'Publiek leert zichzelf beter kennen'
Vaderlandse amusementstop
op de bres voor zieke kinderen
Hartstocht en passie in authentieke balkanmuziek
Directe humor van Berini's
in 'Naadje van de Kous'
Drie premières bij Jeugdtheaterfestival
4
voor
oncologische
vakantiekampen
m
ROTTERDAM De warme
stem van Therèse Steinmetz
en het hartstochtelijke ge
luid van de balkanmuziek
van Andrei Serban en zijn
orkest klinken op zondag 2
april al vroeg door de grote
zaal van De Doelen.
Het Zondagochtendconcert
met Therèse en Andrei be
looft een waar Roemeens
feest te worden. En dat niet
het minst door een werve
lend optreden van de folklo
ristische dansgroep 'Gaida'.
Therèse Steinmetz is een
zeer veelzijdige artieste, die
zich in Andrei Serban een
zeer professionele begeleider
weet.
Serban, zelf leraar aan het
Maastrichts Conservatori
um voor het hoofdvak viool,
bleef altijd trouw aan zijn
grote liefde, de Roemeense
volksmuziek. Hij richtte een
eigen orkest op. Het specifie
ke gevoel dat de Roemenen
in hun muziek leggen, vond
Serban ook bij Nederlandse
musici als cymbaalspelers
Don Biesbroek, bassist Jan
Prent en accordeonist Theo
van Tol.
Panfluitist Nicolae Pirvu
kwam speciaal voor Andrei
Serban naar Nederland en
voegde zich bij het ensemble.
De grote kracht van het en
semble is het streven naar
authenticiteit. Dat geldt niet
alleen voor Serban, maar
ook voor Therèse Steinmetz
en de dansgroep Gaida. Zij
brengen de Roemeense
volkscultuur tot leven op het
Rotterdamse podium, een
cultuur vol hartstocht en
emotie.
Kaarten voor de Zonda
gochtendconcerten, die
steeds om 11.00 uur begin
nen, kosten f12,50. In de
voorverkoop bij de kantoren
van de verenigse Spaarbank
en De Havenloods/Het Zui
den kosten de kaarten
slechts f 11,-.
Schriftelijk bestellen kan tot
vijf dagen voor het concert
bij Wegener Promotie, Post
bus 1980, 3000 BZ Rotter
dam, onder vermelding van
naam, adres, telefoonnum
mer, gewenst aantal kaarten
en de datum van de voorstel
ling. Voor de betaling moet
een girobetaalkaart of be
taalcheque ingesloten wor
den. De kaarten worden dan
thuisgestuurd.
HET ZUIDEN DE HAVENLOODS - DONDERDAG 23 MAART 1
ROTTERDAM— Zij:
„Ik wilde na het enorme
succes van het vorige
programma wel eens
meer, hogerop eigenlijk.
In grotere zalen, een
echt programma, dat
soort dingen."
Hij: „Voor mij hoefde
dat niet zo nodig, ik heb
een heel ander jritme dan
zij. Eigenlijk ben ik
meer een blok aan haar
been. Ik bouw liever
mijn eigen wereld in
mijn schuurtje."
Zij: „Ik ging natuurlijk
toch door hè, dan maar
alleen. Maar toen kreeg
ik te maken met opdrin
gerige managers, dat
ging niet zo goed."
Hij: „Niet zo goed? Ze
ging gewoon op haar
bek. Maar gelukkig is
het allemaal toch goed
afgelopen."
Zij: „We gaan niet alles
van te voren verklappen,
hè Har, als ze het naadje
van de kous willen we
ten, moeten ze maar ko
men kijken."
In het Naadje van de Kous,
het nieuwe programma van de
Berini's, vertellen Annie en
Harrie (al 22 jaar samen) over
hun succes en him sores, over
de solotoer van Annie, het
verdriet van Harrie en over
hoe het toch nog goed kwam
met Nederlands populairste
rock 'n roll-paar. Het Naadje,
van de Kous is het eerste
avondvullende programma
van het Rotterdamse duo, zij
op contrabas en hij op ukelele.
„Tweemaal 55 minuten," zegt
Annie, „Maar met applaus
langer."
Sinds Annie ('dankuwèèèl')
Geldrop op het laatste mo
ment de benen nam op haar
bruiloft en wegliep met Harrie
(„Hij stond daar zo te kijken
tussen al die mensen") zijn de
Berini's onafscheidelijk.
