, een ver leidster die met haar stem au tomobilisten in het ongeluk stort. Na haar saaie werk in een motel stapt Laura uit haar uniform en naar huis waar haar zoontje Raoul en haar zenders op haar wachten. Daar leeft Laura voor. Voor haar kind èn voor haar tweede teven in een geheim kamertje waar haar zenders staan. Met haar stem fluistert, ver leidt en dwingt Laura eenza me weggebruikers. Wie haar eenmaal gehoord heeftis verloren. Reddeloos verloren. Zelfs de wethouder van Volksgezondheid en Milieu valt voor haar. Een controle- ambtenaar zit achter haar aan. Om haar te betrappen? De rol van Laura wordt ge speeld door Hilde van Mieg- hem, die van de wethouder door Tom Jansen en de con trole-ambtenaar is Miguel Stigter. Het scenario voor de film is van dé hand van Jenne Sipman. Voor Frans Vogel was de rol van de pratende pater. Vanaf vandaag in de bioscopen. In Rotterdam in Cinerama. ze een theaterdame - docent drama - maar zingen of de combinatie theater/zingen heeft momenteel haar hevige voorkeur. Om zichzelf meer te laten zien en vooral horen schreef ze in op het songfesti val. „Ik las er iets over in de gids en dacht: „Waarom niet?"" Bij deze wedstrijd hoef je je niet zo commercieel te profileren als bij veel ande re talentenjachten. Dat komt me, ook wat mijn voorkeur betreft, goed uit. Het liefst zing ik oude muziek: rythm blues en jazz. Daarbij vind ik tekst heel belangrijk. Zeker als ik show maak heb ik van uit mijn drama-achtergrond veel lol in grappige, pikante teksten. Ik heb de VARA mijn twee 'demootjes' gestuurd. Na drie dagen werd ik al opge beld met: 'Hartelijk gefelici teerd! „Stevige dames, daar houd ik van", zegt Janneke over zan geressen die ze - ook uit be wondering - covert en noemt namen als Julia Lee, Sarah Vaughan, Billy Holliday, Nancy Wilson en Eartha Kitt. Haar laconiek zijn over de uit slag van het festival en de toe komst is geen onverschillig heid, maar komt voort uit haar ervaring dat het in het teven soms raar kan lopen. Bejaarde hippies „Ik ben, bijvoorbeeld, vier verliefdheid anders." (Foto: Roel Dijkstra) ROTTERDAM Op de lijst 'met dank aan' komen namen voor als Dijkzigt, de Roteb, Lantaren/Venster en Blijdorp. Rotterdam is dan ook het de cor van de film Laura Ley die vandaag in première gaat. Laura Ley is het verhaal van Als Raoel slaapt tut iMura zich op. (foto: Jan Schut)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 23