Vlöggelen in Ootmarsum: een bijzonder volksgebruik Eieren in een paasbest jasje Het ei schenkt levenskracht Standaardjes voor de mooiste eieren IRS 89-105 vlöggelen Het kleuren van eieren is een eeuwenoud gebruik. In de begintijd van het christen dom werden de eieren in de tinten van het altaar ge kleurd. Dit deed men om de symbolische betekenis van het ei als zinnebeeld van le ven en vruchtbaarheid te be nadrukken. Vaak namen de mensen de gekleurde eieren ook mee naar de kerk om ze te laten wijden. Later werden de eieren meestal in één bepaalde kleur gekookt. Wanneer hiervoor spinazie werd gebruikt, kregen de eieren een groene kleur. Kookte men ze in koffie, dan kwamen de eieren er bruin uit. En gebruikte men uieschillen, dan werden de eieren geel. Voor een mooie glans wreven de mensen de hard gekookte eieren met spekzwoerd in. Bij menig gezin komen met Pasen eieren op tafel. Het be schilderen en versieren van eie ren wordt echter niet overal meer gedaan. Toch zorgt dit folkloristische gebruik voor een vrolijk paasontbijt en zul len vooral kinderen het op prijs stellen wanneer deze traditie weer in ere wordt hersteld. De natuurlijke verfstoffen (uien, spinazie) worden tegen woordig niet meer toegepast, maar zijn nu merendeels ver vangen door chemische. TOVEREN Haar beschilderde eieren waren in maart te zien op de expositie „Het versierde ei" in het witte kasteel in het Brabantse Loon op Zand. Op deze jaarlijks terugke rende tentoonstelling toonden diverse kunstenaars uit Neder land, Zwitserland, Engeland en Duitsland hun eieren. Ook was er dit keer een exposant uit zo wel Spanje als Amerika overge komen. Sommige bezoekers hiel den het niet bij kijken alleen, maar kochten ook één of meerde re van de tentoongestelde kunst werkjes. Mia Arens-Kuipers voert haar tekeningen op de eieren in aqua rel uit. Behalve beschilderde wa ren op „Het versierde ei" gegra veerde exemplaren te bezichti gen, opengewerkte eieren met daarin een kunstwerkje, hout besneden, keramische en porse leinen eieren. Ter plekke werden uit glas eieren geblazen. En dal ook met droogbloemen mooie re- Het kleuren van eieren is een leuk karweitje voor kinderen. Maar ook tieners en volwasse nen zullen ongetwijfeld met veel plezier simpele kippe-eie- ren omtoveren tot kleine kunstwerkjes. Met een klein beetje fantasie en de juiste ma terialen prijkt met Pasen op ie dere ontbijttafel een mandje met zelf geverfde eieren. Het beschilderen van eieren - hard gekookte - karr op ver schillende manieren: met acryl-, olie- of waterverf, spe ciale eierverf, met watervaste viltstiften of plakplaatjes. Bij verven en tekenen moeten de eieren vantevoren eerst even worden schoongemaakt met een pannesponsje en wat zeep, anders is het oppervlak té vet. Ruwe witte eieren kunnen met een schuurpapiertje glad wor den geschuurd. VERFTABLETJES Voor eieren in één kleur wordt een zakje eierverf ge bruikt. In dit zakje - verkrijg baar bij de drogist - zitten verf- tabletjes. De werkwijze is als volgt: in een pannetje water (voor acht eieren ongeveer 'A liter water) met twee eetlepels azijn aan de kook brengen. Voeg aan het kokende water een verftabletje toe en laat het water nog twee minuten door koken. Doe een paar eieren in het pannetje. Laat ze in onge veer tien minuten hard koken en kleuren. Haal de eieren er vervolgens uit en leg ze op een krant te drogen. De rest van de eieren op dezelfde manier ver ven. Een mooie glans krijgen de eieren door ze te poetsen met V een doekje, besprenkeld met slaolie. PLAKPLAATJES Kinderen, die niet zo handig zijn met verf en kwast kunnen gebruik maken van