Maar: „Je kan ook gehecht ra
ken aan zweetvoeten," zegt
Annie cynisch. Harrie kijkt
onverstoorbaar naar buiten.
Hij zit de liefdevolle scheld
partijen van Annie geduldig
Niet dat Harrie altijd zo over
zich heen laat lopen. Ook hij
staat weieens op zijn strepen,
en Annie heeft zo haar tedere
kant. „Ach, ik schreeuw altijd
zo, omdat ik iets wil bereiken,
maar Har weet me gelukkig
net op het goeie moment te
stoppen," zegt Annie. „We
kunnen gewoon niet zonder
elkaar.
De Berini's teren in hun nieu
we show bewust niet op hun
oude succesnummers. Samen
met hun regisseur Pieter van
Empelen en hun technicus Pe
ter Heiden maakten ze een
heel nieuw programma, met
een paar oude liedjes in een
nieuw jasje, een stukje voor
geschiedenis, maar vooral veel
nieuwe liedjes en dialogen.
Het is voor het eerst dat de
Berini's met een omvangrijke
technische installatie naar de
theaters komen. Het 'caféthe-
Harrie op het podium zomaar
zichzelf durven te zijn."
Knoflook
Kousen met naad, de vetkuif,
de petticoat, de schoenen met
punt („maar wel met zo'n
klein recht neusje"), kortom,
jeugdsentiment, gecombi
neerd met de herkenbare situ
aties en de directe ongecom
pliceerde humor, dat is de for
mule van de Berini's, een for
mule waarmee ze gegaran
deerd de mensen weten te
raken. „Iedereen vindt er wel
wat in," weet Harrie, „De een
herkent er zichzelf in, de an
der zijn buurman. We praten
over dingen die iedereen wel
eens meemaakt."
„Toen Annie bij me weg was,
ging ik 's avonds nog wel eens
een broodje shoarma halen.
Ja, niemand die last had van
de knoflook hè. Zo'n broodje
in zo'n mandje, en dan dat
gedoe met die knoflooksaus en
dat servetje. Na een tijdje zie
je met je dronken kop het ver
schil niet meer tussen de saus
en het servetje. Dat soort din
gen. Heel triestig eigenlijk,"
zegt Harrie dof.
Schuifdeuren
Met niets ontziende energie
heeft Annie hem weer uit die
depressie gehaald. „We heb
ben heel veel veldwerk ge
daan, veel naar muziek uit de
jaren vijftig geluisterd, veel
gepraat met andere ouwe roc
kers," zegt ze, „Een heel pro
gramma maken was nieuw
voor ons. We zijn letterlijk
tussen de schuifdeuren begon
nen, en het vorige programma
is ontstaan öp het podium,
door dingen uit te proberen,
door toevalligheden, door in
te gaan op reacties uit het pu
bliek. Nu moesten we het heel
anders aanpakken."
De teksten zijn allemaal van
Annie en Harrie zelf, de situa
ties op het toneel zijn uit het
leven van alledag gegrepen.
De muziek ook: „We hebben
originele rhythm bluesnum
mers uit de fifties vertaald op
de manier waarop ze dat in
die tijd ook deden. Zoals de
Forio's, heel letterlijk en
kneuterig. Holland op z'n
smalst en dat in de jaren vijf
tig."
'Bedankt'
Hoewel Harrie zijn cakewalk
achterwege laat, en Annie niet
meer bovenop haar bas klimt,
(„Je moet geen ouwe truuks
blijven herhalen") blijft het
publiek enthousiast. „We zeg
gen gewoon op z'n Rotterdams
wat we denken. Doe maar ge
woon. Dat gaat vaak hard en
direct. De mensen komen bij
de try-outs na afloop naar ons
toe om te zeggen: 'Bedankt
voor het lachen'. Dan lachen
ze dus eigenlijk om zichzelf.
We zeggen wel eens: in deze
nieuwe show kunnen de oude
fans Annie en Harrie beter le
ren kennen, maar de nieuwe
fans kunnen er zichzelf einde
lijk eens beter leren kennen.
Maria Neele
Het Naadje van de Kous, het
nieuwe programma van De
Berini's, gaat op 11, 12 en 13
met in première in de Arlec-
chinozaal van Theater Zuid
plein- Vóór die tijd is het po
pulaire Rotterdamse duo op
verschillende plaatsen te zien
met try-outs.
In sociëteit L'Esprit aan de
Wendeldijk 25 in IJsselmonde
zijn de Berini's op 25 maart te
gast vanaf 21.30 uur. De voor
stelling is gratis, maar: 'vol is
vol', zeggen ze bij L'Esprit.
In Hoek van Holland tonen de
Berini's Het Naadje van de
Kous op 7 april in Wijkge-
bouw De Hoekstee.
Op 17 april tenslotte is het
programma in SOS Limelight
in Ridderkerk, aan de Talma-
straat 2b. De voorstelling be
gint er om 21.00 uur, de en
treeprijs is 7,50.
Eén op de 10.000 kinderen
krijgt vóór zijn of haar zes
tiende jaar een vorm vah kan
ker. Dit betekent dat in ons
land per jaar 400 kinderen en
him ouders worden gecon
fronteerd met deze ingrijpen
de ziekte.
Ongeveer zestig procent ge
neest van de aandoening. Een
groot deel van deze kinderen
wordt behandeld door één van
de vier kinderoncologische
centra, gevestigd in Amster
dam, Nijmegen, Groningen en
Rotterdam. Veelal vraagt het
genezingsproces frote offers.
De kinderen vechten met een
enorme wilskracht tegen hun
ziekte. Maar ook de ouders
moeten jarenlang in onzeker
heid over hun kinderen leven.
Om de kinderen zowel men
taal als lichamelijk nieuwe
energie te geven zijn de kinde
roncologische kampen opge
zet.
Willem Seton, een van de or
ganisatoren: „We hebben een
programma samengesteld dat
het publiek zeer zal aanspre
ken. Lee Towers die na de
pauze is ingedeeld, blijft hoog
scoren. Ook René Froger is
ongelofelijk populair. Zijn
nieuwste hit 'Alles kan een
mens gelukkig maken' staat
hoog op de hitparade. Dit
nummer zal hij vanzelfspre
kend tijdens 'Charity Night'
Rotterdam ten gehore bren
gen. Na afloop van de gala
voorstelling is er een VIP-par-
ty waar eveneens artiesten
zullen optreden".
Van de 600 VIP-kaarten zijn
nog een klein aantal te koop.
Ze kosten f 125,- inclusief de
'Charity Night'. Wie niet naar
de party wil betaalt f 50,- of
f 75,-. VIP-kaarten zijn telefo
nisch te reserveren via tel.
010-4562481. De andere toe
gangsbewijzen zijn uitslui
tend verkrijgbaar aan de kas
sa van De Doelen, tel. 010-
4132490.
Paul Lange
O Annie van de Berini's over haar Har: „We zijn onafscheidelijk,
maar je kan ook gehecht raken aan zweetvoeten."
ater' (een benaming van eigen
vinding die de lading precies
dekt) wordt er echter niet in
gewikkelder op.
„Zelfs als alle elektriciteit uit
valt, geluid, licht, alles, kan de
voorstelling nog gewoon door
gaan. Als hoorspel is het pro
gramma ook leuk", weet An
nie zeker. „Maar door de tech
niek krijgen we wel meer mo
gelijkheden op het podium."
Technicus Peter Heiden heeft
een bescheiden rolletje in de
voorstelling. „Het mooie van
de Berini's is, dat ze geen ster
ren zijn. Ze zijn heel gewone
mensen die zonder glamour
iets brengen dat misschien
niet eens zo perfect gaat.
Laatst heb ik iemand letter
lijk horen zeggen dat hij er
jaloers op was dat Annie en
ROTTERDAM— De bij
zondere dansproduktie '1,
2, 3, 4, 5, 6, 7, ik wil jou...'
van de Rotterdamse Jeugd-
theaterschool opent acht
dagen lang het programma
van de Jeugdtheaterfesti
val week, van 26 maart tot
en met 2 april in Jeugdthe
ater Hofplein.
Elke dag om 13.00 uur treden
de dansers van Irene Nugteren
aan met hun dans over ver
liefdheid. Daarna is er om
14.00 uur steeds een andere
voorstelling: toneel, mime,
dans of muziek.
Na het hoofdprogramma is er
meestal ook nog wat te bele
ven. De Jeugdtheaterschool
geeft op verschillende dagen
demonstraties, er wordt een
nieuwe tentoonstelling met
kinderkunst geopend, er is een
keer een premièrefeest en op
de laatste dag van de Jeugd-
theaterfestivalweek is er een
literair kindercafé met Pual
Biegel.
Drie premières staan er op het
programma van het Jeugdthe
aterfestival: twee buitenland
se produkties en een nieuwe
voorstelling van de Rotter
damse Mimegroep Oceaan.