plakplaat jes of watervaste viltstiften. Plakplaatjes zijn verkrijgbaar bij de boekhandel en de waren huizen. Laat de eieren na het koken eerst goed afkoelen. Droog ze daarna goed af en plak er dan een plaatje op. Ook met viltstiften kunnen eieren leuk worden versierd. Zorg ervoor dat de viltstiften goed van kleur zijn, anders krijgt het ei een streperig aan- UITBLAZEN Ware kunstenaars kunnen er wat van: ze schilderen prachti ge landschappen en bloemmo tieven op eieren. Dergelijke kunstwerkjes zijn natuurlijk niet bedoeld om op te eten. De eieren worden voor bewerking eerst uitgeblazen en later met een lintje aan een zogenaamde paasboom of een grillig ge vormde tak, onder aan een kroonluchter of aan een .strok- rans opgehangen. Ook zelf be schilderde eieren kunnen wor den opgehangen in huis. Het uitblazen gaat gemakke lijker als het struif eerst goed door elkaar wordt geroerd met een satéstokje of een lange naald. Daarna blazen. Het op hangen kan met behulp van een luciferhoutje. Neem een stukje van een luciferhoutje, maak in hét midden een inkerving en bindt daar een draadje aan. Laat het stokje rechtop in het gaatje zakken dat bovenin het ei is gemaakt om het door te blazen en trek het draadje voorzichtig aan. Het stokje gaat dwars staan en kan er niet meer uit. Een kleine verftip: prik het lege ei voor bewerking aan een satéstokje. Dan kan het ei ge lijkmatig en aan alle kanten worden beschilderd en zitten de vingers niet onder de verf. DECORATIES Tenslotte nog enkele ideëen voor het decoreren van paasei eren. Heel aardig zijn de eieren die worden ingesmeerd met be- hangerslijm en vervolgens rondom voorzichtig worden bekleed met kraaltjes of kleine pareltjes. Een andere mogelijk heid is een ei bijvoorbeeld in de kleur geel te schilderen en dan aan de bovenkant gouden en/of zilveren glitters te plakken. Een geel lint maakt het geheel af. Ook in het roze ziet zo'n ei er op zijn paasbest uit. Natuur lijk kan iedere andere gewenste kleur worden gebruikt, bij voorbeeld passend bij het ont bijtservies. Bloemenliefhebbers zullen het volgende voorbeeld leuk vinden. Schilder een ei knal groen, maak hierop een paar gele vlakken als ondergrond voor een paar margrieten, waar dan de bloemblaadjes omheen worden gemaakt met wit en met geel omrand. Of schilder met een matte acrylverf blauwe bloemetjes op een rood ei. Om het kunstwerk mooi te laten glanzen, wordt het afgewerkt met blanke lak. Ingewikkelde berekening voor depaasdatum Toen de kerk van Rome er niet in slaagde de heidense feesten uit te bannen, werd besloten ze .maar voort te laten bestaan en ze een christelijke grondslag te ge ven. Zo plaatste de kerk de her denking van Christus' dood en verrijzenis op het grote heidense voorjaarsfeest. En werden de voorjaarsvuren, ontstoken om hun vruchtbaarmakende kracht over te brengen op mens, dier en akker, omgedoopt in paasvuren. Op speciale standaardjes kunnen de mooiste, beschilder de eieren worden tentoonge steld. sultaten te bereiken zijn. lieten de eieren zien. waarop droog- i bloem-collages zijn aange- bracht. Voor informatie over de stan daardjes (prijs 19.75) kunt u terecht bij Hobbvklok in Heem stede, tci. 023 - 291950. Het ei speelt al in het verre verleden een belangrijke rol. In scheppingsverhalen van veel volkeren was het „ei" er het eerst. Uit het ei zou alles zijn ontstaan: aarde en heel al, mens en dier. Van oor sprong is het ei dus geen christelijk symbool. Pas sinds de twaalfde eeuw is het ei in de christelijke wereld ver bonden met de verrijzenis van Christus. Als kiem van nieuw leven bergt en schenkt het ei levens kracht. Reeds in het oude Egypte was het ei het symbool van vruchtbaarheid en nieuw leven. In de Griekse mythologie kwamen er zelfs (half)goden uit het ei gekropen. Castor en Pol lux zijn beiden gebroed uit eie ren, gelegd door Leda. De primitief denkende mens hield de levenskracht voor overdraagbaar: men at in het voorjaar eieren om sterk te worden. Het ei moest zijn kracht ook overbrengen op het land om voor een rijke oogst te zorgen. Men verspreidde de ei eren over de velden en soms groef men ze zelfs in. Daarna kon men ze opeten: zo werd de kracht eerst overgedragen op weide en akker en vervolgens op de mensen. Het speuren van kinderen op paasmorgen naar verstopte eieren in huis, tuin of bos is mogelijk terug te voeren op de oude traditie om eieren in de akkers te begraven. GRAF In het christendom werd het geloof aan de kracht van het ei nog versterkt, doordat, men er het witte gepleisterde graf in zag, waaruit het leven (Chris tus) weer oprijst. Vandaar dat in oude kerken met plafond schilderingen het graf van Christus eivormig werd voor gesteld. Dat was ook de reden waarom de paaseieren, als eer ste spijs na het vasten, in de kerk werden gewijd. Ze kregen hierdoor genezende en onheil- werende kracht. ROME De paaseieren-traditie is in ons land niet erg rijk. Op het platteland ging het er om wie het meest eieren kon eten. In katholieke streken werd kinde ren wijs gemaakt dat de kerk klokken, die dan dus een paar dagen niet te horen waren, naar Rome gingen om paaseie ren te halen. Als zij op paasza- In Twente heeft een merkwaardige eeuwenou de paasviering tot heden toe stand gehouden: het „vlöggelen" te Ootmarsum. De paasviering in deze plaats met zijn nauwe zijstraatjes en stegen is heel bijzonder. Zij wordt voor het eerst in 1840 vermeld, maar zij wortelt ongetwijfeld in de middeleeuwen. Op de zaterdag voor het paas- Op paaszaterdag wordt he feest maakt de stadsomroeper hout voor het paasvuur ge rond twaalf uur met zijn de bel haald. Aankomst in üotmar een rondgang door de gemeente, sum van de zwaar met hou Hij roept de bewoners op mee te beladen wagens. gaan met de wagens, die om een uur vertrekken vanaf de markt naar het bos om hout te verzame len voor het paasvuur op eerste paasdag. De drie wagens, elk be spannen met twee paarden, staan onder leiding van de •„poaskeerls". Een commissie 9 Het einde van het van acht jonge mannen, die al op het marktpleintje, waar weken vantevoren bezig is met deelnemers samenkomen. de organisatie van het traditio nele paasfeest. Een half uur voor zonsondergang komen de wa gens weer zwaar beladen met hout terug en rijden door het stadje naar de paasweide. Op eerste paasdag komen de „poaskeerls" 's morgens bijeen op het marktplein en trekken vervolgens, gevolgd door de bur gerij, zingend door het dorp. Het bekende paaslied „Christus is opgestanden" klinkt in alle stra ten. Drie keer lopen ze rond de twee kerken in Ootmarsum. Daarna gaat iedereen ter kerke. MENSENSLINGER In de middag herhaalt zich de ommezien ontstaat zo een lange rondgang door het stadje, maar mensenslinger van vlöggelaars, pas om vijf uur begint het eigen- die zingend door Ootmarsum lijke volksgebruik, het vlögge- trekken en zelfs bij een aantal len. Uitgangspunt is de paaswei- huizen binnengaan. Het opval- de, waar de grote houtstapel lende hierbij is dat de stoet door voor het officiële paasvuur ligt. de voordeur binnenkomt en er Vanaf de paasweide trekt het ge-f door de achterdeur weer uitgaat, zeischap naar de stad. Het oud- Bij huizen met een dubbele deur ste lid van de commissie van acht lopen de Ootmarsummers rond (degene die er