In kort bestek de voorstellin
gen: op zondag 26 maart komt
Theater Taptoe uit Gent in
België met de Avonturen van
Nero en Co. Theater Taptoe
bestaat uit zes spelers die
enorme poppen bespelen.
Hoofdpersoon is stripheld
Nero, een figuur in de traditie
van de 'klare lijn' van de Bel
gische striptekenschool.
Op maandag is er een premiè
re, 'De Aap van Chao Cheng
heeft spijt', van Teatro del
Sole, een Italiaanse groep die
na de voorstelling in het Jeu
gdtheaterfestival gaat toeren
door Nederland. 'De Aap' is
een maskerspel op basis van
een Chinese legende. De Ita
liaanse groep wordt be
schouwd als een van de be
langrijkste groepen van Euro
pa. De spelers gebruiken wei
nig woorden, en wèt er gezegd
wordt, wordt simultaan ver
taald.
Vlinder
Danstheater Arena, van Kim
van der Boon, brengt op dins
dag 28 maart de voorstelling
Picobello over een wijze tove
naar en zijn leerling. Martin
Mens vertelt op woensdag 29
maart over zijn opa, in 'De
Bruiloft van Opa'.
Mimegroep Oceaan speelt op
donderdag 30 maart een pre
mière, 'Verloren Vlinder en
Scarabee'. In de voorstelling
komt Anthony in opstand te
gen de staat, die alles hetzelf
de maakt. Hij wordt anders.
Als hij de Computer binnen
gaat ontmoet hij de bijna ster
vende Scarabee. Samen met
Scarabee gaat hij op zoek
naar de Verloren Vlinder. Een
futuristisch sprookje.
Theater Spilkischte uit Duits
land was een paar jaar gele
den de eerste buitenlandse
groep die in Jeugdtheater
Hofplein optrad. 'Schildpad-
dromen' is een nieuwe voor
stelling van de groep, die in
middels vrijdag 31 maart voor
de vierde keer optreedt in
Rotterdam. Dé weinige tekst
wordt in het Nederlands ge
sproken.
De Draak is de voorstelling
van zaterdag 1 april. Theater
Het Vervolg speelt dit verhaal
over het land van zeer geluk
kige mensen, wiens enige be
dreiging De Draak is, die elke
keer een mooi meisje opeist
als maaltijd. De burgers van
het gelukkige land geven de
voorkeur aan de rust van de
onderdrukking boven het ge
vaar van het verzet.
Theater Plok sluit de Jeugd-
theaterfestivalweek af met de
voorstelling 'Van Voren Ver
loren', een verhaal over me
neer Van Voren en mejuf
frouw Van Dalen, gebaseerd
op het verhaal De Neus van de
Russische schrijver Gogolj.
De toegangsprijzen variëren
van vijf gulden via 7,50 tot
tien gulden. Reserveren kan
dagelijks van 10.00 tot 16.00
uur. Het telefoonnummer van
het Theater Hofplein is 466 20
44.
Lee Towers is een van de artiesten die belangeloos optreden tijdens de Charity Night.
ROTTERDAM Voor
de aller eerste 'Charity
Night', die in Rotterdam
wordt gehouden, bestaat
veel belangstelling. Dat
kan bijna niet anders
want de gehele vader
landse amusementstop
geeft acte de présence op
de show, die 24 april
aanstaande in de Rotter
damse Doelen zal
plaatsvinden. q
Lee Towers, Anita Meijer, Ben
Cramer, René Froger, Terrific,
Gerard Joling, Wim Koop-
Mimegroep Oceaan brengt de
première van de voorstelling
Verloren Vlinder en Scarabee.
(Foto: Dick F rederiks)
Inmiddels zijn al een aantal
vakantiekampen gehouden.
Opvallend hierbij was dat een
vertrouwelijke sfeer tussen
kinderen en hun begeleiders
maar vooral onderling, ont
stond. Ze konden met leef
tijdsgenootjes over de ziekte
en genezingsproces praten.
mans, Oscar Harris, Richard
Ross, Joop Doderer, Hans
Boskamp, Jody's Singers en
het showorkest van Freddy
Golden hebben belanggeloos
hun medewerking aan dit fe
nomeen toegezegd. De op
brengst is bestemd voor de
Stichting Oncologische Va
kantiekampen, een doel, dat
bij de artiesten bijzonder is
aangeslagen.
Joke Bruijs die de presentatie
van de avond op zich neemt:
„Alle artiesten die zijn ge
vraagd, hebben metéén posi
tief gereageerd op het verzoek
mee te doen. Het belooft een
reuze happening te worden".
Vakantiekampen voor kinde
ren met kanker zijn ontstaan
Ln de Verenigde Staten, Kees
Donkervoort, een student eco
nomie, die daar een artikel
over had gelezen, stapte er
mee naar prof. dr. Vöute, in
ons land een autoriteit op het
terrein van kinderkanker.
Donkervoort opperde ook in
Nederland dergelijke kampen
te organiseren.
De kinderarts reageerde en
thousiast en binnen korte tijd
werd een stichting opgericht
met als leden vertegenwoordi
gers van de vier kinderzieken
huizen in ons land. In het co
mité van aanbeveling namen
onder andere zitting H.K.H.
Prinses Margiet, dr. W. Dui-
senberg, H. Wiegel en E. van
Tip.
0 De geschiedenis van het
portret in de kunst is het on
derwerp van een lezing door
Sylvia Hagers van de Vrije
Academie Rotterdam. De le
zing vindt plaats op 8 april, en
duurt van 10.00 tot 12.30 uur.
Deelname kost 5,-. Het adres
van de Vrije Academie is
Schonebergerweg 45 in Rot
terdam.
0 Klaas-Jan Mulder geeft op
Tweede Paasdag, 27 maart,
een concert op het grootste or
gel van Nederland, dat van de
Grote of Sint Laurenskerk in
Rotterdam. Het Paasconcert
begint om 20.15 uur, de deuren
gaan al om 19.15 uur open. De
toegangsprijs bedraagt 7,50.
Kaarten zijn uitsluiten op de
avond van het concert bij de
kerk te koop.
Op haar toernee langs de
Nederlandse theaters doet Ma-
thilde Santing met haar vijf
man sterke ensemble op zon
dag 2 april de Rotterdamse
Schouwburg aan. Zij brengt
naast de zeer romantische mu
ziek van haar nieuwe elpee/cd
Breast and Brow ook ouder re
pertoire. Mathilde bespeelt in
deze toernee behalve synthesi
zer en accordeon ook een con
certvleugel. Het schouwburg
concert begint om 20.15 uur in
de grote zaal van de Schouw-
burg.(foto Louise Striekwold)
Raga's uit de Noordindiase
kleaasieke traditie staan op
het programma van theater de
Evenaar op zondag 26 maart.
In de serie Koffie Verkeerd
spelen Huib Schippers en San-
dip Bhattacharya op de sitar
en de tabla. Vanaf 14.00 uur is
het duo te horen in het Mu
seum voor Volkenkunde aan
de Willemskade in Rotterdam.
0 Noise-core is te horen op za-
terdg 25 maart in De Bunker,
het centrum voor eigentijdse
muziek aan de Boompjeskade
in Rotterdam. De groep Döp-
pelgangers treedt vanaf 22.00
uur op. De entree is 5 gulden.
0 Bob Becker, de Amerikaan
se slagwerker van Steve
Reichs Ensemble, speelt met
Slagwerkgroep Den Haag in
zaal de Unie op donderdag 23
maart. Composities van Bec
ker, op basis van Afrikaanse
en Amerikaanse muziek, vor
men een belangrijk onderdeel
van het programma. Toegang
kost 10,-.
0 Master Class van David
Pownall, de succesvolle pro-
duktie van het RO-Theater uit
het vorig theaterseizoen, komt
nog eenmaal op de planken.
Op 23, 24 en 25 maart is het
stuk over Stalins kunstpoli
tiek, met Carol van Herwijnen
als Stalin te zien in de kleine
van de Rotterdamse
Schouwburg. Aanvang 20.30
0 Een njeuwe produktie van
Orkater gaat op woensdag 29
in première in Lantaren/Ven
ster. Leonce en Lena van
Georg Buchner in een bewer
king van Aat Ceelen is een ko
medie, begeleid door louter
snaarinstrumenten. Try-outs
vanaf 23 maart, geen voorstel
ling op 26 en 27 maart, laatste
voorstelling op 2 april.
0 Het Scapino Ballet Rotter
dam geeft op zaterdag 25 en
zondag 26 maart in de Rotter
damse Schouwburg de pre
mièrevoorstellingen Next! en
Asmara. Next! is een choreo
grafie van Keso Dekker, As
mara komt van Tamara Roso.
In het programma danst Sca
pino ook Blue Tattoo van Ed
Wubbe en Piccolo Mondo van
Jiri Kylian. Aanvang 20.15