het langste bij is) de „stiepel". Dit is de steunpaal steekt een sigaar op en legt zijn die in het midden van de dubbele rechterhand op de rug. Die hand deur staat en vanouds een ge wordt gegrepen door zijn volger, wichtig bouwelement is, dat het die op zijn beurt zijn hand biedt huis heiligt en beveiligt. Met Pa- aan wie achter hem staat. In een sen staan de deuren van deze Het lentefeest werd oorspron kelijk gevierd op 21 maart. In 325 na Christus bepaalde het concilie van Nicea de paasdatum op de zondag die volgt op de eerste volle maan na het lente punt. Pasen kan dus reeds op 22 maart vallen, maar is de volle maan op de 21e maart net voor bij, dan is het wachten op de eerstkomende volle maan en wordt het dus een „late" Pasen. Valt de eerste volle maan na 21 maart op een maandag, dan is het op de 25e april pas Pasen. Een nogal ingewikkelde paas- datumberekening, die bedacht werd om te voorkomen dat het christelijke paasfeest ooit samen zou vallen met Pesach, het joodse paasfeest, waarbij de uittocht uit Egypte wordt herdacht. Want zouden deze twee vieringen op een zelfde datum vallen, dan zou dat wellicht het einde van de wereld kunnen betekenen. Toen de viering van het christelijke paasfeest en het joodse Pesach in 1825 toch op dezelfde datum viel, gebeurde er echter niets! Sindsdien gelooft niemand meer dat een samenvallen van Pasen en Pesach onheil zal brengen. Dit jaar valt Pasen op 26 en 27 maart. Een vroege Pasen door een volle maan op 22 maart. De joden vieren hun Pesach op 20 en 21 april. Mensen, die eieren hebben beschilderd voor hef paasfeest, willen deze natuurlijk graag laten bewonderen. Voor de mooiste eieren zijn standaard jes verkrijgbaar. „Ei-catchers" zijn uitgevoerd in zwart kunst stof. Ze worden in setjes van vijf geleverd door Hobbyklok in Heemstede. De eieren op de standaardjes (zie foto) zijn beschilderd door Mia Arens-Kuipers uit Gilze. terdag weer hun galmende to nen lieten horen, mocht de jeugd naar de bontgekleurde eieren gaan zoeken die de kerk klokken hadden meegebracht. Vroeger gingen de kinderen tegen Pasen ook rond in de pa rochie om eieren te vragen. Daaraan herinnert het bekende liedje: Een ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is een Paasei. Dat van die kerkklokken, dat geloven de kinderen van nu na tuurlijk niet meer. Maar hoe zit het met dg paashaas? Deze hrenger van eieren, die door hem gelegd zouden zijn, werd geïmporteerd uit Duitsland. Hij verstrekt overigens vaker chocolade-eieren dan eieren van de kip. De groep trekt tegen het einde van het vlöggelen door het stad huis naar het marktplein. Hier loopt de stoet net zolang in het rond tot alle deelnemers er bij een zijn. Na een seintje dat de laatste is gearriveerd, zingt het gezelschap samen nog een keer de traditionele paasliederen. Tenslotte worden onder een luid hoera de kleine kinderen, die hebben meegelopen, opgetild en het vlöggelen is voorbij. Iedereen gaat naar huis om zich te goed te doen aan het paasmaal, waarbij de paaseieren natuurlijk niet ontbreken. Tegen half negen is de bevolking weer present op de paasweide, waar het grote paasvuur wprdt ontsto- Op paasmaandag wordt een Hand in hand trekken de Ootmarsummers, voorafge gaan door de poaskeerls (rechtsboven), door de straten i en over pleinen. gedeelte' van het programma weer herhaald, maar de viering j draagt nu een minder officieel karakter en natuurlijk is 's er avonds geen paasvuur. „niendeur" wijd open, zodat de mensenslinger om de stiepel heen kan trekken. IN HET ROND

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

De Havenloods | 1989 | | pagina 29